kolejiště na půdě (POZOR použito modifikací LEGO dílů)

Založil mirek, 14.01.2008, 10:19:59

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 3 Hosté prohlíží toto téma.

Pepan

Děkuji moc, zase jsem o něco chytřejší  :) Měl bych ještě jeden dotaz, s osvětlením LEGA už si taky nějakou dobu hraji, zatím jsem vždycky těžce rozmýšlel, kam dát žlutou LED a kam bílou, bílá mi vždycky oproti klasickým světlům přišla moc studená a nepřirozená..  žlutá se mi taky někdy úplně nezdá... Jak to vidíte vy? 

mirek

Pepane,
žluté LEDky používám velmi zřídka, zatím jsem je dal do telefonní budky a do osvětlení hradla.
To aby nasvícený prostor nebyl bílou moc prosvětlen.
Bílou pak dávám do lamp veřejného osvětlení a všude tam, kde chci mít více světla. Třeba i do vagonků.
Třeba v bilboardu jsou bílé, ale válečky jsou průsvitné žluté. To zase aby plakát byl dobře nasvícen,
ale  čirý váleček by oslňoval. Chce to jen trochu citu.

mirek

Po dětské invazi jsem řešil jeden problém. Začaly s tím děti, že příjezd k myčce je krátký na "pendolino". Včera jsem koumal, dnes zrealizoval. Upravil jsem výhybku do oblouku a hned bylo více místa na delší soupravu v myčce. Fotky pro porovnání jsou přiloženy.
Dříve jsem popisoval propojení dvou okruhů. Je to nafoceno na "detail 02", propojení upravenými výhybkami v levé části fotky.
Dokončil jsem 1/6tinu podloží pod koleje. Foto"detail 01". Vánoční výloha je zlikvidována a tak objekty jsou opět na kolejišti na půdě.
Když už jsem byl u toho focení nafotil jsem celkový pohled.

[příloha smazaná administrátorem kvůli své velikosti]

peki

Citace od: mirek kdy 04.01.2009, 19:57:20
Po dětské invazi jsem řešil jeden problém. Začaly s tím děti, že příjezd k myčce je krátký na "pendolino". Včera jsem koumal, dnes zrealizoval. Upravil jsem výhybku do oblouku a hned bylo více místa na delší soupravu v myčce.

Pěkné. Použil jsi postup jako je v railbriks 3 publikovaný na straně 22 ? Případně v čem se tvůj postup lišil ? Výhybka je parádní. Musím si taky Konečné sehnat nějaký pořádný nůž  ;D

eNTy

#364
Citace od: peki kdy 05.01.2009, 17:20:14
...Musím si taky Konečné sehnat nějaký pořádný nůž  ;D

Peki, dlouhá léta jsem řezal tím, co mi přišlo pod ruky, nejčastěji lacinými plastovými řezači z OBI. Nakonec jsem koupil kovový profi řezač OLFA, řezací podložku (takže se čepel netupí tak rychle) a průhledné pravítko s kovovou lištou a dnes nechápu, že jsem to někdy dělal jinak.
A neber jiné, než originál černé extra ostré čepele  :)

mirek

Citace od: peki kdy 05.01.2009, 17:20:14
Pěkné. Použil jsi postup jako je v railbriks 3 publikovaný na straně 22 ? Případně v čem se tvůj postup lišil ? Výhybka je parádní. Musím si taky Konečné sehnat nějaký pořádný nůž  ;D
Peki, Railbriks 3 a postup dotyčného fachmana znám. On zvolil kratší oblouk výhybky a tím musel složitě vyřezávat podloží výhybky.
Já to řešil jednoduše. Vycházel jsem z  volby delšího oblouku složeného vlastně ze dvou obloukových kolejí. Napojení řezu bylo v nejtenčím místě výhybky (je i patrno na fotce).
I když používám skalpel a řezací nože, jsem"stará škola" a v tomto případě používám lupenkové pilky. Při řezání si nechávám trochu přesah, který pilníkem dobrousím do požadované délky spojení. Jako šablonu jsem použil podložené dvě obloukové koleje. Při lepení používám jeden fígl. Otřepy po řezání nezačišťuji a po slepení vteřinovým lepidlem se slepí i otřepy. Teprve po dokonalém zaschnutí lepidla spoj začistím.

mirek

Ještě doplnění:
Lupenková pilka zjednodušuje práci. Nemusel jsem pracně odstraňovat kovový díl koleje pomocí hodinářského šroubováčku a vyhnul jsem se případnému poškození tohoto dílu. Odpadlo několik operací s vyjmutím a následným upevněním kovového dílu kolejnice.
Prostě a jednoduše jsem kovový díl přeříznul i s plastem jedním řezem.

