(vlastní) Letiště

Založil peter, 10.07.2010, 12:03:50

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 1 Host prohlíží toto téma.

peter

Roztocká výstava je úspěšně za námi a tak Vám nyní mohu konečně představit a popsat svůj model. Pro výstavu v muzeu Roztoky jsem se rozhodl postavit výřez z rušného života velkého mezinárodního letiště. S myšlenkou letiště jsem si pohrával od doby, co jsem v Brně viděl model jednoho sběratele. Model byl pro mne velkým zklamáním a proto jsem chtěl tomuto tématu udělat něco důstojnějšího.

Na modelu jsem začal pracovat ihned po zveřejnění konání další výstavy a tak práce trvaly vč. menších přestávek celý jeden rok. Vzory pro tento model mi byly oficiální propagační modely vystavované v obchodních centrech a také model letiště v Německém Legolandu, který jsem během svých příprav též navštívil. Největším vzorem a studnicí nápadů pro tento model se však pro mne stalo samozřejmě mezinárodní letiště Praha Ruzyně, které jsem navštívil nesčetněkrát. Letiště jsem si prošel jak zevnitř, tak z venčí jako běžný turista, ale i jako člen exkurzí, které mne zavedly do mnoha míst, kam se normální člověk moc často nepodívá. Jelikož jsem hned od prvopočátku chtěl mít model doplněný elektronikou a to nejen světelnou, ale i zvukovou, byl jsem několikrát i za plotem u přistávací a vzletové dráhy. Zde jsem pomocí počítače a mikrofonu pořídil mnoho originálních zvukových záznamů vzletů a přistání letadel, ze kterých jsem posléze vytvořil podkresovou zvukovou stopu pro model.

Stavba modelu:
Modelu byla přidělena plocha cca 2m2, což pro model mezinárodního letiště není mnoho. Zvolil jsem tedy cestu výřezem z části, kde jsem se pokusil zachytit nejznámější místa skutečného letiště. Na plochu jsem proto chtěl dostat: hangár, stojánky, pojezdové dráhy, řídící věž, odbavovací terminál s "chobotem" pro vstup do letadel.


Jelikož mými vzory byly jak propagační modely, tak model v Legolandu, tak i já se rozhodl, že základní podklad bude modelový, tj. nelegový. Jako základ mi posloužila dřevotřísková deska, na kterou jsem v místech pojezdových drah připevnil PVC, které jsem následně nabarvil barvou firmy Agama v odstínu betonu a závěrem nalainoval příslušným letištním dopravním značením. Ostatní plochy byly již zastavěny vlastními modely budov. Modelová plocha posloužila pro umístění letadel a dalších podpůrných vozidel simulujících provoz letiště. Pro letadla jsem sáhl k originálním modelům TLC a sice 7734, 7893 a 7732, která jsou opravdu dokonalá a já jen místy doladil pár detailů (především podvozky) a také je díky umístění modelu zrcadlově převrátil. Ostatní vozidla jsou již mé MOCy



nebo jen upravené modely jiných AFOLů (helikoptéra, limuzína, drobná technika).


V mých původních úvahách a nákresech však bylo ještě uvažováno s jednou stavbou, která k velkému letišti jistě patří. Jednalo se o nadzemní garáže, které měly stát na místě stojánek pro malá letadla. Bohužel po sestavení a následném proměření na ploše jsem došel k závěru, že by to bylo nevzhledné a tak byly zrušeny a místo nich byla vybudována stojánka. S odstupem času jsem rád, že k tomu došlo, jelikož se model stal vzdušnějším a mnohem přehlednějším.


