kolejiště na půdě (POZOR použito modifikací LEGO dílů)

Založil mirek, 14.01.2008, 10:19:59

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 8 Hosté prohlíží toto téma.

mirek

Pokud se týká světelných návěstidel ... při elektrifikaci samotné, jsem je něco málo pozměnil.
Červená, zelená svítí, žlutá je jen atrapa. Toto považuji za konečné řešení.

Skyder

Uzasna praca. Obdiv. Ozaj a vsetko to budes mat nejak centralne pozapajane aby si "jednim gombikom" spustil vsetky svetla alebo ako to planujes??

PS: zda sa mi to trosku zakrivene, ale to je asi pri vahe hornej casti normalne..
Skyder

mirek

Ovládání  bude: dvě tlačítka (zelené a červené) pro jedno návěstidlo.
                          v některém případě bude ještě červené tlačítko dabováno kolejovým kontaktem, kdy
                          po přejetí  tohoto kontaktu lokotkou přepne se automaticky na návěstidle červená.
Samozřejmě, že bude centrální panel z kterého se bude  kolejiště el. ovládat.

Děkuji za upozornění, že je to zakřivené. Za to mohou tři dráty uvnitř trubičky, které jsou napnuté.
Povolím je a naadjustuji do správné pozice. Průchod drátků do desky kolejiště bude vertikální.
Pro účely focení jsou drátky pod podložkou zahnutya tím i napnuty.

Nyní jsem nafotil kolejový kontakt, který byl nesčíslněkrát odzkoušen a funguje dokonale.
Princip je jednoduchý: kolečko soupravy najede na plíšek (kontakt A) a zatlačí dolu, kde dojde ke styku s plíškem spodním ( kontakt B). Tím se dá impuls k relátku.

Zapojení návěstidel s tlačítky, kolejovým kontaktem a relátkem, které dovolí ovládat návěstidlo i přívod proudu do úseku současně, časem nafotím. 

mirek

Samolepky...samolepky...samolepky.
Vzorky, které jsem si na PC vytvořil by bylo škoda uložit do šuplíku. Tak jsem s nimi polepil co se dalo.

okerol23

Ahoj Mirek, vyzerá to perfekt, pekná práca, ja len k tomu kontaktu na koľaji, či by nebolo lepšie použiť zatavený kontakt z jazýčkového relé a do mašinky magnet. :)

mirek

Citace od: okerol23 kdy 30.08.2008, 18:39:05
len k tomu kontaktu na koľaji, či by nebolo lepšie použiť zatavený kontakt z jazýčkového relé a do mašinky magnet. :)

I touto cestou jsem se ubíral u kolejiště TT před 30 lety.Jazýčková relé ještě mám k dispozici (znáš to:"za rok nebo za tři budu rád, že mi patří...). Instalovat na každou LEGO lokomotivu magnet (tedy lepit )mne odradilo. Zkoušel jsem i magnet z lego spřáhla a jazýčkové relé, ale bez úspěchu (byl moc vysoko).
Také o přejezdy kolejí a některé nástavby na kolejích  by se magnet s lokomotivou zabrzdil.
Proto jsem volil tento.A navíc, je PURE. ( I TT kolejový kovový kontakt fungoval velice dobře).

okerol23

OK, ja nemám s Lego train skusenosti, takže som nevedel, že by to bolo problematické. :)

peki

#157
Citace od: mirek kdy 30.08.2008, 14:36:53
kolejový kontakt

V RailBriks 3 Stev Barlie na str. 19 ukazuje také zajímavou možnost řešení možnosti detekce lokomotivy na určitém úseku, pro vlaky které nejsou přímo napájeny z kolejí
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
If the Batt train train-motor is replaced with a standard 9v train motor; with metal wheels, an interesting side effect happens.
Following the electrical flow; it starts at the battery box, then routed by the IR receiver to the train motor.When using the Batt train train-motor with plastic wheels the flow stops at the motor, but if a standard 9v train motor with metal wheels is used the flow stops at the wheels. If those wheels happen to be on a piece of metal track then the flow continues into the track!
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Princip spočívá v tom, že se např. u IR vlaku použije klasický 9V motor. Dosáhne se tím toho, že se napájecí napětí motoru dostane i na kola motoru. Pokud se pak na určitém úseku tratě vymění plastové koleje za kovové (9 V) bude při průjezdu vlaku toto napájení i na kolejích. Pomocí klasického kabelu kterým se  používal k napájení 9V kolejí pak je možné toto napětí využít k napájení napři výstražných světel  atd. viz obr.



