Autor Téma: Parní vlak 498.104 Albatros Jedničkový  (Přečteno 746 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

Offline PAKR82

  • Trade Count: (0)
  • bažant
  • **
  • Příspěvků: 31
Parní vlak 498.104 Albatros Jedničkový
« kdy: 25.01.2019, 17:35:56 »
Ahojte, chci se pustit do stavby Jedničkového Albatrosu a první dotaz tady na zkušené "staveče" zní, dokážou zatáčkama bezpečně projet 4 páry velkých kol 85489b? https://www.bricklink.com/v2/catalog/catalogitem.page?P=85489b&C=5#T=S&C=5&O={%22color%22:%225%22,%22iconly%22:0}

Tady jsou mustr obrázky, cervené kola seženu, ale je otázky co ty 4 páry?

 

Offline fandadolega

  • Trade Count: (2)
  • mazák
  • ***
  • Příspěvků: 222
  • Pohlaví: Mužské
  • Jsme nemocní ;-)
Re:Parní vlak 498.104 Albatros Jedničkový
« Odpověď #1 kdy: 25.01.2019, 18:21:07 »
Nevím, zda je dobré, začínat zrovna s tím nejtěžším. Právě dodělávám Štokra a můžu říct, že to je zatím největší oříšek, na který jsem u parních mašin narazil. A Albatros má navíc vpředu dvouosý podvozek, který (na rozdíl od Štokra) naráží v zatáčkách do parních strojů.

Vybral jsi špatná kola, ta tvá jsou právě vhodná na štokra. Na Albatrosa jsou potřeba ta největší od BBB.

Problém není legová zatáčka pro hnací kola (Existují slepá = blind, bez okolků, sice Hobby bude mít z toho nervy, ale to přežiješ. Jen si musíš vybrat, jestli slepé první a třetí, nebo druhé a čtvrté. Tj. pokus omyl a pořád dokola...).

Osobně si myslím, že Albatros postavit jakžtakž věrně půjde (chystám se na to), ale sranda to nebude. Jsem si jistý, že pístní tyč bude muset být o něco výš, než osy kol, což je hnusné.

Offline PAKR82

  • Trade Count: (0)
  • bažant
  • **
  • Příspěvků: 31
Re:Parní vlak 498.104 Albatros Jedničkový
« Odpověď #2 kdy: 26.02.2019, 16:58:40 »
No, tak kolečka už jsou na cestě, za 14 dnů je tady mám.

Akorát přemýšlím, jestli nepoužít pístní tyč ala mají návod kluci od BBB.

Offline fandadolega

  • Trade Count: (2)
  • mazák
  • ***
  • Příspěvků: 222
  • Pohlaví: Mužské
  • Jsme nemocní ;-)
Re:Parní vlak 498.104 Albatros Jedničkový
« Odpověď #3 kdy: 26.02.2019, 22:10:26 »
Většina lidí ten problém narážení předního běhounu nebo podvozku do parních válců v zatáčkách řeší zvednutím pístní tyče (neboli celého parního stroje) nahoru, což mi připadá strašně hnusné (asi tak jako Hobymu kola bez okolků).

Jedno řešení (moje oblíbené) je, vybírat si na stavbu mašiny vhodné pro Lego.

Offline PAKR82

  • Trade Count: (0)
  • bažant
  • **
  • Příspěvků: 31
Re:Parní vlak 498.104 Albatros Jedničkový
« Odpověď #4 kdy: 13.08.2019, 19:50:23 »
Taaaak, základ už je, počet a rozměry dvojkoli sedí. Jezdí to, ale v zatáčkách to zpomaluje.

Ma někdo fígl jak zvýšit adhesi koleček? Nějaké lepidlo? Zdrsneni povrchu?

Offline HD

  • Trade Count: (0)
  • furťák
  • *****
  • Příspěvků: 1260
  • Pohlaví: Mužské
  • Horcik Designs
Re:Parní vlak 498.104 Albatros Jedničkový
« Odpověď #5 kdy: 13.08.2019, 20:05:50 »
Taaaak, základ už je, počet a rozměry dvojkoli sedí. Jezdí to, ale v zatáčkách to zpomaluje.

Ma někdo fígl jak zvýšit adhesi koleček? Nějaké lepidlo? Zdrsneni povrchu?

Nejsem odborník na kolejová vozidla, ale zvýšení adheze lze docílit i větším normálovým zatížením na hnacím dvojkolí či vhodným svislým posunutím spřáhla. Nevím ale, proč potřebuješ zvýšit adhezi. To vlak neutáhne požadovaný náklad? Jestli je však důvodem popisovaný jev zpomalování v zatáčkách, na nedostatek adheze bych nesázel a určitě bych se velkým obloukem vyhl lepidlu a zdrsňování povrchu, to se totiž projeví i na rovných úsecích trati.

Offline Matthes_CS

  • Trade Count: (0)
  • furťák
  • *****
  • Příspěvků: 514
  • Pohlaví: Mužské
Re:Parní vlak 498.104 Albatros Jedničkový
« Odpověď #6 kdy: 13.08.2019, 20:27:24 »
Není to zpomalování způsobeno tím, že jsou ty dvě hnané nápravy s okolky moc daleko od sebe? Co zkusit dát okolky ob jednu nápravu, tedy první a třetí nebo druhou a čtvrtou?

