Konec 9V vlaků - tentokrát už definitivně

Založil Jonas, 01.10.2007, 21:34:48

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 1 Host prohlíží toto téma.

Jonas

Kdo jste sledoval vývoj kolem Lego vlaků v posledních dvou letech, tak víte, že letos mělo padnout definitivní rozhodnutí, jak dál s 9V vlaky.  Jak se v TLC rozhodli, se píše v dopise, který otiskl LUGNET - viz http://news.lugnet.com/announce/?n=3637

Éra 9V vlaků tedy definitivně končí. Stávající IR vlaky, jak se zdá, byly také jen přechodnou epizodou. TLC chce prý v roce 2009 přijít s vlaky založenými na letos představených komponentách Power Function.

Pro hodně AFOLů to znamená velké zklamání, protože to je konec výroby kovových kolejí i klasických motorů napájených trafem. Baterie, baterie, baterie.
Jonas - Můj Brickshelf

Skyder

No pre mna to je zla sprava. Ved si neviete predstavit to sklamanie ked som zistil, ze 9 v vlaky koncia. Odjakziva nenavidim veci na baterie, preto ked som si kupovalmoj 1 vlak (9v) tak som bol rad, ze nie su potrebne ziadne baterie, iba zastrcka. No nic LEGO asi vie preco to robi, takze nechajme sa prekvapit rokom 2009. ;)
Skyder

mato

a ja zase trosku dufam, ze budu nejake velke vypredaje terajsich zasob vlakov. aspon nieco "pozitivne"

Cavelon

Tak to si myslím, že dúfaš trochu neskoro. Výpredaje už predsa boli, v obchodoch sa povaľujú už iba nové IR vlaky. ;D

mato

aj tie ir budú nahradené. ten steve tam píše, že zatiaľ sa budú predávať ir a potom ich nahradia tie nové

Cavelon

Citace od: mato kdy 02.10.2007, 11:12:11
aj tie ir budú nahradené. ten steve tam píše, že zatiaľ sa budú predávať ir a potom ich nahradia tie nové

Nadpis hovorí o konci 9V vlakov, tak som myslel, že je reč o nich. ;)

mato

ja som čítal ten post na lugnete. predovšetkým je to o 9V vlakoch. ale spomína sa tam aj kompatibilita nových vlakov so starými. a ten steve  tam píše, že budú kompatibilné čo najviac, že to nebude taký prechod ako na 9V vlaky.
a niekto sa tam pýtal, že čo s IR vlakmi, keď majú byť zase nové, ale až o dva roky (presnejšie o dvojo vianoc), tak zatiaľ sa budú ir predávať/vyrábať a potom aj tie asi zaniknú

Numbi2

Tak z tohoto prohlášení mám velice rozporuplné pocity ... pokud nový systém přinese legu větší operabilitu, možnosti automatizace a širší nabídku nových traťových dílů, pak jsem ochoten to zkousnout :-\

Ale jako majitele 9V systému mě tato situace uvrhla do mírné deprese :-[ ... kolejiva mám sice dostatek, ale ne zase tolik, abych bez tovární výroby přečkal další roky ... chjo :'(
... back on track - ale chvíli to trvalo :) ...

Cavelon

Citace od: Numbi2 kdy 02.10.2007, 12:26:15
Ale jako majitele 9V systému mě tato situace uvrhla do mírné deprese :-[ ... kolejiva mám sice dostatek, ale ne zase tolik, abych bez tovární výroby přečkal další roky ... chjo :'(

Tu sa naskytuje asi iba jediné riešenie - nahrabať čo najskôr čo najviac špecifických komponentov, hoci aj teraz sú už ceny niektorých z nich otrasné. :(

mato

ja by som to zase možno až tak čierno nevidel. je to síce len hádanie, ale myslím, že tí, čo majú menej 9V koľajiva, tak ho budú predávať.

