Autor Téma: Společný projekt - Strašidelný hrad  (Přečteno 13798 krát)

0 uživatelů a 1 Host prohlíží toto téma.

Offline Pool

  • Trade Count: (0)
  • furťák
  • *****
  • Příspěvků: 735
  • Pohlaví: Mužské
Re:Společný projekt - Strašidelný hrad
« Odpověď #30 kdy: 04.12.2017, 17:41:34 »
Já bych tu svou naladil na halloween.

Offline Jezevec

  • organi
  • Trade Count: (0)
  • furťák
  • *****
  • Příspěvků: 771
  • Pohlaví: Mužské
Re:Společný projekt - Strašidelný hrad
« Odpověď #31 kdy: 04.12.2017, 18:07:45 »
Tak tedy taky snad zvládnu přispět jednou kobkou - Drákulův obývák.
Kde všude můžeš sledovat aktivity naší LEGO komunity Kostky.org?
Mrkni na náš Facebook nebo Instagram a sdílej, lajkuj, komentuj.

Offline Sihaja

  • Trade Count: (0)
  • suprák
  • ****
  • Příspěvků: 358
  • Pohlaví: Ženské
    • Sihájin pinterest i s vlastními výtvory z Lega
Re:Společný projekt - Strašidelný hrad
« Odpověď #32 kdy: 04.12.2017, 19:20:59 »
Já chci, já chci, já chci!

Offline HD

  • Trade Count: (0)
  • furťák
  • *****
  • Příspěvků: 1221
  • Pohlaví: Mužské
  • Horcik Designs
Re:Společný projekt - Strašidelný hrad
« Odpověď #33 kdy: 04.12.2017, 19:27:16 »
Až se mi úspěšně podaří odstranit neduhy pohonu pásu, vydám se směrem abstraktním.

Offline patkutil

  • patkutil
  • Trade Count: (0)
  • bažant
  • **
  • Příspěvků: 64
  • Pohlaví: Mužské
Re:Společný projekt - Strašidelný hrad
« Odpověď #34 kdy: 04.12.2017, 19:28:41 »
Také bych se rád zúčastnil 8)
patkutil

Offline milanv

  • organi
  • Trade Count: (4)
  • furťák
  • *****
  • Příspěvků: 2980
  • Pohlaví: Mužské
  • Milan
Re:Společný projekt - Strašidelný hrad
« Odpověď #35 kdy: 05.12.2017, 01:34:34 »
Díky všem! Jste senzační. Tomu říkám rychlost: přihlášky, nápady, nabídky...

Takže jak dál aneb "co teď a co potom":

1. týmy:
* aktualizoval jsem seznam stavitelů. Co se kobek týče, vyhlašuji prozatímní uzavření týmu - dalším přihláškám nezaručuju přijetí dokud nevydám mapu domu - viz níže. (aneb: byli jste fakt rychlí!)
* myslím, že Chairudo by naopak ještě spolustavitele ocenil na přední stěně, ale raději nechám jeho, ať se vyjádří
* moc děkuju Martinovi (HD), že i na tomto projektu se pustil do role Technic konzultanta a spoludesignera
* Mr. Cube: zvuk určitě plánuji, už mám najité i technické řešení, ale se zvukem samotným budu rád za pomoc, jestli máš zkušenosti

2. konstrukce kobky, plán domu:
* kobku určitě chci od každého kompletní, tedy: scénku, jízdu vláčku, čelní stěnu. Ale od toho bude malý LB, abychom si pomohli k většímu množství některých chybějících dílů, jako třeba pásy. Není potřeba se bát.
* určitě v plánování počítejte s tím, že budou ještě v technické části týmu diskuse o provedení mechanismů, takže určitě se vyplatí stavět scénku zvlášť, mechanismus zvlášť a čelní stěnu zvlášť - budu od vás chtít v budoucnu úpravy, jak se budeme domlouvat.
* nezapomínejte prosím na pohyb ve svých scénkách! Budu tu k dispozici minimálně já a HD na rady a tipy, plus si budeme pomáhat všichni navzájem - ať je výsledek skvělý!
* jedna z věcí k řešení je spolehlivost pohybů v delším provozu - proto zatím počítejte s tím, že součástí každé kobky bude i váš motor (jakýkoliv 9V) - na řízení počítačem. Pokud později vymyslíme mechanické pure LEGO řešení, dáme vědět, ale počítač vypadá nejspolehlivěji.
* velikosti scének - mně osobně přijde, že mnou uvedených 16 studů je minimum - kdo bude chtít víc, domluvte se předem se mnou, ať to zapracuji do mapy a víme, jestli na to bude ještě místo
* mapa domu: co nejdříve pošlu náčrtek mapy domu, jak nás všechny poskládat a jak bude velký výsledný dům - důležitá informace pro stavitele čelní stěny

