Převodovky

Založil vasek, 10.02.2009, 10:51:30

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 1 Host prohlíží toto téma.

vasek

Kolegové,
hledal jsem nějaké příspěvky kde bych se mohl přiučit jak vy konstruujete převodovky, ale nic jsem nenašel, proto otvírám toto téma.

Postavit dvoustupňovou převodovku je jednoduché, tu kterou jsem postavil a nejlépe se osvědčila vidíte na fotkách. Ale myslím vícestupňové a "strojně" řazené ( za běhu), taková čtyřstupňová (zatím jsem jen nakreslil) je poměrně velká a řazení (strojní) ještě nemám dořešeno. Má s tím někdo zkušenosti o které by se chtěl podělit ?

Ještě jedna otázka která s tímto tématem úzce souvisí, je třeba otevřít nové téma na IR ovládání ? Nebo to probere v tomto.
Toto téma s regulací rychlosti souvisí, viz web pepana - http://www.josefnav.cz/Lego%20modely/Buldozer.htm - "Když se podíváme podrobněji zjistíme, že ovládání využívá infračerveného světla (stejný princip jako u ovladače TV) a motory je možné reverzovat. Co to znamená? První fakt omezuje dosah - pokud bude mezi přijímačem a vysílačem překážka, nebude fungovat (vyjímkou je vhodné prostředí, kde dojde k odrazu paprsku). Nad druhou informací můžeme zajásat, díky reverzu můžeme nastavit, jakým směrem se bude točit motor při dané výchylce ovladače. Ještě bych dodal, že ovládání není proporcionální - motory jedou naplno a nebo vůbec, nelze regulovat rychlost. Zajímavé je, že ve skutečnosti má přijímač dokonce sedm rychlostí! Ale bohužel jednoduché konstrukční řešení vysílače znemožňuje jejich využití. Východisko nabízí kombinace s Mindstorms (viz část o doplňcích). "
Podotýkám, že nejsem elektrotechnik a tak se k tomu neumím vyjádřit.




eNTy

Co se týče převodovek, jukni na libovolnou Technic supercar klasiku, jsou tam i vícestupňové se zpátečkou.
Jinak, princip (a slabiny) IR ovládání PF systému je zde (v Technic) asi každému znám - některým účastníkům LTIR asi i více než záhodno. To, že má PF systém regulaci rychlosti se ví už několik let (od jeho uvedení), ta je prozatím vyhrazena vlakům. Ale například staré RCX se dá naprogramovat aby vysílalo celou IR větu i s rychlostí, narozdíl od stávajících PF vysílačů, které mají krom nuly jen plný kotel oběma směry.

vasek

to xtepn01 - díky za informaci, že každý z vás zná princip a slabiny IR ovládání - hned je mi to vše jasné, opravdu jsi mi pomohl.

vasek

#3
to - xtepn01 - abych nebyl jen sarkastický, za ostatní informace ti patří skutečné poděkování, ovšem co se týká převodů např u 8880 nedají se (podle mne) řadit strojně, já spíše hledám způsob jak řadit lineárním pohybem - více rychlostí než 2-3, aniž by to celé zabralo mnoho místa. Pokud můžeš, pouč nezkušeného o možnostech a problémech s IR !

Shmade

#4
Já jsem zkoušel řazení z 8880 (ovládání a vedení řadící páky v "háčku") udělat jak říkáš strojně, a podařilo se mi to pneumaticky pomocí dvou na sebe kolmých pístů. Řazení nebylo ale nijak rychlé a chtělo to jemnou práci s přepínači. Byl to jen takový pokus, bez realizace auta nebo něčeho kde by to bylo funkčně umístěno.

vasek

Děkuji Shmade za info, že si zkoušel řadit u 8880, určitě to muselo být zajímavé a chtělo to trpělivost při hledání té správné polohy při řazení. Šlo bez problémů řadit i za běhu motoru ? Nebo šly zuby dost o sebe ?
Proto jsem se ptal na IR ovládání, protože pak by si člověk ušetřil hromadu práce s převody (ale to je právě to co mne na technicu baví  >:D, někdy ovšem není místo). a  neničily by se zuby při řazení. Samozřejmě mám v zálozei ještě jedno mechanické řešení, ale to není nic pro pravověrné AFOLy.


