Kostky.org

Diskuse o stavebnicích => Trains => MOC => Téma založeno: fanda kdy 18.12.2017, 04:08:39

Název: (vlastní) Fandovo kolejové dopravní prostředky atd. (POZOR: vč. NON LEGO dílů)
Přispěvatel: fanda kdy 18.12.2017, 04:08:39
Zdravím všechny příznivce kolejového světa z Lega.

V tomto vlákně budu tedy představovat postupně mé VLASTNÍ výtvory (otázka je vždy, do jaké míry jsou mé vlastní ;-)
Tyto jsou samozřejmě inspirované fotografiemi z netu, někdy dokonce publikovanými návody i reálnými modely mých předchůdců a pak v neposlední řadě skutečnými dnešními či historickými vozidly a stavbami (především z prostředí ČSD a ČD). Ale mé jsou většinou nakonec trošku jiné, hlavně uvnitř (protože vnější tvar je víceméně daný skutečným objektem).

U mých modelů kladu důraz PŘEDEVŠÍM na:

- pevnost (doslova blbuvzdornost)
- měřítko (zachování proporcí dle skutečnosti)
- jízdní vlastnosti (v neposlední řadě)
- PURE LEGO řešení - na případné vyjímky jako kola BBB, S-brick, Buwizz, PFx a pod., včas upozorním.

ad pevnost)
Mám zatím 3 vnuky kluky (6,5, 4,5 a 2 roky) a i když jsou nadprůměrně citliví a opatrní (vycepovaní) (ti dva starší mají přístup ke VŠEM mým modelům), tak nemohu stavět, jako někteří prezentují na netu. Myslím situaci, kdy model skoro nelze uchopit, nebo dokonce ani postavit, podle jejich návodu, neboť po zatlačení na nesprávné místo, se model celý zhroutí, jak je přeSNOTován. Vzorově přesnotován je například překrásný model německé lok. BR 80 od AFOLa Holger Matthes. http://www.holgermatthes.de/bricks/en/br80.php
Zpočátku jsem byl naivní a myslel si, že podle těchto dokonalých návodů postavím model za pár hodin, ale po neustálém přepracovávání směrem k větší pevnosti, jsou z toho dny až týdny...

Snažím se používat SNOT nejen kvůli designu, ale v neposlední řadě i pro zpevnění modelu (jako vzorový příklad mohou posloužit např. Jacobsovy podvozky od J. Berarda v expresu Horizon či můj samovýsypný vůz St 7)!!!

ad měřítko)
Rozměry a měřítka v jednotlivých osách u všech vozidel doplním později. V principu platí skoro u všech mých modelů toto: vezmeme-li výšku za správnou, tak délka je většinou o malinko menší, než by měla být a šířka je většinou katastrofálně menší.

Příklad: za základ jsem kdysi vzal vůz Falls/Wap světle šedý, který má nahoře staré Slope, tehdy jediné dostupné na vrchu bez studů. Výška, ale i délka (násypka musela být dělitelná šesti), tím byla prakticky daná, měl-li trochu vypadat.
A jak je vidět z tabulky, vezmeme-li za základ výšku modelu, tak je délka o něco menší, než by měla být, je tedy zkrácený, ale co je horší, je výrazně zůžený. Každopádně není širší ani vyšší než některé modely TLG, např. cisterna 10016, Caboose 10014 apod. A k ostatním vlakům TLG ještě jakžtakž pasuje.

A to vůbec neberu za základní rozměr rozchod kolejí, pak by šířka vycházela klidně na 10 studů (podle toho, co kdo považuje za rozchod, vezmeme-li v úvahu extrémní tloušťku legových kol).

Vzpomínám si, jak jsem měl kdysi v H0 nákladní vozy ROLA od Fleischmann v měřítku 1:87 a k tomu hrozně vzácný doprovodný lehátkový vůz pro řidiče od ROCO také 1:87, protože Fleischmann vyráběl zkrácený, myslím, že 1:100, což se mi tenkrát strašně nelíbilo. No dneska mi v legu nevadí horší prasárny - líbí se mi i hubený Horizon ;-)

---
Bohužel musím každý model postavit i s kopií, abychom ho měli na hraní i současné dlouhodobé vystavování pro kostky.org. A věřte, že to vyčerpává zásoby kostek až do záporných čísel - biologové tomu říkají kanibalizace (nové modely požírají kostky z již hotových ;-)

---
Hned na začátku musím uvést na pravou míru stav mého kolejiva, jelikož tovární považuju na některých místech za nepoužitelné. Jedná se o:

- PURE LEGO - všechny oblouky s radiussem 40 stud (které ale máme jen na části zhlaví a na lokální trati), rovinky a výhybky jsou klasické kovové 9V.

- USED LEGO - např. spojení mezi 2 paralelními kolejemi tvořím pomocí klasických plast. vyhýbek, jen malinko upravených (vlastně jen zkrácených), dále všechny vyrovnávací koleje jsou zatím plastové, modelářskými technikami upravené. Zde mě (v tom mi vnuci ještě dlouho nepomohou) čeká překlopení do 9V kovu (takže zatím jezdíme jen na aku. + infačervené ovl. (LEGO) a rádiové ovládání (S-brick a Buwizz na cestě).

- NON LEGO řešení - oblouky na hlavní dvoukolejné trati s poloměrem 104 a 88 stud (dosud jsou z LEGO flexi koleji) budou nejspíš PECO kolejnice z Pakfongu s černými plast. uchycovadly a DG LEGO Plate 2x8 - vypadá to hodně podobné Legu - už mám 1. čtvrtkruh rad. 104 stud a jsem nadmíru spokojen, jen je to trochu pracné. Nedávno Pekiho napadlo kouknout na ME-MODELS a podívejme, v prosinci 2016 z nich vypadly kovové oblouky rad. 104 a 88 stud. Bylo by to sice dražší, ale méně pracné, tak ještě uvidím.
Název: (vlastní) vůz 4-osý nákladní výsypný Faccs/Sas hnědý
Přispěvatel: fanda kdy 18.12.2017, 04:16:13
Předělaná kopie podle fotek z netu směrem ke skutečnosti. Model mého předchůdce z Lausitz
http://lego.startrekfilmer.de/gueterwagen.html
považuju za dost dokonalý, já jsem v zásadě jen změnil úhel spodní části stojky, podpírající vanu na konci a celou nástavbu zapustil o 1 Plate níž do rámu, aby nebyl tak vysoký. Rozšířil jsem výsypky a vrchní část vany jsem předělal na Slope. Myslím, že to teď víc odpovídá skutečnosti.

Vozy dosud vozí (minimálně v bývalém Českoslovenku) štěrk.

Foto doplním (stan už mám ;-)
Zde provizorní foto:
Název: (vlastní) vůz 2-osý nákladní výsypný St 7-84523 typ "TALBOT" hnědý
Přispěvatel: fanda kdy 18.12.2017, 04:19:10
Našel jsem na netu jediného předchůdce, domnívám se, že s funkčním vyprazdňováním, avšak za cenu šílené změny proporcí (jako když si žena stáhne násilím přehnaně pas korzetem). A tudy jsem jít nechtěl. Jedná se o vůž na přepravu štěrku (ten je těžký a vůz má jen 2 nápravy, proto je tak krátký).

Nejvíc si u mého řešení vážím svislých nosníků, které pomocí SNOTu spevňují neuvěřitelně doslova celý vůz. Šlo by s ním házet mezi 2 AFOLy (avšak né jako při házené ;-)

