kolejiště na půdě (POZOR použito modifikací LEGO dílů)

Založil mirek, 14.01.2008, 10:19:59

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 1 Host prohlíží toto téma.

okerol23

Mirku je to pekné. nuž čo k tomu dodať... :)

mirek

Nezahálím. Připravuji panel pro ovládání hlavního nádraží "Beroun".
Tlačítka :   červená - stůj
                 zelená - volno
                 černá - výhybka do odbočky
                 modrá - výhybka rovně
Řešení desky je provizorní, do budoucna bude deska širší, neboť do ní bude osazeno ovládání jízdy vlaku - originál Lego. Také přibudou vypínače pro osvětlení budov, lamp, atd.
Instalace je prováděna tak, aby kolejiště bylo po každé úpravě schopno provozu.

mirek

Ovládací panel je montován a ověřován v dílně na stole.
Elektronika je na liště, která je pod kolejištěm. Vývody ze svorkovnic a relátek jsou vyvedeny do konektorů, které se v případě opravy, či doplnění dají odpojit. S celou lištou, ale i s ovládacím panelem se tak dá samostatně manipulovat. Má to tu výhodu, že pájení, zejména na panelu, se nemusí provádět pod kolejištěm.

mirek

Na kontaktním poli jsem si "zbastlil" světelnou signalizaci pro přejezd. Je napájena z Lego trafa 9V.
Teď pracuji na návrhu destičky tištěného spoje, kam součástky připájím. Zapojení LED diod je vynikající, neboť k nim vedou pouze dva drátky. 

mirek

Z nových součástek jsem osadil vyleptanou destičku tištěných spojů.
Video nic moc, ale světelný přejezd bliká. Částečné přerušení blikání bylo způsobeno tím,
že jsem na regulátoru zkoušel ubrat a přidat napětí. Teď už jen destičku dát pod kolejiště
a diody nacpat do kostek Lega.

http://www.youtube.com/watch?v=dsRDwgcXnmI




mirek

Al samolepící páska mi dorazila na stůl. Pustil jsem se na začátek do polepování zkušební RC rovné koleje.

Práce s folií je velmi jednoduchá:
- na fotořezačce jsem si nastříhal dva proužky 15x1 cm
- RC kolej upevnil do podložky s drážkou, abych měl obě ruce volné pro polepování,
- nastříhaný pásek je delší než kolej, aby se mohl na koncích dobře držet a na vnitřní bok kolejnice
  dobře vypnout a přilepit,
- konce podle kolejnice zastříhnu a zároveň udělám nástřih na koncích, v místě, kde se koleje
  vzájemně spojují.
- vyhladím přilepenou pásku z boku a pomalu začnu postupně přehýbat pásku na vnější stranu
  kolejnice. Ještě dílo uhladím.

Kolej jsem instaloval do zkušebního okruhu. Bez problému. Vyzkoušel jsem rozjezd lokomotivy
přímo stojícího motorku na polepené RC koleji. BEZ PROBLÉMU. (viz. video).

http://www.youtube.com/watch?v=PA-n4MdgSSI


hobby

#396
Užitečný nápad, vypadá to velmi dobře a hlavně funguje. Aby to mělo odpovídající trvanlivost! Ti, kteří nemají dostatek 9V kolejí, mají tuto šanci. Dík za ukázku :).

mirek

Polepení zatáčky bylo rovněž bez problémů.
Zde jsem vyzkoušel pružnost folie tím, že jsem na koncích kolejnic neprováděl zástřih. Důkladným vyhlazením Al páska kopíruje povrch plastu.
Páska je opravdu velmi elastická. Kratší kolejnice zatáčky, na vnější straně, nejprve působí při polepování dojmem více krabaté pásky, ale vyhlazení nehtem, vše zmizí.

Domníval jsem se, že je možno polepit vcelku delší úsek rovných kolejí. Nedoporučuji. Práce s dlouhým 1 cm širokým páskem by byla nesnadná.

peki

Citace od: hobby kdy 07.03.2009, 17:41:11
..Aby to mělo odpovídající trvanlivost!

