Kostky.org

Diskuse o stavebnicích => Trains => Elektronika => Téma založeno: peki kdy 12.11.2006, 21:33:08

Název: Elektrika/elektronika, řízení vlaků
Přispěvatel: peki kdy 12.11.2006, 21:33:08
Po pečlivém prohlédnutí trains fóra, jsem zjistil že informace které souvysejí s problematikou "elektrika/elektronika, řízení " vlaků se vyskytují na různých místech. Myslím si že je to škoda  :'( Současně by jsem chtěl postavit Lego kolejiště, které umožní řízení vlaků (Pohyb vlaků na jedné koleji proti sobě atd.)

Zatím jsem ve fázi sběru informací. Jedno z řešení je pěkně popsáno na LINK (http://images.google.cz/imgres?imgurl=http://www.lgauge.com/trains/dcc/dcc045.jpg&imgrefurl=http://www.lgauge.com/trains/dcc/dcc.htm&h=480&w=640&sz=38&hl=cs&start=18&tbnid=SOPHJ2ZUezyRrM:&tbnh=103&tbnw=137&prev=/images%3Fq%3Dtrain%2B%2Blego%2Bmotor%26svnum%3D10%26hl%3Dcs%26lr%3D%26sa%3DG%26as_qdr%3Dall)
Mimo jiné je zde pěkně zdokumentovaná pitva 9 V motoru (foto krok po kroku, až se tají dech)  >:D.
Název: Re: Elektrika/elektronika, řízení vlaků
Přispěvatel: Micho kdy 12.11.2006, 21:36:13
Tak tento link pekne rozhodil šírku zobrazenia. To by mi nestačila ani širokouhlá obrazovka.  ;D

Peki - link je potrebné schovať ....  ;)
Název: Re: Elektrika/elektronika, řízení vlaků
Přispěvatel: Cavelon kdy 12.11.2006, 21:40:37
Vyzerá to zaujímavo, vďaka za odkaz. Myslím, že tie informácie čoskoro využijem, lebo sa chystám na jeden (starý) motorček. ;)
Název: Re: Elektrika/elektronika, řízení vlaků
Přispěvatel: Micho kdy 12.11.2006, 21:53:14
Teraz je ten link spravený super. A sú tam fakt zaujímavo a ucelene spracované informácie ...  8)

Inak aj tu je rozpísané ako to robiť:
http://www.kostky.org/forum/index.php?topic=118.msg780#msg780

A tu je o tom v nápovede všetko, dávam na pripomenruie tak častokrát spomínané.  ;)
http://www.kostky.org/forum/Themes/default/help/posting.czech.html
Název: Re: Elektrika/elektronika, řízení vlaků
Přispěvatel: peki kdy 12.11.2006, 22:15:25
Citace od: Cavelon kdy 12.11.2006, 21:40:37
Vyzerá to zaujímavo, vďaka za odkaz. Myslím, že tie informácie čoskoro využijem, lebo sa chystám na jeden (starý) motorček. ;)

Dneska jsem sehnal fungl nový 9 V motor;D, ale nefunkční  >:D je z reklamované stavebnice. Čili nemám co zkazit  >:D >:D. Jen jsem si nebyl jistý jestli na ten spodek motorku jít opravdu s nožem. A ono opravdu jo:
Název: Re: Elektrika/elektronika, řízení vlaků
Přispěvatel: Rever kdy 13.11.2006, 13:58:31
Také jsem se chtěl podívat, co se vlastně v těch motorech nachází, představoval jsem si, že tam bude nějaká elektronika, taková jednoduchost zapojení mě překvapila, každopádně, teď již bych neměl strach ten motor rozdělat, pokud by byl nefunkční, jelikož tam můžou být jenom zoxidované kontakty a nebo odpálený motůrek, nic víc. Nejjednodušší řešení jsou ale vždy nejspolehlivější.
Název: Re: Elektrika/elektronika, řízení vlaků
Přispěvatel: TomG kdy 13.11.2006, 16:07:35
Nejzajimavejsi na celem motorku je samotny motor co ma pastorky na obe strany, takze pohani obe napravy.
Název: Re: Elektrika/elektronika, řízení vlaků
Přispěvatel: Rever kdy 13.11.2006, 18:07:51
Akorát je docela nepříjemné, že pastorky jsou kovové a přiléhající kolečka jsou plastové. Po čase se tedy musí plastové ozubené kolečko docela opotřebovat. Znám to ze stavebnice Merkur (jestli si na ní ještě pamatujete), kde plastové ozubené kola v kontaktu s kovovými docela rychle odešla do věčných lovišť.
Název: Re: Elektrika/elektronika, řízení vlaků
Přispěvatel: peter kdy 13.11.2006, 18:14:04
Citace od: Rever kdy 13.11.2006, 18:07:51
Akorát je docela nepříjemné, že pastorky jsou kovové a přiléhající kolečka jsou plastové. Po čase se tedy musí plastové ozubené kolečko docela opotřebovat. Znám to ze stavebnice Merkur (jestli si na ní ještě pamatujete), kde plastové ozubené kola v kontaktu s kovovými docela rychle odešla do věčných lovišť.

