výroba 9V kolejí (IR kolej hliníkový plech přesunuto od Mirka)

Založil peki, 16.07.2010, 11:34:56

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 1 Host prohlíží toto téma.

peki

Citace od: mirek kdy 15.07.2010, 18:13:10
Dnešním dnem jsem ukončil vývoj náhrady 9V kolejí. JUPÍÍÍÍ.
Po náročném běhání "od čerta k ďáblu", od Ferony, kovopasíře, kolejové profily různých inzerentů, jsem si vytvořil poloprovozní udělátko na kterém jsem vytvořil první RC END kolej.
Díky svému vnukovi Filipovi a jeho zvídavým otázkám "...na co to máš ?" mi dal do ruky materiál, ze kterého jsem vytvořil vodivý povrch.
Protože výrobu jsem realizoval dnes na chalupě, budu v nejbližší době ještě zkoušet jízdní vlastnosti kolejí.
Povrch je vodivý, to odzkoušeno mám. Spojení s 9V kolejemi je bezproblémové. Přejezd tohoto spojení není ani znát.

přesunutá diskuse z kolejiště na půdě

Plánuješ zahájit sériovou výrobu  ;D ? Podělíš se o detaily? V lugbulk2 je možné koupit rovné plastové koleje. Zatím jsem s nimi počítal pod vlaky do poliček. Pokud by je šlo použít jak píšeš jako plnohodnotnou náhradu tak jich vezmu samozřejmě více  :o

V Roztokách jsi mluvil  o jisté možnosti "nacvaknutí" kovového pásku.  Toto řešení by oproti hliníkové fólii mělo být životaschopné. Pokud nebudou jiné problémy (spojování kolejí, jízda 9V motoru).

Důležitou otázkou je také cena takovéto modifikace.


mirek

#1
Citace od: peki kdy 16.07.2010, 11:34:56
Plánuješ zahájit sériovou výrobu  ;D ? Podělíš se o detaily? V lugbulk2 je možné koupit rovné plastové koleje. Zatím jsem s nimi počítal pod vlaky do poliček. Pokud by je šlo použít jak píšeš jako plnohodnotnou náhradu tak jich vezmu samozřejmě více  :o
V Roztokách jsi mluvil  o jisté možnosti "nacvaknutí" kovového pásku.  Toto řešení by oproti hliníkové fólii mělo být životaschopné. Pokud nebudou jiné problémy (spojování kolejí, jízda 9V motoru).
Důležitou otázkou je také cena takovéto modifikace.
Peki, malosériovou výrobu určitě. V současné době (na chalupě) vymýšlím přípravek na ohýbání plechu, tedy plíšku.
         Tím by se rychlost výroby podstatně zrychlila. Také kvalita by byla vynikající.
Nejde o nacvaknutí. To nejde zrealizovat. Plíšek coby povrch koleje je přilepen pouze dvěma kapkami vteřinového
lepidla na koncích koleje.
Spojování kolejí není problém.(na fotce detailu spojení loko a tendru je vidět i spojení kolejí).
Jízda se bude muset ještě odzkoušet.
Cena bude velmi příznivá.

hobby

#2
Citace od: mirek kdy 16.07.2010, 11:51:26
... V současné době (na chalupě) vymýšlím přípravek na ohýbání plechu, tedy plíšku.
Tím by se rychlost výroby podstatně zrychlila. Také kvalita by byla vynikající.
Nevím, jak u koho jsou obloukové koleje úzký profil; u mně jich bylo vždycky nadbytek. Ale rovných se permanentně nedostává. Takže tady by se Mirkův zlepšovák rozhodně uplatnil.
Mirku, to bych si jich určitě pár desítek u Tebe objednal  ;D ( když už plánuješ tu výrobu a byl bys byl ochoten je udělat). 

peki

#3
Citace od: mirek kdy 16.07.2010, 11:51:26
Jízda se bude muset ještě odzkoušet.
Cena bude velmi příznivá.


Potom se přimlouvám za co nejrychlejší způsob testování, vzhledem k uzávěrce lugbulk2 a možnosti nákupu rovných plastových kolejí. Chtělo by to nějaký delší rovný úsek. Kolik prototypů máš?