Pokud to bude dlouhodobě fungovat (první možnost je asi Mirku vánoční kolejiště v drogérii  ;) ) tak je to geniální. Využil bych  to pro výrobu modifikované (zkracované) koleje. Mám nějaké "nepotřebné" plastové koleje z IR setů  >:D

Petrjr

  Mirku, po té praktické zkušenosti s lepením, odhadneš, půjde to i na flexibilní koleje (klikni) ? To by byla další možnost vylepšit schopnosti 9V.

mirek

Citace od: peki kdy 07.03.2009, 19:18:48
Pokud to bude dlouhodobě fungovat (první možnost je asi Mirku vánoční kolejiště v drogérii  ;) ) tak je to geniální. Využil bych  to pro výrobu modifikované (zkracované) koleje. Mám nějaké "nepotřebné" plastové koleje z IR setů  >:D
Peki, opět telepatie, s výměnou jsem už začal. První polepené koleje jsou  nainstalovány na panelu do výlohy. Tento panel zatím funguje jako zkušební polygon. Výměna kolejí bude probíhat postupně. Vánoce ve výkladě životnost folie dokonale ověří.

mirek

Citace od: Petrjr kdy 07.03.2009, 19:23:26
  Mirku, po té praktické zkušenosti s lepením, odhadneš, půjde to i na flexibilní koleje (klikni) ? To by byla další možnost vylepšit schopnosti 9V.
Petrjr, i tuto variantu jsem zvažoval. Flexi koleje zatím nevlastním, abych to mohl odzkoušet. Vidím tam však problém právě v té ohebnosti. Folie by musela být nalepena jen z vnitřní strany koleje. Každý flexi díl by se skládal ze dvou foliových pásků. Vzájemně by se pak v otočném bodě dotýkaly.
To je jenom spekulace a vize. Praxe ukáže, zda to půjde, či nikoliv.

mirek

Dříve už jsem předeslal, že vidím využití Al pásky i jinak.
Myslel jsem tím, že místo kontaktů (drátků) vedených pro osvětlení uvnitř vagonků bude vyhovovat tato hliníková folie.
Na kostkách budou nalepeny dva proužky folie (+) a (-), propojené s tištěným spojem a součástkami.
Ve střeše vagonku bude osvětlení. Kontakty od osvětlení se budou dotýkat folie.
Toto řešení bude mít jednu přednost - střecha vagonku s osvětlením se bude moci dát jednoduše sejmout. Nebudou překážet, a nebudou se muset odpojovat drátky od tištěného spoje.

Na plastové destičce jsem odzkoušel dvě varianty napojení:
- drátek položit na plast a přelepit folií,
- drátek položit na folii a přelepit další folií.
Na tomto vzorku vše fungovalo.

Pepan

Paráda, Mirku, to polepení kolejí se mi zamlouvá, asi to budu muset vyzkoušet  >:D

Ondra

Citace od: PavelZ kdy 08.03.2009, 15:02:16
Je to asi nejlepší řešení při nedostatku 9V. kolejí.
To jo, jsem zvědav jestli to lze použít i na výhybky.A jestli je to opravdu nezničitelné, tak nakupuji kilometr téhle folie a přes hlavní prázdniny nedělám nic jiného než lepím.

Hana129

Pro mne to je taky dobrá zpráva pokud to bude fungovat  ;). Sama bych se Mirku přimlouvala za zkoušku ne až na vánočním kolejišti, ale třeba na kolejišti velikonočním pokud by to šlo děti by měly určitě radost  ;) a my z výsledku zkoušky také.

Pepan

Asi to bude záležet na používanosti těch kolejí, třeba já mám vlaky v provozu jen občas, většinu času jsou uloženy na skříni, takže mi se to polepení líbí každou minutou víc a víc  ;D

Ondra

Pokud jsem dobře počítal, tak jedno balení (5cmx10m) vychází tak na obalení 166 kolejí.Což je za cenu 200 kč nejlevnější způsob jak pokračovat s 9V.