Jenže Merkur má tak otřesný ozubený kola, že to snad už hůř ani udělat nejde. Co se týká kontaktu kovového a plastového kola, tak podbnou kombinaci mám ve více hračkách. Nejčastěji jsem se s tím setkal u autodráhy a modelových vláčků a do dnešního dne na plastovýk ozubených kolech nevidím jedinou známku většího opotřebení.
Název: Re: Elektrika/elektronika, řízení vlaků
Přispěvatel: TomG kdy 13.11.2006, 18:20:49
Pokud to clovek pouziva s rozumem a ne stylem, ze to pusti na maximum a pak tomu klade odpor, takze ten kovovy pastorek se chova jako brusny kotouc na ten plastovy. Tak by to melo neco vydrzet.
Název: Re: Elektrika/elektronika, řízení vlaků
Přispěvatel: Rever kdy 13.11.2006, 18:31:10
Citace od: peter kdy 13.11.2006, 18:14:04
Citace od: Rever kdy 13.11.2006, 18:07:51
Akorát je docela nepříjemné, že pastorky jsou kovové a přiléhající kolečka jsou plastové. Po čase se tedy musí plastové ozubené kolečko docela opotřebovat. Znám to ze stavebnice Merkur (jestli si na ní ještě pamatujete), kde plastové ozubené kola v kontaktu s kovovými docela rychle odešla do věčných lovišť.

Jenže Merkur má tak otřesný ozubený kola, že to snad už hůř ani udělat nejde. Co se týká kontaktu kovového a plastového kola, tak podbnou kombinaci mám ve více hračkách. Nejčastěji jsem se s tím setkal u autodráhy a modelových vláčků a do dnešního dne na plastovýk ozubených kolech nevidím jedinou známku většího opotřebení.

U Merkuru to byl docela problém, stačilo mít pohromadě 10 ozubených kol a už tím nešlo hnout. Měl jsem také takový tank na dálkové ovládání, dovoz ze SSSR, asi po měsíci přestal fungovat, tak jsem ho rozebral a zjistil, že kovový pastorek naprosto zlikvidoval ozubení plastového umělého kola. No, ale LEGO je LEGO, to by přece mělo něco vydržet!  ;D
Název: Re: Elektrika/elektronika, řízení vlaků
Přispěvatel: TomG kdy 13.11.2006, 19:39:04
Zrovna sem tedka rozebiral jeden motorek, co po predchozim smontovani nejak nefungoval. Jaksi to ma ustipane dole ty packy co drzi ten spodni dil, takze jsou tam uvnitr vlepene spaliky plastu a malicke mosazne sroubky. Tak koukam, ze sem motorek asi dal opacne, pze nebyl kontakt mezi motorkem a temi plechovymi sberaci.
Název: Re: Elektrika/elektronika, řízení vlaků
Přispěvatel: Michal Moučka kdy 13.11.2006, 21:18:39
Citace od: peter kdy 13.11.2006, 18:14:04
Jenže Merkur má tak otřesný ozubený kola, že to snad už hůř ani udělat nejde. Co se týká kontaktu kovového a plastového kola, tak podbnou kombinaci mám ve více hračkách. Nejčastěji jsem se s tím setkal u autodráhy a modelových vláčků a do dnešního dne na plastovýk ozubených kolech nevidím jedinou známku většího opotřebení.
Tak to u mojí autodráhy jsem vyměnil spoustu kovových pastorků i plastových talířových kol. Asi jsem moc jezdil... ;D
Název: Úspěšná oprava motoru
Přispěvatel: peki kdy 13.11.2006, 22:42:34
Citace od: peki kdy 12.11.2006, 22:15:25

Dneska jsem sehnal fungl nový 9 V motor ;D, ale nefunkční  >:D je z reklamované stavebnice. Čili nemám co zkazit  >:D >:D. Jen jsem si nebyl jistý jestli na ten spodek motorku jít opravdu s nožem. A ono opravdu jo:
Citace
Podle postupu uvedeného výše jsem se dnes pokusil o první opravu nefunkčního motoru. Musím říci že nejvíce práce dá odstranění umělohmotných výlisku, které drží spodek motoru (ale to bylo způsobeno hlavně tím, že jsem si musel vystačit s kuchyňským nožem ;D ). Nefunkční motor jsem přímo kablíkem propojil s trafem abych mohl přímo ovládat napětí/proud.