Hangár
Pro tuto stavbu mi byl vzorem hangár "MacDill Air Force Base, Tampa, Florida". Červená barva krásně oživila všudypřítomnou šeď a zároveň se stala dobrou záminkou pro vyřešení menšího problému, který jsem měl u stavby střechy. Jelikož jsem střechu chtěl mít černou (imitace lepenky) bylo potřeba velké množství černých kostek 1x2. Bohužel takové množství nemám a tak jsem zbylé místo udělal také z červené a na rozhraní umístil scénu s pokrývači, kteří právě jako opravují střechu a pokládají novou lepenku. Budova byla vybavena skládacími vraty, díky kterým mohla být zcela uzavřena a tak mi poskytla prostor pro uskladnění malých modelů během převozů modelu. Zadní část hangáru jsem vyplnil několika stroji pro opravu letadel a také barely a bedny, ve kterých byl ukrytý můj první malý "joke" pro pozorné návštěvníky a sice zavřený vyděšený fig ;D Dalším detailem byl venkovní žebřík, který umožnil přístup pokrývačů na střechu hangáru. Vnitřní prostor hangáru byl osvětlen osmi výkonnými bílými LED, umístěných na příhradové stropní konstrukci, zároveň podpírající klenbovou střechu. Na vrcholcích krajních vratových věží byly dále umístěny malé výstražné červené LED-ky.


Odbavovací hala
Největší stavba celého modelu se rozkládala na dvou základních deskách 48x48 studů. Inspirací my byly příletové a odletové prostory letiště Ruzyně. Pro navození obří stavby byla hala v řezu, což umožnilo návštěvníkům pohled do interieru této stavby a pozorování rušného života. Vnitřní prostor se skládal ze dvou pater. V prvním (přízemí) byly umístěny boxy pro prodej letenek jednotlivých leteckých společností. Pozorní a znalí návštěvníci si mohli povšimnout informačních cedulek, na nichž byly piktogramy známých LEGO aerolinek. Dále zde byly umístěny centrální odbavovací úseky, kde cestující odevzdávají svá zavazadla a jsou odbavováni. Spodní část byla dále vybavena úložnými skříňkami, telefonními automaty, toaletami a kanceláří místní policie. Poté co jsou minifigové odbaveni, vyjedou po centrálním eskalátoru do druhého patra. Zde je též umístěna odpočinková galerie, kde byl umístěn druhý "joke" a sice minifig, který se svého letu ještě nedočkal, ale přesto s úsměvem čeká dál a dál ... Na opačné straně jsou buňky pro provedení pasové kontroly a kontroly letenek a poté jsou již minifigové vpuštění do bezcelního prostoru s občerstvením a především bránou vedoucí již do "chobotu" směřujícím k letadlu. Hala byla oživena velkou mozaikou letadla, nad eskalátorem byla umístěna obří informační tabule, výduchy vzduchotechniky a dalšími doplňky. Jelikož jsem chtěl ztvárnit opravdu mezinárodní letiště, tak jsem do haly mezi cestující umístil minifigy z mnoha částí rozmanitého Lego světa. Pozorní a vytrvalí tak zde mohli např. najít: Sponge Boba, expedici z Adventures, Krále s královnou, Lidojeda, postavy z Hvězdných válek Fabuland cestovatele či Spidermana, který si vybral trochu jinou cestu ;) Hlavní prostor byl osvětlen pomocí 16ti výkonnými LED. Dále byly osvětleny informační tabule nad hlavními vchody a cedule boxů prodejců letenek. Díky řezu budovy se odkrylo všemožné vedení v příčkách či podhledů stěn, ale také byl odkryt jeden prodejní box, který byl též osvětlen. Střecha haly byla osazena venkovními agregáty jednotek VZT.


Gate (chobot)

Pro přístup do letadla, cestujícím sloužila jako na správném letišti tzv. Gate. Jde o navazující chodbu terminálu vedoucím přímo k dveřím vlastního letadla. Při stavbě jsem opět čerpal z návštěv Ruzyně. Především jsem chtěl zachovat koncové zaoblení a nepravidelný tvar. Zaoblení jsem po několika pokusech vytvořil pomocí zaoblené plate 4x4, kde jsem o její obvod opřel tiles, které jsem k ní přitiskl pomocí gumičky. Chobot je dále vybaven vlastními agregáty VZT jednotek a montážními vstupy pro personál z vnějšku samotného letiště. Zároveň zde byl umístěn stožár osvětlení letiště. Celá stavba byla osazena několika výstražnými červenými LED.