5o

Blahoželám k úspechu, a tuningovým koľajniciam želám veľa najazdených kilometrov. A nakoniec si aj ja kúpim trafo.
Preto lebo Lego...

mirek

Další milá návštěva na stále rozpracovaném kolejišti na půdě - Colonel 32.
Tak jako Hobby se svými "kouřivkami", za asistence Pekiho, tak dnes Colonel 32 se svojí soupravou 7745 se proháněl na kolejišti na půdě.
O nápady nebylo nouze. Vagonky od soupravy 7745 tahala RC elektrika. Pak jsme přidali další vagony do celkového počtu 12-ti kusů. Táhly to dvě RC lokotky ovládané dvěma vysílačkami v rukou Colenela 32. Já natáčel video.
Fotky a video přikládám jako dokument.

http://www.youtube.com/watch?v=7zoAscEKx_c

http://www.youtube.com/watch?v=e3jTQyiRiUA

http://www.youtube.com/watch?v=dV6FWmAvrV8

[příloha smazaná administrátorem kvůli své velikosti]

hobby


mirek

Výhybky s el. přestavníky ETS jsou na kolejišti již nějakou dobu. Nyní jsem jednu z výhybek připojil na trafo. Výsledek jsem zachytil na video i na foto.

http://www.youtube.com/watch?v=iRwa77UnlMQ

mirek

Na přání, zda bych mohl otestovat to, jak se chová RC motor propojený s 9V motorem a napájený přes 9V koleje, je následující zjištění:

Lze říci, že RC motor jede stejně rychle jako 9V motor. (viz. video na jednom okruhu kolejiště).

http://www.youtube.com/watch?v=r-p0wYP_2Gs

Colonel32

takže tímhle způsobem by se skutečně dala udělat vícemotorová souprava, která by ale brala proud jen z jednoho místa, takže by neměla problémy s izolovanými úseky.

mirek

Geniální nápad, na to jsem vůbec nepomyslel. Máš absolutně pravdu.

peki

Citace od: Colonel32 kdy 15.03.2009, 18:15:40
takže tímhle způsobem by se skutečně dala udělat vícemotorová souprava, která by ale brala proud jen z jednoho místa, takže by neměla problémy s izolovanými úseky.

Pokud bereš proud z jednoho místa (pomocí 9V motoru) a napájíš jím IR motor, tak v momentě kdy se 9V motor dostane na izolovaný úsek kolejí (koleje bez proudu záměrně nebo v důsledku nečistoty) tak 9V motor bude bez proudu a IR motor taky.

Z pohledu napájení (pokud se bere přímo z 9V motoru) se souprava chová tedy jako jednomotorová, jakmile bude mít 9V motor problém IR motor mu nepomůže (pro výstavy to nic neřeší). Z pohledu výkonu motorů 9V + IR motor se souprava chová jako kdybych použil dva 9V motory (pro použití doma ideální využití "nepotřebného" IR motoru).

Zajímavé by podle mne Mirku bylo:
- brát proud z 9V kolejí (to umíš pomocí kovových koleček)
- 9V koleje napájet napětím 9V
- napájení přes usměrňovač přivést do IR vlakové base plate (nekoukal jsem se dovnitř nevím jestli náhodou není ve vnitř)

 

Colonel32

#416
"izolovanými úseky" jsem myslel opak, tz. že můžeš mít motor na začátku i na konci soupravy, a přesto můžeš mít izolované úseky krátké.

Citace od: peki kdy 17.03.2009, 22:51:48
Z pohledu výkonu motorů 9V + IR motor se souprava chová jako kdybych použil dva 9V motory

No, to je ještě otázka, zda IR motor nemá díky plastovým kolům lepší adezi než 9v. A pokud by se kola nechala pogumovat, tak by ji měl stoprocentně.

peki

#417
Citace od: Colonel32 kdy 18.03.2009, 00:17:36
"izolovanými úseky" jsem myslel opak, tz. že můžeš mít motor na začátku i na konci soupravy, a přesto můžeš mít izolované úseky krátké.