3. společné části designu, malý LB
Na společné části i na části opakující se každému v jeho kobce bude možno čerpat podporu malého LB, tedy: do konce roku se shodneme na výběru dílů pro náš projekt včetně ověření a prioritizace, následně nám peki a Igorus pomůžou s objednáním u TLG a někdy na přelomu března a dubna bychom měli mít díly k dispozici.

Veškeré návrhy na zakoupení dílů a diskusi k nim, směřujte do vlákna pro náš malý LB, které jsem k tomu založil.

« Poslední změna: 05.12.2017, 02:08:26 od milanv »

Offline milanv

  • organi
  • Trade Count: (4)
  • furťák
  • *****
  • Příspěvků: 2980
  • Pohlaví: Mužské
  • Milan
Re:Společný projekt - Strašidelný hrad
« Odpověď #36 kdy: 05.12.2017, 02:16:37 »
Společná zeď zadní části

Jedna z věcí, kde je potřeba se shodnout a podle toho pak nejen stavět, ale i objednat díly do malého LB, je ta základní zeď zadní části, ve které všechny kobky jsou.

Na mé ukázkové kobce je černá. Zkoušel jsem i DBG a moje zkušenosti jsou následující: černá vypadá podstatně, o mnoho, lépe než DBG v té větší ploše. Chtělo by ji to ale sem tam ozdobit, aby nebyla holá. A tam je otázka, jestli nebude potřeba mít možnost i podkladu pro černé ozdoby (netopýři atp.).

Proto navrhuji, že uděláme zeď dva study tlustou (bude i pevnější) a občas tam bude i DBG nebo jiný brick, a budou ozdoby nejen na ní, ale občas i v ní (tj. jeden stud hluboký výklenek, ve kterém bude ozdoba). A i tyto výklenky budou buď černé nebo někdy DBG, aby v nich vynikl např. netopýr.

Co vy na to?


Ještě praktická poznámka: na tomto je vidět, že si budeme vzájemně pomáhat a také musíme být naopak ochotní i později něco málo předělat. Třeba podle vzájemného umístění v mapě domu se sousedi domluví, že kus té čelní zdi někdo z nich udělá vcelku, aby tam mohly být ty ozdoby. Proto je také důležité mít od začátku tu kobku na části: scénka, technická s pásem a vozíky, čelní stěna.
« Poslední změna: 05.12.2017, 02:18:21 od milanv »

Offline Chairudo

  • Trade Count: (2)
  • furťák
  • *****
  • Příspěvků: 1916
  • Pohlaví: Mužské
Re:Společný projekt - Strašidelný hrad
« Odpověď #37 kdy: 05.12.2017, 02:44:09 »
Co by se dalo udělat s tmou a nasvícením domu je tmu vytvořit.
Je to už úsilí na dalším levelu a nepočítám s tím, že to bude na každé výstavě, ale na některých by to realizovat šlo.
Taková přenosná (částečná tma se dá udělat následovně:
Zahradní stan přehodit černou plachtou, dát zástěny pro vchod a východ a při dobrém vnitřním i venkovním nasvícení diodami může být výsledek cca takovýto.


Offline Martins

  • organi
  • Trade Count: (1)
  • furťák
  • *****
  • Příspěvků: 859
  • Pohlaví: Mužské
Re:Společný projekt - Strašidelný hrad
« Odpověď #38 kdy: 05.12.2017, 08:29:12 »
Napiš mi tam "Duchy, vylétající z hrobů"... zúročím zkušenosti z GBC... :) Bude to děsně děsivé, technicky i prakticky  >:D

Jinak souhlasím s černou a případnými "ozdobami" ve zdi, myslím taky, že to bude lépe vypadat než v DBG.