Řídící věž
Na hlavní odbavovací halu dále navazuje hlavní řídící věž. Pro stavbu jsem zvolil svěží bílo-modrou kombinaci, která celou stavbu výborně zvýraznila a oživila. Věž také umožnila minifigům přístup na přilehlé střechy pro obsluhu jednotek VZT pomocí dveří. V útrobách věže byl skryt motor vč. převodů pohánějící radar umístěný na samém vrcholu věže. Věž byla dále osazena čtyřmi výstražnými LED, taktéž umístěných na samotném vrcholu.


Elektronika
Jak jsem se již zmínil v úvodu a v samotných odstavcích, tak model byl od prvopočátku plánován s doplňkovou elektronikou. Čistě Lego obstarávalo pohybové funkce pomocí tří minimotorů .


  • Otáčení radaru na vrcholu řídící věže.
  • Pojezd zavazadel z odbavovací haly po dopravníku
  • Otáčení rotorů helikoptéry

Po ukončení výstavy jsem byl velmi zvědav, jak budou vypadat díly po skoro nepřetržitém tříměsíčním provozu. Vše jsem konstruoval, tak aby byly díly co nejméně namáhány a zároveň aby celá konstrukce byla pokud možno bezporuchová. Po rozebrání jsem se nestačil divit, jelikož vše se splnilo nad míru očekávání. Vše fungovalo naprosto bez jakékoliv poruchy a většina dílů nenesla jakékoliv známky opotřebení, krom jedné osy a ozubeného dilatačního kolečka u vrtulníku a jeho hlavního rotoru.


Model byl dále osvětlen celou plejádou LED, pro které jsem byl nucen vyrobit i vlastní dostatečně dimenzovaný zdroj napájení. Elektronika byla řízena jednoduchými spínacími hodinami, které se zapínaly po půlhodinových intervalech. Bohužel se našlo několik návštěvníků, kteří hodiny občas vytáhly ze zásuvky, ale i ti, kteří je přenastavili, aby model běžel stále zapnutý. I přes tyto neduhy však vše pracovalo správně a model vše přestál bez vážnějších problémů. Jelikož nejsem příznivcem úprav dílů, byla veškerá elektronika a zejména vodiče k ní vedena skrz originální LEGO díly. Mnoho kabelů vedlo skrz zdi pomocí technic bricků, panelů, dále pak skrz flex trubičky, pružné hadice, ale i skrz malé dírky v pinech, headlightech a dalších dílků!


Poslední třešínkou na dortu bylo ozvučení, inspirované opět reklamními modely a Legolandem. Při zapnutí byla atmosféra modelu podtržena zvukovou stopou rušného letiště. Zvuk byl tři měsíce stále dokola přehráván z malého mp3 přehrávače, který byl napojen do zesilovače, který jsem opět vyrobil pro tuto výstavu a poté již do reproboxu. Bohužel díky občasným krátkodobým výpadkům el. en. ať už zaviněným obsluhou muzea či okolními vlivy, nebo odpojením návštěvníků se tak vždy mp3 přehrávač vypnul. Proto zvuková stopa tomuto modelu bohužel dost často chyběla :'(

Všechny fotografie si můžete podrobně prohlédnout v mé BS galerii. Závěrem si dovolim říct, že jsem byl se svým MOCem velmi spokojen, jelikož se mi v něm podařilo vytvořit a zachytit naprosto vše, co jsem si předsevzal a mnohé reakce návštěvníků mi tento můj pocit jen potvrdili.
Další výtvory a informace najdete na mém webu ARTPeter.net, v galerii na Brickshelf.com a mém YouTube kanále.

tazzy

Letiste me ze vsech expozic v Roztokach zajimalo nejvice. Bohuzel jsem se na vystavu nedostal, takze diky za tento vycerpavajici popis skveleho modelu ;)

grohl

Já byl s tvým modelem také velmi spokojen. Úžasné detaily a vtip. Ze všech částí se mi nejvíce líbí přepravík zavazadel.

