>>> ČIŠTĚNÍ ŠPINAVÉHO LEGA, ZACHRAŇOVÁNÍ POŠKOZENÝCH DÍLŮ, NÁHRADA ZNIČENÝCH <<<

Založil Colonel32, 12.10.2005, 19:22:56

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 1 Host prohlíží toto téma.

Colonel32

do této diskuse se nepřispívá, k diskusi slouží tento klub: http://www.kostky.org/forum/index.php?topic=2520.0

tento článek bude průběžně updateován.

1) Čištění

Pokud se vám právě dostala do ruky krabice špinavého lega, je potřeba ji umýt. Pokud máte k dispozici pračku, a smíte v ní lego prát, je půl práce hotovo. Hromadu nahrubo roztřiďte, protože do pračky by určitě neměly:

-elektrické díly
-díly s potiskem
-díly polepené samolepkami
-snadno zlomitelné díly (dopravní značky)
-dílky, které v sobě mají větší příměs 'gumovosti', např. stromečky, stonky kytek, modified plates (placičky 1x1 nebo 1X2 s nějakým úchtem, držáčkem, žebříkem...
-příliš velké díly (placky větší jak 6x6 nebo 4x8)
-závaží
-chromované díly (všechny barvy: zlatá, chromová, bronzová)
-a podobně...

Díly připravené k praní nasypejte do povlečení na polštář, a dejte vyprat. Režim dejte: Jemné prádlo při 30°C a POZOR, nezapomeňte odstranit ždímání.

Tento způsob mytí dokáže odstranit i silně zažraný prach. A ohledně zbylých dílů, řešte stejně, jako byste pračku neměli.

Pokud pračku z nějakého důvodu použít nemůžete (nechcete, zlí rodiče, nemáte pračku atd..) je potřeba zvolit postup jiný. Opět je potřeba vytřídit speciální díly, které by mohly přijít k úhoně (hlavně staré dopravní značky a elektrické díly) a dále pak roztřídit na díly, které mají mezi study viditelný nános prachu. Ty je potřeba jeden po druhém vydrbat, ty menší vyřazeným zubním kartáčkem, na ty větší (velké plates a baseplates) je nejlepší kartáč, a v obou případech nástroj namydlený, lego namočené. Potom z dílů spláchnout nebo smočit mýdlovou pěnu, a přesunout do lavoru. POZOR, nenechávejte díly dlouho plavat v mýdlové vodě, jinak se na nich slabá vrstva mýdla usadí, a můžete je mýt znova. Nasypte do lavoru i ostatní díly, které nepotřebují tak důkladnou péči, a nasypte jen royumné množství. Díly v lavoru přesprchujte silným proudem vody, a několikrát promýchejte rukama. (Můžete přidat Jar, ale vytvoří vám vrstvu boblinek, přez kterou se bude voda z lavoru blbě vylévat, aniž byste vylili dílky) Vylejte vodu. (do vany, a mějte při ji při vylévání ucpanou špuntem, některé dílky prostevyplavíte) Tento proces opakovat tolikrát, kolikrát uznáte za vhodné, já osboně považuji za vhodné 2x.

Setkal jsem se i s nápadem nechat lego v jarové vodě přes noc odstát, ale proti silně zařranému prachu to nepomohlo, ten je nutné odstraňovat kartáč(k)em, nebo praním v pračce.

Vyprané lego dejte sušit. Nejlépe vysypat na ručník, a nechat uschnout. K urychlení tohoto procesu pomůže kostky zabalit do ručníku, a pořádně protřepat, aby se jim dostala voda z dutin. Sušené lego by nemělo být víc jak v jedné vrstvě, jinak bude schnou pomaleji. Jo, a plates schnou mnohem rychleji spodkem nahoru.
Urychlit proces sušení můžete i fénem, ale nezapomeňte udržovat bezpečnou vzdálenost, a počítejte s tím, že malé díly budete honit po celém pokoji.

Délka schnutí Lega po praní v pračce je řádově kratší, než při běžném ručním mytí např. v lavoru. Pravděpodobně jde o působení pracího prášku.

