Automatické řízení RC vlaků

Založil winring, 16.05.2010, 12:39:59

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 1 Host prohlíží toto téma.

winring

Zdravím.

Chtěl bych rozjet samostatnou diskuzi ohledně  AUTOMATICKÉHO řízení nových vlaků, které používají IR ovládání. Většina technik, které jsou totiž použity u 9V (12V) vlaků zde ztrácí význam a je nutné přijít na to, jak tyto vlaky řídit ve velkém. Co jsem hledal na internetu, nenašel jsem zatím žádné informace, že by se o to někdo pokoušel.

Mým problémem není ruční řízení jednoho případně dvou vlaků na jednoduchém kolejišti. Mým problémem je automatické řízení dvou a více vlaků na složitém kolejišti, aby se při jízdě nestřetli, na kříženích se pouštěli (automaticky zastavili a zase se automaticky rozjeli) atd... Prostě klasické modelové řízení dráhy.

První metodou, která mi však přijde velmi hrubá, je vytvořit automatický neLego IR vysílač, který by na určité podněty (přejetí spínače vlakem) jednotlivé mašinky řídil.

otaznik

Nejlepším řešením, podle mého, je osadit tyto vlaky 9V train motory.

5o

Citace od: Ondrej kdy 16.05.2010, 13:19:54
Citace od: otaznik kdy 16.05.2010, 13:00:55
Nejlepším řešením, podle mého, je osadit tyto vlaky 9V train motory.
Taky souhlasím s Ondrou, 9V je pro Lego vlaky nejlepší systém. Mám jeden RC, kterej nepoužívám protože se mi nechce furt měnit baterie a také BB zabere spoustu místa a už tohle je pro stavitele omezení. Jediná nevýhoda je dražší cena kolejí pro 9V.
Hej aj toto je riešenie, ale čo s nami, ktorý nemáme ani 9V motor, ani koľajnice. Zato máme RC motory a plastové koľajnice? Zhánať motory a upravovať koľajnice je riešenie, ale keď už mám RC, tak sa s týmto vyhrám.
Ten batériový box zaberie síce nejaké miesto, ale aspoň sa budú dať robiť aj lepšie mašinky. Podvozky 7898 a 7897 neumožňujú až takú variabilitu. Teraz myslím nové vlaky 7938 a 7939, zvažujem že minimálne jeden si kúpim kôli motorizácii Emeraldu.
Preto lebo Lego...

winring

Citace od: otaznik kdy 16.05.2010, 13:00:55
Nejlepším řešením, podle mého, je osadit tyto vlaky 9V train motory.

Pravda tohle je určitě nejlepší řešení, bohužel jak už ale bylo zmíněno v jiných topicích, 9V bude co nevidět dost nedostatkové zboží pokud TLC půjde nadále RC systémem.

Citace od: 5o kdy 16.05.2010, 13:28:30
Myslíš nové vlaky 7938 a 7939, alebo predchádzajúce 7897 a 7898?...

Měl jsem na mysli zatím ty starší 7897 a 7898, ale určitě to bude potřeba i u těch nových. Pokud bude 8 samostatných kanálů, už by nebyl problém u větších kolejišť (8 vlaků najednou mi už přijde dostatečné množství), ale  stále to asi nebudeme chtít řídit ručně.

Krutas57

Pokud jsem to správně pochopil, tak IR má 4 kanály a na každém kanálu 2 motory. V jednom vlaku je třeba jen jeden motor, takže lze řídit 8 vlaků.
Jinak se přímo nabízí řešení pomocí NXT + IR vysílacího senzoru + senzory na průjezd. Samozřejmě pokud to je k dispozici (jinak je to celkem drahá sranda). Lze použít třeba laserovou závoru.

Pokud umíš programovat a trochu ovládáš elektroniku, můžeš si koupit programovatelný mikrokontrolér, pár diod a fotodiod a to pak může fungovat podobně, jako NXT, přičemž to neni ani zdaleka tak drahý. Potřebný informace pro Lego IR protokol by měly být k nalezení na webu, o mikrokontrolérech píše třeba můj kamarád Honza.

winring

Laserová závora mě taky podobně napadla. Určitě by byla vzhlednější než nějaké kontaktní prvky.
Co se NXT týče, je to jak říkáš trochu drahá sranda a nejsem si jist zda by to jeho IR utáhlo. Nemám s ním však zkušenost. Co myslíte ostatní?

