vlastní elektronika pro PF

Založil fulda, 02.05.2019, 17:04:16

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 1 Host prohlíží toto téma.

fulda

Ahoj,

už jsem TADY naznačoval, že bych si postavil vlastní ovladač podobný 8879 a 8884. Při čtení specifikace jsem narazil na slovo, kterému nerozumím. Tedy rozumím, ale rád bych si prověřil. Konkrétně příkazy:
0010 Increment numerical PWM
0011 Decrement numerical PWM
0100 Increment PWM
0101 Decrement PWM

Není mi zcela jasný rozdíl mezi nimi. Předpokládám, že bude spočívat hlavně v tom, co se stane, když bude aktuální rychlost 7 (max) a já pošlu increment; respektive naopak, rychlost je 0 a já pošlu decrement.

Nemáte to někdo v hlavě a nebo vyzkoušené?

A pokud ne, nemáte někdo na vyzkoušení originál 8884? Že bych si to odměřil? (to by bylo aktuální tak za měsíc, než dodělám vlastní 8879)
Vlastně jsem nenapsal, že se vyskytuji Praha Chodov, nebo Praha Uhříněves.

Díky
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.

Engine

Originál 8884 ti půjčím.

Ohledně IR ovládání: dosah je velkej problém. Zvlášť pro nás co jezdíme soutěže, protože venku na slunci je IR nepoužitelný ani na 10 cm. Proto je většina LTTT aut ještě na kabel a pomalu přecházíme na nelegový Sbrick s bluetooth. Sbrick má i výhodu větší proudový propustnosti asi 3 A. Ale má nevýhodu v max. napětí 11,5 V. Tzn plně nabitá tříčlánková LiPolka (12,7 V) ho odpálí. A napětí dvoučlánků je zas zbytečně pod možnosti motorů. Já to začal řešit tím, že jsem za dvojčlánkovou Lipolku zapojil "zvyšovač napětí" nastavený na 10,5 V.

Otázka jak bude fungovat nový LEGO přijímač, který přijde s letními sety 2019. Doufám že bude výkonem aspoň na úrovni IR V2 přijímače.

fulda

#2
Druhá možnost je napětí srazit pomocí dvou diod v sérii 12,7-1,4=11,3V

Co se týká dosahu, tak určitě značně pomůže ta rádiová verze, kterou mi poslal číňan. Doma jí podrobím nějakému zkoumání, jak se zachová při napájení 13V a jaká bude proudová zatížitelnost.

Já mám dnes na stole rozdělaný převodník z normálního modelářského rádia na PF, ale bohužel česká pošta není schopná doručovat zásilky, takže neustále čekám na nějaké součástky. Bohužel jsem použil stejný můstek DRV8833, který se používá v 8884 V2, takže má stejné omezení na 11,5V

Ona je pro mne taková globální otázka, jestli má cenu dělat nějaký rádiový ovladač. Klidně bych mohl, vezmu NRF24L01 a přilepím k němu pár součástek a bude. Ale je otázka, jestli mi to za to stojí, jestli nebude lepší nechat rádio a ovladač na někom jiném a nevyřešit jen cestu z přijímače do motoru.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.

fulda

Tak převodník z RC rádia na lego PF mi funguje. Po pobavení dvě fotky spolu s 8884.

Ještě to ale není hotové, ještě mi stále pošta nedoručila dráty (je potřeba vzít dvě prodlužovačky, ty rozstřihnout a použít je kvůli konektorům. Jeden pro připojení napájení a dva jako výstupy pro motory.

Pokud by to někoho zajímalo, dejte vědět.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.

Engine


fulda

OK, zrovna pro tebe mám dvě alternativy, které lze libovolně kombinovat.

Počítám s tím, že si někdy od tebe budu půjčovat tu 8884. Recipročně ti zapůjčím tuhle mojí hračku (snad mi do té doby přijdou prodlužovačky).
Pokud máš dvě prodlužovačky, tak ti postavím jeden kousek pro tebe (se stejným osazením - tedy max 10,5V).
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.

fulda

A je to, takhle se mi točí motory když je ovládám RC rádiem: VIDEO

Ještě budu chvíli testovat, pak bych zveřejnil návod v časopise Praktická Elektronika a až později na webu.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.

