LEGO Technic Rally - diskuze

Založil Shmade, 08.01.2009, 05:48:03

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 1 Host prohlíží toto téma.

Povolit v letošním ročníku i auta s více nápavami - pro trucky/speciály?

Ano
36 (87.8%)
Ne
5 (12.2%)

Celkem hlasů: 41

Shmade



Shmade


Shmade

#2



Lego Technic Rally (dále jen LTR ) by měly být závody, které prověří nejen řidičské schopnosti závodníků, ale i jejich stavitelské schopnosti při stavbě a údržbě vlastních vozů. Vozy by měly být co nejrychlejší, co nejlépe ovladatelné a s co nejlepšími jízdními vlastnostmi v lehkém až středně těžkém terénu. Tratě na kterých se bude závodit budou různých délek a rozličných povrchů - hlína, jehličí, štěrk, nízká tráva, beton...

Tento první ročník LTR, by se měl sestávat ze série několika venkovních závodů, při kterých budou závodníci sbírat body do celkového hodnocení. Celkový počet závodů se určí podle zájmu soutěžících a časových možností pořadatele.


Průběh šampionátu:

Šampionát se bude skládat z jednotlivých závodů a ty z jednotlivých rychlostních zkoušek.
Rally je závod s časem a tak ten bude hrát hlavní roli, bude se měřit čas průjezdu jednotlivých rychlostních zkoušek a podle níže popsaných pravidel se případně připočítá nějaká penalizace. Sečtením se dostane celkový čas pro každého závodníka v daném závodním dnu a podle toho se vyhlásí pořadí a přidělí body do šampionátu (1.získá 15 bodů a každý další v pořadí o dva body méně, poslední bodovaná příčka je 8. s 1 získaným bodem). Podle počtu bodů se po odjetí všech závodů vyhlásí vítěz celého šampionátu, kdy jeden nejhorší výsledek se u každého škrtne.V případě rovnosti bodů na konci šampionátu na některém z prvních tří míst o celkovém pořadí rozhodne celkový čas strávený na trati včetně penalizací ve dnech kdy byli jezdci, kterých se to týká, přítomni závodu. 4. a další místa mohou být dělená.


Průběh závodního dne:

Na začátku každého závodního dne proběhne prezence závodníků, poté  projdou auta technickou přejímkou, během které se zkontroluje zda je vůz postaven v souladu s pravidly a zda jsou správně umístěna startovní čísla, reklama sponzora a jmenovka jezdce (tyto obdrží závodník při prezenci). Vůz, který bude v nesouladu s pravidly bude ze závodu vyloučen. Po technické přejímce již nejsou povoleny žádné úpravy na vozidle, krom oprav nutných kvůli nehodám, ale během těch se stejně nesmí vůz dostat mimo vymezená pravidla. Poté bude zahájen vlastní závod skládající se z několika rychlostních zkoušek (dále jen RZ). Do první RZ 1. závodu nastoupí závodníci dle losu. Do dalších RZ budou závodníci nastupovat v pořadí určeném podle součtu časů kterých dosáhli v již absolvovaných RZ od nejrychlejšího po nejpomalejšího. Po odjetí všech RZ bude vyhlášeno pořadí podle dosažených časů, přiděleny body do šampionátu a závodní den ukončen.
Průběh rychlostních zkoušek:

Každá RZ bude mít start, cíl a několik checkpointů (kontrolních bodů) kterými bude nutno projet v daném pořadí. Tyto checkpointy budou na trati umístěny tak, aby byl vždy následující dobře vidět od předchozího. Vlastní realizace checkpointů, bude pomocí branek, kterými se bude muset projet a to jedno v jakém směru. Některé RZ budou možná realizovány jako okruh kdy start bude totožný s cílem a bude potřeba absolvovat určitý počet kol. Podle délky RZ bude také rozdíl v tom, zda se bude čekat až závodník RZ dokončí a pak až se vydá na trať další, nebo zda se bude tak jako ve skutečné rally startovat v určitých časových intervalech.

Před startem každé RZ proběhne rozprava, ve které budou závodníci seznámeni s tratí. V momentě kdy se do RZ vydá první závodník je ostatním závodníkům čekajícím na startu zakázáno cokoliv dále upravovat na vozech, ty by měly čekat seřazené v blízkosti startovní branky.   


