Kostky.org

Diskuse o stavebnicích => Trains => Elektronika => Téma založeno: Jonas kdy 01.10.2007, 21:34:48

Název: Konec 9V vlaků - tentokrát už definitivně
Přispěvatel: Jonas kdy 01.10.2007, 21:34:48
Kdo jste sledoval vývoj kolem Lego vlaků v posledních dvou letech, tak víte, že letos mělo padnout definitivní rozhodnutí, jak dál s 9V vlaky.  Jak se v TLC rozhodli, se píše v dopise, který otiskl LUGNET - viz http://news.lugnet.com/announce/?n=3637

Éra 9V vlaků tedy definitivně končí. Stávající IR vlaky, jak se zdá, byly také jen přechodnou epizodou. TLC chce prý v roce 2009 přijít s vlaky založenými na letos představených komponentách Power Function.

Pro hodně AFOLů to znamená velké zklamání, protože to je konec výroby kovových kolejí i klasických motorů napájených trafem. Baterie, baterie, baterie.
Název: Re: Konec 9V vlaků - tentokrát už definitivně
Přispěvatel: Skyder kdy 01.10.2007, 22:14:43
No pre mna to je zla sprava. Ved si neviete predstavit to sklamanie ked som zistil, ze 9 v vlaky koncia. Odjakziva nenavidim veci na baterie, preto ked som si kupovalmoj 1 vlak (9v) tak som bol rad, ze nie su potrebne ziadne baterie, iba zastrcka. No nic LEGO asi vie preco to robi, takze nechajme sa prekvapit rokom 2009. ;)
Název: Re: Konec 9V vlaků - tentokrát už definitivně
Přispěvatel: mato kdy 02.10.2007, 10:57:19
a ja zase trosku dufam, ze budu nejake velke vypredaje terajsich zasob vlakov. aspon nieco "pozitivne"
Název: Re: Konec 9V vlaků - tentokrát už definitivně
Přispěvatel: Cavelon kdy 02.10.2007, 11:09:19
Tak to si myslím, že dúfaš trochu neskoro. Výpredaje už predsa boli, v obchodoch sa povaľujú už iba nové IR vlaky. ;D
Název: Re: Konec 9V vlaků - tentokrát už definitivně
Přispěvatel: mato kdy 02.10.2007, 11:12:11
aj tie ir budú nahradené. ten steve tam píše, že zatiaľ sa budú predávať ir a potom ich nahradia tie nové
Název: Re: Konec 9V vlaků - tentokrát už definitivně
Přispěvatel: Cavelon kdy 02.10.2007, 11:13:17
Citace od: mato kdy 02.10.2007, 11:12:11
aj tie ir budú nahradené. ten steve tam píše, že zatiaľ sa budú predávať ir a potom ich nahradia tie nové

Nadpis hovorí o konci 9V vlakov, tak som myslel, že je reč o nich. ;)
Název: Re: Konec 9V vlaků - tentokrát už definitivně
Přispěvatel: mato kdy 02.10.2007, 11:16:31
ja som čítal ten post na lugnete. predovšetkým je to o 9V vlakoch. ale spomína sa tam aj kompatibilita nových vlakov so starými. a ten steve  tam píše, že budú kompatibilné čo najviac, že to nebude taký prechod ako na 9V vlaky.
a niekto sa tam pýtal, že čo s IR vlakmi, keď majú byť zase nové, ale až o dva roky (presnejšie o dvojo vianoc), tak zatiaľ sa budú ir predávať/vyrábať a potom aj tie asi zaniknú
Název: Re: Konec 9V vlaků - tentokrát už definitivně
Přispěvatel: Numbi2 kdy 02.10.2007, 12:26:15
Tak z tohoto prohlášení mám velice rozporuplné pocity ... pokud nový systém přinese legu větší operabilitu, možnosti automatizace a širší nabídku nových traťových dílů, pak jsem ochoten to zkousnout :-\

Ale jako majitele 9V systému mě tato situace uvrhla do mírné deprese :-[ ... kolejiva mám sice dostatek, ale ne zase tolik, abych bez tovární výroby přečkal další roky ... chjo :'(
Název: Re: Konec 9V vlaků - tentokrát už definitivně
Přispěvatel: Cavelon kdy 02.10.2007, 12:49:52
Citace od: Numbi2 kdy 02.10.2007, 12:26:15
Ale jako majitele 9V systému mě tato situace uvrhla do mírné deprese :-[ ... kolejiva mám sice dostatek, ale ne zase tolik, abych bez tovární výroby přečkal další roky ... chjo :'(

