MILS, varianty a modifikace

Založil poMOCník, 14.11.2019, 15:26:24

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 1 Host prohlíží toto téma.

poMOCník

Všiml jsem si, že na fóru dosud není obecné vlákno k diskusi o MILS (Modular Integrated Landscaping System), o jeho výhodách a nevýhodách diskutujeme vždy (znovu) u konkrétní možnosti použití. Nejsem žádný expert na MILS, postavil jsem jen pár silnic a 2 moduly s domky, ale založit vlákno zvládnu  ;) ostatní mě snad doplní.


Rozdíl mezi MILS a Moduverse standardy:

  • MILS má vrstvy: baseplate + brick + plate
  • Moduverse má vrstvy (odspoda): plate + plate + brick + plate

Rozcestník ke konkrétním tématům týkajících se MILS:

poMOCník

#1
Při spojování poměrně velkých modulů piny se stává, že sesadit je dohromady není úplně jednoduché. Jeden z pinů se vždycky nechce trefit. Také při oddělování modulů je riziko, že v momentě, kdy pin povolí a člověk trhne celým modulem, může si poškodit stavbu. Objevil jsem, že v tom nejsem sám a kluci ze švédska už přišli na zlepšení. Za "technic brick with pin hole" schováme ještě "technic brick with axle hole" a moduly pak jdou buď spojovat piny nebo pomocí Axle 4L.

Příklad zde, v bodě 10:

https://www.swebrick.se/instruktioner/Swebrick_moduverse_v3/Swebrick_Moduverse_Baseplate_v3.pdf

Pool

Vlákno tu o MILS samozřejmě je dávno https://www.kostky.org/forum/index.php?topic=51829.0, a v některých vláknech jako např. modulové kolejiště se o tom dále i vášnivě diskutovalo.

poMOCník

Citace od: Pool kdy 14.11.2019, 16:04:04
Vlákno tu o MILS samozřejmě je dávno https://www.kostky.org/forum/index.php?topic=51829.0, a v některých vláknech jako např. modulové kolejiště se o tom dále i vášnivě diskutovalo.

Díky, to jsem také našel, ale považoval jsem ho právě za jeden konkrétní dotaz na MILS ohledně použití připravených "landscape" modulů na výstavách. Napojuji ho do seznamu nahoře.

poMOCník

Napojil jsem všechna vlákna týkající se MILS do rozcestníku nahoře. Od teď se v projektech založených na MILS můžete odkazovat na tohle vlákno, ať se zbytečně neopakuje, co už bylo jednou diskutováno jinde.

poMOCník

Nevím, jestli to tam měli už dřív a jenom jsem si toho nevšimnul, ale na těhle stránkách zmiňovaných nahoře lze stáhnout spoustu návodů na MultiRoad a MILS železniční moduly
http://l-gauge.org/wiki/index.php?title=Reference_Instructions

Vidím v nich velké využití například při výpočtu potřebných kostek k vytvoření určitého layoutu.

poMOCník

#6
Rozšíření MILS o vertikální modularitu

Omluvte prosím kvalitu fotek i prezentovaných modulů. Jakmile budou k dispozici lepší, doplním.

Jak jsem sliboval, zde představuju svoji variantu MILS, která se liší minimánlně od originálu, ale přitom umožňuje stavění do výšky, tedy stavění hor a šikmého terénu. Dále představím ještě rozšíření této varianty, která definuje některé typy modulů navíc oproti MILS, ale poskytuje větší svobodu a flexibilitu.

Základní varianta

Vychází z této stránky, zejména sekce popisující "hills" a "mountains". Liší se pouze v těchto bodech:

  • Propojení modulů je rozšířené o možnost doprostřed technic bricku zapíchnout vodicí axle 4 (jako je popsáno zde)
  • Místo baseplate je vespodu obyčejný plate (to už běžně v projektech používáme)
  • Typ terénu "mountain" má výšku 15 bricků místo původních 16ti. Je to z toho důvodu, že když budeme chtít kombinovat terén typu "hills" s výškou 5 bricků s "mountain", tak potřebujeme mít na 1 mountain přesně 3 hills moduly a dostat se do stejné úrovně.
  • Navíc přibyly moduly výplně, které slouží pouze ke zvednutí terénu (buď o 5 bricků nebo o 15). Vespod mají opět stejný MILS propojovací systém.



