První pokus o Tatru

Založil marotr, 18.06.2016, 10:29:56

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 1 Host prohlíží toto téma.

marotr

Zdravím všechny příznivce kostek

S největší drzostí se pokusím předložit svůj první pokus o tatrovácký podvozek

Ač se to bude zdát skoro neuvěřitelné, na většinu detailů jsem přišel sám bez znalosti tohoto fora. Až dodatečně jsem zjistil, že vše jste již objevili přede mnou. Připadám si skoro jako strýc František ze Saturnina.

Se skutečným tatrováckým podvozkem se shoduji jen v použití kývavých polonáprav a umístění nápravových diferenciálů za nápravou.

Na rozdiíl od originálu má Tatra nekulhá a nemá jednu centrální osu.

Pro pohon jsem použil 1 XL motor, baterie je z modelářské buggy, vysílačka nějaká volantová. Prozatím mám pouze letecký regulátor rychlosti = jede pouze dopředu, necouvá.

Jako další krok plánuji:
1. převedení do měřítka (s přizpůsobením kolům, které mi bude syn ochotný půjčit)
2. přesun diferenciálů nad nápravy = bude jen jedna centrální osa, Tatra bude kulhat
3. motor přijde níž
4. výměnu serva za menší

Model jsem stavěl asi rok občas o víkendu.

Snažil jsem se o částečné zpracování návodu v LDD, ten neodpovídá skutečnosti.

Nejsem si jistý, jestli jsou použitá polokulová ozubená kola vhodnější než křížové klouby. Křížáků nemá syn tolik, jedno ozubené kolo již prasklo.

Prosím o kritiku, připomínky, návrhy.
Martin

Anatyt

Pecka! Konečne nejaká Tatra!

sohibil

O ktorý model Tatry sa usiluješ? Z toho podvozku toho zatiaľ moc nevyčítam.

Nie je mi jasný význam tých diferenciálov naspodu. Nemali by diferenciály byť na nápravách?
Nečakajte odo mňa chválu, z toho je len stagnácia.
Čakajte dotazy na techniku stavby a kritiku. Jedine to posúva vpred.

HD

Na první pokus dobré, ale žádná Tatra nemá tak velký sklon polonáprav. To bych viděl jako hlavní prohřešek proti tatrovitosti. :)
Líbí se mi netradiční systém zatáčení. Plánuješ video? Neb to ukáže hlavní vlastnost podvozku - spolehlivost v terénu.
Pokud Vás zajímá přehled mojí tvorby, následujte link na rozcestník:
https://linktr.ee/horcikdesigns

Stimpi

sklon poloos je nemoc tatrovácké koncepce, po zatížení by se to mohlo zlepšit ;)
v reálu to řešili třeba kombinovaným odpružením.

zdenek.f

Citace od: sohibil kdy 29.06.2016, 16:20:09...
Nie je mi jasný význam tých diferenciálov naspodu. Nemali by diferenciály byť na nápravách?
Žádná Tatra s centrální páteřovou rourou nemá diferenciály na polonápravách. Nápravové diferenciály jsou v centrální páteřové rouře před nebo za nápravou - viz video.

sohibil

Citace od: zdenek.f kdy 30.06.2016, 15:12:46
[Žádná Tatra s centrální páteřovou rourou nemá diferenciály na polonápravách. Nápravové diferenciály jsou v centrální páteřové rouře před nebo za nápravou - viz video.
Vďaka za info, toto som o Tatrovke nevedel. Neviem ale či je to riešenie lepšie ako keby si použil diferenciál na polonápravách a pohyb na kolesá previedol lomeným hriadeľom. Na riadenej náprave ho musíš použiť tak či tak (teraz mám na mysli predovšetkým skutočný nákladiak). Naviac v prípade koštrukcie v zmienenom videu nemôžu byť kolesá na ľavej a pravej strane v jednej línii. V neposlednej rade mi ten diferenciál príde aj zložitejší. Úprimne povedané, nevidím výhody tejto konštrukcie.
Nečakajte odo mňa chválu, z toho je len stagnácia.
Čakajte dotazy na techniku stavby a kritiku. Jedine to posúva vpred.