Skutečný vůz byl zachován (restaurován) snad jediný v ČR a nalézá se v muzeu v Zubrnicích (v létě 2017 stál ve Velkém Březně) a na Slovensku v Bratislavě. Jedná se o německé kořistní vozy, které u nás po válce zůstaly v počtu desítek kusů. Vyroben byl v roce 1931 vagónkou v Aachenu.
Název: (vlastní) vůz 4-osý nákladní výsypný Falls/Wap světle šedý
Přispěvatel: fanda kdy 18.12.2017, 04:20:33
Žádného předchůdce, který by napodoboval vůz československé výroby (a dodnes jezdící masivně v ČR a Slovensku), jsem na netu nenašel. Většina sypáků (pro lehčí substráty jako uhlí) z Lega, jsou podle německé předlohy.
Název: (vlastní) vůz 4-osý nákladní výsypný Falls/Wap tm. šedý a hnědý
Přispěvatel: fanda kdy 18.12.2017, 04:21:41
Zdálky vypadají stejně jako sv. šedý, ale konstrukce je dost jiná - neexistují totiž kostky ve správných barvách.
Název: (vlastní) vůz 4-osý nákladní výsypný Tadgnss hnědý
Přispěvatel: fanda kdy 18.12.2017, 04:22:46
Jedná se o porevoluční vozy na dopravu obilnin a zrní (je lehké, proto ta šílená délka), vyrobené v Lounech pro českého dopravce. Taktéž jsem na netu žádného předchůdce modelu nenašel. Hmotnost má cca 900 g. Po orig. LEGO kolejivu jezdí bez problému, ale u mé jedné upravené výhybky (kde je oblouk na obě strany od jazyků), jsem musel vyndat přestavovací páku, která kolidovala s ovládáním brzdy pod rámem vozu.
Název: (vlastní) vůz 4-osý nákladní nízkostěnný Res/Na hnědý
Přispěvatel: fanda kdy 18.12.2017, 04:24:22
Na to, jak je dlouhý, je poměrně tuhý, s perfektními jízdními vlastnostmi (jako vetšina 4 nápravových vozů). Pro kompatibilitu s orig. LEGO kolejivem platí to samé, jako u Tadgnss.
Jedná se o vůz dosud v býv. Československu hojně používaný.
Název: (vlastní) vůz 2-osý nákladní oplenový Otdr hnědý
Přispěvatel: fanda kdy 18.12.2017, 04:25:54
Bylo to mé první dvounápravové vozidlo, kde jsem musel použít otočné jednonápravové podvozky. Po mnoha pokusech jsem našel to správné řešení s dokonalými jízdními vlastnostmi (s NON LEGO gumičkou ;-) Největším oříškem bylo upevnění bedny na klanice pod rám vozu, aby nekolidovala s mechanismem otočných podvozků. A samozřejmě oplen by měl být v nepoužitém stavu rozložený uprostřed vozu, a klanice v bedně.
Skutečné vozy se už nepoužívají.
---
Jelikož jsem měl 2 oplenové a žádný plošinový, tak jsem jeden předělal na plošinový.

První oplenový má předělán oplen na rozložený a je rozšířen na 8+ studů, vylepšeny jsou stupačky.

Aktuální foto bude s novým foťákem.
Název: (vlastní) vůz 2-osý nákladní nízkostěnný Kbkks/Nsk hnědý
Přispěvatel: fanda kdy 18.12.2017, 04:27:14
Toto byla má černá můra, co se týče konstrukce pojezdu (podobně jako mě čeká osobní Rybák). Je totiž neskutečně dlouhý. Vyřešit Otdr byla proti tomu hračka. Nakonec jsem to úspěšně završil - při jízdě uvnitř taženého vlaku s ním nejsou problémy.
Mám pocit, že skutečný se donedávna používal, či možná používá.
Název: (vlastní) vůz 2-osý nákladní krytý "Zetka" sv. šedý a hnědý
Přispěvatel: fanda kdy 18.12.2017, 04:28:52
Ve dvacátém století jeden z nejpoužívanějších vozů v celé Evropě. Vždy jsem žárlil na sporadicky se vyskytující kryté vozy s modelově znázorněnými prkny a na ně kolmými železnými nosníky. Když konečně v roce 2017 vypustilo Lego poslední potřebné hnědé kostky, tak už mě nic nezastavilo. Tento vůz je neskutečně plný kostek. V době stavby to byl můj nejtěžší oříšek (spolu s motorovým M 152). Ještě není hotový spodek - stupátko pro nastupování dovnitř atd.
Několik těchto skutečných vozů je u nás vzorně restaurováno.
Název: (vlastní) vůz 2-osý n. krytý "Zetka" s brzd. budkou tmavě šedý, hnědý a bílý
Přispěvatel: fanda kdy 18.12.2017, 04:31:01
Po obyčejné Zetce samozřejmě musela následovat verze brzdařská, kvůli které jsem tu původní musel celou překopat a použít 1-nápravové otočné podvozky - 2 study na budku už jsou pro 2-osý vůz příliš. Perličkou je poloha kostek - nejvíc jich je studem dolů a pak studem na bok. Studem nahoru je prakticky jen střecha ;-) Je zde také velké množství Techniku a skoro žádný vzduch. Jízdní vlastnosti jsou perfektní. Ještě není hotový spodek - stupátko pro nastupování dovnitř atd.
Myslím, že skutečné vozy s brzdařskou budkou se rušily po zavedení průběžné brzdy dřív, než vozy bez budky.
Název: (vlastní) lokomotiva parní německá BR80 černá
Přispěvatel: fanda kdy 18.12.2017, 04:35:34
Mohla by to být i např. naše posunovací a vlečková 323.0 = 1435 CP 600.

Podle dokonalého návodu od AFOLa Holger Matthes. Bohužel jsem ji musel značne předělat=zpevnit. Podle jeho návodu totiž nešla prakticky ani postavit, natož provozovat dětmi.
http://www.holgermatthes.de/bricks/en/br80.php
Infračervený PF přijímač, lithiový PF BB, PF M-motor a BBB Medium kola. Plánuju ji vybavit S-brick, kvůli lepšímu příjmu rádiového signálu a 4 výstupům na realističtější ovládání světel - kluci milují svícení, ale vypadá blbě, když táhne vlak a svítí při tom dozadu na 1. vagon ;-) Ale nejsou lidi na rekonstrukci.
Legová PF LED světla jsou natřená černou lihovou fixou, protože předtím ošklivě prosvítala a byl jsem línej je oblepovat černýma samolepkama. Kupodivu jedna vrstva lihové fixy už neprosvítá a jde to beze zbytku smýt lihem i po několika měsících. Také uvažuju o PFx brick kvůli lepším světlům a zvuku, ale čekal jsem, až dodělají radiový příjem a teď zas nějak přestávám stíhat.
Název: (vlastní) lokomotiva parní ČSD 310.0 Kafemlejnek černá
Přispěvatel: fanda kdy 18.12.2017, 04:40:45
Začala jezdit perfektně na S-brick a na maličký stařičký BB na 9V aku a PF M-motor. Samozřejmě to je neúnosné kvůli spotřebě (vzhledem ke sklonům na naší lokálce) a také kvůli složitému rozebírání celé lok. při vyjímání akumulátoru z BB. Doufám, že to vyřeší BUWIZZ, který je na cestě.
Trochu moc velká jsou Medium BBB kola, ale menší z principu nelze vyrobit, co se dá dělat.
Non LEGO je nejvzdálenější spojnice od parního stroje - tu jsem vysoustružil (pomocí vrtačky a jehlových pilníků) během pár minut  z plastové (údajně laminátové) tyčky, zakoupené u Pecka modeláře (kterou strkám do delších origo legových trubiček, aby byly dokonale rovné). TLG bohužel dělá(lo) nejkratší 4 study a zde je potřeba 3 study (Technic, Flex Cable (Stud Measure) 4L).
Co se mi na této mašině nelíbí, jsou parní stroje, ale nic modelovějšího a přitom funkčního mě stále nenapadá.
Je jich v bývalém Československu nejvíce provozních, ze všech parních lokomotiv a přitom jsou nejstarší.
---
S-brick a maličký stařičký BB na 9V aku byl vyměněn za BUWIZZ a teď to nemá chybu.

Nedávno byla doplněna dřevěná bedna na uhlí před topičem.
Název: (vlastní) lokomotiva motorová ČD/ČSD 704 / T 234.0 Malé Lego modrožlutá
Přispěvatel: fanda kdy 18.12.2017, 04:41:58
S-brick, lithiový PF BB, PF L-motor. Jízdní vlastnosti jsou dokonalé, adheze obrovská i díky přídavným závažím z olova (největší problém je sehnat olovo kvůli zatraceným levičákům ;-)
S bočními okny a dveřmi si ještě pohraju, aby vypadaly co nejvěrohodněji. A musím dodělat ohnuté zábradlí na boku, pomocí vařící vody a kovového drátu uvnitř legove trubičky by to mělo jít, ale bude to asi zase spousta pokusů a omylů (slepých cest) jako vždy, tak to zatím úspěšně odkládám.
Dodnes používaná na nádražích, v depech a vlečkách. Zkoušela se i na traťovou službu, dokonce i osobní.
Název: (vlastní) lokomotiva motorová ČD/ČSD 704 / T 234.0 Malé Lego červenobílá
Přispěvatel: fanda kdy 18.12.2017, 04:42:51
Brzy mi došlo, že mám vnuků víc a chtějí vždy stejné mašiny (na zabití ;-)
Název: (vlastní) lokomotiva motorová ČD/ČSD 704 / T 234.0 Malé Lego červenožlutá
Přispěvatel: fanda kdy 18.12.2017, 04:45:30
Pouze maketa připravená k motorizaci. Má zatím sloužit na neobsluhované výstavy (jen elektronika by stála cca 4k).
Název: Re:(vlastní) Fandovo kolejové dopravní prostředky atd. (POZOR: vč. NON LEGO dílů)
Přispěvatel: hobby kdy 18.12.2017, 10:40:31
Človvěče Fando, vidím, že v noci jsi nemohl spát a tak si píšeš deník rovnou na legofórum. Ale nemáš tu jedinou fotku, tak kde jsou ty MOCy? V poslední době vůbec se tu hlavně kecá a výtvory až na výjimky žádné  >:D
Název: Re:(vlastní) Fandovo kolejové dopravní prostředky atd. (POZOR: vč. NON LEGO dílů)
Přispěvatel: fanda kdy 20.12.2017, 04:40:41
Přidal jsem nouzové fotky (aby hobby neměl problém ;-) a abych se v tom už i já sám orientoval).

