Nováček - prosím o rady, tipy a triky :)

Založil Benehallow, 30.03.2009, 20:42:49

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 1 Host prohlíží toto téma.

Benehallow

Zdravím všechny,
jsem tu nováček a jak jsem tak procházel fórum, narazil sem na témata s virtuálním stavěním a nadchlo mě to.Tak sem tu koukal jak na to a moc nechápu.

Chtěl bych poradit:1.S jakým programem začít?, 2.Lze vytvářet i originální sety, jako např. 6075 nebo podobné?Díky všem
                             

betakaroten

Na všechno tu jsou odpovědi, stačí číst.
1. Svobodná volba. Záleží na tom, k čemu to má sloužit. (Jestli ke skutečnému virtuálnímu stavění, tak bych začal knihovnou dílů LDRAW a programem na stavění MLCAD.)
2. Autorskoprávní oddělení LEGO zatím není proti. ;)

Benehallow

Toš to mám naistalované a začínám tvořit :)

Hacislav

Mám několik začátečnických dotazů na práci s MLCAD.

Má v sobě program nějaké interní vyhledávání dílků? Například, když znám číslo dané dílku, ale v seznamu/zobrazení ho nemůžu najít?

Jak udělám transparentní barevnou verzi dílku?

Bude mi fungovat 3_20 verze češtiny, když mám 3_4 verzi programu?
moje fotky Rajče a Flickr - pinterest

milanv

#4
Ahoj,

sám jsem taky nováček ve virtuálním stavění, ale už mi funguje celý proces od stavby virtuálního modelu až po PDF s návodem, ve vysoké kvalitě (co mohu porovnat s jinými na Netu), tak se ti pokusím popsat svůj proces.

1. na stavění používám SR 3D Builder; XSergio74 sem posílá oznámení o nových verzích
    - vážně stojí za to se naučit s jeho nestandardním ovládáním, protože co všechno automaticky umí, a jak je rychlý, to se nedá ani tak ve zkratce vypovědět. Pro ilustraci dávám, že už vůbec nehledám předsložené kusy minifigů (spojené nohy, torzo s pažema a rukama), protože s automatikou v SR 3D CADu je to mnohonásobně rychlejší si minifiga postavit sám z úplně těch nejmenších dílů. O vychytávkách pro Technic a pro SNOT ani nemluvě.

Na SR 3D Builder jsou podle mě nejlepší video návody od autora.

Pokud jsi chtěl jen virtuální model, jseš hotový. Pokud chceš udělat návod, pokračuješ dál.

2. uložíš soubor .L3B z SR 3D Builderu, změníš mu příponu na .ldr a otevřeš ho v MLCADu. V něm není účelem stavět (na to je v porovnání se SR 3D Builderem jak pazourek proti motorové pile), ale MLCAD je o třídu lepší na organizování kroků pro návod. (To pro změnu zase nezkoušej v SR 3D Builderu, i když to teoreticky umí.) V MLCADu v pod_okně se seznamem použitých dílů (de facto přímý textový obsah .ldr souboru) můžeš díly přesouvat, kliknutím na nějaký zjistíš v grafických pod_oknech, jak v ten moment model vypadá. Na vhodná místa přidáš "Step" (značka, že tady má být krok návodu) nebo "Rotation step" - totéž ale navíc s možností natočit model do jiné polohy.

Lze i pokročilejší fígle jako hromadné přesuny řádků (=dílů) mezi kroky pomocí klasiky (ctrl-x, ctrl-v) nebo vytvářet tzv. podmodely, jak dělá i TLC: část modelu má návod zvlášť a teprve hotový podmodel se připojí k hlavnímu. V MLCADu se to dělá tak, že v hlavním menu zvolíš Multipart -> New model, nazveš si ho (i s příponou .ldr) a pak přepínáš mezi nimi pomocí Multipart -> Activate model. Samozřejmě funguje i mezi nimi ctrl-x, ctrl-v. Odkaz z jednoho modelu na druhý uděláš z kontextového menu: Add -> Part -> Custom part -> zadáš název modelu.

Kompletní model pak uložíš s příponou .mpd - tím se všechny (pod)modely uloží do jednoho společného souboru.

