Reportáž ze stavby Lego Technic 42082 - Rough Terrain Crane

Založil Lord_Maxx, 20.01.2019, 23:25:05

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 1 Host prohlíží toto téma.

Lord_Maxx

Ahoj,

v poklidném tempu jsem doskládal Lego Technic 42082 - Rough Terrain Crane. Pokud by někoho zajímaly postřehy ze stavby, pokusím se je spolu s fotkama postupně vložit.

Úvod

Proč právě 42082? Důvodů je mnoho a jsou čistě subjektivní. Mám rád Technic, sety s velkým počtem dílků, vnitřně tíhnu k modelům funkčních strojů před modely automobilů/letadel a - na první pohled se mi model líbí.

Po Vánocích je to už druhý model, který jsem složil. Tím prvním byl Chiron. A právě v porovnání s Chironem je stavba jeřábu úplně něco jiného. Chrinon je designovka, kde vynikne každý detail, kdežto u jeřábu je vše podřízeno funkčnosti, a kombinaci červené a černé barvy. Jako ke klasickým stavebním strojům patří kombinace žluté a černé, tak k tomuto jeřábu prostě patří červená a černá.

Model jsem si vybral a pořídil již během prázdnin a trpělivě čekal na vánoční čas, kdy je více času na takovéto radosti.

Trocha statistiky
Bricklink říká, že 42082 má 4056 dílků, hmotnost skoro 6 kg, rozměry 58 x 47.5 x 17 cm a uveden na trh byl v druhé polovině roku 2018.

Model je dodán ve veliké krabici a díky mnoha sáčkům rozdělených do třinácti částí plus motor, baterybox, čtyř červených disků a pneu je krabice z velké části plná.

Návod je složen ze dvou knih a jeden arch samolepek. Oboje jsem nechal uzavřené v původním obalu, stavím podle PDF na tabletu.

Model jsem neviděl naživo, byl jsem zvědavý na srovnání s rypadlem 42055 - Bucket Wheel Excavator.

Začínám stavět

Stejně jako u mnoha jiných modelů se i tady hned ze začátku začíná stavět soustava přenášející pohyb veskrze ozubená kola a přepínače. Jsou použité různé barvy dílků, v naprosté většině stejně všechny z nich budou schované, takže slouží především pro lepší orientaci při stavbě. Nápadné jsou pak zelené L liftarmy a oranžové spojky (Pin 3L with Friction Ridges Lengthwise and Stop Bush). Na rozdíl od rypadla, kde výrazné červené byly použité výhradně pro finální spojení či zajištění velkých částí a ostatní byly obyčejné šedé, zde je jich 72 ks v krásné oranžové barvě.

Rada pro všechny - poučení z rypadla - v návodu jsem tuto radu buď nenašel vyobrazenou či jsem to přehlédl - jakýkoliv pohyblivý spoj překontrolujte po zapojení a nechte mu dostatečnou vůli. Ozubená kola nepřirážejte k liftarmům či jiným kostkám, nechte si vždy minimálně 1 mm mezeru. Snížíte tím významně tření a model pak bude fungovat bez obtíží.

Příště pokračování ...
Fanda Lego Technic

petsild

Ahoj,
model jeřábu mi byl doporučen zde na fóru, abych se seznámil a osvojil stavbu moderního Technicu a zato velké díky.
Stavebnici jsem pořídil nedávno a se stavbou jsem začal včera. Hned po druhém pytlíku jsem nadšen z navržené :D ovládací převodovky podvozku.
Moc se těším na další zprávy a doplňující obrázky tohoto geniálního modelu.

Přeji ti zábavnou stavbu ahoj. Pet

Lord_Maxx

Nejdříve podvozek ...
V druhé části se staví zrcadlově obrácené části náprav, od sebe odlišené zelenými a oranžovými částmi. Obavy, že by se mělo jednat o nudnou pasáž (vycházím ze zkušenosti ze stavby 4 x 4 Crawler 9398), byly naštěstí liché, neboť je zvolen rozumný počet dílků na zpracování. Zatáčení náprav je řešené tak, že zatočení kol se realizuje na obou kolech, bez možnosti volby a fixace. Ze všech kol vede propojení přes diferenciály k (v budoucnu postavenému) motoru.