Kvalitní foťák za 24k mi ukradli před pár lety spoluobčané při nezvané noční návštěvě mé firmy. Byl to těžký Olympus a nečekal jsem, že ještě někdy budu nucen vytvářet kvalitní fotky, tak jsem to moc neřešil. Pak jsem se po třetí v životě zamiloval do Lega, ale dlouho jsem neměl nic, co by stálo za focení.  Každopádně už mám stan, 2 reflektory 500W, stativ a levný tel. Což je k ničemu, takže musím koupit další foťák. Takže vydržte.

Dnes mi prišli BUWIZZy, tak je příští rok narvu do Prasátka a Kafemlejnku ;-)
Název: Re:(vlastní) vůz 2-osý nákladní krytý "Zetka" hnědý
Přispěvatel: peki kdy 20.12.2017, 05:39:54
Citace od: fandadolega kdy 18.12.2017, 04:28:52
Ve dvacátém století jeden z nejpoužívanějších vozů v celé Evropě. Vždy jsem žárlil na sporadicky se vyskytující kryté vozy s modelově znázorněnými prkny a na ně kolmými železnými nosníky.
To je hotová exploze Moc  >:D
Je to parádní.
Zajímá mne detail tohoto vagonu  :o
Název: Re:(vlastní) Fandovo kolejové dopravní prostředky atd. (POZOR: vč. NON LEGO dílů)
Přispěvatel: Robkteryten kdy 20.12.2017, 07:54:40
Tak to je povedená "nadílka".
Název: Re:(vlastní) Fandovo kolejové dopravní prostředky atd. (POZOR: vč. NON LEGO dílů)
Přispěvatel: hobby kdy 20.12.2017, 09:55:02
No, to už je´jiná´. Rád jsem se podíval. Ty malé "LEGO" lokomotivy ("lego" je přezdívka od železničářů) jsou opravdu výborné; napřed jsem myslel, že koukám na modelovku od ETS - jednu takovou mám totiž doma. Ty vagony jsou také dobré 8)
Název: Re:(vlastní) Fandovo kolejové dopravní prostředky atd. (POZOR: vč. NON LEGO dílů)
Přispěvatel: davroman kdy 20.12.2017, 13:16:01
Tak tohle je naprostá nádhera. Jen tak dál!
Název: Re:(vlastní) lokomotiva parní německá BR80 černá
Přispěvatel: sohibil kdy 21.12.2017, 21:49:53
Citace od: fandadolega kdy 18.12.2017, 04:35:34
Podle dokonalého návodu od AFOLa Holger Matthes. Bohužel jsem ji musel značne předělat=zpevnit. Podle jeho návodu totiž nešla prakticky ani postavit, natož provozovat dětmi.
http://www.holgermatthes.de/bricks/en/br80.php
Infračervený PF přijímač, lithiový PF BB, PF M-motor a BBB Medium kola. Plánuju ji vybavit S-brick, kvůli lepšímu příjmu rádiového signálu a 4 výstupům na realističtější ovládání světel - kluci milují svícení, ale vypadá blbě, když táhne vlak a svítí při tom dozadu na 1. vagon ;-) Ale nejsou lidi na rekonstrukci.
Legová PF LED světla jsou natřená černou lihovou fixou, protože předtím ošklivě prosvítala a byl jsem línej je oblepovat černýma samolepkama. Kupodivu jedna vrstva lihové fixy už neprosvítá a jde to beze zbytku smýt lihem i po několika měsících. Také uvažuju o PFx brick kvůli lepším světlům a zvuku, ale čekal jsem, až dodělají radiový příjem a teď zas nějak přestávám stíhat.
Snáď 20-ročný H0 model tejto mašiny mám stále doma ako relikviu (žiaľ v dezolátnom stave). Normálne si ma potešil.

Inak nemecké parné mašiny sa vyznačovali výrazným červeným podvozkom. V tomto prípade to nešlo aspoň čiastočne?
Název: Re:(vlastní) lokomotiva parní německá BR80 černá
Přispěvatel: fanda kdy 22.12.2017, 16:14:42
Citace od: sohibil kdy 21.12.2017, 21:49:53

Inak nemecké parné mašiny sa vyznačovali výrazným červeným podvozkom. V tomto prípade to nešlo aspoň čiastočne?

Tvá otázka je správná, jen všechny odpovědi jsou špatné :-(

Hlavní důvod mého černého provedení je to, že jsem v ní viděl klasickou českou vlečkovou posunovačku, které byly většinou celé černé. Můj brácha ajzbon tvrdí, že i barevné české mašiny (např. Papoušek) se vracely z oprav většinou celé černé.

Vedlejší důvod byl, že jsem zrovna neměl doma červená BBB kola.

Až jsem později pochopil (když se vnuci prali jak psi vždy o stejná vozidla a také kvůli výstavám), že musím mít vše v kopii (chci-li si zachovat zbytky duševního zdraví), nastala znovu otázka červeného spodku. Jenže Lego nemá vhodné kostky v červené. Možná špatná řešení, která mě napadají jsou tato:

1) nechat ojnici černou
2) nastříkat ojnici na červeno
3) použít světle šedou ojnici
4) sestavit ojnici z flexi materiálu a červené Hose Rigid 3mm - ale byla by výrazně tenčí, než spojnice, což je hnusné
5) sestavit ojnici i spojnice z flexi materiálu a červené Hose Rigid 3mm, jako jsem to udělal u Kafemlejnka - jen se pak musí vyrobit USED spojnice 3L dlouhe.

A ted babo raď ;-)
Je třeba si uvědomit, že BR80 měla skutečně ojnici sahající od křižáku až na třetí nápravu, viz foto:
Název: Re:(vlastní) vůz 2-osý nákladní krytý "Zetka" hnědý
Přispěvatel: fanda kdy 22.12.2017, 16:24:04
Citace od: peki kdy 20.12.2017, 05:39:54
Zajímá mne detail tohoto vagonu  :o

Lepší foto zatím nejsem schopen pořídit:
Název: Re:(vlastní) Fandovo kolejové dopravní prostředky atd. (POZOR: vč. NON LEGO dílů)
Přispěvatel: sohibil kdy 25.12.2017, 19:57:04
Tak tá čierna ojnica by nebola až taká tragédia.

Inak zabudol so pochváliť VAP-ky (alebo je to s W?) tie sa ti naozaj podarili.
Název: (vlastní) vůz 2-osý nákladní plošinový Ptdr hnědý s nákladem traktorů
Přispěvatel: fanda kdy 25.10.2019, 14:55:15
Vychází z mého "(vlastní) vůz 2-osý nákladní oplenový Otdr hnědý" a je rozšířen na 8+ studů pro vozbu traktorů 7634, vylepšeny jsou stupačky.

Aktuální foto bude s novým foťákem.
Název: (vlastní) vůz 2-osý nákladní krytý Zr s brzdařskou budkou hnědý
Přispěvatel: fanda kdy 25.10.2019, 18:37:19
Od mého modelu "(vlastní) vůz 2-osý n. krytý "Zetka" s brzd. budkou tmavě šedý, hnědý a bílý" se liší prakticky jen
- menší vzdáleností dvojkolí od konce skříně vozu
- střechou s menším poloměrem zakřivení
- brzdařskou budkou
- úhlopříčnými vzpěrami u dveří.

Skutečný vůz Zr s budkou má dvojkolí na straně budky dál od středu skříně než to druhé, narozdíl od vozu Z, to zatím neumím, protože drhnou study držáku dvojkolí o tile, znázorňující svislé kovové nosníky, neboť podvozky už musí být otočné.
Střecha se study je sice nemodelová, ale aspoň je kazdému jasné, že nejde o model v HO ;-)
Největším oříškem bylo spojení budky se zbytkem vozu a vůbec budka s táhlem k brzdovému systemu bylo dobré cvičení pro můj starý mozek :-)
Úhlopříčné vzpěry z legových trubiček obsahují jediný NON-LEGO díl - nit. Pravděpodobně by šel použít i nejtenčí lego provázek a možná s ním bude i menší piplačka.

Aktuální foto bude s novým foťákem.
Název: (vlastní) vůz 2-osý n. krytý Glm/Ztr/Zsr sv. šedý,modrý a hnědý s ploš. a budkou
Přispěvatel: fanda kdy 25.10.2019, 18:46:01
Od mého modelu "(vlastní) vůz 2-osý nákladní krytý Zr s brzdařskou budkou hnědý" se liší prakticky jen
- prodloužením krajních článků skříně z 2 na 3 study
- jinou brzdařskou budkou
- úhlopříčnými vzpěrami až na konci skříně.

