Dálkově ovládaná vyhýbka

Založil Honzik, 03.02.2009, 17:26:09

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 1 Host prohlíží toto téma.

Honzik

Zdravím všechny

Při brouzdání na stránkách FREELUGu jsem objevil tento zajímavý článek o ovládané výhybce pomocí "nového" motoru PF.

Návod na stavbu zařízení je zde . Osobně jsem si dané zařízení postavil a musí říct, že to funguje dokonale. Motor jsem připojil přes IR Receiver k battery boxu a ovládal pomocí dálkového ovladače.  Chtěl bych se zeptat na názor ostatních zda by bylo rozumné se vydat touto cestou a pomocí IR Receiverů a M-motorů udělat všechny výhybky na dálkové ovládání. Teoreticky je možné touto cestou obsluhovat 8 výhybek. Prosím vaše názory. Díky

Honzik

Osobně se na kolejiště ovládané pomocí RCX kostek necítím, fanda do elektroniky jako třeba Mirek taky nejsem, tak tohle mi přišla jako dobrá varianta, abych nemusel skákat po kolejišti a přehazovat výhybky ručně.

otaznik


danny01

Predpokladam ze ten, co to chce pouzit, potrebuje dalkove ovladat vyhybky protoze ma velke kolejiste. To ale znamena mit vice bateryboxu nebo proklate dlouhe kabliky   ::)
Danny

Honzik

Citace od: otaznik kdy 03.02.2009, 21:02:24
Až na tu velikost...

Myslel jsem, že u každé vyhýbky bude nádražní domek, tak aby byl motor a ostatní prvky (IR receiver) schované.

mirek

#5
Jsem přítelem každého řešení, které vede vpřed a splňuje potřeby konstruktéra.
V daném případě si těžko dovedu představit, jaký by to byl les nádražních domečků u výhybek,zejména, pokud by to bylo větší kolejiště. Pak také rozměry těchto domků budou bránit dát výhybky blíž k sobě. Vím o čem mluvím.

Tím nechci říci, že tuto snahu zavrhuji. Jen se nechám příjemně překvapit.

Vysvětlivka k obr.: všechny výhybky 3 - 7 kolej, mají zabudované elektricky ovládané přestavníky.

Honzik

Díky za názor, nejsem pro zásahy do lega, proto hledám nějaké pure řešení které by bylo i cenově dostupné. Ohledně místa máš určitě pravdu, mě se u mého nápadu líbí ta mobilita, jedním ovladačem by šlo ovládat 8 vyhýbek.

Darkyen

A proč JENOM domky? Podle mě by se to dalo řešit i jinak. Hlavně závisí na terénu  takže kdyby to byla nějaká malá vesnická zastávka tak by tam mohl být kámen keř... ale nějak inteligentně protože obří kámen uprostřed nádraží by nevypadal přirozeně. no a taky kdyby se trať zařezávala do krajiny tak by se to dalo celkem hezky zamaskovat do kopce. Ale s tímto řešením by tu vyvstal další problém (nechci být pesimista ani nejsem znalec lego vláčků ale je to tak) a to ten že pokud je někde "rozcestí" tak by tam taky měla být vyhýbka normální - fiktivní. Takže by tam byly dvě vyhýbky jedna estetická a druhá funkční...
I když abych se přiznal měl bych asi víc trpělivosti běhat po pokoji a přehazovat vyhybky než tohle celé stavět...  ;D
Je jen jedna věc která je lepší než lego.Více lega!

otaznik

Citace od: Darkyen kdy 29.05.2009, 21:39:41
A proč JENOM domky? Podle mě by se to dalo řešit i jinak. Hlavně závisí na terénu  takže kdyby to byla nějaká malá vesnická zastávka tak by tam mohl být kámen keř... ale nějak inteligentně protože obří kámen uprostřed nádraží by nevypadal přirozeně. no a taky kdyby se trať zařezávala do krajiny tak by se to dalo celkem hezky zamaskovat do kopce. Ale s tímto řešením by tu vyvstal další problém (nechci být pesimista ani nejsem znalec lego vláčků ale je to tak) a to ten že pokud je někde "rozcestí" tak by tam taky měla být vyhýbka normální - fiktivní. Takže by tam byly dvě vyhýbky jedna estetická a druhá funkční...
I když abych se přiznal měl bych asi víc trpělivosti běhat po pokoji a přehazovat vyhybky než tohle celé stavět...  ;D
Prosím vysvětlit, nechápu o čem píšeš.

Darkyen

#9
Citace od: otaznik kdy 29.05.2009, 23:47:21
Citace od: Darkyen kdy 29.05.2009, 21:39:41
A proč JENOM domky? Podle mě by se to dalo řešit i jinak. Hlavně závisí na terénu  takže kdyby to byla nějaká malá vesnická zastávka tak by tam mohl být kámen keř... ale nějak inteligentně protože obří kámen uprostřed nádraží by nevypadal přirozeně. no a taky kdyby se trať zařezávala do krajiny tak by se to dalo celkem hezky zamaskovat do kopce. Ale s tímto řešením by tu vyvstal další problém (nechci být pesimista ani nejsem znalec lego vláčků ale je to tak) a to ten že pokud je někde "rozcestí" tak by tam taky měla být vyhýbka normální - fiktivní. Takže by tam byly dvě vyhýbky jedna estetická a druhá funkční...
I když abych se přiznal měl bych asi víc trpělivosti běhat po pokoji a přehazovat vyhybky než tohle celé stavět...  ;D
Prosím vysvětlit, nechápu o čem píšeš.