Servisní zóna:

Mezi každou RZ bude po dojetí všech vozů minimálně desetiminutová přestávka během které závodníci můžou měnit baterie a opravovat, čístit a jinak opečovávat své stroje. Také zde mohou závodníci měnit pneumatiky (kola) na svých vozech ale pouze v rámci řad jak je uvedeno v tabulce o několik příspěvků níže v tomto tématu. V případě dohody startovního pole lze přestávku určenou pro servis prodloužit či ukončit.


Problémy, které mohou nastat během RZ a jejich řešení:

Pokud autu dojdou baterie během RZ, může je závodník vyměnit. V případě nutnosti  manipulace s autem je povinnost auto po výměně baterií vrátit zpět na místo odkud bylo zvednuto a to co nejpřesněji. Čas během výměny baterií stále běží.

Pokud dojde na autě k nějaké závadě, která znemožňuje další jízdu, je povoleno pokusit se danou závadu na místě odstranit.  Odstraňování závady se provádí co nejblíže k místu nehody, ale tak aby nebylo jakkoli bráněno ostatním závodníkům v průjezdu místem nehody. Po opravě je povinnost auto vrátit zpět na místo odkud bylo zvednuto a to co nejpřesněji. Čas během opravy stále běží.

V případě, že se jedná o nějakou vážnější závadu, kterou nelze na místě snadno odstranit, odstoupí závodník z právě probíhající RZ a bude mu počítán čas nejpomalejšího na dané RZ + 1 minuta. Pokud se závadu nepodaří opravit ani do doby jeho startu v další RZ, bude závodník penalizován další minutou ke svému času. Pokračovat v opravě může maximálně však do doby kdy RZ odjede poslední závodník, pokud to ani do té doby nestihne, připočítá se mu opět čas nejpomalejšího v dané RZ + 1 minuta.

Pokud dojde k upadnutí části která nemá přímou souvislost s jízdou a auto může i bez upadnuté části pokračovat v RZ, může soutěžící upadané dílky vložit např. do kapsy a na vůz je umístit až po dokončení RZ v servisní zóně.   

V případě převrácení auta na střechu je povoleno auto rukou převrátit zpět na kola a to převrácením přes jeden z boků tak jako v reálu.

Pokud dojde k situaci, že auto někde uvízne a ani po několika pokusech se nebude dařit pohnout se z místa, je možné auto rukou (ne nohou) lehce popostrčit, aby mohlo pokračovat dál (nepoužívat ale hned jak se auto zastaví, nebo na první pokus nepřekoná nějakou větvičku, pokusit se nejdříve aby se auto vyprostilo samo, případně nepřekonanou překážku objet) Nezneužívat! Při evidentním zneužívání následuje napomenutí, při každém dalším prohřešení minutová penalizace. Při nějakém větším záseku ( např. větev skrz celé auto, pád ze stráně do křoví atd.) je povoleno auto rukou přemístit na nejbližší možné místo odkud je možno pokračovat dál.
  Při každé pomoci autu ze svízelné situace se závodníkovi připočítá k celkovému času 10 vteřin. Kvůli možnému nedostatku lidských zdrojů ze strany pořadatele může dojít k situaci, že ono popostrčení nikdo krom samotného soutěžícího neuvidí, v tom případě je soutěžící povinen v duchu fair play po dojezdu do cíle nahlásit počet neevidovaných nápomocí časoměřiči.

Kromě těchto výše popsaných situací je výslovně zakázáno se auta během závodu jakkoli dotýkat ani mu jakkoli jinak pomáhat v jízdě (tahání za kabel, přenášení apod.). V případě zjištění tohoto prohřešku musí závodník odstoupit z probíhající RZ a započítá se mu čas nejpomalejšího + 5 minut.

Pokud dojde v průběhu RZ se startem v intervalech k dojetí očividně pomalejšího auta rychlejším, tak pomalejší je povinnen dát rychlejšímu přednost a nechat se předjet
V nepříjemném případě že obě auta využívají IR ovládání na stejném kanálu musí pomalejší zastavit a nechat rychlejšího poodjet, tak aby nedocházelo k rušení jeho signálu. 



Požadavky na konstrukci vozů:

Ke stavbě mohou být použity pouze originální Lego díly. Nelegové jsou povoleny pouze provázky, gumičky a náhrady za pneumatické a flex trubičky, také je povoleno použít při stavbě jakoukoli látku(textílii). Povoleno je také použití nelegového osvětlení (led diody), které mohou být napájeny buď pomocí upraveného originálního kabelu, nebo i z vlastního nelegového zdroje(vkusně schovaného).

