3 (a více)- nápravové podvozky

Založil fanda, 28.04.2020, 20:56:21

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 1 Host prohlíží toto téma.

fanda

Edit: peki

Při diskusi nad lokomotivou čmelák


jsme narazili na zajímavou problematiku, která se může hodit. Jde o to jak realizovat vícenápravové podvozky (poháněné i nepoháněné) Tak aby měli správné jízdní vlastnosti.
=======================================================

Pěkné mašiny, klobou dolů, určitě po designové stránce nemají chybu.

Kromě těch slopes, jak už psal Vočko. Nešlo by ty slopes nahoře zapustit, aby vypadaly jako svislé? Motory a bateriboxy vevnitř nemáš, tak by tam možná místo bylo na nějakou šílenou konstrukci.

Jen uvedu něco ke konstrukčním-jízdním aspektům.

O tom 4-nápravovém Čmelákovi mluvit nebudu (z pochopitelných důvodů), ale u toho 6-nápravového si nejsem jist, zda tam máš prostřední nápravu v každém podvozku posuvnou příčně ve směru jízdy. Určitě víš, že to takhle ŘÁDNĚ nejezdí v zatáčkách a na výhybkách a určitě víš, že to je řešitelné několika způsoby. Byla by škoda, kdyby ho na výstavách nemohla tahat nějaká funkčnější mašina, protože je opravdu nádherný. Např. to, jak jsi vyřešil simulaci mírně šikmé čelní a zadní stěny kapot, nemá chybu.

Tady si, doufám, všichni uvědomují, jak je rozumné už konečně přejít i u nás na 8-mi stud (nebo budeme poslední na světě - vždyť i TLG už udělalo Disney vlak 8-mi stud).

Potom by asi nebyl neřešitelný problém s 3-nápravovým hnacím podvozkem s prostřední nápravou nepoháněnou, ale posuvnou do boku. Na rovině takový systém jezdí dobře.
Ale na vrcholu stoupání na horské trati je problém, když podvozek se zrovna nachází v místě, kde jsou krajní nápravy ve vzduchu. U Čmeláka by to nemuselo tolik vadit, protože by ho v tu chvíli poháněl druhý podvozek (pakliže nebude mít zrovna stejný problém) a já jsem si u mého Štokra (který má v tendru jeden podvozek 3-nápravový) toho ani nevšiml, protože má ještě druhý hnací podvozek a 5 hnacích náprav v mašině. Jenže jak se teď už týdny morduju s 5 verzemi  třínápravového tendru 516.0 ke Čtyřkoláku dvojkovému a se 4 verzemi Rosniček třínápravových, tak je tento problém pro mne klíčový, protože se tam jinak takový špatně zkonstruovaný stroj zastaví.

Takže cesta je přes 8-mi stud, ale přesto to není triviální - držím palce, musím uznat, že jsi s vlakovým tématem řádně pohnul (chci říct: pes vstal z mrtvých, ale to by se zase mohlo dotknout Mirka, Vočka atd., takže už mlčím)  :)

peki

Citace od: fanda kdy 28.04.2020, 20:56:21

Jen uvedu něco ke konstrukčním-jízdním aspektům.

O tom 4-nápravovém Čmelákovi mluvit nebudu (z pochopitelných důvodů), ale u toho 6-nápravového si nejsem jist, zda tam máš prostřední nápravu v každém podvozku posuvnou příčně ve směru jízdy. Určitě víš, že to takhle ŘÁDNĚ nejezdí v zatáčkách a na výhybkách a určitě víš, že to je řešitelné několika způsoby. Byla by škoda, kdyby ho na výstavách nemohla tahat nějaká funkčnější mašina, protože je opravdu nádherný. Např. to, jak jsi vyřešil simulaci mírně šikmé čelní a zadní stěny kapot, nemá chybu.

Zatím jsem o tom moc nepřemýšlel, ale je to výzva. Předpokládám že když jsem to dokázal vyřešit u parní mašinky tak to půjde i tady. Koukal jsem na jedno možné řešení tady



detaily jsou na flikru

Citace od: fanda kdy 28.04.2020, 20:56:21
.... Jenže jak se teď už týdny morduju s 5 verzemi  třínápravového tendru 516.0 ke Čtyřkoláku dvojkovému a se 4 verzemi Rosniček třínápravových, tak je tento problém pro mne klíčový, protože se tam jinak takový špatně zkonstruovaný stroj zastaví.

Škoda že nepublikuješ (častěji) i ty slepé cesty, rozestavěné jsou užitečné.

fanda

#2
Citace od: peki kdy 29.04.2020, 10:46:18
Citace od: fanda kdy 28.04.2020, 20:56:21

Jen uvedu něco ke konstrukčním-jízdním aspektům.