Tu sa naskytuje asi iba jediné riešenie - nahrabať čo najskôr čo najviac špecifických komponentov, hoci aj teraz sú už ceny niektorých z nich otrasné. :(
Název: Re: Konec 9V vlaků - tentokrát už definitivně
Přispěvatel: mato kdy 02.10.2007, 13:05:45
ja by som to zase možno až tak čierno nevidel. je to síce len hádanie, ale myslím, že tí, čo majú menej 9V koľajiva, tak ho budú predávať.

už teraz sú niektorí nešťastní, že kúpili jeden vlak, pár koľajníc a LEGO končí s 9V vlakmi. ja osobne, keby som mal iba jeden 9V set, tak by som ho asi predal. otázne je, za koľko, keďže možno (pravdepodobne) bude veľký dopyt. ale je možné, že bude aj veľká ponuka, takže ceny nebudú vysoké ... ale to sú všetko len dohady
Název: Re: Konec 9V vlaků - tentokrát už definitivně
Přispěvatel: peki kdy 02.10.2007, 13:37:04
Citace od: mato kdy 02.10.2007, 11:16:31
ja som čítal ten post na lugnete. predovšetkým je to o 9V vlakoch. ale spomína sa tam aj kompatibilita nových vlakov so starými. a ten steve  tam píše, že budú kompatibilné čo najviac, že to nebude taký prechod ako na 9V vlaky.
a niekto sa tam pýtal, že čo s IR vlakmi, keď majú byť zase nové, ale až o dva roky (presnejšie o dvojo vianoc), tak zatiaľ sa budú ir predávať/vyrábať a potom aj tie asi zaniknú

Pokud nedojde ke změně rozměrů kolejí, tak se kompatibilita 9V,IR a "nového systému" může projevit
- v motoru
- napájení motoru
- ovládání resp. řízení tohoto napájení.

již mezi 9V a IR trains "určitá"  kompatibilita na úrovni motoru je  (http://www.kostky.org/forum/index.php?topic=8840.msg61038#msg61038).

Výhodou nového motoru IR trains je jeho možnost univerzálního použití, díky možnosti nasazení "čehokoliv " na osičku - technic axle.   V budoucnu, pak může být i tento motor ( který stále připomíná 9V motor), nahrazen jiným ještě více univerzálním motorem. Příklad takového vlaku je např. na BS (http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=133264).

Řízení IR ( z pohledu dětí) má jen samá pozitiva. AFOLA budou omezovat 3 kanály a spousta dalších věcí které je potřeba dotáhnout u většího (případně automatizovaného) kolejiště. Z tohoto pohledu beru stávající IR jako něco co je zapotřebí ještě dodělat.  





Název: Re: Konec 9V vlaků - tentokrát už definitivně
Přispěvatel: Colonel32 kdy 02.10.2007, 14:07:15
nebo by tu jeste byla moznost 9v koleji pod stalym napetim, a IR rizeni odberu proudu - coz je smer, kterym se vydaly modelove zeleznice. U lega vsak krajne nepravdepodobne...
Název: Re: Konec 9V vlaků - tentokrát už definitivně
Přispěvatel: Ondra kdy 02.10.2007, 14:43:22
Ať si klidně tlc dá do vlaků jaderný reaktor,já s lego vláčky končím.Měnit napájení rok co rok je jen pro silné nervy nebo pro výherce v loterii  :P P.s.: 1:87 to jistí,tam mám jistotu že napájení NIKDY nezmění.
Název: Re: Konec 9V vlaků - tentokrát už definitivně
Přispěvatel: Skyder kdy 02.10.2007, 14:55:19
Citace od: Ondra kdy 02.10.2007, 14:43:22
Ať si klidně tlc dá do vlaků jaderný reaktor,já s lego vláčky končím.Měnit napájení rok co rok je jen pro silné nervy nebo pro výherce v loterii  :P P.s.: 1:87 to jistí,tam mám jistotu že napájení NIKDY nezmění.
To znamena ze budes svoje vlaky predavat alebo ze nebudes kupovat nove?
Název: Re: Konec 9V vlaků - tentokrát už definitivně
Přispěvatel: mato kdy 02.10.2007, 15:13:43
myslím, že k zmene rozmerov kolaji nedojde. ako pisal steve, budu sa snazit byt co najkompatibilnejsi, takze je celkom mozne, ze sa zmeni iba napajanie/motor. a mozno terajsie sety ako santa fe sa budu dat pouzit do novych setov. vsak aj teraz sa tam dal dat 9V motor aj IR motor, nie?
Název: Re: Konec 9V vlaků - tentokrát už definitivně
Přispěvatel: Ondra kdy 02.10.2007, 15:24:34
Citace od: Skyder kdy 02.10.2007, 14:55:19
Citace od: Ondra kdy 02.10.2007, 14:43:22
Ať si klidně tlc dá do vlaků jaderný reaktor,já s lego vláčky končím.Měnit napájení rok co rok je jen pro silné nervy nebo pro výherce v loterii  :P P.s.: 1:87 to jistí,tam mám jistotu že napájení NIKDY nezmění.
To znamena ze budes svoje vlaky predavat alebo ze nebudes kupovat nove?