Zaha

NO dnes jsem si konečně sestavil dávno koupený 7898 a musím říct že pokud bych řekl že jsem z něj zklamaný, bylo by to hodně mírně řečeno.... nevím co je špatně ale vlak má pomalu problém se rozjet, úsek tratě tvoření hodně zatáčkama se každou druhou jízdu zastaví, motor bzučí a vláček stojí... :-(

pryb

Citace od: Zaha kdy 16.05.2010, 20:37:42
NO dnes jsem si konečně sestavil dávno koupený 7898 a musím říct že pokud bych řekl že jsem z něj zklamaný, bylo by to hodně mírně řečeno.... nevím co je špatně ale vlak má pomalu problém se rozjet, úsek tratě tvoření hodně zatáčkama se každou druhou jízdu zastaví, motor bzučí a vláček stojí... :-(
V tom případě je ale opravdu něco špatně, 7898 mi sice jezdí pomaleji než 7897 (čti nevyskakuje v zatáčkách), ale bez problémů. Jízdě výrazně pomohly pořádné baterie.
Jen pro úplnost - popisovaným způsobem se chová, když ho pustím na rychlost 2-3, ale to je samozřejmě v pořádku (a předpokládám, že to není tvůj případ).
Aktuální projekt - třídička.
Youtube kanál

Micho

Základ je skontrolovať batérie, možno sú slabé.  ;)   Prípadne dať aj foto ...

Pri tomto som si spomenul na jeden "príbeh" z fóra, bolo to celkom humorné, aj keď tejto situácie sa to určite netýka.   ;D
Proč mi nejezdí vláček ?

5o

Citace od: Zaha kdy 16.05.2010, 20:37:42
NO dnes jsem si konečně sestavil dávno koupený 7898 a musím říct že pokud bych řekl že jsem z něj zklamaný, bylo by to hodně mírně řečeno.... nevím co je špatně ale vlak má pomalu problém se rozjet, úsek tratě tvoření hodně zatáčkama se každou druhou jízdu zastaví, motor bzučí a vláček stojí... :-(
Doporučujem minimálne alkalické baterky. Také šunty ala Tesco, radšej ani neskúšaj. V jednom vlaku mám Energizer a v druhom také lacné z Jednoty, ale jazda je neporovnateľná, ako som už písal. Jednoduché riešenie je pridaj, veď je tam 7 rýchlostí.
Preto lebo Lego...

bartas

Citace od: 5o kdy 16.05.2010, 22:02:39
Doporučujem minimálne alkalické baterky. Také šunty ala Tesco, radšej ani neskúšaj. V jednom vlaku mám Energizer a v druhom také lacné z Jednoty, ale jazda je neporovnateľná, ako som už písal. Jednoduché riešenie je pridaj, veď je tam 7 rýchlostí.
No, ještě jsem 7898 nerozbalil, ale doufám, že lze používat Ni-MH AA akumulátory, což znamená 1,2V/ks bez nějakého kvalitativního omezení při jízdě. Živit vlak 1,5V Energizerama by byla hoodně drahá jízda.

bartas

Citace od: winring kdy 16.05.2010, 14:05:15
Pravda tohle je určitě nejlepší řešení, bohužel jak už ale bylo zmíněno v jiných topicích, 9V bude co nevidět dost nedostatkové zboží pokud TLC půjde nadále RC systémem.
No a jsou nějaké zprávy, že by se Lego vrátilo k 9V kolejím?

Colonel32

Citace od: bartas kdy 16.05.2010, 22:49:51
No a jsou nějaké zprávy, že by se Lego vrátilo k 9V kolejím?

9V koleje v rámci lega nebudou. Nakupujte co to jde, bude jen hůř.

