Elektrika/elektronika, řízení vlaků

Založil peki, 12.11.2006, 21:33:08

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 1 Host prohlíží toto téma.

peki

Po pečlivém prohlédnutí trains fóra, jsem zjistil že informace které souvysejí s problematikou "elektrika/elektronika, řízení " vlaků se vyskytují na různých místech. Myslím si že je to škoda  :'( Současně by jsem chtěl postavit Lego kolejiště, které umožní řízení vlaků (Pohyb vlaků na jedné koleji proti sobě atd.)

Zatím jsem ve fázi sběru informací. Jedno z řešení je pěkně popsáno na LINK
Mimo jiné je zde pěkně zdokumentovaná pitva 9 V motoru (foto krok po kroku, až se tají dech)  >:D.

Micho

Tak tento link pekne rozhodil šírku zobrazenia. To by mi nestačila ani širokouhlá obrazovka.  ;D

Peki - link je potrebné schovať ....  ;)

Cavelon

#2
Vyzerá to zaujímavo, vďaka za odkaz. Myslím, že tie informácie čoskoro využijem, lebo sa chystám na jeden (starý) motorček. ;)

Micho

Teraz je ten link spravený super. A sú tam fakt zaujímavo a ucelene spracované informácie ...  8)

Inak aj tu je rozpísané ako to robiť:
http://www.kostky.org/forum/index.php?topic=118.msg780#msg780

A tu je o tom v nápovede všetko, dávam na pripomenruie tak častokrát spomínané.  ;)
http://www.kostky.org/forum/Themes/default/help/posting.czech.html

peki

Citace od: Cavelon kdy 12.11.2006, 21:40:37
Vyzerá to zaujímavo, vďaka za odkaz. Myslím, že tie informácie čoskoro využijem, lebo sa chystám na jeden (starý) motorček. ;)

Dneska jsem sehnal fungl nový 9 V motor;D, ale nefunkční  >:D je z reklamované stavebnice. Čili nemám co zkazit  >:D >:D. Jen jsem si nebyl jistý jestli na ten spodek motorku jít opravdu s nožem. A ono opravdu jo:

Rever

Také jsem se chtěl podívat, co se vlastně v těch motorech nachází, představoval jsem si, že tam bude nějaká elektronika, taková jednoduchost zapojení mě překvapila, každopádně, teď již bych neměl strach ten motor rozdělat, pokud by byl nefunkční, jelikož tam můžou být jenom zoxidované kontakty a nebo odpálený motůrek, nic víc. Nejjednodušší řešení jsou ale vždy nejspolehlivější.

TomG

Nejzajimavejsi na celem motorku je samotny motor co ma pastorky na obe strany, takze pohani obe napravy.
Only the best can survive.

Rever

Akorát je docela nepříjemné, že pastorky jsou kovové a přiléhající kolečka jsou plastové. Po čase se tedy musí plastové ozubené kolečko docela opotřebovat. Znám to ze stavebnice Merkur (jestli si na ní ještě pamatujete), kde plastové ozubené kola v kontaktu s kovovými docela rychle odešla do věčných lovišť.

peter

Citace od: Rever kdy 13.11.2006, 18:07:51
Akorát je docela nepříjemné, že pastorky jsou kovové a přiléhající kolečka jsou plastové. Po čase se tedy musí plastové ozubené kolečko docela opotřebovat. Znám to ze stavebnice Merkur (jestli si na ní ještě pamatujete), kde plastové ozubené kola v kontaktu s kovovými docela rychle odešla do věčných lovišť.

Jenže Merkur má tak otřesný ozubený kola, že to snad už hůř ani udělat nejde. Co se týká kontaktu kovového a plastového kola, tak podbnou kombinaci mám ve více hračkách. Nejčastěji jsem se s tím setkal u autodráhy a modelových vláčků a do dnešního dne na plastovýk ozubených kolech nevidím jedinou známku většího opotřebení.
Další výtvory a informace najdete na mém webu ARTPeter.net, v galerii na Brickshelf.com a mém YouTube kanále.

TomG

Pokud to clovek pouziva s rozumem a ne stylem, ze to pusti na maximum a pak tomu klade odpor, takze ten kovovy pastorek se chova jako brusny kotouc na ten plastovy. Tak by to melo neco vydrzet.
Only the best can survive.

Rever

Citace od: peter kdy 13.11.2006, 18:14:04
Citace od: Rever kdy 13.11.2006, 18:07:51
Akorát je docela nepříjemné, že pastorky jsou kovové a přiléhající kolečka jsou plastové. Po čase se tedy musí plastové ozubené kolečko docela opotřebovat. Znám to ze stavebnice Merkur (jestli si na ní ještě pamatujete), kde plastové ozubené kola v kontaktu s kovovými docela rychle odešla do věčných lovišť.