Po sejmutí krytu to už byla pohodička. Vyndal jsem motor a pomocí kabelu kterým se připojuje trafo ke kolejím jsem ověřil že je motor funkční. Bylo jasné že problém bude někde mezi motorem a místem kde se připojuje kabel v nějakém kontaktu. Brzy jsem ojevil příčinu, nějak se uvolnila kruhová podložka je na prvním obrázku v zeleném kroužku. Na druhém obrázku je vidět správná pozice součástky  ;D. Po nasazení podložky jsem motor opět otestoval. Už to bylo OK.

Po opravě jsem nasadil spodní kryt. Šel pěkně napevno zacvaknout.
Název: Re: Elektrika/elektronika, řízení vlaků
Přispěvatel: TomG kdy 13.11.2006, 22:58:17
Mam motorek bez tehle podlozky a taky funguje. :) Jen bylo nutne trosku ohnout ty kontakty na sberacich a motorku at na sebe dolehaji.
Název: Re: Elektrika/elektronika, řízení vlaků
Přispěvatel: Jindroush kdy 13.11.2006, 23:31:27
Mimochodem, není to nějaká 'součástka'? Totéž (menší) je v 9V malých batteryboxech a nějak jsem netušil, proč by to tam mělo být...
Název: Re: Elektrika/elektronika, řízení vlaků
Přispěvatel: TomG kdy 13.11.2006, 23:45:05
Citace od: Jindroush kdy 13.11.2006, 23:31:27
Mimochodem, není to nějaká 'součástka'? Totéž (menší) je v 9V malých batteryboxech a nějak jsem netušil, proč by to tam mělo být...
Vzhledem k tomu, ze mam funkcni tentyz motorek bez teto soucastky, takze bych spis tipl, ze je to jen pro dotesneni a lepsi kontakt.
Název: Re: Elektrika/elektronika, řízení vlaků
Přispěvatel: peki kdy 13.11.2006, 23:47:50
Citace od: Jindroush kdy 13.11.2006, 23:31:27
Mimochodem, není to nějaká 'součástka'? Totéž (menší) je v 9V malých batteryboxech a nějak jsem netušil, proč by to tam mělo být...

Podle mne je to tam, aby to mělo ten správný napnelismus. Kontakty motoru nejsou totiž stejné viz obr. Ta podložka je u toho "rovnějšího". Pouhé "ohnutí " toho rovnějšího kontaktu by asi mohlo časem působit problémy.
Název: motortruck
Přispěvatel: peki kdy 29.11.2006, 17:42:19
Na link (http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=100739) jsou zajímavé nápady. Pokoušeli jste se někdy o něco takového? S jakým výsledkem  >:D. Pamatuji si že se na fóru ukazovalo jak na tři nápravy.
Název: řízení vlaku pomocí RCX
Přispěvatel: peki kdy 01.12.2006, 00:45:57
Na odkaz (http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=106901) je pěkně zpracovaný návod jak řídit jeden nebo dva vlaky na jednom okruhu. Kromně schématu je vždy připojeno readme a na stránce jsou i pěkné videoklipy  :o
Název: Re: Elektrika/elektronika, řízení vlaků
Přispěvatel: MiP kdy 01.12.2006, 14:42:59
Pokud bych dělal řízení vlaků, udělal bych to buďto jako je DCC u klasických vláčků (signály do vlaků se vysílají po kolejích a v lokomotivě je elektronika, která vše vyhodnocuje) nebo, a tento způsob se mi zdá nejlepší, do každé lokomotivy umístít nějaký jednočip s bezdrátovým vysílačem a přijmačem, který by příjmal signál ne po kolejích, ale vzduchem. Výhoda bezdrátového druhého způsobu je ta, že by byla zpětná vazba od lokomotivy do řídícího centra. Koleje by byly napájeny střídavým napětím, takže by na kolejích mohly jezdit vlaky libovolným směrem (klidně dva vlaky proti sobě), libovolnou rychlostí, houkat, svítit různou intezitou, prostě cokoliv. Prostě obdoba nových IR vlaků, ale s lepším napájením a ovládáním.
Název: Jak vyrobit Lego motůrek
Přispěvatel: peki kdy 01.12.2006, 19:27:38
S laskavým svolením TomG (http://www.kostky.org/forum/index.php?action=profile;u=238) duchovního otce podle mne geniální myšlenky  >:D - vymontovat ze staré CD mechaniky motůrky ( točí se odhadem od 2 V - 12 V) a z nich vyrobit Lego motůrek, který bude časem (až seženu součástky ) přepínat výhybku přikládám návod jak na to:
Název: Re: Elektrika/elektronika, řízení vlaků
Přispěvatel: Shi-So kdy 01.12.2006, 19:37:00
Tos to sem nemohl dat driv... >:D >:D >:D
Pred 14 dny jsem uklizel a vyhodil 3 stare rozbite CD mechaniky ,ale motory mely urcite funkcni..... :'(
Jinak ,jsi GENIUS :D
Název: Re: Elektrika/elektronika, řízení vlaků
Přispěvatel: peki kdy 01.12.2006, 19:43:27
Citace od: Shi-So kdy 01.12.2006, 19:37:00
Tos to sem nemohl dat driv... >:D >:D >:D
Pred 14 dny jsem uklizel a vyhodil 3 stare rozbite CD mechaniky ,ale motory mely urcite funkcni..... :'(
Jinak ,jsi GENIUS :D