už teraz sú niektorí nešťastní, že kúpili jeden vlak, pár koľajníc a LEGO končí s 9V vlakmi. ja osobne, keby som mal iba jeden 9V set, tak by som ho asi predal. otázne je, za koľko, keďže možno (pravdepodobne) bude veľký dopyt. ale je možné, že bude aj veľká ponuka, takže ceny nebudú vysoké ... ale to sú všetko len dohady

peki

Citace od: mato kdy 02.10.2007, 11:16:31
ja som čítal ten post na lugnete. predovšetkým je to o 9V vlakoch. ale spomína sa tam aj kompatibilita nových vlakov so starými. a ten steve  tam píše, že budú kompatibilné čo najviac, že to nebude taký prechod ako na 9V vlaky.
a niekto sa tam pýtal, že čo s IR vlakmi, keď majú byť zase nové, ale až o dva roky (presnejšie o dvojo vianoc), tak zatiaľ sa budú ir predávať/vyrábať a potom aj tie asi zaniknú

Pokud nedojde ke změně rozměrů kolejí, tak se kompatibilita 9V,IR a "nového systému" může projevit
- v motoru
- napájení motoru
- ovládání resp. řízení tohoto napájení.

již mezi 9V a IR trains "určitá"  kompatibilita na úrovni motoru je .

Výhodou nového motoru IR trains je jeho možnost univerzálního použití, díky možnosti nasazení "čehokoliv " na osičku - technic axle.   V budoucnu, pak může být i tento motor ( který stále připomíná 9V motor), nahrazen jiným ještě více univerzálním motorem. Příklad takového vlaku je např. na BS.

Řízení IR ( z pohledu dětí) má jen samá pozitiva. AFOLA budou omezovat 3 kanály a spousta dalších věcí které je potřeba dotáhnout u většího (případně automatizovaného) kolejiště. Z tohoto pohledu beru stávající IR jako něco co je zapotřebí ještě dodělat.  






Colonel32

nebo by tu jeste byla moznost 9v koleji pod stalym napetim, a IR rizeni odberu proudu - coz je smer, kterym se vydaly modelove zeleznice. U lega vsak krajne nepravdepodobne...

Ondra

Ať si klidně tlc dá do vlaků jaderný reaktor,já s lego vláčky končím.Měnit napájení rok co rok je jen pro silné nervy nebo pro výherce v loterii  :P P.s.: 1:87 to jistí,tam mám jistotu že napájení NIKDY nezmění.

Skyder

Citace od: Ondra kdy 02.10.2007, 14:43:22
Ať si klidně tlc dá do vlaků jaderný reaktor,já s lego vláčky končím.Měnit napájení rok co rok je jen pro silné nervy nebo pro výherce v loterii  :P P.s.: 1:87 to jistí,tam mám jistotu že napájení NIKDY nezmění.
To znamena ze budes svoje vlaky predavat alebo ze nebudes kupovat nove?
Skyder

mato

myslím, že k zmene rozmerov kolaji nedojde. ako pisal steve, budu sa snazit byt co najkompatibilnejsi, takze je celkom mozne, ze sa zmeni iba napajanie/motor. a mozno terajsie sety ako santa fe sa budu dat pouzit do novych setov. vsak aj teraz sa tam dal dat 9V motor aj IR motor, nie?

Ondra

Citace od: Skyder kdy 02.10.2007, 14:55:19
Citace od: Ondra kdy 02.10.2007, 14:43:22
Ať si klidně tlc dá do vlaků jaderný reaktor,já s lego vláčky končím.Měnit napájení rok co rok je jen pro silné nervy nebo pro výherce v loterii  :P P.s.: 1:87 to jistí,tam mám jistotu že napájení NIKDY nezmění.
To znamena ze budes svoje vlaky predavat alebo ze nebudes kupovat nove?

Nebudu kupovat nové.Prodávat Metrolinera to nikdy.