Ovládání vozu musí být buď IR, nebo "přes kabel" případně kombinace těchto dvou. Jiný způsob ovládání je zakázán.

K rozpohybování aut jsou povoleny všechny typy motorů.

Napájení motorů musí být pouze z Lego battery boxů a jim příslušných typů baterií.

Zatáčecí musí být pouze přední náprava. Jiný spusob zatáčení není povolen.

Auto musí mít čtyři kola, náhon je možno volit libovolný (přední, zadní, 4x4).

Je zakázáno pohánět každé kolo zvlášť vlastním motorem, je však povoleno pohánět odděleně nápravy (podmínka pro vedení síly na kola z jednoho bodu platí pro každou nápravu zvlášť).


Auto může obsahovat převodovku ovládanou buď pomocí ovladače, nebo ručně. Ruční přeřezování je však povoleno pouze mezi jednotlivými RZ, ne v průběhu RZ.

Šířka, délka ani výška není nijak omezena, a je na staviteli jak velké auto postaví. Minimální hmotnost vozu včetně řidiče a případně baterií však musí být minimálně 700 500 gramů. Této minimální hmotnosti je povoleno dosáhnout i přidáním přídavného (i nelegového) závaží, toto závaží musí být umístěno v obrysu vozidla.

Řidič musí být Technic fig, a za jízdy musí mít nasazenou přilbu a být připoután.

Každý vůz musí mít pro umístění startovních čísel připravené místo na připevnění plate 4x4 (tak aby byla viditelná shora) a dvě místa na plate 2x2 na bocích. Dále musí mít připravené místo pro připevnění plate 4x4 s logem sponzora a to tak aby byla viditelná shora. A nakonec  dvě místa na bocích pro připevnění plate 1x6 se jménem jezdce a vlaječkou národnosti.

Vůz musí mít kabinu (ochranný rám) pro řídiče, celkové vzezření vozu by mělo být podobné vozům, které se účastní skutečných rally závodů. V žádném případě však nejde o to postavit přesné zmenšeniny, jde jen o to, aby nezávodily podvozky s krabicí ve které by seděl řidič.  Svět rallye závodů má široký záběr, takže se na startu LTR klidně mohou setkávat auta osobní  s dakarskými náklaďáky, speciálními buginami, jeepy či veterány...

Je povoleno mazání, ale jen v míře, aby nedocházelo ke zbytečnému znečišťování životního prostředí.

shéma možného uspořádání pohonu (autor Peter) jen doplním, že motory je možné nejen zdvojovat, ale i ztrojovat atd.



Startovné:

Startovné do závodu je 100,- Kč, vybírat se bude při prezenci a takto získané finanční prostředky budou sloužit na zpětné krytí nákladů spojených s přípravou závodu, případné přebytky budou sloužit k dotaci cen.


Závěrem:

Pořadatel nenese žádnou zodpovědnost za zničené nebo ztracené Lego.
Pořadatel má právo pravidla upravovat a doplňovat, při řešení nesrovnalostí během závodu má poslední slovo.




Shmade

#3
1. závod se bude konat zhruba na konci duba (až se udělá teplo) a to v Praze na jednom "kopci" a v jeho okolí, kopec - spíše tedy halda, navezená v době výstavby sídliště z vykopaného materiálu ze stavby základů, se nachází mezi stanicemi metra B Hůrka a Lužiny. Na kopci je vybudováno několik tras pro kola, které včetně volného prostoru dají dobré možnosti pro stavbu RZ.

Zde je odkaz na mapu místa závodu.


Shmade

Nyní už máte prostor k vyjádření... Pokud narazíte na nějaké nejasnosti, tak jsem zde od toho...  Také jsem mohl na něco důležitého zapomenout či mě nějaká situace, která by byla potřeba podchytit v pravidlech, tak aby nedocházelo k nedorozuměním, nemusela napadnout...

Takže tak.

A nezapoměňte, že 2. závod LTIR může být skvělou průpravou pro tuto soutěž.  ;)

TomKQT

#5
Dva dotazy:

Citace od: Shmade kdy 09.01.2009, 16:27:33
Auto může mít převodovku ta však musí být ovládána pouze pomocí ovladače.
Tzn. není možné použít převodovku přepínatelnou pouze ručně na vozidle, mezi jednotlivými závody? Pokud ano, tak proč?


A proč musí být řidičem Technic Fig? Zvažuji účast v závodě, ale žádného nemám, a nechce se mi ho kvůli tomu někde shánět.
Zaměření: Fanoušek; Virtuální (3D SW) modelář, stavitel a animátor; Technic stavitel a nadšenec.