zdenek.f

#7
Citace od: sohibil kdy 01.07.2016, 19:32:16...
Vďaka za info, toto som o Tatrovke nevedel. Neviem ale či je to riešenie lepšie ako keby si použil diferenciál na polonápravách a pohyb na kolesá previedol lomeným hriadeľom. Na riadenej náprave ho musíš použiť tak či tak (teraz mám na mysli predovšetkým skutočný nákladiak). Naviac v prípade koštrukcie v zmienenom videu nemôžu byť kolesá na ľavej a pravej strane v jednej línii. V neposlednej rade mi ten diferenciál príde aj zložitejší. Úprimne povedané, nevidím výhody tejto konštrukcie.
Ale ony nemají být v jedné linii. V jedné linii byly na Tatře 11 z roku 1923. S nástupem T26 v roce 1926 došlo (doufám, že se nepletu v modelu) k předsazení poloos na jedné straně o 5cm proti poloosám na straně opačné. video

Co se výhod a nevýhod týká:
1) na řiditelných polonápravách bys musel mít po 2 homokinetických kloubech, na ostatních po jednom;
2) homokinetický kloub na každé poloose by byl jen dalším článkem, na němž by se zbytečně ztrácela část výkonu a zároveň by vyžadoval údržbu;
3) tatrovácká poloosa je samonosná, nevyžaduje systém ramen, která by držela kolo - řešení s homokinetickým kloubem vždy vyžaduje systém ramen;
4) celý systém rozvodu kroutícího momentu je v ,,jednom pouzdru'' - počínaje spojkou a konče nápravovými diferenciály a převody na poloosy;
5) při použití homokinetických kloubů není osa kyvu poloosy v ose centrální páteřové roury;
6) díky použití centrální páteřové roury jako šasi není třeba používat žebřinový rám jako hlavní část šasi (některé nástavby pro Tatru žebřinový rám nevyžadují).
video

marotr

#8
Citace od: sohibil kdy 29.06.2016, 16:20:09
O ktorý model Tatry sa usiluješ? Z toho podvozku toho zatiaľ moc nevyčítam.

Nie je mi jasný význam tých diferenciálov naspodu. Nemali by diferenciály byť na nápravách?

O modelu Tatry prozatím nejsem rozhodnutý. Pravděpodobně to bude T813 4x4 (koloběžka). Na 6x6 ani 8x8 nemá synátor díly.

Pro diferenciály za (před) nápravou jsem se rozhodnul mimo jiné z důvodu synova odmítnutí zapůjčit homokinetické klouby. Má jen 2 ks. Podvozek by navíc byl výrazně (o 6 studů) širší.

Až dodatečně jsem na netu (a pak i v reálu) viděl tatrováckou koncepci diferenciálů

marotr

Citace od: Stimpi kdy 30.06.2016, 12:50:35
sklon poloos je nemoc tatrovácké koncepce, po zatížení by se to mohlo zlepšit ;)
v reálu to řešili třeba kombinovaným odpružením.

Při zkušebních jízdách se minimálně přední náprava vyrovnává. Polonápravy propruží maximálně po úroven osy diferenciálů. Toto bylo dané především omezenou nabídkou součástek. 

marotr

#10
Citace od: HorcikDesigns kdy 29.06.2016, 21:11:19
Na první pokus dobré, ale žádná Tatra nemá tak velký sklon polonáprav. To bych viděl jako hlavní prohřešek proti tatrovitosti. :)
Líbí se mi netradiční systém zatáčení. Plánuješ video? Neb to ukáže hlavní vlastnost podvozku - spolehlivost v terénu.

Video už nějaké mám, na Youtube jsem je ještě nedal. Tam jsem teda nedal ještě vůbec žádné video.

Určitě to není model pro LTT.

Přední náprava je i přes použití 5 polokulových ozubených kol na polonápravu relativně spolehlivá

Na zadní polonápravěobčas dochází k přeskoku zubů. Zadní nápravu nemám prozatím tak pevně provázanou. Možná použijí stud řešení.