Offline Foton

  • Trade Count: (3)
  • furťák
  • *****
  • Příspěvků: 1037
  • Pohlaví: Mužské
Re:Společný projekt - Strašidelný hrad
« Odpověď #39 kdy: 05.12.2017, 13:54:26 »
Počítejte se mnou na stavbu čelní zdi. Pokud mě napadne i kobka, zeptám se zdali je místo.
Kdo chce hledá způsoby, kdo nechce hledá důvody.

Offline Hroch

  • Trade Count: (0)
  • bažant
  • **
  • Příspěvků: 64
  • Pohlaví: Mužské
Re:Společný projekt - Strašidelný hrad
« Odpověď #40 kdy: 05.12.2017, 15:21:56 »
Přemýšlím nad scénokou a chci se zeptat, zda musí být všechno ve stylu kostlivci, rakve, monstra, upíři nebo je přípustné udělat třeba podmořskou scénku s útokem žraloka?

Offline Chairudo

  • Trade Count: (2)
  • furťák
  • *****
  • Příspěvků: 1916
  • Pohlaví: Mužské
Re:Společný projekt - Strašidelný hrad
« Odpověď #41 kdy: 05.12.2017, 15:38:40 »
Přemýšlím nad scénokou a chci se zeptat, zda musí být všechno ve stylu kostlivci, rakve, monstra, upíři nebo je přípustné udělat třeba podmořskou scénku s útokem žraloka?

Mě napadlo Sharknado  >:D, ale pan architekt má spýše konzervativní přístup ke scénkám.
Strašidelné domy mají hodně širokou škálu žánrů, na tom vzoru z Hyde Parku jsou třeba pavouci, ježibaba, čerti, zombie, mumie, netopýři a spousta dalších zvířat a pohádkových bytostí. Jsem zvědavý jaká pěkná škála bude u nás.

Koupil jsem si dnes
gopro-hero4-session - je to kostička 3,7x3,7x3,7cm = délka 4,6 plate.
- chci ji otestovat na pohled ze sedaček horské dráhy a kdyby byly průjezdy domu dost široké, mohla by natočit i průjezd domem (video samozřejmě sestříhané). Tak by se tam taky v klidu vlezly i uzavřené vozíky.

Offline milanv

  • organi
  • Trade Count: (4)
  • furťák
  • *****
  • Příspěvků: 2980
  • Pohlaví: Mužské
  • Milan
Re:Společný projekt - Strašidelný hrad
« Odpověď #42 kdy: 05.12.2017, 15:56:50 »
Fantazírování mě baví :)

Rozhodně tam nemusí být všechno jen v kostlivčím duchu: napadá mě třeba šílený vynálezce a duchové vylézající ze zkumavky, zvířecí potvory všeho druhu... Třeba ti noví světélkující pavouci by byli boží! Vůbec udělat scénku za použití trans-neon barev schovaných ve tmě, ale rozzářících se po nasvícení UV diodou...
Z toho, co psal Chairudo, tak určitě ježibaba (lítací!), čerti (lítací, potápějící nebožáka v kotli), zombie (už je hlášená svatba :) ), netopýři (padají do ranku zvěř)...

Jediné, co si fakt nedovedu představit, je cokoli mořského. Ani prakticky - jak to postavit, aby to bylo uvěřitelné. Akvárko asi nevyděsí :) Ale pokud máš nápad, pochlub se!
(Možná prosklená stěna přes celou scénku, s poklidně plujícím potápěčem a najednou rána a zprava vystřelí hlava obřího žraloka přímo proti vozíkům, ukousne potápěči hlavu a zase zmizí, na skle zůstane obří krvavý flek...)

Jinak z detailů mě napadá třeba otočná hlava minifiga. Představte si usměvavou minifižku, ke které přijde zombie, ulomí ji ruku a jí se otočí hlava na nějaký šílený výraz - do toho ji místo oranžóvé nasvítí odspoda mrtvolně modré světlo :)

A padlo už tu téma upírů?
« Poslední změna: 05.12.2017, 16:16:12 od milanv »

Offline milanv

  • organi
  • Trade Count: (4)
  • furťák
  • *****
  • Příspěvků: 2980
  • Pohlaví: Mužské
  • Milan
Re:Společný projekt - Strašidelný hrad
« Odpověď #43 kdy: 05.12.2017, 16:02:21 »
Napiš mi tam "Duchy, vylétající z hrobů"... zúročím zkušenosti z GBC... :) Bude to děsně děsivé, technicky i prakticky  >:D
Výborně. Maturuješ v pravý čas, to ti povím! :)

