Kostky.org

Diskuse o stavebnicích => Trains => Kolejiště => Téma založeno: peki kdy 16.07.2010, 11:34:56

Název: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech přesunuto od Mirka)
Přispěvatel: peki kdy 16.07.2010, 11:34:56
Citace od: mirek kdy 15.07.2010, 18:13:10
Dnešním dnem jsem ukončil vývoj náhrady 9V kolejí. JUPÍÍÍÍ.
Po náročném běhání "od čerta k ďáblu", od Ferony, kovopasíře, kolejové profily různých inzerentů, jsem si vytvořil poloprovozní udělátko na kterém jsem vytvořil první RC END kolej.
Díky svému vnukovi Filipovi a jeho zvídavým otázkám "...na co to máš ?" mi dal do ruky materiál, ze kterého jsem vytvořil vodivý povrch.
Protože výrobu jsem realizoval dnes na chalupě, budu v nejbližší době ještě zkoušet jízdní vlastnosti kolejí.
Povrch je vodivý, to odzkoušeno mám. Spojení s 9V kolejemi je bezproblémové. Přejezd tohoto spojení není ani znát.

přesunutá diskuse z kolejiště na půdě (http://www.kostky.org/forum/index.php?topic=15905.msg129852#msg129852)

Plánuješ zahájit sériovou výrobu  ;D ? Podělíš se o detaily? V lugbulk2 je možné koupit rovné plastové koleje. Zatím jsem s nimi počítal pod vlaky do poliček. Pokud by je šlo použít jak píšeš jako plnohodnotnou náhradu tak jich vezmu samozřejmě více  :o

V Roztokách jsi mluvil  o jisté možnosti "nacvaknutí" kovového pásku.  Toto řešení by oproti hliníkové fólii  (http://www.kostky.org/forum/index.php?topic=15905.msg99470#msg99470) mělo být životaschopné. Pokud nebudou jiné problémy (spojování kolejí, jízda 9V motoru).

Důležitou otázkou je také cena takovéto modifikace.

Název: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: mirek kdy 16.07.2010, 11:51:26
Citace od: peki kdy 16.07.2010, 11:34:56
Plánuješ zahájit sériovou výrobu  ;D ? Podělíš se o detaily? V lugbulk2 je možné koupit rovné plastové koleje. Zatím jsem s nimi počítal pod vlaky do poliček. Pokud by je šlo použít jak píšeš jako plnohodnotnou náhradu tak jich vezmu samozřejmě více  :o
V Roztokách jsi mluvil  o jisté možnosti "nacvaknutí" kovového pásku.  Toto řešení by oproti hliníkové fólii mělo být životaschopné. Pokud nebudou jiné problémy (spojování kolejí, jízda 9V motoru).
Důležitou otázkou je také cena takovéto modifikace.
Peki, malosériovou výrobu určitě. V současné době (na chalupě) vymýšlím přípravek na ohýbání plechu, tedy plíšku.
         Tím by se rychlost výroby podstatně zrychlila. Také kvalita by byla vynikající.
Nejde o nacvaknutí. To nejde zrealizovat. Plíšek coby povrch koleje je přilepen pouze dvěma kapkami vteřinového
lepidla na koncích koleje.
Spojování kolejí není problém.(na fotce detailu spojení loko a tendru je vidět i spojení kolejí).
Jízda se bude muset ještě odzkoušet.
Cena bude velmi příznivá.
Název: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: hobby kdy 16.07.2010, 13:01:07
Citace od: mirek kdy 16.07.2010, 11:51:26
... V současné době (na chalupě) vymýšlím přípravek na ohýbání plechu, tedy plíšku.
Tím by se rychlost výroby podstatně zrychlila. Také kvalita by byla vynikající.
Nevím, jak u koho jsou obloukové koleje úzký profil; u mně jich bylo vždycky nadbytek. Ale rovných se permanentně nedostává. Takže tady by se Mirkův zlepšovák rozhodně uplatnil.
Mirku, to bych si jich určitě pár desítek u Tebe objednal  ;D ( když už plánuješ tu výrobu a byl bys byl ochoten je udělat). 
Název: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníková fólie)
Přispěvatel: peki kdy 16.07.2010, 13:41:41
Citace od: mirek kdy 16.07.2010, 11:51:26
Jízda se bude muset ještě odzkoušet.
Cena bude velmi příznivá.


Potom se přimlouvám za co nejrychlejší způsob testování, vzhledem k uzávěrce lugbulk2 a možnosti nákupu rovných plastových kolejí. Chtělo by to nějaký delší rovný úsek. Kolik prototypů máš?

A nestačil by nalepit proužek jen na vnitřní stranu koleje ? Na vnější straně je to jen aby jsi mohl přivést napájení. To by se dalo realizovat klasickou 9V + modifikace IR koleje. Chápu že kolej by vizuálně nebyla tak pěkná, ale zase by se to jednodušeji vyrábělo, tedy pokud se nedá nějak elegantně vyřešit to ohýbání plechu.

Každopádně to vypadá opravdu velice slibně  :o :o
Název: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: mirek kdy 16.07.2010, 13:44:19
Hobby, nedalo mi to a test rozjezdu z nové END koleje jsem provedl v neskutečných podmínkách.
            Na chalupě mám jedinou vyrobenou END kolej. Taky novou páru, dělal jsem u ní ojnice.
            Pak jsem tu vyštrachal asi rok starou plochou 4,5V baterii.
            Posuď natočené video, kde přiložením ploché baterie, značně vybité, pára se velmi živě
            rozjíždí. Motorek stojí při rozjezdu na END koleji.

video:      http://www.youtube.com/watch?v=IyDH-fjgrrU
Název: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: mirek kdy 16.07.2010, 13:53:49
Citace od: peki kdy 16.07.2010, 13:41:41
Potom se přimlouvám za co nejrychlejší způsob testování, vzhledem k uzávěrce lugbulk2 a možnosti nákupu rovných plastových kolejí. Chtělo by to nějaký delší rovný úsek. Kolik prototypů máš?
A nestačil by nalepit proužek jen na vnitřní stranu koleje ? Na vnější straně je to jen aby jsi mohl přivést napájení. To by se dalo realizovat klasickou 9V + modifikace IR koleje. Chápu že kolej by vizuálně nebyla tak pěkná, ale zase by se to jednodušeji vyrábělo, tedy pokud se nedá nějak elegantně vyřešit to ohýbání plechu.
Každopádně to vypadá opravdu velice slibně  :o :o
Peki, dnes vyrobím ještě jednu kolej. Nemám dostatek nařezaných plíšků. Vzal jsem si jich jen 6ks. Dva jsem při
         testech ohýbání zničil.
         Přilepení proužku na vnitřní stranu nezaručuje dobré spojení více kolejí.
         Ohýbání plechu je už elegantně vyřešeno. To není problém.
Název: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: werrac kdy 16.07.2010, 14:04:07
Velmi se těším na výsledek Tvého bádání, já jsem při svých pokusech narazil na problém při "vystřihování" plechu, na koncích koleje s rozdílnou tloušťkou základu a hlavně s udržením na RC koleji, neboť lepení jsem neuvažoval. Jsem velmi zvědavý také na materiál a to jak tloušťku, tak kov (resp. slitinu - já zkoušel mosaznou planžetu).
Název: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: mirek kdy 16.07.2010, 14:25:44
Citace od: werrac kdy 16.07.2010, 14:04:07
Velmi se těším na výsledek Tvého bádání, já jsem při svých pokusech narazil na problém při "vystřihování" plechu, na koncích koleje s rozdílnou tloušťkou základu a hlavně s udržením na RC koleji, neboť lepení jsem neuvažoval. Jsem velmi zvědavý také na materiál a to jak tloušťku, tak kov (resp. slitinu - já zkoušel mosaznou planžetu).
werrac, protože síla plechu je nula,nula nic, tak přejezd  z jedné koleje na END kolej je neznatelný.
             Vystřihování plechu dokumentuji na následujících fotkách.
             Napojení na další kolej je možno dvěma způsoby. Jednoduché spojení a spojení, kdy plíšek ještě jednou 
             ohnu dovnitř. /viz.foto/

Materiál měl každý z vás už nejednou v ruce !!!
Název: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: Igorus kdy 16.07.2010, 14:43:16
Při pohledu na END koleje si říkám, že jsem měl přes Lugbulk taky pár objednat.  ;D Dobrá práci Mirku.