Jenže Merkur má tak otřesný ozubený kola, že to snad už hůř ani udělat nejde. Co se týká kontaktu kovového a plastového kola, tak podbnou kombinaci mám ve více hračkách. Nejčastěji jsem se s tím setkal u autodráhy a modelových vláčků a do dnešního dne na plastovýk ozubených kolech nevidím jedinou známku většího opotřebení.

U Merkuru to byl docela problém, stačilo mít pohromadě 10 ozubených kol a už tím nešlo hnout. Měl jsem také takový tank na dálkové ovládání, dovoz ze SSSR, asi po měsíci přestal fungovat, tak jsem ho rozebral a zjistil, že kovový pastorek naprosto zlikvidoval ozubení plastového umělého kola. No, ale LEGO je LEGO, to by přece mělo něco vydržet!  ;D

TomG

Zrovna sem tedka rozebiral jeden motorek, co po predchozim smontovani nejak nefungoval. Jaksi to ma ustipane dole ty packy co drzi ten spodni dil, takze jsou tam uvnitr vlepene spaliky plastu a malicke mosazne sroubky. Tak koukam, ze sem motorek asi dal opacne, pze nebyl kontakt mezi motorkem a temi plechovymi sberaci.
Only the best can survive.

Michal Moučka

Citace od: peter kdy 13.11.2006, 18:14:04
Jenže Merkur má tak otřesný ozubený kola, že to snad už hůř ani udělat nejde. Co se týká kontaktu kovového a plastového kola, tak podbnou kombinaci mám ve více hračkách. Nejčastěji jsem se s tím setkal u autodráhy a modelových vláčků a do dnešního dne na plastovýk ozubených kolech nevidím jedinou známku většího opotřebení.
Tak to u mojí autodráhy jsem vyměnil spoustu kovových pastorků i plastových talířových kol. Asi jsem moc jezdil... ;D

peki

#13
Citace od: peki kdy 12.11.2006, 22:15:25

Dneska jsem sehnal fungl nový 9 V motor ;D, ale nefunkční  >:D je z reklamované stavebnice. Čili nemám co zkazit  >:D >:D. Jen jsem si nebyl jistý jestli na ten spodek motorku jít opravdu s nožem. A ono opravdu jo:
Citace
Podle postupu uvedeného výše jsem se dnes pokusil o první opravu nefunkčního motoru. Musím říci že nejvíce práce dá odstranění umělohmotných výlisku, které drží spodek motoru (ale to bylo způsobeno hlavně tím, že jsem si musel vystačit s kuchyňským nožem ;D ). Nefunkční motor jsem přímo kablíkem propojil s trafem abych mohl přímo ovládat napětí/proud.

Po sejmutí krytu to už byla pohodička. Vyndal jsem motor a pomocí kabelu kterým se připojuje trafo ke kolejím jsem ověřil že je motor funkční. Bylo jasné že problém bude někde mezi motorem a místem kde se připojuje kabel v nějakém kontaktu. Brzy jsem ojevil příčinu, nějak se uvolnila kruhová podložka je na prvním obrázku v zeleném kroužku. Na druhém obrázku je vidět správná pozice součástky  ;D. Po nasazení podložky jsem motor opět otestoval. Už to bylo OK.

Po opravě jsem nasadil spodní kryt. Šel pěkně napevno zacvaknout.

TomG

#14
Mam motorek bez tehle podlozky a taky funguje. :) Jen bylo nutne trosku ohnout ty kontakty na sberacich a motorku at na sebe dolehaji.
Only the best can survive.

Jindroush

Mimochodem, není to nějaká 'součástka'? Totéž (menší) je v 9V malých batteryboxech a nějak jsem netušil, proč by to tam mělo být...
Jindroush. (Moje Brickshelf galerie zde)

TomG

Citace od: Jindroush kdy 13.11.2006, 23:31:27
Mimochodem, není to nějaká 'součástka'? Totéž (menší) je v 9V malých batteryboxech a nějak jsem netušil, proč by to tam mělo být...
Vzhledem k tomu, ze mam funkcni tentyz motorek bez teto soucastky, takze bych spis tipl, ze je to jen pro dotesneni a lepsi kontakt.
Only the best can survive.

peki

Citace od: Jindroush kdy 13.11.2006, 23:31:27
Mimochodem, není to nějaká 'součástka'? Totéž (menší) je v 9V malých batteryboxech a nějak jsem netušil, proč by to tam mělo být...