Offline PAKR82

  • Trade Count: (0)
  • bažant
  • **
  • Příspěvků: 31
Re:Parní vlak 498.104 Albatros Jedničkový
« Odpověď #7 kdy: 13.08.2019, 20:36:44 »
No zase kdzy je dam na prvni+třetí, nebo drugoi+čtvrtou tak konce už opravdu hodně vybocuji. 7. dvojkoli je už bez okolků, takže tam už to vybočuje z oblouku. Ale vyzkoušet to můžu.

Offline PAKR82

  • Trade Count: (0)
  • bažant
  • **
  • Příspěvků: 31
Re:Parní vlak 498.104 Albatros Jedničkový
« Odpověď #8 kdy: 13.08.2019, 20:37:43 »
Taaaak, základ už je, počet a rozměry dvojkoli sedí. Jezdí to, ale v zatáčkách to zpomaluje.

Ma někdo fígl jak zvýšit adhesi koleček? Nějaké lepidlo? Zdrsneni povrchu?

Nejsem odborník na kolejová vozidla, ale zvýšení adheze lze docílit i větším normálovým zatížením na hnacím dvojkolí či vhodným svislým posunutím spřáhla. Nevím ale, proč potřebuješ zvýšit adhezi. To vlak neutáhne požadovaný náklad? Jestli je však důvodem popisovaný jev zpomalování v zatáčkách, na nedostatek adheze bych nesázel a určitě bych se velkým obloukem vyhl lepidlu a zdrsňování povrchu, to se totiž projeví i na rovných úsecích trati.

Mám problém aby jela samotná mašina, já mám 2 L motorky umístěné v kotli a ještě jeden train motorek v tendru.

Offline Robkteryten

  • Trade Count: (16)
  • suprák
  • ****
  • Příspěvků: 393
  • Pohlaví: Mužské
    • BrickLink
Re:Parní vlak 498.104 Albatros Jedničkový
« Odpověď #9 kdy: 13.08.2019, 20:38:47 »
Jak píše Mates.
Moc velký rozvor hnaných kol a zaklíní se v zatáčce.  Poloměr zatáčky je malý na tak velký blok.   

Offline Matthes_CS

  • Trade Count: (0)
  • furťák
  • *****
  • Příspěvků: 514
  • Pohlaví: Mužské
Re:Parní vlak 498.104 Albatros Jedničkový
« Odpověď #10 kdy: 13.08.2019, 21:02:41 »
No zase kdzy je dam na prvni+třetí, nebo drugoi+čtvrtou tak konce už opravdu hodně vybocuji. 7. dvojkoli je už bez okolků, takže tam už to vybočuje z oblouku. Ale vyzkoušet to můžu.

Aha, ono je ještě 7. dvojkolí napevno s tím, tak to takhle udělat pořádně nepůjde, něco se bude muset posouvat nebo otáčet. Ale rád bych viděl, jak to vypadá v oblouku, jak teď, tak to mnou navrhované řešení, jestli budeš zkoušet, prosím vyfoť. Taky už jsem přemýšlel jak na větší lokomotivy, ale zatím se na ně nechystám.

Offline mirek

  • mirek
  • Trade Count: (8)
  • furťák
  • *****
  • Příspěvků: 2317
  • Pohlaví: Mužské
  • selský rozum vítězí
Re:Parní vlak 498.104 Albatros Jedničkový
« Odpověď #11 kdy: 14.08.2019, 11:00:06 »
Máš všechna kola zpřevodovaná ? Nebo jen některá ? Nafoť pohled zdola.
Proveď úpravu co ti navrhoval Matthes_CS. Kola s nákolky na 1 a 3.
« Poslední změna: 14.08.2019, 11:02:30 od mirek »

Offline peki

  • Globální moderátor
  • Trade Count: (18)
  • furťák
  • *****
  • Příspěvků: 5931
  • Pohlaví: Mužské
Re:Parní vlak 498.104 Albatros Jedničkový
« Odpověď #12 kdy: 14.08.2019, 11:23:33 »
Doporučuji se podívat sem. BBB Wheels naučila Lego vyrábět kolečka pro parní mašinky (jsou stejně velká, respektive dělá novějedno ještě větší kolo pro páru).

Co si pamatuji tak 4 velká kola se dají provozovat opravdu pouze takto:


Ano vybočuje to a není to hezké.

Offline PAKR82

  • Trade Count: (0)
  • bažant
  • **
  • Příspěvků: 31
Re:Parní vlak 498.104 Albatros Jedničkový
« Odpověď #13 kdy: 14.08.2019, 21:32:51 »
Hotovo.

S okolkem je 1. a 3. dvojkoli resp 3. a 5. Už to i jezdí dobře, musel jsem zprevodovat i poslední resp. 6. dvojkoli.

V oblouku to vybočuje, ale dá se to.

Offline Matthes_CS

  • Trade Count: (0)
  • furťák
  • *****
  • Příspěvků: 514
  • Pohlaví: Mužské
Re:Parní vlak 498.104 Albatros Jedničkový
« Odpověď #14 kdy: 14.08.2019, 22:01:53 »
Tak ještě jednoduché vylepšení by mohlo být to 7. dvojkolí udělat otočné, tuším to tak bylo i na emeraldce. Ale s těmi nápravami spojenými spojnicemi už to tak jednoduché nebude.