Xtepn01 popsal svojí zkušenost takto:

V předchozích případech jsem Lego vždy myl ručně a pak nechával schnout na ručníku na zemi. I po 2 dnech byly v mnohých kostkách v dutinách kapky vody.
Včera večer jsem okolo 23.00 vyndal Lego z pračky (tentokrát ho bylo opravdu hodně a tak se mi ho ani nepodařilo rozprostřít v jedné vrstvě, spíše ve 3-4) a dnes ráno kolem 7.00 bylo vše absolutně suché. Neuvěřitelné.


Raistlin M. zase tvrdí, že se mu osvědčilo dát kostky do kýblu se saponátem, nechat odmočit, hodně zašlé kousky vydrbat kartáčkem a nakonec lázeň v octové vodě. A v jakém poměru?"..no prostě šplíchnout do té vody trochu octa... Žádné skvrny od vody, kostky jsou hezky lesklé...


Elektrické díly můžete vydrbat kartáčkem a opláchnout vodou (ne koupat), ale samozřejmě na vlastní riziku. A pak je zase okamžitě usušit a vysušit. Já osobně jsem ještě s koupáním elektrických dílů problém neměl, ale pokud se rozhodnete je mýt sami, tak NA VAŠE VLASTNÍ RIZIKO.


specifické metody čištění:

Pokud jsou na boku hladké kostky vidět jemné tmavé linky nebo tečky, zabere mokrý hadřík, a pořádně přitlačit. Nebo starý zubní kartáček a mýdlo. Pokud toto nezabere, použít TEMPO (viz níže)

Na počmáraní fixkou zabírá nejlépe instantní líh ve spreji (deodorant) POZOR vyvarujte se deodorantů s antiperspirantem. Úspěšnost odstranění vad na kráse však zavisí na typu fixky, a na barvě kostky (bílé jsou na tom nejhůř). V některých případech může líh odstranit i potisk. Je nutné s tím počítat - tz. díl je zachráněn až ve chvíli, kdy se záchrana skutečně povede, ne ve chvíli kdy začnete zachraňovat.

Pokud je povrch hladký a není na něm žádný potisk, dá se samozřejmě také vyleštit pomocí Tempa.

Zažloutlé kostky nejsou špinavé. U nich došlo ke změně vnitřní sktruktury vlivem negativních vlivů, o tomto problému je pojednáno níže. 

Čistění koleček u vlaků:
Myslí se zalisovaný prach na kolečkách v drážce místech, kde se dotýka kolo kolejí. Většinou je to na vlacích, vagónech, které jejich původní majitelé používali a také nechávali koleje dlouho rotažené v místnosti, aby se prach na nich usadil a pak se ježděním zalisoval na kolečka.

Dá se to samozřejmě čistit kartáčem nebo hadrem, ale to je na dlouho. TomG na to má trošku odlišnou techniku. Je na to třeba teplou vodu s jarem, několik sirek/zápalek s uříznutou hlavičkou a zarážku. Vemete kolečko, namočíte na chvíli do jarové vody a dřívkem ze zápalky tlakem tu špínu seškrábnete. Pak stačí jen o zarážku otáčet kolečka a postupně tak očistíte celé kolečko. Dřevo plast nepoškrábe. Když skončíte, zase opláchnete kolečko v jarové vodě a je hotovo. Časově je to vyrazně rychlejší než jiné postupy a efektivnějši. Jeden konec zápalky stačí průmerně na 3 páry koleček.


Colonel32

2) Díly poškozené

Zažloutnutí:

Postihuje bílé, modré a šedé kostky. Je způsobeno okolními vlivy, hlavně kouřem a přímým slunečním zářením, a dochází zde ke změně vnitřní struktury lega, takže umytí nijak nepomůže. Existuje jistý zázračný prostředek, a nazývá se SAVO. Díly ponořené do neředěného sava cca za dva týdny získají zpět svoji původní barvu. Má to však jeden háček. Bělení savem totiž funguje pouze na bílé kostky, šedé a modré jsou na vyhození.

Potřebujete plastovou, uzavíratelnou nádobu, jejíž víčko bude pasovat těsně, a bude také plastové. Do ní nasypejte dílky, a zalejte savem až po okraj. Pečlivě uzavřete. Pokud necháte nádobu otevřenou, ještě téhož večera vás manžel(ka) vyhodí z bytu i s legem, s slovy "to se nedá dýchat" (rodiče vás nevyhodí, ti vyhodí pouze lego)

Pro ty méně znalé se SAVO kupuje v drogerii, a prodává se v litrové žluté plastové lahvi s červeným víčkem. A já osobně jsem platil 31,50 Kč za láhev.

