Stavba krajiny so železnicou

Založil Cavelon, 18.05.2009, 18:06:29

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 1 Host prohlíží toto téma.

Cavelon

Ahojte!

Výstava sa pomaly, ale nezadržateľne približuje a tak som sa pustil do prvotného návrhu koľajiska. Vzhľadom na jeho veľkosť cca 10 x 1.6 m (či sa nám ho podarí vybudovať v predpokladanom rozsahu, ukáže čas a množstvo disponibilného stavebného materiálu) som ho rozdelil na moduly veľkosti 4 veľkých baseplates (96 x 96 studov = 76.8 x 76.8 cm), ktorých by malo byť dovedna 13 x 2 = 26 kusov.

Dominatnými prvkami stavby by mali byť nasledujúce prvky:
- pomerne veľká osobná stanica s nástupišťami, navzájom prepojenými podchodmi a nadchodmi spolu so staničnou budovou
- nákladná a prekládková stanica s príslušnými budovami a žeriavmi
- skrytá stanica pre dočasné odstavenie striedajúcich sa vlakových súprav
- 4 vjazdy do tunela
- pomerne dlhé rovné úseky hlavnej dvojkoľajnej trate
- vedľajšia jednokoľajná trať s 5 zastávkami)
- 2 kopce s množstvom domčekov
- 3 železničné priecestia
- 2 viadukty (jeden so zastávkou vedľajšej trate ponad osobnú stanicu s prepojením na jej nástupištia a jeden dlhý ponad hlavnú dvojkoľajnú trať a cestu)
- jazdiace nákladné a rýchlikové súpravy, motoráky na hlavnej a vedľajšej trati
- systém ciest s autíčkami
- možno ešte jedno prekvapenie  :)

Ako som už spomenul, ide o porvotný návrh, ktorý sa prirodzene pred zahájením stavby a počas nej bude ešte podľa potreby upravovať. Preto akékoľvek konštruktívne rady budú neustále vítané. :)

peki

Všiml jsem si že v K1 a M2 je vnitřní okruh propojen s vnějším. Jakým způsobem a kolik plánujete řídit/střídat vlakových souprav na jednom okruhu?

10 m se mi zdá celkem hodně, sice to bude široký jenom 1,6 m ale i tak je to 16 čtverečních metrů  :o

Jaká forma pomoci /spolupráce je očekávána  ;)   

Cavelon

Citace od: peki kdy 18.05.2009, 22:46:47
Všiml jsem si že v K1 a M2 je vnitřní okruh propojen s vnějším. Jakým způsobem a kolik plánujete řídit/střídat vlakových souprav na jednom okruhu?

Presný počet zatiaľ nie je presne stanovený, to sa ukáže počas testov - predbežne 4 alebo 5.

Citace od: peki kdy 18.05.2009, 22:46:47
10 m se mi zdá celkem hodně, sice to bude široký jenom 1,6 m ale i tak je to 16 čtverečních metrů  :o

Áno, máš pravdu, je to dosť veľa.  8)

Citace od: peki kdy 18.05.2009, 22:46:47
Jaká forma pomoci /spolupráce je očekávána  ;)  

Čas ukáže...  ;)

zakm

Cavelon ja by som si daval omnoho menšie cieľe no lespšie zrealizovateľné . Ked bereme do úvahy stav ľudí čo sa chcú aktívne zapojiť do tejto výstavy určite by som sa do MOCu tychto rozmerov nepustal ;)
...ak nájdeš v živote cestu bez prekážok ,tak nikam nevedie...

Micho

Citace od: zakm kdy 19.05.2009, 18:58:46
Cavelon ja by som si daval omnoho menšie cieľe no lespšie zrealizovateľné . Ked bereme do úvahy stav ľudí čo sa chcú aktívne zapojiť do tejto výstavy určite by som sa do MOCu tychto rozmerov nepustal ;)

Vieme, že to nebude vychádzka ružovou záhradou, ale je to v našich silách.  8)

V čom nám vieš pomôcť?  ;)

Micho

Citace od: peki kdy 18.05.2009, 22:46:47
...
Jaká forma pomoci /spolupráce je očekávána  ;)   


Peki, to je slovo chlapa.   8) 8) 8)

Dáme vedieť a verím, že ak bude potrebné a možné, tak nám s tým helfnete.  :D

Micho

Keď mi Cavelon pvykrát predstavil návrh koľajišťa (bol len v jednom náčrte, nebol rozložený), tak sa mi to zdalo zbytočne komplikované a nejasné. Keď to rozložil do 3 vrstiev, tak som sa mi to postupne ako som to študoval veľmi zapáčilo. A musím uznať, že to Cavelon výborne premyslel. Jasné, to je môj názor.  8)