Kritickým místem jsou diferenciály. Při zátěži nám už prasklo jedno polokulové ozubené kolo poloviční šířky (omlouvám se za ten strašný popis)


marotr

#11
Citace od: HorcikDesigns kdy 29.06.2016, 21:11:19
Na první pokus dobré, ale žádná Tatra nemá tak velký sklon polonáprav. To bych viděl jako hlavní prohřešek proti tatrovitosti. :)
Líbí se mi netradiční systém zatáčení. Plánuješ video? Neb to ukáže hlavní vlastnost podvozku - spolehlivost v terénu.

Tady je má premiéra na Youtube

https://youtu.be/FFmCqBLUO0Y

https://youtu.be/G7RIsapnSCU

tomaslambo

Pěkné. Jen jsem si všiml, že při plném rejdu dojde na vnitřní straně k zalomení kola. Dál bych nějaké zarážky k nábojům, nebo by mělo stačit provázat gumičkami náboj s polonápravou.

marotr

Citace od: tomaslambo kdy 07.07.2016, 07:01:06
Pěkné. Jen jsem si všiml, že při plném rejdu dojde na vnitřní straně k zalomení kola. Dál bych nějaké zarážky k nábojům, nebo by mělo stačit provázat gumičkami náboj s polonápravou.

Omezím výchylku serva na vysílačce. Pro ovládání jsem použil nejakou modelářskou vysílačku. Prozatím mám pouze "letecký" regulátor rychlosti = jezdíme jen dopředu.

A zarážky dám někam k mechanismu řízení. Podvozek má rejd, který zdaleka neodpovídá realitě. Při šířce asi 20 cm (vím, že tady je jednotkou stud) se otočí na průměru asi 65 cm


sohibil

Nemáš trochu obavy o predné závesy? Mne sa už pár tých "trojuholníkových" dielov podarilo polámať/poohýbať. Na druhú stranu neviem čím iným by som to riešil, hlavne ak chcem na prednú nápravu previesť pohyb.

Mimochodom existuje nejaký spôsob ako umiestniť na prednej náprave kĺby dovnútra kolies? Nepotrebovali by potom toľko priestoru pri vytáčaní.
Nečakajte odo mňa chválu, z toho je len stagnácia.
Čakajte dotazy na techniku stavby a kritiku. Jedine to posúva vpred.

HD

Citace od: sohibil kdy 14.07.2016, 12:14:29
Mimochodom existuje nejaký spôsob ako umiestniť na prednej náprave kĺby dovnútra kolies? Nepotrebovali by potom toľko priestoru pri vytáčaní.
Existuje. Za současné nabídky dílků vím o dvou: vynechat pohon nebo přejít na vlastní kola, což ale není čistě "lego" řešení.
Pokud Vás zajímá přehled mojí tvorby, následujte link na rozcestník:
https://linktr.ee/horcikdesigns

sohibil

S vynechaním pohonu nemám problém, ide mi v podstate len o tú konštrukciu. Viem že v legu je aj niekoľko typov "dutých" kolies, ale zmysel to má len u tých väčších.
Nečakajte odo mňa chválu, z toho je len stagnácia.
Čakajte dotazy na techniku stavby a kritiku. Jedine to posúva vpred.

LLLuky

Zatím to vypadá slibně.. moc se těším na výsledek!

marotr

#19
Děkuji všem za připomínky a "nakopnutí" správnějším směrem.

O víkendu jsem se trochu snažil "vytuňákovat" podvozek, možná dokonce i dát do přibližného měřítka.

Prozatím držím systém dvou os kývání polonáprav, diferenciál za (před) nápravou.

Servo řízení jsem vzměnil za mnohem menší, regulátor je již obousměrný.

Motor jsem přesunul těsně za přední nápravu.

Změnil jsem celkový převod z 8:24 na 12:24. Původní model byl neskutečně pomalý.

Změnil jsem uložení tlumičů. Polonápravy již nejsou tak odkloněné od vodorovné osy. Přesto se ještě nekopíruji reálnou Tatru. Předních polonápravy při plném propružení naráží do konstrukce rámu.