Shmade

TomKQT:

Ad převodovka, použití ručně řaditelné převodovky mezi závody jsem ani nijak neuvažoval, jednotlivé RZ můžou být klidně dlouhé i půl kilometru nebo více,minimálně však tak 100,200 metrů, proto se mi zdá logické že z pohledu konstruktéra buď použiji dálkově ovládanou převodovku, díky které budu moct reagovat na aktuální profil trati, nebo použiju nějaký dostatečně silný a zároveň rychlý konstantní převod. Převodovka řaditelná mezi RZ by podle mě byla k ničemu, proto není povolena.

Ad to druhý.
Technic fig - větší podobnost a návaznost měřítek vzhledem k realitě.
Helma - estetické důvody + podobnost s realitou.
Připoutání - bezpečnostní ustanovení, aby fig tak snadno nevyletěl z auta na každém výmolu. K připoutání možno použít např. gumičku.

ass

Dobrý, akorát se mi nezdá vrácení vozu na trať při vážnější havárii, kdy by ve skutečné rally nebyli diváci schopni auto vrátit na silnici sami. V takových případech bych považoval řidičovu jízdu za ukončenou.

Shmade

#8
Hele já si myslím, že ono přenášení nebude nějak častej jev... Když takovýho nešikovnýho řidiče vyloučíš hned, mužeš se připravit o další zábavné karamboly :)  Já bych nechal to vracení jak je, penalizace za to je, možná by mohla být u "přenášení" větší než u "popostrkování", ale aspoň si zajezdíme co nejvíc. Nebo vem třeba příklad, že díky tomu, že přijdeš o IR signál se auto neřízeně vydá najednou někam, odkud se nedostane, no a ty budeš muset odstoupit. To bys radost asi neměl...

TomKQT

#9
Citace od: Shmade kdy 09.01.2009, 20:13:18
Převodovka řaditelná mezi RZ by podle mě byla k ničemu, proto není povolena.
(Zdánlivá) nepotřebnost něčeho není podle mě důvod pro zakázání.
Zaměření: Fanoušek; Virtuální (3D SW) modelář, stavitel a animátor; Technic stavitel a nadšenec.

Shmade

#10
TomKQT: Já klidně manuálně řazenou převodovku (mezi RZ, určitě ne v průběhu RZ) můžu povolit, ale pořád zatím nevidím důvod pro změnu pravidel, když navrhovaná změna podle mě nikomu nic dobrého nepřinese, pokud mě přesvědčíš o tom, že to může být pro někoho prospěšné, rád pravidla změním. Zatím ale ne, pravidla jsem sem na fórum nenapsal z patra, první verzi jsem napsal v září 2008 a od té doby prošly jistými úpravamy a dolaďováními do verze kterou jsem zde dnes prezentoval, proto nechci měnit hned první věc co se někomu nezdá.  Důvodem pro změnu by mohlo být ještě leda by se ozval někdo další se stejným požadavkem. A uvažuješ o účasti, nebo tady jen tak debatujeme? Rezervaci startovního čísla od tebe zatím nemám...

TomKQT

#11
Citace od: Shmade kdy 09.01.2009, 22:07:49
TomKQT: Já klidně manuálně řazenou převodovku (mezi RZ, určitě ne v průběhu RZ) můžu povolit, ale pořád zatím nevidím důvod pro změnu pravidel, když navrhovaná změna podle mě nikomu nic dobrého nepřinese, pokud mě přesvědčíš o tom, že to může být pro někoho prospěšné, rád pravidla změním. Zatím ale ne, pravidla jsem sem na fórum nenapsal z patra, první verzi jsem napsal v září 2008 a od té doby prošly jistými úpravamy a dolaďováními do verze kterou jsem zde dnes prezentoval, proto nechci měnit hned první věc co se někomu nezdá.  Důvodem pro změnu by mohlo být ještě leda by se ozval někdo další se stejným požadavkem.
Nech to být, já se jen ptal na důvod tohoto omezení a odpověď mě neuspokojila (neberu ji jako důvod), tak jsem reagoval znovu. Je mi to ale jedno, jen jsem chtěl poukázat na (dle mého) zbytečně omezující pravidlo bez přínosu. Nechápu totiž, proč prodlužovat a komplikovat pravidla o něco, co se stejně jak sám tvrdíš aplikovat nebude, protože pravděpodobně by stejně nikdo převodovku stavět nechtěl. A pokud chtěl, stejně by tím nic nezískal. Sorry, ale to tam můžeš rovnou dát třeba zákaz použití nárazníku ze žlutých bricků  ;D Zkus se nad tím trochu zamyslet z téhle strany.