Koncepcia je postavená tak, že v prípade potreby môžeme niektoré úseky skrátiť tak, aby hrubý koncept ostal zachovaný.  ;)

peki

Citace od: Micho kdy 19.05.2009, 23:30:04
Koncepcia je postavená tak, že v prípade potreby môžeme niektoré úseky skrátiť tak, aby hrubý koncept ostal zachovaný.  ;)

To je mi jasné  ;). Čemu zatím nerozumím je jakým způsobem a pomocí čeho chcete řídit vlaky na okruhu a celkové "animaci":
- počítáte s ovládáním výhybek ?  Jinak nerozumím proč je vnitřní a vnější okruh propojen  ???
- budete/"budeme"  ;D používat pro řízení RCX/NTX nebo něco jiného ?

Nechci "Vám" do toho "naprázdno kecat", když nevidím přímo do kuchyně, rád se něčemu novému přiučím. Ze Svitav a Brna mám několik postřehů které je "zbytečné" znovu objevovat  ;D. Ale chápu, že není nad vlastní zážitek.

Čili jak jsem řekl jsem zde, chci pomoc z Brna máme nějaké nové 9V motory (asi 10 ty budou k dispozici). Čekám na další úkoly.  >:D

Cavelon

Citace od: peki kdy 20.05.2009, 09:09:49
- počítáte s ovládáním výhybek ?

Áno.

Citace od: peki kdy 20.05.2009, 09:09:49
Jinak nerozumím proč je vnitřní a vnější okruh propojen  ???

Aby mohli tie isté vlaky jazdiť obidvoma smermi ako v skutočnosti na dvojkoľajnej trati.

Citace od: peki kdy 20.05.2009, 09:09:49
- budete/"budeme"  ;D používat pro řízení RCX/NTX nebo něco jiného ?

Chcem skúsiť najprv RCX a ak to nepôjde dostatočne uspokojivo pomocou nich, zrealizujem vlastnú elektroniku.

Citace od: peki kdy 20.05.2009, 09:09:49
není nad vlastní zážitek.

Presne tak. 8)

Citace od: peki kdy 20.05.2009, 09:09:49
Čili jak jsem řekl jsem zde, chci pomoc z Brna máme nějaké nové 9V motory (asi 10 ty budou k dispozici). Čekám na další úkoly.  >:D

Fajn, určite Tvoju ponuku odbornej pomoci využijeme. :)

peki

Dobrá napřed k RCX:
===============
3 vstupy na čidla (na jeden vstup se dají připojit i dvě) takže cca 6 čidel. Vyděl jsem udělátko které umožní i více. Nicméně pouze 3 výstupy. Pokud si budeš hrát s diodama a změnou polarity tak 3 z celkových 6.

Pravdou je že RCX se může domlouvat s další RCX. Na to jsem nenašel dost odvahy. Každou kostkou jsem řídil samostatnou část = řídící program byl jednoduchý.

Doporučuji dvoumotorovou soupravu (vlaky ve Svitavách vydrželi cca 1 měsíc bez údržby). Jednomotorové soupravy v Brně měli problém po týdnu !!! Jeden výstup z RCX utáhne pouze 2 9V motory = jeden vlak.

RCX je dobrá na rozjetí vlaku, pak by měl následovat úsek který je napájený trafem, protože je podstatný rozdíl v regulaci rychlosti soupravy pomocí trafa a programově pomocí RCX


Výhybky
======
Pokud jsem udělal motorizované přepínání výhybky, kterou jsem nemodifikoval a nechal jsem jí v rámci cestu přepínat (několikrát za minutu, 24 hodin), zjistil jsem že cca po jednom dni testu se sice dále přepínala, ale kolej při přepínání nedoléhala vznikala milimetrová mezera, která začala způsobovat vykolejování.
   
Sečteno podtrženo
==============
1) dlouhodobé přepínání/řízení výhybkyje to určitě výzva  ;)
2) obávám se že řešení pomocí RCX nebude optimální
3) snažil bych se minimalizovat komplikace, pokud uřídíš na jednom okruhu 4 vlaky s tím že se budou náhodně střídat a takové okruhy tam jsou dva, tak je to 8 vlaků. Pokud bude na jednom okruhu problém je hodně pravděpodobné že bude jezdit aspoň druhý. Propojením okruhů se zvyšuje pravděpodobnost výskytu problému (výhybka, řízení , nečistota na kolejích) který způsobí zastavení obou okruhů.