Shmade

#6
No u  8880 a i u všech ostatních převodovek, kde je přeřazení rychlostí řešeno pomocí Technic Gear 16 Tooth with Clutch a Technic Transmission Driving Ring se o zuby nijak bát nemusíš, s těmi se nic neděje a všechny ozubené kola zůstávají pořád na svém místě, pouze zapadá ten driving ring (jediná posouvající se část) do 16 clutch kola... tohle řešení se za chodu motoru přeřazuje podle mě docela dobře.

Edit: řž... :)

vasek

Máš samozřejmě pravdu, při řazení tak jak je originál vyrobeno jen připneš kroutící moment na hřídeli k ozubenému kolu, takže žádné kolo přes kolo jako já  >:D (abych ušetřil místo). Omlouvám se, neuvědomil jsem si to.

peter

Citace od: vasek kdy 10.02.2009, 18:43:55Spíše mi vadí, že je tady určitě dosti zkušných stavitelů a nikdo se neobtěžuje mne poučit.

Protože Ti zkušení vědí, že to je kravina, jelikož velkou převodovku plně ovladatelnou z LEGA udělat více méně nelze :P
Další výtvory a informace najdete na mém webu ARTPeter.net, v galerii na Brickshelf.com a mém YouTube kanále.

vasek

Díky za názor, ale to víceméně znamená že možná lze ? Anebo se tam jen náhodou připletlo a skutečně to nejde ? Přiznávám, že z technicu stavím teprve od vánoc, kdy synáčkové dostali technic a taťka si hraje  ;D.

ass

Udělat to určitě jde, rozhodující je ale aplikace, musí-li převodovka vydržet velký kroutící moment, je pak mnohem složitější ji zkonstruovat.

eNTy

Vícestupňovou převodovku určitě udělat lze. Je to ale IMHO k ničemu. Pochybuju, že by více rychlostí vyvážilo tu zvýšenou komplikaci stavby a zvýšené tření. Jde to i proti logice použití elektromotoru, ale v tuto chvíli prostě řízení rychlosti (mimo vlaky) LEGO nenabízí.
Co se týče závodů, tak jsem viděl v reálu maximálně dvourychlostní, ale i tam je to IMHO zbytečné. V LTTT jde o krouťák, takže nač rychlý převod? V LTIR a LTT bych možná uvítal rychlý a pomalý převod, ale myslím, že spolehlivost a jednoduchost při absenci převodovky její klady víc než vyváží.

<vejtaha>
Na LTR převodovku mít nebudu a přesto budu mít dvě rychlosti. Jo, a taky proporcionální zatáčení :-)
</vejtaha>

vasek

Citace od: xtepn01 kdy 10.02.2009, 19:47:16
<vejtaha>
Na LTR převodovku mít nebudu a přesto budu mít dvě rychlosti. Jo, a taky proporcionální zatáčení :-)
</vejtaha>


No jo, když vy jste ti závodníci a tohle je holt výrobní tajemství  ;D. Ale jo já to chápu. Mně nejde o stavbu nějakého závodního speciálu. Chci si vyzkoušet zdali jde postavit a bude fungovat dálkově ovládaná převodovka. Například, když jsem motorizoval 8295 tak mně štvalo, že když jsem jen jezdil tak to bylo pomalé, ale když jsem potřeboval najet k paletě tak to bylo zase moc rychlé a nemohl jsem se strefit a nabrat ji.
Ale už jsem dostal nápad jak řadit, vyzkouším tři rychlosti (na víc nemám zatím díly, ale budou,budou   ::)) a uvidíme.