Jen opravuji geniální je TomG (http://www.kostky.org/forum/index.php?action=profile;u=238) byl to jeho nápad  ;D . Je smutné co všechno užitečného se vyhazuje  :'(
Název: Re: Elektrika/elektronika, řízení vlaků
Přispěvatel: TomG kdy 01.12.2006, 20:06:30
V tech cd-romkach je tech motorku vic druhu, ale jen tyhle s plastovym pastorkem jsou pouzitelne bez nejakych velkych uprav a premysleni, jak na to nasadit technic ozubene kolo.
Název: Jak na nefunkční konektor kabelu
Přispěvatel: peki kdy 15.12.2006, 18:06:33
Dneska jsem při zapojování vlaků použil jeden kabel, který mi přišel z BL, v popisu u něj sice bylo že je used, ale to že nefunguje už tam nebylo  :-\. Protože jsem od TomG věděl že tyto kabely resp. koncovky rozebrat jdou pustil jsem se do opravy  :o. Na přiloženém obrázku vidíte vnitřek konektoru, kablík je spojen pomocí samořezných kontaktů. Kablík se mi díky zručnějšímu kolegovi nakonec podařilo spravit, ale nějak jsem nemohl přijít na ten správný trik,  abych si mohl dovolit tento úkon nazvat jednoduchým  ???

Popis od Mirka (https://www.kostky.org/forum/index.php?topic=15905.msg286203#msg286203)
aktualizovaný popis od Mirka (https://www.kostky.org/forum/index.php?topic=15905.msg302337#msg302337)


Takto upravené kabely používám (peki) hodně dlouho. Na dlouhodobých akcích (kde běžně odcházejí vlakové motory), ale kabely jsou OK.
U té dvoulinky je možné použít i větší průměr. Konce kablíku je možné do konektoru napájet (tím odpadá spoléhání se na proříznutí/neproříznutí izolace.
Změnit zprávu


(https://scontent.fprg4-1.fna.fbcdn.net/v/t1.0-0/s600x600/146497658_3642765112427526_333522567208369713_o.jpg?_nc_cat=100&ccb=2&_nc_sid=730e14&_nc_ohc=TCZRIhnaf4gAX-c6VFu&_nc_ht=scontent.fprg4-1.fna&tp=7&oh=ee7b388852346ea9771b22fa72f5526f&oe=604505EA)
Název: Re: Elektrika/elektronika, řízení vlaků
Přispěvatel: TomG kdy 15.12.2006, 18:24:04
Ten trik se jmenuje "kapka zrucnosti a praxe" :)
Název: vnitřek IR motoru
Přispěvatel: peki kdy 10.04.2007, 19:35:57
Před několika dny jsem se dostal k novému setu nákladního IR vlaku. Chvilku mi trvalo než jsem sehnal příslušný šroubovák  >:D ( ale je to přece jenom lepší než otevírání 9V motoru  (http://www.kostky.org/forum/index.php?topic=8840.msg46762#msg46762) ;D).
IR motor je také možno použít jako druhý (přídavný) motor u klasické 9V soupravy. Je zapotřebí pomocí kabelu spojit výstup 9V motoru napájeného z 9V kolejí na vstup IR motoru.
Název: Re: Elektrika/elektronika, řízení vlaků
Přispěvatel: labis kdy 10.04.2007, 20:04:23
Tak tolik odvahy otevřít můj necelý dva měsíce starý vláček s IR motůrkem jsem zatím neměl  :o
Název: Re: Elektrika/elektronika, řízení vlaků
Přispěvatel: ***Banana.com kdy 10.04.2007, 21:52:22
Heh, Peki je známý vyvrhovač, vyvrhne i to, co nejde... ;D
Název: řízení vlaků 9V pomocí diod
Přispěvatel: peki kdy 13.04.2007, 16:13:02
Řízení 9V vlaků pomocí diod ( 1N4007 za cca 1 Kč za kus) je založeno na:
- postupném napájení částečně nebo úplně izolovaných úseků trati
- funkci diody, která propouští proud pouze v jednom směru (pokud nedojde k jejímu průrazu)

Na  videu (http://www.mlab.cz/~peki/)  je ukázáno řízení tří lokomotiv  obr.1 pomocí jednoho trafa:
- kyvadlový pohyb Krokodýla (lokomotiva dojede na konec trati a sama zastaví)
- jízda dvou lokomotiv na hlavním okruhu střídavě proti sobě (jako ve Svitavách) s možností výměny pozice lokomotiv  na koleji mezi výhybkami.  Schéma zapojení je na obr.2.