Citace od: Shmade kdy 09.01.2009, 22:07:49
A uvažuješ o účasti, nebo tady jen tak debatujeme? Rezervaci startovního čísla od tebe zatím nemám...
Ano, o účasti uvažuji, ale nevidím to moc reálně. Například nevím proč bych měl někde shánět Technic figa  :o
Zaměření: Fanoušek; Virtuální (3D SW) modelář, stavitel a animátor; Technic stavitel a nadšenec.

otaznik

Citace od: TomKQT kdy 10.01.2009, 01:31:19

Ano, o účasti uvažuji, ale nevidím to moc reálně. Například nevím proč bych měl někde shánět Technic figa  :o
Asi proto, že by to auto neměl kdo řídit, ne?
Je jasně napsáno, že auta by měla vypadat jako auta, tzn. že i řidiči by měli vypadat jako řidiči.

MwK

Ako nestranný pozorovateľ podobných súťaží sa musím pripojiť k tomu že je to veľmi pekné a vhodné ak vozidlo obsahuje technic-figa čiže vodiča...
Vyzerá to reálnejšie a myslím že každého to hneď viac baví ak to nieje iba "suchý" model. ;)
(BOL) Som STAR WARS maňiak a zberateľ !!! >:D
Asi som už poriadny AFOL ... prežívam dark age ...

Shmade

Citace od: TomKQT kdy 10.01.2009, 01:31:19
Sorry, ale to tam můžeš rovnou dát třeba zákaz použití nárazníku ze žlutých bricků  ;D Zkus se nad tím trochu zamyslet z téhle strany.

V pravidlech ohledně zákazu nějaké kraviny nic není, píše se tam jednoznačně o povolení jednoho konkrétního řešení převodovky. Myslím, že ta jedna věta vzhledem k délce pravidel je nijak neprodlužuje a v žádném případě nekomplikuje. Psal jsem ji tam především proto, abych předešel debatám o převodovce a aby to bylo každému hned jasné. Zdá se že jsem se mýlil.  :(

Citace od: TomKQT kdy 10.01.2009, 01:31:19
Ano, o účasti uvažuji, ale nevidím to moc reálně. Například nevím proč bych měl někde shánět Technic figa  :o

To je v podstatě stejné jako kdyby si napsal: "Ano, o účasti uvažuji, ale nevidím to moc reálně. Například nevím proč bych měl stavět nějaké auto :o"    :)   

Figa ti každopádně můžu půjčit.

Colonel32

TomKQT:

Muzes si figa koupit napr. u me na Bricklinku.

Vzhledem k tomu ze mas 7 usd kredit muzes vzit dva figy a jeste ti zbyde na postovne.


eNTy

Docela se těším a měl bych takovou technickou poznámku. Jde o řešení problému s rušením kanálů na IR ovladači, který se používá např. u leteckých modelářů.
Každý závodník dostane přidělen kanál a na trase se najednou nesmí objevit dva závodníci se stejným kanálem. Vzhledem k tomu, že kanály jsou 4, snad by to nemělo dělat organizační problémy. Někdy se navíc vysílače zabavují (po konci servisu) a dávají závodníkům až při startu, takže má pořadatel přehled a jistotu.
Na druhou stranu povolení IR převodovky jasně vede k použití 2 vysílačů, takže to bude těžko realizovatelné. To by se musel povolit fakt jen jeden kanál na závodníka a tím by převodovka (či další příslušenství) padla.

Shmade

Ono stejně podle mě RZ, kde by se startovalo v těch intervalech bude minimum, jestli vůbec nějaká taková bude... Ono co by jsme pak dělali, kdyby jsme to vše odjeli pěkně ve vláčku za hodinku... :) Každopádně počítám s tím, že pokud to bude možné, nebudou po sobě startovat do RZ závodníci se stejným kanálem(kanály). Uvidíme kolik kdo těch kanálů bude potřebovat, a vůbec jestli nebudou třeba všechna auta nakonec na kabel... 

otaznik

Shmade: Myslím, že bys měl dorazit do nejbližší kostky hospody, osobně se to všechno probírá lépe. Plus samozřejmě po pěti pivech jsou všichni chytřejší.  >:D

Ondra

A co toho minifiga vyřešit tím, že ho jednoduše pořadatel zapujčí?Mimoto rally auto "ovládají" dva řidič a navigátor.