PsychoWard666

A na kolik tohle vyjde cenově i s tou vysílačkou? Mě pořád přijde jednodušší koupit Sbrick, připojíš k němu 4 motory, můžeš to ovládat přes aplikaci gamepadem za 250kč z Aliexpressu a zabere to v modelu minimum místa.

fulda

Tak to je pochopitelně otázka, jak to počítáš. Pokud objektivně zahrneš do ceny tablet nebo telefon potřebný pro nastavení sbrick, je tohle levnější.

Pokud počítáš cenu jako zábavu strávenou hraním si s elektronkou, je tohle stále levnější.

Pokud počítáš komerční a tržní cenu, je tohle nekonečně krát dražší, protože to prostě nekoupíš.
Ale pokud máš vysokoškolské vzdělání, tak víš, že při dělení nulou může vyjít i záporné nekonečno a to je zase pro změnu neuvěřitelně malé.

Takže sečteno a podtrženo - je to hračka jen pro ty, kteří si s ní chtějí hrát. Zhruba jako kdybych se pokoušel porovnávat cenu lega s lodičkou vyřezanou z kůry.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.

PsychoWard666

Nemyslím to špatně  :) Hlavně mi přijde, že je to dost velký, pokud by se to dalo udělat velikostně podobný Sbricku, tak si myslím, že by to mělo větší smysl, protože nepotřebuješ mobil, který se docela rychle vybíjí.

fulda

Tak s velikostí se dá docela úspěšně pracovat. Tahle verze je dělaná tak, aby se mi tam dobře vyvíjelo a aby se na tom dobře ladilo, takže je osazená jen z jedné strany, prostředkem se táhne dlouhý debug konektor, na konci je místo pro sense rezistory a tak dále a tak podobně.
Nejvíc to ale zvětšuje ten třípinový konektor s kablíken do RC přijímače. Jinak je to jen o malinko delší, než 8884, ale o dost hubenější. Pokud by to někdo chtěl řešit koncepčně jako produkt, tak je určitě s čím pracovat.

Jo a taky - já mám na fotkách i videu své staré rádio 40MHz. To je dnes spíš považováno za archeologii. Podívej na velikost přijímače třeba v TOMTO setu, je zhruba poloviční.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.

Engine

Já mám tři otázky:

1) Z bateriového boxu máš připojeny všechny čtyři vodiče, tzn včetně kontrolních signálů. Využíváš je nějak? Je možné připojit libovolný zdroj klasicky přes dva vodiče?

2) Výkon!  ;D  ...rozumím tomu dobře, že maximální napětí i proudy jsou dané pouze použitým můstkem? Tzn tvoje řešení má stajný výkon jako 8884 V2 nebo jako Sbrick? Koukal jsem na datasheet toho můstku a odpovídá to specifikacím Sbricku jako celku.

3) Jestě k tomu snížení napětí diodami: Jak spočítat efektivitu toho snížení? Předpokládám podobnost s rezistorem, tzn el. energie se přemění na teplo. Rád bych si to spočítal a pak porovnal s účiností zmiňovaného Pololu regulátoru. Řeším to jak z důvodu výdrže akumulátorů, tak z důvodu zahřívání (pokud se někdy dokopu k tomu, to celé zavřít do "fancy lego-compatible krabičky")

Pak napiš, až budeš chtít půjčit ten 8884. Půjčím ti dva. První je funkční. Druhý mi při LTTT přestal fungovat, ale teď jsem ho zkoušel a zdá se funkční. Můžeš ho použít na potenciálně nebezpečné testování.