Postup:
- zaizolovat koleje pomocí proužku papíru obr.3. Místa k izolaci jsou vyznačena obr.2 červeně)
- zapojit modré kabely nemodifikované LEGO kabely (pro napájení kolejí)
- zapojit zelené kabely modifikované LEGO kabel (jeden vodič spojen přes diodu obr.4)
- fialový drátek s diodou obr.5 (letování na koleje není problém ověřeno v rámci Svitav, lze řešit i
   přichycením pomocí kostek)
- napájení přerušeného úseku za výhybkou obr.6
Název: Re: Elektrika/elektronika, řízení vlaků
Přispěvatel: labis kdy 13.04.2007, 23:05:51
 ;) Fantastické , to nemá chybu hmmm , mám o čem přemíšlet hned jak dostanu od Kanála vláček na trafo , zatím mám ty nové vláčky na baterky a vizi .........
Děcka dostanou do ruky dálkáče a já trafo panečku to bude mela  ;D
Moc díky za inšpiraci
Název: Jízdy LEGO vlaků na jedné koleji proti sobě nebo od sebe
Přispěvatel: peki kdy 24.04.2007, 16:44:28
Princip fungování je založen na přehození polarity napájení (u jednoho z  9V motorů). Na obr.1 je naznačeno jakým způsobem je napájen originální motor. Na obr.2 je pak ukázána změna polarity napájení motoru

Úprava vyžaduje drobnou (vratnou) modifikaci 9V motoru, která spočívá:
- v zaizolování původního kontaktu mezi sběračem a motorem  obr.4
- naletování drátku na sběrač obr.3
- přiletování drátků k motoru, tak aby byla prohozena polarita  obr.5

Na videu (http://www.mlab.cz/~peki/)  je malé demo  pouze s motory, žádná velká srážka vlaků  ;D

Název: motor 9V ze Svitav (4 měsíce provozu)
Přispěvatel: peki kdy 15.06.2007, 19:38:03
Tento motor byl použit při výstavě ve Svitavách. Z celkového počtu 8 motorů, které jezdily v režimu 7 minut a 53 minut pauza, musel být tento vyřazen protože téměř "nefungoval". Na obrázcích vidíte co bylo příčinou. Po otevření motoru ho stačilo vyčistit. Také je vidět, že ozubená kolečka a převody jsou bez známek opotřebení.   
Název: Re: Elektrika/elektronika, řízení vlaků
Přispěvatel: mirek kdy 07.09.2008, 10:41:35
Dlouholetým a velmi intenzivním provozem 9V motorku došlo k opotřebení, až ulomení sběračů proudu.
Třením mezi nákružkem kolečka a sběračem se sběrače obrousily a ulomily.
Co s tím? Rozebral jsem motorek před několika lety a uložil do šuplíku. Teď, kdy je každý motorek dobrý jsem se pustil do opravy. I nápad za tu dobu vyzrál.
Poškozené sběrače jsem odstřihl. Vystříhl z odpovídajícího lehce pružného plíšku nové minipásky a ty jednoduše připájel na místo odstřižených.
Motorek už zase maká na "kolejišti na půdě".
Název: Re: Elektrika/elektronika, řízení vlaků
Přispěvatel: Pepan kdy 03.02.2009, 18:37:56
Tak i já přispěji svoji troškou do mlýna, zabýval jsem se osvětlením LEGO vlaků, viz téma Nádraží a vlaky: http://www.kostky.org/forum/index.php?topic=21732

Použil jsem samostatné napájení ze dvou mikrotužkových baterií, možná vás napadne, proč má každá souprava s sebou tahat svoje baterky? Výhodou je naprostá nezávislost na napájení z kolejí, osvětlení má pořád stejnou intenzitu a je funkční i když vlak stojí. Méně vhodné je toto řešení pro vlastníky větší sbírky vlaků a dlouhodobý provoz, nakupování a vyměňování hromad baterií by bylo otravné a drahé.   Pro více fotek a informací koukněte na moje stránky: http://josefnav.cz/Lego%20modely/Svetla_vlaky.html
Název: Re: Elektrika/elektronika, řízení vlaků
Přispěvatel: Pepan kdy 28.02.2009, 21:44:14
Když jsem dokončil svoje malé nádraží, začal jsem se zabývat tím, jak kontrolovat průjezd vlaku. I s využitím znalostí nasbíraných tady na fóru jsem poskládal jednoduchý semafor a reléový spínač, který zajistí, že vlak na semaforu vždycky zastaví. Není to nic převratného, ale přesto si dovolím sem hodit odkaz:
http://www.josefnav.cz/Lego%20modely/Rizeni_vlaku.html
Název: Re: Elektrika/elektronika, řízení vlaků
Přispěvatel: mirek kdy 01.03.2009, 19:49:14
Pepane, vynikající, elegantní a jednoduché řešení. Máš to čistě provedené.
Název: Re: Elektrika/elektronika, řízení vlaků
Přispěvatel: Pepan kdy 01.03.2009, 20:49:54
Citace od: mirek kdy 01.03.2009, 19:49:14
Pepane, vynikající, elegantní a jednoduché řešení. Máš to čistě provedené.