Shmade

Ondra:
1. jedná se o technic figa
2. možnost zapůjčení jsem zde již nabídl
3. v jedné verzi pravidel jsem měl i to, že musí být i navigátor, nakonec jsem to zredukoval jen na řidiče, každopádně kdo chce tak ať má i navigátora, já ho asi mít budu...

Krtecek

Zdravím, jsem moc rád, že se objevila zase nová LEGO soutěž :-) které se určitě zúčastním. První věc která mě napadla po přečtení pravidel je, že není nijak omezen počet Receivru.
A další věc co je poměrně důležitá na každých reálných RALLY závodech je možnost přezouvaní pneumatik mezi RZ ??
A ještě si myslím, že by nebylo od věci nařídit hmotnostní limit např: každé auto bude vážit 700gr - 1000gr
A nechápu proč někteří výše uvedli, že jsou proti TECHNIC figům, jednou je to LEGO TECHNIC RALLY tak tam budou i TECHNIC figove.
Budu rád za vyjádření Vašich názorů k mým připomínkám.
Mějte se krásně a přeji hodně úspěchů :-)

Shmade

Čau, tak já teda hodím pár reakcí...
Počet recieverů neni nijak omezen, aby měli stavitelé co největší volnost v ovládaných funkcích - mě napadla třeba i ruční brzda, ale asi jí stavět nebudu, protože by byla nejspíš k ničemu. Hmotnost je omezena pouze minimem a to těch 700g, maximum není omezeno z důvodu kdyby měl někdo chuť třeba postavit nějaké monstrum s osmi motorama a třema battery boxama... :)
Pneumatiky jsem si nechal na konec, protože s těma je to z mojeho pohledu trochu komplikovanější, každopádně dík za postřeh. Ona totiž změna pneumatik v reále má diametrálně jinej vliv na jízdní vlastnosti auta než změna pneumatik u Lego modelu, kde ten vliv je podle mě téměř nulovej...  Tak jsem to tam nijak nerozebíral i když jsem nad tím taky přemýšlel. Pravda, že jsem nijak nestudoval kolik různých pneumatik (kol) Lego vyrábí pro jeden rozměr. A zase aby měl někdo na autě v jedné RZ kola o průměrech lišíčích se několik cm mi přijde míň reálné než když se pojede pořád se stejnými. Kdyby však měl někdo zájem, tak bych povolil mezi RZ záměnu pneumatik (kol) se stejným průměrem. Pokusím se udělat tabulku zaměnitelných kol...

TomKQT

Citace od: Shmade kdy 09.01.2009, 22:07:49
Já klidně manuálně řazenou převodovku (mezi RZ, určitě ne v průběhu RZ) můžu povolit, ale pořád zatím nevidím důvod pro změnu pravidel, když navrhovaná změna podle mě nikomu nic dobrého nepřinese, pokud mě přesvědčíš o tom, že to může být pro někoho prospěšné, rád pravidla změním.
Naposled se k tomu vrátím, s kontrétní reakcí na citované. Omlouvám se, že je to trochu delší, ale když chci být pochopen, viditelně musím problém popsat detailněji.

Současný stav ohledně převodovek je buď všechno nebo nic - buď převodovku ano ale řízenou dálkově, nebo vůbec. Trochu v tom cítím "elitářství" podobné tomu v LTTT. Máš možnost postavit našlapané auto, jestli na to máš komponenty. Jestli nemáš, pak tvé auto MUSÍ být pouze "holé". Nic mezi tím. (Pořád je řeč jen o převodovce.)

Teď kontrétně:

1. Proč by někdo nedálkově řízenou chtěl stavět?
Například protože na dálkově řízenou nemá. Chybí mu např. další motor nebo receiver. Toto je mimochodem můj případ, když tak uvažuju detailněji nad tím, jak mé auto může vypadat, narážím právě na toto omezení - dálkově mohu řídit leda pojezd a zatáčení.