Co se materiálu týká - tipnul bych si nařezanou plechovku od piva  ???
Název: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: werrac kdy 16.07.2010, 14:52:24
Citace od: mirek kdy 16.07.2010, 14:25:44
Citace od: werrac kdy 16.07.2010, 14:04:07
Velmi se těším na výsledek Tvého bádání, já jsem při svých pokusech narazil na problém při "vystřihování" plechu, na koncích koleje s rozdílnou tloušťkou základu a hlavně s udržením na RC koleji, neboť lepení jsem neuvažoval. Jsem velmi zvědavý také na materiál a to jak tloušťku, tak kov (resp. slitinu - já zkoušel mosaznou planžetu).
werrac, protože síla plechu je nula,nula nic, tak přejezd  z jedné koleje na END kolej je neznatelný.
             Vystřihování plechu dokumentuji na následujících fotkách.
             Napojení na další kolej je možno dvěma způsoby. Jednoduché spojení a spojení, kdy plíšek ještě jednou 
             ohnu dovnitř. /viz.foto/

Materiál měl každý z vás už nejednou v ruce !!!

No asi jsem to nenapsal dost janě, to co jsem měl za problém, je zčásti vidět na druhé fotografii, nazval bych to opětovně srovnaným ohybem, nejde o výšku přejíždění, ale o poloviční profil v místě spojení. Musel jsem ohyb dělat na třikrát .... :-( Pořád mi to přijde jako hliník :-) Buď silný alobal, nebo plechovka ?
Název: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: mirek kdy 16.07.2010, 15:21:34
werrac a Igorus je to plechovka, v daném případě od piva BIRELL. ;D

Vnitřní povrch plechovkového hliníku je nějakým způsobem upravován. Pracné je jeho odstranění jemným
smirkovým papírem. Pak je dokonale vodivý i ve spojích dvou kolejí.
Název: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: werrac kdy 16.07.2010, 15:27:47
Ale to je asi spíš z té vyšší ne ? :-)
Pak už mě napadal jen grilovací tácek, nebo spodek z koláče :-)
Jdu se po nějaký poohlídnout, abych měl v pondělí v práci něco na hraní :-)
Název: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: mirek kdy 16.07.2010, 15:31:07
Citace od: werrac kdy 16.07.2010, 15:27:47
Ale to je asi spíš z té vyšší ne ? :-)
Stačí malá piksla. Je to z malé a ještě skoro 5cm odstřihávám.
Název: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: werrac kdy 16.07.2010, 15:34:22
Citace od: mirek kdy 16.07.2010, 15:31:07
Citace od: werrac kdy 16.07.2010, 15:27:47
Ale to je asi spíš z té vyšší ne ? :-)
Stačí malá piksla. Je to z malé a ještě skoro 5cm odstřihávám.
Takže odstříháváš prstýnek ? Mě to v tom vedru myslí ještě pomaleji než obvykle :-)
Název: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: mirek kdy 16.07.2010, 16:09:11
Citace od: werrac kdy 16.07.2010, 15:34:22
Takže odstříháváš prstýnek ? Mě to v tom vedru myslí ještě pomaleji než obvykle :-)
Prostě a jednoduše ji rozbalím. Dno a víko odstřihnu.
Název: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: mirek kdy 16.07.2010, 16:24:01
Peki,
celý vývoj vodivé koleje je ukončen. Snažil jsem se o co nejjednodušší řešení tak, aby si každý mohl takovouto
kolej vytvořit sám.
Bude k tomu potřeba svěrák, hliníkové úhelníky, dobré nůžky,vteřinové lepidlo, měřítko a šikovné ruce.

Vycházel jsem z jednoho prostého důvodu. Lego zaplavuje trh RC kolejemi, tak proč je nevyužít a nepředělat
k radosti nás vláčkařů a nepoužívat je jako 9V. Jsem rád, že se mi to po delší době povedlo. Jak říká Hobby,
každý máme spoustu 9V obloukových kolejí a tak jsem řešil jen rovné.

Dalším mým cílem bude přetransformovat tímto způsobem RC křížení na 9V.

Název: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: peki kdy 16.07.2010, 16:31:58
Citace od: mirek kdy 16.07.2010, 15:31:07
Stačí malá piksla. Je to z malé a ještě skoro 5cm odstřihávám.

Klasická jako je např. plechovka od Coly? Se mi zdá na první pohled malá. Ještě k tomu definitivnímu vyřešení problému. Je to další i když hodně slibný pokus. Nicméně je potřeba udělat zátěžové testy. Před rokem se tu podobným způsobem jásalo nad hliníkovou fólií.
Název: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: hobby kdy 16.07.2010, 16:41:02
Tak, že by to byl materiál z plechovek, tak to by mě nenapadlo. Protože mi to připadá moc komplikované = vypít pivo (:D), rozbalit, nastřihat, očistit, naohýbat atd. Pro několik kolejí budiž, ale ve větším si to neumím představit, to snad ani není myslitelné. To je jednodušší požádat přímo výrobce (těch plechovek), aby naštříhal proužky, na ohýbačce naohýbal atd. Sám bych si představoval už je jen lepit na koleje. Tohle je jednodušší a dá se to aplikovat ve velkém. Pokud plechovkáři odmítnou, tak jsou jiné podniky, jen je najít! dnes za přiměřené peníze udělají vše (samozřejmě, musí to být výrazně levnější, než původní 9V kolej).
Pokud by mně na tom velmi záleželo, šel bych touto cestou. Takhle kutilsky a poloamatérsky se mi to moc 'nejeví', ani bych si netroufnul o to Mirka žádat.
Název: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: werrac kdy 16.07.2010, 16:46:20
Sehnat čistý materiál by bylo bezva, ale vzhledem k tvaru potřebnému pro "čisté" ohyby je zapotřebí vystřihovací forma pro lis a ideálně druhá ohýbací ... A nechci tě zklamat, ale cena bude v desítkách tisíc za vystřihovací, díky materiálu bude mít sice slušnou životnost, ale stejně by to znamenalo pro slušný poměr ceny cca tisíce, či spíše desetitisíce kolejových svršků .....
A nebo v případě vhodné šířky pásku jen malá forma na zakončení tvaru, což by znamenalo dost práce. Radši se ani neodvažuju hádat cenovou kalkulaci třeba u nás ....
Název: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: hobby kdy 16.07.2010, 17:02:52
Myslím, že nemáš pravdu. Když jsem potřeboval vysekat spojnice k hnacím kolům pro moje 'páry'
viz http://www.kostky.org/forum/index.php?action=dlattach;topic=21015.0;attach=56653;image, tak jsem zašel u nás v Písku s nákresem do jedné firmy a ti mi jich za několik stovek vysekali cca 60 ks (troje různé velikosti). Počítačem, odborně, profesionálně, čistě a přesně. Kdybych si je měl sám střihat a pilovat, tak jsem to vzdal, protože by to byla hrůza.
Takhle si myslím, že by to mohlo být podobné i s kolejemi.
Název: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: werrac kdy 16.07.2010, 17:43:59
A mají nějaké WWW stránky ?