[příloha smazaná administrátorem kvůli své velikosti]

mirek

Další zkušenost, která vyplynula z invaze dětí na kolejišti, bylo časté rozpojování vagonků a manipulace s magnety. Na rozpojení je potřeba obou rukou a dětem se nedařilo dostatečně daleko od sebe magnety oddálit. Stále se jim vagonky spojovaly.
Opět trochu koumání a první náznaky spřáhel se včera narodily. Jedno spřáhlo klasické a druhé technic. U technicu jsem vytvořil vlastní hák z dílu, kterým jsou spojeny RC koleje v balení.

http://www.youtube.com/watch?v=p_J63UabXf8

Mojí snahou je zhotovit táhlo, jako je u TT mašinek, aby elektromagnet v kolejích nadzvedl spřáhla a rozpojil.Pouhým nacouváním se pak táhla sama propojí.

[příloha smazaná administrátorem kvůli své velikosti]

peki

Citace od: mirek kdy 07.01.2009, 12:04:14
Opět trochu koumání a první náznaky spřáhel se včera narodily. Jedno spřáhlo klasické a druhé technic. U technicu jsem vytvořil vlastní hák z dílu, kterým jsou spojeny RC koleje v balení.
Nebude to dělat problémy u delších lokomotiv/vagónu při vybočování v zatáčce? Magnety měli tu výhodu že se na koncích  jak vagonu tak mašinky vykláněli do stran.  Při stavbě parních lokomotiv (extrémní vybočení parní mašinky) když jsem řešil napojování tendru jsem nakonec nechal magnet

Citace od: mirek kdy 07.01.2009, 12:04:14
Mojí snahou je zhotovit táhlo, jako je u TT mašinek, aby elektromagnet v kolejích nadzvedl spřáhla a rozpojil.Pouhým nacouváním se pak táhla sama propojí.

To zní lákavě, těším se s čím přijdeš  ;)

Colonel32

nejsem si uplne jisty, proc se snazis udelat neco, co uz bylo z lega davno vytvoreno:

http://guide.lugnet.com/set/7862

peter

Citace od: Colonel32 kdy 07.01.2009, 13:15:42nejsem si uplne jisty, proc se snazis udelat neco, co uz bylo z lega davno vytvoreno:

http://guide.lugnet.com/set/7862

Osobně by mě opravdu velmi zajímalo, jak to na ty permanentní magnety fungovalo ???
Další výtvory a informace najdete na mém webu ARTPeter.net, v galerii na Brickshelf.com a mém YouTube kanále.

Colonel32


peter

Další výtvory a informace najdete na mém webu ARTPeter.net, v galerii na Brickshelf.com a mém YouTube kanále.

mirek

Citace od: Colonel32 kdy 07.01.2009, 13:15:42
nejsem si uplne jisty, proc se snazis udelat neco, co uz bylo z lega davno vytvoreno:

Nejsem vševědoucí, ale přesto moc děkuji.
Docela rád bych to viděl "in natura" na vlastní oči. Nadzvednout dva permanentní magnety aby se rozpojily, tam musí být ještě něco navíc. Budu hledat, kolik set 7862 stojí a zda je k mání.
Coloneli díky.

Colonel32

Radsi nehledej, protoze jestli jsou 12v veci sakra drahe, tak tenhle set je jeden z nejdrazsich vubec.

Ani ja jsem ho nikdy na vlastni oci nevidel, ale jsem na 99% presvedcen, ze funguje na bazi mechanickeho rozpojeni dvou vozu tim, ze od sebe odtlaci ty packy, ktere vychazeji ze stareho sprahla.

Tato stara sprahla jsou cca 6x? za kus drazsi nez nova, ale u vlakare jako si ty by se jich urcite par najit mohlo, takze ja na tvem miste bych je dal mezi vagony, ktere budu chtit rozpojovat, a mechanicky rozpojovac, ktery by ty sprahla roztrhl od sebe bych si pak vyrobil z kovu nebo neceho takovehu.

peter

Citace od: mirek kdy 07.01.2009, 12:04:14Další zkušenost, která vyplynula z invaze dětí na kolejišti, bylo časté rozpojování vagonků a manipulace s magnety. Na rozpojení je potřeba obou rukou a dětem se nedařilo dostatečně daleko od sebe magnety oddálit. Stále se jim vagonky spojovaly.