2. K čemu by taková nedálkově řízená převodovka (přepínatelná pouze mezi závody) vlastně mohla být dobrá?
Závodník třeba po první RZ zjistí, že oproti ostatním účastníkům má auto postaveno zbytečně off-roadově a hodila by se spíše vyšší rychlost na úkor síly, protože RZ nejsou až tak náročné. Navíc každá RZ bude jiná, jedna třeba více pro rychlost, další s obtížným úsekem. Závodník s dálkově řízenou převodovkou bude reagovat pružně během RZ a před obtížným úsekem přeřadí. Získá tím jak rychlost na rovném úseku, tak možnost překonat obtížné místo. Závodník bez ní nemůže reagovat vůbec a to dokonce ani mezi RZ a tak prostě bude všechny RZ, i rovné úseky, projíždět jako šnek, nebo naopak na každém trochu obtížnějším místě uvízne a bude muset pomoci rukou za cenu penalizace.

A naprosto nejférovější by bylo, aby bylo možno přepínat převodovku ručně i během RZ. Pořád to bude pomalejší a složitější než v případě těch štastnějších, kteří to přepnou pohodlně dálkově. I kdyby klidně za tento zásah do vozidla byla několikasekundová penalizace, pořád by to bylo spravedlivější, než to prostě úplně zakázat podle už zmíněného "buď všechno nebo nic".
Takhle jak je závod v současné chvíli popsán je totiž podle mého názoru zřejmé, že převodovka bude prakticky nezbytná. Možná se pletu, ale vidina dlouhých RZ (tedy konstantně pomalé auto nasbírá neskutečné množství sekund) s různorodým terénem (teda konstantně rychlé auto bude mít problémy) mi opravdu říká "bez převodovky běž pouze jako divák, jinak to vůbec nemá cenu".


Stačí toto zdůvodnění nebo si pořád myslíte, že jen zbytečně provokuju a argumenty nemám?
Zaměření: Fanoušek; Virtuální (3D SW) modelář, stavitel a animátor; Technic stavitel a nadšenec.

Shmade

Citace od: TomKQT kdy 11.01.2009, 15:20:51
Trochu v tom cítím "elitářství" podobné tomu v LTTT. Máš možnost postavit našlapané auto, jestli na to máš komponenty. Jestli nemáš, pak tvé auto MUSÍ být pouze "holé". Nic mezi tím. (Pořád je řeč jen o převodovce.)

Jesltli nemáš komponenty na to postavit takové auto jaké by jsi chtěl, tak ti nic nebrání si potřebné komponenty dokoupit. Žádné elitářství bych v tom nehledal, já jsem třeba před tím, než jsem zjistil že se LTTT jezdí měl jeden starý 4,5V motor, no a dnes si můžu vybírat asi z patnácti motorů... Prostě pokud člověk chce, tak si potřebné věci nakoupí - jen podotýkám, že nejsem nějaký rozmazlený děcko z bohaté rodiny, ale pracující student, který s rodiči už čtyři roky nebydlí a všechny tyhle věci si platí ze svého...

Citace od: TomKQT kdy 11.01.2009, 15:20:51
1. Proč by někdo nedálkově řízenou chtěl stavět?
Například protože na dálkově řízenou nemá. Chybí mu např. další motor nebo receiver. Toto je mimochodem můj případ, když tak uvažuju detailněji nad tím, jak mé auto může vypadat, narážím právě na toto omezení - dálkově mohu řídit leda pojezd a zatáčení.

Viz předchozí reakce. (M motor + reciever = na S@H 698 + poštovné) ale určitě by se sehnalo i levněji...

Zbytek už upustím od citací a odpovím nějak dohromady.
Je mi jasné, že nikdo zatím dopředu neví jak RZ budou vypadat, ale moje představa je taková, že pokud to bude možné, tak povedou po rovině, nebo z kopce, aby auta mohla dasahovat co nejvyšších rychlostí - aby to nebyla nuda (doufám, že auta budou jezdit minimálně tak rychle jako na závodech LTIR)... Stoupání se samozžejmě může také vyskytnout, ale nikdy nebude nijak příkré. Proto myslím, že konstantní převod nemusí být díky své jednoduchosti a malým ztrátám ve tření nic špatného.

Ale budiž, povolím ručně řaditelnou převodovku a to kdykoliv, tedy i v průběhu RZ. Musí se však opravdu jednat o převodovku, žádné rozebírání a měnení ozubených koleček...

Shmade

Tady je pro zájemce seznam několika řad v rámci kterých je povoleno měnit pneumatiky (celá kola) mezi jednotlivými RZ.

Pokud narazíte na nějaká kola co v tabulce nejsou (jsou tam jen rozměry které mi přišly použitelné) a chtěli by ste je použít, tak je klidně použijte, na jejich případné zaměnitelnosti s nějakými jinými se můžeme domluvit.



