10001 - Metroliner

Založil Vlada, 12.09.2009, 17:32:03

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 1 Host prohlíží toto téma.

Vlada

CHARAKTERISTIKA SETU 10001

Kategorie: Lego Trains - Legends
Rok vydání: 2001
Počet dílů: 772
Minifig: 11

OBSAH BALENÍ

Set obsahuje celkem 11 zatavených sáčků s díly, sešitový barevný návod a volně ložený 9V motorek, sadu šesti magnetů, tři podvozkové základny o rozměru 6x28 stud, propojovací kablík o délce 36 stud, 16 ks zatáčkových a 4 ks rovných 9V kolejí a samolepkový aršík.

DOJMY PŘED KOUPÍ

Tento set se mi moc líbil a má myšlenka, kdyby tato souprava jezdila v mém kolejišti, byla stále více lákavá a tak jsem zhruba před půl rokem si tento set v MISBu sehnal. Radost byla veliká...  :D

Vlada

SAMOTNÁ STAVBA

Nejprve musím podotknout, že stavba by probíhala mnohem rychleji, kdyby jednotlivé sáčky byly očíslovány. Kde každé číslo sáčku by obsahovalo díly na stavbu hlavní tažné lokomotivy, osobního vagonu, druhé lokomotivy a nástupiště. Při tomto balení, kdy jste nuceni vysypat na stůl veškerý obsah všech sáčků, abyste dali dohromady díly potřebné na stavbu, například osobního vagonu,  to lze oprávněně považovat za nepraktický způsob balení. Zkompletování celého setu tento nevhodný způsob balení zbytečně neúměrně časově prodlužuje.

Stavba je poměrně jednoduchá, rozdělená na čtyři části a vydala mi na čisté 3 hodiny stavění. Dle přiloženého sešitového návodu, který vás vede v jednotlivých krocích, se při stavbě nevyskytly žádné záludnosti. Stavba začíná zkompletováním celkem jedenácti minifigů, pokračuje se stavbou hlavní lokomotivy (s 9V motorkem), osobním vagonem, druhé lokomotivy a nástupištěm.

Stavba hlavní lokomotivy (s 9V motorkem)

Celkový čas na stavbu: 80 minut

V této počáteční fázi stavění se začíná zkompletováním celkem jedenácti minifigů a jejich příslušenstvím. Z oněch 80 minut zabere zkompletování celkem 10-15 minut času.

Po zkompletování minifigů lze přejít už na stavbu samotné tažné lokomotivy. Začíná se stavbou opláštění, kabiny strojvůdce a motorové části. Kabina obsahuje dva výstražné panely a sedadlo. V přední části se nachází světlo, od kterého je veden kablík, který je připojen v podvozkové části na elektromotorek. Z něho je také přes tento kablík vedeno napětí, které napájí LED diodu. Motorová část se nachází uprostřed celé vlakové konstrukce. Skládá se z velkého elektromotoru, na který je přivedeno napětí pomocí sběrače, umístěného již na samotné střešní konstrukci. Dále je k dispozici velký kontrolní panel a napěťový rozdělovač. Na konci lokomotivy je umístěn obslužný stolek pro cestující. Lokomotiva disponuje dveřmi do kabiny, dvěřmi vedoucími do samotné strojovny a odnímatelnou střešní konstrukcí. K finálnímu dokončení tažné lokomotivy je už jen potřeba zkompletovat podvozkou část.

Vlada

Stavba osobního vagonu

Celkový čas na stavbu: 35 minut

Stavba osobního vagonu začíná opláštěním a vytvořením konstrukce pro sedačky. Čtyři sedačky, z nichž každá je za sebou naproti sobě, jsou umístěné v jedné řadě a je tedy vytvořena ve vagonu ulička pro volný pohyb minifigů. Mezi sedačkami se nachází malý stoleček, který je  možno vyklopit směrem do uličky a pod něj umístit třeba cestovní kufr. Odkládací prostor pro dva kufry se nachází i mezi dvěma páry sedaček. Ve vagonu je pro dostatečnou hygienu umístěno i umyvadlo a vodovodní baterie. Tato část je oddělena bílým panelem. Osobní vagon má z obou stran, na začátku a na konci vagonu, dveře. K finálnímu dokončení osobního vagonu je už jen potřeba zkompletovat střešní konstrukci a podvozkou část.

