PF provoz vlaků na výstavách

Založil MiHo, 09.06.2015, 20:42:09

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 1 Host prohlíží toto téma.

MiHo

Chtěl bych na tomto místě otevřít diskusi o PF provozu vlaků na výstavách. Vzhledem k:

Citace od: peki kdy 09.06.2015, 17:56:55
- vlaky (zkusíme čistě PF provoz, obsluha v prodejně mění baterie), bude tomu přizpůsoben výběr vlaků (tovární sety)

Bateriové napájení:
a) je možno použít jednorázové alkalické mikrotužky AAA (- vysoké náklady provozovatele na baterie, + střední doba výdrže)
b) je možno použít dobíjecí mikrotužky AAA (+ nižší náklady na baterie, - častější výměna, - potřeba dobíjení)
c) je možno použít 8878 LEGO® Power Functions Rechargeable Battery Box (- vysoké náklady na pořízení, + dlouhá výdrž, nízká hmotnost, - potřeba dobíjení)

Doba provozu:
d) vlak bude jezdit celý den nepřetržitě, nebude ovládán - pak je možno i vynechat IR Receiver a IR Speed Remote Control
e) vlak bude obsahovat IR Receiver, pak je otázkou kdo bude ovládat IR Speed Remote Control. Znalý vtipálek pak může svým vlastním IR ovladačem vlak zastavit nebo i vysokou rychlostí vykolejit.
f) vlak bude obsahovat IR Receiver ovládný Infrared Link Sensor a řízený NXT. Vlak může automaticky zastavovat a mít přestávky. (- baterie nebo dobíjení NXT). Nebezpečí vtipálka z bodu e): je eliminováno zastavení - vlak se sám rozjede. Není eliminováno vykolejení vysokou rychlostí.
g) pro ovládání použít S-Brick (nemám vlastní zkušenosti)

Hana129

#1
V sobotu jsme měli u nás dětský den, kde jsem měli zprovozněné PF vláčky 7897 a 7898 + jeden 9V.
Děti si to ovládali sami, tak trochu bez dozoru, nestíhali jsme. Po třech hodinách nebyl schopen provozu ani jeden  >:( .7898- lokotka - nepřežila vykolejování - částečně se rozpadla u 7897 nějak zadrhává motorek - vlak byl v provozu odhadem od doby pořízení cca 30 hodin!

9V ok, ale ten zas nebyl tak zábavný  ;D


Používám nabíjecí baterie - jsou ok a vydrží docela dost.



MiHo

7897 a 7898 nepoužívají současné 88002 PF vlakové motory, ale motory 8866 Train Motor (RC), které jsou z hlediska srovnání horší než PF motory i 9 motory. Viz srovnání.

Hana129

#3
JJ, je to možné, ale i tak PF na výstavě bude mnohem náročnější než 9V !

Těch "vtipálku", ale taky neznalých ovládání se mezi dětmi  najde opravdu dost, takže ta obsluha by pravděpodobně musela hlídat tak trochu i ty ovladače, nevím jak nastavit nějaké omezení.

+ dnešní PF prvky mají jen 4 kanály, což je  málo, proto jsem použila 7897 a 7898, které mají jiné kanály.

Pár pohyblivých Lego strojů v jedné místnosti a je pořádný chaos  ;D

pryb

Citace od: Hana129 kdy 09.06.2015, 21:11:42
+ dnešní PF prvky mají jen 4 kanály, což je taky málo.

To znamená osm souprav, to už není tak zlý.
Aktuální projekt - třídička.
Youtube kanál

peki

Citace od: Hana129 kdy 09.06.2015, 21:11:42
Těch "vtipálku", ale taky neznalých ovládání se mezi dětmi  najde opravdu dost, takže ta obsluha by pravděpodobně musela hlídat tak trochu i ty ovladače, nevím jak nastavit nějaké omezení.

Vlaků by nejezdilo tolik (rozhodně ne více jak 8  jsou 4 kanály x 2 = 8). Obsluha by to jenom zapla (ovladačem), který by měla schovaný. Napájení by bylo přes ten Lego akumulátor (předpokládám že bude mít nejlepší výsledky) pokud ne co je lepší?

Motory akumulátory PF komponenty dodá zákazník.

Nedokonalost vidím spíše v tom, že to bude jezdit pouze pořád dokola než se vybije baterka  :( Žádné zastavování na nádraží.

