Kostky.org

Diskuse o stavebnicích => Trains => Elektronika => Téma založeno: Colonel32 kdy 12.06.2011, 21:31:53

Anketa
Otázka: Jaká by pro vás byla nejvsšší přijatelná cena?
Volba 1: Do 300 kč
Volba 2: 400 kč
Volba 3: 500 kč
Volba 4: 600 kč
Volba 5: 700 kč
Volba 6: 800 kč
Volba 7: 900 kč
Volba 8: 1000 kč
Volba 9: 1500 kč
Volba 10: Nemám zájem
Název: Nové 9V motory
Přispěvatel: Colonel32 kdy 12.06.2011, 21:31:53
Vzhledem k ukončení podpory 9V kolejového systému se začali nacházet lidi, kteří ho nahrazují (polepování plastových kolejnic, zakázková výroba nových). Zajímalo by mě, jaký by byl zájem o nové vlakové motory:

- stejné rozměry jako původní motory, aby se daly zaměňovat.
- kovové okolky a sběr proudu
- zpřevodované na nižší rychlost oproti běžným motorům
- díra pro třetí kola uprostřed (aby šlo opticky nahradit 12V motory)
- v kolech díry pro ojnice a spojnice (imitace parních lokomotiv nebo spojnicových dieselů)

Odpovídejte prosím vážně.

Název: Re: Nové 9V motory
Přispěvatel: MiHo kdy 13.06.2011, 09:01:30
Citace od: Colonel32 kdy 12.06.2011, 21:31:53
- zpřevodované na nižší rychlost oproti běžným motorům

Jaký má význam zpřevodování na nižší rychlost ?

Možná by nebyla špatná možnost zapojit mezi sběr proudu a vlastní vnitřní elektromotor Power Functions IR Receiver 8884 tj. jeden konektor pro výstup ze sběru proudu a druhý na elektromotor. Kdo by nechtěl tuto možnost využít přemostí konektory kablíkem.
Umožnilo by to napájet z kolejnic a ovládat dálkovým ovládáním, čímž by se skloubily výhody obou systémů.
Název: Re: Nové 9V motory
Přispěvatel: mirek kdy 13.06.2011, 10:13:06
Colonel32   Dotaz a nástin požadavků je správný.
                 Pokud se týká zpřevodování na nižší rychlost, tak tuto podmínku splňují motorky české výroby, firmy ETS.
                 Ty dokonce mají třecí spojku, která vytváří dokonalý rozjezd. Jejich kola mají závit na ojnici.
                 Otázkou, použít tento motorek na Lego koleje jsem se už zabýval.

Miho           Kombinovat 9V a PF systém nedoporučuji. PF Lego vyrábí, není nutnost tuto výrobu dublovat. Jedná se jen o 9V   
                 motorky, které se nevyrábí.
Název: Re: Nové 9V motory
Přispěvatel: Anatyt kdy 13.06.2011, 10:17:24
Citace od: mirek kdy 13.06.2011, 10:13:06
Pokud se týká zpřevodování na nižší rychlost, tak tuto podmínku splňují motorky české výroby, firmy ETS. Ty dokonce mají třecí spojku, která vytváří dokonalý rozjezd. Jejich kola mají závit na ojnici.

A utiahol by tento motor LEGO súpravu? Predsalen 10 dielna súprava LEGO vlaku je o niečo ťažšia ako H0.
Název: Re: Nové 9V motory
Přispěvatel: mirek kdy 13.06.2011, 10:23:55
Anatyt Tak za prvé ETS není HO. Motorek má velkou sílu, aniž by měl na kolečkách gumový nákružek. Posoudit, zda utáhne delší 
            soupravu nedokážu. Na kolejištích reklamních, která jsem viděl toho utáhne dost.

Zde je odkaz na různé typy uspořádání motorků.
         http://www.ets.cz/sekce.php?id=22&PHPSESSID=6846632fdb5bafc6327db938beb11832
Název: Re: Nové 9V motory
Přispěvatel: peter kdy 13.06.2011, 10:29:28
Citace od: mirek kdy 13.06.2011, 10:23:55Motorek má velkou sílu, aniž by měl na kolečkách gumový nákružek.

Já si vždy myslel, že gumové nákružky neměli modely z důvodu slabého výkonu motorků, ale z důvodu malé váhy samotných lokomotiv a tedy malého tření.
Název: Re: Nové 9V motory
Přispěvatel: peki kdy 13.06.2011, 11:08:26
Zajímavou možností (pravda pouze pro ty co už nějaké 9V motory mají) by byla možnost výměny elektromotorku (http://www.kostky.org/forum/index.php?topic=8840.0) ve vlakovém motoru. Ze zkušeností s provozem kolejiště v Roztokách a KŽ (dlouhodobý provoz) je to právě tato součástka která je kritická. Dá se to sice opravit viz Štěpánův postup (http://www.kostky.org/forum/index.php?topic=8840.msg130192#msg130192), ale je to dost pracné.