Na přední nápravě jsem zdvojil pružiny.

Budu se snažit postavit 813, 4x4, tahač přívěsů. Pravděpodobně něco takového

http://www.pmht.net/forum/viewtopic.php?f=79&t=7&sid=1311098285c94db8dde2a740f043c50c


Z původního skoro čistého studless řešení jsem začal na rozpracovaném modelu měnit na studded. Toto řešení radikálně omezilo přeskakování zubů. S přeskakováním byly problémy na zadních polonápravách. Pak se přesunuly k pohonu diferenciálů. Navíc dorostenec má mnohem víc klasických dílků, technics jsem mu už vybral

Dalším důvodem přechodu na kombinovanou stavbu je příprava nového podvozku (viz příští zpráva) a možnost modulárního řešení

Docela mne překvapilo, jak je ochotná jezdit do kopce. Video bude (možná) o víkendu

Předem děkuji za další kritiku, připomínky, návrhy

Martin

marotr

#20
A tady je malý náhled na další krok.

Jedna centrální osa

polonápravy kulhají o půl studu.

Zatáčecí část polonápravy je jeden stud skrytá v kole.

Celkově je rozchod  minimálně o 6 studů menší. Snad mi bude synátor ochotný půjčit kola i na 6x6 a nebo 8x8. Homokinetické klouby dostal k narozeninám v (prozatím) dostatečném počtu.

Diferenciál jsem přesunul nad centrální osu

Otočná část obou polonáprav se prozatím liší. O víkendu přední nápravu zkusím podrobit jízdní zkoušce a vyberu jedno řešení

HD

Nafoť ji prosím za lepšího světla, takto je mnoho kritických míst schováno. Ale máš luxusní dvoulinkový konektor  :D
Pokud Vás zajímá přehled mojí tvorby, následujte link na rozcestník:
https://linktr.ee/horcikdesigns

sohibil

Tá 230V vidlica na predošlej verzii pôsobí trochu desivo :)

Nová predná náprava  = clever :) Akurát je ten mechanizmus dosť objemný, neviem ako sa do prípadného modelu skryje.

Ako by si riešil náhon 6x6?
Nečakajte odo mňa chválu, z toho je len stagnácia.
Čakajte dotazy na techniku stavby a kritiku. Jedine to posúva vpred.

marotr

Exkluzivní koncovka byla první, kterou jsem v pátek večer našel

O umístění konstrukce do modelu se až tolik nebojím. Stávající strašná konstrukce slouží pouze pro ověření funkčnosti kývacích polonáprav a umístění diferenciálu.

Prozatím předpokládám, že bych tuto naklonoval a dal jednoduše do řady. A s vhodnými koly se možná vejdu i do nějakého měřítka

marotr

O víkendu jsem se snažil dát modelu nějakou podobu.

Nakonec jsem se s přivřením všech očí přiblížil T813, tahač návěsů. Na korbu pro tahač přívěsů mi (synovi) už nezůstaly díly.

Jízdní vlastnosti šly po instalaci kabiny do kytiček. Budka je moc těžká. I přes zdvojení předních pružin jde model při jízdě dopředu "na čumák", při couvání se přední kola skoro neuvěřitelně propruží. Nepomáhá ani pomocná gumička.

Model dostal funkční volant.

Ukázky jízdy:

s přívěsem ve dne

https://youtu.be/ICoTnRj19VU

samostatná večer

https://youtu.be/G4a3hqtRO9s

Model půjde velmi rychle rozdělat. Dále budu pokračovat v kulhavém podvozku s diferenciálem nad nápravou, studded řešení.

Se stávajícím konceptem jsem se snažil poprat z následujících důvodů:

1. ukázat synovi, že je skoro každou překážku (chybějící homokinetické klouby) možné vyřešit netradiční cestou
2. vyzkoušet reálné možnosti lega
3. zkusit, jestli na takovouto výzvu mám

Děkuji vám za připomínky, dotazy, nasměrování lepší cestou
 
Případné chybějící fotky dodám při demontáži