Jediné, na co si dejte pozor v této části, je při připojení druhé nápravy natočení náprav. Manuál na to upozorňuje, já jsem musel odpojit obě části a srovnat nápravy, aby byly zcela rovně.

Třetí část přidává výsuvné vzpěry, jeřáb tím získá finální délku podvozku. Zde mám jednu z mála výtek k celému model – vzpěry jsou jištěné pouze jednou tenkou Liftarm 1 x 4 Thin, což je málo, systém by si zasloužil dvě na každé straně. Proč? Protože se při používání uvolňují a musejí se přimáčknout k sobě.

Čtvrtá část je věnována stavbě osmiválcového motoru, zadní části a ovladače natočení kol. Příjemným zpestřením je instalace ventilátoru na začátek motoru, efektní.

Pátá část se věnuje přední části jeřábu, je použit obdobný způsob stavby jako u zadní, jen s rozdílem, že namísto motoru je místo pro odložení čtyř podložen pod vzpěry. Jeřáb tak má kompletní podvozek , sestavený zatím čistě z technických dílků, nic na okrasu. Ale i tak je na model moc hezký pohled, je patrná jeho mohutnost.

Šestá část je věnována stavbě točny. Ta je složena z velkých zahnutých částí, oproti rypadlu v černé barvě. Ač se tato část stavby zdá být jednoduchá – otočný mechanizmus se skládá z osmi identických částí částí , které se nakonec spojí dohromady a vytvoří osmiúhelník. Bohužel jsem se vlastní nepozorností dopustil chyby v orientaci dílku a musel jsem sedm kusů rozdělat a opravit. Bohužel to rozdělání je velmi obtížné a bez oddělovače kostek složité.

Má výtka ke konstrukci zde směřuje k slabému uchycení kulatých částí k sobě – při manipulaci s modelem budete automaticky sahat právě na část točny nebo na podvozek pod ní – dost často se mi stává, že část točny vysunu nebo musím připevnit uvolněné díly na podvozku ve střední části.  To dáno vysokou hmotností modelu, na druhou stranu – u rypadla jsem si také musel hlídat, za jaké místo model zvednu.

V sedmé části modelu se připravují postranní boky modelu – žebřík a místo pro odložení nářadí – první designová věc na modelu, bez problému.

Osmá část vyvolala po zobrazení v návodu nadšení – umístí se něco jako blatníky – ochrana kol – a samostatná kola. Po nasazení kol se dá s jeřábem jezdit, zatáčet, couvat, popojíždět, no, co vám budu povídat, k dalšímu sáčku jsme se toho večera nedostal :-) Velice efektní je řešení výplně disků – kombinace červené a černé je prostě úchvatná.

Devátá část otevírá druhou knihu návodu a s ní přípravu plošiny pro uchycení ramena jeřábu. V tuto chvíli jsem ocenil rozdělení modelu na více částí, kdy máte před sebou rozumný počet dílků, ve kterých se orientujete velmi rychle a snadno, pomáhá tomu i propracovaný návod s vyznačenými částmi pro kontrolu či přesné nastavení.

V desáté části se dokončí plošina a zapracuje jeden L motor a box na baterie. Je velice příjemné vidět, že při přípravě návodu bylo myšleno i na nedestruktivní a přesto pevné a dostačující uchycení propojovacího kabelu mezi motorem a boxem. Drobnost, co potěší.

Před koncem desáté části se instaluje lano a dle návodu se nechá namotat. K tomu se poprvé použije motor, převody a volba funkcí. Vše funguje, k velké radosti všech přítomných :-)

Jedenáctá část se věnuje stavbě a kompletaci ramena jeřábu. Stavba s vidinou blížícího se konce postupuje rychle, po připevnění ramena je na čase začít zkoušet možnosti jeřábu. Zase jeden večer, kdy se prostě nedalo pokračovat dále ve stavění.

Dvanáctá část se věnuje obložení kostiček - ,,oplastování" a vytvoření finálního tvaru plošiny. Právě v této části jsou působivě ukázány možnosti různých spojení velkých částí a finální tvarování , které v žádném případě nemusí být pouze vodorovné a svislé. Moc hezky na sebe panely navazují, červená je oddělená černým pruhem.

