výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech přesunuto od Mirka)

Založil peki, 16.07.2010, 11:34:56

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 1 Host prohlíží toto téma.

mirek

#30
Diidy , já také děkuji. Šupléru (posuvné měřítko s noniem) na chalupě nemám. Chválím.

FilipS

#31
Není zač.  :)

mirek

V souvislosti s výrobou Al potahu na RC koleje jsem si hrál se zbytky plíšků.
... a "odpad" se dá využít třeba na výrobu přerušované koleje. Odpadne zasouvání papírků mezi
spoje 9V kolejí.

Igorus

#33
Mirku, výborná práce. A díky za návod. Původně jsem si myslel, že proužky řežeš na výšku, aby se snadněji zachytávaly do svěráku (původní zaoblení plechovky).

Teď si začínám vyčítat, že jsem v Lugbulku neobjednal více RC kolejí  ;D

mirek

#34
Jak jsem někde výše předeslal, že ohýbačku budu ještě zdokonalovat, tak zde je konečná verze,
která je velmi jednoduchá a i bez svěráku lze na ní s přehledem vesele a v ruce ohýbat.

obr.1 - první ohyb
obr.2 - druhý ohyb

5o

#35
Ja som tiež niečo skúšal: Hodil som s kolegom do stroja rozmer U profilu 5x4x5 mm, a na daný rozmer nie je možné použitie pri súčasných ohýbacích nástrojoch a rozmerov profilu. Keď prídem večer domov, zmeriam koľajnicu, či som sa trafil, lebo ten rozmer som strelil len tak z brucha.
Ale ešte aj tak budem musieť domyslieť ohnuté, resp. zakrivené koľajnice, zistiť cenu motorčekov a trafa, či sa mi to vôbec oplatí.
Preto lebo Lego...

Igorus

#36
Citace od: mirek kdy 19.07.2010, 12:59:37
Jak jsem někde výše předeslal, že ohýbačku budu ještě zdokonalovat, tak zde je konečná verze,
která je velmi jednoduchá a i bez svěráku lze na ní s přehledem vesele a v ruce ohýbat.

A kdy začne sériová výroba  ;D

werrac

#37
Sériová výroba je dobrá věc, ale nejdřív bych byl pro prototypové zátěžové zkoušky :-)

Igorus

#38
Citace od: werrac kdy 19.07.2010, 15:14:23
Sériová výroba je dobrá věc, ale nejdřív bych byl pro prototypové zátěžové zkoušky :-)

Já Mirkovi věřím, viděl jsem jeho kutilský um na vlastní oči  ;)

Ale vážně, zátěžový test bude určitě důležitý, na druhou stranu, kdo z nás má na kolejištích takový provoz (kromě několika výjimek), aby to takto upravenou kolejnici za krátkou dobu výrazně opotřebovalo?

mirek

#39
Stejně, jako tomu bylo při testu Al samolepící folie, provedu test End kolejí (rovných) ve vánoční výloze.
Je pravděpodobné, že to bude i dřív. Záleží, jak seženu požadovaný Al materiál.

Oproti samolepící folii je Al plech o síle 0,12mm pořád plech a nikoliv pružná Al folie. V tomto provedení
se neobávám žádného prodření materiálu.
Důkazem toho je i beztrestné broušení jemným smirkovým papírem (odstraňování laku), což u Al folie bych
si v žádném případě netroufnul.

Colonel32

Je někdo, kdo chce, abych mu plechovky schovával?

hobby

Citace od: Colonel32 kdy 20.07.2010, 09:17:59
Je někdo, kdo chce, abych mu plechovky schovával?

;D Jo, ty budeš chlastat pivo a my pak s tím budeme mít práci. Tak to ne! ;D

hobby

#42
Nebo mi je schovávej, ale i s pivem! ;D

peki

Citace od: Colonel32 kdy 20.07.2010, 09:17:59
Je někdo, kdo chce, abych mu plechovky schovával?

Nebude potřeba, podle aktuální informace od Mirka se v okolí Berouna nachází společnost, která distribuuje hliníkový plech. Mirek mám testovací vzorky podle předběžných informací o síle 0,2 mm a 0,09 mm. 

Colonel32

No, já měl teda na mysli plechovky od coly. Pivo z plechu nepiju.

werrac

#45
Citace od: werrac kdy 16.07.2010, 21:34:45
Mirku omlouvám se Ti předem, že to dávám opět sem, ale když už to tu začalo ....