   

mirek

Peki, děkuji. RailBriks jsem listoval, v současnosti mne více zajímala úprava výhybky, která je tam     
         popsána. Výhybky jsem si asi před čtyřmi lety upravil sám, bez znalosti RailBriks i Kostky.org.
         Tato moje úprava je na kolejišti již položena.
         Nyní se chystám k podobné úpravě, kde chci spojit takto 9V výhybku s RC výhybkou.
         (Návrat  RC vlaku z jízdy po 9V kolejích ).
         Tvoji informaci si uložím a rád i někdy použiji.

[příloha smazaná administrátorem kvůli své velikosti]

mirek

Tak a 9V výhybka je upravena a slepena s RC výhybkou. Obě jsou doplněny el.přestavníky pro el. ovládání.
Tato dvojvýhybka bude ovládáne pouze dvěmi tlačítky. Jedním se bude nastavovat přímý směr na obou kolejích, druhým pak nájezd do odbočky zprava, či zleva. Znamená to, že přestavníky budou spolu el. propojeny. Je to již vyzkoušeno na výhybce, která je na kolejišti již zabudována.

Malý TIP+TRIK: ...při rozebírání destičky pod výhybkou doporučuji používat pájku, nikoliv ostrý   
                        skalpel, kterým se uřezávají plastové čepy.
                        Stačí přiložit zahřátou pájku na čep ( velice krátce !!!) za současného páčení destičky
                        slabým šloubáčkem, či skalpelem proti směru přiložené pájky.
                        Čep krásně povolí a destička odskočí. Když se to dělá velmi opatrně a rychle. čepy se
                        nepoškodí (jen teplem protáhnou), destička se krásně na dokonale vychladlé čepy 
                        nasadí i s charakteristickým zacvaknutím. NESPĚCHAT ! NECHAT ZATVRDNOUT ČEPY!
Takto sundaná destička se nemusí lepit, ani šroubovat při opětovném vrácení na výhybku.
                         

cembry

Ja tam byl! Ja to videl! Cely se to hybe, vlacky jezdej, svetylka svitej a porad se tam neco deje.  :o
A mohl jsem si sahnout na tu masinku, co ma z detsky knizky nalepeny udelatko, ktery dela šššš-šššš-šššš. Fakt to dela! A mohl jsem i prehodit vyhybku! A taky jsem videl srazku vlaku - nezdarne vnouce zamerne poslalo dva vlaky do sebe.  >:D ... myslim, ze mam o postarano o kulturni vyziti asi tak na pul roku dopredu.  ;D

Jarmila

On už byl Den otevřených dveří? Jak to, že mi to uniklo?
Když jsem byla mladá, byla jsem domýšlivá. Ale teď? Teď už nemám chybu!!!

mirek

Jarmilko, vše uvádím na pravou míru.
CEMBRY je synovec a kdyby si na KOSTKÁCH neotevřel "kolejiště na půdě", asi bychom ho i s rodinkou ještě dlouho neviděli. Já sám jsem netušil kdo se za "Cembry" skrývá.
Den otevřených dveří ještě nebyl.

JerryT

A nějaký pořadník na den otevřených dveří už je? Abych se vešel :)

mirek

Citace od: mirek kdy 15.07.2008, 07:57:12
Den otevřených dveří je zatím v nedohlednu. Je to běh na dlouhou trať. Přímo železniční.
Opakuji jen to co jsem řekl nedávno.
Zatím je to manufaktura se vším všudy. Dráty jsou zatím vedeny na povrchu, výhybky nejsou zapuštěné do desky, ne všechny jsou osazeny el. přestavníky, nádraží jen částečně nasvětlená atd. atd.... Ale makám, tedy lépe řečeno, hraju si.