Podle mne je to tam, aby to mělo ten správný napnelismus. Kontakty motoru nejsou totiž stejné viz obr. Ta podložka je u toho "rovnějšího". Pouhé "ohnutí " toho rovnějšího kontaktu by asi mohlo časem působit problémy.

peki

Na link jsou zajímavé nápady. Pokoušeli jste se někdy o něco takového? S jakým výsledkem  >:D. Pamatuji si že se na fóru ukazovalo jak na tři nápravy.

peki

Na odkaz je pěkně zpracovaný návod jak řídit jeden nebo dva vlaky na jednom okruhu. Kromně schématu je vždy připojeno readme a na stránce jsou i pěkné videoklipy  :o

MiP

Pokud bych dělal řízení vlaků, udělal bych to buďto jako je DCC u klasických vláčků (signály do vlaků se vysílají po kolejích a v lokomotivě je elektronika, která vše vyhodnocuje) nebo, a tento způsob se mi zdá nejlepší, do každé lokomotivy umístít nějaký jednočip s bezdrátovým vysílačem a přijmačem, který by příjmal signál ne po kolejích, ale vzduchem. Výhoda bezdrátového druhého způsobu je ta, že by byla zpětná vazba od lokomotivy do řídícího centra. Koleje by byly napájeny střídavým napětím, takže by na kolejích mohly jezdit vlaky libovolným směrem (klidně dva vlaky proti sobě), libovolnou rychlostí, houkat, svítit různou intezitou, prostě cokoliv. Prostě obdoba nových IR vlaků, ale s lepším napájením a ovládáním.
-------------------------------------------------------
MiP http://www.mipovo.cz - MiPova nabídka setů a dílů http://www.bricklink.com/store.asp?p=mip - BL shop MIPOVO

peki

S laskavým svolením TomG duchovního otce podle mne geniální myšlenky  >:D - vymontovat ze staré CD mechaniky motůrky ( točí se odhadem od 2 V - 12 V) a z nich vyrobit Lego motůrek, který bude časem (až seženu součástky ) přepínat výhybku přikládám návod jak na to:

Shi-So

Tos to sem nemohl dat driv... >:D >:D >:D
Pred 14 dny jsem uklizel a vyhodil 3 stare rozbite CD mechaniky ,ale motory mely urcite funkcni..... :'(
Jinak ,jsi GENIUS :D

peki

Citace od: Shi-So kdy 01.12.2006, 19:37:00
Tos to sem nemohl dat driv... >:D >:D >:D
Pred 14 dny jsem uklizel a vyhodil 3 stare rozbite CD mechaniky ,ale motory mely urcite funkcni..... :'(
Jinak ,jsi GENIUS :D

Jen opravuji geniální je TomG byl to jeho nápad  ;D . Je smutné co všechno užitečného se vyhazuje  :'(

TomG

V tech cd-romkach je tech motorku vic druhu, ale jen tyhle s plastovym pastorkem jsou pouzitelne bez nejakych velkych uprav a premysleni, jak na to nasadit technic ozubene kolo.
Only the best can survive.

peki

#25
Dneska jsem při zapojování vlaků použil jeden kabel, který mi přišel z BL, v popisu u něj sice bylo že je used, ale to že nefunguje už tam nebylo  :-\. Protože jsem od TomG věděl že tyto kabely resp. koncovky rozebrat jdou pustil jsem se do opravy  :o. Na přiloženém obrázku vidíte vnitřek konektoru, kablík je spojen pomocí samořezných kontaktů. Kablík se mi díky zručnějšímu kolegovi nakonec podařilo spravit, ale nějak jsem nemohl přijít na ten správný trik,  abych si mohl dovolit tento úkon nazvat jednoduchým  ???

Popis od Mirka
aktualizovaný popis od Mirka


Takto upravené kabely používám (peki) hodně dlouho. Na dlouhodobých akcích (kde běžně odcházejí vlakové motory), ale kabely jsou OK.
U té dvoulinky je možné použít i větší průměr. Konce kablíku je možné do konektoru napájet (tím odpadá spoléhání se na proříznutí/neproříznutí izolace.
Změnit zprávu



TomG

Ten trik se jmenuje "kapka zrucnosti a praxe" :)
Only the best can survive.

peki

#27
Před několika dny jsem se dostal k novému setu nákladního IR vlaku. Chvilku mi trvalo než jsem sehnal příslušný šroubovák  >:D ( ale je to přece jenom lepší než otevírání 9V motoru ;D).
IR motor je také možno použít jako druhý (přídavný) motor u klasické 9V soupravy. Je zapotřebí pomocí kabelu spojit výstup 9V motoru napájeného z 9V kolejí na vstup IR motoru.

labis

Tak tolik odvahy otevřít můj necelý dva měsíce starý vláček s IR motůrkem jsem zatím neměl  :o

***Banana.com

Heh, Peki je známý vyvrhovač, vyvrhne i to, co nejde... ;D