Tahle firma http://www.keramet.cz/vyrobky.php?IDVyrobku=17 nabízí hliníkové fólie, včetně nastříhání, takže by se tím dalo prefabrikovat páskování, je to v tloušťce cca 0,1mm / 500mm a od 0,2 mm (pak 0,25 .....) / 750mm. Pro tu 0,2 by to šlo ještě určitě dělat na malém přípravku (začínám přemýšlet o protikusu koleje, ale jen ho z nějaké modelářské hmoty odlít ....) nebo ve svěráku. Otázkou zůstává životnost a rozumné "předtvarování" konců.
Dovolil bych se, poněkud drze, citovat :-) Králův dvůr :-)
Rád bych dále podotkl, že jsem dnes zkoušel poněkud posunout výrobu vpřed a po marné snaze ohnout v ruce, aspoň trochu opticky snesitelně, jsem se vrátil na začátek a mám asi řešení i pro obloukové koleje (pro výhybky samozřejmě). Jsem až znechucen, kolik času jsem Cimrmanovsky hledal slepé uličky. Mám nyní celkem elegantní řešení: Ocelový razník z plechu ve tvaru koleje o tloušťce 2,5mm, zatím odzkoušeno asi 170mm, víc plechu jsem z plechovky nedostal. mělo by jít lisovat na celou délku výhybky, tj. asi 285mm a to včetně zakončení, žádné ohýbání v ruce, hromadná výroba. A to hlavní protikus: GUMA, tedy obyčejná tech. pryž cca 6mm. Jediné co je třeba je ruční lis, já osobně použil 4T.
Nevýhody: je třeba přístup k lisu a nastavit plech.
Výhody: lisujete načisto, jen nasadit, razník z plechu za pár korun, který zvládne dotvarovat každá bruska a lze vyrábět i obloukové tvarové díly !!!
Dělení plechu: po dlouhých experimentech "ruční" pákově nůžky, jediné nežmoulají fólii, Vaše ruka pohybem do strany vymezuje vůle :-)
K materiálu: plechovka je krajně nevděčná a při jejím, byť opatrném, rovnání došlo ke dvěma "zlomům" ..... Síla materiálu 0,1mm by měla plně vyhovovat, zkusím se ještě poohlédnout po něčem pro povrchovou úpravu. (Nebojím se prodření, ale koroze ....)

werrac

#46
Slíbené fotky, vpředu prototypy guma, vzadu ruční "odpad" ......
PS Prototyp NENÍ doupravován, resp. dotvarováván !!! Takhle krásně se to ohýbá samo ..... (jen ten konec ne zcela přežil cestu domů, patří holt na kolej .....)
PSS A pro ty všímavější, ano je v OBRÁCENÉM gardu, Well, nobody is perfect ... :-)

Jonas

S velkým obdivem sleduji toto vlákno. Je vidět, že Mirek svým neustálým pronikáním za hranice možností "čistého" Lega strhnul další zájemce a odborníky.

Mám zásobu cca 250 ks 9V kolejí, takže další už snad potřebovat nebudu, ale jsem rád, že se hledá a nachází řešení i pro ty ostatní.

Jsem nyní zvědav, kdo se pustí do předělávky RC motoru na 9V verzi. Držím palce.
Jonas - Můj Brickshelf

peki

#48
Citace od: werrac kdy 20.07.2010, 15:53:57
lze vyrábět i obloukové tvarové díly ....
Bude se určitě hodit pro křížení (tam bude potřeba ještě propojit drátkem jednotlivé úseky viz obr.)

Citace od: werrac kdy 20.07.2010, 15:53:57
zkusím se ještě poohlédnout po něčem pro povrchovou úpravu. (Nebojím se prodření, ale koroze ....)
To se stává i u klasických 9V, jemný smirkový papír si s tím poradí. V Roztokách na kolejišti jsem byl velice nemile překvapen kolik rovných 9V kolejí.
Asi tak 20  :-X  z 600  ;D kolejí mělo tento problém.

mirek

Ráno moudřejší večera. ;D
Ještě večer jsem byl trochu skeptický, když jsem mezi získanými vzorky vybíral ten správný.
Po ranním naohýbání Al plechu tl. 0,20 mm v tvrdém provedení a vytvoření End 9V koleje  jsem
nadmíru spokojený.
Nastříhání plechu této síly však musím nechat na profících. Na fotořezačce toto už nejde.

werrac

#50
Na obloukové koleje (výhybky a křížení) to podle dnešního zkoušení s tvrdší 0,14mm z plechovky vypadá spíš na 0,2mm měkčí ..... Pro délku přes 70 mm se u rovného střihu objevila "vlnka" a u šikmého střihu zase prasklina.