A nestačil by nalepit proužek jen na vnitřní stranu koleje ? Na vnější straně je to jen aby jsi mohl přivést napájení. To by se dalo realizovat klasickou 9V + modifikace IR koleje. Chápu že kolej by vizuálně nebyla tak pěkná, ale zase by se to jednodušeji vyrábělo, tedy pokud se nedá nějak elegantně vyřešit to ohýbání plechu.

Každopádně to vypadá opravdu velice slibně  :o :o

mirek

#4
Hobby, nedalo mi to a test rozjezdu z nové END koleje jsem provedl v neskutečných podmínkách.
            Na chalupě mám jedinou vyrobenou END kolej. Taky novou páru, dělal jsem u ní ojnice.
            Pak jsem tu vyštrachal asi rok starou plochou 4,5V baterii.
            Posuď natočené video, kde přiložením ploché baterie, značně vybité, pára se velmi živě
            rozjíždí. Motorek stojí při rozjezdu na END koleji.

video:      http://www.youtube.com/watch?v=IyDH-fjgrrU

mirek

#5
Citace od: peki kdy 16.07.2010, 13:41:41
Potom se přimlouvám za co nejrychlejší způsob testování, vzhledem k uzávěrce lugbulk2 a možnosti nákupu rovných plastových kolejí. Chtělo by to nějaký delší rovný úsek. Kolik prototypů máš?
A nestačil by nalepit proužek jen na vnitřní stranu koleje ? Na vnější straně je to jen aby jsi mohl přivést napájení. To by se dalo realizovat klasickou 9V + modifikace IR koleje. Chápu že kolej by vizuálně nebyla tak pěkná, ale zase by se to jednodušeji vyrábělo, tedy pokud se nedá nějak elegantně vyřešit to ohýbání plechu.
Každopádně to vypadá opravdu velice slibně  :o :o
Peki, dnes vyrobím ještě jednu kolej. Nemám dostatek nařezaných plíšků. Vzal jsem si jich jen 6ks. Dva jsem při
         testech ohýbání zničil.
         Přilepení proužku na vnitřní stranu nezaručuje dobré spojení více kolejí.
         Ohýbání plechu je už elegantně vyřešeno. To není problém.

werrac

#6
Velmi se těším na výsledek Tvého bádání, já jsem při svých pokusech narazil na problém při "vystřihování" plechu, na koncích koleje s rozdílnou tloušťkou základu a hlavně s udržením na RC koleji, neboť lepení jsem neuvažoval. Jsem velmi zvědavý také na materiál a to jak tloušťku, tak kov (resp. slitinu - já zkoušel mosaznou planžetu).

mirek

#7
Citace od: werrac kdy 16.07.2010, 14:04:07
Velmi se těším na výsledek Tvého bádání, já jsem při svých pokusech narazil na problém při "vystřihování" plechu, na koncích koleje s rozdílnou tloušťkou základu a hlavně s udržením na RC koleji, neboť lepení jsem neuvažoval. Jsem velmi zvědavý také na materiál a to jak tloušťku, tak kov (resp. slitinu - já zkoušel mosaznou planžetu).
werrac, protože síla plechu je nula,nula nic, tak přejezd  z jedné koleje na END kolej je neznatelný.
             Vystřihování plechu dokumentuji na následujících fotkách.
             Napojení na další kolej je možno dvěma způsoby. Jednoduché spojení a spojení, kdy plíšek ještě jednou 
             ohnu dovnitř. /viz.foto/

Materiál měl každý z vás už nejednou v ruce !!!

Igorus

#8
Při pohledu na END koleje si říkám, že jsem měl přes Lugbulk taky pár objednat.  ;D Dobrá práci Mirku.