Byl to nejrozšířenější nákladní vůz na našem území po válce. Výroba probíhala v letech 1946 až 1948. Za tuto dobu bylo vyrobeno v našich vagónkách 11400 vozů. Zavřené vozy této konstrukce byly exportovány v počtu 2330 do západního Německa, 658 do Turecka, 550 do Holandska. Další vozy řady Zsr v různých úpravách byly dodány tehdy ještě soukromým podnikům. Řada Zsr tak ve výrobě překročila 15 tisíc kusů!!!

Podvozková část se shodovala s uhlákem Vtr/Vsr.

Aktuální foto bude s novým foťákem.
Název: (vlastní) vůz 2-osý nákladní krytý Zs (Dresden) hnědý
Přispěvatel: fanda kdy 25.10.2019, 18:48:49
Ten se liší od všech mých zatím postavených krytých vozů především tím, že svislé Tile (napodobující svislé ocelové trámky), nevyčnívají tolik do boku. To samozřejmě způsobuje mnohem modelovější vzhled vozu, ale na úkor vzhledu čel skříně, která jsou o to hnusnější (čelo pak totiž nelze připojit na krajní články a z toho vyplývá nutnost mnohem robustnější konstrukce čela).

Dalším rozdílem od všech předcházejících krytých vozů je větší počet menších segmentů na každé straně o jeden. No a samozřejmě čím delší (a tím pádem i těžší) je vůz s jednonápravovými otočnými podvozky, tím hůř jezdí (tahání je celkem v pohodě, ale sunutí je horší).

Tato konstrukce samozřejmě nelze použít u vozů s šikmými zpevňujícími trámy (z Hose Rigid 3mm - vyčnívaly by příliš ven z obrysu vozu). Tento skutečný vůz je naštěstí neměl.

Jméno Dresden se týkalo mnoha podobných vozů, nejedná se o konkrétní vůz. Vyskytoval se u nás především po válce jako kořistní vůz válečné konstrukce (Kriegsbauart).

Aktuální foto bude s novým foťákem.
Název: (vlastní) vůz 2-osý služební Da, Ds, Daa, Da-k, Daa-ks zelený
Přispěvatel: fanda kdy 25.10.2019, 18:54:31
Konstrukce vychází z vozu Glm/Ztr/Zsr. Ve skutečnosti je o něco užší (aby okna vlakvedouciho nezasahovala mimo...).
První várka se vyráběla bez šikmých výztuh.
Bohužel TLG nevyrábí jeho 3 zásadní dílky v tmavě zelené.
Zvolil jsem záměrně variantu s pouze 6 bočními okny (bez posledního zadního páru), protože nelze umístit 2-studové okno doprostřed 3-studového segmentu.

Okno pro vlakvedoucího jsem udělal ve dvou variantách:
a) ošklivé pro puristy
b) docela modelově věrné pro modeláře (výrobením Green Slope 30 1 x 1 x 2/3 Double Convex - doufám, že ho v budoucnu zavede i TLG).
Mám 2, s těmito okny na různé straně, takže se dá simulovat cokoliv - tedy i dokonalá varianta pro Otazníka :-)

Aktuální foto bude s novým foťákem.
Název: (vlastní) motorový vůz ČD/ČSD 810 / M152 Orchestrion béžová okna
Přispěvatel: fanda kdy 25.10.2019, 18:57:28
S-brick, lithiový PF BB, PF L-motor. Jízdní vlastnosti jsou dobré, adheze postačující pro utáhnutí jednoho dvounápravového nákladního vozu ve stoupání 5 % (ve smíšeném vlaku).

Pojezd je tvořen dvěma jednonápravovýma otočnýma podvozkama, z toho jeden poháněný vodorovným kardanem jako ve skutečnosti (tato metoda neumožňuje pohon druhého podvozku). Né, že bych byl takový puntičkář, ale zbylé dvě možnosti, které jsem realizoval, nefungovaly uspokojivě:
a) pohon jednonápravového podvozku pomocí svislé osy (na což logicky každý sáhne jako první) způsobuje natáčení hnacího podvozku (a samozřejmě vlivem mechanického spojení lego provázky i druhého podvozku) podle směru jízdy do jednoho nebo druhého boku.
b) pohon pomocí 8 ozubených kol a šneku (obcházející zcela použití svislé osy, přenášející výkon) při zachování polohy středu kardanu v ose otáčení podvozku, umožnuje pohon obou náprav. Problém je, že ztráty výkonu L motoru v převodech (16 kol) už jsou příliš velké. Nezkoušel jsem však XL motor ani namazání převodů.

Takže na vodorovné přímé trati nebo v oblouku o poloměru 40 studů a větším jezdí motorák SÁM celkem bez problémů. Při stoupání až 5 %, na výhybkách nebo na protisměrných obloucích (rad. 40 s.) potřebuje další vhodné vozidlo, které se nalézá za ním a napovídá mu, kam má natočit podvozky. Tím může být buď nákladní vůz (smíšený vlak), nebo další motorový vůz (ČSD ani ČD podle mých informací zde bohužel nikdy neprovozovaly řídící vozy) (není sice běžné použít dva motoráky v jednom vlaku bez dalších vozů, ale předpokládám, že se to občas stalo - když zkolaboval vlečný vůz). Osvědčilo se mi, oba motoráky spojit kromě běžných magnetů ještě navíc pružnou spojkou Hinge Coupling - Nylon, nalézající se pod standardními spřáhly - skoro to není vidět. A s S-brickem lze bez problemu provozovat přípřež. Jen ta cena :-(

Jelikož jsou vnuci líní objíždět soupravu v koncových nádražích (a vlastně to ani nejde), tak se nám nejvíce osvědčilo použití dvou spřažených motoráků. Problémem stále zůstává pouze projíždění dvojitým kolejovým křížením (to je samo o sobě bez problémů), kdy nesmí na ihned následující výhybce vjet do odbočky - prostě 4 protisměrné oblouky za sebou už příliš zmatou chování podvozků.

Aktuální foto bude s novým foťákem.
Název: (vlastní) motorový vůz ČD/ČSD 810 / M152 Orchestrion červená okna
Přispěvatel: fanda kdy 25.10.2019, 19:05:15
Provozujeme ho trvale s motorovým vozem ČD/ČSD 810 / M152 Orchestrion béžová okna. Kdybych udělal ještě vložený (bezmotorový) vůz, vypadalo by to realističtěji, ale nevím, jestli by si pak podvozky předávaly správnou informaci o potřebném natočení. Bylo by dobré to vyzkoušet, ale nejsou lidi.

Aktuální foto bude s novým foťákem.
Název: (vlastní) lokomotiva motorová ČD/ČSD 701 / T211.1 (nebo T211.0) Prasátko červené
Přispěvatel: fanda kdy 25.10.2019, 19:08:58
BUWIZZ a PF M-motor.

Jezdí perfektně (i když má poháněnou jen jednu nápravu - narval jsem do ní olovo), ale pomalu, jako správná posunovačka. Tak to kluky moc nebaví.

Ještě bych měl nalepit samolepky na přední chladič.

Aktuální foto bude s novým foťákem.
Název: (vlastní) lokomotiva motorová ČD/ČSD 701 / T211.0 Prasátko zelené
Přispěvatel: fanda kdy 25.10.2019, 19:10:43
Nejsou finance na BUWIZZ, tak je to pouze maketa s motorem (který bude asi brzy zkanibalizován).

Ještě bych měl nalepit samolepky na přední chladič.

Aktuální foto bude s novým foťákem.
Název: (vlastní) motorová jednotka SIEMENS DESIRO červenobílá
Přispěvatel: fanda kdy 25.10.2019, 19:12:48
S-brick, PF BB, 2x PF Train-motor.
Elektrický motorový vlak 7938 se mi zdál po čase tak hnusný, že už jsem se na něj nemohl dívat. Tak jsem prakticky z něho a pár dalších kostek udělal 2-vozovou motorovou jednotku, známou i z našich tratí.

Zde si nejvíce cením PURE LEGO řešení červených a bílých světel v jedné lampě (skutečné vozidlo má sice na každou barvu svou lampu, ale na mém modelu nebylo dost místa). Za bílou PF LEDkou je Trans Red Brick 1x1 a pak další bílá PF LEDka, která prosvítí červenou kostku i předchozí LEDku a navozuje tak dojem červeného světla slabší intenzity. Vypadá to fakt dobře, když strojvůdce v konečné stanici přechází na opačný konec soupravy a zhasíná bílé světlo a zapíná červené a vpředu opačně.
Jízdní vlastnosti jsou díky vloženému Jakobsovu podvozku dokonalé.
Jen s tím bude ješte dost práce - chtěl bych u S-bricku využít všechny 4 kanály: motory, světla vpřed a vzad a světlo v interiéru (přičemž PF LEDky na to nejsou zrovna vhodné a staré žárovky zas moc hladové). Uvažuju o PFx Brick a zdá se mi, že to bude to správné řešení.