O tom že kdyby byla jedna vyhybka schovaná musela by tam být jedna která by sice neplnila svou funkci ale byla by tam proto protože obvykle u rozcestí kolejí vyhybka bývá a pokud by byla jedna schovaná musela by tam být další z estetického důvodu.

(slovem vyhybka rozuměj tu (u mých kolejnic a asi u všech) žlutou část kolejnicového dílu za kterou se mění směr dráhy)
Je jen jedna věc která je lepší než lego.Více lega!

Ondra

Já tě pořád nechápu  ??? Co vlastně myslíš, výhybku nebo tohle http://www.peeron.com/inv/parts/2866 ?V tom případě bych tě pak chápal, funkční přepínač by byl v baráku a dal by se tam druhý z estetického důvodu jenom na okrasu.Je to tak?

otaznik

Citace od: Darkyen kdy 31.05.2009, 08:51:44

O tom že kdyby byla jedna vyhybka schovaná musela by tam být jedna která by sice neplnila svou funkci ale byla by tam proto protože obvykle u rozcestí kolejí vyhybka bývá a pokud by byla jedna schovaná musela by tam být další z estetického důvodu.

(slovem vyhybka rozuměj tu (u mých kolejnic a asi u všech) žlutou část kolejnicového dílu za kterou se mění směr dráhy)
Možná se pletu, ale podlé mého už dlouhou dobu existuje v reálu mnoho "dálkově ovládaných" výhybek, kde manuální páka pro přehození také není.

Jenčula

Citace od: otaznik kdy 31.05.2009, 21:03:37
Možná se pletu, ale podlé mého už dlouhou dobu existuje v reálu mnoho "dálkově ovládaných" výhybek, kde manuální páka pro přehození také není.

Přesně tak. Jednak jsou výhybky, kde je možnost ovládání zdvojená (el. přestavník + man. páka) a pak i výhybky s přestavníky čistě el. ovládanými.  A pro úplnost jsou pochopitelně výhybky, jichž se automatizace nedotkla a jsou ovládány buď soustavou drátovodů ze stavědel, nebo zcela manuálně.
Můj RELAX

peki

Citace od: Honzik kdy 03.02.2009, 17:30:59
Osobně se na kolejiště ovládané pomocí RCX kostek necítím, fanda do elektroniky jako třeba Mirek taky nejsem, tak tohle mi přišla jako dobrá varianta, abych nemusel skákat po kolejišti a přehazovat výhybky ručně.

K řízení vlaků RCX ani nějakou složitou elektroniku nepotřebuješ viz odkaz, kdy na jednom okruhu pomocí staticky nastavených výhybek řídím dvě soupravy.

Mirkovo kolejiště na půdě je pěkné, ale kolik z nás má ve skutečnosti k dispozici takový prostor ? Pokud k okruhu, kde budeš řídit dvě soupravy, přidáš ještě nějakou nákladní vlečku s tratí tvaru "Y" a budeš řídit jednu/dvě výhybky můžeš i tak udělat pěkné kolejiště. Takové bylo např. ve Svitavách 3x1

Další FP motory a volné kanály pak můžeš využít na nějaké přídavné animace (větrný mlýn/elektrárna, otáčení jeřábu atd.)

Každopádně bych to napřed zkusil postavit, ověřil jak to funguje (kolik a jak pohodlně uřídíš výhybek ), bez maskování motorů. Pokud budeš s výsledkem spokojený, pak můžeš udělat návrh kolejiště tak aby jsi mohl PF motory nějak schovat.

Darkyen

Hmm tak jsem to myslel...
No ony sice jsou elektrické vyhybky ale pokud budeš stavět model železnice z doby páry tak ti asi nikdo elektrickou vyhýbku nespolkne ...
Je jen jedna věc která je lepší než lego.Více lega!

Honzik

Dnes jsem se konečne dostal k tomu, abych provedl pár testů a výsledky jsou následující:

Pokud použijeme k ovládání vyhýbky 8869 tak se dostaneme do nepříjemné situace, kdy pohybem dopředu či dozadu přehodíme vyhýbku, ale musíme následně vrátit páčku do polohy 0, jinak motor "píská".

Daleko lepší situace je v případě použití Receiveru 8884 s tímto to funguje dokonalem, jelikož ovladač se automaticky vrací do pohohy 0.

Další problém nastává v případě volby zdroje - na výběr máme mezi klasickým BB 8881 a akumulátorem 8878. Výhoda akumulátoru je, že lze nastavit menší výstupní napětí, takže motor nemusí pracovat na plný výkon, jelikož na přehození vyhýbky stačí zhruba polovina. Ovšem pokud necháme nastavené napětí na polovině a použijeme přepínač 8869, tak motor pokud zůstane pod napětím, tak píská. V případě volby plného napětí motor nepíská.

Co říct závěrem - dálkově ovládaná vyhýbka fungule parádně, ale ta cena těch komponentů je pekelná...

martin bern

Citace od: mirek kdy 03.02.2009, 22:05:10Jsem přítelem každého řešení, které vede vpřed a splňuje potřeby konstruktéra.
V daném případě si těžko dovedu představit, jaký by to byl les nádražních domečků u výhybek,zejména, pokud by to bylo větší kolejiště. Pak také rozměry těchto domků budou bránit dát výhybky blíž k sobě. Vím o čem mluvím.

Tím nechci říci, že tuto snahu zavrhuji. Jen se nechám příjemně překvapit.

Vysvětlivka k obr.: všechny výhybky 3 - 7 kolej, mají zabudované elektricky ovládané přestavníky.

Mohl byste poradit s těmi přestavníky? Chtěl bych udělat na půdě kolejiště, a rád bych ovládal výhybky dálkově. Děkuji