Co se materiálu týká - tipnul bych si nařezanou plechovku od piva  ???

werrac

#9
Citace od: mirek kdy 16.07.2010, 14:25:44
Citace od: werrac kdy 16.07.2010, 14:04:07
Velmi se těším na výsledek Tvého bádání, já jsem při svých pokusech narazil na problém při "vystřihování" plechu, na koncích koleje s rozdílnou tloušťkou základu a hlavně s udržením na RC koleji, neboť lepení jsem neuvažoval. Jsem velmi zvědavý také na materiál a to jak tloušťku, tak kov (resp. slitinu - já zkoušel mosaznou planžetu).
werrac, protože síla plechu je nula,nula nic, tak přejezd  z jedné koleje na END kolej je neznatelný.
             Vystřihování plechu dokumentuji na následujících fotkách.
             Napojení na další kolej je možno dvěma způsoby. Jednoduché spojení a spojení, kdy plíšek ještě jednou 
             ohnu dovnitř. /viz.foto/

Materiál měl každý z vás už nejednou v ruce !!!

No asi jsem to nenapsal dost janě, to co jsem měl za problém, je zčásti vidět na druhé fotografii, nazval bych to opětovně srovnaným ohybem, nejde o výšku přejíždění, ale o poloviční profil v místě spojení. Musel jsem ohyb dělat na třikrát .... :-( Pořád mi to přijde jako hliník :-) Buď silný alobal, nebo plechovka ?

mirek

#10
werrac a Igorus je to plechovka, v daném případě od piva BIRELL. ;D

Vnitřní povrch plechovkového hliníku je nějakým způsobem upravován. Pracné je jeho odstranění jemným
smirkovým papírem. Pak je dokonale vodivý i ve spojích dvou kolejí.

werrac

#11
Ale to je asi spíš z té vyšší ne ? :-)
Pak už mě napadal jen grilovací tácek, nebo spodek z koláče :-)
Jdu se po nějaký poohlídnout, abych měl v pondělí v práci něco na hraní :-)

mirek

#12
Citace od: werrac kdy 16.07.2010, 15:27:47
Ale to je asi spíš z té vyšší ne ? :-)
Stačí malá piksla. Je to z malé a ještě skoro 5cm odstřihávám.

werrac

#13
Citace od: mirek kdy 16.07.2010, 15:31:07
Citace od: werrac kdy 16.07.2010, 15:27:47
Ale to je asi spíš z té vyšší ne ? :-)
Stačí malá piksla. Je to z malé a ještě skoro 5cm odstřihávám.
Takže odstříháváš prstýnek ? Mě to v tom vedru myslí ještě pomaleji než obvykle :-)

mirek

#14
Citace od: werrac kdy 16.07.2010, 15:34:22
Takže odstříháváš prstýnek ? Mě to v tom vedru myslí ještě pomaleji než obvykle :-)
Prostě a jednoduše ji rozbalím. Dno a víko odstřihnu.

mirek

#15
Peki,
celý vývoj vodivé koleje je ukončen. Snažil jsem se o co nejjednodušší řešení tak, aby si každý mohl takovouto
kolej vytvořit sám.
Bude k tomu potřeba svěrák, hliníkové úhelníky, dobré nůžky,vteřinové lepidlo, měřítko a šikovné ruce.

Vycházel jsem z jednoho prostého důvodu. Lego zaplavuje trh RC kolejemi, tak proč je nevyužít a nepředělat
k radosti nás vláčkařů a nepoužívat je jako 9V. Jsem rád, že se mi to po delší době povedlo. Jak říká Hobby,
každý máme spoustu 9V obloukových kolejí a tak jsem řešil jen rovné.

Dalším mým cílem bude přetransformovat tímto způsobem RC křížení na 9V.


peki

#16
Citace od: mirek kdy 16.07.2010, 15:31:07
Stačí malá piksla. Je to z malé a ještě skoro 5cm odstřihávám.