JardaL

Několikrát se tu naráželo na originál lego převodovku ze setu 8880.
IMHO mnohem zajímavější i lepší převodovky jsou např. v setu 8448
http://www.peeron.com/inv/sets/8448-1
nebo
http://www.peeron.com/inv/sets/8466-1
POkud sety nevlastníš, podívej se na www.hccamsterdam.nl/brickfactory

Mě osobně se líbí ta z Offroadu - a umím si představit, že s pomocí jednoho šnekového převodu a pneumatiky nebo dvou šnekových převodů, by se dala i zmotorizovat.

Pokud toužíš po radách, tak zkus také nejprve mrknout na brickshelf a pod hesly transmition atp. určitě nalezneš bohaté zdroje.

Jak už ale bylo řečeno, nějakou slušnou funkční bezproblémovou vícestupNovou převodovku z LEGA téměř nelze asi možná skoro udělat. Resp. udělat lze všechno, ale vždycky jsi limitovaný:
- pevností součástek, sílou motoru, váhou modelu, očekáváním, vlastními schopnostmi, zkušeností, ... manželkou atp.. :-))

Dobrá funkční převodovka kdyžtak jen v laboratorních podmínkách...

Ale vzpomínám si na jednu Einsteinovu hlášku: Všichni odborníci Vám vysvětlí, proč něco nejde udělat, a pak přijde jeden jouda, co to neví, a udělá to.
Tak se snaž ....  >:D
Piš holoubku piš, brzo zcepeníš.

Shmade

Citace od: xtepn01 kdy 10.02.2009, 19:47:16
<vejtaha>
Na LTR převodovku mít nebudu a přesto budu mít dvě rychlosti. Jo, a taky proporcionální zatáčení :-)
</vejtaha>


Jsem zvědav... řešení změny rychlosti přes diferenciál?  A to zatáčení proporcionální i s automatickým návratem do středové polohy?

JardaL

Citace od: Shmade kdy 10.02.2009, 20:25:08
Citace od: xtepn01 kdy 10.02.2009, 19:47:16
<vejtaha>
Na LTR převodovku mít nebudu a přesto budu mít dvě rychlosti. Jo, a taky proporcionální zatáčení :-)
</vejtaha>


Jsem zvědav... řešení změny rychlosti přes diferenciál?  A to zatáčení proporcionální i s automatickým návratem do středové polohy?
řešení rychlosti přes diferenciál je poměrně známý, ale nevím jak s funkčností. To ale na mysli asi neměl..

PRoporcionální řízení je kumšt, to jsem zvědav...
Piš holoubku piš, brzo zcepeníš.

JardaL

Teď ještě dodatečně doplňuji. Vzpoměl jsem si, že dobré nápady má sariel.
www.sariel.pl nebo na na BS.

např. tadyto by se dalo použít i pro převodovku.
http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?i=3037122

Nápadů má dost, tak studuj.
Piš holoubku piš, brzo zcepeníš.

vasek

Díky Jardo, ten sariel.pl je opravdu velmi dobrý, tam už jsem koukal předtím a dost mne navnadil. Ale jakže se řeší rychlost přes diferenciál ?


Shmade

Přes diferenciál to není v pravém smyslu převodovka, ale rychlost se tím řídit dá. Normálně je diferenciál na nápravě schopen vstupní (konstantní) rychlost otáček rozdělit v jakémkoliv poměru mezi výstupní osy (nápravy). Když to vezmeš opačně a na výstupní osy připojíš dva motory o různých otáčkách, tak se klec diferenciálu (z které pak odvádíš výkon dál) může spínáním jednoho, druhého, či obou motorů najednou otáčet různou rychlostí. Bohužel tohle řešní má plný výkon pouze při zapnutí obou motorů najednou. Snadno tedy můžeš měnit rychlost, ale za cenu proměnlivého výkonu.

vasek

Díky za všechny informace, bohužel mám v současnosti pouze jeden diferenciál a tak se mi vícerychlostní převodovka nedaří postavit. Pokusím se sehnat další.
Ještě bych se chtěl vrátit k IR. Lze ovládat receiver (z bulozeru) ovladačem z RC vlaků - proporcionálně ? Nebo je to každé jiný systém ?