Díky moc, Mirku  ;) snažil jsem se  >:D plním si svoje dětské sny  ;D
Název: Vratná smyčka pro 9V vlaky
Přispěvatel: peki kdy 24.09.2009, 12:46:28
Řešení vratné smyčky pro 9 V vlak.

Co potřebujeme
---------------------
A,C    – koleje 9V
B,D    – kolej pro RC (pastová)  délka jedna rovinka
   -  nebo 4 flexibilní koleje
Vlaková souprava musí mít dva  9V motory
Dva regurátory  rychlosti pro 9V vlaky

Princip činnosti vratné smyčky:

Cílem vratné smyčky je provést otočení vlaku. Vlak tedy pojede napřed v úseku A ,,dopředu " (vjíždí do vratná smyčky), projede úseky C,B,D tak se dostane opět na úsek A, kde však nyní potřebujeme aby jel ve směru ,,dozadu" (vyjíždí z vratné smyčky).

Jak je možné, že na useku A jede jednou vlak dozadu a jednou dopředu? To je přeci možné pouze pokud  změníme polaritu napájení ( což je jediný způsob jak změnit směr jízdy 9V motoru.). Na obr 1. je vidět v čem je problém. Koleje jsou zapojeny do zkratu.

Zkrat odstraníme pomocí tzv. izolovaného úseku kolejí. Pro tento účel se ideálně hodí plastové koleje pro RC vlaky (nebo flexibilní koleje). Pokud je nemáte po ruce lze si vypomoci papírkem/izolační páskou kterou vložíte do místa kde dotýkají vodivou částí dvě sousední 9V koleje. Tyto izolované úseky trati jsou na obr 2 označeny jako B a D.

Úsek A a C viz obr 3 připojíme k samostatnému 9V regulátoru rychlosti. Lokomotivu osadíme dvěma 9V vlakovými motory.

Popis činnosti zapojení vratné smyčky podle obr 3 pro dvou 9V motorovou lokomotivu:
[/b]

1)   lokomotivu umístíme na začátek úseku A
2)   polaritu napájení úseků A a C nastavíme shodně tak aby vlak projel úsekem A ve směru ,,do" vratné smyčky a ve stejném směru pokračoval i úsekem C
3)   protože lokomotiva má dva 9V motory a délka izolovaného úseku je pouze 1 rovná kolej, je při přechodu lokomotivy z úseku A přes izolovaný úsek B , který(není pod napětím, na již napájený úsek C je vždy jeden motor z kolejí napájen a lokomotiva tedy jede.
4)   jakmile jsou oba motory lokomotivy na úseku C, přehodíme polaritu napájení  úseku A   na směr ,,z" vratné smyčky
5)   při přechodu lokomotivy z úseku C přes izolovaný úsek D je opět vždy jeden motor napájen lokomotiva jede, vyjíždí z vratné smyčky.


Název: vyčištění uhlíků u 9V motoru
Přispěvatel: okerol23 kdy 16.11.2010, 17:48:48
Neviem, chcem sa spýtať, lebo nemám železnicu z Lega, či by nebolo lepšie aj tieto železnice digitalizovať /narážam trebárs na vratnú smyčku ktorú tu riešil Peki/ dá sa tam jednoducho použiť modul vratnej smyčky, kde by netrebalo nič prepínať a pritom by sa absolútne nenarušil žiadny Lego komponent, pretože sa jedná len o súčiastky, ktoré su schované trebárs pod panelom.
Název: vyčištění uhlíků u 9V motoru
Přispěvatel: peki kdy 16.11.2010, 18:21:51
Citace od: Glesgi kdy 16.11.2010, 17:24:29
A ešte mám stále jedne problém, ak dám na koľaj 3 súpravy tak to trafo neutiahne... a problém je práve v tomto spomenutom motorčeku, ktorý má väčší odpor, neviem ako vyriešiť tento problém...Stretli ste sa už s takým niekto?


3 soupravy je opravdu málo ( chyba je v motoru) zde (http://www.kostky.org/forum/index.php?topic=340.0) je popis testování 6 motorů na jedné trati. Záleží také na celkové zátěži jednotlivých souprav. regulátor rychlosti má proudovou pojistku, odpojí trafo, ledka regulátoru svítí matně zeleně. Jako když zapojíš koleje do zkratu. 

Z velkou pravděpodobností půjde o  problém s uhlíky popis o kousek výše zde (http://www.kostky.org/forum/index.php?topic=8840.msg130192#msg130192)
Název: vyčištění uhlíků u 9V motoru
Přispěvatel: peki kdy 16.11.2010, 18:52:29
Citace od: okerol23 kdy 16.11.2010, 17:48:48
Neviem, chcem sa spýtať, lebo nemám železnicu z Lega, či by nebolo lepšie aj tieto železnice digitalizovať.