Pokud je to BaK, pak mají na stránkách běžně zpracovávanou tloušťku od 0,5 mm
Název: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: hobby kdy 16.07.2010, 19:32:04
Ano, ano, je to BaK, takže vidím, že jsi znalý věci, ale nevím už další podrobnosti, které uvádíš. Věřím, že by šla najít i jiná firma (družstvo), která je schopná vyhovět tomuto přání, pokud by šlo o stovky kusů.
Název: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: werrac kdy 16.07.2010, 20:17:31
Neznám přesnou tloušťku plechu na plechovce, ale osobně hádám něco kolem 0,1 až 0,15 mm (oficiálně se nedá najít téměř nic, nějací cvoci to měřili jako 0,005", což je zhruba 0,127mm, ale né všechny jsou stejně a hlavně uvnitř i vně je minimálně jedna vrstva ochr. nástřiku). problém pro nás představuje fakt, že plechovky se (i k mému překvapení) vyrábí tažením, takže polotovar kruhového tvaru, potažmo plech, má poněkud jinou tloušťku. Problém nastáva se zpracováním strojem, protože dnes oblíbené automaty, např Trumatic, ale i jiné, jsou stavěny s přesností běžně mezi 0,02 a 0,05mm, což pro náš materiál znamená vzhledem k tloušťce problém. Proto lze uvažovat např. střižnou formu s přesností cca 0,005 až 0,01mm, jenže ta je holt drahá. Neříkám, že to nelze řešit jinak, ale z praxe vím, že při určité přesnosti začíná problém na tloušťce cca 0,55 až 0,63mm. A řada strojů je na tom ještě hůř. Můžeš se zkusit v Písku zeptat, ale s tloušťkou pod jejich 0,5mm se jim do toho asi moc chtít nebude.

PS Dělám coby strojní inženýr v leteckém strojírenství - výrobě (hliníkové slitiny) teprve pár let, ale jsou tu i jiní strojaři a mohou přispět :-) :-)

PSS Běžná tloušťka hliníkových fólií pro potravinářství je cca 0,07 až 0,15 mm. (Ne alobal, tem má cca 8mikronů, ale obalovina, tj. tácky, pdnosy, .... POZOR má také jinou povrchovou úpravu !)
Název: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: werrac kdy 16.07.2010, 21:34:45
Mirku omlouvám se Ti předem, že to dávám opět sem, ale když už to tu začalo ....

Tahle firma http://www.keramet.cz/vyrobky.php?IDVyrobku=17 nabízí hliníkové fólie, včetně nastříhání, takže by se tím dalo prefabrikovat páskování, je to v tloušťce cca 0,1mm / 500mm a od 0,2 mm (pak 0,25 .....) / 750mm. Pro tu 0,2 by to šlo ještě určitě dělat na malém přípravku (začínám přemýšlet o protikusu koleje, ale jen ho z nějaké modelářské hmoty odlít ....) nebo ve svěráku. Otázkou zůstává životnost a rozumné "předtvarování" konců.
Název: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: mirek kdy 17.07.2010, 09:59:35
werrac, neomlouvej se, vše o hliníku (který není v Humpolci) je důležité a zajímavé.
             Také jsem hledal na internetu a našel jsem jen video z výrobní linky na plechovky.
             Tam jsem se dozvěděl právě, že vnitřní povrch plechovky je opatřen lakem na bázi vody.
             
K tvému protikusu koleje a protlačování poznamenám jen to, že jsem tuto cestu zkoušel také,
ale plech mi několikráte sklouzl a ohyb nebyl rovnoběžný.Po dvou zmařených pokusech jsem od této
metody odstoupil. Asi nafotím moji "ohýbačku".
Název: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: werrac kdy 17.07.2010, 10:37:18
Ohýbačku určitě nafoť, velmi se těším, napadlo mě ještě udělat strojní předohyb hlavní rovné části .....
Název: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: mirek kdy 17.07.2010, 12:13:55
Ohýbačka Al plechu:

1 - ohýbačka - dva hliníkové profily spojené šrouby, dvě plastové měrky
2 - upnutý plíšek a šedou měrkou nastavena výška ohybu,
3 - upnutý plíšek před ohnutím,
4 - ohnutý plíšek ve svěrce,
5 - přidána zelená měrka a upnuto ve svěráku, zelená měrka je šířka koleje,
6 - ohnutý plíšek přes zelenou měrku,
7 - oboustranně ohnutý plíšek na zelené měrce,
8 - plíšek nasazený na koleji.

Pro názornost jsem ohýbal jen malý kousek pásku. Delší jsem ani neměl.
Prosím omluvte kvalitu některých fotek.

Ohýbačku budu ještě vylepšovat.
Název: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: 5o kdy 17.07.2010, 13:22:53
Geniálne a jednoduché. Hm, to bude asi tým voľným časom, alebo skôr časom, ktorý vôbec nemám. Takže to aby som sa začal obzerať po motorčekoch a trafách, lebo pri 5ks RC, to už je iná sranda.
O strojarine si môžme niekedy napísať, venujem sa jej už niekoľko rokov, už to bude aj 15...
Ale ohyb úzkeho a tenkého hlinikového plechu asi bude trochu nevhodný na ohraňovacom stroji Trumatic. Taká desina bez problémov, vhodný doraz, rádius a prípravok + ochotný pracovník = perspektíva bez hraníc.
Název: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: FilipS kdy 17.07.2010, 16:23:33
Citace od: werrac kdy 16.07.2010, 20:17:31
Neznám přesnou tloušťku plechu na plechovce, ale osobně hádám něco kolem 0,1 až 0,15 mm (oficiálně se nedá najít téměř nic, nějací cvoci to měřili jako 0,005", což je zhruba 0,127mm, ale né všechny jsou stejně a hlavně uvnitř i vně je minimálně jedna vrstva ochr. nástřiku).
Udělal jsem malý pokus ohledně Toušky plechu.
Plechovka je od nápoje SBUDGET energy drink.
Tloušťku jsem měřil šuplérou značky Powerfix ve 3 bodech (nahoře, uprostřed a dole). Vždy mi vyšlo číslo 0,12mm (měřeno včetně laku). Snad vám to k něčemu pomůže.  ;)
Název: (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: werrac kdy 17.07.2010, 16:36:44
Díky :-)
Název: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: mirek kdy 17.07.2010, 17:30:50
Diidy , já také děkuji. Šupléru (posuvné měřítko s noniem) na chalupě nemám. Chválím.
Název: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: FilipS kdy 17.07.2010, 17:41:27
Není zač.  :)
Název: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníková fólie)
Přispěvatel: mirek kdy 18.07.2010, 12:03:51
V souvislosti s výrobou Al potahu na RC koleje jsem si hrál se zbytky plíšků.
... a "odpad" se dá využít třeba na výrobu přerušované koleje. Odpadne zasouvání papírků mezi
spoje 9V kolejí.
Název: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: Igorus kdy 19.07.2010, 10:43:56
Mirku, výborná práce. A díky za návod. Původně jsem si myslel, že proužky řežeš na výšku, aby se snadněji zachytávaly do svěráku (původní zaoblení plechovky).

Teď si začínám vyčítat, že jsem v Lugbulku neobjednal více RC kolejí  ;D
Název: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: mirek kdy 19.07.2010, 12:59:37
Jak jsem někde výše předeslal, že ohýbačku budu ještě zdokonalovat, tak zde je konečná verze,
která je velmi jednoduchá a i bez svěráku lze na ní s přehledem vesele a v ruce ohýbat.

obr.1 - první ohyb
obr.2 - druhý ohyb
Název: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: 5o kdy 19.07.2010, 14:15:15
Ja som tiež niečo skúšal: Hodil som s kolegom do stroja rozmer U profilu 5x4x5 mm, a na daný rozmer nie je možné použitie pri súčasných ohýbacích nástrojoch a rozmerov profilu. Keď prídem večer domov, zmeriam koľajnicu, či som sa trafil, lebo ten rozmer som strelil len tak z brucha.
Ale ešte aj tak budem musieť domyslieť ohnuté, resp. zakrivené koľajnice, zistiť cenu motorčekov a trafa, či sa mi to vôbec oplatí.
Název: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: Igorus kdy 19.07.2010, 14:16:50
Citace od: mirek kdy 19.07.2010, 12:59:37
Jak jsem někde výše předeslal, že ohýbačku budu ještě zdokonalovat, tak zde je konečná verze,
která je velmi jednoduchá a i bez svěráku lze na ní s přehledem vesele a v ruce ohýbat.