O tom 4-nápravovém Čmelákovi mluvit nebudu (z pochopitelných důvodů), ale u toho 6-nápravového si nejsem jist, zda tam máš prostřední nápravu v každém podvozku posuvnou příčně ve směru jízdy. Určitě víš, že to takhle ŘÁDNĚ nejezdí v zatáčkách a na výhybkách a určitě víš, že to je řešitelné několika způsoby. Byla by škoda, kdyby ho na výstavách nemohla tahat nějaká funkčnější mašina, protože je opravdu nádherný. Např. to, jak jsi vyřešil simulaci mírně šikmé čelní a zadní stěny kapot, nemá chybu.

Zatím jsem o tom moc nepřemýšlel, ale je to výzva. Předpokládám že když jsem to dokázal vyřešit u parní mašinky tak to půjde i tady. Koukal jsem na jedno možné řešení tady



detaily jsou na flikru

Citace od: fanda kdy 28.04.2020, 20:56:21
.... Jenže jak se teď už týdny morduju s 5 verzemi  třínápravového tendru 516.0 ke Čtyřkoláku dvojkovému a se 4 verzemi Rosniček třínápravových, tak je tento problém pro mne klíčový, protože se tam jinak takový špatně zkonstruovaný stroj zastaví.

Škoda že nepublikuješ (častěji) i ty slepé cesty, rozestavěné jsou užitečné.

Neboj, výsledek mého snažení zveřejním (až přemůžu můj odpor ke studování návodu nového foťáku), všechny slepé cesty bohužel nejsem schopen archivovat, ale na konci se o nich alespoň zmíním, abych případné následníky od nich odradil.

Aby bylo jasno, toto (následující foto) nefunguje správně, jinými slovy, 3 vagonové "podvozky" musí být nahňácané úplně k sobě bez mezer, jinak to v zatáčce chce vykolejit. A tys použil u 6-ti nápravového Čmeláka podle mě stejné rozvory. Netvrdím, že jsou správné vůči skutečnému Čmeláku, to jsem zatím nezkoumal.

Nasypu sem postupně známá, publikovaná řešení nepoháněná i poháněná (žádné není z mojí hlavy) a až nakonec zveřejním moje řešení, které u tendru 516.0 je už doufám poslední, a nakonec poslední (doufám) verzi Rosničky, kterou jsem začal včera.... už je nestíhám ani počítat :-(

fanda

#3
V tuto chvíli nejvíce odpovídají tvým potřebám tato mně známá řešení - viz obr.

fanda

Zjistil jsem, ze mam na dvou mistech podvozky (bordel), takze dalsi:

fanda

Toto je řešení, které mám na mém 10-nápravovém hlubinovém vozu. Ten prach tam je schválně, aby byly lépe vidět černé kostky  >:D

peki


peki

Tohle nejsou 3 nápravy ale je to podle ne taky zajímavé řešení.


peki

Tohle je asi [url¨=https://www.flickr.com/photos/45034697@N03/6406262733/in/photostream/]"základní" nejjednodušší řešení[/url]



peki


peki


fanda

Citace od: peki kdy 30.04.2020, 12:50:52
Tohle je asi [url¨=https://www.flickr.com/photos/45034697@N03/6406262733/in/photostream/]"základní" nejjednodušší řešení[/url]



Opakuju, to nefunguje v zatáčce!

fanda

Citace od: peki kdy 30.04.2020, 12:47:26
Tohle nejsou 3 nápravy ale je to podle ne taky zajímavé řešení.



Ale to je pořád to, co do zblbnutí omílám, musíme opustit 6 studů.

Maxsel

#13
Citace od: peki kdy 30.04.2020, 13:08:09
odkaz na pinterest



Řešení jako je na obrázku jsem při stavění čtyřnápravového tendru také vypotil, ale není to dobré. Ta volná náprava se lomí více, než odpovídá vzájemnému úhlu náprav v zatáčce. Sice to tak nějak jezdí, ale nevypadá to dobře a klade to velký odpor.  Zkusím nafotit, jak jsem se s tím nakonec popral.

peter

Citace od: Maxsel kdy 06.05.2020, 01:05:46Řešení jako je na obrázku jsem při stavění čtyřnápravového tendru také vypotil, ale není to dobré. Ta volná náprava se lomí více, než odpovídá vzájemnému úhlu náprav v zatáčce. Sice to tak nějak jezdí, ale nevypadá to dobře a klade to velký odpor.