Nebudu kupovat nové.Prodávat Metrolinera to nikdy.
Název: Re: Konec 9V vlaků - tentokrát už definitivně
Přispěvatel: Jonas kdy 02.10.2007, 15:27:22
Kdo se staral a myslel na horší časy, ten se budoucích změn v LEGO sortimentu bát nemusí.
To je heslo Bena Benekena - viz obrázek z jeho stránek.
(http://www.brickshelf.com/gallery/Ben/Test/100_end_of_9v.jpg)
Název: Re: Konec 9V vlaků - tentokrát už definitivně
Přispěvatel: Skyder kdy 02.10.2007, 15:43:23
Citace od: Ondra kdy 02.10.2007, 15:24:34
Citace od: Skyder kdy 02.10.2007, 14:55:19
Citace od: Ondra kdy 02.10.2007, 14:43:22
Ať si klidně tlc dá do vlaků jaderný reaktor,já s lego vláčky končím.Měnit napájení rok co rok je jen pro silné nervy nebo pro výherce v loterii  :P P.s.: 1:87 to jistí,tam mám jistotu že napájení NIKDY nezmění.
To znamena ze budes svoje vlaky predavat alebo ze nebudes kupovat nove?

Nebudu kupovat nové.Prodávat Metrolinera to nikdy.
Uz som sa zlakol lebo myslim ze by tu bol veliky dopyt.  ;D
Název: Re: Konec 9V vlaků - tentokrát už definitivně
Přispěvatel: Bryk kdy 02.10.2007, 20:29:37
Teda čekal jsem, že IR vlaky tu budou delší čas než jen tak přechodně na dva nebo tři roky. Je mi líto zániku jak 9V tak i IR. 
Název: Re: Konec 9V vlaků - tentokrát už definitivně
Přispěvatel: Honzik kdy 02.10.2007, 21:51:33
No sám jsem zvědavej jak to dopadne, ale stejně systém 9V se bude těžko překonávat...
Název: Re: Konec 9V vlaků - tentokrát už definitivně
Přispěvatel: patrix kdy 03.10.2007, 12:05:36
sakriš, minulý týžden som začal s nakupovaním IR vlakov... teda zatial iba jeden a nejaké to kolajivo...  :'(

ale som zvedavý, čo bude dalej...
Název: Re: Konec 9V vlaků - tentokrát už definitivně
Přispěvatel: Petrjr kdy 04.10.2007, 10:38:16
Citace od: Colonel32 kdy 02.10.2007, 14:07:15
nebo by tu jeste byla moznost 9v koleji pod stalym napetim, a IR rizeni odberu proudu - coz je smer, kterym se vydaly modelove zeleznice. U lega vsak krajne nepravdepodobne...
To by byl dobrý směr - tedy něco na způsob (styl DCC (http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Command_Control)). Jen to IR mi tam nesedí, jakmile se něco musí tahat vzduchem, bývá to méně spolehlivé. Pravda, u hračky to tolik nevadí.