Přemýšlel jsem i o variantě kovové koleje, vykuchaný 9V motor jako sběrač, který napájí PF motor. Výhodou je:
- možnost řízení vlaků tak jako doposud, přes proud v kolejích
- odpadá nabíjení baterií/akumulátorů
 

Hana129

Největší výhodu akumulátoru 8878 vidím v tom,  v tom, že se nemusí rozebírat a vyndávat baterky!  Né  vždy se dají baterky vyměnit dobít bez rozebrání modelu. Výměna baterek v batery boxu 8881 je docela tragická.
Akumulátor 8878 má taky regulátor - dá se tak snížit-zvýšit rychlost(otáčky).


Pokud bude obsluha jen zapínat a vypínat, tak tak trochu DO ztrácí smysl. Teoreticky to může pořešit - zapnutím-vypnutím batery boxu.





martinlx

Pokud jde o výdrž, tak slušné AAA AKU vydrží docela dlouho, přesné měření jsme nedělal, ale vždy když má příjít na víkend návštěva tak vše nebiji a nikdy nebylo potřeba dobíjet. Blbě se to odhaduje kolik hodin čistého provozu to je, taky záleží na zátěži a rychlosti ale odhadem myslím že 4 hodiny čisté jízdy to dá určitě.

Jinak mám už několik let v plánu zastavování, sehnaný materiál (Mirku, díky za kola, pořád jsem to ještě nevzdal), jen postavit a vyzkoušet. Idea je že v místě zastavení bude 9V kolej a druhý podvozek v mašině bude vykuchaný 9V (nebo jenom kovové soukolí se sběračem jako má Mirek na osvětlení) a na něm bude připojené rozpínací relé které odepne motor od přijímače. Tj. napájená kolej zastaví vlak (a při troše šikovnosti by ho možná mohla v tu chvíli i dobíjet), po přerušení napájení se vlak zase rozjede původní rychlostí.

Ideální by bylo, kdyby děti mohly i řídit, ale omezila se maximální rychlost (napětí)

Hana129

Citace od: martinlx kdy 10.06.2015, 11:39:26


Ideální by bylo, kdyby děti mohly i řídit, ale omezila se maximální rychlost (napětí)

Což by šlo za použití akumulátoru 8878, ten regulátor má. U vláčků jsem jej bohužel ještě, ale nezkoušela.

peki

Citace od: martinlx kdy 10.06.2015, 11:39:26

Jinak mám už několik let v plánu zastavování, sehnaný materiál (Mirku, díky za kola, pořád jsem to ještě nevzdal), jen postavit a vyzkoušet. Idea je že v místě zastavení bude 9V kolej a druhý podvozek v mašině bude vykuchaný 9V (nebo jenom kovové soukolí se sběračem jako má Mirek na osvětlení) a na něm bude připojené rozpínací relé které odepne motor od přijímače. Tj. napájená kolej zastaví vlak (a při troše šikovnosti by ho možná mohla v tu chvíli i dobíjet), po přerušení napájení se vlak zase rozjede původní rychlostí.

Nad tím jsem také přemýšlel "tímto způsobem" = redukovat počet 9V kolejí, tedy pouze na úsek zastavení/rozjetí.  Nevýhodou je další dodatečná elektronika mezi sběračem (vykuchaným 9V motorem) a PF motorem. Pokud by se to však zkombinovalo s dobíjením stálo by to za to. 

MiHo

Citace od: Hana129 kdy 10.06.2015, 11:56:08
Citace od: martinlx kdy 10.06.2015, 11:39:26


Ideální by bylo, kdyby děti mohly i řídit, ale omezila se maximální rychlost (napětí)

Což by šlo za použití akumulátoru 8878, ten regulátor má. U vláčků jsem jej bohužel ještě, ale nezkoušela.

Regulátor akumulátoru 8878 reguluje jen přímo připojený motor. Do PF přijímače jde plné napětí po druhých dvou vodičích (proto jsou tam 4 vodiče). A regulace pak je možná jen dálkovým ovládáním. Tj. na omezení maximální rychlosti dálkově ovládané lokomotivy nastavení regulátoru na  akumulátoru 8878 nemá vliv.

MiHo

Citace od: peki kdy 10.06.2015, 10:22:37

Nedokonalost vidím spíše v tom, že to bude jezdit pouze pořád dokola než se vybije baterka  :( Žádné zastavování na nádraží.
 