Offline milanv

  • organi
  • Trade Count: (4)
  • furťák
  • *****
  • Příspěvků: 2980
  • Pohlaví: Mužské
  • Milan
Re:Společný projekt - Strašidelný hrad
« Odpověď #44 kdy: 05.12.2017, 16:07:13 »
Mimochodem, byl jsem dotázán, co je ta moje scénka. Měl jsem za to, že je to jasné, ale pro jistotu: viz podtitul projektu :)
Kdyby se chtěl někdo přidat i s tímto ulítlým nápadem, takovým interním žertíkem, který pochopí jen kostkaři, tak taky může :)
(popravd ale nevím, jestli já tuto scénku nechám jen tak, protože bych raději měl nějakou pohyblivou.)
« Poslední změna: 05.12.2017, 16:12:27 od milanv »

Offline milanv

  • organi
  • Trade Count: (4)
  • furťák
  • *****
  • Příspěvků: 2980
  • Pohlaví: Mužské
  • Milan
Re:Společný projekt - Strašidelný hrad
« Odpověď #45 kdy: 05.12.2017, 16:07:45 »
Počítejte se mnou na stavbu čelní zdi. Pokud mě napadne i kobka, zeptám se zdali je místo.
Díky, počítám s tebou tedy na pomoc při stavbě v Olomouci.

Offline Foton

  • Trade Count: (3)
  • furťák
  • *****
  • Příspěvků: 1037
  • Pohlaví: Mužské
Re:Společný projekt - Strašidelný hrad
« Odpověď #46 kdy: 05.12.2017, 16:40:41 »
Nápad se žralokem se mi líbí. Pokud žralok na chvíli zakryje celý obraz s potápěčem, tak ho stačí "otočit" na tui drsnější variantu.
Nebo útok chobotnice na vozíček.
A co pes Baskervilský?
Kdo chce hledá způsoby, kdo nechce hledá důvody.

Offline LukaMull

  • Trade Count: (0)
  • mazák
  • ***
  • Příspěvků: 239
  • Pohlaví: Mužské
  • Sex, Bricks & Rock'n'Roll
    • Brick Point
Re:Společný projekt - Strašidelný hrad
« Odpověď #47 kdy: 05.12.2017, 16:58:10 »
Já mám v hlavě "(zl)obra" vlastně velkou plastiku hlavy a pohybující se ruce a paže které by "utočili" na vozík

Offline LukaMull

  • Trade Count: (0)
  • mazák
  • ***
  • Příspěvků: 239
  • Pohlaví: Mužské
  • Sex, Bricks & Rock'n'Roll
    • Brick Point
Re:Společný projekt - Strašidelný hrad
« Odpověď #48 kdy: 05.12.2017, 16:59:18 »
Vůbec udělat scénku za použití trans-neon barev schovaných ve tmě, ale rozzářících se po nasvícení UV diodou...

Super nápad!!

Offline Jezevec

  • organi
  • Trade Count: (0)
  • furťák
  • *****
  • Příspěvků: 771
  • Pohlaví: Mužské
Re:Společný projekt - Strašidelný hrad
« Odpověď #49 kdy: 05.12.2017, 17:09:44 »
Napadá mě ještě nějaká mumie, faraonova pomsta nebo něco na ten způsob.
Kde všude můžeš sledovat aktivity naší LEGO komunity Kostky.org?
Mrkni na náš Facebook nebo Instagram a sdílej, lajkuj, komentuj.

Offline Chairudo

  • Trade Count: (2)
  • furťák
  • *****
  • Příspěvků: 1916
  • Pohlaví: Mužské
Re:Společný projekt - Strašidelný hrad
« Odpověď #50 kdy: 05.12.2017, 18:00:03 »
Taky bych rád viděl strašidlo/mrtvolu za zrcadlem - zrcadlo (průhledný panel) se nasvítí a hueeeeeeeeee

Offline milanv

  • organi
  • Trade Count: (4)
  • furťák
  • *****
  • Příspěvků: 2980
  • Pohlaví: Mužské
  • Milan
Re:Společný projekt - Strašidelný hrad
« Odpověď #51 kdy: 05.12.2017, 18:12:02 »
Nepadla tu ještě klasická otevírající se rakev...

