Rendery, jak a v čem je dělat?

Založil KLF, 25.11.2004, 01:52:02

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 1 Host prohlíží toto téma.

KLF

Pouzivam ML-Cad, L3Pao na konvertovanie .ldr files do .pov files, a potom POV-Ray na vizualizaciu. Ale do L3Pao som si implementoval LGEO kniznicu. To su LEGO diely s trocha lepsim grafickym spracovanim, ako pouziva klasicky Ldraw. No a potom to v POV-ray uz vyrenderujem. Treba sa s tym trosku pohrat este v L3Pao.
Inak ja som uplnt amater... Na Lugnete sa s tym chlapci hraju ovela viac, renderuju to niekolko hodin. Stale tam spominaju "radiocity", co ale neviem presne co tym myslia este. ;))) Kazdopadne ich produkty vyzeraju ovela lepsie. Tu dole mas par veci z Lugnetu.
Terminated.

KLF

Hm. Toto je prave vec, koli ktorej sa snazim odlozit reinstalaciu Windowsu na co najneskor. Musel by som totiz instaovat ML-Cad+L3Pao+LGEO+POV-Ray odznova a to je - fakt fuska ! ;( Najhorsie je instalovat POV-Ray, tak aby vedel najst fajly, ktore potrebuje a aby spolahlivo pracoval. Ja som ho zatial instaloval 2x a vzdy som sa na niekoho musel obratit. ;/ Jeden japonec na Lugnete to celkom slusne zvlada. Ta druha instalacia, uz sice bola kratsia, uz mi to slo, ale... Najlepsie je instalovat tie softy v tomto poradi:

LDraw
ML-Cad
L3Pao
LGEO (kniznica pre krajsie renderovanie)
POV-Ray

Na strankach, kde si tieto programy stiahnes najdes snad aj nejaky manual na instalaciu. Len potom sa s tym budes este musiet pohrat - doladit to.
Myslim, ze linky na vsetko najdes na http://www.ldraw.org

No a pripajam este jeden render niekoho z Lugnetu...
Terminated.

KLF

Terminated.

Rob

nejspíš jo. hádám L3P+LGEO+POV-Ray. Pochybuju že by se s tím dělal ve 3dS. Zkus najít nějaký set, ve kterém budou LGEO a non-LGEO díly vedle sebe a uvidíš....
Rob

betakaroten

Citace od: KLF kdy 21.06.2005, 14:48:34
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?m=Koyan
Pěkné, ale u modrého lokotraktoru 7760 mu chybí dva dílky (ať žije puntičkářství >:D )

KLF

Otazka hlavne na Rob-a, ale mozno aj dalsich, co maju skusenost s renderovanim.
Hovori vam nieco program Bryce ? Ake to je v porovnani s Pov-Ray ? Lebo nasiel som tento render a vraj to robil v Bryce. Je to nahrada Pov-Ray, alebo... ?

Dik.
Terminated.

betakaroten

Citace od: KLF kdy 21.06.2005, 14:48:34
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?m=Koyan
V com to renderoval ? Zeby POV-Ray ?
Pro porovnání ... tohle je POV.

KLF

No ano - a prave preto sa mi ten Bryce zda byt viac ako konkurenciu...
Look at this.
Terminated.

myth

Keďže Bryce je propertiálny soft tak sa ani nečuduje že má lepšie výsledky ako Povray šírený free.
When the student is ready the master will appear.
An expert is one who knows more and more about less and less.

KLF

Cize co to znamena ? Ze si ho volne nemozem nidke na nete stiahnut ? Ani crack ? vyzera dobre...
Terminated.

myth

Samozrejme že sa dá stiahnuť. Len nie legálne...
When the student is ready the master will appear.
An expert is one who knows more and more about less and less.

KLF

Aha... no tak to je potom bomba ! Mas nejaku skusenost s renderovanim v tomto ? Je to userfriendly ?
Kua, uz nech sa ten Rob vrati z dovolenky, ci kde je... ;)
Terminated.

Flat

#12
I na knihovně záleží...