Nový je tedy pouze výplňový modul definovaný takto:

  • Na spodních hranách má MILS propojovací systém (tj. 1x4 technic brick ve vzdálenosti 2 study od každého rohu)
  • Výška 5 (nebo 15) bricků
  • Poslední plate nahoře v každém rohu je 2x2 jumper plate (pro usazení modulu nad ním)



Stabilita a minimalizace "rozlézání" větších celků od sebe

Jistě víte, že když postavíte dva větší moduly se stejnou výškou (délkou) vedle sebe (na sebe), často nepasují, jeden je větší než druhý, buď nejdou sesadit nebo vznikají díry. Jelikož základní modul MILS je jen 32x32 a výška jedné úrovně je maximálně 15 bricků, u jednotlivých modulů skládaných k sobě se tahle vlastnost ještě neprojevuje. Skládáním k sobě pomocí technic axle je zajištěna volná vazba, nevzniká pnutí a moduly se tak srovnají ve všech směrech včetně vertikální úrovně. Proto i když dáme více výplňových modulů na sebe, každý může být do stran vycentrován s okolním terénem a výsledkem je, že ten horní bude přesně pasovat.

Do technic bricku 1x4 vedle zmiňované axle mohu ještě přidat pin, pokud potřebuji moduly zajistit více k sobě. Instalace je kupodivu daleko snazší, než kdybych se snažil trefit spojení samotným pinem. Axle slouží jako vodicí tyč. Tím se celá struktura ještě daleko víc zpevní a dovoluje tak použít i dost chatrné - a tedy levné - výplňové moduly do značné výšky.

Omezení základní varianty

Jelikož MILS moduly jsou definované buď jako typ "hills", tedy 5 bricků výška, nebo "mountains", tedy (u nás) 15 bricků výška, chybí přechodový modul, který by umožňoval ve stejné úrovni terénu někde použít "hills" a někde "mountains". Použitelnost základní varianty je tedy omezena na terén, který je v každé úrovni složen pouze z modulů jednoho typu.

Příklad: Vespodu začneme modulem 5 bricků vysokým, všude v této úrovni budou už pouze tyto malé kopce. Nad tím postavím modul 15 bricků vysoký a tedy v úrovni 2 budou už jen tyto moduly. Atd. na další zas zvolím výšku a ta platí pro celé patro.

Tohle omezení řeší rozšířená varianta, kterou popíšu dále.

poMOCník

Rozšíření MILS o vertikální modularitu - plánování terénu

Při plánování výsledného rozložení je výhodné si postavit zmenšené moduly, které budou ve výsledném dioramatu, ty si seskládat a ověřit, že nic nechybí a vše pasuje. Vznikne tak zmenšený model - 3d mapa, která slouží jako plán k instalaci.

Zmenšené moduly musí být dostatečně jednoduché, abych je postavil velmi rychle, ale zároveň přehledné, aby bylo jasné, o jaký profil terénu jde. Jako nejmenší velikost, která vyhovuje těmto podmínkám se ukázala základna 6x6 (na jeden skutečný modul 32x32).

Příklad "mapy" k ukázkovému terénu nahoře:

Matthes_CS

Pěkné, něco takového mě taky napadlo, aby se daly moduly na zemi prohazovat s těmi na kopci.
Jinak MILS bez baseplaty dole, ale s normální plate je myslím Moduverse.

poMOCník

#9
Rozšíření MILS o vertikální modularitu - varianta 2

Varianta 2 vychází z předchozí jednodušší varianty, pouze k ní přidává další profily hran jednotlivých modulů, které v MILS neexistují. Je tedy plně kompatibilní a lze na ni kdykoli přejít z varianty 1 pouze doplněním těchto typů modulů.