Jonas

#16
Kdo se staral a myslel na horší časy, ten se budoucích změn v LEGO sortimentu bát nemusí.
To je heslo Bena Benekena - viz obrázek z jeho stránek.
Jonas - Můj Brickshelf

Skyder

Citace od: Ondra kdy 02.10.2007, 15:24:34
Citace od: Skyder kdy 02.10.2007, 14:55:19
Citace od: Ondra kdy 02.10.2007, 14:43:22
Ať si klidně tlc dá do vlaků jaderný reaktor,já s lego vláčky končím.Měnit napájení rok co rok je jen pro silné nervy nebo pro výherce v loterii  :P P.s.: 1:87 to jistí,tam mám jistotu že napájení NIKDY nezmění.
To znamena ze budes svoje vlaky predavat alebo ze nebudes kupovat nove?

Nebudu kupovat nové.Prodávat Metrolinera to nikdy.
Uz som sa zlakol lebo myslim ze by tu bol veliky dopyt.  ;D
Skyder

Bryk

Teda čekal jsem, že IR vlaky tu budou delší čas než jen tak přechodně na dva nebo tři roky. Je mi líto zániku jak 9V tak i IR. 

Honzik

No sám jsem zvědavej jak to dopadne, ale stejně systém 9V se bude těžko překonávat...

patrix

sakriš, minulý týžden som začal s nakupovaním IR vlakov... teda zatial iba jeden a nejaké to kolajivo...  :'(

ale som zvedavý, čo bude dalej...

Petrjr

Citace od: Colonel32 kdy 02.10.2007, 14:07:15
nebo by tu jeste byla moznost 9v koleji pod stalym napetim, a IR rizeni odberu proudu - coz je smer, kterym se vydaly modelove zeleznice. U lega vsak krajne nepravdepodobne...
To by byl dobrý směr - tedy něco na způsob (styl DCC). Jen to IR mi tam nesedí, jakmile se něco musí tahat vzduchem, bývá to méně spolehlivé. Pravda, u hračky to tolik nevadí.

   Po zkušenosti se současnými IR vlaky bych ale z pohledu AFOLa uvítal, kdyby celé nové řízení (a napájení) bylo součástí jediného /malého/ motoru. Jak už zde mnozí zmiňovali (a mám potvrzeno), současná koncepce motoru + napájení bateriemi s IR přijímačem je naprosto nepřekonatelná pro děti - ovšem z praktického hlediska je tu jen minimální možnost postavit na tom nějaký typově jiný (hlavně rozměrově menší) model lokomotivy.

  Osobně doufám, že alespoň rozteč kolejí zůstane zachována - drží se už od dob 4.5V vlaků, přes 12V, 9V až po 9V IR. Taková změna by byla kritická, nepasoval by ani žádný vagónek. Ovšem už i normální systém auta teď dělají širší (6ti studová), tak mám nemilé mrazení.  :-\

mato

Citace od: Petrjr kdy 04.10.2007, 10:38:16
Osobně doufám, že alespoň rozteč kolejí zůstane zachována - drží se už od dob 4.5V vlaků, přes 12V, 9V až po 9V IR. Taková změna by byla kritická, nepasoval by ani žádný vagónek. Ovšem už i normální systém auta teď dělají širší (6ti studová), tak mám nemilé mrazení.  :-\
ak majú byť nové vlaky čo najkompatibilnejšie so starými, rozchod koľají sa nezmení

betakaroten

V oficiálním dopise píšou, že rozdíl mezi novými kolejemi a 9V má být mnohem menší než mezi 12V/9V, tj. rozchod určitě stejný, princip spojování nejspíš také.

Co se týče IR jednotky, já bych naopak uvítal, kdyby jednotlivé součásti byly co nejvíce oddělené - např. přijímač (čidlo) v kostce 2x4x1, baterie v boxu 4x14x4 a motor zcela zvlášť (aby se případně dal nahradit nějakým TECHNIČtějším).

Petrjr

Citace od: betakaroten kdy 04.10.2007, 21:36:05
Co se týče IR jednotky, já bych naopak uvítal, kdyby jednotlivé součásti byly co nejvíce oddělené - např. přijímač (čidlo) v kostce 2x4x1, baterie v boxu 4x14x4 a motor zcela zvlášť (aby se případně dal nahradit nějakým TECHNIČtějším).