cembry

Ano, je to pravda. Hraje si. Takovy zapal pro hru se uz jen tak nevidi, ty soucasny deti u niceho dlouho nevydrzi, ale tohle to je neco uplne jinyho. Kdyz popisuje, jakym zpusobem to vsechno jeste promeni, jediny s cim se to da porovnat je knezna Libuse a jeji "vidim mesto velike..."  ;)
Ale jen tak dal - hraj si! Protoze KDO SI HRAJE, NEZLOBI! (to uz vedi i u nas doma  ;D )

mirek

Dnes navečer jsem instaloval první neelektrickou výhybku (RC), elektricky ovládanou pomocí el.přestavníku ETS.
Předcházelo tomu vyřezání obdélníkového otvoru do zelené základové desky. Velikost otvoru odpovídá velikosti el.přestavníku ETS.
Když jsem byl v tom řezání, vyřízl jsem i otvor pro druhou výhybku. Nedalo mi to a pomocí dvou drátků jsem vyzkoušel přehazování výhybky. BEZPROBLÉMOVÉ.

mirek

Jak jsem slíbil, tak nyní jsem zpracoval el.ovládání odizolovaného úseku el.náhradou RELÉ ZEUKE (nověji TILLIG). které používám již  půl roku. Předtím jsem využíval původního relé ZEUKE, které bylo elektromechanické a bylo zdrojem poruch. Občas byl špatný kontakt.
Zpracoval jsem schema s popisem, které přikládám.
Na semaforu svítí červená ... vlak stojí.
Stiskem zeleného tlačítka (ne přepínače) do úseku jde proud, rozsvítí se zelená a vlak jede.
Stiskem červeného tlačítka do odizolovaného úseku neteče proud, relé sepne červenou.
Semafor doporučuji zapojovat naposledy. Před jeho zapojením do obvodu by mělo ovládání úseku tlačítky fungovat.
Pokud semafor nesvítí, je nutno společný vodič od semaforu (na obr. bílý) přepólovat.

mirek

Aby informace o použitém RELÉ byly kompletní, doplňuji včerejší schema o následující.

Obj. číslo          Název položky                                                           Cena         Měna
7409900001    Elektronické spínací relé, náhrada relé TILLIG           220,00      Kč

Elektronické spínací relé, přímá náhrada relé TILLIG, stejné zapojení vývodů, spolehlivější. Po odpojení napájení zůstává v poslední postavené poloze jako původní relé TILLIG nebo PIKO.

Vše najdete na adrese:
http://www.zeleznicnimodely.cz/detail.asp?id=7409900001&sid=82&sortiment=Elektropříslušenství


mirek

Peki, nevím zda činím správně. Na Tvé doporučení jsem problematiku motorku, kterou jsem nyní řešil vyvěsil do téma "Elektrika/elektronika..."
Na druhou stranu bych rád v tomto tématu "kolejiště na půdě" publikoval veškeré problémy a nápady se kterými se při realizaci tohoto projektu potýkám. Dovoluji si proto zopakovat můj příspěvek i zde:

Dlouholetým a velmi intenzivním provozem 9V motorku došlo k opotřebení, až ulomení sběračů proudu.
Třením mezi nákružkem kolečka a sběračem se sběrače obrousily a ulomily.
Co s tím? Rozebral jsem motorek před několika lety a uložil do šuplíku. Teď, kdy je každý motorek dobrý jsem se pustil do opravy. I nápad za tu dobu vyzrál.
Poškozené sběrače jsem odstřihl. Vystřihl z odpovídajícího lehce pružného plíšku nové minipásky a ty jednoduše připájel na místo odstřižených.
Motorek už zase maká na "kolejišti na půdě".

peki

#170
Citace od: mirek kdy 07.09.2008, 10:53:38
Peki, nevím zda činím správně.

Záleží na tobě, osobně se domnívám, že není nutné publikovat dva stejné příspěvky ve dvou tématech. Téma elektrika elektronika, jak jsem někde výše psal je a bylo určeno pro příspěvky které nejsou primárně o "LEGO" stavění ale o elektrice a elektronice.  Cílem bylo shromáždit takovéto příspěvky v jednou tématu pěkně po hromadě.

Chápu že tobě jde o to samé  ;).  Vzhledem k tvojí tvořivosti  ;D je pomalu škoda zůstávat pouze v jednom tématu. Řešením by mohlo být třeba používání   odkazů. Ale je to JEN na tobě, téma kolejiště na půdě je bezesporu jedno z nejzajímavějších a žádný příznivec vlaků ho zde nemine.   

mirek

Peki, děkuji. Zůstanu u "kolejiště na půdě". Tady jsem doma.

