(Vlastní) WIP - Osprey jako přestavěné Volvo

Založil Tomik, 27.11.2022, 18:56:37

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 1 Host prohlíží toto téma.

Tomik

Když se před dvěma lety objevily první obrázky setu 42113: Bell-Boeing V-22 Osprey, tak jsem z nich nijak unešený nebyl. Všechno se změnilo až ve chvíli, kdy LEGO pár týdnů před začátkem prodeje tento set zrušilo.



Můj zájem ovšem nebyl tak velký, abych si musel pořídit jeden z předražených originálních setů, které se stačily prodat dříve, než je LEGO stáhlo zpět k sobě. Místo toho mě napadlo, že bych mohl zkusit postavit Osprey ze sklápěčky Volvo (set 42114), který měl vyjít a skutečně i vyšel ve stejné době.



Zprvu se to jevilo jako dobrý a snadno proveditelný nápad, protože Osprey má o cca 500 dílů méně než Volvo a je v něm spousta panelů a liftarmů. Teprve během stavby jsem zjistil, že liftarmů bych potřeboval víc (hlavně těch kratších) a spoustu panelů též nemohu využít kvůli jejich velikosti...

Pojďme se tedy podívat, kam jsem se zatím dostal. Stavěl jsem podle originálního návodu a za pochodu nahrazoval ty části, na které mi chyběly správné kostky. Kompletně jsou tedy přestavěné motory s vrtulemi a křídly plus ocas též doznal změn, abych na jeho stavbu využil více panelů a méně liftarmů. U křídel jsem musel také zrušit jejich naklonění vzhůru směrem od trupu k motorům, protože ve Volvu není dostatek kardanů (je tam vlastně jen jediný a pro prohnutí křídel vzhůru bych potřeboval čtyři). Na fotkách níže můžete vidět současný stav s křídly a ocasem provizorně připojenými k trupu.

42114-01-01.jpg
42114-01-02.jpg

Při stavbě jsem záměrně přeskočil stavbu převodovky pro pohánění jednotlivých motorizovaných funkcí, protože ta bude muset být úplně jiná. Zároveň je to ta část, na které jsem aktuálně vykysnul. Řeším tu několik otázek:
  • Mám zachovat všechny čtyři hlavní funkce letadla (otáčení vrtulí, naklápění motorů, vysouvání podvozku a otevírání nákladového prostoru)?
  • Které z funkcí budou motorizované a které manuální? Volvo má 3 motory, z nich dva velké, které se stěží vejdou do volného prostoru v trupu letadla. Pokud zachovám všechny funkce, jak mezi ně rozdistribuuju jednotlivé motory? Kombinace jednoho motoru pro pohon a druhého pro přehazování převodovky není úplně ideální, protože by nemohly být poháněné dvě funkce naráz (např. otáčení vrtulí a naklápění motorů). Na tři motory a k tomu ještě převodovku není v letadle dost místa, a to nemluvím o problémech se stabilitou - už teď mi letadlo padá na zadek.
  • Mám použít pro vysouvání podvozku, otevírání nákladového prostoru a naklápění motorů linear actuatory nebo jiný systém? Originální Osprey využívá malé linear actuatory a jeden worm gear, ale Volvo má pouze ty největší actuatory a žádný worm gear.

Pokud máte nějaký tip nebo nápad, jak se s otázkami výše vypořádat, rád si je vyslechnu. Níže přikládám ještě poslední fotku s dostupnými motory a linear actuatory, aby byla vidět jejich vzájemná velikost.

42114-01-03.jpg
www.buildinst.cz - můj web s návody na stavbu alternativních modelů,
můj flickr