LDRAW..............přes 3800 kostek včetně neoficiálních
LGEO.................636 kostek
Anton Raves......928 kostek

A nejenom pro počet kostek. Každá je zpracovává různým způsobem, je jinak náročná na výpočetní výkon.
Posledně jmenovaná je zajímavá zejména kvůli minifigům, ale je nekompatibolní s předchozími.

K tomu modrému lokotraktoru 7760 z brickshelfu: Myslím, že i ten je zpracovaný v POV-ray, ten toho umí hodně, co my nedokážeme použít.

Všimněte si například zrcadlení nebo jiného směrování nápisu na kostkách (když si to zvětšíte).

Rob

#13
Citace od: betakaroten kdy 15.07.2005, 13:50:01
Pro porovnání ... tohle je POV.

... Tohle je taky POV: (omlouvám se, je to jen takovej bastl)

Už jste správně uhodli, že záleží spíš na člověku než na stroji. Je ale fakt, že komerční soft je prostě lepší. Přesto POV dokáže věci, na který prostě nemáme.

důležitý jsou knohovny dílů - ale to už taky víte, takže vám moc neřeknu..

.. jo a z dovolenky jsem se ještě nevrátil - ještě jsem neodjel. Jen jsem bez netu...
Rob

KLF

Rob-e: a co vravis teda na Bryce ? Pozrel si si tie rendery ? Mne sa to dost pozdava. Co Ty na to ?
Terminated.

Rob

#15
a) Bryce není freeware, tak mě nic nenutí ho používat ani zkoušet

b) neovládám POV ani zdaleka tak dobře, jak bych chtěl, tak nemyslím, že bych zfleku dělal dokonalé rendery v něčem jiném. Ta vlnící se voda v tom  mým bastlu je dle mého dostatečným důkazem toho, že POV toho umí dost.

c) když se podíváš na ten Bryce render (tady, tak není taky moc realistický. ty kostky zas takhle "shiny " nejsou, aby zrcadlily okolí, nemluvě o těch černejch ďubkách v okně.) Je fakt že tohle je o dost lepší (když odhlédnu od toho, že study nejsou válce, ale n-stěny)

d) Jak už zdůraznil Myth (myslím),  kvalitní render není jen otázka software, ale hlavně a především toho počítačového modelu.
Všechno je otázka toho, jak vyrobíš ten model - to jest jestli bude mít ostré hrany jako klasický LDraw, nebo malinko zakulacené jako má LGEO.
Pak - a to je skoro důležitější - záleží na tom jak nastavíš materiál, jakou použiješ texturu, barvu, intenzitu světla, typ osvětlení, pozadí, index lomu...

Odvažuji se tvrdit, že rozdílnými programy je možné docílit totožné ýsledky . Všechny raytracingové programy totiž v podstatě používají tentýž algoritmus.  Není to v tom, že ti profi program umožní víc, než POV ray.

Vedle POV mám docela přístup k LightWave - což už se tu myslím někde profláklo. Z mého pohledu je rozdíl mezi POV-ray a Lightwavem (který beru jako zástupce komerčních programů) hlavně v přítulnějším user interface (je to všechno plné šoupátek, zaškrtávátek, posuvníků a šipeček), zatímco POV je spíš programátorsky orientovaný. jenže veškeré nastavování za tebe většinou dělá L3P a ani o něm nevíš. Věř mi, nechtěl bys renderovat LDraw model někde jinde (já teda už znova ne - kámoš v tom se mnou dělal toho klingonskýho ptáka).
Pak má komerční systém vestavěný modeler - jenže ten vlastně k rendrování LDRaw modelů nepotřebuješ -
Hlavní rozdíl je v rozsáhlé knihovně materíálů, což je asi největší plus. V POV-Rayi si ale materiály můžeš definovat taky.  Dej mi kostku, chromatograf, optickou laboratoř a znalosti, jak se proměřují optické vlastnosti materiálů a udělám ti takovou knihovnu kostek, že je nerozeznáš od pravých.