Pokusím se odpovědět, přesto že by bylo asi lepší si napřed něco o problému zjistit, než se takto "naslepo" ptát. 

Jde o to čeho tím (digitalizací) chceš dosáhnout a jaký způsob (modifikace LEGo komponent, složitost) je pro tebe přijatelný. Nediskutuji tu o tom co by mělo LEGo dělat to je jiná diskuse např. zde (http://www.kostky.org/forum/index.php?topic=25567.msg111963#msg111963) Pokud se bavíme o starém dobrém 9V systému. tak proud jde do motoru z kolejí. Musíš tedy buď do jednotlivých izolovaných úseků pouštět např. pomocí LEGO RCX kostky proud a tím dosáhneš řízení vlaků vhodné např. pro výstavy popis zde (http://www.kostky.org/forum/index.php?topic=27296.msg124638#msg124638) ukázka v provozu zde (http://www.youtube.com/watch?v=pNXwN9mD2lI)

Jsou borci kteří dokázali do 9V trains motoru narvat logiku/součásky umožňující plnohodnotné digitální řízení viz úvodní příspěvek tohoto tématu, který odkazuje  sem (http://www.lgauge.com/trains/dcc/dcc.htm)

V současné době má LEGo k dispozici tzv PF komponenty : vysílač, přijímač, RC motor (funguje pro starý 9V trains motor), . Koleje jsou plastové, protože napájení je  z PF akumulátoru nebo bateri boxu. Tím LEGo na úrovni hračky (pro děti) vyřešilo problém řízení vlaků. Bohužel toto řízení je vhodné (dle mého názoru) pro ovládání nějakého modelu typu bagr diskutováno zde (http://www.kostky.org/forum/index.php?topic=25567.msg112017#msg112017)

Otázka jak jinak např. automaticky řídit RC (resp PF) vlaky byla otevřena zde (http://www.kostky.org/forum/index.php?topic=28470.0)
Název: vyčištění uhlíků u 9V motoru
Přispěvatel: okerol23 kdy 16.11.2010, 20:41:02
Je mi jasné a do tejto Lego-vláčikovej problematiky sa nebudem a ani nechcem miešať :)
Název: vyčištění uhlíků u 9V motoru
Přispěvatel: Glesgi kdy 17.11.2010, 21:49:38
Motor opravený premazaný, proste ako nový :).
Momentálne sa snažím riešiť riadenie vlakov, prvý rok je, vytvoriť si izolované úseky, a ten druhý, napájanie z koľají. Lenže neviem ako, hľadám vhodný spôsob aby som nemusel ničiť nijakým spôsobom koľaj alebo na ňu niečo pripájkovať. A tak som prezrel celé fórum ohľadne Trains, ale nenašiel som nič.
Nevedeli by ste mi nejako pomôcť. Dobré by bolo ak by sa na fóre objavili spôsoby takéhoto napájania.
Samozrejme, aby som nezabudol po druhom kroku ide tretí a to je prepínač, ten mám, mám vymyslený aj všetky úseky ale to napájanie na koľaj, nejako mi to nepáli :)
Název: vyčištění uhlíků u 9V motoru
Přispěvatel: Cavelon kdy 17.11.2010, 22:13:26
Citace od: Glesgi kdy 17.11.2010, 21:49:38
Lenže neviem ako, hľadám vhodný spôsob aby som nemusel ničiť nijakým spôsobom koľaj alebo na ňu niečo pripájkovať.

Zacvakni vodič (jemné lanko) medzi koľajnice do ich spoja.
Název: vyčištění uhlíků u 9V motoru
Přispěvatel: Glesgi kdy 17.11.2010, 22:45:58
A vieš, že to ma nenapadlo  :D . Vďaka, hneď zajtra to skúsim zapojím a uvidíme, čo to spraví už sa teším  >:D
Název: vyčištění uhlíků u 9V motoru
Přispěvatel: Glesgi kdy 18.11.2010, 21:13:05
:D Tak s týmto má táto "hračka" úplne iný rozmer. Dokončil som to pred necelou hodinou a neviem prestať, celej rodinke idú oči vypadnúť z jamôk  :o . A pritom tak jednoduché ...
Název: vyčištění uhlíků u 9V motoru
Přispěvatel: Glesgi kdy 27.02.2011, 21:02:16
Zamýšľali ste sa už niekto ako riadiť RC vlaky? prišli ste na nejaký spôsob ako zabezpečiť aby vlak na nástupišťom zastavil ? Napadá vás niečo pretože ja som sa nad tým zamýšľal jeden večer asi 1 hodinu a nenapadlo ma nič.
Podľa mňa nejaký spôsob existovať musí... keď už LEGO tieto vlaky vytvorili...
Název: vyčištění uhlíků u 9V motoru
Přispěvatel: peki kdy 28.02.2011, 17:14:54
Citace od: Glesgi kdy 27.02.2011, 21:02:16
Zamýšľali ste sa už niekto ako riadiť RC vlaky?

