(Vlastní) Lakatoš postavený ze setu 8053

Založil Tomik, 09.09.2015, 22:56:48

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 1 Host prohlíží toto téma.

Tomik

Postavit alternativní model, který pokoří mezník 1000 dílů jsem plánoval už delší dobu a asi před 14 dny jsem se konečně pustil do jeho realizace. Jako výchozí set jsem zvolil autojeřáb 8053 z roku 2010 s 1289 díly. V plánu mám postavit lakatoše (LKT - lesní kolový traktor) inspirovaný především tímto drobkem:



Model zatím ještě není hotový a ke dnešnímu dni mám postavenou zadní část s ramenem a korbou na klády.



Rameno je rozdělené na tři části:

  • 1. svislá část je pouze otočná - pomocí převodu ze šneku na 8z kolo a něj na velkou točnu
  • 2. část je zvedaná pomocí liftarmů s převodem ze 12z na 20z a poté ze šneka na 24z
  • 3. část je ovládaná pomocí velkého linear actuatoru se vstupním převodem 1:1

Na konci ramene je připevněn drapák, který je možné otáčet kolem svislé osy a pro otevírání a zavírání tam je převod ze šneka na 8z kolo. Ovládání drapáku je přímo na něm a ovládání zbylých částí ramene je z boku pod točnou (na fotkách není vidět, protože je na druhé straně modelu). Původně jsem měl v plánu dát tam převodovku, aby se oba segmeny ramene ovládali pomocí otáčení jednou osou, ale z důvodu nedostatku ozubených kol jsem od tohoto záměru musel ustoupit.

Zde je lakatoš i s náznakem kabiny - na té teď pracuju.



A tady se zvednutým ramenem.



Ve finále by měl být dlouhý asi půl metru a mít tyto funkce:

  • otáčení ramene kolem svislé osy
  • ohýbá ramene ve dvou kloubech
  • otevírání / zavírání drapáku
  • kloubové zatáčení
  • sklopnou čelní radlici
www.buildinst.cz - můj web s návody na stavbu alternativních modelů,
můj flickr

Foton

Podle prvního obrázku jsem se lekl, že jsi se pustil do stavby provozuschopného harversteru (https://youtu.be/pkg45OWtF3E?t=58).
Tvůj LKT  vypadá dobře.
Kdo chce hledá způsoby, kdo nechce hledá důvody.

Tomik

Udělal jsem drobný pokrok ve stavbě - začíná se rýsovat kabina a proběhlo malé odlehčení posledního segmentu ramena. Po připojení kabiny mě převapily dvě věci: 1) problém se stabilitou při natočení ramene do boku se vyřešil sám a 2) objevil se nový problém se zatáčením. Nevím jaké máte zkušenosti se stavbou čtyřnápravových vozidel s kloubovým zatáčením vy, ale mě to na hladkém povrchu moc zatáčet nechce - kola kladou značný odpor. Na koberci chodí zatáčení mnohem lépe. Má někdo nějaký tip na vylepšení? Nakonec bych ještě chtěl položit jednu otázku: "Co si myslíte o kabině?" Manželka mi říká, že je moc vysoká a hranatá... :-\

A tady je už pár nových obrázků:





www.buildinst.cz - můj web s návody na stavbu alternativních modelů,
můj flickr

germik

Kabina se zdá disproporční kvůli kolům - přece jen jsou tyhle oproti originálu dost malé - líp by asi seděly 69ky ;)
K odporu - kdybys s tím zkusil zatáčet venku na blátě, třeba by to šlo líp - skutečný lakatoš by  asi taky nebyl moc kamarád s linoleem >:D
,,Dont underestimate the power od Melon!"
Moje Brickshelf galerie - http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?msearch=germik

Pan Ďuláček

#4
Lakatoš taky nezatočí, když stojí. Musí jet a "hrabat" kolama, nejlíp na někkym lesnim podkladu.
Vstupní dveře kabiny, jsou na fotce stejně vysoký, jako pneumatika a začínaj hned nad ní. Mezi přední a zadní dvojicí pneumatik se vejde jen asi jeden a půl pneumatiky.
To co jsi postavil je parádní a vymakaný, ale ty kola jsou k tomu malý.
Kdybys chtěl dodržet poměrnou velikost, musel bys začít od kol (ty jsou daný) a všechno ostatní tomu přizpůsobit i za cenu zjednodušení modelu.
Sniž kabinu a možná trochu i výšku ramene, pohraj si trochu s rozvorem náprav, vraž tam ty větší kola a máš hotovo!  >:D