To řeší má varianta f) vlak bude obsahovat IR Receiver tj. bude poskládaný dle návodu k setu.
Infrared Link Sensor umistěný ve vitríně nad vlaky poblíž místa zastavení a NXT někde poblíž + NXT Ultrasonic Sensor k místu zastavení pro stanovení, zda vlak přijel do zastávky. Jeden Infrared Link Sensor může řídit najednou 8 PF vlaků (+3 RC vlaky), pokud jsou všechna místa zastavení ve vzdálenosti cca do 1 m od senzoru.
Testoval jsem to cca před rokem v domácích podmínkách. Na výstavě ještě ne.

Bohužel mám na KidsFestu blokovaných všech mých osm NXT v řízení monorailů, tak to tam nemohu testovat. Pokud by někdo zapůjčil NXT kostku (NXT2), můžu to tam otestovat. Výstava bude dlouhá dost.   Infrared Link Sensor i volný NXT Ultrasonic Sensor mám.

pryb

Jedno NXT mam, můžu ho vzít v pátek s sebou.
Aktuální projekt - třídička.
Youtube kanál

MiHo

Citace od: pryb kdy 10.06.2015, 19:07:57
Jedno NXT mam, můžu ho vzít v pátek s sebou.
OK vezmi.

davroman

Citace od: Hana129 kdy 10.06.2015, 11:27:49
Největší výhodu akumulátoru 8878 vidím v tom,  v tom, že se nemusí rozebírat a vyndávat baterky!  Né  vždy se dají baterky vyměnit dobít bez rozebrání modelu. Výměna baterek v batery boxu 8881 je docela tragická.
Akumulátor 8878 má taky regulátor - dá se tak snížit-zvýšit rychlost(otáčky).

Pokud bude obsluha jen zapínat a vypínat, tak tak trochu DO ztrácí smysl. Teoreticky to může pořešit - zapnutím-vypnutím batery boxu.

Mám pocit, že se aku 8878 po cca 2hod provozu automaticky sama vypne. Milane - je to tak?
Náš BL shop TDH Bricks: https://store.bricklink.com/TDH_Bricks

MiHo

Citace od: Davroman kdy 12.06.2015, 14:27:27
Citace od: Hana129 kdy 10.06.2015, 11:27:49
Největší výhodu akumulátoru 8878 vidím v tom,  v tom, že se nemusí rozebírat a vyndávat baterky!  Né  vždy se dají baterky vyměnit dobít bez rozebrání modelu. Výměna baterek v batery boxu 8881 je docela tragická.
Akumulátor 8878 má taky regulátor - dá se tak snížit-zvýšit rychlost(otáčky).

Pokud bude obsluha jen zapínat a vypínat, tak tak trochu DO ztrácí smysl. Teoreticky to může pořešit - zapnutím-vypnutím batery boxu.

Mám pocit, že se aku 8878 po cca 2hod provozu automaticky sama vypne. Milane - je to tak?

Máš pravdu, já už na to dávno zapoměl. Měli jsme s tím problém na výstavě v Trutnově 2013 a od té doby jsem je na výstavě nepoužíval.
Až, bude čas otestuji.

MiHo

Testování varianty f) vlak obsahuje IR Receiver. Infrared Link Sensor umístěný nad vlakem poblíž místa zastavení a NXT kostka + NXT Ultrasonic Sensor pro stanovení, zda vlak přijel do zastávky zde na videu:
https://youtu.be/01uhnsv6hUc
Zde doplněno ještě o funkci zhasnutí světel po zastavení a a jejich rozsvícení po rozjezdu.
Vlak musí jet pomalou rychlostí, aby při zastavení neujel daleko od Infrared Link Sensoru, který má krátký dosah.
IR Receiver jsem musel z tohoto důvodu vysunout v lokomotivě 7939 o jednu kostku výše, aby byl v úrovni střechy. V této lokomotivě poskládané dle návodu je IR Receiver ve střeše normálně dost zapadlý.

Dále při testování ověřeno, že aku se 8878 po cca 2hod provozu automaticky sama vypne.


Hana129

#17
Video nejde spustit, je prý soukromé.  ;)

MiHo

Citace od: Hana129 kdy 24.06.2015, 12:01:49
Video nejde spustit, je prý soukromé.  ;)

Omlouvám se. Opraveno. Již je veřejné.