Klasická jako je např. plechovka od Coly? Se mi zdá na první pohled malá. Ještě k tomu definitivnímu vyřešení problému. Je to další i když hodně slibný pokus. Nicméně je potřeba udělat zátěžové testy. Před rokem se tu podobným způsobem jásalo nad hliníkovou fólií.

hobby

#17
Tak, že by to byl materiál z plechovek, tak to by mě nenapadlo. Protože mi to připadá moc komplikované = vypít pivo (:D), rozbalit, nastřihat, očistit, naohýbat atd. Pro několik kolejí budiž, ale ve větším si to neumím představit, to snad ani není myslitelné. To je jednodušší požádat přímo výrobce (těch plechovek), aby naštříhal proužky, na ohýbačce naohýbal atd. Sám bych si představoval už je jen lepit na koleje. Tohle je jednodušší a dá se to aplikovat ve velkém. Pokud plechovkáři odmítnou, tak jsou jiné podniky, jen je najít! dnes za přiměřené peníze udělají vše (samozřejmě, musí to být výrazně levnější, než původní 9V kolej).
Pokud by mně na tom velmi záleželo, šel bych touto cestou. Takhle kutilsky a poloamatérsky se mi to moc 'nejeví', ani bych si netroufnul o to Mirka žádat.

werrac

#18
Sehnat čistý materiál by bylo bezva, ale vzhledem k tvaru potřebnému pro "čisté" ohyby je zapotřebí vystřihovací forma pro lis a ideálně druhá ohýbací ... A nechci tě zklamat, ale cena bude v desítkách tisíc za vystřihovací, díky materiálu bude mít sice slušnou životnost, ale stejně by to znamenalo pro slušný poměr ceny cca tisíce, či spíše desetitisíce kolejových svršků .....
A nebo v případě vhodné šířky pásku jen malá forma na zakončení tvaru, což by znamenalo dost práce. Radši se ani neodvažuju hádat cenovou kalkulaci třeba u nás ....

hobby

#19
Myslím, že nemáš pravdu. Když jsem potřeboval vysekat spojnice k hnacím kolům pro moje 'páry'
viz http://www.kostky.org/forum/index.php?action=dlattach;topic=21015.0;attach=56653;image, tak jsem zašel u nás v Písku s nákresem do jedné firmy a ti mi jich za několik stovek vysekali cca 60 ks (troje různé velikosti). Počítačem, odborně, profesionálně, čistě a přesně. Kdybych si je měl sám střihat a pilovat, tak jsem to vzdal, protože by to byla hrůza.
Takhle si myslím, že by to mohlo být podobné i s kolejemi.

werrac

#20
A mají nějaké WWW stránky ?

Pokud je to BaK, pak mají na stránkách běžně zpracovávanou tloušťku od 0,5 mm

hobby

#21
Ano, ano, je to BaK, takže vidím, že jsi znalý věci, ale nevím už další podrobnosti, které uvádíš. Věřím, že by šla najít i jiná firma (družstvo), která je schopná vyhovět tomuto přání, pokud by šlo o stovky kusů.

werrac

#22
Neznám přesnou tloušťku plechu na plechovce, ale osobně hádám něco kolem 0,1 až 0,15 mm (oficiálně se nedá najít téměř nic, nějací cvoci to měřili jako 0,005", což je zhruba 0,127mm, ale né všechny jsou stejně a hlavně uvnitř i vně je minimálně jedna vrstva ochr. nástřiku). problém pro nás představuje fakt, že plechovky se (i k mému překvapení) vyrábí tažením, takže polotovar kruhového tvaru, potažmo plech, má poněkud jinou tloušťku. Problém nastáva se zpracováním strojem, protože dnes oblíbené automaty, např Trumatic, ale i jiné, jsou stavěny s přesností běžně mezi 0,02 a 0,05mm, což pro náš materiál znamená vzhledem k tloušťce problém. Proto lze uvažovat např. střižnou formu s přesností cca 0,005 až 0,01mm, jenže ta je holt drahá. Neříkám, že to nelze řešit jinak, ale z praxe vím, že při určité přesnosti začíná problém na tloušťce cca 0,55 až 0,63mm. A řada strojů je na tom ještě hůř. Můžeš se zkusit v Písku zeptat, ale s tloušťkou pod jejich 0,5mm se jim do toho asi moc chtít nebude.