Aktuální foto bude s novým foťákem.
Název: (vlastní) vůz 2-osý nákladní Tds modrobílý Vápenka Čertovy schody (Lhoist)
Přispěvatel: fanda kdy 25.10.2019, 19:14:50
Napočítal jsem u provozovatele minimálně 3 varianty.

Určen na dopravu mletého vápence, dodnes používán.

Aktuální foto bude s novým foťákem.
Název: (vlastní) vůz 2-osý nákladní Tdns hnědý
Přispěvatel: fanda kdy 25.10.2019, 19:18:53
Vychází z velké části z mého vozu (vlastní) vůz 2-osý nákladní Tds modrobílý Vápenka Čertovy schody (Lhoist)

Určen na dopravu mletého vápence apod., dodnes používán.

Aktuální foto bude s novým foťákem.
Název: (vlastní) lokomotiva parní ČSD 422.0 Malý bejček černá
Přispěvatel: fanda kdy 25.10.2019, 19:20:16
BUWIZZ, PF L-motor.
NON-LEGO jsou kromě BuWizzu pouze BBB kola, zkrácené Hose Rigid 3mm a Technic Axle a used Technik Flex Kable 2,5 L z mosazného drátu vhodného průměru. A olověné závaží vpředu pod dýmnicí (bez toho se při tahání těžšího vlaku ve stoupání 5% stavěl na zadní - protože vzadu dost přečnívá). A natřené PF LED černou lihovou fixou (aby nesvítily okolo) a komunistické hvězdy červenou lihovou fixou - lze to bez následků umýt lihem.

Šířka 7 studů, protože kotel má průměr 3 study.

Nezávislá PF LED světla dopředu a dozadu (připomínám, že mašina nesmí svítit dozadu, když tahá vlak).

Mám pocit, že delší mašina z Lega bez běhounů nebo tendru nelze provozovat, protože v obloucích hodně vybočuje. Obávám se, že na to při stavbě dalších mašin narazím.

Touto lokomotivou se na lokálkách s větším a těžším provozem postupně nahrazovaly Kafemlejnky 310.0. Na posunu pak vydržely až do konce parního provozu.

Aktuální foto bude s novým foťákem.
Název: (vlastní) lokomotiva parní ČSD 365.4 ex BR64 Bubikopf černá s červenými koly
Přispěvatel: fanda kdy 25.10.2019, 19:34:51
BUWIZZ, PF L-motor, orig lego červené bandáže (spolu s motorem L to evokuje nadbytek testosteronu :)
NON-LEGO jsou kromě BuWizzu pouze zkrácené Hose Rigid 3mm a Technic Axle a used Technik Flex Kable 4L (z obyčejného mosazného drátu - nebaví mě kupovat pořád orig. za 100+ Kč, když to stejně není vidět). A olověná závaží v předním podvozku (potřebná pouze při tlačení těžkých vozů). A natřené PF LED černou lihovou fixou (aby nesvítily okolo) a komunistické hvězdy červenou lihovou fixou - lze to bez následků umýt lihem.

Nezávislá PF LED světla dopředu a dozadu.

Poprvé jsem zde použil červená kola, ale moc se mi to nelíbí (na rozdíl od mých blízkých), myslím, že u nás jezdila i s černými koly, ale jsem líný to ověřovat.
Lahůdkou byl kotel, ten je z větší části tvořen jen horní polovinou - bez nejmodernějších kostek by to takhle vůbec nešlo - je to fakt konstrukčně tuhé. Ovšem průměr by měl být spíš 5 studů a né 4, bohužel.

Má perfektní jízdní vlastnosti - miminka ji proto rádi používají.

Po válce u nás zůstaly jako kořistní v počtu cca 53 ks a vydržely až do začátku 60. let, dost dlouho i v traťovém provozu.

Aktuální foto bude s novým foťákem.
Název: (vlastní) lokomotiva parní ČSD 556.0 Štokr s tendrem řady 935.2 černá
Přispěvatel: fanda kdy 25.10.2019, 19:45:00
BUWIZZ, 2x PF L-motor. Poháněno 18 z 22 kol! Nezávislá PF LED světla dopředu a dozadu.
NON-LEGO jsou pouze zkrácené Hose Rigid 3mm a Technic Axle a used Technik Flex Kable. A olověná závaží v předním podvozku (potřebná pouze při tlačení těžkých vozů). A natřené PF LED černou lihovou fixou (aby nesvítily okolo) a komunistická hvězda červenou lihovou fixou - lze to bez následků umýt lihem (ta komunistická hvězda byla ve skutečnosti tak absurdní a ohavná na parních mašinách, až byla krásná - nemohl jsem tomu odolat).

Měl jsem ji rozestavěnou 10 let, ale troufnul jsem si ji dodělat až po nasbíraní zkušeností s menšími parními mašinami. Na délku má 67,5 s.

V zadání jsem si stanovil několik podmínek:
- bude co nejvíce pureLego (případné nonLego prvky nebudou vidět vůbec, nebo jen minimálně)
- bude použitelná pro děti, takže blbuvzdorná
- bude jezdit spolehlivě a to stejně dobře dozadu i dopředu
- bude moci tahat těžké vlaky a to i pozpátku (ke konci parního provozu sloužily Štokry i na lokálkách a tam nebyly pro ně dost velké točny)
- bude mít celé poháněcí ústrojí v sobě, vč. zdroje energie (aby nemusela být povinně spojena s nějakým vagónem)
- bude mít pístní tyče ve výši os hnacích kol
- bude celá co nejvíce věrná originálu

Největší problém bylo narážení předního běhounu do parních válců (máme-li pístní tyče ve výšce os hnacích kol - výš umístěné pístní tyče považuju za hnusné, zatím se mi to u všech mých parních podařilo dodržet - BR80 má pístní tyče o něco výš, ale ta není můj výtvor, tam to mám na koho svést ;-).
To jsem po všech peripetiích vyřešil komplikovanou konstrukcí parních válců, do kterých přesně zapadá běhoun v oblouku. V předním podvozku jsou myslím také jediné 2 zkracované Technik Axle.

Další oříšek byl potom zadní 3-osý podvozek tendru s prostřední osou nepoháněnou, ale posuvnou do boku.
Ten, aby při velkém zatížení "nevybouchl" a neroztrhal se, je dost sofistikovaný, ale bohužel pak dost velký (konkurenční 3-nápravové poháněné podvozky na netu mi připadají příliš křehké pro náš těžkotonážní provoz). Takže se do tendru už nevešel další Buwizz, který je tedy jen jeden v budce a vedou pak do tendru 2 čtyřvodičové tuhé PF kabely (motor a zadní světla), což nedělalo moc dobrotu v protisměrných obloucích, než jsem to jakž takž vyladil (šlo by použít na spojení lok a tendru starší 2-vodičové 9V kabely, ale to by tam pribylo 6 kabelů s 12 konektory! A to už je akorát na infarkt.

Budku se mi naštěstí podařilo udělat snadno odnímatelnou (2 L-motory jsou pěkný žrouti, jediný BUWIZZ se pak musí nabíjet častěji). Za všechno může TLG a BBB - chybí nejmenší lokomotivní kola bez okolků (slepá, která tak miluje hobby - musím ho popíchnout ;-)

Používám zásadně (pokud to lze) u parních mašin pohon všech spřažených kol - místo spojnicemi, tak ozubenými koly. Zdá se mi, že mají pak lepší chodové vlastnosti. A co je důležité, spojnice z Technik Flex Kable lze pak jednoduše nahradit mosazným drátem správného průměru (a např. u Štokra délky 2,5 s, kterou TLG nevyrábělo) schovaným v Hose Rigid 3mm, takže zvenčí to není vidět. Technik Flex Kable jsou totiž na můj vkus trochu drahé.

Jezdí prakticky bez chyb i přes to šílené TLG orig. kolejivo, tažnou sílu na háku (NEODYM) má obrovskou - větší, než je síla magnetů.

A jedna perlička: Přívodní potrubí k parním válcům je za ochozem zalomené (jako ve skutečnosti - což jsem zjistil až v 61 letech).

Skutečné mašiny byly vyrobeny v počtu 510 kusů - takže jde o naše nejpočetnější parní lokomotivy  a jedny z nejsilnějších (cca 1,5 MW). Také to jsou spolu s Albatrosem (2 MW) naše nejdokonalejší parní lokomotivy a tvoří evropskou špičku ve své třídě.