A kdy začne sériová výroba  ;D
Název: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: werrac kdy 19.07.2010, 15:14:23
Sériová výroba je dobrá věc, ale nejdřív bych byl pro prototypové zátěžové zkoušky :-)
Název: Re: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: Igorus kdy 19.07.2010, 16:08:16
Citace od: werrac kdy 19.07.2010, 15:14:23
Sériová výroba je dobrá věc, ale nejdřív bych byl pro prototypové zátěžové zkoušky :-)

Já Mirkovi věřím, viděl jsem jeho kutilský um na vlastní oči  ;)

Ale vážně, zátěžový test bude určitě důležitý, na druhou stranu, kdo z nás má na kolejištích takový provoz (kromě několika výjimek), aby to takto upravenou kolejnici za krátkou dobu výrazně opotřebovalo?
Název: Re: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: mirek kdy 19.07.2010, 16:36:51
Stejně, jako tomu bylo při testu Al samolepící folie, provedu test End kolejí (rovných) ve vánoční výloze.
Je pravděpodobné, že to bude i dřív. Záleží, jak seženu požadovaný Al materiál.

Oproti samolepící folii  (http://www.kostky.org/forum/index.php?topic=22511.msg98866#msg98866) je Al plech o síle 0,12mm pořád plech a nikoliv pružná Al folie. V tomto provedení
se neobávám žádného prodření materiálu (http://www.kostky.org/forum/index.php?topic=20036.msg113251#msg113251l).
Důkazem toho je i beztrestné broušení jemným smirkovým papírem (odstraňování laku), což u Al folie bych
si v žádném případě netroufnul.
Název: Re: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: Colonel32 kdy 20.07.2010, 09:17:59
Je někdo, kdo chce, abych mu plechovky schovával?
Název: Re: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: hobby kdy 20.07.2010, 09:23:19
Citace od: Colonel32 kdy 20.07.2010, 09:17:59
Je někdo, kdo chce, abych mu plechovky schovával?

;D Jo, ty budeš chlastat pivo a my pak s tím budeme mít práci. Tak to ne! ;D
Název: Re: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: hobby kdy 20.07.2010, 09:58:25
Nebo mi je schovávej, ale i s pivem! ;D
Název: Re: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: peki kdy 20.07.2010, 12:43:30
Citace od: Colonel32 kdy 20.07.2010, 09:17:59
Je někdo, kdo chce, abych mu plechovky schovával?

Nebude potřeba, podle aktuální informace od Mirka se v okolí Berouna nachází společnost, která distribuuje hliníkový plech. Mirek mám testovací vzorky podle předběžných informací o síle 0,2 mm a 0,09 mm. 
Název: Re: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: Colonel32 kdy 20.07.2010, 12:45:53
No, já měl teda na mysli plechovky od coly. Pivo z plechu nepiju.
Název: Re: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: werrac kdy 20.07.2010, 15:53:57
Citace od: werrac kdy 16.07.2010, 21:34:45
Mirku omlouvám se Ti předem, že to dávám opět sem, ale když už to tu začalo ....

Tahle firma http://www.keramet.cz/vyrobky.php?IDVyrobku=17 nabízí hliníkové fólie, včetně nastříhání, takže by se tím dalo prefabrikovat páskování, je to v tloušťce cca 0,1mm / 500mm a od 0,2 mm (pak 0,25 .....) / 750mm. Pro tu 0,2 by to šlo ještě určitě dělat na malém přípravku (začínám přemýšlet o protikusu koleje, ale jen ho z nějaké modelářské hmoty odlít ....) nebo ve svěráku. Otázkou zůstává životnost a rozumné "předtvarování" konců.
Dovolil bych se, poněkud drze, citovat :-) Králův dvůr :-)
Rád bych dále podotkl, že jsem dnes zkoušel poněkud posunout výrobu vpřed a po marné snaze ohnout v ruce, aspoň trochu opticky snesitelně, jsem se vrátil na začátek a mám asi řešení i pro obloukové koleje (pro výhybky samozřejmě). Jsem až znechucen, kolik času jsem Cimrmanovsky hledal slepé uličky. Mám nyní celkem elegantní řešení: Ocelový razník z plechu ve tvaru koleje o tloušťce 2,5mm, zatím odzkoušeno asi 170mm, víc plechu jsem z plechovky nedostal. mělo by jít lisovat na celou délku výhybky, tj. asi 285mm a to včetně zakončení, žádné ohýbání v ruce, hromadná výroba. A to hlavní protikus: GUMA, tedy obyčejná tech. pryž cca 6mm. Jediné co je třeba je ruční lis, já osobně použil 4T.
Nevýhody: je třeba přístup k lisu a nastavit plech.
Výhody: lisujete načisto, jen nasadit, razník z plechu za pár korun, který zvládne dotvarovat každá bruska a lze vyrábět i obloukové tvarové díly !!!
Dělení plechu: po dlouhých experimentech "ruční" pákově nůžky, jediné nežmoulají fólii, Vaše ruka pohybem do strany vymezuje vůle :-)
K materiálu: plechovka je krajně nevděčná a při jejím, byť opatrném, rovnání došlo ke dvěma "zlomům" ..... Síla materiálu 0,1mm by měla plně vyhovovat, zkusím se ještě poohlédnout po něčem pro povrchovou úpravu. (Nebojím se prodření, ale koroze ....)
Název: Re: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: werrac kdy 20.07.2010, 16:07:16
Slíbené fotky, vpředu prototypy guma, vzadu ruční "odpad" ......
PS Prototyp NENÍ doupravován, resp. dotvarováván !!! Takhle krásně se to ohýbá samo ..... (jen ten konec ne zcela přežil cestu domů, patří holt na kolej .....)
PSS A pro ty všímavější, ano je v OBRÁCENÉM gardu, Well, nobody is perfect ... :-)
Název: Re: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: Jonas kdy 20.07.2010, 16:47:39
S velkým obdivem sleduji toto vlákno. Je vidět, že Mirek svým neustálým pronikáním za hranice možností "čistého" Lega strhnul další zájemce a odborníky.

Mám zásobu cca 250 ks 9V kolejí, takže další už snad potřebovat nebudu, ale jsem rád, že se hledá a nachází řešení i pro ty ostatní.

Jsem nyní zvědav, kdo se pustí do předělávky RC motoru na 9V verzi. Držím palce.
Název: Re: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: peki kdy 21.07.2010, 10:20:23
Citace od: werrac kdy 20.07.2010, 15:53:57
lze vyrábět i obloukové tvarové díly ....
Bude se určitě hodit pro křížení (tam bude potřeba ještě propojit drátkem jednotlivé úseky viz obr.)

Citace od: werrac kdy 20.07.2010, 15:53:57
zkusím se ještě poohlédnout po něčem pro povrchovou úpravu. (Nebojím se prodření, ale koroze ....)
To se stává i u klasických 9V, jemný smirkový papír si s tím poradí. V Roztokách na kolejišti jsem byl velice nemile překvapen kolik rovných 9V kolejí.
Asi tak 20  :-X  z 600  ;D kolejí mělo tento problém.
Název: Re: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: mirek kdy 21.07.2010, 13:29:59
Ráno moudřejší večera. ;D
Ještě večer jsem byl trochu skeptický, když jsem mezi získanými vzorky vybíral ten správný.
Po ranním naohýbání Al plechu tl. 0,20 mm v tvrdém provedení a vytvoření End 9V koleje  jsem
nadmíru spokojený.
Nastříhání plechu této síly však musím nechat na profících. Na fotořezačce toto už nejde.
Název: Re: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: werrac kdy 21.07.2010, 15:01:51
Na obloukové koleje (výhybky a křížení) to podle dnešního zkoušení s tvrdší 0,14mm z plechovky vypadá spíš na 0,2mm měkčí ..... Pro délku přes 70 mm se u rovného střihu objevila "vlnka" a u šikmého střihu zase prasklina.