   Po zkušenosti se současnými IR vlaky bych ale z pohledu AFOLa uvítal, kdyby celé nové řízení (a napájení) bylo součástí jediného /malého/ motoru. Jak už zde mnozí zmiňovali (a mám potvrzeno), současná koncepce motoru + napájení bateriemi s IR přijímačem je naprosto nepřekonatelná pro děti - ovšem z praktického hlediska je tu jen minimální možnost postavit na tom nějaký typově jiný (hlavně rozměrově menší) model lokomotivy.

  Osobně doufám, že alespoň rozteč kolejí zůstane zachována - drží se už od dob 4.5V vlaků, přes 12V, 9V až po 9V IR. Taková změna by byla kritická, nepasoval by ani žádný vagónek. Ovšem už i normální systém auta teď dělají širší (6ti studová), tak mám nemilé mrazení.  :-\
Název: Re: Konec 9V vlaků - tentokrát už definitivně
Přispěvatel: mato kdy 04.10.2007, 19:20:00
Citace od: Petrjr kdy 04.10.2007, 10:38:16
Osobně doufám, že alespoň rozteč kolejí zůstane zachována - drží se už od dob 4.5V vlaků, přes 12V, 9V až po 9V IR. Taková změna by byla kritická, nepasoval by ani žádný vagónek. Ovšem už i normální systém auta teď dělají širší (6ti studová), tak mám nemilé mrazení.  :-\
ak majú byť nové vlaky čo najkompatibilnejšie so starými, rozchod koľají sa nezmení
Název: Re: Konec 9V vlaků - tentokrát už definitivně
Přispěvatel: betakaroten kdy 04.10.2007, 21:36:05
V oficiálním dopise píšou, že rozdíl mezi novými kolejemi a 9V má být mnohem menší než mezi 12V/9V, tj. rozchod určitě stejný, princip spojování nejspíš také.

Co se týče IR jednotky, já bych naopak uvítal, kdyby jednotlivé součásti byly co nejvíce oddělené - např. přijímač (čidlo) v kostce 2x4x1, baterie v boxu 4x14x4 a motor zcela zvlášť (aby se případně dal nahradit nějakým TECHNIČtějším).
Název: Re: Konec 9V vlaků - tentokrát už definitivně
Přispěvatel: Petrjr kdy 04.10.2007, 21:48:14
Citace od: betakaroten kdy 04.10.2007, 21:36:05
Co se týče IR jednotky, já bych naopak uvítal, kdyby jednotlivé součásti byly co nejvíce oddělené - např. přijímač (čidlo) v kostce 2x4x1, baterie v boxu 4x14x4 a motor zcela zvlášť (aby se případně dal nahradit nějakým TECHNIČtějším).

   Zkusil sis s těmi současnými IR něco postavit? Kraksna velká. To není udělat si nějaký modýlek, na to píchnout (relativně) malý motor a jede se. Máš motor, na kabelech Ti visí base (jediného rozměru) s krávou velkou bateriemi a IR přijímačem. A mezi tím kábl.

   Takže, oddělit to, budiž - ačkoli to znamená i kabeláž navíc. Ale nezavírat možnost jiného způsobu napájení. T.j. zachovat možnost "nasadím motor a vono to jede" (napájení kolejemi). Bude-li tam něco navíc, možnost napájení z neskladné krabice baterek bokem, proč ne, ale ideálně jen jako volba navíc.

Název: Re: Konec 9V vlaků - tentokrát už definitivně
Přispěvatel: mato kdy 11.11.2007, 22:03:08
RC train s novymi PF (nie LEGO oficialny)

http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?f=284050
Název: Re: Konec 9V vlaků - tentokrát už definitivně
Přispěvatel: Honzik kdy 11.11.2007, 22:26:50
Díky za odkaz.

Popravdě mě tvůj link docela vyděsil...ten motor je hrůza...

Nechci vyvolávat nějaké sentimentální debaty o 9V, ale pokud to vezmu opravdu nestraně, tak 9V motor byl téměř dokonalý. Hlavní přednost vidím v možnosti stavby opravdu malých železničních vozidel což u toho odkazu jasně vidíme, že nejde.

Název: Re: Konec 9V vlaků - tentokrát už definitivně
Přispěvatel: otaznik kdy 11.11.2007, 23:39:28
Citace od: Honzik kdy 11.11.2007, 22:26:50
Hlavní přednost vidím v možnosti stavby opravdu malých železničních vozidel což u toho odkazu jasně vidíme, že nejde.