Kopce v MILS systému, ať už jsou vysoké 5 nebo 15 bricků, vždy vychází ze základny a jdou o jednu úroveň nahoru a pak následuje buď rovina (označovaná jako full profile) nebo kopec dolů, tedy návrat na základnu. Proto z takhle krátkého zápisu je jasné, kde bude kopec nahoru a kde dolů:

Modul null-null-short-short typu "hills" má dvě strany na úrovni základny (null, null) a následuje krátký (short) kopec nahoru a pak opět krátký dolů.



Pro naše účely, tedy napojení terénu v prostoru s možností kombinací "hills" i "mountains" v libovolných úrovních potřebujeme systém rozšířit tak, aby bylo možné pokračovat několik kopců za sebou nahoru a pak zase dolů. Vždy začínáme na MILS základně, to se nemění, nicméně dál je možné kombinovat kopce nahoru a dolů podle potřeby.

Příklady hrany, která stoupá o 2 úrovně, tedy celkem o 10 bricků:


Příklad dvou hran za sebou, na nichž jsou 3 stoupání za sebou až do výšky 15 bricků:


Zápis v MILS, který definuje hrany modulu pro tuto variantu nepostačuje, protože potřebujeme navíc doplnit informaci, jestli je daný úsek směrem nahoru nebo dolů. U MILS je to jednoznačné, protože když předchozí byl nahoru, ten následující musí být dolů. Nicméně u některých složitějších hran mi ten původní připadá dost matoucí - a to jsem prosím programátor, takže čtení takových kódů je pro mě přirozeností :)

Dále tedy naznačím, jak by vypadal přehlednější zápis, a ještě takový, který pokryje i potřeby této rozšířené varianty.



poMOCník

Citace od: Matthes_CS kdy 16.01.2022, 10:46:27
...
Jinak MILS bez baseplaty dole, ale s normální plate je myslím Moduverse.

Moduverse má dole 2x plate a tady máme jen 1x - viz úvodní příspěvek.

poMOCník

#11
Rozšíření MILS o vertikální modularitu - popis hran modulu

U složitějších hran modulu začíná být jednořádkový popis nepřehledný, proto navrhuju tyto pravidla:

  • Popis každé hrany bude na samostatném řádku
  • Informace musí obsahovat i směr sklonu terénu - nahoru/dolů (UP / DOWN)
  • Ke každému úseku je potřeba doplnit informaci o typu terénu - tedy "hills" nebo "mountains". K tomu postačí číslo 5 nebo 15 podle počtu bricků nastoupaných na daném úseku.

Tato hrana by pak byla popsána řádkem
short 5 UP, short 5 DOWN



short 5 UP, short 5 UP



Tyto dvě hrany za sebou:
long 5 UP
short 5 UP, short 5 UP



Popis k tomuto modulu, místo toho na obrázku, by byl:
null
null, short 5 UP
full, short 5 DOWN
null

poMOCník

Připojuji obrázek detailu propojení pomocí Axle 4

Při stavbě je třeba dát pozor na 2 věci:

  • Dodržet stejný typ technic bricku s dírou pro axle. Striktně používat tu novější variantu (+ shape, nikoli x shape). Když se to namíchá, moduly nejdou spojovat.
  • Dovnitř modulu za technic bricky umístit další brick, který znemožní proklouznutí axle někam do útrob modulu - viz obrázek. Většinou pak už nikdy nejde vyndat.



Používat:
Technic Brick 1 x 2 with Axle Hole Type 1 [+ Opening] and Bottom PinRed32064c4142869Bricklink

Nepoužívat:
Technic, Brick 1 x 2 with Axle Hole (x Shape)Green32064b4233489Bricklink

yoshimaka

Citace od: poMOCník kdy 16.01.2022, 00:35:28
Rozšíření MILS o vertikální modularitu


Omlouvám se za těžký OT, ale nedá mi to a musím pochválit knihovnu!
Lust och fägring stor