3. .mpd soubor otevřeš v programu LPub (je nutné k němu nainstalovat ještě ldview nebo ldglite) a v něm už se krásně přetváří ten textový popis z .mpd souboru na jednotlivé stránky návodu. Můžeš si v něm dělat různé legografické úpravy jako dát víc kroků na stránku, určovat jak se zobrazí podmodely, přidat seznam použitých dílů atp. Návod řekne více.

Když máš návod hotový, tak přímo v LPubu klikneš na ikonku PDF a návod je hotový. Samozřejmě pokud ho nechceš v nějakém PDF editoru ještě vylepšovat.

Tak to je v kostce vše. Podrobnější popis téže kombinace programů je k mání v angličtině.

Na závěr bych chtěl poděkovat Tomíkovi za nakopnutí správným směrem a za záchranu mé duše od poblouznění LDD :D


P.S.: Tady na fóru najdeš různé návody, koukej i na datum příspěvků, protože zrovna v této oblasti se to hodně mění, pokrok tu jde mílovými kroky.
Pán na Žlutém hradě

Raistlin M

Mám zásadní dotaz. Mladší syn si hraje s LDD, ale pro mě je to nepřehledné a dost nekompletní. Je mi líto v tom něco začínat. Rozhoduji se tedy, jestli začít s SR 3D Builder, nebo MLCAD.

1) MLCAD je, dle toho co jsem koukal na stránky, dost dlouho neaktualizovaný.

2) SR 3D Builder se stále vyvíjí, ale dost dobře nevím, jestli třeba pořád není na úrovni 50% MLCAD.

A teď si vybrat. Dotazy jsou:

a) Existují nějaké aktualizace uživatelů MLCAD, nebo je to už mrtvé, jen se starými dílky?
b) Má SR 3D Builder kompletní databázi třeba i starších dílů a starších dílů minifigů?
c) Jak je na tom s díly a minifigy MLCAD?
d) Který je uživatelsky přátelštější?

E) Který si z těch dvou, jako nezkušený Lego-CADař, ale dlouholetý hlavně AutoCADař vybrat?

Díky předem za odpověď. Žel Bohu nemám dost času oba déle zkoušet. Mám toho už tak i po práci plné kecky. Prosím o smysluplné odpovědi.  :)

milanv

Citace od: Raistlin M kdy 22.01.2014, 17:36:19
Mám zásadní dotaz.

Tenhle začátek mě pobavil. Zní drsně jak z amerického filmu :)

Popis toho, co se hodí k čemu, máš o pár příspěvků výše, popsal jsem to myslím velmi precizně. Kdyby ti něco nebylo jasné, tak se ještě poptej. Základní odpověď je jasná: SR3D Builder je o mnoho dál, jen na jeden dva velmi speciální úkoly (těžko se s nimi hned potkáš) se hodí si soubor z SR 3D Builderu na chvíli otevřít v MLCADu.
Pán na Žlutém hradě

Tomik

Pokud mohu také přispět se svou troškou do mlýna, tak se každopádně přimlouvám za SR 3D Builder. Má mnohem propracovanější fyziku (dílky se k sobě intuitivně přichytávají a dají se v něm i simulovat převody apod.) a po troše cviku se s ním naučíš obstojně zacházet. Já osobně používám MLCad už jen na generování ohebných dílů (trubičky a flexible axle), ale mám za to, že aktuální verze SR 3D Builderu to už umí také včetně exportu do formátu zobrazitelném v MLCadu. Paleta dílů je shodná pro MLCad i SR 3D Builder a obecně platí, že tam je většina starších dílů a postupně se přidávají ty nové. Pokud chceš mít k dispozici maximum nejnovějších dílů, potom doporučuji LDD.

Po špatné zkušenosti s instalací poslední verze SR 3D Builderu (měl problém s načítáním knihovny dílů) doporučuji nainstalovat verzi "všechno v jednom" umístěnou zde. Během instalace si vybereš, které programy chceš nainstalovat a je tam i SR 3D Builder, s jehož spuštěním jsem neměl žádné problémy. Jedinou vadou na kráse této instalace je, že neobsahuje letošní nové díly (určitě tam nejsou nové dílky z Technicu).
www.buildinst.cz - můj web s návody na stavbu alternativních modelů,
můj flickr

Raistlin M

Citace od: milanv kdy 22.01.2014, 17:53:08
Citace od: Raistlin M kdy 22.01.2014, 17:36:19
Mám zásadní dotaz.