TO PEKI: Nikomu ji nevnucuji, ale vhodná pasivace povrchu u hliníku je důležitá, nerad bych kolejiště po dvou třech měsících rozebíral a šmirgloval ..... (Originál je kvalitnější, ale trpí i v uloženém stavu, vlhkost prostě v každém obydleném místě kolísá ... A než přijdeš s pravidelným čištěním: stlačený filtrovaný vzduch a odsavač)
Název: Re: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: mirek kdy 21.07.2010, 17:39:24
Použitý Al plech síly 0,2 mm při spojení dvou kolejí není ideálním řešením. Spoj je však pevný.

Použil jsem Al plech síly 0,099 mm v měkkém provedení. Spoj mezi originál Lego 9V kolejí a End 9V kolejí
je bez znatelného poskočení koleček na tomto spoji. Je však nutná obezřetnost při spojování kolejí, aby
nedocházelo ke shrnutí měkkého materiálu.

Síla 0,099mm je vhodná pro vytvarování oblouků ve výhybce.

Vše bude ještě odzkoušeno na kolejišti, na kolejovém oválu.
Název: Re: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: mirek kdy 22.07.2010, 09:26:25
Citace od: mirek kdy 21.07.2010, 17:39:24
Použitý Al plech síly 0,2 mm při spojení dvou kolejí není ideálním řešením. Spoj je však pevný.
Tento postřeh musím poopravit. Ano, kolečka při přejezdu z kolejí Lego 9V na End 9V poskočí, ale ve srovnání
s Lego flexi kolejemi (4535745), které jsou součástí setu 7939 je poskočení minimální. Po flexi kolejích kolečka
náramně drncají.
Název: Re: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: AdamKo kdy 22.07.2010, 19:10:38
Citace od: mirek kdy 22.07.2010, 09:26:25
...Lego flexi kolejemi (4535745), které jsou součástí setu 7939 je poskočení minimální. Po flexi kolejích kolečka
náramně drncají...

Originál flexi kolej je sama o sobě hnus, velebnosti :p

Jinak kroutím hlavou nad umem a nekonečnou vynalézavostí českého človíčka, který se jen tak s něčím nespokojí. Držím palec, ať zátěžové zkoušky dopadnou lépe než s al-fólií :)
Název: Re: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: mirek kdy 27.07.2010, 21:35:06
Trvalo mi to pěkně dlouho. Snad stokrát jsem jezdil po End kolejích sem a tam postavenou párou, než jsem přišel na to, v čem je zakopaný pes a co vlastně způsobuje nadskakování koleček při přejezdu spoje kolejí, při použití silnějšího Al plechu.

Výsledek: díky silnějšímu plechu se spoje kolejí mírně "rozšklebí", vyhnou ven i dovnitř koleje a
klolečka při překonávání této "překážky" mírně nadskočí.

Tento problém bude vyřešen použitím Al plechu síly 0,099mm.
Zatím jsem vytvořil pouze jednu tuto kolej. Až jich bude více pospojováno, zveřejním výsledek.
Název: Re: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: mirek kdy 31.07.2010, 14:09:30
Ze vzorku plechu Al 0,099 mm jsem zhotovil potah na RC koleje. Vystačil na 5ks těchto kolejí.

TEST: test spojení kolejí.
          Díky plechu Al 0,1 mm se koleje v místě styku "nerozšklebují" do stran a přejezd je plynulý.
          Kolečka lokomotivy nenadskakují a plynule spoj překonávají.

Pro vyzkoušení jízdních vlastností jsem použil narychlo sestavenou lokotku ovládanou IR prvky.

VÝSLEDEK TESTU: vynikající, je srovnatelný s Lego 9V kolejemi.

VIDEO :        http://www.youtube.com/user/mirekEnd#p/u/0/MGbu0oghzx8
Název: Re: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: Vasyk kdy 31.07.2010, 14:23:00
Sláva průkopníkům  ;). Teď ještě vymyslet velkovýrobu a založit e-shop  ;D.
Název: Re: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: Jonas kdy 31.07.2010, 14:48:11
Mirku,

blahopřeju k úspěchu ve vývoji.

Jen jsem nepochopil tvůj záměr:
Citace od: mirek kdy 31.07.2010, 14:09:30
Pro vyzkoušení jízdních vlastností jsem použil narychlo sestavenou lokotku ovládanou IR prvky.

Myslel jsem, že 9V koleje tvoříš primárně pro 9V vlaky. V takovém případě by tím rozhodujícím měl být test s 9V napájením a 9V motorem, ne?
Název: Re: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: mirek kdy 31.07.2010, 15:13:52
Jonasi, vodivost End 9V kolejí je odzkoušena na 9V motorku. Žádný problém.   
            Test vodivosti je zde:  http://www.youtube.com/mirekEnd#p/u/1/IyDH-fjgrrU 
       
             V tomto popisovaném testu šlo pouze o test přejezdu spoje - aby neskákal vlak - a je jedno,
            zda pro tuto zkoušku použiji IR loko, nebo 9V loko. (Na chalupě, kde právě jsem, mám pro změnu jen IR     
            loko.)
Název: Re: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: Jonas kdy 31.07.2010, 15:31:52
Jasně, rozumím.
Název: Re: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: mirek kdy 31.07.2010, 15:44:04
Citace od: Vasyk kdy 31.07.2010, 14:23:00
Sláva průkopníkům  ;). Teď ještě vymyslet velkovýrobu a založit e-shop  ;D.
Vasyku, vidím to asi takto:  V úterý jdu do firmy, která prodává požadovaný plech,
                                          nechám nastříhat, pokud se s nimi dohodnu a udělají mi to, plech na pásky.

                                          Naohýbání plechu na "U" profil zhotovím na své ohýbačce. Tento polotovar
                                          se dá dobře distribuovat.

Pak je na každém jedinci provést: -  nástřih nůžkami na krajích koleje a tento kousíček zahnout,
                                             -  kápnout na konce koleje minikapku vteřinového lepidla,
                                             - přiložit "U" profil na kolej, tu obrátit na rovné podložce a lehce přitlačit.
Název: Re: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: bartas kdy 01.08.2010, 11:50:46
Citace od: mirek kdy 31.07.2010, 15:44:04
Vasyku, vidím to asi takto:  V úterý jdu do firmy, která prodává požadovaný plech,
                                          nechám nastříhat, pokud se s nimi dohodnu a udělají mi to, plech na pásky.

                                          Naohýbání plechu na "U" profil zhotovím na své ohýbačce. Tento polotovar
                                          se dá dobře distribuovat.

Pak je na každém jedinci provést: -  nástřih nůžkami na krajích koleje a tento kousíček zahnout,
                                             -  kápnout na konce koleje minikapku vteřinového lepidla,
                                             - přiložit "U" profil na kolej, tu obrátit na rovné podložce a lehce přitlačit.
Mirku, sleduji nějakou dobu Tvou výrobu. Podotýkám, že nemám a neviděl jsem live ani jednu originál 9V kolej, proto prosím promiň za dotaz, pokud se bude zdát hloupý. Předpokládám, že plech na 9V kolejích je nerez. Proč nepoužiješ také nerez? (Předpokládám lepší životnost). Případně měď.
Jinak testy vypadají velmi příznivě.
Název: Re: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: mirek kdy 01.08.2010, 12:19:25
bartasi, barva:  měď je barevně odlišná od Lego 9V kolejí,
                         hliník odpovídá barevně Lego 9V kolejím.

             zpracování: nerez se těžko zpracovává, tedy ohýbá a nastřihuje.
                                hliník je poddajný a je s ním příjemnější práce.