5o

Citace od: bartas kdy 16.05.2010, 22:48:01
Citace od: 5o kdy 16.05.2010, 22:02:39
Doporučujem minimálne alkalické baterky. Také šunty ala Tesco, radšej ani neskúšaj. V jednom vlaku mám Energizer a v druhom také lacné z Jednoty, ale jazda je neporovnateľná, ako som už písal. Jednoduché riešenie je pridaj, veď je tam 7 rýchlostí.
No, ještě jsem 7898 nerozbalil, ale doufám, že lze používat Ni-MH AA akumulátory, což znamená 1,2V/ks bez nějakého kvalitativního omezení při jízdě. Živit vlak 1,5V Energizerama by byla hoodně drahá jízda.
A čo potom v prípade piatich súprav? Tiež mám z toho obavy. Ale každá sranda niečo stojí. Akumulátory a dobíjať je asi najlepšie riešenie.
Preto lebo Lego...

Ondrej

Citace od: bartas kdy 16.05.2010, 22:49:51
No a jsou nějaké zprávy, že by se Lego vrátilo k 9V kolejím?
O tom teda dost pochybuju, jak píše Colonel32, za chvíli bude jejich cena jak za monorail díly. Teď už bude vše jen PF na baterky/akumulátory.

Colonel32

Naštěstí se plastové rovinky dají polepit hliníkovou páskou.

otaznik

Citace od: Colonel32 kdy 16.05.2010, 23:26:00
Naštěstí se plastové rovinky dají polepit hliníkovou páskou.
... což je nepřijatelné řešení, samozřejmě.

5o

Na túto poznámku som čakal a môžem ísť kľudnejšie spať.
Preto lebo Lego...

5o

Ale skúsim si niečo prečítať o tej laserovej závore, celkom ma to zaujalo.
Preto lebo Lego...

winring

Děkuji Peki za úpravu mého prvního postu je nyní více srozumitelný.

Zkusím postupně zjistit co všechno umí NXT s infraredem ale půjde to asi pomalu, neboť žádný nevlastním, takže jen podle toho, co se kde dočtu.

Jinak ta jízda je dosti závislá na baterkách. Já tam teď dal ty, co jsem tam používal při koupi a má to problém skoro jezdit i na nejvyšších rychlostech.

peki

#20
Téma určitě zajímavé  ;) Pokud tedy časem půjde diskuse opravdu směrem k možnostem automatického řízení "RC" nebo "PF" ? vlaků. Nicméně samotná debata na téma baterky a napájení jenom dokládá, že u nového systému je (když to zjednoduším) "výzvou" už jenom vlak rozjet a udržet v pohybu  ::)
 
Citace od: winring kdy 17.05.2010, 02:01:23
Jinak ta jízda je dosti závislá na baterkách. Já tam teď dal ty, co jsem tam používal při koupi a má to problém skoro jezdit i na nejvyšších rychlostech.

Pro začátek by bylo asi dobré udělat nějaké ověření limitů nového způsobu napájení u vlaků. Přeci jenom je rozdíl 6 * 1,5 = 9V nebo jen 6 *1,2 = 7,2 V. Něco na způsob měření charakteristik motoru zde - Getting maximum mechanical power from RCX output.  Mám obavu hraničící skoro s  jistotou, že všechny parametry budou v porovnání s 9V horší.  Tím nechci odbočovat od diskuse "jak" automaticky řídit nové vlaky. Spíše kladu skepticky otázku jestli bude co řídit. Druhou věcí je pak cena takového řešení (pro porovnání příklad řízení 9V pomocí diod a kousku izolačního papíru  :'( ). 

Citace od: winring kdy 17.05.2010, 02:01:23
Zkusím postupně zjistit co všechno umí NXT s infraredem ale půjde to asi pomalu, neboť žádný nevlastním, takže jen podle toho, co se kde dočtu.