Tak ještě jednou, pomalu  ::)

Pokud budeš napájet IR motor přes 9V motor tak je úplně jedno jestli ho budeš mít hned za 9V motorem v lokomotivě nebo až na konci vlaku.

1) Představ si že vlak stojí  (9V motorem) jak říkáš, na krátkém izolovaném úseku trati  o délce 1 rovná kolej (pokud bude kolejí na izolovaném úseku více což se v reálu používá, protože na izolovaném úseku trati potřebuješ rozjetý vlak zastavit a na to jsou nutné 2-3 koleje), vlak se nerozjede nikdy (pozice IR motoru NIC neřeší, protože je stejně jako 9V motor bez proudu).   

2) Pokud bude izolovaný úsek kratší než 1 rovná kolej  (respektive kratší než je vzdálenost mezi kolečky 9V motoru)? Takový "izolovaný" úsek je pod rozlišovací možnost 9V motoru, protože motor bere napětí jak přední tak zadní nápravou. A protože izolovaná  část trati je menší než vzdálenost mezi přední a zadní nápravou, bude 9V motor vždy napájen (pozice IR motoru opět NIC neřeší).

Ale třeba jsem tu genialitu nepochopil  ;D ;D  Tak prosím o vysvětlení, pak odvolám tvrzení, že pozice IR motoru při použití v soupravě s 9V motorem ( který současně jako jediný napájí tento IR motor) MÁ VLIV POUZE NA DÉLKU PROPOJOVACÍHO KABELU  ;D

 

Petrjr

#418
Citace od: peki kdy 18.03.2009, 09:05:54
... Ale třeba jsem tu genialitu nepochopil  ;D ;D 

  Že můžeš mít třeba před semaforem/výhybkou jen jednu-dvě koleje odříznuté od okolí, pro případnou červenou. A přesto Ti tam zastaví vlak, který je rozlezlý na 4 koleje a má motor i vepředu i vzadu. Pokud bys použil vepředu i vzadu soupravy klasický 9v, tak musí mít ten izolovaný úsek (červená před semaforem) délku minimálně právě 4 (plus rezerva), jinak by se souprava nezastavila (ale jeden z motorů mimo úsek by ji stále poháněl)

Jinak řečeno, oddělené izolované úseky tak mohou nyní být i kratší než dlouhá dvoumotorová souprava (s motory vpředu i vzadu) a nezblázní se to. (EDIT: obecně mohou být kratší - protože i když dáš 9v těsně za sebe, tak to stejně zabere místo, i když malé, se kterým musíš počítat).

Ale má to i nevýhodu. V opačném směru se vlak zastaví blbě.

Petrjr

Aha, znovu jsem to pročetl, několikrát, podrobněji. A už se také chytám.

   Motor vpředu a vzadu by mohl být lepší proti skluzu - dlouhé duplo vláčky mi do kopce prokluzovaly /s IR nemám zkušenost v kopcovitém terénu/ a duplo se chovaly lépe, když byly dvě mašinky daleko od sebe (nejlépe jedna ještě na rovině) než těsně za sebou.

  Nevím, jak dlouhé se běžně dělají izolované úseky. Ale, jak už jsem editoval, i dva 9V za sebou prostě prodlužují dráhu, kterou je nutné izolovat. Nicméně je možné /tu praxi nemám, proto možná dělám chybu, omluva z mé strany/, že i dva 9V těsně za sebou tomu tolik neuškodí. Tím, že se "neřeže" kdekoli uprostřed, ale na konci koleje. Třeba že 1 kolej je vždy málo (i pro jeden motor), kdežto 2 koleje jsou vždy dost i pro dva 9V za sebou).