Jak napsal klasik, SAVO a kov nejde dohromady. Nepokoušejte se bělit elektrické placičky. Během ani ne 12ti hoin začalo savo kovove kusy úspěšně rozežírat... pokud ovsem mate zažloutlý lightbrick 1x4, tak dobrá zpráva je, že ten se dá rozdělat, a vnější obal do sava hodit, zatímco vnitřní díl včetně žárovek a drátků nechat napospas osudu, ale když se to secvakne zpátky, tak to vypadá jako nové. S electric plates 2xX je to bohužel horší, protože tam je kovový kus do kostky zataven, a vyndat se nedá, naštěstí je však electric plate záležitostí nesporně levnější než lightbrick.

Zkoušel jsem bělit i dílek s potiskem, konkrétně bílé dveře s nápisem POLICE, vybělil se naprosto v pořádku, a potisk zůstal nedotčený. Dále jsem zkusil bělit i polo bílého, polo okrového koníka, a veškeré potisky (hlava, ohlávka) zůstaly taáké nedotčené.

Jediné co mě ještě napadá jsou classic space potisky, ta část s tou stříbrnou planetkou... no, uvidíme.. budu vás informovat

Jinak, vysktl se tu i názor, že toto chemické čištění narušuje molekulární vazby uvnitř kostek, a ty se pak stávají lámavější. Nevím zatím o nikom, kdo by do toho hloubal podrobněji, ale zkušenost zatím ukazuje, že s chemicky bělenými kostkami nejsou žádné problémy. Naopak co jsem zaznamenal je, že silně zažloutlé kostky jsou samy od sebe mnohem lámavější. Dvě silně zažloutlé motorky mi obě prasky v ruce, když jsem se snažil vyndat zadní kolo, normální mi to nikdy neudělaly. A teďka jsem se akorát setkal s bílím koněm, který je z jedné strany silně zažloutlý. A z té strany měl taky jednu nohu naprasklou.


Poté, co mi jedna várka lega zůstala v bělící lázni déle jak 3 měsíce, zjistil jsem, že:

- Potisky nejsou úplně nezničitelné
- Savo z lego dílů vysává jejich gumovost a ohebnost. Dlouze bělené dvojřadé kostky jsou pak skoro nepoužitelné, protože v principu nejdou odcvaknout od sebe



existuje další možnost, jak bělit zažloutlé LEGO kostky, a to pomocí peroxidu vodíku:

Potřebujete TECHNICKÝ 30% PEROXID VODÍKU, tedy ne ten z lékárny, ale z drogerie , kde prodávají chemikálie. Prodává se v půllitrové láhvi , asi za 30,-.
Peroxid nalijeme do skleněné lahve s víkem, nasypeme dílky na bělení, zavíčkujeme/aby dále odpařováním vody nezkoncentroval/ a necháme osudu. Některým stačí 24 hodin, jiné potřebují až týden. Z lázně vybíráme kostky plastovou lžící nebo plastovou pinzetou, žádné kovy /oxidace/. Opláchneme v čisté vodě. Pozor na styk peroxidu s kůží, dost pálí.
Lze bělit jakékoliv bílé kostky, průhledné kostky, kostky s potiskem. Peroxid vyžere i dost zašlou špínu a pokreslení fixou. Nedoporučuji na bělení staré světlé šedé..stane se z ní nová šedá.  ;D..na modré a červené kostky moc nepůsobí, pouze na krátkou dobu nechat ponořené, vyžere zašlou špínu. Zažloutlá modrá se nezmění..
Staré kostky - CA (Celulose Acetate) - po styku s kysličníkovou lázní "zbublinkovatí" a jsou zcela znehodnocené.
Peroxid nepáchne, je dost účinný a levný. Pouze pozor při manipulaci. Na kůži funguje jako žíravina.

Autorkou článku o peroxidu je Llevelyn


Vzhledem k tomu, že jsem již bělení pomocí peroxidu také vyzkoušel, mohu návod doplnit o několik vlastních poznatků.