Colonel32

Jak to bylo v hurvínekthreadu? "Petere, prohlížel jsem si tvojí BS galerii a musím říct, že teda nic moc".   ;D

Siegnord

  Tak Letiště se mi v Roztokách líbilo vedle Gearsova Annína ze všeho nejvíce. Ještě teď žasnu nad kvalitou zpracování. Letiště se ti skutečně podařilo postavit reálné a plné skvělých detailů. Mě osobně nejvíc ze všeho fascinoval chobot. Přeji hodně dalších úspěchů a skvělých nápadů.  :-*

Shmade

V Roztokách jsem byl třikrát, ale až díky fokám na BS je možné všimnout si všech možných detailů. Opravdu výtečná práce, jsem rád, že ji prezentuješ i zde. Ani nedokážu vypíchnout co je nejlepší, prostě asi všechno. :)

Icewalker

Letiště mě z celé výstavy zaujalo snad nejvíc. Proto jsem také litoval, že není umístěno někde, kde by si ho člověk mohl pořádně prohlédnout ze všech stran (když jsem chtěl vidět dovnitř, musel jsem nedůstojně lézti za jakýsi stojan s plakátem a krčit se u el. zásuvky).

Takže chci poděkovat za krásné fotky na BS, díky kterým jsem si mohl letiště v klidu prohlédnout v pohodlí domova :) Skvělá práce!
Animované Lego snímky a mnoho dalšího naleznete na dallart.net
Brickshelf výběr

eNTy

Jojo, nad letištěm jsem si pořádně zaslintal. Aspoň, že mi Petr k němu pustil zvukovou kulisu při bouracím víkendu, ani na jedné z mých návštěv neběžela. Pro mě asi nejpropracovanější exponát výstavy. Nejen jako Lego model, ale i tím osvětlením, zvukem a vůbec mírou detailu a průzkumu, který do toho Peter investoval.
Příště by si zasloužil trochu důstojnější umístění, přistup k řezu haly byl opravdu nešťastný. A taky víc místa, kostek má dost :)

JardaL

Za sebe mohu konstatovat, že model Letiště mne fascinoval asi nejvíce a poskytnul mi vše, co má a musí důstojný model nabídnout, aby diváka správně vtáhnul..
- atraktivní téma
- rozumnou velikost
- perfektní zpracování
- humor
- akci
- překvapení

To vše jsem nalezl a skláním se před Tebou, Petere...

PS: při mojí návštěvě také zvuk nešel. Na tuhle vyfikundaci mne upozornil později až Mtron.

P.S2: zpětně mne mrzí, že pro můj díl Mtron základny (tj. Research center) jsem původně plánované osvětlení diodami nezrealizoval. Teprve později jsem zjistil, že přes sklo a skleněnou střechu nebylo dovnitř laboratoří bůhvíjak vidět..
Piš holoubku piš, brzo zcepeníš.

otaznik

Co dodat, perfektní práce. Mě osobně se nejvíce líbila vozidla a červený hangár. Už teď se těším, s čím Petr přijde příště.

Jonas

Také se připojím k pochvalám. Navíc jsem měl to štěstí, že jsem během stavebního víkendu viděl a slyšel letiště v provozu a to mi uchvátilo. Decentně přidaná elektronika letiště hodně oživila - hlavně svítící a blikající LEDky.
Jonas - Můj Brickshelf

gearcs

Letiště bylo jedním z nejdetailnějších MOCů, co jsem v Roztokách viděl, obzvlášť se mi líbily ty jezdící kufry a osvětlení, to muselo dát hodně práce.

peki

Citace od: peter kdy 10.07.2010, 12:03:50

Jak jsem se již zmínil v úvodu a v samotných odstavcích, tak model byl od prvopočátku plánován s doplňkovou elektronikou. Čistě Lego obstarávalo pohybové funkce......

Po ukončení výstavy jsem byl velmi zvědav, jak budou vypadat díly po skoro nepřetržitém tříměsíčním provozu. Vše jsem konstruoval, tak aby byly díly co nejméně namáhány a zároveň aby celá konstrukce byla pokud možno bezporuchová. Po rozebrání jsem se nestačil divit, jelikož vše se splnilo nad míru očekávání. Vše fungovalo naprosto bez jakékoliv poruchy a většina dílů nenesla jakékoliv známky opotřebení, krom jedné osy a ozubeného dilatačního kolečka u vrtulníku a jeho hlavního rotoru.