Nejsem si jist, zda použitý plech na Lego 9V kolejích není nerez, ale pocínovaný plech (potravinářský).

Shrnutím výše uvedeného vychází jako ideální Al plech.  Vzhledem k tomu, že hodlám takto potáhnout
křížení, je vhodný i do zatáček při zachování stejné síly použitého Al plechu. Při přejezdu z rovinky do křížení
o nestejné síle Al plechu by docházelo k nadskakování koleček.     
Název: Re: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: bartas kdy 01.08.2010, 12:25:39
Citace od: mirek kdy 01.08.2010, 12:19:25
bartasi, barva:  měď je barevně odlišná od Lego 9V kolejí,
                         hliník odpovídá barevně Lego 9V kolejím.

             zpracování: nerez se těžko zpracovává, tedy ohýbá a nastřihuje.
                                hliník je poddajný a je s ním příjemnější práce.

Nejsem si jist, zda použitý plech na Lego 9V kolejích není nerez, ale pocínovaný plech (potravinářský).

Shrnutím výše uvedeného vychází jako ideální Al plech.  Vzhledem k tomu, že hodlám takto potáhnout
křížení, je vhodný i do zatáček při zachování stejné síly použitého Al plechu. Při přejezdu z rovinky do křížení
o nestejné síle Al plechu by docházelo k nadskakování koleček.     
Máš pravdu, že nerez je hůř tvárná a tvrdší. Myslel jsem, že při tloušťce plechu který používáš (0,1mm) by to vadit nemuselo, ale jak říkám, neviděl jsem originální kolej.
Pokud je to pocínovaná ocel, asi by měla narozdíl od nerezi reagovat na magnet.
Měď mne napadla jen z hlediska ideální vodivosti a dobré tvarovatelnosti, ale máš pravdu, že zde zcela pokulhává barevná podobnost :)

Na obalování zahnutých kolejí, případně výhybek už máš nějaký nápad na výrobní přípravky? Počítám, že zahnuté plechy asi nebude tak lehké vytvarovat aby nedoházelo k vlnám a lomům.
Název: Re: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: mirek kdy 01.08.2010, 12:29:31
bartasi, na předchozí straně (č.2) tohoto vlákna je na výhybce položen zahnutý "U" profil z 0,1mm Al plechu.
       
Název: Re: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: bartas kdy 01.08.2010, 12:34:45
Citace od: mirek kdy 01.08.2010, 12:29:31
bartasi, na předchozí straně (č.2) tohoto vlákna je na výhybce položen zahnutý "U" profil z 0,1mm Al plechu.
       

Aha, podle fotky to vypadá celkem dobře. Tak s chutí do práce a přeji hodně úspěchu.
Pavel
Název: Re: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: mirek kdy 02.08.2010, 18:48:09
Dnes jsem zakoupil 3kg Al 0,099mm folie.
Na stole se skleněnou deskou jsem uhladil fotoválečkem povrch.
Bylo mi doporučeno vzhledem k síle materálu stříhat proužky obyčejnými ostrými nůžkami.
Ve skladu na pákových nůžkách mi to odborníci nedoporučili nařezat. Materál by se kroutil
a bylo by obtížné jej vyrovnávat.
Název: Re: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: germik kdy 02.08.2010, 18:53:53
Citace od: mirek kdy 02.08.2010, 18:48:09
Dnes jsem zakoupil 3kg Al 1mm folie.
Hezké, jen se chci zeptat - nemá tam být 0.1 mm ???  >:D
Název: Re: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: mirek kdy 02.08.2010, 19:44:14
Sorry, už jsem to opravil.
Název: Re: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: mirek kdy 02.08.2010, 20:51:28
Na řezačce (rok 1921 - po mém dědečkovi), která je stále ostrá, stříhám požadované proužky.
Jde to překvapivě lehce a celkem i přesně.
Název: Re: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: dědek kdy 02.08.2010, 21:57:15
Koukám, že máš vláčky všude. :)
Název: Re: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: Vlada kdy 02.08.2010, 22:19:48
Citace od: mirek kdy 31.07.2010, 15:44:04(...) Pak je na každém jedinci provést: (...) - kápnout na konce koleje minikapku vteřinového lepidla, (...)

Ahoj Mirku,

do tohoto tématu moc nepřispívám, ale každým dnem sleduji Tvůj, dalo by se říci, revoluční vývoj "9V" kolejí, Tebou označovaných End 9V. Určitě je tu vidět velký pokrok dopředu, poněvadž poslední zde prezentovaná možnost je určitě lepší koncepce, než předchozí kolejnice potažené Al páskou. Je ale jasné, že každému vývoji předchází výzkum a hledání dalších alternativních řešení.

Ale co chci vlastně říci. Mirku, neuvažoval jsi také na tím řešením, že by jsi na konec každé kolejnice místo "minikapky" vteřinového lepidla nalepil malý proužek oboustranné tenké lepící pásky? Přeci jen takovouto pásku pak bez újmy z každé RC kolejnice lehce odstraníš, načež onu "minikapku" vteřinového lepidla už jen tak lehce neodstraníš, tedy ne alespoň bez větší či menší míry poškození kolejnice. Přeci jen RC koleje nepatří zrovna mezi levnou záležitost, takže bych hledal právě řešení, aby RC kolej při modifikaci na 9V verzi zůstala pokud možno ve své vlastní podobě, jestli mi tedy rozumíš. Ber to ode mně jen takový návrh či podmět k diskuzi  ;).
Název: Re: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: mirek kdy 03.08.2010, 08:03:05
Vlado, ANO, i tuto variantu jsem zvažoval. Byla by logickým pokračováním samolepící Al pásky.
          NE jsem si řekl proto, že konce Al plechu musí být pevně uchyceny ke koleji, aby při spojování
          kolejí nedocházelo k posunutí (i když malému) Al plechu uchyceného samolepící páskou.
          Ona síla samolepící pásky by při síle Al plechu 0,1mm byla na povrchu koleje znatelná.
          (Při prvních použití vteřinového lepidla jsem nanesl větší kapku do Al "U" profilu a po zaschnutí
          a ne důkladném přitlačení obrácené koleje na rovné podložce bylo zaschlé lepidlo patrné
          i přes Al plech.)
          Proto jsem uváděl nanesení minikapky na povrch koleje na obou koncích.

Nepředpokládám, že životnost End 9V kolejí bude tak krátká jako Al folie. Myslím si, že tyto koleje
nás přežijí.

UPŘESŇUJI: Potažení RC kolejí samolepící páskou nebyl můj nápad. Nápad a prodej byl objeven na AUKRU.
                   Já jen nápad zrealizoval a otestoval.
Název: Re: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: mirek kdy 06.08.2010, 11:13:23
Dnes jsem se pustil do otestování přípojné koleje.
Připojení originál Lego spojení je bezproblémové. Velmi dobře drží k 9V End koleji. Přenos napětí je stejný jako
u 9V Lego koleje.
Lokotka osazená 9V motorkem a kabelem propojena s RC motorkem ( má tedy 2 motory) jezdí při minimálním
nastavení trafa skutečně výborně.
Při tomto testu jsem zjistil následující. Do koleje 9V End bude zapotřebí na spodní straně vypilovat dvě drážky
pro podložení přípojného kabílku.
Název: Re: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: mirek kdy 07.08.2010, 09:47:01
Prší a prší. Pan Kemr by to komentoval trochu jinak.
Čas, kdy jsem se pustil do ohýbání Al plechu. Připravil jsem si cca 60 ks "U" profilu. To bylo včera.
Dnes prší stále, tak se pustím do nastřihávání konců těchto profilů.
Název: Re: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: dědek kdy 22.08.2010, 12:46:33
Tak jsem včera viděl výrobu 9V End kolejí a několik přivezl domů.Ta cesta stála za TO(příšerný kopec).Už jsou na panelu a jezdí se po nich perfektně, žádné cukání jako u AL pásky. ;)
Název: Re: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: mirek kdy 23.08.2010, 18:40:36
Abych to uvedl na pravou míru. PavelZ vyjel na kole z Roudnice za Litoměřice pod úpatí Radobýlu.
To je to stoupání, ten kopec. Potkali jsme se právě pod Radobýlem, kam naše rodina vyrazila na výlet na kolech.
Se ženou na dvoukole a s Pavlem jsme se vrátili na chalupu, kde jsem mu předvedl výrobu End 9V kolejí.
Pak společně jsme dojeli pod Radobýl, kde jsme se s PavlemZ rozloučili, on jel domů a my za zbytkem rodiny.
Název: Re: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: mirek kdy 02.09.2010, 18:08:53
Citace od: PavelZ kdy 22.08.2010, 12:46:33
Tak jsem včera viděl výrobu 9V End kolejí a několik přivezl domů.Ta cesta stála za TO(příšerný kopec).Už jsou na panelu a jezdí se po nich perfektně, žádné cukání jako u AL pásky. ;)
Rád bych ještě toto maličko upřesnil.
PavelZ se mi přiznal, že Al plíšky na RC koleje nelepil, jen je položil.  Zajímavý poznatek, pro ty, kteří lepidlem nechtěli ničit RC koleje.