1) Nezapomeňte, chcete technický, 30% peroxid vodíku, nikoli běžný, lékařský. Ten má jen 10%.

2) Technický peroxid se kupuje v drogerii. Moja pokusy v Rossmanech a podobných konzumních drogériích však skončily neúspěchem, neměli ho ani v Bauhausu. Uspěl jsem až v malé, nazávislé drogerii, a to jen proto, že jsem se na něj prodavaček zeptal. Jako vysoce nebezpečnou žíravinu ho totiž neměli na regálech, ale až za plentou.

3) Peroxid mě stál 31,50 za půl litru, tz. 2x tak drahé, co savo. Investice se však rozhodně vyplatí.

4) Bělení je potřeba provádět v uzavíratelné, skleněné nebo plastové nádobě. Peroxid totiž žere kov a na vzduchu vyčichne.

5) Při manipulaci je potřeba použít ochrané rukavice (mě se osvědčily latexové) a i tak počítejte možností mírného poleptání, a na vyndávání dílu jsem používal velké plastové síto.

6) Bělení je mnohem rychlejší než u SAVA, bohatě stačí 24 hodin.

7) Bělení je mnohem intenzivnější než u SAVA, peroxid vybělí i většinu toho, co po dvou týdnech v savu zůstalo spíše okrové než bílé.

8) Nezaznamenal jsem žádné poskození u potisků.

9) A hlavně, díly při bělení peroxidem neztrácejí pružnost, narozdíl od SAVA.


Sečteno a podtrženo, je pro mě bělení peroxidem jasná volba. SAVO tak zřejmě zůstává jen alternativou pro děti, kterým rodiče doma nedovolí peroxid. Nakonec, v době, kdy jsem psal článek o praní lega v pračce, jsem měl praní lega v pračce stále ještě zakázané, a to mi bylo jednadvacet, takže o rodičích sám něco vím.


Ohnuté (ale ne nalomené díly):

Pokud máte nějaký dílek ohnutý, dá se srovnat ohnutím na opačnou stranu a fixací. Je potřeba postupovat velmi opatrně, aby nedošlo k nalomení nebo pnutí dílu, a je skutečně potřeba prohnout díl na opačnou stranu, aby k narovnání vůbec mohlo dojít, pokud ho pouze vyrovnáte a zafixujete, míra ohnutí se může o něco zmenšit, ale díl se nenarovná úplně.

Já osobně metodu fixace v protipoloze používám na staré závory, které když mi přišly, tak obě opisovaly regulérní čtvrtkruh, a teďka už jsou v podstatě rovné (výchylka max. jeden mm na konci), ale taky už je rovnám cca dva měsíce.

Druhou možností je použít horkou vodu. Ne horkou z vodovodu, ale vařící vodu, tz. těch 100 stupňů Celsia. Lego namočené do takto horké vody se stane tvárnější, a třeba na vícekrát zprohýbané podložky  je to nejlepší způsob, jak je vyrovnat. POZOR - voda o teplotě 100 stupňů má teplotu 100 stupňů, a pro ty méně chápavější: je hodně horká. Hodí se tudíž mít po ruce nějaké nástroje, kterými budete lego do vody nořit, a zase jej vytahovat, mě osobně se osvědčily kombinačky.

POZOR - tato metoda není úplně bez rizika - protože u některých kostek dochází k blednutí barvy (zatím se mi nepodařilo přesně definovat jakých, protože když jsem chvíli vařil dva identické tmavě šedé meče (oba ze stejného materiálu - pozn. pro znalce mečů), stejně dlouhou dobu, tak jeden si svoji původní barvu uchoval, a druhý byl po vytažení světle šedý), proto je potřeba postupovat opatrně, a nekoupat díly zbytečně dlouho.

Podložky, hlavně standartní velikost 32x32 studů, je ovšem příliš velká na to, aby se do hrnce vešla. Žádný problém, Čembry našel řešení. Dejte vodu uvařit na sporáku nebo v rychlovarné konvici, a když se začne vařit, nalejte ji do dřezu, do něj se už podložka bezproblémů vejde


Díly, na kterých se objevily bílé linky, způsobené pnutím:

Zabere výše popsaná metoda s vařící vodou, uchopte díl uchopovátkem a ponořte. Po chvilce vyndejte, a prohlédněte, pokud linky nezmizely, ponořte znova.