Ad trans-neon barvy: představte si stěnu z vyskládaných trans-orange a trans-neon-orange barů (tj. z předního pohledu mřížka malých koleček, všechna stejná). A po nasvícení se objeví zlověstný obraz, protože se rozsvítí jen ty neonové.

Offline Chairudo

  • Trade Count: (2)
  • furťák
  • *****
  • Příspěvků: 1916
  • Pohlaví: Mužské
Re:Společný projekt - Strašidelný hrad
« Odpověď #52 kdy: 05.12.2017, 18:37:02 »
Strávil jsem chvíli u plotny a usmažil jsem nové návrhy na kobky.

Vlevo je Milane tvůj původní, obrovskou změnu co bych udělal - téměř vůbec nehnat vozíky vnitřky stěn, udělat jen obvodové a zadní stěny a vnitřky si pak majitelé kobek můžou upravit podle svých potřeb.

Druhý obrázek je pak 32x32 - dají se udělat 2 velké samostatné scénky.

- nemusí se řešit šířka vozíku do 3 studů, může být klidně i 5 a tím využít Gopro ;D a vylepšit design vozíků.
- vozíky tím zůstanou po většinu trasy venku a budou vidět jak jezdí.
- Zdvoj až ztrojnásobí se délka průjezdu scénkou.
- razantně se zvětší pohledový prostor a reálnost celé stavby.
- zminimalizuje se plocha černých stěn zepředu.
- trasa vozíku se nastaví jakkoli podle vnitřních stěn kopky - scénka může být na vnitřní, nebo na vnější stěně jak se komu hodí., využití vnitřku je pak neomezené.

Offline Izabella08

  • Trade Count: (1)
  • furťák
  • *****
  • Příspěvků: 655
  • Pohlaví: Ženské
Re:Společný projekt - Strašidelný hrad
« Odpověď #53 kdy: 05.12.2017, 19:28:17 »
Já bych si ráda zamluvila téma hmyzí hnízdo...doupě pavouků a  jiných breberek:)

Offline patkutil

  • patkutil
  • Trade Count: (0)
  • bažant
  • **
  • Příspěvků: 64
  • Pohlaví: Mužské
Re:Společný projekt - Strašidelný hrad
« Odpověď #54 kdy: 05.12.2017, 19:29:47 »
A já bych rád připravil  STRAŠIDELNÉ HRAČKÁŘSTVÍ >:D
patkutil

Offline Jezevec

  • organi
  • Trade Count: (0)
  • furťák
  • *****
  • Příspěvků: 771
  • Pohlaví: Mužské
Re:Společný projekt - Strašidelný hrad
« Odpověď #55 kdy: 05.12.2017, 19:45:54 »
Nepadla tu ještě klasická otevírající se rakev...

Ad trans-neon barvy: představte si stěnu z vyskládaných trans-orange a trans-neon-orange barů (tj. z předního pohledu mřížka malých koleček, všechna stejná). A po nasvícení se objeví zlověstný obraz, protože se rozsvítí jen ty neonové.

Rakev bych rád měl s Drákulou, mám minifiga i s rakví, tak to nějak zakomponuju do toho jeho obýváku.
Kde všude můžeš sledovat aktivity naší LEGO komunity Kostky.org?
Mrkni na náš Facebook nebo Instagram a sdílej, lajkuj, komentuj.

Offline HD

  • Trade Count: (0)
  • furťák
  • *****
  • Příspěvků: 1221
  • Pohlaví: Mužské
  • Horcik Designs
Re:Společný projekt - Strašidelný hrad
« Odpověď #56 kdy: 05.12.2017, 21:20:43 »
To je super, že je zde nápady hýřící atmosféra, ale nad některými z nich si ZATÍM, jako čerstvě jmenovaný technický poradce, myji ruce.  ;D

Uvědomme si, že funkčnost a spolehlivost jsou základem úspěchu. Estetickou stránku nesmíme zanedbat, to je druhá, stejně důležitá polovina úspěchu. Ale když se vozík zasekne o atrakci, tak se uloupne kus scénky, atd.