Přiznal se poté, co jsem mu sdělil mé problémy s vhodným lepidlem. Vteřinové lepidlo (Loctite), které jsem použil, nedrželo. Zkusil jsem druhou možnost, použití UHU lepidla na plast - též neúspěšné lepení. Teprve třetí lepidlo UHU (alleskleber super) Al plech na kolejích drží.
Název: Re: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: Glesgi kdy 09.09.2010, 17:36:30
Tak, poviem vám, na toto fórum som sa zaregistroval iba dnes, :) prečítať toto vlákno síce dalo námahu, ale stálo to za to

Tak ako každý kto sa o toto vlákno zaujíma, aj ja mám klasický 9V vláčik, samozrejme aj skolajničkami, ktoré akosi časom začali "dochádzať". Jedno šťastie mám, že nedaleko môjho domu je špecializovaná predajňa, kde tieto kolajničky, dokonca aj motorčeky, viem kúpiť, aj keď tie kolajnice za cenu 2€, čo nieje veľa, ale ak môžem kúpiť RC koľaje za 14,75€, čo je vlastne 16 kusov. U 9V koľajach by to bola cena až 32€, a myslím, že to pivo bude lacnejšie ak ho takto využijem :D, aj keď je to veľmi pracné, ale myslím že to stojí naozaj za to!
Název: Re: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: Glesgi kdy 11.09.2010, 21:45:12
Citace od: mirek kdy 21.07.2010, 17:39:24
Použitý Al plech síly 0,2 mm při spojení dvou kolejí není ideálním řešením. Spoj je však pevný.

Použil jsem Al plech síly 0,099 mm v měkkém provedení. Spoj mezi originál Lego 9V kolejí a End 9V kolejí
je bez znatelného poskočení koleček na tomto spoji. Je však nutná obezřetnost při spojování kolejí, aby
nedocházelo ke shrnutí měkkého materiálu.

Síla 0,099mm je vhodná pro vytvarování oblouků ve výhybce.

Vše bude ještě odzkoušeno na kolejišti, na kolejovém oválu.

zaujímalo by ma, akým spôsobom bol vytvorený ten oblúčik na tej výhybke, vyzerá to sľubne, pretože ja som si včera vyrobil jednu plastovú kolajnicu potiahnutú hliníkovým plechom, ale jak som skúšal, tak na zátačku vy to nevyšlo :(
Název: Re: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: mirek kdy 12.09.2010, 22:12:35
Síla 0,099mm je vhodná pro vytvarování oblouků ve výhybce.
Nevím, jaké síly jsi použil Al plech. Pro vytvarování do oblouku je právě vhodná pouze síla 0,1mm.
Název: Re: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: Glesgi kdy 13.09.2010, 15:53:29
jasné, ja mám ale problém s tým, že ako náhle ju prispôsobím na požadovaný tvar oblúku, tak sa mi na jej povrchu vytvoria "vrásky" lepšie povedané vlnky, ak to dám na trať tak vlak skáče a po chvíli ju roztrhne :( a to isté sa stane ako to skúsim zrovnávať, skúsim ten 0,1 mm ja som to do teraz skúšal s plechu asi tak 0,01 mm, mal som také grilovacie tácky, tak som ich použil, zatiaľ sa to na moje prekvapenie drží celkom dobre :), ale ak už, tak nevieš náhodou učiť, akú spoľahlivosť to má na tej zákrute?
Název: Re: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: otaznik kdy 13.09.2010, 18:40:24
Citace od: Glesgi kdy 13.09.2010, 15:53:29
jasné, ja mám ale problém s tým, že ako náhle ju prispôsobím na požadovaný tvar oblúku, tak sa mi na jej povrchu vytvoria "vrásky" lepšie povedané vlnky, ak to dám na trať tak vlak skáče a po chvíli ju roztrhne :( a to isté sa stane ako to skúsim zrovnávať, skúsim ten 0,1 mm ja som to do teraz skúšal s plechu asi tak 0,01 mm, mal som také grilovacie tácky, tak som ich použil, zatiaľ sa to na moje prekvapenie drží celkom dobre :), ale ak už, tak nevieš náhodou učiť, akú spoľahlivosť to má na tej zákrute?

9V zatáčky jsou tak levné, že se, podle mého, vůbec nevyplatí tímto zabývat.
Název: Re: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: Glesgi kdy 13.09.2010, 18:43:30
taký je aj môj názor... viem ich kúpiť za 2 eura čiže 60 SK alebo 50 KČ... no aj tak  napríklad takú výhybku... asi sa to už oplatí, či nie?
Název: Re: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: dědek kdy 13.09.2010, 19:33:50
Citace od: Glesgi kdy 13.09.2010, 18:43:30
taký je aj môj názor... viem ich kúpiť za 2 eura čiže 60 SK alebo 50 KČ... no aj tak  napríklad takú výhybku... asi sa to už oplatí, či nie?
A nebo toto křížení.
Název: Re: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: Glesgi kdy 13.09.2010, 20:08:01
no, aj to :), ale najväčší problém tam asi bude zakomponovať ten jazýček na výhybke :( nejak ho tam vytvarovať.. no neviem... ja to skúsim s tým 0,1 mm na výhybku, čo to spraví, ale aj nemám žiadnu RC výhybku, takže vodivosť neodskúšam :(
Název: Re: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: mirek kdy 14.09.2010, 08:10:36
Citace od: otaznik kdy 13.09.2010, 18:40:24
9V zatáčky jsou tak levné, že se, podle mého, vůbec nevyplatí tímto zabývat.
Souhlasím s tímto názorem Otazníka. Pro vánoční výlohu už je připravený okruh, kde jsou oblouky z 9V kolejí
a rovinky z End 9V kolejí.
PavleZ - křížení je v plánu. Jen mít více času.
Název: Re: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: dědek kdy 25.09.2010, 13:48:20
Přikládám foto nových End kolejí v tunelu.Jezdí se po nich O.K. ;)
Název: Re: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: mirek kdy 26.09.2010, 09:29:23
Citace od: Glesgi kdy 25.09.2010, 19:11:13
Mirek: Tie výhybky sú utvorené s dvoch samostatných častí alebo si to ohol ako jeden celý pliešok?
           Pretože aj na original 9V výhybkách je to zložené až s troch častí, tak ma to zaujíma :)
Výhybkami jsem se dosud nezabýval. Pouze jsem zkusil jeden rovný plíšek vytvarovat na výhybce do oblouku.
Bez Problému.
ANO, origo 9V výhybky se skládají z několika plíšků, které se dotýkají. Je to proto, aby v oblouku se "nekrabatily."
Ano, počítám s tím, i z toho důvodu, že nemám tak dlouhou ohýbačku a i ze stejného důvodu "krabacení".
Název: Re: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: mirek kdy 29.09.2010, 12:03:33
Citace od: mirek kdy 14.09.2010, 08:10:36
Pro vánoční výlohu už je připravený okruh, kde jsou oblouky z 9V kolejí a rovinky z End 9V kolejí.

Pro pořádek vkládám ilustrační foto připraveného kolejiště.
Název: Re: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: Colonel32 kdy 29.09.2010, 13:00:45
Pokud chceš dělat věrný westernový vláček, pak ses rozhodně nemusel zbavovat těch červených kol, co v setu původně byly, červená kola byla pro stroje 4-4-0 více než typická. Naprostým standardem ale byly 4nápravové dvojpodvozkové tendry, stejně tak jako v americe v postatě nebyly dvojnápravové vozy. (s výjimkou možná tak důlních vozíků.

Mimochodem, ještě druhá věc. Pokud chce někdo dělat věrně udělanou mašinu jen z lego dílů, pak doporučuji nějaký stroj soustavy Engerth (s vnitřními ojnicemi) Zvenku jsou vidět jen spojnice, které se mezi dvěma nápravami dají udělat docela snadno:

http://en.wikipedia.org/wiki/File:VSB-Eb-2-5Nr25.jpg
Název: Re: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: mirek kdy 20.03.2011, 19:25:23
Na základě prosby mého přítele Morty-ho z Norska, kde norský AFOL klub projevil zájem o výrobu potahu RC kolejí hliníkovou fólií,
vytvořil jsem instruktážní video, kde je zachycena výroba na vlastní ohýbačce.
Je pravdou, že i někteří Kostkaři projevili zájem o způsob výroby End kolejí.

http://www.youtube.com/user/mirekEnd?feature=mhum#p/u/0/D4KqdR1s2Xg
Název: Re: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: Peesko kdy 21.03.2011, 14:54:28
Zdravím,
ve světě Lego Trains se aktivně pohybuji relativně krátce, ačkoli pár vlakových setů vlastním již z dětství, od října 2010 jsem začal sbírat vlakové sety ve velkém a již si také stavím vlaky, lokomotivy a různé drážní budovy dle vlastních návrhů. Musím reagovat na výborný záměr pana Mirka - výroby 9V kolejí pomocí hliníkových plíšků. Instruktážní video je výborné, doporučuji ale si tento postup patentovat, zároveň bych chtěl nabídnout své služby. Jakožto doktorand na ČVUT mám přístup do studentské modelovny, kde jsou vynikající přístroje - ohýbačky, řezačky, i počítačem řízené přesné vykrajováky materiálů od polystyrenu přez dřevo až po kovy a slitiny kovů. PLechy lze v Králově Dvoře skutečně zakoupit za dobré peníze při větším odběru. Pokud by byl zájem přednostně ze strany pana Mirka o výrobu většího množství kolejí s úsporou času i energie a na kvalitní technice, není problém, napište mi, rád zajistím návštěvu. Sám díky svému pracovnímu nasazení nemám čas tuto výrobu provádět, ale techniku na ní ve škole máme....

Dovoluji si odkázat také na nové webové stránky www.legotrains.freepage.cz .
Jak jsem již psal, pohybuji se v Lego světě aktivně chvíli, proto mé sestavy jsou převážně jen barevné kopie sériově vyráběných setů, nebo modifikace předloh z těchto stránek. Postupně ale připravuji realizovat své návrhy. Lego díly jsou již objednány ve velkém. 

Přeji úspěšné další pokusy a přípravu kolejí END 9V.

S pozdravem Peesko.
Název: Re: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech přesunuto od Mirka)
Přispěvatel: Woyta kdy 16.06.2012, 12:38:23
Jen doplnim pro ty co se boji sekundoveho lepidla. Melo by jit odstranit odlakovacem na nehty.

Na oblouky by mozna stalo za to zkusit udelat nejakej lisovaci pripravek z plastu.
Mozna na podzim neco zkusim.
Název: Re: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech přesunuto od Mirka)
Přispěvatel: mirek kdy 17.06.2012, 07:16:03
Na oblouky není žádný speciální lisovací přípravek potřeba. Folie se do oblouku snadno vytvaruje.

Ukázka:  http://www.youtube.com/mirekEnd
Název: Re: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech)
Přispěvatel: PetrBrick kdy 19.04.2013, 22:43:18
Citace od: otaznik kdy 13.09.2010, 18:40:24
Citace od: Glesgi kdy 13.09.2010, 15:53:29
jasné, ja mám ale problém s tým, že ako náhle ju prispôsobím na požadovaný tvar oblúku, tak sa mi na jej povrchu vytvoria "vrásky" lepšie povedané vlnky, ak to dám na trať tak vlak skáče a po chvíli ju roztrhne :( a to isté sa stane ako to skúsim zrovnávať, skúsim ten 0,1 mm ja som to do teraz skúšal s plechu asi tak 0,01 mm, mal som také grilovacie tácky, tak som ich použil, zatiaľ sa to na moje prekvapenie drží celkom dobre :), ale ak už, tak nevieš náhodou učiť, akú spoľahlivosť to má na tej zákrute?

9V zatáčky jsou tak levné, že se, podle mého, vůbec nevyplatí tímto zabývat.

v tomto s otaznikem naprosto souhlasím
Název: Re: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech přesunuto od Mirka)
Přispěvatel: Colonel32 kdy 19.04.2013, 22:55:57
A přestože je to naprosto zbytečné, tak sohlaslím také. Je dobře, že nesehnatelné jsou rovinky a ne zatáčky, protože doplňkové rovinky se dělají mnohem snáz, než by se v obrácené situaci dělaly zatáčky.
Název: Re: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech přesunuto od Mirka)
Přispěvatel: holub kdy 29.05.2013, 21:24:30
Co mě zaujalo tak jsem nalezl na jednom foru (skrze google něco) řešení pomocí této pásky http://www.venturetape.com/product.php?productid=1349&cat=0&page=1, takže to muže být taky v pohodě jako jednoduché řešení.

Našel jsem pár obdob :
http://www.silent-czech.cz/produkty/izolacni-materialy/lepici-pasky/i-lepici-pasky-s-kovovou-folii/
http://solutions.3mcesko.cz/wps/portal/3M/cs_CZ/EU-Auto/Home/ExploreOur/ProductFamilies/ThinBondingTapes/

Pokud to vyzkouším tak dám vědět  8)
Název: Re: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech přesunuto od Mirka)
Přispěvatel: MiHo kdy 29.05.2013, 22:10:25
Použil jsem "Měděná lepící páska 1181, tl. 0,066mm" (http://shop.advasro.cz/DetailPage.asp?DPG=87964) v šíři 9 mm na Double Crossover 60128 (http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?P=60128). Nemám to však dokončené a provozně vyzkoušené (snad to dokončím někdy po Lipně). Páska je tlusčí než hliníková páska (http://www.ventilatory-klimatizace.cz/hlinikova-paska-alu050010-p-4668.html?zenid=743086b25754d6b96e0a14fe97a407e9), kterou jsem před časem též zkoušel, ale měl jsem problém s vodivostí jejího lepidla. Nechci, aby upravou došlo k poškození nebo zásahu do původní lego vyhybky a pásku používám i k vodivým propojům pod výhybkou. Tato měděná páska má vodivost lepidla dobrou. Vizuálně ale je ta měď do očí bijící v sestavě s klasickými 9V kolejemi.
Název: Re: výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech přesunuto od Mirka)
Přispěvatel: germik kdy 29.05.2013, 22:22:30
Citace od: miho kdy 29.05.2013, 22:10:25
...Vizuálně ale je ta měď do očí bijící v sestavě s klasickými 9V kolejemi.

A to je přitom vlastně realističtější, co? ;D