Utržená tryska u palivové nebo hasicí hadice:

Ze trysky je potřeba vyrvat zbytek původního provázku, a je potřeba najít dostatečně dlouhou hadici bez trysky (ve většině případů je to přímo ta původní). Zastříhněte roztřepený konec provázku, na který chcete trysku nasadit, a na úzko seříznutou špejlí dostaňte do trysky trochu pomalu schnoucího vteřinového lepidla (já osobně používám modelářské lepidlo RCM Pelikán husté) Zasuňte konec hadice do trysky jak nejdále to půjde, nechte pořádně zaschnout.

Nezkoušel jsem jak velké zatížení to vydrží (páč se mi to nechtělo dělat znova), ale běžné provozní mi to zvládá bez problémů.


Plachty a látkové díly obecně - špinavé a zpřehýbané:

Legoplachty a látkové díly pocházející od lidí, kteří si lega nevážili tak jako vy, mají tendenci být silně zohýbané. Dají se však bezproblému vyžehlit do původního tvaru, jen nezapomeňte použít zvlhčovadlo, být žehleny na sucho by se jim nemuselo líbit. Pokud jsou zašpiněné (sedlý prach), můžete je dát vyprat do pračky a žehlit až potom. Aki je toho názoru, že praní jeho plachtám nijak neuškodilo, že měly roztřepené okraje už předtím, ale dokud to nebude otestováno ještě jedním nezávyslým subjektem, tak na to nespoléhejte.

Naškrobit se to nechá také, sice to pak dobře drží, ale na omak je povrch takový podivný. Já osobně si ale myslím, že vyžehlení by mělo úplně stačit


TEMPO - poškrábané díly, silné zašpinění, odstraňování potisků

TEMPO je definováno jako "Vosková pasta na čištění a leštění starých laků", a dá se koupit ve většině barev-laků, nebo v drogeriích "pro chlapy" - tz. žádné Rossmany etc., aktuálně 120g tuba okolo 83 kč.

Pro naše legařské účely se jedná spíše o brusnou pastu, která, pokud naneseme na díl a budeme hadříkem roztírat, začne postupně inkriminovaný díl brousit. Dá se tedy použít na odstranění potisků, a nebo špíny, na kterou konvenční zbraně (zubní kartáček, líh) nestačily. Pokud budeme vytrvale pokračovat dál, podaří se nám vyhladit i jemné rýhy (za cenu ubroušení toho, co bylo okolo nich). Po drbání hadříkem s brusnou pastou je nutné díl omýt, a suchým hadříkem vyleštit, protože od samotné pasty jsou díly dost matné.

Na rozdíl od koupaní v peroxidu se jedná o činnost, která docela trvá (u jednoho dílu vám to možná nepřijde), a přitom vyžaduje vaší neustálou asistenci, je tedy možné, že u některých dílu se spíše vyplatí nakoupit nové, než se snažit leštit staré.

Ačkoli TEMPO funguje velmi dobře, nedá se považovat za všelék, protože po leštění zůstanou velmi drobné, ale viditelné rýhy, takže použitím TEMPA na úplně nový díl by tedy došlo ke zhoršení jeho stavu.

pro další info viz diskuse: http://www.kostky.org/forum/index.php?topic=7264.0


PURISOL - odstranění modelářských barev

Pokud jste koupili použité lego, které předchozí majitel zkrášloval modelářskými barvami a máte důvod snažit se ho zachránit, není nic ztraceno. Na vyčištění stačí zakoupit v obchodě s modelářskými barvami přípravek jménem PURISOL. Tento přípravek rozpouší modelářské barvy bez jakéhokolik poškození plastu (v našem případě lega). Větší vrstvy barvy změní přípravek na mechanickou špínu, kterou stačí odškrábnout.

Použití: Na znečištěné lego naneste PURISOL štětečem a nechte několik minut působit, poté kartáčkem stačí špínu jednoduše očistit, větší vrstvy trvají déle, ale jdou také odstranit. Samozřejmě lze kostky do tohoto roztoku ponořit celé, ale vzhledem k ceně to příliš nedoporučuji.