Netvrdím, že tu není rozdíl mezi POV a komerčními systémy (jsou rychlejší. to minimálně, a rendrují o ždibec líp), ale tvrdím, že tu otročinu (hodinové laborování se správnou teplotou světla a poměrem mezi přímým a rozptýleným světlem)  která je spojená s každým kvalitním renderem stejně žádnej soft úplně neodbourá

btw - IMHO jeden z nejlepších LDraw renderů, co jsem viděl, je dělaný v 3Dstudiu Max...



update - tohle je link na ten ten non-POV render:
http://www.kostky.org/forum/index.php?topic=40.0
Rob

KLF

Rob dik ! Super prispevok, nieco taketo som chcel pocut. Hmm... Tak ono v podstate ked sa clovek nechce trapit nad jednym obrazkom niekolko hodin, musi si pockat na najeky novy soft asi, ktory dokaze spravit dokonaly render, podobny fotografii. Ja som vzdy obdivoval tie rendery, ktore sa co najviac blizili k realu, ktore sa co najviac podobali realistickej snimke. Na takomto renderi podla vsetkeho treba fakt dlho makat. Snad raz vyjde soft, ktory bude userfriendly a bude temer dokonale renderovat. ;)
To je len taka moja uvaha, snad na zaver.
Terminated.

myth

Citace od: Rob kdy 27.07.2005, 00:50:39
d) Jak už zdůraznil Myth (myslím),  kvalitní render není jen otázka software, ale hlavně a především toho počítačového modelu.
Všechno je otázka toho, jak vyrobíš ten model - to jest jestli bude mít ostré hrany jako klasický LDraw, nebo malinko zakulacené jako má LGEO.

Ďakujem za uznanie, ale o tomto tu písal Flat ;)
When the student is ready the master will appear.
An expert is one who knows more and more about less and less.

Flat

Co je možné v Pov-Ray (a my neumíme, nebo nemáme čas se naučit) je vidět třeba tady. Ostatně poučné jsou i všechny další obrázky z POVCOMP 2004.

Flat

Pokusil jsem se o ukázku několika možností Pov-Ray z pohledu osvětlení.

Na obrázku č. 1 je použito osvětlení "area_light". Zdrojem světla je plocha, takže výsledkem jsou "měkké" stíny. Je to poměrně náročné na výpočetní výkon (nebo spíš čas).

Na obrázku č. 2 je použito normální osvětlení. To je osvětlení, které je výsledkem zpracovaní v L3Pao. Stíny jsou jasně ohraničené, "tvrdé" - na obličeji přední postavy stín od vlasů, na podlahu vržený stín zadní postavy.

Rozumným postupem je "vyladit" scénu s osvětlením vygenerovaným v L3Pao a pro finální render jej nahradit "area_light".

Na 3. obrázku je "spotlight", bodové světlo. Tím je možné ve scéně zvýraznit některý objekt.

Na dalších dvou obrázcích jsem si hrál s hloubkou ostrosti (možná to znáte z foťáku), tedy "FocalBlur". Zjednodušeně jde o to, že objekt, na který není zaostřeno, tedy je mimo hloubku ostrosti, se jeví jako rozmazaný. Na obrázku č. 4 je zaostřeno na přední postavu, na obrázku č. 5 je zaostřeno na postavu vzadu. Osvětlení je v obou těchto případech "area_light".

KLF

No vidim, ze ono to chce dost dobre ovladat ten POV-Ray a nielen tak povrchne ako ja, ze z L3PAO to hned smiknem to POV-Ray aj s LGEO kniznicou a uz sa len hram s pohladmi a rozlisenim a aj to vsetko len v L3PAO. POV-Ray zrejme FAKT dokaze vela, len ho treba ovladat. A to ja neovladam. ;(
Mozno by nan bodla nejaka userfriendly nadstavba - nieco ako je ML-CAD pre LDraw !
Terminated.