To je bohužel daň za to, že je to na baterky - jak LEGO v současné době preferuje. I podle mě je 9V nejlepší a nejelegantnější řešení. Ale to nám asi moc nepomůže...
Název: Re: Konec 9V vlaků - tentokrát už definitivně
Přispěvatel: Jindroush kdy 12.11.2007, 02:16:30
Mno, dneska to holt už není žádný 'vyděržaj pyjaněr', takže když chce LEGO prodávat od 5+, nemůže se to strkat do zásuvky. (Ostatně, já bych to dětem taky nedal). A dva systémy jsou drahý.

Jinak to, že vlaky mají být někdy v budoucnosti PF IMO nemusí znamenat, že se k tomu budou používat přesně tyhle PF díly.
Název: Re: Konec 9V vlaků - tentokrát už definitivně
Přispěvatel: Petrjr kdy 12.11.2007, 02:52:35
Citace od: Jindroush kdy 12.11.2007, 02:16:30
takže když chce LEGO prodávat od 5+, nemůže se to strkat do zásuvky.
To se dá vyřešit i jinak, třeba jako v racers 8364 (http://www.bricklink.com/catalogItem.asp?S=8364-1) - napájení z baterií bokem, ne v autě. V případě 9V/12V vlaků by stačilo napájet tím koleje. Takže to bych jako důvod neviděl.

Citace od: Jindroush kdy 12.11.2007, 02:16:30A dva systémy jsou drahý.
To už možná, ale nedávno jsem tu dělal hezký přehled, kolik různých typů systémů (electric i RC)  během posledních 6-8 let TLC vydalo. Tak že by šli "do sebe" a najednou se to pokusili jednotit? Nevím.


   Jako hlavní důvod bych odhadoval, že dětem se lépe* řídí vlaky, pokud přímo ovládají konkrétní lokomotivu**. A IR RC systémy (motor, přijímač i napájení v jedné pixle) byly zrovna odzkoušené a "při ruce". Tak proč se snažit o nějaké neodzkoušené DCC (http://en.wikipedia.org/wiki/Digital_Command_Control) (v LEGO neodzkoušené). A napájení vozené s sebou má i výhodu, že to pojede na libovolném povrchu. A dá se bez rizika udělat smyčka či trojúhelník - tedy žádné nároky na přemýšlení dětí čeho se vyvarovat.

   Stinnou stránkou je, že napájení s sebou znamená další nutné místo v lokomotivě/vlaku. Alespoň doufám, že oddělí bateriový box a podvozek, ne jako v současných IR RC vlacích.



* Pouze "vlastní" zkušenost z mého okolí. Žádné extra hlubší studie.
** Ostatně, vyzkoušeli si to na duplo vlacích (hned 3 různé systémy s rozdílnou složitostí), teď to probublávají jako RC do systému.
Název: Re: Konec 9V vlaků - tentokrát už definitivně
Přispěvatel: patrix kdy 09.12.2007, 22:21:02
Dear all,

As promised in the first communication from the 1st of October we, are informing you of decisions regarding the development of the new LEGO Power Functions train system. Using all the valuable feedback we received from the AFOL community, we have now reached some basic decisions about the scope of the future train system.

We are still working on the details of the new Power Functions train system; however, there are certain features that have been decided. Some of these features are a new designed remote control with speed regulator, a new size rechargeable battery box with a built in speed regulator and finally we are exploring and seriously considering new track geometries thanks to the use of plastic rails. As you know, this has been one of the most requested features from the AFOL community over the years.

In late April 2007 we arranged a workshop for a group of 5 AFOLs involved in the LEGO train community, and they worked on some of the possible solutions and defined the basic needs for a new LEGO Power Functions train system along with the LEGO design and engineering team. In this workshop it became clear what sort of elements and features to include in the new train system. The result of this workshop was the design of prototype elements. Detailed decisions about the specifications of the elements are still in discussion and will be for the next couple of months.

We wish to continue the cooperation with the AFOL community in the development of the Power Functions train system and in late November we had another workshop where we built on the experiences from the first workshop. In the November workshop there were ten fans from around the world: Denmark, USA, France, Belgium, the Netherlands, Germany, and United Kingdom. The idea was that the AFOLs and the LEGO team would build with the prototypes in order to determine what additional features to include, what to add to the concept and, finally refining it. This ensures that the new Power Functions train system gets input from the AFOL community and also ensures the features are as close as possible to what is requested by the AFOL community.