Řekl bych, že ten můj legový Štokr vzbuzuje také takový respekt u minifigů, jako skutečný Štokr u šotoušů. Proto asi Američani stavějí tak rádi z Lega Big Boy apod. Mimochodem můj Štokr má hnací a spřažená kola bez bandáží - s nimi se choval jako rozzuřený býk, měl jsem pocit, že trhá kolejnice z pražců.
Náš československý Albatros je ještě o 2 m delší než Štokr. Tak už asi tušite, kudy má další cesta možná povede :-)

Provizorní foto s novým foťákem a foto skutečného Štokra:
Název: (vlastní) dvoucestné 3-nápravové hasičské vozidlo
Přispěvatel: fanda kdy 25.10.2019, 19:54:45
Dvoucestné vozidlo = road/rail vehicle = Zweiwege Fahrzeug.
My tomu s vnoučatama říkáme obojživelník.

BUWIZZ, PF M-motor, 2x mikromotor, 2x blikající 2-žárovkové kostky 9V, zvuková kostka 9V.

Kromě Buwizzu a 2 olověných závaží (která teď už ani nepoužíváme - na železnici pomohla, ale na silnici výrazně zhoršují schopnost zatáčení) neobsahuje žádné NON-LEGO díly.

Umí jezdit po silnici (ale protože nemá automatické centrování řízení /jako má např. peterův autobus/, tak to není moc jednoduché /jako peterův sypač s pluhem/) vpřed i vzad, doleva i doprava, i po kolejích vpřed i vzad, pomocí lineárního aktuátoru vysouvá železniční adaptéry a 4 kanál je na blikání a houkání. Neboli přijede po silnici např. na přejezd, tam se nastaví pokud možno na první pokus souose nad kolej, vysune železniční adaptéry a odjede po kolejích. V praxi to je dost náročné - jako ve skutečnosti (zkuste najet nad kolej přesně souose s 20t vozidlem, plným rozdivočelých hasičů :-).

Česká chudá realita (ale nemáme tu zas tak divoké hory a nepřístupné hvozdy jako Švýcaři apod.):
https://www.youtube.com/watch?v=1w7Mfa255gc
Nakolejování:
https://www.youtube.com/watch?v=LiJEqYnmHIw
https://www.youtube.com/watch?v=llQ0319eN80
https://www.youtube.com/watch?v=CJy92BV0BsE

Asi největší problém bylo vyladit celý mechanismus tak, aby 2. náprava (jediná hnací) měla dostatečnou adhezi na kolejích a přitom nezpůsobovala vykolejení v zatáčce při prudké změně nivelity (což prasácký layout mívá, vč. našeho domácího). A na druhé straně při provozu na silnici nesmí být zase její adheze moc velká, protože bez diferenciálu nutí jet auto rovně (dost pomohlo např., když jsem namontoval na druhou nápravu vnitřní kola o malinko větší, než jsou vnější kola). Kdyby TLG udělalo maličký nerozebíratelný diferenciál /maličkou planetovou převodovku už zvládli před mnoha desítkami let u mikromotoru/, dala by se konstruovat pěkná malá auta). S výsledkem jsem jakžtakž spokojen. Kdyby se provedla hnací jen jedna strana (jak to řeší peter), tak by to jezdilo dobře na silnici i železnici, ale pouze na vodorovné trati. Když ale my máme ta stoupání tratě až 5%...

Umíme tahat i tlačit silniční i dvoucestný vlek (např. rozprašovač vodní tříště - pomocí standardní legové samice vpředu i vzadu) i železniční vagóny (např. cisternu s vodou - pomocí speciálního pure legového adaptéru).

Na střeše je připraven držák reflektorů (ve skutečnosti bývá el. teleskopický - legoví hasiči musejí pořádně napnout svaly, když ho instalují, protože Buwizz má jen 4 kanály :-( ).

Bylo by možné dosadit ještě dopředu bílá PW LED světla (která by svítila vždy současně s blikajícími majáky), ale nechtělo se mi tahat další 4-žilový kabel po střeše.

Cením si dost toho, že oba mikromotory nezpůsobují v úvratích (při zatáčení nebo sklápění železničních adaptérů) žádný problém, i když jsou dorazy pouze mechanické - našel jsem totiž mezi mými poháněcími koly se silikonovou vložkou https://www.bricklink.com/v2/catalog/catalogitem.page?P=2983#T=C 2 dostatěčně volná (v úvrati se prostě protáčejí - takže je to opět blbuvzdorné pro mimina).

Pohon těchto vozidel na skutečné železnici je realizován zhruba 4 způsoby (jestli jsem to správně pochopil):
1) mechanicky prostřednictvím pneumatik, opírajících se přímo o kolejnice (to je moje řešení a mají to většinou Mercedesy Unimog - mají kvůli tomu menší=železniční rozchod)
2) mechanicky prostřednictvím pneumatik, opírajících se o pomocné válce na železničních adaptérech (protože nákladní silniční vozidla mají větší rozchod, než je rozchod kolejí - pro jízdu vpřed ale musí motorově couvat)
3) hydrostatickým pohonem železničních adaptérů
4) hydrodymamickým pohonem železničních adaptérů.

Zajímavostí je, že některá nehasičská řešení umožnují jízdu takového vozidla na železnici s řidičem/strojvůdcem vně kabiny.

Aktuální foto bude s novým foťákem.
Název: (vlastní) dvoucestné 2-nápravové hasičské přívěsné vozidlo - rozprašovač
Přispěvatel: fanda kdy 25.10.2019, 20:02:25
Jedná se o silniční přívěsné vozidlo - rozprašovač vodní tříště s vlasním generátorem el. a vodními čerpadly a železničními adaptéry.

PURE Lego.

Sklápění železničních adaptérů je ruční.
Po silnici ho lze tahat za každým legovým nákladním autem vybaveným samicí ve standardní výšce.
Po kolejích ho lze tahat i sunout každou lokomotivou (i s vagony) i dvojcestným vozidlem se samicí. Umístěn musí být na začátku (pozice při hašení) nebo na konci vlaku.

Aktuální foto bude s novým foťákem.
Název: (vlastní) vůz 2-osý nákladní kotlový R / Zkk s brzdařskou budkou bílý a sv. šedý
Přispěvatel: fanda kdy 25.10.2019, 20:04:11
PURE Lego.
Oříškem bylo připevnit PEVNĚ obě půlky nádrže k prostřední nosné konstrukci (která nesmí být prakticky vidět) - nakonec je to směšně jednoduché a hodně pevné.
Kvůli brzdařské budce jsem se nevešel do maximální délky, která ještě projíždí protisměrnými oblouky s radiusem 40 studů a nemá otočné podvozky. Do těch se mi nechtělo z důvodu přílišné výšky podvozkové části vůči malé nádrži (6 studů). Vymyslel jsem tedy nové upevnění spřáhla s více stupni volnosti (ještě jsem to nikde neviděl - nedávno k tomu jěště neexistovaly kostky), které nahrazuje otočné jednonápravové podvozky.
Brzdařská budka je vždy příjemný rébus - dnes už jich mám několik konstrukcí - pro různé vozy je potřeba většinou vyvinout novou.

Aktuální foto bude s novým foťákem.
Název: (vlastní) vůz 2-osý nákladní kotlový R / Zkk s brzd. plošinou hasičský červený
Přispěvatel: fanda kdy 25.10.2019, 20:05:28
Platí pro něj to samé, jako pro předchozí, až na to, že se mi nelíbí - nejsou totiž k dispozici (nebo jsou příliš drahé) vhodné červené kostky. Ale potřebujeme ho k dvoucestným hasičským vozidlům - co když hoří v lese v místě bez silnice, bez vodní nádrže, v tunelu... Naše dvoucestné hasičské auto ho umí tahat za sebou, přičemž před sebou tlačí rozprašovač vodní tříště.

Aktuální foto bude s novým foťákem.
Název: (vlastní) vůz 2-osý os. přívěs. Cl / Blm (Čtyřokeňák) s ot. ploš. ve 3 barvách
Přispěvatel: fanda kdy 25.10.2019, 20:13:35
Rozvor 4200mm, tj. 12 studů
Vyroben v roce 1929.

Jsou to prakticky nejdelší vozy z lega, s normálními spřáhly bez otáčivých jednonápravových podvozků, které ještě dobře jezdí na orig. legovém kolejivu.
S Kafemlejnkem a patřičným hytlákem nevypadají špatně :-)

Aktuální foto bude s novým foťákem.
Název: (vlastní) vůz 2-osý os. přívěs. Cl / Blm (Čtyřokeňák) s ot. ploš. tmavě zelený
Přispěvatel: fanda kdy 25.10.2019, 20:15:28
Rozvor 4200 mm, tj. 12 studů.
Vyroben v roce 1929.

Vychází z předchozích vozů, ale skříň je o jednu plate užší, přičemž střecha zůstala široká 8 studů, takže na boku přečnívá o půl plate. Je tedy o něco věrnější originálu, ale na úkor velké hmotnosti a chybně vyvedeného komína (jakoby kamna byla daleko od stěny - lépe to fakt nešlo). Ale ty svislé dlaždice docela dobře imitují oplechovaní skříně.