fulda

#12
Citace od: Engine kdy 20.05.2019, 12:41:32
1) Z bateriového boxu máš připojeny všechny čtyři vodiče, tzn včetně kontrolních signálů. Využíváš je nějak? Je možné připojit libovolný zdroj klasicky přes dva vodiče?
Ano, totiž ne, totiž ano :)
Teda používám jen 2 vodiče a při testování jsem směle používal napájení jednou 9V beterkou. Lze napájet jakýmkoli stejnosměrným zdrojem s napětím od 7V do 10,5V. Prostřední vodiče tam jsou jen aby tam dobře držel drátek od kostičky/konektoru.
Citace od: Engine kdy 20.05.2019, 12:41:32
2) Výkon!  ;D  ...rozumím tomu dobře, že maximální napětí i proudy jsou dané pouze použitým můstkem? Tzn tvoje řešení má stajný výkon jako 8884 V2 nebo jako Sbrick? Koukal jsem na datasheet toho můstku a odpovídá to specifikacím Sbricku jako celku.
Ano, omezující je použitý můstek. Já tam osadi stejnýl DRV8833, jako je použitý v 8884 V2, čistě proto, že se mi zdálo jako chytrý nápad dát tam něco na co jsou všichni zvyklí. Takže 1,5A na kanál, cca 0,5Ω - 0,7Ω
Citace od: Engine kdy 20.05.2019, 12:41:32
3) Jestě k tomu snížení napětí diodami: Jak spočítat efektivitu toho snížení? Předpokládám podobnost s rezistorem, tzn el. energie se přemění na teplo. Rád bych si to spočítal a pak porovnal s účiností zmiňovaného Pololu regulátoru. Řeším to jak z důvodu výdrže akumulátorů, tak z důvodu zahřívání (pokud se někdy dokopu k tomu, to celé zavřít do "fancy lego-compatible krabičky")
Dioda není lineární na rozdíl od rezistoru. Podívej se například do datasheetu nějaké jednoduché diody (třeba 1N5408). Tady je na straně 2 uprostřed levý obrázek, kde je graf závislosti napětí na proudu. Všimni si, že při nulovém proudu je úbytek napětí téměř 0,7V, zatímco při 3A (maximum té diody) je úbytek 0,9V a při 10A je to 1V. Energie se pochopitelně mění na teplo, takže při tom maximu 3A * 0,9V bude tepelná ztráta 2,7W. pokud tedy bude na vstupu 12V a snížím ho pomocí dvou diod, tak je maximum 12V*3A=36W a úbytek dva krát 2,7W = 5,4W, takže jestli správně koukám tak 85%.

Citace od: Engine kdy 20.05.2019, 12:41:32
Pak napiš, až budeš chtít půjčit ten 8884. Půjčím ti dva. První je funkční. Druhý mi při LTTT přestal fungovat, ale teď jsem ho zkoušel a zdá se funkční. Můžeš ho použít na potenciálně nebezpečné testování.
Jo jo, musím si dodělat "vysílač", který bude schopný vytvořit všechny potřebné příkazy.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.

fulda

OK, ovladač (z obrázku v minulém postu) už se chová mravně, teď je čas na vyzkoušení funkcí přijímače.

Taková otázka - normální ovladač 8879 při otáčení kolečky posílá příkazy pro +1 nebo -1 rychlosti. Takže pokud zrovna točím koečkem a přijímač se s ovladačem nevidí, tak se daný povel nepočítá a při dalším kroku se pokračuje v řadě.
Druhá možnost je posílat absolutní hodnotu, takže pokud se ovladač s přijímačem nevidí například když jsem přešel z rychlosti 1 na rychlost 2, tak model při dalším kroku stejně zrychlí na rychlost 3.
To je podstatné zejména pokud používám servo, pak si mohu dovolit používat volant, ne kterém je zřejmá středová poloha.

Co si o tom kdo myslí?
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.

fulda

#14
V rámci svého monologu pohodím několik fotek.

Vlastní variantu na 8879 už znáte, na té není nic zvláštního.


Pak je tu druhá verze, která pro ovládání používá joystick z playstation. To je o trochu lepší pro ovládání autíček. Ale pořád je to infračervené ovládání (přijímač 8884), takže dobré tak po baráku.


Další destička je moje verze 8884, vyznačuje se tím, že se dá provozovat do 13,5V, takže napájená ze tříčlánkové baterie.

Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.

fulda

#15
A pak jsou tady ještě dva kousky pro RC ovládání.

První je převodník z RC rádia na lego motory. Tenhle je zase 13,5V, takže lze napájet tříčlánkem.


A druhý je naopak pro napájení 4,5 - 5,5V a je určen pro maličké motory + serva v lego úpravě.


VIDEO jak si vše běhá na stole.
a tady je VIDEO s malým podvozkem (jako stavitel podvozků se ještě musím zlepšovat..
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.

Martins

Monologem se nenech znervózňovat, myslím, že tohle vlákno tady kdekdo se zaujetím sleduje... pro mě je to trochu Španělsko, ale nějaké malé pokusy s bastlením mám už také za sebou.

HD

Já Tvoje vlákno taky vidím spíš jako velice zajímavou odbornou přednášku, než jako monolog.  ;) 
Pokud Vás zajímá přehled mojí tvorby, následujte link na rozcestník:
https://linktr.ee/horcikdesigns

Foton

Kdo chce hledá způsoby, kdo nechce hledá důvody.

fulda

He he, OK.
Případně se z toho dá udělat opravdová přednáška na některém setkání.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.