PS Dělám coby strojní inženýr v leteckém strojírenství - výrobě (hliníkové slitiny) teprve pár let, ale jsou tu i jiní strojaři a mohou přispět :-) :-)

PSS Běžná tloušťka hliníkových fólií pro potravinářství je cca 0,07 až 0,15 mm. (Ne alobal, tem má cca 8mikronů, ale obalovina, tj. tácky, pdnosy, .... POZOR má také jinou povrchovou úpravu !)

werrac

#23
Mirku omlouvám se Ti předem, že to dávám opět sem, ale když už to tu začalo ....

Tahle firma http://www.keramet.cz/vyrobky.php?IDVyrobku=17 nabízí hliníkové fólie, včetně nastříhání, takže by se tím dalo prefabrikovat páskování, je to v tloušťce cca 0,1mm / 500mm a od 0,2 mm (pak 0,25 .....) / 750mm. Pro tu 0,2 by to šlo ještě určitě dělat na malém přípravku (začínám přemýšlet o protikusu koleje, ale jen ho z nějaké modelářské hmoty odlít ....) nebo ve svěráku. Otázkou zůstává životnost a rozumné "předtvarování" konců.

mirek

#24
werrac, neomlouvej se, vše o hliníku (který není v Humpolci) je důležité a zajímavé.
             Také jsem hledal na internetu a našel jsem jen video z výrobní linky na plechovky.
             Tam jsem se dozvěděl právě, že vnitřní povrch plechovky je opatřen lakem na bázi vody.
             
K tvému protikusu koleje a protlačování poznamenám jen to, že jsem tuto cestu zkoušel také,
ale plech mi několikráte sklouzl a ohyb nebyl rovnoběžný.Po dvou zmařených pokusech jsem od této
metody odstoupil. Asi nafotím moji "ohýbačku".

werrac

#25
Ohýbačku určitě nafoť, velmi se těším, napadlo mě ještě udělat strojní předohyb hlavní rovné části .....

mirek

#26
Ohýbačka Al plechu:

1 - ohýbačka - dva hliníkové profily spojené šrouby, dvě plastové měrky
2 - upnutý plíšek a šedou měrkou nastavena výška ohybu,
3 - upnutý plíšek před ohnutím,
4 - ohnutý plíšek ve svěrce,
5 - přidána zelená měrka a upnuto ve svěráku, zelená měrka je šířka koleje,
6 - ohnutý plíšek přes zelenou měrku,
7 - oboustranně ohnutý plíšek na zelené měrce,
8 - plíšek nasazený na koleji.

Pro názornost jsem ohýbal jen malý kousek pásku. Delší jsem ani neměl.
Prosím omluvte kvalitu některých fotek.

Ohýbačku budu ještě vylepšovat.

5o

#27
Geniálne a jednoduché. Hm, to bude asi tým voľným časom, alebo skôr časom, ktorý vôbec nemám. Takže to aby som sa začal obzerať po motorčekoch a trafách, lebo pri 5ks RC, to už je iná sranda.
O strojarine si môžme niekedy napísať, venujem sa jej už niekoľko rokov, už to bude aj 15...
Ale ohyb úzkeho a tenkého hlinikového plechu asi bude trochu nevhodný na ohraňovacom stroji Trumatic. Taká desina bez problémov, vhodný doraz, rádius a prípravok + ochotný pracovník = perspektíva bez hraníc.
Preto lebo Lego...

FilipS

#28
Citace od: werrac kdy 16.07.2010, 20:17:31
Neznám přesnou tloušťku plechu na plechovce, ale osobně hádám něco kolem 0,1 až 0,15 mm (oficiálně se nedá najít téměř nic, nějací cvoci to měřili jako 0,005", což je zhruba 0,127mm, ale né všechny jsou stejně a hlavně uvnitř i vně je minimálně jedna vrstva ochr. nástřiku).
Udělal jsem malý pokus ohledně Toušky plechu.
Plechovka je od nápoje SBUDGET energy drink.
Tloušťku jsem měřil šuplérou značky Powerfix ve 3 bodech (nahoře, uprostřed a dole). Vždy mi vyšlo číslo 0,12mm (měřeno včetně laku). Snad vám to k něčemu pomůže.  ;)

werrac

#29
Díky :-)