Co jsi tam měl za špunty a batolata? To nevíš, že dětem do pazour Lego nepatří? ;D

Citace od: mirek kdy 07.01.2009, 12:04:14Opět trochu koumání a první náznaky spřáhel se včera narodily.

Mojí snahou je zhotovit táhlo, jako je u TT mašinek, aby elektromagnet v kolejích nadzvedl spřáhla a rozpojil.Pouhým nacouváním se pak táhla sama propojí.

Citace od: peki kdy 07.01.2009, 12:46:44To zní lákavě, těším se s čím přijdeš  ;)

Podle mě, hlavně s tím, že se budou soupravy samovolně rozpojovat, tak jako se to stává na modelových kolejištích ::)
Další výtvory a informace najdete na mém webu ARTPeter.net, v galerii na Brickshelf.com a mém YouTube kanále.

mirek

Citace od: peki kdy 07.01.2009, 12:46:44
Nebude to dělat problémy u delších lokomotiv/vagónu při vybočování v zatáčce? Magnety měli tu výhodu že se na koncích  jak vagonu tak mašinky vykláněli do stran.  Při stavbě parních lokomotiv (extrémní vybočení parní mašinky) když jsem řešil napojování tendru jsem nakonec nechal magnet
Již delší dobu používám spojení mezi parní lokomotivou a tendrem, které je zde nyní nafoceno. Nelíbilo se mi, že topič musí přeskakovat od kotle k tendru přes spřáhla. Bylo mi to nelogické.
Červená lokotka má za sebou i třítýdenní neustálý provoz ve vánoční výloze. Bez problému, bez vykolejení.

mirek

Filipův dárek LEGO 7945 jsme v týdnu postavili a dnes ho svorně překopali do podoby, aby se vešel  na kolejiště.
Správná hasičárna musí mít vysokou věž, aby se dalo přehlédnout město. Také tam nesmí chybět tyč po které se spouštějí hasiči z pater. Filip byl spokojen.
Stavba je zatím bez popisek, bude doplněna o české názvy.

mirek

Dnes jsme společně s Filipem postavili tréninkovou stěnu pro hasiče.

otaznik

Citace od: mirek kdy 11.01.2009, 14:51:13
Dnes jsme společně s Filipem postavili tréninkovou stěnu pro hasiče.
Raději jim tam dej jištění, jinak za tebou přijde kontrola ohledně bezpečnosti práce.  ;)

mirek

Již dříve popisovaná světelná signalizace se dočkala instalace na kolejišti. Zatím jsem osadil část semaforů, zbytek bude instalován později, zejména semafory v patře. Elektrické napojení bude provedeno po položení štěrkového podloží pod celou plochou v nádraží "Beroun". Také doposud nedorazil potřebný počet relátek, kterými se semafory budou ovládat.

[příloha smazaná administrátorem kvůli své velikosti]

mirek

Když už jsem byl v tom fotografování, nafotil jsem upravené mosty.
Při invazi dětí na kolejišti vzešel požadavek od Aničky, aby "pendolino" mohlo jezdit i po mostech.
Proto jsem je musel rozšířit. Most přes "Berounku" jsem při rozšiřování doplnil i o lávku pro pěší, která ve skutečnosti existuje.

[příloha smazaná administrátorem kvůli své velikosti]

mirek

Sobotu a neděli jsem věnoval práci na kolejišti. Vyřezával jsem otvory pro zapuštění přestavníků na výhybkách. Z lina vyřezával "štěrkové" podloží pod celým berounským nádražím.
Rozhodl se pro zásadní úpravu patra, neboť ovál, který jsem se domníval, že budou využívat děti ... byl nepovšimnut. Proto jsem ho odstranil a část vrchní desky odřízl. Vznikl prostor pro jednoduché zhlaví. Průjezd souprav není skryt pod patrem, ale krásně se otevřel pohledu dětí. Pochvala už byla.
Cembry, teď i ten most má své opodstatnění.