Tomik

Citace od: germik kdy 24.09.2015, 20:05:55
Kabina se zdá disproporční kvůli kolům - přece jen jsou tyhle oproti originálu dost malé - líp by asi seděly 69ky ;)
K odporu - kdybys s tím zkusil zatáčet venku na blátě, třeba by to šlo líp - skutečný lakatoš by  asi taky nebyl moc kamarád s linoleem >:D
S kolama máš pravdu, jsou trochu menší, nicméně větší v setu nebyly... ::) A s tím zatáčením jsi mě trochu uklidnil, takže to asi moc řešit nebudu.

Citace od: Pan Ďuláček kdy 24.09.2015, 21:04:20
Kdybys chtěl dodržet poměrnou velikost, musel bys začít od kol (ty jsou daný) a všechno ostatní tomu přizpůsobit i za cenu zjednodušení modelu.
Sniž kabinu a možná trochu i výšku ramene, pohraj si trochu s rozvorem náprav, vraž tam ty větší kola a máš hotovo!  >:D
Dobrý tip s tím začátkem od velikosti kol - přesně takhle jsem začínal a potom model kynul a kynul, ale kola zůstala stejně malá... Proporce určitě upravím (o pár studů, víc to asi nepůjde) a větší kola hold neklapnou.

Každopádně vám oběma moc děkuju za připomínky.
www.buildinst.cz - můj web s návody na stavbu alternativních modelů,
můj flickr

Tomik

Jsem tu zpět s hotovým lakatošem! Vzal jsem si k srdci připomínky ohledně proporcí a samotného mě překvapilo, jak moc se změnil vzhled k lepšímu při snížení kabiny o pouhý jeden stud. Kromě kabiny jsem trochu posunul i zadní nápravy a vůbec přestavěl téměř celý model. Srovnání proporcí modelu s předlohou, kterou mi byl Noe NF410, je nejlépe vidět na tomto obrázku:



Finální souhrn funkcí a specifikací je následující:

  • celkový počet dílů mírně přesahuje 1000
  • čtyřnápravový podvozek s kloubovým zatáčením
  • funkční rameno: otáčení kolem svislé osy, zvedání dvou segmentů ramene a otevírání drapáku
  • ovládání ramene na podvozku pomocí dvou 12z bevelů a jednoho axle connectoru
  • zvedací přední radlice
  • otočné sedadlo v kabině

A tady už jsou fotky. Jakmile budu mít trochu času, dám dohromady ještě video. Návod bude.





www.buildinst.cz - můj web s návody na stavbu alternativních modelů,
můj flickr

milanv

Gratuluju k překonání mezníku 1000 kostek na lego model. To je zároveň i "solidní průměr" z pohledu alternativních ("B") modelů od TLG: víc než 1000 dílů z necelých 1300 originálního ("A") modelu.

Ale hlavní není počet kostek, ale výsledek. A ten teď je mnohem vyváženější, kompaktnější. Těžko soudit z fotek, čím to přesně je, ale povedlo se ti to. Možná ty šikmé axle na kabině, možná radlice (část dojmu dělala předtím kabina bez radlice), snížení kabiny... A celek i se zadní půlkou vypadají opravdu vyváženě v měřítku - i když je rameno mnohem masivnější než v reálu - daň za funkčnost - tak to nikde neruší.

Těším se na video, které ukáže i funkce modelu.

Šťouravá otázka: nešlo by ze zbylých kostek udělat klády? :)
Pán na Žlutém hradě

Tomik

Díky za komentář a pochvalu. Přesně, jak říkáš, výsledku nejvíce pomohla předělaná kabina včetně šikmých ochranných tyčí a radlice.

Citace od: milanv kdy 05.10.2015, 23:42:50
Šťouravá otázka: nešlo by ze zbylých kostek udělat klády? :)
Něco by postavit šlo, ale jako klády to vypadat nebude. Postavím, nafotím a uvidíš. Jen tak mimochodem, uvažuju spíš o skutečném dřevu pro předváděcí video - snad mi Lego puristi odpustí... :)
www.buildinst.cz - můj web s návody na stavbu alternativních modelů,
můj flickr

Tomik

Návod na lakatoše je na světě. Najdete ho jako vždy na buildinstu
www.buildinst.cz - můj web s návody na stavbu alternativních modelů,
můj flickr