Engine

To bych přišel i jenom kvůli tý přednášce.

fulda

Mno a kde je pro takové povídání příležitost? Koukal jsem, že Jaroměř bude celkem brzo?
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.

fulda

Tak dneska tu máme pár fotel z oblasti, které se někdy říká "drátové porno", správné označení je "PCB rework".
Podstata je jednoduchá, vezmeme kostku 8884 (verzi 1), rozebereme a odstraníme budič LB1836M, který má malé pracovní napětí a velký vnitřní odpor. Na jeho místo dáme TB6812FNG, který je o pár generací lepší. A to že má úplně jink nožičky vyřešíme pár drátkama :)

A máme tu kostku ve verzi 3, kterou lze provozovat na 13,5V (tedy tříčlánkové modelářské baterky) a má malý vnitřní odpor, takže s ní motory běhají o něco veseleji :)

Takže pozor na to, až na soutěži potkáte někoho, kdo má červeně označenou kostku 8884, tak je jasné, že poletí jako blázen :)
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.

Engine


yoshimaka

Citace od: Martins kdy 29.07.2019, 10:21:39
Monologem se nenech znervózňovat, myslím, že tohle vlákno tady kdekdo se zaujetím sleduje... pro mě je to trochu Španělsko, ale nějaké malé pokusy s bastlením mám už také za sebou.
Přesně tak! Vůbec nechápu vo co gou, ale je to zajímavé a sleduju to!
Lust och fägring stor

fulda

OK, sleduji několik paralelních linií, tím se to trochu kazí:

První bod bylo postavit si vlastní ovladače skoro stejné jako 8879 a 8884, ale vlastní. To se mi povedlo. Jejich jediná přidaná hodnota je, že jsou levné a že si je každej může poskládat doma.

K druhému cíli mne nasměřoval Engine, když si někde posteskl, že je taková logická díra v používání modelářských baterek. Pokud se používají dvoučlánkové (7,5V), běhají motory pomalu. Pokud se používají tříčlánkové (12V), běhají motory rychle, ale nezvládá to 8884. Proto jsem tu "svojí" verzi 8884 upravil, aby zvládala 12V a zároveň jsem pokusně upravil jednu "originál" 8884.

Další hra spočívá ve vytvoření vlastního ovladače. Používání 8879 pro ovládání autíček se mi nezdá moc ergonomické, udělal jsem si pokusně vlastní ovladač založený na joysticku. Ten je o něco lepší, ještě si dodělávám úpravu pro ovládání "tanku", čili dva pásy a zatáčíme tak, že jeden pás přibrzdíme. Ale infračervené ovladače se mi nezdají jako budoucnost.

Poslední, co se mi nejvíc líbí je adoptování normálního modelářského dálkáče (Engine mne upozornil na čínské za pár korun). Tak jsem udělal regulátor, který dělá z RC přijímače dráty pro lego motory. To se mi zdá jako dobrá cesta a funguje to parádně.

A to je vlastně všechno.

Klidně to někam přinesu ukázat, aby jste si to mohli prohlédnout a pochopit to, ale zatím nevím kam?
Ve školním roce se mohu zamluvit nějakou místnost na Strahově, nebo na Matfyzu nějakou sobotu třeba na hodinku nebo tak něco.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.

fulda

TADY jsem trochu popsal tu úpravu 8884 na větší napětí. Ještě tam časem doplním podklady pro plošňák.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.

MeNadruhou

Palec nahoru za drátoporno. ten překopaný příjmač se mi líbí.
Nekouřím a nepiju - bez kostiček nežiju!   //  http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?m=MeNadruhou

fulda

#28
TADY jsem začal popisovat mojí verzi 8879.

Edit:
Ještě než totálně odpískám infračervené ovladače, tak zopakuji, co už jsem naznačoval - pokud by se někomu do vláčků hodil ovladač jen pro jeden výstup (tedy osm samostatných ovladačů - nastavíš kanál 1-4 a nastavíš barvu kterou ovládáš - červená/modrá), tak dejte vědět. Napadá mne několik možností jak to realizovat, ale sám vlaky neprovozuji tak to neřeším.
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.

fulda

Dnes jen pro pobavení dvě videa autíčko používající KittenBot® Geek Servo a můj ovladač rychlosti:

https://youtu.be/XKADGhoRiLw
https://youtu.be/gcRGHvnXNbs
Za pravopisné chyby v této zprávě může moje učitelka češtiny.