Poslední, třináctá část, doplní na modelu kabinu řidiče a dojde k sestavení konstrukce. Zajímavostí na kabině je systém otevírání dveří, nejsou otevírací, ale ,,posouvací".

Pokračování příště ...
Fanda Lego Technic

Lord_Maxx

Shrnutí

Čistě subjektivně - jsem nadšený. Model splnil moje očekávání - je velký, funkční, barevná kombinace úchvatná a díky velkému množství dílků nabízí možnost vymýšlet vlastní modely.

Co se týká stavby jako takové, manuál je připraven dostatečně a nejsou zde žádné zásadní záludnosti. V porovnání se stavbou Bugatti Chiron jsem nemusel být ve střehu při každém napojení a spojení připravovaných částí (kamarád stavěl Chirona několik týdnů předemnou a hlásil nefunkční převodovku při zařazení rychlosti dopředu i dozadu - dá se najít v diskuzích na internetu mnoho a mnoho stránek k tomuto problému). Co jsem ale mnohokrát využil, byl "zoom" při prohlížení návodu na tabletu - a to zejména u částí, které se připojovaly z druhé strany modelu než byl pohled v návodu. Jak je to se stavěním z tištěného návodu nevím, možná přidáte své zkušenosti vy. Na druhou stranu, musím se přiznat, že jsem musel minimálně třikrát listovat v návodu zpět a hledat, kde jsem udělal chybu při stavbě vlivem nepřesnosti. Hned na konci prvního sáčku jsem nezasunul čtyři  liftarmy na své místo, a zjistil jsem to při napojení další části, což vedlo k demotnáži velké části dosud postaveného modelu a opravu. Školácká chyba, v návodu je vše ok, ověřoval jsem si to :-)

Byl jsem zvědavý, zda jedem motor L zvládne vše a ano, jeho výkon je dostatečný. Kompletní vysunutí všech částí trvá dlouhé desítky sekund, nicméně to je přesně ten čas si uvědomit, že ty desítky pohyblivých součástek jsou zapojené správně a vše funguje, jak má. Samozejmě si dokážu představit plnohodnotnou motorizaci modelu, a počítám, že se o to minimálně pokusím, pokud nenajdu nějaký schopný, již existující, návod.

Po modelu B půjde na řadu GBC https://pv-productions.com/product/gbc-30-fun-park-42082-building-instructions/, až se podaří, zkusím nahodit video a nějaké fotky.

No a nakonec, vkládám několik fotografií hotového modelu v další s porovnáním s Chironem a Mercedesem.

Kdybych se měl rozhodnout znovu, zda si tento model pořídit, určitě bych do toho šel znovu a rád, a stejně tak ho mohu doporučit všem fandům Technic.

Kdybyste měli nějaké dotazy, klidně se ptejte, pokusím se odpovědět, pokud budu vědět.

Fanda Lego Technic

petsild

Ahoj,
svůj jeřáb jsem dokončil úspěšně :D podle papírového manuálu včera. Při stavbě jsem udělal jednu větší chybu v ovládání horní převodovky a jak na potvoru jsem to zjistil,
až když jsem kapotoval. Naštěstí jsem :) neomdlel, ale po menším rozložení se mi povedlo napravit chybu. Model je parádní a nejvíc obdivuji navrženou převodovku s tolika funkcema na jeden motor.
Jinak můj model na neutrál při zapnutém motoru vydává docela hlasité zvuky v převodovce, nezlepší ani při aktivaci nějaké funkce, přitom je vše zacvaklé jak se patří?
Než jeřáb rozložím, pořádně si funkce vyzkouším a otestuji co dokáže případně přemístit.

Mám vlastně dotaz... jakou funkci má jedna gumička dle návodu strana 63?


Tomik

Pěkné počteníčko! Líbí se mi tvé pojetí recenze formou reportáže ze stavby.

Citace od: petsild kdy 24.01.2019, 17:42:13
Mám vlastně dotaz... jakou funkci má jedna gumička dle návodu strana 63?
Jeřáb sice nemám, ale tipuju, že by tam ty gumičky mohli být k zamezení prokluzu v soukolí, když zrovna nejsou převodovkou propojené s motorem.
www.buildinst.cz - můj web s návody na stavbu alternativních modelů,
můj flickr