Tak už z toho obrázku je patrné, že to nemůže dobře fungovat. Hlavní problém je v tom, že ta volná náprava má střed, kolem kterého se otáčí v oblouku mimo osu, který prochází podvozkem v oblouku. Tento střed je uprostřed té prostřední nápravy. Postavit to je ale složité a tak se to dá řešit dvojitým kloubovým spojem místo jednoho.
Další výtvory a informace najdete na mém webu ARTPeter.net, v galerii na Brickshelf.com a mém YouTube kanále.

PAKR82

Jak se dívám, tak nikde nevidím podvozek, se třemi náprava i kde jsou všechny 3 poháněné. Nebo přehlédl jsem něco?

fanda

#16
Citace od: PAKR82 kdy 20.10.2020, 22:07:29
Jak se dívám, tak nikde nevidím podvozek, se třemi náprava i kde jsou všechny 3 poháněné. Nebo přehlédl jsem něco?

Píšu toto jen proto, abych uklidnil divochy, kteří se vrhají na 3-nápravové podvozky bez větších zkušeností. Je to opravdu složité. Úplná verze bude na mém vlákně (a proč ne i zde), ale až se naučím fotit.

Tendr 516.0, nazývám ho 6x4.
Docela náročné bylo udělat pohon do tendru, kvůli té zatracené prostřední nápravě, posuvné do boku, aby přitom byl zachován správný rozvor náprav. Jsou tedy poháněné pouze krajní nápravy. Tendr má co dělat, hlavně na konvexním profilu tratě (a to jsem sundal v tendru z prostřední nápravy bandáže). Pomohlo nacpání olova do tendru (stále opakuju: nevyhazujte olověné vodovodní trubky ze starých baráků - EU za chvíli zcela zakáže olovo a pak bude mít cenu zlata - jak se o tom kdysi snilo alchymistům).
Výsledek je tedy: jezdí správnou rychlostí, ale má problémy na vrcholu stoupání tratě.

EDIT 1:
Když jsem později zvládnul 2 různé Rosničky (celkem jsem měl 3 konstrukční verze) s pohonem všech náprav a prostřední posuvnou do boku, tak mi přirozeně začalo vadit, že tendr Čtyřkoláka má tendenci se na vrcholu stoupání zastavovat, když celý stojí zrovna na té prostřední nepoháněné nápravě a krajní jsou ve vzduchu.

Tendr 516.0, nazývám ho 6x6.
Jelikož se mi zvládnutím Rosniček zvýšilo sebevědomí, tak jsem se hned potom vrhnul na tendr 516.0 se všemi nápravami poháněnými a prostřední posuvnou do boku.

Mám 2 varianty. První bohužel jezdí dost pomalu - u nákladní mašiny by to ještě šlo, ale hrozně řve.
Horší je, že jsem musel přistoupit ke zmenšení příčného průřezu 6L Axle, aby se na ní volně posouvalo 16-ti zubové kolo. Technologicky to těžké nebylo (stačil šmirglpapír), jen chudák otazník se z toho asi pozvrací. Doufám, že TLG takové kolo bez tření časem vyrobí (stejně jako se už tak stalo u 8-mi zubového).
Tento tendr 6x6 se z vnějšího pohledu liší od tendru 6x4 prakticky jen spřahovacím pinem, vysunutým o půl studu blíž k lokomotivě.
Ale pak se objevil další problém: na osách všech kol i mezi nimi jsou 16-ti zubová kola, která jsou stejně velká, jako železniční kola. Na volné tratí i na výhybkách jsem si ničeho nevšiml (protože mají stejné otáčky), ale když jsem zajel na zadlážděnou trať v modulárním městečku, ozvalo se šílené rachotání.
Výsledek je tedy: dokonalé zvládá vrchol stoupání tratě, ale má nízkou rychlost a moc řve a na vydlážděné trati rachotá.

Další varianta už používá 8-mi zubové červené kolo bez tření (takže víc PURE LEGO), ale díky použití nového 28z kola (malý kroutící moment) do kopce se zátěží zůstala stát. Takže brzy skoncila na Lego šrotišti.

EDIT 2:
A pak se mi konečně rozsvítilo v hlavě (po cca 2 měsících). Když nejde udělat rozumně poháněná prostřední náprava, ale dobře zvládám její posuv do boku, proč neudělat i její posuv nahoru, aby na ní tendr na vrcholu stoupání nemohl stát.

No a to je vlastně vše, takže další tendr je už snad definitivní, 6x4, prostřední náprava nepoháněná, posuvná příčně (vůči směru jízdy) i svisle. Je plný olova  - celková hmotnost tendru je 875 g (625 g olova). Jízdní vlastnosti má dokonalé. Ale byl to porod ;-)