Micho

S obdivom sledujem mirek tvoje nepoľavujúce úsilie mapovať vývoj na tvojom koľajišti a prinášať rúzne technické detaily a riešenia. Tvoje príspevky majú pre mňa vysokú hodnotu a neustále to sledujem.  8)

Držím palce a teším sa na ďalšie postupné práce.  8) 8) 8)

Ja som narazil na problém priestorov v panelakovom byte a aj z iných dôvodov som sa rozhodol zrealizovať jeden zo svojich snov - mať svoj vlastný rodinný domček a tým o niečo väčšie priestory, kde si určite nájde priestor aj Lego koľajište. Takže na tom makám ....  ;)

mirek

Micho, bez práce nejsou koláče. To platilo a platí dodnes. Makej. Držím Ti palce.
Klukovské sny se mají realizovat. Tím nestárneš, ale zůstáváš pořád mladý.

Shmade

Za to, že mirek dal příspěvek, který dával předtím do tématu o elektronice a elektrotechnice (neznám, nesleduji) i sem, jsem rád. Já osobně nijak velký milovník vláčků nejsem (Lego nemám ani jeden, a nějaký TT z dětsví jsou už hodně dlouho ve sklepě v kufru a také mě nijak nelákají). I přesto v tomhle tématu čtu každý nový příspěvek a jsem rád, že sem mirek dává vše co ho po cestě za finálním kolejištěm na půdě potkává, a že pěkně dokumentuje co vše provádí. Mě to baví a těším se na další příspěvky.

mirek

Dnes navečer jsem se pustil do konečného řešení vnitřního osvětlení vagonku.
Všem děkuji za podnětné návrhy, které byly pro mne inspirací. Nakonec jsem zvolil velmi jednoduché řešení, aby osvětlení fungovalo i při změně směru jízdy.
Je to jednoduché. Tištěný spoj jsem osadil dvěma LEDkami zapojenými s opačnou polaritou.
Vždy svítí jedna, i při prostém úkonu, jako je nasazení vagonku na koleje.

Pro názornost vyvěšuji několik fotek pořízených na pracovním stole.

betakaroten

Jak tu změnu polarity snáší kondenzátor? Vypadá to na elektrolyt, a pro ten opačná polarita znamená skutečně "konečné řešení".

Pro srovnání: takhle řeším osvětlení vagonů H0. LED o průměru 5 mm, ostatní součástky jsou recyklované, takže skoro zadarmo. Kondenzátor se schová na WC (vozy s kupé) nebo v kuchyni (jídelní vůz).

peter

Citace od: betakaroten kdy 09.09.2008, 09:19:50Jak tu změnu polarity snáší kondenzátor? Vypadá to na elektrolyt, a pro ten opačná polarita znamená skutečně "konečné řešení".

Na tento problém jsem již Mirka upozorňoval dříve zde. Máš pravdu v tom, že ani zde nevidím u Mirka nějaký posun v řešení této otázky.

Mirku jak to tedy máš s tím kondíkem?
Další výtvory a informace najdete na mém webu ARTPeter.net, v galerii na Brickshelf.com a mém YouTube kanále.

mirek

Betakaroten: Kondenzátor včera večer při opakované zkoušce  fungoval. Když jsem vagonek 
                     nafotil a odeslal na Kostky šel jsem si s polaritou pohrát.  PRÁSK ! Kondenzátor
                     nevydržel.
                     V tu chvíli mi došlo, jakou blbost jsem udělal.
                     Řekl jsem si: "ráno moudřejší večera", vyhledal diodový můstek, jako kompakt a
                     osadil na tištěný spoj.
                     Mezitím přišly reakce na moji chybu od Tebe a Petera. 

Peter:            Kondenzátory jsem měl elektrolytické, tak jsem je použil, namísto Tebou   
                     doporučovaného bipoláru.

Součástkami osazený tištěný spoj (je to ten původní, jen jsem přidal diodový můstek), už snad nemá chybu. Kondenzátor i můstek se bezproblémově vejdou pod střechu vagonku.

mirek

Protože jsem delší dobu nic nestavěl, postavil jsem motoráček z materiálu, který jsem posbíral po šuplíčkách.Také jsem pro tento stroj vyráběl samolepky.Rozhodl jsem se, že to bude REKLAMNÍ motoráček pro "kolejiště na půdě". Reflektory budou osazeny později.Zde bych rád vyzkoušel tištěný spoj společný pro reflektory i vnitřní osvětlení. To jsem ještě neřešil.
Fotku reklamního motoráčku i podklad pro samolepku přikládám.