Takže, vymýšlejme, ale mějme na mysli, že rozvod pásu sežere hodně místa, nutno je počítat i s místem na pohon, rozvod pohonu k jednotlivým strašnostem a hrůznostem strašidelným atrakcím ( :D ), atd., a u všeho počítat od začátku zpracování nápadu s tím, aby to vydrželo nějakou dobu snášet vibrace a dynamické rázy obecně (a že jich tam na pásu (záběr oz. kol) a v jednotlivých mechanismech bude na rozdávání)

Nicméně, pokud budete někdo někdy v koncích či mít pochybnosti s mechanismy (pás, atrakce), vyladěním pohybu, pomoc s lokalizováním tření a jiných pasivních (či parazitních :D) odporů, pište SZ či mail, budu se snažit pomoci - ale zároveň nechci nikoho připravit o radost ze stavby, a tak opravdu jen jako poslední záchranu :P.
 (A dopředu říkám, že budu chtít schéma, fotku nebo video daného problému, slovní popis jen v případě realizace nápadu (podle povahy probíraného problému)).   

Byl by zájem o "ideabook" s kinematickými a silovými převody?
« Poslední změna: 06.12.2017, 15:22:11 od HD »

Offline HD

  • Trade Count: (0)
  • furťák
  • *****
  • Příspěvků: 1221
  • Pohlaví: Mužské
  • Horcik Designs
Re:Společný projekt - Strašidelný hrad
« Odpověď #57 kdy: 06.12.2017, 15:21:19 »
@ Chairudo (a modifikace scénky)

Osobně jsem pro to, aby na jednom pásu  byly dva vozíky vláčky, přičemž jakmile se jeden schová za roh, za na začátku průjezdu bude připraven pro další kolo vláček druhý - to umožní tzv. rychlý reset scénky, tzn. nebude muset běžet celý mechanismus strašení naprázdno po dobu, než se vozík přepraví zadem na začátek scény. Toto je jen těžko proveditelné tehdy, když je odhaleno víc než přibližně 20% dráhy Potom je potřeba oddělit nějakým časovačem (mechanický (1 motor) či počítač(motory 2)) ovládání pásu a atrakcí.
Pokud tedy není uměleckým záměrem nechat strašit i v prázdné kobce (když vláček bude na druhém konci domu, nebo i pseudonáhodně) - což by, když si s touto myšlenkou tak pohrávám, nemuselo být na škodu - spustit samostatnou scénku, zatímco vozík by cestoval v zákulisí - to by opravdu jakoby strašilo... Nechávám k diskusi.

« Poslední změna: 06.12.2017, 17:23:37 od HD »

Offline milanv

  • organi
  • Trade Count: (4)
  • furťák
  • *****
  • Příspěvků: 2980
  • Pohlaví: Mužské
  • Milan
Re:Společný projekt - Strašidelný hrad
« Odpověď #58 kdy: 06.12.2017, 15:51:06 »
@HD: pochopil jsem dobře, stručně a mými slovy vyjádřeno, že ti jde o problém, jak vypínat strašení ve scénce, když vozíky nejsou vidět?
Ano, tak jsem to původně zamýšlel. Včetně toho, že když vozíky nejsou vidět, tak je scénka zhasnutá. A máš pravdu (pokud jsem tě dobře pochopil), že ještě nemám vymyšleno do detailu, jak to technicky provést. Ale doufal jsem, že tohle hlavní video by nás mohlo přivést na nápad...

Offline Chairudo

  • Trade Count: (2)
  • furťák
  • *****
  • Příspěvků: 1916
  • Pohlaví: Mužské
Re:Společný projekt - Strašidelný hrad
« Odpověď #59 kdy: 06.12.2017, 16:08:14 »
Na tento problém vidím 2 řešení:
1) vzadu kde vozíky čekají dát čidlo, při dojetí vozíku k čidlu vypne elektřinu do celé buňky a zapne vedlejší buňku.
To by znamenalo čidlo pro každou buňku a nějaký jednoduchý program - v tom se Milane ty vyznáš?

2) Stejný mechanizmus ale místo čidla jednoduchá mechanická páka - při dojetí vozík přepne páku a přeruší proud do buňky.
S trochou přemýšlení by mělo být možné tento systém propojit se všemi buňkami na 1 patře.
Tím se dá taky stanovit počet aktivních buněk - 1 nebo 2 cykly na každé patro.