[příloha smazaná administrátorem kvůli své velikosti]

mirek

Nechci se "vytahovat jako tričko z ASA", jak říkal můj tatínek, ale provedl jsem inventuru kolejí a výhybek na kolejišti na půdě. Samotného mě ta čísla překvapila.( Skrývá se za tím ovšem 15 let sbírání).

RC      koleje rovné   127 ks         zatáčky  42 ks      výhybky   5 ks      angl.výh.  2 ks
9V               rovné   253 ks                   110 ks                   22 ks

Pozn.: ASO - za první republiky obch.dům na Jungmannově náměstí v Praze, za soc. PERLA

peter

Citace od: mirek kdy 04.02.2009, 10:05:50
Nechci se "vytahovat jako tričko z ASA", jak říkal můj tatínek, ale provedl jsem inventuru kolejí a výhybek na kolejišti na půdě. Samotného mě ta čísla překvapila.( Skrývá se za tím ovšem 15 let sbírání).

RC      koleje rovné   127 ks         zatáčky  42 ks      výhybky   5 ks      angl.výh.  2 ks
9V               rovné   253 ks                   110 ks                   22 ks

Pozn.: ASO - za první republiky obch.dům na Jungmannově náměstí v Praze, za soc. PERLA

Jen si Tě dovolím opravit, protože angl.výh (angličan) nemáš ani jediný. To co máš je obyčejné dvojité křížení, angličan vypadá úplně jinak.
Další výtvory a informace najdete na mém webu ARTPeter.net, v galerii na Brickshelf.com a mém YouTube kanále.

mirek

Děkuji, já vím, ...křižovatka,... křížení... tak jsem si to pracovně označil "angl.výh."
Všichni víme, že "angličana" LEGO nedělá.

Jonas

Citace od: mirek kdy 04.02.2009, 10:55:21
Děkuji, já vím, ...křižovatka,... křížení... tak jsem si to pracovně označil "angl.výh." .. 

Když už jsme u té dvojité kolejové spojky (angličani ji trefně nazývají nůžkové křížení - scissors crossover), zajímalo by mě, jak je v této prapodivné LEGO verzi použitelná. Mirku, jak ji v praxi provozuješ, když ji nelze nastavit na přímou paralelní jízdu na obou okruzích? Spoléháš na to, že si vlak cestu rozřízne, nebo stále přepínáš? RC vlaky nemám, v 9V se tento typ kolejí nedělal, takže mě to zajímá.
Jonas - Můj Brickshelf

mirek

#387
Mám tato nůžková křížení dvě. Především je používám pouze na jednom RC okruhu, který je na kolejišti. V té délce ( cca 10ti metrů) stačí s přehledem pro provoz třech RC vlakových souprav najednou. Zatím je přepínám ručně, neboť RC okruh je po obvodu celého kolejiště a tyto křížení jsou v místě uvažovaného centrálního ovládacího panelu. Chci tím říci, že jsou pro přestavění směru jízdy dokonale přístupné. Zatím.
Nyní se chystám právě o zabudování přestavníků i do těchto křížení. V prodejně je však nemají,(byl jsem tam předevčírem),  chystají se na výstavu hraček do Norimberku.
Pro názornost jsem nakreslil RC trať, která vlevo dole naskýtá i možnost přejezdu na jeden okruh 9V a návrat zpět.

Příjezdovou stranu křížení přehazuji, odjezdovou si souprava proklestí sama. Jsou ubroušeny uvnitř výhybky ozuby, tak přehození koly nečiní potíže.

[příloha smazaná administrátorem kvůli své velikosti]

mirek

Částečně jsem elektrifikoval již osazenou signalizaci. Ovládání semaforů tlačítky je zatím provizorní.
S rozvodnou ústřednou pro pět návěstidel jsem si hrál dva dny. Je to pouze část malé elektrárny.
Teď k ní budu připojovat postupně odizolované úseky a trafa 9V. Vývody a svorky jsou již na liště připraveny.
Na liště jsou relé (každý semafor má jedno), svorkovnice pro 16V střídavých (ovládání relé a přestavníků výhybek) a další svorkovnice pro 9V stejnosměrných od Lego trafa. Jsou tři úseky, tak tři 9V trafa a odpovídající svorkovnice.

V šeru, na kolejišti, světla semaforů vynikají. Nádraží je realističtější.

mirek

Ještě doplnění k používaným svorkovnicím. Zvolil jsem datové svorkovnice, které jsou miniaturní a dobře se dávají do celků a snadno se s nimi pracuje.