Torsenův diferenciál

Založil eNTy, 11.04.2006, 17:34:32

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 1 Host prohlíží toto téma.

eNTy

Pro svůj pomalu vznikající MOC jsem se rozhodl nespokojit se s klasickým diferenciálem a chěl jsem něco extra. Líbil se mi Limited Slip Differential, konkrétně Torsenův, který už z Lega pár lidí dělalo (IMHO nejpěknější najdete na http://odin.prohosting.com/mrplanet/torsen/Torsen.htm). Protože se mi však stávající verze zdála příliš "rozměrná", trochu jsem "tunil" až jsem se dopracoval k tomuto:



Třeba se vám bude někdy hodit.
Pro ty co nevědí, tak LSD diferenciály narozdíl od obyčejných (klasické LEGO dif.) dovolují kolům jenom určitý rozdíl úhlových rychlostí (u norm. diferenciálu je rozdíl libovolný), poté vzroste tření natolik, že se diferenciál zamkne a kola se točí stejně rychle. Kdo někdy jel ve slušnějším sportovním autě s LSD, tak zná ten pocit, kdy auto na konci zatáčky zabere a vystřelí vás kupředu...no, je jasné, že to každý LEGO model prostě musí mít  :)
Více viz Wiki LSD a Wiki Torsen.
Ještě poznámka pro šťoury, LEGO Torsen má s klasickým Torsenem shodný pouze účinek (do jisté míry), konstrukce je zcela jiná z důvodu absence spirálových ozubených kol, na kterých je Torsen založen....

jajir

tak tohle je opravdu krasne, myslim ze tvoje uprava diferencialu je velmi napadita.

jajir

Jaky rozdil rychlosti tech dvou kol ti dovoli ta tvoje varianta diferencialu?
Jestli tomu rozumim tomu spravne, tak pokud budu diferencial pohanet, a jedno kolo postupne zastavovat, tak mi diferencial se zvysujicim se rozdilem rychlosti kol, bude klast vetsi a vetsi odpor? Testoval jsi to?

eNTy

Citace od: jajir kdy 11.04.2006, 18:11:24
Jaky rozdil rychlosti tech dvou kol ti dovoli ta tvoje varianta diferencialu?
Jestli tomu rozumim tomu spravne, tak pokud budu diferencial pohanet, a jedno kolo postupne zastavovat, tak mi diferencial se zvysujicim se rozdilem rychlosti kol, bude klast vetsi a vetsi odpor? Testoval jsi to?

Ano, presne takhle to funguje. Presne cislo rozdilu rychlosti ti ale nedam, rekl bych ze nejvic zalezi na tom, jak presne ti sedi ty worm geary a jaky "slack" ma cela soustava, v LEGU neco merit presne asi nejde. Nicmene hlavni princip zustava zachovan....nejaky rozdil to povoli, nejaky uz ne  :)

Pepan

Vypadá to fakt zajímavě  :D Chtěl jsem si to postavit podle toho  tvého obrázku a vyzkoušet, ale nemám ty ozubené kola  :'(

eNTy

Tak zkus ten original, pouziva klasicke 40teeth a 16teeth...

Pepan

Ten už jsem myslím kdysi zkoušel, mě zajímala ta zmenšená varianta  :)

expertik

Citace od: pepan kdy 11.04.2006, 19:28:28
Ten už jsem myslím kdysi zkoušel, mě zajímala ta zmenšená varianta  :)

Zaujimave...:-)) cez sviatky si postavim obe varianty a zlozim to dokopy s podvozkom a odskusam...pekneee...:-))) P.S.: Pneu motor je hotovy, dnes vecer to idem testovat a uvidime, ci to vobec pojde...ak ano pracujem na kompresore k nemu :-)))

eNTy

Mimochodem, pri staveni fakt ocenite genialitu lego-geometrie, jak je to dokonale vymyslene a jak lze najit zajimave zlomky LU prakticky kdekoliv, pasujete to, jak kdyby ty dily byly vyrobeny jen kvuli tomu diferencialu....

jajir

Ahoj,
tak jsem dneska neodolal a rano jsem si slozil ten diferencial.
Trochu me to zklamalo, ale na vine neni tvoje konstrukce, ale snecci prevod. Mezi snekem a ozubenym koleckem vznika velke treni. Pokud jednu osicku zacnu brzdit, diferencial se temer okamzite zasekne - zamkne. Vec by resilo, kdyby ten snek a to ozubene kolo nemeli takovy rozdil v uhlech mezi osou otaceni a plochou ozubenych kolecek.
Ale zhruba to funguje jak ma. Ani to reseni ze ktereho si vysel to neresi lepe ;)
kazdopadne to jeste nekdy pouziju

eNTy

On se ten diferencial ale ma takhle chovat. Pokud se jedna osa vubec netoci, tak by se mel zamknout hned.
Pri mensim rozdilu otacek to chvili trva (coz je spravne) ale nakonec se zamkne (coz by nemel), zalezi, jakou vuli ma ten snek.

stambi

už jsem thread na toto téma založil dříve
http://www.kostky.org/forum/index.php?topic=155.0

zajímavé na tom je že tento Tdiff. se opět nechová jak by měl, stejně jako všechny jeho předchozí technic konstrukce, nedovoluje totiž jen určitý stupen rozdílu v rychlosti, po čase se prostě zakousne a nepustí dokud se "nerozvine" tedy sevře v zatáčce o libovolně velkém poloměru a  otevře až při opačné zatáčce, Tdiff. by se otevřel na konci té zatáčky...
štambi

eNTy

Citace od: stambi kdy 18.04.2006, 14:47:27
už jsem thread na toto téma založil dříve
http://www.kostky.org/forum/index.php?topic=155.0

zajímavé na tom je že tento Tdiff. se opět nechová jak by měl, stejně jako všechny jeho předchozí technic konstrukce, nedovoluje totiž jen určitý stupen rozdílu v rychlosti, po čase se prostě zakousne a nepustí dokud se "nerozvine" tedy sevře v zatáčce o libovolně velkém poloměru a  otevře až při opačné zatáčce, Tdiff. by se otevřel na konci té zatáčky...
štambi

Ano, bohužel je to tak. Obávám se, že správný Torsen čistě z Lega jen tak neuvidíme....  :(