Každopádně budu netrpělivě očekávat výsledky vašich testů a těším se na inovace  8)
 

Cavelon

Peki, ďakujem Ti za cenné rady a praktické skúsenosti. Všetko beriem do úvahy a plne s Tebou súhlasím.
Pokiaľ ide o riadenie, taktiež si myslím, že bude rozumnejšie a najmä flexibilnejšie vyvinúť vlastnú elektroniku. Ukážu testy.
Pokiaľ ide o výhybky, verím, že sa správajú ináč pri nepretržitom častom prepínaní (ako si spomínal) a pri prepínaní menej častom a nepravidelnom. To takisto budem testovať.

zakm

Citace od: Micho kdy 19.05.2009, 23:01:32
Citace od: zakm kdy 19.05.2009, 18:58:46
Cavelon ja by som si daval omnoho menšie cieľe no lespšie zrealizovateľné . Ked bereme do úvahy stav ľudí čo sa chcú aktívne zapojiť do tejto výstavy určite by som sa do MOCu tychto rozmerov nepustal ;)

Vieme, že to nebude vychádzka ružovou záhradou, ale je to v našich silách.  8)

V čom nám vieš pomôcť?  ;)

Dobra otázka : sú dve možnosti bud budem mať vlastnú vítrinu ktorú bude tvoriž old town dioráma , alebo by som sa s vami pustil do stavania budov , alebo aspon nejakeho vyseku statickych casti , t.j. budovy popri zeleznici ...bol by zaujem ?

Rad totiz  pomozem , no potom uz nebudem moct mat soamostatnenu dioramu , lebo totiz mozno je lepsie dat jeden vacsi ako viac stavieb ale rozkuskovanych a mensich  ;)...
...ak nájdeš v živote cestu bez prekážok ,tak nikam nevedie...

Micho

Citace od: zakm kdy 20.05.2009, 20:14:10
Dobra otázka : sú dve možnosti bud budem mať vlastnú vítrinu ktorú bude tvoriž old town dioráma , alebo by som sa s vami pustil do stavania budov , alebo aspon nejakeho vyseku statickych casti , t.j. budovy popri zeleznici ...bol by zaujem ?

Rad totiz  pomozem , no potom uz nebudem moct mat soamostatnenu dioramu , lebo totiz mozno je lepsie dat jeden vacsi ako viac stavieb ale rozkuskovanych a mensich  ;)...

Súhlasím s tebou, aj ja som za samostatnú diorámu. Pokiaľ ešte bude energia a chuť, tak privítame pomoc na koľajišti. Ale hlavne nech vznikne dobrá mestská dioráma.  ;)

Micho

Včera som sa neplánovane dostal do Popradu a tak som skočil aj do Tatranskej Lomnice za Cavelonom Podiskutovali sme o všetkom možnom a aj o výstave v BŠ.

Dohodli sme sa, že keď sa Cavelon vráti z dovolenky na ktorú o pár dní ide, tak sa pustí do koľajištia. Tak by mohli vznikúť prvé moduly okolo polky augusta. 

Micho

Citace od: Micho kdy 06.07.2009, 23:02:59
...
Dohodli sme sa, že keď sa Cavelon vráti z dovolenky na ktorú o pár dní ide, tak sa pustí do koľajištia. Tak by mohli vznikúť prvé moduly okolo polky augusta. 

Priebežná informácia: Cavelon v Tatrách zahájil prvé reálne práce na železnici. Držím palce a teším sa na návštevy u neho. Priebežne budeme informovať, keď budeme mať niečo konkrétne a vhodné aj na foto.  ;)

Cavelon

#15
Vzhľadom na časový stres (do stavacích víkendov už ostáva iba 8 týždňov a práce je viac než dosť) som bol nútený trochu prepracovať koncepciu.

a) Zhotovil som prototyp ovládanej výhybky, ale na testy jej spoľahlivosti už nieto času, takže výhybky budú tentokrát ešte neovládané.
b) Počas našej diskusie s Michom sa ukázalo, že preprava hotových modulov nebude jednoduchá záležitosť. Nakoniec sme sa dohodli na rozmere krabíc cca 80 x 60 cm, z čoho vyplynula potreba "premodulovať" koľajisko do takto veľkých modulov.
c) Rozhodol som sa takmer strikne dodržať odporúčanú geometriu koľajiva, aby trate neboli iba položené, ale poctivo nacvakané na studoch.