Tenhle začátek mě pobavil. Zní drsně jak z amerického filmu :)

Vidíš, ani mě nenapadlo, jak pitomý začátek příspěvku to je. Sám nesnáším, když někdo takhle začne konverzaci. ;D

milanv: Píšeš právě jen o SR 3D Builder. Proto mě zajímalo nějaké porovnání.

Tomík: O nejnovější díly mi ani tak nejde. Spíš mi šlo speciálně u MLCADu, jestli stále někdo vyrábí aktualizované knihovny dílů. Pokud se nepletu, poslední update programu byl někdy v roce 2011. Hodlám spíš stavět starší věci, tedy se staršími minifigy. Nejnovější oželím.
LDD ničí moje nervy. Připadne mi hrozně nepřehledný. Díly mi připadají někdy velmi nelogicky zařazené. A co se minifigů týče, je jich tam zoufale málo. Jednoduše ... zábava pro syna, ale málo pro mě. Pokud by udělali logické rozřazení dílů a přidali knihovny se staršími minifigy (některé starší nepoužívané díly tam jsou, ikdyž některé i nejsou), asi bych nějak všechno ostatní překousl.

Potřebuji tedy vědět, jestli MLCAD někdo ještě stále doplňuje. A když už jsme u toho LDD, existují do něj nějaké neoficiální knihovny?

Díky předem za odpověď.

tomaslambo

Řekl bych to asi takto: Knihovna do MLcadu se průběžně doplňuje a existuje spousta lidí, kteří se tvorbou nových dílů zabývá. SR 3D je parádní, jen ze začátku má poněkud neintuitivní ovládání. Co se toho LDD týče, tak bych s ním neházel flintu do žita. Osobně jej využívám jako náhradu za SR 3D (nejde mi na netbooku rozjet) . Ano dílky jsou tam na první pohled řazené trochu chaoticky a některé starší díly prostě chybí, ale po čase si na to člověk zvykne a zjistí, že to určitý řád má a chybějící díly se vesměs dají nahradit skupinou jiných dílů. Využívám ho zejména když si chci postavit pro zábavu nějaký UCS set a když si chci zakreslit svoje Technic MOCy. Neoficiální knihovna dílů sice neexistuje, ale sem tam se na eurobricks fóru objeví nějaké upravené díly (třeba 2x2 plate točna rozdělená na oba díly, nebo různě délkově nastavené LA...) Jsem velkým zastáncem LDD, i když mi občas pije krev.

milanv

Promiň, ale mám pocit z tvých příspěvků, že v tom máš trochu zmatek a tím hledáš něco, co neexistuje. Existují jen dvě knihovny dílků: ta v LDD a ta pro všechny ostatní (jmenuje se ldraw). Proto nemůžeš najít žádné porovnání knihovny dílků pro MLCAD a SR 3D Builder - používají to samé.

LDD udržuje LEGO, takže jsou v něm i hodně nové dílky, ale na starších zájem nemají a co tam nedají, to tam není. LDD umí celkem dost, ale jak je sám, tak víc než co je v něm prostě nedostaneš. Export a import do LDR (formát ldraw) existuje, ale rozbíjí modely a nikdo krom TLC to nemůže opravit, takže nezbývá než čekat.

Knihovna ldraw je tzv. svobodná: přispívat do ní může každý, oproti tomu co nikdo neudělá, to tam není. Typicky nové dílky příliš náročné na 3D zpracování, jako vlasy v sérii Friends atp. tam moc nenajdeš, zato staré dílky ano a často i v mnoha variantách, jak je postupně LEGO měnilo. Hlavní výhoda knihovny ldraw je, že ji používají všichni kromě LDD, takže můžeš začít velmi jednoduše a později přidat spoustu dalších nástrojů na tvorbu návodů, export do PovRaye a tím tvorbu realistických 3D modelů atp. Také je jedno, který Builder používáš.