Rob

#21
s tím musím jen souhlasit

mno, někde na POVray stránkách je odkaz na user friendly nadstavbu - modeler + editor (moray??)  zkus se po tom poohlednout. Jinak vřele doporučuju kliknout v povrayi na HELP. je to krásné čtení na mnoho dlouhých večerů)

btw - teď jsem si při čtení toho tvého příspěvku vzpomněl na jedno hezké české přísloví:

bez práce nejsou koláče!

znáte ho na slovensku taky ?   ;]

Rob

KLF

Citace od: Rob kdy 28.07.2005, 01:40:02
btw - teď jsem si při čtení toho tvého příspěvku vzpomněl na jedno hezké české přísloví:

bez práce nejsou koláče!

znáte ho na slovensku taky ?   ;]

Jasne - bez práce, nie sú koláče. :)
Na druhej strane, ak sa da nejaka praca zjednodusit (povedzme tou nadstavbou), tak preco to nevyuzit a neusetrit cas ? ;)

No jo... idem na tyzden do Irska, tak sa tu majte pekne ! Nechcem vidiet tu KOPU prispevkov co ma bude cakat. ;)

To bude poctenicko ! ;)

Terminated.

KLF

#23
Na Lugnete som nasiel nieco o tom, ako robit kvalitne rendery. Dozvedel som sa napriklad, ze existuje nejaky Mesh-Enhancer, ktory sa postara o to, aby zmizli zbytocne hrany z niektorych dielov. Dolezitejsi je ale asi FastRad, ktory generuje v POV-Ray pomocou Radiosity obrazky podobne fotografiam. Trochu ma ale strasi ten popis, ako a co nastavit pred samotnym renderom. Ak by sa to ale zvladlo, vysledok by mal byt poznat !

Celkove odporucam sledovat tuto diskusiu. Pisal som si aj s autorom celeho toho threadu a vyzera to, ze sa pomaly dostavame k tomu, ako urobit fotorealisticky render. Ked na to vsetko za pomoci Oriona Poburskeho a dalsich pride, da nejaky celkovy clanok o tom (alebo mne mail) vraj. Ael aj on poznamenal, ze jedinym problemom asi ostane otrasna piplacka s nastavenim kamery a svetiel. Ale mozno sa casom aj to vyriesi. Kazdopadne, pre renderovania_chtivych je toto asi zatial najlepsia cesta. Treba sledovat ten thread.

Terminated.

betakaroten

Piplačka se světly se podstatně zjednoduší, když použiješ radiositu a světlou podlahu, protože se světlo bude odrážet, takže stačí i jediný zdroj. Bohužel prý Fastrad nefunguje pod POV-Ray 3.6, ale podle mě se dá dobrých výsledků dosáhnout i s přednastavenými hodnotami (menu Insert - Special effects - Radiosity).

Na Lugnetě doporučují stáhnout si vylepšené kódy barev, což je strašná spousta INC souborů (je tam i archiv "vše najednou", ale je v něm asi chyba, takže nejde otevřít >:( po jednom se mi to stahovat nechce). Také tam hovoří o jakémsi HDRI (HDR Image), což nevím, co je, v POV3.6 jsem to nenašel.

Moje pokusy:

TomG

HDRI mapa je obrazek, kde do obelniku narves obrazek okoli jako koule, pouziva se to pro simulaci kovovych casti a prislusneho odlesku a taky jako svetelny zdroj, at to neni jen jednolita bila. Pro informaci Radiozita (pouziva se i oznaceni Global Illumination) je celkem narocna na vypocet, pokud na to nejsou optimalizovane dilky a pokud je spatne nastavena, tak ti to nevygeneruje hezky obrazek samo od sebe.
Only the best can survive.

betakaroten

Jojo, funguje to, ale přeci jen to chce ještě trochu přisvětlit obyčejným světlem ... ta koule je tam jen pro kontrolu (dal jsem na oblohu obrázek zasněžené krajiny)

betakaroten

Mám zase nutkání si honit tričko, tak mě radši hned zkritizujte ;D
Do LGEO jsem zkopíroval definice barev/materiálů z Lugnetu: http://guide.lugnet.com/color/ - po kliknutí na příslušnou kostku se zobrazí odkaz na soubor s příponou inc - z něj se "od závorky k závorce" zkopírují "klikyháky" do příslušného řádku v souboru lg_color.inc. Pozor, barvy jsou světlejší, takže je potřeba ztlumit osvětlení.