Na základe spomínaných požiadaviek som teda prepracoval návrh celej stavby, ktorá by mala pozostávať z 38 modulov obsahujúcich 526 rovných a 86 oblúkových koľajníc, 7 ľavých a 15 pravých výhybiek. Dúfam, že vo VSŽ (ehm USS) majú dosť Fe na výrobu koľajiva, ktoré nám momentálne ešte chýba. ;D

Micho

Za posledné týždne sme dali dokopy naše vlastné zásoby a pozháňali aj odhadovaný chýbajúci stavebný materiál (hlavne cez BL, niečo z Legáčika v Košiciach). Hlavne kocky v zelenej boli problém, snáď budeme mať dosť. Tatranská Lomnica je teraz zavalená stavebným materiálom.

Takže Cavelon ako hlavný staviteľ teraz dostáva zabrať. Koľajište sa realizuje modulárnym spôsobom. Nejaké tie moduly sú už na hrubo hotové. Snáď si nájde trochu čas a hodí tu aj nejaké foto. Ja budem v priebehu týždňa u neho, takže prípadne urobím foto.  ;)

peki

Dovedu si představit, že na publikaci fotek asi není mnoho času. Doufám, že ale průběžně nějaká vzniká (včetně hromad nákupů z BL  ;D). Aby až bude za dlouhých zimních večerů čas vzniklo zajisté zajímavé téma popisující průběh výstavby modulárního kolejiště.  Zajímavé bude určitě porovnání výhod/nevýhod oproti nemodulárnímu postupu. Popis omezení (viz. přemodulování kvůli dopravě atd.), Materiálová náročnost atd. atd.

Cavelon

Veľmi sa ospravedlňujem, ale skutočne ako napísal Peki, teraz jednoducho nieto času na rečičky. Ak chceme výstavu stihnúť a prispiesť modelom na úrovni, musíme makať, makať a makať. Takže zatiaľ aspoň malá chuťovka a o ostatnom sa budeme baviť asi až počas výstavy... ;)

Shmade

Na co jsou tam ty provázky?

Cavelon

Citace od: Shmade kdy 09.09.2009, 19:29:32
Na co jsou tam ty provázky?

Pomocou nich budem preťahovať káble popod násypy počas inštalácie modulov.

Shmade


Colonel32

Nemohu si pomoct, ale kryté nástupiště bych čekal tak o brick výš.

peter

Citace od: Colonel32 kdy 09.09.2009, 22:17:18
Nemohu si pomoct, ale kryté nástupiště bych čekal tak o brick výš.

To je jak v čechách, tady také na většině nádražích pomalu potřebuješ žebříky, aby jsi se dostal do vagónů ;D
Další výtvory a informace najdete na mém webu ARTPeter.net, v galerii na Brickshelf.com a mém YouTube kanále.

Micho

Citace od: peter kdy 10.09.2009, 09:34:55
Citace od: Colonel32 kdy 09.09.2009, 22:17:18
Nemohu si pomoct, ale kryté nástupiště bych čekal tak o brick výš.

To je jak v čechách, tady také na většině nádražích pomalu potřebuješ žebříky, aby jsi se dostal do vagónů ;D

Aj na Slovensku je to tak ...  ;D

Cavelon

Oznamujem, že na základe Vaších pripomienok bolo vykonané niekoľko praktických meraní s vlakmi a nástupištiami. Následne bolo dohodnuté s dodávateľskou firmou ich zdvihnutie o jeden stud. V dôsledku dodatočných prác bude stanica odovzdaná o cca 3 týždne neskôr. Pokiaľ ide o dodávku materiálu, firma Mi&Cho doviezla dostatočné množstvo prefabrikátov, takže to nebude nijaký vážny problém. :)

Micho

#26
Včera neskoro večer som sa zastavil na chvíľu u Cavelona. Ukážkovo pripravil a rozložil viacmenej hotových 7 modulov (z 38). Jeden modul má veľkosť 96 x 64 studov, spolu to bolo rozložené na 96 x 448 studov. Dĺžka bola cez 3,5 m. Vyzerá to výborne, škoda, že ani fotoaparát nedokáže zachytiť tu masu a krásu Lega. Cavelon urobil pár snímkov, ale nepáčili sa nám. Snáď za denného svetla spraví lepšie. ;)

Cavelon

Skúsil som dnes po návrate z práce niečo nafotiť, ale dosť ťažko sa fotia také veľké haraburdy v malej izbe. ;D Nuž posúďte sami:

Cavelon

Stihol som to len tak-tak, lebo o pár minút sa dovalila demoličná čata a spôsobila mi menšie zdravotné ťažkosti. ;D

Cavelon

... a po dobre vykonanej práci ešte zaslúžený odpočinok hlavného búrača: