(vlastní) Tatra 8x8 (813-817)

Založil PsychoWard666, 06.08.2021, 20:20:32

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 1 Host prohlíží toto téma.

PsychoWard666

Tak po dlouhé době sem si sednul k Technicu a chvíli sem si hrál a podařilo se mi konečně postavit funkční prototyp Tatry 8x8 s 6 diferenciály, v budoucnu přibyde i centrální s odpojováním předních náprav a dvoustupňovou převodovkou pokud to dovolí rozměry.

Rozměry se zatím držím více méně Tatry 813 8x8, ale do budoucna bych rád ještě vyměnil kola za větší a podle toho upravil měřítko a vyměnil náboje kol za ty s planetovou převodovkou, takže mě asi nezbyde nic jiného než si koupit 2x 42099 Extreme Offroader  :-\

Co se týče modelu, tak momentálně tam je funkční zatáčení, které má pár much, které se snad podaří vychytat a samozřejmě motor na zatáčení se přesune. Pro pohon jsou tam 2XL motory a Buwizz 2.0, do budoucna pokud koupím ty 42099 bych to rád předělal na Control+ a uvidíme jak to pak pojede.

Model jako takový je docela modulární, takže není problém odstranit nebo i přidat nápravy, teoreticky by nebyl problém udělat 12x12, ale na to moje zásoby kostek a kol bohužel nestačí  :D Finální verze bude trialová, originál má sice zamykatelný každý diferenciál samostatně, to tady teoreticky by šlo taky udělat, ale dávat tam dalších 7 motorů na uzávěrky a nebo vymýšlet složitou převodovku se mi úplně nechce, takže bude samostatně zamykatelný centrální, mezinápravové a nápravové.

A samozřejmě jakoukoliv kritiku a tipy jak to vylepšit uvítám  :)

Video jízdy

https://youtu.be/JYjGO6GLqvk

Video s detaily

https://youtu.be/IULu9ivR5V0






HD

Dobrá práce.  ;)
Není to náhodou příprava na trialovou sezonu 2022?  >:D
Pokud Vás zajímá přehled mojí tvorby, následujte link na rozcestník:
https://linktr.ee/horcikdesigns

PsychoWard666

Jelikož sem poslední téměř 3 roky byl mimo ČR tak ani nevím kdy a jaký trial se pojede  :D  Oni budou konečně osmikolky?   :D

peter

Není na škodu se občas juknout na web LTTT ;)
Další výtvory a informace najdete na mém webu ARTPeter.net, v galerii na Brickshelf.com a mém YouTube kanále.

PsychoWard666

Abych pravdu řekl, tak jsem sledoval jenom fórum a na tuhle stránku tak nějak úplně zapomněl  :)

A jenom rychlý dotaz, podle pravidel jestli to dobře chápu tak na kategorii S4 není daný rozvor, takže když mě to vychází při použití šípových pneumatik 107 x 44R na 17-23-15 studů tak to problém nebude? Abych to zohlednil během stavby, protože by mi to dost věcí vepředu zjednodušilo když ten rozvor rozšířím ze současných 15 studů na 17  :)

peter

Ano rozvor je čístě na autorech, resp. na reálných předobrazech ;)
Další výtvory a informace najdete na mém webu ARTPeter.net, v galerii na Brickshelf.com a mém YouTube kanále.

PsychoWard666

Tak jsem trochu pokročil se stavbou.

Od minule jsem trochu upravil rozvory mezi jednotlivými nápravami, aby to více odpovídalo realitě. Toto mi umožnilo vylepšit systém zatáčení kol. Dále přibyla dvoustupňová převodovka, motory na uzávěrky diferenciálů, takže je možné uzamknout všechny nápravové a všechny mezinápravové diferenciály. A jako poslední věc přibyl motor, který ovládá hřídel na kterou bude napojen přední a zadní naviják.

Zatím jsem testoval podvozek doma, teď bych se rád věnoval alespoň částečně karoserii, abych měl představu o rozložení hmotnosti a poté budu model testovat venku.

Video s novými funkcemi zde https://youtu.be/vO8WVG0_KtE








PsychoWard666

Tak karoserie jenom tak na hrubo připravená, snad brzo budu mít čas to vzít někam ven do terénu a pořádně otestovat abych vyladil detaily. Zatím sem narazil na jeden malý problém, mám tam upravenou Heavy duty převodovku od Sariela a po chvíli jízdy převod do rychla vyskočí a musím přeřadit aby se ozubená kolečka posunuli na správná místa. Ale naštěstí na převod do síly, který budu využívat většinu času tam žádný problém není.




PsychoWard666

První venkovní test. Potřebuji upravit převodovku a celkově by to chtělo asi více motorů pro pohon, do velkého kopce se to docela trápí. Ale jinak sem s podvozkem spokojený, ten funguje dobře.

https://youtu.be/DCFgnJm2Sks

PsychoWard666

Po prvním testu jsem podvozek upravil, většinu věcí zpevnil, vymezil vůle v zatáčení kde docházelo k přeskakování hřebenu a kompletně předělal prostřední část s převodovkou a motory pro převodovku, uzávěrky diferenciálů a pro naviják. Dále sem přesunul baterky dopředu a vzhledem k umístění motorů v rovině s rámem předělal celou zadní část.










otaznik

#10
Vypadá to rozhodně zajímavě, to množství motorů je úctyhodné. A právě toho bych se bál - velká váha, velké namáhání, velké tření. Navíc si myslím, že nápravové diferenciály jsou asi zbytečné - jaký je rozdíl poloměru zatáčení se zamknutými nápravovými diferenciály a s odemčenými?

PsychoWard666

Rozdíl tam je docela znatelný. Samozřejmě záleží i na povrchu po kterém to jede. Lépe to změřím až nebude pršet, doma nemám tolik prostoru na testování.

PsychoWard666

Tak jsem to změřil na dlažbě, průměr otáčení s odemčenými diferenciály je cca 200cm, se zamčenými cca 230cm.

To sice nevypadá jako velký rozdíl, ale je potřeba brát v potaz to, že ke každému diferenciálu a i od něj vede několik ozubených kol, které umožňují určité vůle, v porovnání s Tatrou Madocy, která má podobné rozměry a spojeny všechny kola jednou osou je ten rozdíl dost velký.

peter

Model vypadá, opravdu perfektně a doufám, že se příští rok s ním do LTTT zapojíš ;)
Další výtvory a informace najdete na mém webu ARTPeter.net, v galerii na Brickshelf.com a mém YouTube kanále.

PsychoWard666

Díky, doufám, že do té doby seženu potřebné díly abych model dokončil a případně vyladil, ale rád bych se zúčastnil  :)

HD

Tiše závidím a smekám imaginární klobouk.
Sám zatím zápasím s předními nápravami, bez diferenciálů, a tobě už to jezdí a provádíš měření  >:D . Dobrá práce!


No, to abych se začal snažit.  ;D
Pokud Vás zajímá přehled mojí tvorby, následujte link na rozcestník:
https://linktr.ee/horcikdesigns

PsychoWard666

Díky, no věřím, že to tvoje bude ve finále lepší jak to moje a určitě i zajedeš lepší výsledky, mě to nikdy moc nešlo  :D

Změříš pak taky průměr otáčení, pokud to budeš mít bez diferenciálů? Ať mám aspoň porovnání jestli to za tu práci vůbec stálo  :D

HD

[size=78%]No, taky mi to popravdě nikdy moc nešlo. [/size] >:D
Až bude pojízdná, tak to taky zkusím změřit, ale i kdyby byl menší, tak diferenciály mají smysl určitě vždy. ;)

Pokud Vás zajímá přehled mojí tvorby, následujte link na rozcestník:
https://linktr.ee/horcikdesigns

PsychoWard666

Tak pomalu chystám novou Tatru pro letošní trial, zatím mám nahrubo dodělaný podvozek, sám sem zvědavý jak to pojede. Ve finále tam budou 4 motory pro pohon, ale zdá se, že na testy stačí bohatě ty dva.

Ovládání přes Pybricks a vlakový ovladač.

Nápravy jsou bez diferenciálů, tak snad to bude i rozumně zatáčet. Zatím mi přijde, že při jízdě dozadu to zatáčí víc jak dopředu.


HD

No, tak to jsem taky zvědav. K čemu je ta osa s převody nahoře nad nápravami? 
Pokud Vás zajímá přehled mojí tvorby, následujte link na rozcestník:
https://linktr.ee/horcikdesigns

PsychoWard666

@HD Ta s těmi 20z koly? To je vše na zatáčení, potřeboval jsem, aby to prošlo rámem s roztečí děr 5 studů.

Se stavbou jsem trochu pokročil, otočil jsem přední nápravy, protože mi tam vznikal anti-ackermann, takhle je to tak jak to má být a zatáčí to lépe. Přední nápravy asi ještě budou chtít trošku zpevnit a zadní zesílit, protože při přejezdu přes větší překážky se kola vzadu dotknou.

Jinak to ale jede obstojně, za barákem máme kopec cca 45-50° a vyjede to bez problémů (video udělám až bude hotová karoserie).

Trošku jsem zápasil se spárováním dvou hubů k jednomu ovladači pomocí Pybricks, ale teď to funguje jak má.






Michal Moučka

Co ty battery boxy, bude se jim pak líbit ve vodě?  >:D

PsychoWard666

Doufám, že první závod ve vodě nebude a na další už bude jiná kategorie  :D  A přinejhorším je přelepím izolepou a snad to bude v pohodě.

Michal Moučka

A já zas doufám, že první zavod bude v Modřanské rokli  >:D

HD

Citace od: Michal Moučka kdy 26.02.2024, 07:58:53A já zas doufám, že první zavod bude v Modřanské rokli  >:D
Nejlépe po dešti. :D
No, taky bych ty baterky měl raději trochu výš. :D
Pokud Vás zajímá přehled mojí tvorby, následujte link na rozcestník:
https://linktr.ee/horcikdesigns

Michal Moučka

Citace od: HD kdy 26.02.2024, 08:51:11No, taky bych ty baterky měl raději trochu výš. :D
Dobrý plán  8)  Ale už se těším na ten výsledek. Máš vždy super auto.
 

milanv

Je prezervativ nepovolený nelego díl? :D
Pán na Žlutém hradě

PsychoWard666

Původně jsem chtěl přidat fotky teprve až to bude hotové, ale nějak není moc času a už skoro 14 dní mi to tu stojí na stole v tomhle stavu, tak se aspoň pochlubím jak sem pokročil a třeba mě to nakopne to dodělat  :D

Víceméně jsem přepracoval skoro vše, polonápravy, zatáčení a další detaily. Přibyla kabina, kterou jsem několikrát taky předělal a nakonec se podařilo dopředu vtěsnat i manuální naviják, který funguje obdobně jako na Land Roveru. Ještě mě čeká přepracovat hlavní rozvodovku, někde tam něco přeskakuje, vyměnit tlumiče za silnější na předních nápravách a mám pár nápadů jak přepracovat náboje kol, aby byli pevnější. A pak samozřejmě dodělat věci kvůli pravidlům LTTT.

Snad se to podaří do závodu vše dodělat.






HD

Hmm, vypadá velmi robustně. Jal to jezdí? 
Pošleš sem prosím ještě fotku detailu polonáprav?
 
Pokud Vás zajímá přehled mojí tvorby, následujte link na rozcestník:
https://linktr.ee/horcikdesigns

PsychoWard666

Zatím jsem netestoval venku, budu muset předělat ty hlavní rozvody, při velkém zatížení to přeskakuje a zatím nevím kde přesně. Polonápravy nafotím až to dodělám.