Vlada

Stavba druhé lokomotivy

Celkový čas na stavbu: 45 minut

Stavba druhé lokomotivy začíná položením základů pro patrové lůžko a bílé podlažní krytiny (bílé Tile) pro přepravu kol či poštovních zásilek. Jak jsem se již zmínil, tak tato lokomotiva disponuje patrovým lůžkem. Lůžko je žluté konstrukce, která je vytileovaná bílými díly, které mají imitovat vzhled lůžkového povlečení. Horní lůžko je na pantovém spojení, takže ho lze snadno směrem nahoru odklopit. Proti samovolnému pohybu ve spánku jsou minifigové fixování pomocí dvou studů, které zajišťují i při jízdě soupravy klidný spánek. V dolní části lůžka se nachází i malý televizor.

Uprostřed lokomotivy se nachází prostor, který může sloužit pro přepravu jízdních kol, balíků či jiného zboží. Tento prostor je proti samovolnému vstupu chráněn bílými dvířky.

Kabina strojvůdce obsahuje dva výstražné panely a sedadlo, ostatně výbava je stejná jako u hlavní tažné lokomotivy. Lokomotiva opět disponuje dveřmi do kabiny, dveřmi vedoucími do nákladového prostoru a odnímatelnou střešní konstrukcí. K finálnímu dokončení lokomotivy je už jen potřeba zkompletovat podvozkou část.

Vlada

Stavba nástupiště

Celkový čas na stavbu: 20 minut

Nástupiště je postaveno na konstrukci, na které jsou položené Plate. Místo klasických schodů na nástupiště je použitá také Plate, která je pomocí Hinge polohovatelná. Nacházejí se na něm čtyři červené sedačky, dvě bílé lampy, dvě černá zábradlí a informační tabule. Na posledních třech fotografiích jsou již samotní minifigové...

Vlada

HRATELNOST

Hratelnost tohoto setu je výborná. Množství funkčních prvků činí tento set opravdu vysoce hratelným. Bezesporu má tento set velké plus za tolik obsažených minifigů v něm. V jedenácti minifigách jsou zastoupeni civilisté, ale i pracovníci dráhy (strojvůdce, průvodčí a pracovník dráhy). Celkem sedm kufrů, dva balíky s adresou, rudlík a dvě jízdní kola tvoří tento set ještě více kreativnějším...

Ač je tento set plně motorizován, tak u setu postrádám regulátor, transformátor a kontaktní člen pro přívod napětí do kolejiště. Čili pokud doma tyto tři věci nemáte, tak je nezbytné si tyto tři díly dokoupit samostatně či je koupit pohromadě v setu 4548. Poté už bude výbava, k celkovému provozuschopnění, plnohodnotná. 

Zde přikládám ještě šest fotografií, kde Metroliner už jezdí v mém kolejišti...

Vlada

CO LZE ŘÍCI NA KONEC...

Set po sestavení se mi moc líbí. Jedná se o reedici úspěšného setu 4558. Na závěr se zde zmíním ještě o návodu, který je rozdělen na dvě části. Jedna polovina je návod na stavbu Metrolineru v podobě, kterou zde prezentuji a druhá polovina je návod na stavbu modifikovaného typu klasické lokomotivy, kdy kabina strojvůdce je na obou stranách a na stavbu osobního vagonu s dveřmi uprostřed vagonu.

Mé nadšení z této vlakové soupravy ale trošičku pokazil fakt, že ač jsou okenní výplně barvy Trans-Clear, tak malé okno 4036 má okenní výplň barvy Trans-Light Blue. V inventáři na BL a Peeronu je tato barva také uvedena, takže se nejspíše nejedná o záměnu barevnosti dílku, ač jsem se tak původně domníval. Nevím, nedává mi to logiku, proč není barevný odstín okenních výplní zachován u všech typů oken. Menší zklamání jsem zažil i při polepu velkých dveří samolepkami, které jsou nedostatečně dlouhé a při nalepení zůstává mezi modro-bílo-červeným pásem nehezká mezera. Potisk dveří by byl určitě mnohem lepší.   

Nicméně nikterak tento set neodsuzuji a šel bych do jeho koupě znovu. Tento vlak je z mého pohledu nejhezčím Lego setem v tématu Trains, které kdy Lego vydalo. Každý set, který je recenzován, nese jisté klady a zápory...