Osobně se mi osvědčilo nanést připravek a nechat působit cca 5 minut, poté jsem znečištěné kolejnice ponořil do kbelíku s vodou a nekolikrát propral, modelářské barvy nanesené v jedné vrstvě téměř zmizely, větší nánosy jsem dočistil kartáčkem. Poté jsem lego znovu oplachnul ve vodě.

Závěrem:

+ Vysoký učinnek - odstraňuje běžné modelářské barvy.
+ Nerozleptává plast
+ Nereaguje s kovem

- Cena cca 130 kč za 100ml
- Neumí odstranit dvousložkové modelářské barvy a dále některé druhy speciálních, zejména zahraničních barev.
- Přípravek silně zapáchá, proto je vhodné požívat v dobře větraných prostorech
- Vysušuje pokožku, je vhodné použít rukavice

(napsal Honzik, doladil C32)

Colonel32

3) Díly chybějící, zničené

Zkuste umístit poptávku po konkrétních součástkách do soukromé inzerce zde na fóru. Dodržujte zásady poptávky po dílech, tz. napsat počet, barvu, popis dílu a vložit obrázek z peeron databáze. Mnoho lidí zde na fóru má archiv náhradních dílů (loose parts), běžnější kostky určitě nebude problém sehnat.

Zkuste nakoupit díly na Legulce nebo na Bricklinku (viz. nakupování lega)

a některé typy dílů se blbě shánějí, nebo jsou zbytečně drahé, a přitom se dají nahradit neorginálními díly:


Provázky:

Režná nit není dobrou volbou. Rob ji používal, a zavrhl.

Přišel totiž na to, že šňůra na štiky, kterou zde již kdysi navrhla Maci, je mnohem lepší. Dá se koupit v každých rybářských potřebách, mají ji v několika různých barvách, ale hlavně že i v černé barvě. Šňůra na štiky se navíc dá nad plamenem zatavit, takže se netřepí (což mimochodem u LEGO provázků nejde)

Hradní mříže a padací mosty to zvedá lépe a radostněji, protože má menší tření, a nikdy nezapadne do škvíry mezi kostkama, což se niti stávalo..

A v každé galanterii se dá koupit roletová šňůra. Ta je sice o ždibec silnější, ale také o ždibec levnější.


Hadičky a Flex trubičky k pneumatickému systému:

Originální Lego hadičky #x188 pro pneumatiku se dají nahradit palivovou hadičkou 2x1. Nejlepší je, když zajdete do nějaké prodejny specializované na modely, jako např. Pecka modelář kde je mají přibližně za 15,- Kč/bm. Barva se dělá jen průhledná. Originály od Lega se ale také dělaly průhledné, takže rozdíl není prakticky žádný.

K rozvodu vzduchu se dále používají články T #4696. I ty lze sehnat u Pecka modelář. Jsou o dost masivnější než ty původní Legové, protože jsou vyrobeny z kovu, takže jsou i o něco težší. Další rozdíl od Legových je jejich tvar, protože nejsou do "T", ale svírají všude stejný úhel, stejně jako znáček Mercedesu. Prodávají se v balení po dvou kusech za 26,- Kč.

Pro náhradu Lego Flex trubiček #75 využívaných na dlouhých rovných úsecích je alternativou bílá "duše pro bovden". Duše se vyrábějí opět pouze v jedné barvě a sice bílé a délce 1m za cca 18,- Kč.

fotodokumentace: foto 1 foto 2

děkuji Peterovi za fotky a objevení bovdenové duše


Podložky běžných barev, ale unikátních rozměrů:

Klasickým případem je hrad 6080 z roku 1984. Staví se na třech zelených podložkách, z toko jedna je klasická 16x32, a pak jsou tam dvě 16X22. Podívejte se sami, jak často se tento díl vyskytuje: http://www.peeron.com/inv/parts/210 . A pokud je nějaká z těchto podložek poškozená, jste v podstatě v háji, neboť na Bricklinku se vám takováto pitomost docela prodraží. Naštěstí lego dělalo a dělá samostatné podložky (modré a zelené o rozměru 32x32, a šedé o rozměru 48x48), které se teoreticky (i prakticky) dají rozříznout na menší, klidně i ony neobvyklé velikosti. Mezi legaři však platí tohle pravidlo: do zdravé desky se nekuchá, dříve nebo později bude mít někdo k dispozici nějakou poškozenou.