SR 3D Builder je novější než MLCAD, je plně 3D a kostky mu "lepí", takže můžeš stavět jak chceš šikmo atp. Umí ohýbat části modelu v kloubech a točit ozubenými převody. MLCAD oceníš při pokročilejší práci na návodech, jak jsem psal v příspěvku o pracovních postupech.

Prostě zkus obojí a nevymlouvej se na nedostatek času. Jestli chceš cokoli, i nejmenšího, v tom stvořit, zabere ti to času podstatně víc než nainstalovat si jeden balík z ldraw.org a v něm si vyzkoušet MLCAD i SR 3D Builder, protože se nainstalují oba (krom jiného) stačí je spustit.
Pán na Žlutém hradě

Raistlin M

milanv: Asi nemáš ponětí o tom, co je to málo času.  ;D

Jinak moc díky za vysvětlení. To, že existuje pro ty ostatní programy vlastně jen jedna knihovna jsem nevěděl.
Chci začít s jedním softwarem, takže je fajn, že tolik nezáleží na tom, se kterým. SR 3D Builder mám už nainstalovaný, jen jsem se ještě nedostal k tomu v něm něco zkusit. Jen jsem to spustil a zjistil, že ovládání není tak intuitivní, jak jsem čekal. Zkouknu nějaký manuál a tutorial a nějak se do toho dostanu.

Co to znamená, že kostky "lepí"? Že i plochy bez spojení na sobě drží?

tomaslambo: LDD jsem chvíli šanci dal, ale nevydržel jsem to. Sice se v tom velmi dobře staví, ale některé věci jsou pro mě těžkopádné. Však jsem psal. Navíc chci stavět starší sety. Zkoušel jsem i ne zase tolik staré Vikings a nenašel jsem potištěný  dish 4x4 na loď. Mám pocit, že tam dávají, co je napadne. Při změně potisku těla minifiga jsou ty možnosti tak malé, že to člověk typuje, protože to nijak jinak nejde vybrat. Nechám LDD synovi.


milanv

Citace od: Raistlin M kdy 23.01.2014, 13:05:05
milanv: Asi nemáš ponětí o tom, co je to málo času.  ;D

Já myslím, že vím. A že to zjistíš taky, až poznáš, kolik času to modelování sebere a kolik to je v poměru s jednoduchým vyzkoušením dvou už nainstalovaných programů - pak si na mě ještě vzpomeneš :D

Citace od: Raistlin M kdy 23.01.2014, 13:05:05
Jinak moc díky za vysvětlení. To, že existuje pro ty ostatní programy vlastně jen jedna knihovna jsem nevěděl.
Chci začít s jedním softwarem, takže je fajn, že tolik nezáleží na tom, se kterým. SR 3D Builder mám už nainstalovaný, jen jsem se ještě nedostal k tomu v něm něco zkusit. Jen jsem to spustil a zjistil, že ovládání není tak intuitivní, jak jsem čekal. Zkouknu nějaký manuál a tutorial a nějak se do toho dostanu.

Co to znamená, že kostky "lepí"? Že i plochy bez spojení na sobě drží?

Pokud sis nainstaloval ten veliký balík z ldraw.org, jak jsem ti doporučil, máš všechno naráz.

Že k sobě kostky "lepí": že program zná, co se dá na co napojit, takže když jedeš novou kostkou kolem už postavených, tak ti automaticky nabízí takové spoje (angl. "snap"). To je právě to, co MLCAD neumí a v SR 3D Builderu je trivialita.
Pán na Žlutém hradě

Raistlin M

milanv: Ušetřím čas za to různé zkoušení a zjišťování a rovnou začnu s tím, s čím budu pokračovat. Odhadni si sám, kolik času tím ušetřím. (jsou to jistě hodiny) To je individuální. Dotaz předpokládal, že mi odpoví někdo, kdo má delší zkušenost, než pár minut toho a pár minut onoho. A to splnilo účel. ;)

hopi001

Citace od: Benehallow kdy 30.03.2009, 23:19:32
Toš to mám naistalované a začínám tvořit :)
zdravéím kde ho stáhnu ?

tomaslambo

Zde si stáhni LDraw All-In-One-Installer, teda jestli chceš MLcad. Je to kompletní instalace i s doplňky pro tvoření stavebních instrukcí, nálepek atd.

hopi001

#16
 ;D děkuji

hopi001