Pokud myslíš automatizovaně (protože jinak je možné řídit pomocí dálkového ovládání) diskutováno zde. (http://www.kostky.org/forum/index.php?topic=28470.0)  Zjednodušeně řečeno, potřebuješ s sebou vozit ještě nějakou přídavnou logiku (něco jako RCX/NTX - samozřejmé menší ).
Název: vyčištění uhlíků u 9V motoru
Přispěvatel: Glesgi kdy 04.03.2011, 20:13:38
Myslím to, aby vlak v danom úseku zastavil, či je možné vytvoriť niečo také aj u RC vlakov tak ako je to pri 9V vlaku ktorý v danom úseku do ktorého v danú chvíľu prúd netečie vlak nejde, :) dúfam že chápeš. Ja sa len chcem spýtať či existuje nejaký spôsob ako tieto vlaky ovládať nie pomocou ovládača ale pomocou riadiaceho panelu...
Název: vyčištění uhlíků u 9V motoru
Přispěvatel: peki kdy 04.03.2011, 21:28:43
Ještě jednou diskuse zde (http://www.kostky.org/forum/index.php?topic=28470.0) RC vlaky neberou proud z kolejí, proto není principiálně možné řídit vlaky jednoduchým způsobem pomocí izolovaných úseků kolejí ( jedině předělat vlak na 9V vlak = 9V motor a 9V koleje).

RC vlak vozí (bohužel musí) napájení s sebou. Řízení RC vlaku = ovládání tohoto napájení. Zatím je možné pouze mocí komponentů LEGO. Alternativní možností je mezi akumulátor a motor dát nějakou vlastní elektroniku. Tato elektronika bude přijímat řídicí signál z řídícího pultu (nebo nějakého ovladače) vzduchem.
Název: vyčištění uhlíků u 9V motoru
Přispěvatel: Glesgi kdy 04.03.2011, 21:37:49
 :( Vieš je to dosť kruté, pretože už ako malý som túžil po akejsi "krajinke" po ktorej by jazdil vláčik, a keďže som sa zobudil až v tejto dobe, je veľmi náročné a nákladné zháňať 9V vlaky a najmä koľajivo ktoré je tak potrebné.
Jediné čo mi ostáva je, popasovať sa s RC vlakmi a vymyslieť niečo, nejaký spôsob ako túto "baterkovú hromadu " :) ovládať.
Název: vyčištění uhlíků u 9V motoru
Přispěvatel: stepan kdy 04.03.2011, 21:40:14
Jediný co mě čistě teoreticky napadá (nezkoušel jsem, ani nemám jak) je kontrolovat polohu vlaku optickýma čidlama z RCX a ovladač ovládat třeba motorem pomocí RCX. Moc dobrý a praktický řešení to ale není. Edit: pravděpodobně by to bylo i dražší než klasický 9v.
Název: Napájení kolejnic 9V
Přispěvatel: kindr kdy 21.02.2015, 21:46:52
Ahoj,
potřeboval bych vyměnit propojovací kabel / mezi těmi kostkami, protože je u nich prodřený/ 5306c01, nemáte někdo zkušenost s rozebíráním těch el. kostek? Dají se na to sehnat nějaké kleště na rozebírání?  :-\

Michal
Název: Re: Napájení kolejnic 9V
Přispěvatel: peki kdy 22.02.2015, 08:04:44
Citace od: kindr kdy 21.02.2015, 21:46:52
Ahoj,
potřeboval bych vyměnit propojovací kabel / mezi těmi kostkami, protože je u nich prodřený/ 5306c01, nemáte někdo zkušenost s rozebíráním těch el. kostek? Dají se na to sehnat nějaké kleště na rozebírání?  :-\

Michal

Kdysi jsem to rozebíral (http://www.kostky.org/forum/index.php?topic=8840.msg49651#msg49651), kleště nejsou. Je potřeba něčím špičatým zatlačit na ty 2 malé obdélníčky.

Druhou možností je koupit 9V s funkční koncovkou, který roztříhneš a spojíš rovnou kabely (ustříhneš nefunkční koncovku u tvého kabelu). Na kolejiští např na LP běžně nastavuji pomocí dvoulinky, protože potřebují dlouhé napájecí kabely.
Název: Re: Elektrika/elektronika, řízení vlaků
Přispěvatel: kindr kdy 22.02.2015, 14:19:58
Škoda, že kleště nejsou, pokusím se tedy vypíchnout, jak píšeš. Nám těch kabelů víc a problém je, že se nejdříve prodřou u těch koncovek. Díky za radu ;)