TO PEKI: Nikomu ji nevnucuji, ale vhodná pasivace povrchu u hliníku je důležitá, nerad bych kolejiště po dvou třech měsících rozebíral a šmirgloval ..... (Originál je kvalitnější, ale trpí i v uloženém stavu, vlhkost prostě v každém obydleném místě kolísá ... A než přijdeš s pravidelným čištěním: stlačený filtrovaný vzduch a odsavač)

mirek

Použitý Al plech síly 0,2 mm při spojení dvou kolejí není ideálním řešením. Spoj je však pevný.

Použil jsem Al plech síly 0,099 mm v měkkém provedení. Spoj mezi originál Lego 9V kolejí a End 9V kolejí
je bez znatelného poskočení koleček na tomto spoji. Je však nutná obezřetnost při spojování kolejí, aby
nedocházelo ke shrnutí měkkého materiálu.

Síla 0,099mm je vhodná pro vytvarování oblouků ve výhybce.

Vše bude ještě odzkoušeno na kolejišti, na kolejovém oválu.

mirek

Citace od: mirek kdy 21.07.2010, 17:39:24
Použitý Al plech síly 0,2 mm při spojení dvou kolejí není ideálním řešením. Spoj je však pevný.
Tento postřeh musím poopravit. Ano, kolečka při přejezdu z kolejí Lego 9V na End 9V poskočí, ale ve srovnání
s Lego flexi kolejemi (4535745), které jsou součástí setu 7939 je poskočení minimální. Po flexi kolejích kolečka
náramně drncají.

AdamKo

Citace od: mirek kdy 22.07.2010, 09:26:25
...Lego flexi kolejemi (4535745), které jsou součástí setu 7939 je poskočení minimální. Po flexi kolejích kolečka
náramně drncají...

Originál flexi kolej je sama o sobě hnus, velebnosti :p

Jinak kroutím hlavou nad umem a nekonečnou vynalézavostí českého človíčka, který se jen tak s něčím nespokojí. Držím palec, ať zátěžové zkoušky dopadnou lépe než s al-fólií :)

mirek

Trvalo mi to pěkně dlouho. Snad stokrát jsem jezdil po End kolejích sem a tam postavenou párou, než jsem přišel na to, v čem je zakopaný pes a co vlastně způsobuje nadskakování koleček při přejezdu spoje kolejí, při použití silnějšího Al plechu.

Výsledek: díky silnějšímu plechu se spoje kolejí mírně "rozšklebí", vyhnou ven i dovnitř koleje a
klolečka při překonávání této "překážky" mírně nadskočí.

Tento problém bude vyřešen použitím Al plechu síly 0,099mm.
Zatím jsem vytvořil pouze jednu tuto kolej. Až jich bude více pospojováno, zveřejním výsledek.

mirek

Ze vzorku plechu Al 0,099 mm jsem zhotovil potah na RC koleje. Vystačil na 5ks těchto kolejí.

TEST: test spojení kolejí.
          Díky plechu Al 0,1 mm se koleje v místě styku "nerozšklebují" do stran a přejezd je plynulý.
          Kolečka lokomotivy nenadskakují a plynule spoj překonávají.

Pro vyzkoušení jízdních vlastností jsem použil narychlo sestavenou lokotku ovládanou IR prvky.

VÝSLEDEK TESTU: vynikající, je srovnatelný s Lego 9V kolejemi.

VIDEO :        http://www.youtube.com/user/mirekEnd#p/u/0/MGbu0oghzx8

Vasyk

Sláva průkopníkům  ;). Teď ještě vymyslet velkovýrobu a založit e-shop  ;D.

Jonas

Mirku,

blahopřeju k úspěchu ve vývoji.

Jen jsem nepochopil tvůj záměr:
Citace od: mirek kdy 31.07.2010, 14:09:30
Pro vyzkoušení jízdních vlastností jsem použil narychlo sestavenou lokotku ovládanou IR prvky.

Myslel jsem, že 9V koleje tvoříš primárně pro 9V vlaky. V takovém případě by tím rozhodujícím měl být test s 9V napájením a 9V motorem, ne?
Jonas - Můj Brickshelf

mirek

#58
Jonasi, vodivost End 9V kolejí je odzkoušena na 9V motorku. Žádný problém.   
            Test vodivosti je zde:  http://www.youtube.com/mirekEnd#p/u/1/IyDH-fjgrrU 
       
             V tomto popisovaném testu šlo pouze o test přejezdu spoje - aby neskákal vlak - a je jedno,
            zda pro tuto zkoušku použiji IR loko, nebo 9V loko. (Na chalupě, kde právě jsem, mám pro změnu jen IR     
            loko.)

Jonas

Jonas - Můj Brickshelf