Tady je tabukla ke stažení i s odkazy na jednotlivé pneumatiky rovnou na peeron.

otaznik

Citace od: Shmade kdy 11.01.2009, 16:26:51
Ale budiž, povolím ručně řaditelnou převodovku a to kdykoliv, tedy i v průběhu RZ. Musí se však opravdu jednat o převodovku, žádné rozebírání a měnení ozubených koleček...

IMHO naprosto zbytečně ustupuješ z prezentovaného modelu závodu. Já osobně bych povolil převodovku přepínanou pouze bezdotykově. Takto, podle mého, bude výrazně lepší řadit ručně, protože to bude jistější a konstrukčně jednodušší.

Že by na to někdo neměl komponenty bych bral jako výmluvu.

Shmade

Souhlas, tohle mě nanepadlo, nechci aby i ti co si mohou převodovku postavit na dálku měli ruční. Jak píšu v první větě pravidel měla by to být soutěž i stavitelských schopností...  Kompromisem tedy bude že ručně řaditelná ok, ale jen mezi RZ, to mi přijde fér.

Takže se omlouvám za zmatky, debatu ohledně převodovky tímto uzavírám.

eNTy

Máš nějakou hrubou představu o poměru případných povrchů pro RZ? Počítá se i s asfaltem? Tráva, štěrk, hlína? Docela rád bych si udělal hrubou představu, jaký smysl bude mít například diff, jestli uzamykatelný, apod.

Shmade

#29
Jsem se pokusil udělat návrh RZ pro 1. závod Lego Technic Rally, nejedná se o finální rozložení, může dojít ke změnám, až se vydám vytyčovat trasy v den závodu, ale mohlo by to být tak nějak, jak vidíte na obrázku. Vzdálenosti jsou odměřeny taky tak +- z map na netu. Pro další přiblížení přikládám několik fotografií z trošku většího podniku než bude ten náš :) Ale pro utvoření představy o tom, jak to na kopci vypadá postačují, já to tam teď nafotit jít nemůžu protože je to pod sněhem. Fotografie jsou z MTB závodů, kdy trať byla upravená a hlavně úplně nová, spolu celkovou úpravou kopce. Dnes už tam opět začíná růst vegetace, a místa která jsou na fotkách holá už tak hrozně nyvypadají. Pro RZ mám v plánu  využít skoro celou trať pro kola, ale nebojte dnes už není trať tak sterilní uhlazená jak vypadá na fotografiích  :) , minimálně dvě RZ ale povedou volným terénem, ne po trati.


Skladba povrchů:

Jedná se o nástřel, ale přesnějc to asi nevymyslím :)

Hlína (+-udusaná) 60 %
Štěrk 35 %
Tráva (nízká, řídká - RZ nepovede po louce) 5%
Asfalt 0%



Návrh rychlostních zkoušek 1. závodu Lego Technic Rally

1. - délka 187 m
RZ postavená na "náhorní plošině", start a cíl je na stejném místě, pojede se po rovině, pouze lehké klesání či stoupání, povrch hlína + místy vegetace.

2. délka - 142 m
Po startu se mírně stoupá do místa kde začíná MTB trať, odtud se už jen klesá, místy je potřeba zdolávat hupy či boule, a také dva "schody"  povrch hlína + štěrk.

3. délka - 110 m
RZ pokračuje v MTB trati, která pokračuje sešupem dolů, místy je dána volnost zda se vydat do relativně prudkých stoupání, či MTB skoky objet. Povrchem je opět hína pokrytá různě silnou vrstvou štěrku.

4. délka - 111 m
Zustáváme v MTB trati a začínáme u prudkého technického sjezdu kde je potřeba vyhýbat se velkým kamenům, dále se pojede ohraničenou šikanou, pak trasa pokračuje do cíle RZ 

5. délka - 200 m
Nejdelší RZ začína na vrcholu kopce, rovinka rychle přechází do počátečního prudkého sjezdu, kde mohou být nástrahou strouhy vytvořené dešťovou vodou, poté se dostáváme mírným odbočením vlevo do rovnější pasáže, po které následuje až do cíle mírné klesání kde možná budou nějaké technické pasáže.

Celková délka RZ je 750 m což by napoprvé mohlo být tak akorát, RZ jsou navrženy tak, že na u všech je od startu vidět celá trať včetně cíle, což umožní snažší práci rozhodčím a i z diváckého hlediska to může být plus.