However, please keep in mind that the new train system first and foremost should be suitable for the use of children, and therefore it is consequently being tested by children as well as AFOLs. There is an established budget for the initial development so while we would like to address all needs that are expressed; there is a high likelihood that we will be unable to address all needs.

You will be updated on the results of the workshop and the continued development of the train system early in 2008. We continue to value and appreciate your feedback and suggestions with regards to this project.

Richard Stollery,
Head of LEGO Community Development

Název: Re: Konec 9V vlaků - tentokrát už definitivně
Přispěvatel: otaznik kdy 09.12.2007, 23:25:52
Zajímavé, jsem zvědav, co z toho vyleze za výsledek.
Název: Re: Konec 9V vlaků - tentokrát už definitivně
Přispěvatel: Petrjr kdy 10.12.2007, 07:30:58
Citace od: patrix242 kdy 09.12.2007, 22:21:02
new designed remote control with speed regulator
Budiž, to se dalo čekat.

Citace od: patrix242 kdy 09.12.2007, 22:21:02
new size rechargeable battery box with a built in speed regulator
To by mohla být změna k lepšímu oproti IR RC Trains.

Citace od: patrix242 kdy 09.12.2007, 22:21:02
new track geometries
Z _této_ poznámky jsem zvědav co vyleze. Jestli tím míní "jen" nové prvky a styly (trojúhelník, smyčka). Ovšem stále to nevylučuje ani předělávku tvaru a rozchodu stávajících 9V kolejnic.

Citace od: patrix242 kdy 09.12.2007, 22:21:02
use of plastic rails
To se také dalo očekávat.
Název: Re: Konec 9V vlaků - tentokrát už definitivně
Přispěvatel: patrix kdy 10.12.2007, 08:19:57
Citace od: Petrjr kdy 10.12.2007, 07:30:58
Citace od: patrix242 kdy 09.12.2007, 22:21:02
new designed remote control with speed regulator
Budiž, to se dalo čekat.
toto si viem predstavit, pretoze je to nieco ako teraz pri RC vlakoch

Citace
Citace od: patrix242 kdy 09.12.2007, 22:21:02
new size rechargeable battery box with a built in speed regulator
To by mohla být změna k lepšímu oproti IR RC Trains.
ale toto si uz neviem predstavit. Pokial to ma byt nejaka nabijacia kocka a na nej priamo regulator rychlosti, tak neviem neviem, ako budem nahanat vlak po izbe, aby som ho spomalil..  ;D

Citace od: Petrjr kdy 10.12.2007, 07:30:58
Citace od: patrix242 kdy 09.12.2007, 22:21:02
new track geometries
Z _této_ poznámky jsem zvědav co vyleze. Jestli tím míní "jen" nové prvky a styly (trojúhelník, smyčka). Ovšem stále to nevylučuje ani předělávku tvaru a rozchodu stávajících 9V kolejnic.
v minulom liste bolo tusim pisane, ze pribudnu nejake nove prvky, ale rozchod by sa nemal menit...


Název: Re: Konec 9V vlaků - tentokrát už definitivně
Přispěvatel: peki kdy 10.12.2007, 09:18:19
Citace od: patrix242 kdy 09.12.2007, 22:21:02
However, please keep in mind that the new train system first and foremost should be suitable for the use of children, and therefore it is consequently being tested by children .......

Já tedy nečekám žádnou revoluci  :-X, když střízlivě porovnám kupní potenciál "children" a "AFOLS".  Umělohmotné koleje umožňují použití nových prvků, protože není třeba řešit napájení kolejí. Je to levnější na výrobu a děti si to snadno složí (nehrozí, že zapojí koleje do zkratu).

Co se optimalizace prostoru pro bateri box týče, tam se toho zase tolik vymyslet nedá. Dá se určitě minimalizovat plošňák je příšerně veliký, baterie se musí uložit takovým způsobem aby je zvládlo vyměnit i dítě. Třeba se dočkáme nějakého vagónku (podvozku pro vagónek), který bude sloužit k tomu aby vozil baterie a IRC. S lokomotivou se pak propojí kabelem. Umožnilo by to "jednoduše"   IRC ostatní vlaky, které se prodávají bez motoru. To se dá samozřejmě udělat již dnes pomocí stávající IRC base plate, jenže je ukrutně dlouhá.