   Zkusil sis s těmi současnými IR něco postavit? Kraksna velká. To není udělat si nějaký modýlek, na to píchnout (relativně) malý motor a jede se. Máš motor, na kabelech Ti visí base (jediného rozměru) s krávou velkou bateriemi a IR přijímačem. A mezi tím kábl.

   Takže, oddělit to, budiž - ačkoli to znamená i kabeláž navíc. Ale nezavírat možnost jiného způsobu napájení. T.j. zachovat možnost "nasadím motor a vono to jede" (napájení kolejemi). Bude-li tam něco navíc, možnost napájení z neskladné krabice baterek bokem, proč ne, ale ideálně jen jako volba navíc.


mato


Honzik

Díky za odkaz.

Popravdě mě tvůj link docela vyděsil...ten motor je hrůza...

Nechci vyvolávat nějaké sentimentální debaty o 9V, ale pokud to vezmu opravdu nestraně, tak 9V motor byl téměř dokonalý. Hlavní přednost vidím v možnosti stavby opravdu malých železničních vozidel což u toho odkazu jasně vidíme, že nejde.


otaznik

Citace od: Honzik kdy 11.11.2007, 22:26:50
Hlavní přednost vidím v možnosti stavby opravdu malých železničních vozidel což u toho odkazu jasně vidíme, že nejde.


To je bohužel daň za to, že je to na baterky - jak LEGO v současné době preferuje. I podle mě je 9V nejlepší a nejelegantnější řešení. Ale to nám asi moc nepomůže...

Jindroush

Mno, dneska to holt už není žádný 'vyděržaj pyjaněr', takže když chce LEGO prodávat od 5+, nemůže se to strkat do zásuvky. (Ostatně, já bych to dětem taky nedal). A dva systémy jsou drahý.

Jinak to, že vlaky mají být někdy v budoucnosti PF IMO nemusí znamenat, že se k tomu budou používat přesně tyhle PF díly.
Jindroush. (Moje Brickshelf galerie zde)

Petrjr

#29
Citace od: Jindroush kdy 12.11.2007, 02:16:30
takže když chce LEGO prodávat od 5+, nemůže se to strkat do zásuvky.
To se dá vyřešit i jinak, třeba jako v racers 8364 - napájení z baterií bokem, ne v autě. V případě 9V/12V vlaků by stačilo napájet tím koleje. Takže to bych jako důvod neviděl.

Citace od: Jindroush kdy 12.11.2007, 02:16:30A dva systémy jsou drahý.
To už možná, ale nedávno jsem tu dělal hezký přehled, kolik různých typů systémů (electric i RC)  během posledních 6-8 let TLC vydalo. Tak že by šli "do sebe" a najednou se to pokusili jednotit? Nevím.


   Jako hlavní důvod bych odhadoval, že dětem se lépe* řídí vlaky, pokud přímo ovládají konkrétní lokomotivu**. A IR RC systémy (motor, přijímač i napájení v jedné pixle) byly zrovna odzkoušené a "při ruce". Tak proč se snažit o nějaké neodzkoušené DCC (v LEGO neodzkoušené). A napájení vozené s sebou má i výhodu, že to pojede na libovolném povrchu. A dá se bez rizika udělat smyčka či trojúhelník - tedy žádné nároky na přemýšlení dětí čeho se vyvarovat.

   Stinnou stránkou je, že napájení s sebou znamená další nutné místo v lokomotivě/vlaku. Alespoň doufám, že oddělí bateriový box a podvozek, ne jako v současných IR RC vlacích.



* Pouze "vlastní" zkušenost z mého okolí. Žádné extra hlubší studie.
** Ostatně, vyzkoušeli si to na duplo vlacích (hned 3 různé systémy s rozdílnou složitostí), teď to probublávají jako RC do systému.