Bohužel ten rozdíl z větší vzdálenosti není patrný, tak zůstane asi chudák sám.

Aktuální foto bude s novým foťákem.
Název: (vlastní) vůz 2-osý os.+služ. CDl / BDlm (Hytlák) s ot. plošinou tm. zelený
Přispěvatel: fanda kdy 25.10.2019, 20:18:26
Rozvor 4200mm, tj. 12 studů
Vyroben v roce 1928 jako CDl 4-9401, přeznačen v roce 1957 na BDlm a zrušen v roce 1964.

Aktuální foto bude s novým foťákem.
Název: (vlastní) vůz 2-osý nákladní patrový pro přepravu automobilů Leks / Npp hnědý
Přispěvatel: fanda kdy 25.10.2019, 20:19:57
Ve skutečnosti i u mne vznikl jako rekonstrukce vozu Kbkks / Nsk přidáním dalšího podlaží pro automobily.

Naivně jsem si myslel, ze podvozek či rám už mám vyřešený, tak zbývá už jen udělat 1. patro.

Jenže legová osobní auta vyrostla za poslední roky ohromně. Nákladní vyrostla o něco méně. A vlaky nevyrostly vůbec. Takže dostat nad sebe 2 osobní legová auta do 6-ti studového legového vagónu není možné. To je ostatně jeden z hlavních důvodů, proč jsem už před mnoha lety začal stavět 8-mi studové vlaky). Jenže problém je, dostat nad sebe 2 osobáky i u 8-mi studových vozů.

Nakonec jsem to jakžtakž vyřešil --> vůz je zatím bez aut :-)

Aktuální foto bude s novým foťákem.
Název: Re:(vlastní) Fandovo kolejové dopravní prostředky atd. (POZOR: vč. NON LEGO dílů)
Přispěvatel: hobby kdy 26.10.2019, 10:40:35
Fando,
zahltil jsi nás tady záplavou textu, že to ani nejde přečíst. Preferoval bych napřed fotky a hned k nim stručný komentář (což paradoxně znamená mnohem více času a práce, než dlouhý text). Já vím, že umíš stavět, tvoje kreace jsou výborné. Takže se budeme těšit na ty fotky, akorát, že pak musí člověk skákat ze stránky na stránku a zpět >:D.
Jinak O.k. a zdravím. 
Název: Re:(vlastní) Fandovo kolejové dopravní prostředky atd. (POZOR: vč. NON LEGO dílů)
Přispěvatel: fanda kdy 26.10.2019, 15:49:53
Já vím, omlouvám se, nemám prachy na foťák. Můj dokonalej foťák mají zloději (nebo ten laskavec, kterej ho od nich koupil). Všechny prachy jsem dal do kostek a Buwizzů a Sbricků a legových lithiových BB - běs. Teď musím přednostně nakoupit motory M a L, dokud ještě jsou levné (opravdu si myslím, že jsou levné, budou mnohem dražší). Ten nový system je pro věrné modely vlaků zatím k ničemu (BB je o 1 Brick vyšší než Buwizz a má poloviční počet kanálů, nelze 2 motory na jeden kanál, atd).

Neboj, až tam dám fotky, tak napíšu, odkud máte sledovat novinky.
Název: Re:(vlastní) Fandovo kolejové dopravní prostředky atd. (POZOR: vč. NON LEGO dílů)
Přispěvatel: fanda kdy 19.11.2019, 14:57:44
Tak jsem si včera koupil foťák Canon 4000D (místo potřebných Buwizzů) a opět jsem zjistil, že vůbec neumím fotit.

Abyste mi pořád nenadávali, že posílám jenom kecy a žádné fotky, tak ještě před tím, než se jakžtakž naučím fotit, posílám jednu ochutnávku Štokra.
Je to focené ve 14 hodin v severním pokoji se stativem bez fotostanu a jakéhokoliv umělého světla a úplným laikem.

Zajímavé je, že až na fotce jsem si všiml několika nedostatků:
- u třetího kola tendru je vidět kostku https://www.bricklink.com/v2/catalog/catalogitem.page?P=18975#T=C
která je pouze DBG, takže bych ji měl oplácat černou samolepou (ale jak se znám, protože jsem línej, natřu ji černou lihovou omyvatelnou fixou a nikomu to neřeknu)
- mezi tendrem a lokomotivou je vidět 2 světlé kostky - jedno je žlutá kostka a ta druhá není kostka v tendru, ale skrz tendr je videt modulární radnice - to půjde vylepšit
- část ochozu u budky - Tile 1x8, je uchycena pouze na jednom konci v budce a zapoměl jsem ji před focením správně nalícovat na zbytek ochozu
- vůbec se mi nelíbí na fotce (ve skutečnosti je to v poho) uhlí z Dark Brown
- celou mašinu jsem brubším štětcem za sucha vyčistil, přesto je prach na fotce dobře vidět
- vůbec nevím ale, co je to fialové u parního válce.

Fotka Štokru je u Štokru:
https://www.kostky.org/forum/index.php?topic=51352.msg274219#msg274219

Takže za chvíli doplním ještě můj poslední MOC Glaskasten a jdu se učit fotit a čistit prach z modelů.
Název: Re:(vlastní) Fandovo kolejové dopravní prostředky atd. (POZOR: vč. NON LEGO dílů)
Přispěvatel: Matthes_CS kdy 19.11.2019, 15:12:20
Fialové bych řekl, že je nějaký blbý odlesk.

Jinak vypadá parádně, chtěl bych vidět víc fotek, nebo ještě radši ho vidět na živo.
Název: Re:(vlastní) Fandovo kolejové dopravní prostředky atd. (POZOR: vč. NON LEGO dílů)
Přispěvatel: fanda kdy 19.11.2019, 18:38:14
Tak když budeš hodnej, tak přijedem do Jaroměře (naposled jsem tam byl se synem v depu, když mu bylo cca 8-9 let, přičemž dcera a neteř tehdy raději čekaly v autě někde u nádraží /cílem byla ZOO DK/ - a za trest má teď moje dcera 3 kluky a ten nejstarší už je členem kroužku žel. mod. /ale za to jeho postižení já fakt nemůžu/) ;-)

Všechno to závisí na tom, jak se budou moje modely líbit na Polabských kostkách. Původně jsem chtěl už být na podzimním Olomouci letos, ale z finančních důvodů jsem to musel vzdát - na konci roku se prodává nejvíc našich židlí, tak jsem si nemohl dovolit zavřít krám v Pá i So.
Název: Re:(vlastní) Fandovo kolejové dopravní prostředky atd. (POZOR: vč. NON LEGO dílů)
Přispěvatel: Matthes_CS kdy 19.11.2019, 20:14:16
Tak to musím domluvit, aby byli všichni ve výtopně hodní a sehnali i skutečnýhého škotra :)

A jak to je s těma kostkami přebarvenými liháčem? Drží barva, neroztírají ji děti?
Název: Re:(vlastní) Fandovo kolejové dopravní prostředky atd. (POZOR: vč. NON LEGO dílů)
Přispěvatel: fanda kdy 19.11.2019, 21:31:41
Neboj, spíš si dělám srandu.

Uvědomme si, že TLG běžně používá samolepy a tampoprint na změnu barvy části kostky (oni si dokonce často vyrobí zcela novou kostku - to jsem si já dovolil jen u hytláku Da, Ds, Daa, Da-k, Daa-ks):

(bohužel zrovna nefunguje BL)
- u expresu Horizon byly samolepkou nebo tampoprintem upravené dveře
- u více aut tampoprintují boční hrany čelních skel
- atd atd

Já to (černé samolepy nebo černá omyvatelná lihová fixa) víceméně používám jen u parních mašin na zakrytí šedé barvy PF motorů (myslím, že samolepy u Štokra), tm. šedých BuWizzů (černá fixa u Glaskastenu), průsvitných obalů Led diod (to dělám poctivě u všech mašin, kde jsou většinou přední světla odkrytá) a víc si nevzpomínám.

Úplně pure LEGO jsou černé legové samolepy (nikdy jsem jejich samolepy na jejich modely nelepil, takže od doby mých dětí je jen sbírám), ale je jich velká spotřeba a je to pracné. Proto, když to nikdo neuvidí, použiju černou lihovou fixu, je to dokonale umyvatelné lihem a nemám moc špinavé svědomí, jen trošku ;-)
Vždy to je na nepřístupném (špatně viditelném) místě, takže nehrozí otírání dětmi pomocí fermentů, enzymů apod. Suchou, ani běžně zpocenou rukou, lihová fixa nelze jednoduše otřít.

Jestliže znázorníme postoje naší bláznivé komunity (nikdo mimo nás to nechápe) na jednorozměrné 10-ti stupňové škále, kde na levém konci je Otazník (1 - méně svobody) a na druhém konci Mirek (10 - více svobody), tak já se cítím býti 4 (zdravím vás chlapi oba, jste mými vzory :-)

Poslední dobou spěju ke stavu, kdy vše kompatibilní s Legem (samozřejmě na nejvyšší úrovni, žádný Lepin atd), jsem schopen použít na stavbu MOCu, který pak považuju za výtvor z kostek. Vím, že je to hloupost, ale tak to cítím.