Poslední měsíc  bylo letiště v provozu dokonce 24 h denně  :o Ukazuje to dvě věci:
1) Lego motory jsou kvalitní
2) Pokud je vše dobře navržené
   - přiměřené namáhání motoru/převodů
   - konstrukce minimalizující vznik poruchy
Je možné oživit model nějakým pohybem i na dlouhodobé akci bez nějakého zásadního opotřebení motorů. U hradů mlýn/náhon a i na kolejišti vrtule/kolotoč bylo vše v pohodě. Příště bych se přimlouval za tlačítko které budou moci návštěvnici zmáčknout.
U toho zvuku byl (alespoň zpočátku) problém s vypínáním přehrávače, patrně výpadky napájeni v areálu (probíhala tam stavba). U kolejiště jsem používal záložní UPS.

Citace od: eNTy kdy 13.07.2010, 08:40:17
Příště by si zasloužil trochu důstojnější umístění, přistup k řezu haly byl opravdu nešťastný. A taky víc místa, kostek má dost :)

Paradoxně byl model letiště prvním modelem který měl od začátku dané místo kvůli požadavku na pohled ze dvou stran. Model byl umístěn na začátek expozice v dolní místnosti. Těsně před začátkem výstavy však došlo k Cendixově úrazu, byla ohrožená vitrina hradeckého nadrati ( 2 m) o komplikacích na kolejišti ani nemluvě  ;D . V momentě kdy se podařilo nalézt náhradní obsah do této vitriny se Cendixův stav zlepšil a řešil jsem paradoxně problém co s dvěma exponáty navíc?

V důsledku reorganizace se letiště posunulo. Ze začátku k němu byl i dobrý přístup. Poté co někdo z návštěvníků přeprogramoval el. hodiny aby nemusel "čekat" byl ve výklenku dodatečně pověšený baner. Ten pak zamaskoval a částečně stížil přístu k el. zásuvce. Bohužel však ale také hodně stížil přístup a pohled do odbavovací haly  :-X






winring

Super jak na výstavě, tak i v pohodlí domova. Jak už řekli mnozí, díky fotkám jsem viděl spoustu detailů, které jsem si nemohl užít na výstavě. Další gratulace asi nejsou potřeba :)

Berndthardt

 :o Super, naprosto ohromující, svěle propracované, ale přece jen, jedna TECHNICKÁ:

GATE: připojuje se zásadně k LEVÝM dveřím letadla, prvním, popř. i dalším nalevo.
Pouze levé dveře slouží pro cestující (s výjimkou evakuace paluby, samozřejmě)
Toto je celosvětový standard, bez výjimky.
Pravé dveře jsou provozní a slouží pro výměnu či doplnění cateringu, úklid a pod.
Pod pravé křídllo také přijíždějí cisterny s palivem - opět standard na všech letištích - to aby se cestující nepotkali s tech. obsluhou, např. na destinacích, kde jsou jen schůdky a nikoli "choboty"...

peter

Citace od: Berndthardt kdy 02.09.2010, 10:39:18:o Super, naprosto ohromující, svěle propracované, ale přece jen, jedna TECHNICKÁ:

GATE: připojuje se zásadně k LEVÝM dveřím letadla, prvním, popř. i dalším nalevo.
Pouze levé dveře slouží pro cestující (s výjimkou evakuace paluby, samozřejmě)
Toto je celosvětový standard, bez výjimky.
Pravé dveře jsou provozní a slouží pro výměnu či doplnění cateringu, úklid a pod.
Pod pravé křídllo také přijíždějí cisterny s palivem - opět standard na všech letištích - to aby se cestující nepotkali s tech. obsluhou, např. na destinacích, kde jsou jen schůdky a nikoli "choboty"...

BRAVOOOOO!!! jsi snad první o kom vím, že si této mé úpravy všiml! Moc dobře vím, že to mé napojení je ze špatné strany, ale k tomuto kroku jsem byl více méně donucen. Důvodem k zrcadlovému převrácení bylo umístění modelu. Abych mohl zanechat vše na svých místech bez nustnosti celého přestavění a zároveň dobře zaplnit výstavní prostor, tak jsem se rozhodl k této úpravě ;)
Další výtvory a informace najdete na mém webu ARTPeter.net, v galerii na Brickshelf.com a mém YouTube kanále.