AFOLs dostanou (aby se neřeklo) možnost řídit více vlaků, ty nové kolejové prvky a nějaký nový vlak ve žluté barvě (takže budou žlutá okna a dveře  ;) ) 

Název: Re: Konec 9V vlaků - tentokrát už definitivně
Přispěvatel: ***Banana.com kdy 10.12.2007, 09:47:01
V elektrice nejsem nikterak zvlášť kovaný, ale domnívám se, že kdyby se místo 6 ks 1,5 V tužkových baterií použila 1 klasická hranatá 9V, dost místa by to ušetřilo. Je z fyzikálně-elektrického či provozně-technického hlediska něco, co tomuto řešení brání? (ze středoškolské výuky si už co se elektřiny týče nepamatuji skoro nic  :-[ )
Název: Re: Konec 9V vlaků - tentokrát už definitivně
Přispěvatel: MiP kdy 10.12.2007, 09:56:26
Citace od: banana.com kdy 10.12.2007, 09:47:01
V elektrice nejsem nikterak zvlášť kovaný, ale domnívám se, že kdyby se místo 6 ks 1,5 V tužkových baterií použila 1 klasická hranatá 9V, dost místa by to ušetřilo. Je z fyzikálně-elektrického či provozně-technického hlediska něco, co tomuto řešení brání? (ze středoškolské výuky si už co se elektřiny týče nepamatuji skoro nic  :-[ )

Ano, stačilo, pokud by ti pak nevadilo, že by ta mašina objela tak 2 kola a pak by přestala jezdit  ;) To je stejné, jako nádrž 5L na autě  >:D
Název: Re: Konec 9V vlaků - tentokrát už definitivně
Přispěvatel: otaznik kdy 10.12.2007, 11:41:02
Citace od: MiP kdy 10.12.2007, 09:56:26
Ano, stačilo, pokud by ti pak nevadilo, že by ta mašina objela tak 2 kola a pak by přestala jezdit  ;) To je stejné, jako nádrž 5L na autě  >:D
Navíc trochu těžší (delší) vlak by se možná ani nerozjel.
Název: Re: Konec 9V vlaků - tentokrát už definitivně
Přispěvatel: Jamesek kdy 10.12.2007, 15:50:08
Citace od: MiP kdy 10.12.2007, 09:56:26
Ano, stačilo, pokud by ti pak nevadilo, že by ta mašina objela tak 2 kola a pak by přestala jezdit  ;) To je stejné, jako nádrž 5L na autě  >:D
A kdyby byly dvě 9V baterie do série? .. ;)
Furt jsou menší než šest tužkových ;)
Název: Re: Konec 9V vlaků - tentokrát už definitivně
Přispěvatel: peter kdy 10.12.2007, 16:17:27
Citace od: Jamesek kdy 10.12.2007, 15:50:08A kdyby byly dvě 9V baterie do série? .. ;)
Furt jsou menší než šest tužkových ;)

Dvě 9V baterie zapojené sériově, bych raději nedělal protože výsledné napětí nebude 9V ale 18V! (napětí zdrojů se v sériovém zapojení sčítají - viz současné seriové zapojení šesti tužkovek).

Jediné řešení by bylo paralelní zapojení, ale to není už tak jednoduché.
Název: Re: Konec 9V vlaků - tentokrát už definitivně
Přispěvatel: Jamesek kdy 10.12.2007, 16:33:56
Citace od: peter kdy 10.12.2007, 16:17:27
Citace od: Jamesek kdy 10.12.2007, 15:50:08A kdyby byly dvě 9V baterie do série? .. ;)
Furt jsou menší než šest tužkových ;)

Dvě 9V baterie zapojené sériově, bych raději nedělal protože výsledné napětí nebude 9V ale 18V! (napětí zdrojů se v sériovém zapojení sčítají - viz současné seriové zapojení šesti tužkovek).

Jediné řešení by bylo paralelní zapojení, ale to není už tak jednoduché.