Asi to souvisí s tím, že mě vždy bavily vlaky, jenže TLG (podle mě) jim nevěnovalo dostatečnou pozornost a H0 jsem opustil kvůli nepoužitelnosti pro děti (je křehké - na rozdíl od kostek - některé legové mašiny, např. BR80, se nám po pádu rozsypaly už 4x, přičemž škoda byla nula nebo pár korun).

Takže já vlastně sám sobě simuluju železniční modelářství pomocí Lega, S-bricku, BuWizzu, černé samolepy, černé lihové fixy a řezání trubiček a vyjímečně i axlí.  >:D
Název: Re:(vlastní) Fandovo kolejové dopravní prostředky atd. (POZOR: vč. NON LEGO dílů)
Přispěvatel: mirek kdy 20.11.2019, 17:03:31
fandadolega...Vítej do klubu.
Název: (vlastní) lokomotiva parní DR BR98 Glaskasten černá s tm. červenými koly
Přispěvatel: fanda kdy 20.11.2019, 23:10:37
BUWIZZ, PF M-motor.
NON-LEGO jsou kromě BuWizzu a BBB M kol pouze zkrácené Hose Rigid 3mm a used Technik Flex Kable 8 L z mosazného drátu vhodného průměru. A samozřejmě vpředu a vzadu je vidět BuWizz tm. šedý, který jsem natřel černou lihovou fixou - když bude čas a chuť, tak to polepím černou samolepou od TLG.

Líbila se mi už v mé H0 éře, ale nebyly na ni prachy. A když si ji udělal Mirek, tak už to ve mne nešlo zastavit. Ale měl jsem ji rozdělanou snad 3 roky.

Nakonec jsem ji spatlal tak, že je to vlastně hybrid, co se týká rozměrů rámu a rozvodu.
V roce 1908 byla vyrobena série s jalovou hřídelí a s rozvorem jako mám já a v roce 1911 série bez jalového hřídele ale s rozvorem menším, než mám já. Bohužel jsem si to uvědomil, až když byla mašina hotová - přitom stačilo se podívat do německé Wiki.

Takže abych to dal do pořádku, musel bych:
1) Přidat jalovou hřídel. To by šlo, ale znamenalo by to vyrobit jalová kola, protože vzdálenost ojničního čepu od osy kol Medium BBB je cca 6 mm, přičemž TLG vyrábí kostky s technikovými roztečemi 1 stud nebo 1/2 studu, tj 8 nebo 4 mm. Takže řezat, lepit, odlévat atd.
2) Přiblížit kola o 1 stud k sobě, tzn. každou nápravu o půl studu. Ačkoliv to zní neuvěřitelně, nelze to bez výrazného zvýšení rychlosti (teda aspoň já jsem na to nepřišel). A když tak malá mašinka tahala i několik velkých osobních 2-osých vozů, tak předpokládám, že nejezdila jak Pendolino (jezdila max. 50 km/h) ;-)

Teď babo raď...

Co se mi nejméně líbí, jsou okna (jejich rozměry a rozmístění na budce), ale nevidím lepší řešení, ani pomocí snotu.

Jinak můj hybrid jezdí nádherně, šlo by udělat i svícení, ale je to hrozná pakárna - legové kabely jsou hodně tlusté. Možná přidám ještě olověná závaží kvůli adhezi.

Nevím, zda to všichni víte, ale BBB udělal některá nová kola s bandážemi a všechna kola v Dark Red. V TLG mám objednané tm. červené
trubičky a sehnal jsem barevnou fotku rakouské Glaskasten, která má červená právě jen kola a rozvodné tyče, zbytek podvozku je černý. To bude luxus.

Především je ale hrozně roztomilá :-)

Aktuální foto bude až se naučím fotit. Slibuju, že je to poslední příspěvek bez fotky (stejně nic jiného nemám rozpracováno), budu už jen vkládat fotky, dokud zde nebudou všechny :-)
Název: Re:(vlastní) Fandovo kolejové dopravní prostředky atd. (POZOR: vč. NON LEGO dílů)
Přispěvatel: Pavel Svatoš kdy 24.01.2021, 11:44:51
Ozývám se, jak to vypadá s těmi foto štokra. Pustil jsem se do stavby a až na na nedodělaný podvozek, tak mám hotový tendr a kabinu s kotlem. Čekám na ty fota, abych začal řešit zbytek, protože ty podvozky budou nejsložitější. A poslední dotaz je, kde se nechá obstarat ta hvězda na čele kotle. V nabídce Lega marně pátrám. Děkuji za odpověď.
Název: Re:(vlastní) Fandovo kolejové dopravní prostředky atd. (POZOR: vč. NON LEGO dílů)
Přispěvatel: Vasyk kdy 24.01.2021, 11:50:46
Citace od: Pavel Svatoš kdy 24.01.2021, 11:44:51
Ozývám se, jak to vypadá s těmi foto štokra. Pustil jsem se do stavby a až na na nedodělaný podvozek, tak mám hotový tendr a kabinu s kotlem. Čekám na ty fota, abych začal řešit zbytek, protože ty podvozky budou nejsložitější. A poslední dotaz je, kde se nechá obstarat ta hvězda na čele kotle. V nabídce Lega marně pátrám. Děkuji za odpověď.

hvězda (https://www.bricklink.com/v2/catalog/catalogitem.page?P=11609#T=C)
Název: Re:(vlastní) Fandovo kolejové dopravní prostředky atd. (POZOR: vč. NON LEGO dílů)
Přispěvatel: fanda kdy 24.01.2021, 14:38:52
Nějaký Maďar nabízí i 4x červenou, ale nechápu, kde je vzal. Já ty moje natírám červenou lihovou fixou.
Název: Re:(vlastní) Fandovo kolejové dopravní prostředky atd. (POZOR: vč. NON LEGO dílů)
Přispěvatel: fanda kdy 24.01.2021, 14:50:32
Citace od: Pavel Svatoš kdy 24.01.2021, 11:44:51
Ozývám se, jak to vypadá s těmi foto štokra. Pustil jsem se do stavby a až na na nedodělaný podvozek, tak mám hotový tendr a kabinu s kotlem. Čekám na ty fota, abych začal řešit zbytek, protože ty podvozky budou nejsložitější. A poslední dotaz je, kde se nechá obstarat ta hvězda na čele kotle. V nabídce Lega marně pátrám. Děkuji za odpověď.

Ale musím uznat, že máš odvahu. Já bych si na Štokra znovu od nuly netroufl ani po mých zkušenostech s 10 parními loko.  :)

Fotky zatím nejsou - mám takový odpor číst návod na můj nový foťák, že jsem raději postavil Rosničku, Čtyřkoláka dvojkového, Skaličáka a 320.0 a 9 nových osobních a nákladních vozů, než bych fotil. Když to půjde takhle dál, tak budou moje vlaky dřív vidět na nějaké víkendovce (jestli někdy nějaká ještě bude), než na fóru. Je mi stydno, ale víc s tím zatím nedokážu udělat.
Název: Re:(vlastní) Fandovo kolejové dopravní prostředky atd. (POZOR: vč. NON LEGO dílů)
Přispěvatel: fanda kdy 24.01.2021, 15:04:05
Ale aspoň nějaká dobrá zpráva.

Konečně jsem vyřešil můj dlouholetý problém s adhezí u hnacích kol, která nemají bandáže. Když koupíme bandážovaná kola, co vyrábí TLG a dnes už u některých i BBB, tak je to vyřešené ihned (dokud se bandáž neroztrhne).

Já jsem to vyřešil sice pracněji, ale trvale - do kol vypiluju jemné příčné drážky (dríve to vyrábělo i TLG takto). Adheze se zvětší 3x.  :)
Název: Re:(vlastní) Fandovo kolejové dopravní prostředky atd. (POZOR: vč. NON LEGO dílů)
Přispěvatel: Pavel Svatoš kdy 24.01.2021, 15:06:55
Díky, takže mi nezbývá než čekat a doufat. Kdyby to bylo někde blíž, tak vezmu syna a on by to nafotil, ale je to dosti z ruky. Tu hvězdu už jsem dohledal a díky za radu. Holt tu žlutou také přebarvím. Jinak ten štokr je rébus. Už ani nepočítám, kolikrát jsem to předělával, ale já zastávám názor, že se musí vše zkusit. Já šel dělat fíru také bez průmyslovky. Byl jsem jen vyučený zámečník. Dalo to také zabrat, ale stálo to za to. Nejstarší vnuk už také prohlašuje, že bude strojvedoucí což mne těší. Takže mnoho zdaru ve stavění.