Další variantou (zase pro ty co mají 9V motor i nefunkční) je "vykuchat" nefunkční 9V motor:
- odstranit motor
- převody

V motoru zůstanou:
- kolečka
- sběrače

Takto upraveným motorem  (přímo z 9V kolejí ) napájet IR motor. Předpokládám (nemám zatím ověřeno), že by se tím dal napájet i PF přijímač (v kolejích je nastaveno požadované napájecí napětí, rychlost vlaku se řídí vysílačem) a tak řídit PF vlak.

No a nakonec k tématu  ;D
Plnohodnotná náhrada 9V motoru určitě ano. Byl bych "skromný"
- stejná velikost
- stejně chytrý vnitřek (proudová pojistka)

Požadavky na změnu:
- rozebiratelnost (šroubky) jako u IR motoru
- možnost koupit elektromotorek/převody jako náhradní díl





     
Název: Re: Nové 9V motory
Přispěvatel: Colonel32 kdy 13.06.2011, 11:47:59
Citace od: peter kdy 13.06.2011, 10:29:28
Já si vždy myslel, že gumové nákružky neměli modely z důvodu slabého výkonu motorků, ale z důvodu malé váhy samotných lokomotiv a tedy malého tření.

BB s tím kdysi dělal pokusy. Lokomotiva na 12V rovných (vroubkovaných) kolejích, 2 12V motory s bandážemi. Utáhl 130 vagónů a jediný problém byl, že více neudržely magnety.
Název: Re: Nové 9V motory
Přispěvatel: MiHo kdy 13.06.2011, 13:37:51
Citace od: mirek kdy 13.06.2011, 10:13:06
Miho           Kombinovat 9V a PF systém nedoporučuji. PF Lego vyrábí, není nutnost tuto výrobu dublovat. Jedná se jen o 9V   
                 motorky, které se nevyrábí.

Lego sice PF motor vyrábí, ale ten nemá kovové nákolky a sběrače. Jednalo se o využití výhody dálkového ovládání bez použití baterií nebo akumulátorů. Oproti stávajícím 9V motoru je to jen jeden vývod navíc.
Pekiho řešení je dobré, ale kde brát nefunkční 9V motorky k vykuchání ? Navíc toto řešení lze použít jen tam, kde má lokomotiva dva podvozky (nelze použít u krátkých lokomotiv a hnaných tendrů). Jednoduší řešení by bylo doplnit 9V motor PF vývodem k elektromotorku a stávající 9V stud konektor použít pro vyvedení od sběračů.

Propojení Power Functions IR Receiveru s 9V jsem testoval zatím tak, že jsem ho zařadil mezi 9V regulátor 2868b (http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?P=2868b), který měl ovládací kolečko otočeno na plný výkon a 9V napájecí kabel 5306c01 (http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?P=5306c01).
Čtyřvodičová soustava PF v tomto případě neodpovídá dvouvodičové 9V a redukční kabel 60656 (http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?P=60656) v tomto případě nelze jednoduše použít. Vodiče se musí vykřížit úpravou tohoto kabelu.
Hlavní výhodou tohoto řešení je, že se mohu pohybovat v kolejišti po bytě a po každám nakolejení soupravy nemusím běžet zpět k regulátoru. Mohu ovládat z jakéhokoli místa. Nevýhodou je jen jeden 9V vlak na jednom okruhu.
Název: Re: Nové 9V motory
Přispěvatel: Colonel32 kdy 02.07.2011, 23:24:46
Mám člověka, který má potřebné znalosti, zkušenosti a zázemí, aby byl schopný takovéto motory vyrábět. Hrubý odhad na rozjetí sériové výroby a materiál na 1000 kusů je něco přez půl milionu korun. Je ovšem odborníkem na modely jiné velikosti a do trhu s legem nemá zájem investovat sám.

Je někdo, kdo by měl zájem se na takovémto projektu podílet? (Ať už i organizačně - propagace, prodej nebo jen jako investor, investice min. 100,000 kč?) Není nutné se hlásit veřejně, klidně stačí SZ.
Název: Re: Nové 9V motory
Přispěvatel: Blake kdy 03.07.2011, 17:39:38
Citace od: Colonel32 kdy 02.07.2011, 23:24:46
Mám člověka, ...

Jinak: http://www.ceskatelevize.cz/program/dend/
Název: Re: Nové 9V motory
Přispěvatel: Papiňák kdy 03.07.2011, 18:15:12
Citace od: miho kdy 13.06.2011, 13:37:51

Lego sice PF motor vyrábí, ale ten nemá kovové nákolky a sběrače. Jednalo se o využití výhody dálkového ovládání bez použití baterií nebo akumulátorů. Oproti stávajícím 9V motoru je to jen jeden vývod navíc.


Myslím že je to dobrý nápad, kromě ovládání by i umožňoval stálý přívod pro osvětlení vagonků nebo rozvody po kolejišti... jen bych přepínání řešil spíš nějakým přepínačem na motorku, než aby při použití na 9V byla nutnost kabelu. Před PF konektor by se pak hodil usměrňovač, případně nějaká stabilizace, aby se to nepřepólovalo a nekolísalo napětí...

A ještě jeden nápad, co udělat jednu nápravu demontovatelnou, pro realizaci dvounápravových lokomotiv?