Obavám se že pokud nebude k dispozici nějaká malá řídicí jednotka kterou si mašinka poveze s sebou bude řízení hodně komplikované.  Důvodů je několik:
- RCX/NXT má omezený počet čidel ( je sice možné udělat vazbu mezi více RCX/NXT, ale tím se to celé tak nějak zesložiťuje )
- je pěkné detekovat pozici vlaku pomocí čidla ale bude potřeba vědět který vlak (respektive motor na kterém kanálu) zrovna přijel a co s ním ( u 9V jede vlak jedním směrem  ;D )
- možnosti NXT infrared. Dorf dělal trochu průzkum v této oblasti, narazil na nějaké problémy. Už si nevzpomínám přesně jestli to bylo o kompatibilitě nebo o výkonu.

Toliko moje obavy. Doufám a přeji si, abych se zde jednou časem dočetl jak jsem se mýlil  8)

 


dorfl

#21
Je to tak, u NXT jsou problémy s proudovym omezením na portech pro čidla - aspoň tedy s tím od HiTechnic:

http://www.kostky.org/forum/index.php?topic=26253.0

Samozřejmě jsou alternativy NXT příslušenství od jiných výrobců, ale osobně od výzkumu upouštím, jsem rád, že jsem tohle prodal.


Co se týče baterií, já teď nejraději jezdím s loko 7898 s 6xAA Sanyo Eneloop NiMH 1,2V a to s 9V motorem (ne IR, ale pokovená kola) - je zpřevodovaný více do pomala a více utahne - 6ks 2osých a 4ks 4osých vagonů není žádný problém. Váha baterií na motorek pěkně lehne a o adhezi je postaráno :)

Konkrétní měření kolik hodin na jedno nabití najede jsem neprováděl. Uvidíme co předvede nový PF train motor.

winring

Citace od: peki kdy 17.05.2010, 11:20:06
...Pro začátek by bylo asi dobré udělat nějaké ověření limitů nového způsobu napájení u vlaků. Přeci jenom je rozdíl 6 * 1,5 = 9V nebo jen 6 *1,2 = 7,2 V. ...

Dobrý nápad, hned jak se mi dostanou do ruky nové 1,5 baterie porovnám je s plně nabitými nabíjecími. Při tom mě napadá, že porovnám i jízdu 7897 k 7898 v různých variantách zatížení (připojených vagónků). Jestli se totiž bude něco muset počítat v budoucím řešení, bude se to hodit.
Plus až dostanu do ruky svůj starý 4558 Metroliner tak porovnám i sním.

Citace od: peki kdy 17.05.2010, 11:20:06
...Druhou věcí je pak cena takového řešení...

Když vezmu v potaz neLego řešení, bude určitě dražší než u 9V. Krom IR ledek (asi více jak jedna pro zajištění jistoty přenosu) bude potřeba k samotnému řízení nejspíše PIC (vlastně jednoduchý procesor), neboť bude nutné vytvářet dané signály (soubor jedniček a nul) a ještě řídit vlaky. A PIC je už v řádech desítek až stovek korun.

Když se mi už teď v hlavě pomalu tvoří řešení, začínám se bát.
První věc bude vůbec změřit co z toho zatracenýho ovládání leze (pokud to někdo našel na netu, tak mi dejte prosím vědět, protože já to za boha nedohledal.) Osciloskop doma bohužel nemám.
Poté vybrat jaký vlastně PIC se k tomu bude hodit.
Dále naprogramovat ho není nic jednoduchého (kdo umí Assembler? :) ). Je k tomu hlavně ale potřeba programovací jednotka, do které se PIC vloží a která se připojí k PC, kde samotné programování probíhá. Ta jednotka se buď musí vyrobit, nebo koupit za cenu kolem 700 co jsem koukal.
No a nakonec finální zapojení.
No asi zase po letech navštívím elektroprůmku.

Na GM jsem našel určité stavebnice dálkových ovladačů, takže možná by šlo něco vymyslet z nich, aby člověk nemusel pracovat od píky:
http://www.gme.cz/cz/volny-cas/stavebnice-dalkovych-ovladani/51263.html

No bude to asi běh na trochu delší trať, než jak to na začátku vypadalo.

Colonel32


winring

Citace od: Colonel32 kdy 17.05.2010, 21:20:00


Já právě PIC neprogramoval už od praktické maturity, takže se bude hodit každá rada :)