Specialista na řezání baseplates, Jindrouš, pracovní postup popisuje takto:

Nejčastěji rozřežu větší baseplate na menší, standardní. Tj. 16x16, 16x32 apod. buď podle toho, jak poškození dovolí nebo podle potřeby.

Položím plate na pevnou podložku, vezmu kovový úhelník a hobby nůž (ulamovací) a nejdřív si z dolní strany narýsuji rozdělení. Pak totéž obtáhnu ještě jednou, větší silou, takže když pak placku obrátím na lícovou stranu, jsou vidět bílé proužky, ty obtáhnu znovu. Pak už jde jemným vikláním odstranit kusy od sebe. Pak vezmu přímou brusku a od oka zarovnám okraje a rohy - to je část, nad kterou bych měl ještě zapracovat, protože to prostě není úplně rovný...   ::) Ale nějak mě nenapadá, jak to pořádně uchytit...

Colonel32

NEBĚLTE KOSTKY POMOCÍ PEROXIDU!!!

Na první pohled sice dojde k vybělení, ale po čase kostky zase začnou samy žloutnout, rychleji než předtím, a to i bez vystavení slunečním paprskům nebo cigaretovému kouři.

Ačkoli se ve většině případů stejně jednalo o již zažloutlé kostky, přesto se omlouvám všem, komu mé doporučení přineslo jakoukoli újmu (ať už jen v ceně peroxidu, nebo ve vědomém nákupu zažloutlého setu s vidinou vybělení)

FilipS

Citace od: vocucbat kdy 29.07.2012, 17:18:19
Některé fotky jsem přidal, ale mytí je velmi náročné - proto přidávám postupně.
Doporučuju mýt starým kartáček na zuby, dostane se všude kolem studů.

Póža

Citace od: FilipS kdy 29.07.2012, 17:32:18
Citace od: vocucbat kdy 29.07.2012, 17:18:19
Některé fotky jsem přidal, ale mytí je velmi náročné - proto přidávám postupně.
Doporučuju mýt starým kartáček na zuby, dostane se všude kolem studů.

Taky je podle mě dobrý štětec, ten používám já a když se lehce občas namočí, jde to parádně :)

germik

Štětec ale musí být takový ten tuhý - s nějakým ohebným se moc prachu nevyčistí :-\ ;)
,,Dont underestimate the power od Melon!"
Moje Brickshelf galerie - http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?msearch=germik

Cavelon

Pozor ale na to, aby štetiny nenechávali v plaste jemné stopy! Kedysi som používal starú štetku ;D na holenie, ktorú som považoval za dostatočne jemnú  a raz som zbadal, že na baseplate mi zanechala stopy medzi studami. Teraz čístím už iba so štetcom na optiku, ten je ok.

otaznik


VocucBat


TUKE


kilhor

Nikdo nečistíte proudem vzduchu?

Přijde mi to, že tím kartáčkem se prach jen tak nějak rozvíří a pak zase sedne zpět na model.

Proudem vzduchu se prach taky rozvíří, ale alespoň se odfoukne kamsi mimo okolí modelu.

tomas.

Já teda když už čistim, tak s vodou a ultra jemnym zubním kartáčkem Curaprox.
A je to v cajku. ;)

TUKE

a ktorý Curaprox máš? Ja mám Curaprox ultra soft 5460 a ten škriabe dieliky. Na čiernych plochách to je vidno.

tomas.


FilipS

Citace od: TUKE kdy 30.07.2012, 17:01:08
Hej... vieš na tej čiernej podložke čo je pod Minifigurkami. Tam kde nie sú štuplíky je vidno ťahy kefkou  :(
Na těch je vidět fakt všechno, čistím tím samým kartáčkem. Ještě, že je to takový skoro odpadový dílek. Jinak čistím s vodou a když je opravdu zle např.: plate kdysi politá limčou a na tom prach, dám na kartáček kapičku CIFu.

VocucBat

Tak já čistím s vodou a ještě nic se mi nepoškrábalo (k figurkám jsem se ještě nedostal).