Jasně, chvilku jsem nad tím přemýšlel a zcela přesvědčeně volil špatnou variantu ;)
Takže teda paralelní připojení - v čem by spočívala ta složitost? Podle mne by šlo použít již existující LEGO dílky ... pokud si to zas nepletu ;)
Název: Re: Konec 9V vlaků - tentokrát už definitivně
Přispěvatel: Petrjr kdy 10.12.2007, 17:00:20
   To už bych jako rozumnější řešení viděl 3*tužková + měnič napětí. Objemově by to vyšlo menší než 6*tužková (doufám) a současné tužkové už mají dost velkou kapacitu, aby utáhly rozumný provoz i po zdvojnásobení napětí a započítání ztrát měniče. /Soudím dle praktické výdrže 1100mAh-1300mAh na IR RC a faktu že 2500 jsou běžně dostupné/. Je to sice elektronika navíc, ale stejně tam něco musí být, pro řízení rychlosti.
Název: Re: Konec 9V vlaků - tentokrát už definitivně
Přispěvatel: enginehead kdy 10.12.2007, 17:13:28
Citace od: Jamesek kdy 10.12.2007, 16:33:56
Citace od: peter kdy 10.12.2007, 16:17:27
Citace od: Jamesek kdy 10.12.2007, 15:50:08A kdyby byly dvě 9V baterie do série? .. ;)
Furt jsou menší než šest tužkových ;)

Dvě 9V baterie zapojené sériově, bych raději nedělal protože výsledné napětí nebude 9V ale 18V! (napětí zdrojů se v sériovém zapojení sčítají - viz současné seriové zapojení šesti tužkovek).

Jediné řešení by bylo paralelní zapojení, ale to není už tak jednoduché.

Jasně, chvilku jsem nad tím přemýšlel a zcela přesvědčeně volil špatnou variantu ;)
Takže teda paralelní připojení - v čem by spočívala ta složitost? Podle mne by šlo použít již existující LEGO dílky ... pokud si to zas nepletu ;)

myslím že stávajicíh dílků to nebude možné... jesi myslíš battery boxy.
Název: Re: Konec 9V vlaků - tentokrát už definitivně
Přispěvatel: peter kdy 10.12.2007, 17:17:30
Citace od: Jamesek kdy 10.12.2007, 16:33:56Takže teda paralelní připojení - v čem by spočívala ta složitost? Podle mne by šlo použít již existující LEGO dílky ... pokud si to zas nepletu ;)

O Lego dílcích to není, ale je to o těch zdrojích - baterkách. Jednodušeji a srozumitelněji bych to sám asi nedovedl pospat než jak to je na Wikipedii:

CitaceDůležitou podmínkou je stejná velikost elektromotorických napětí jednotlivých zdrojů, aby nedocházelo k tomu, že silnější zdroj bude způsobovat elektrický proud opačného směru ve slabším zdroji. To by představovalo ztráty elektrické energie, v chemických zdrojích by to mohlo způsobit nežádoucí chemické změny.

Což je právě problém, který se obtížně splňuje, kor když si představím, že by rodiče ty baterky dávali všechny možné.
Název: Re: Konec 9V vlaků - tentokrát už definitivně
Přispěvatel: merlog kdy 10.12.2007, 17:48:44
Ahoj, myslím, že paralelní propojení dvou a více článků je skutečně problém. Kdysi jsem propojil 2 ploché 4,5V baterie a do druhého dne byly obě vybité. S tímto zapojením se také běžně nesetkáme v žádném zařízení. Možné řešení by bylo v použití diod, jako usměrňovačů proudu, ale s tím bych moc nepočítal.
Název: Re: Konec 9V vlaků - tentokrát už definitivně
Přispěvatel: Jamesek kdy 10.12.2007, 18:19:41
Děkuji všem za vysvětlení - už to teda radši zkoušet nebudu ;))
Název: Re: Konec 9V vlaků - tentokrát už definitivně
Přispěvatel: Vasyk kdy 10.12.2007, 20:45:41
Opravdu pěkný a věcný MOC (http://eurobricks.hosting.ipsyn.com/euroforum/index.php?showtopic=12825&st=0&#entry227447)  ;D  ;D
Název: Re: Konec 9V vlaků - tentokrát už definitivně
Přispěvatel: peki kdy 18.02.2008, 13:17:49
Citace od: peki kdy 10.12.2007, 09:18:19

Já tedy nečekám žádnou revoluci  :-X,

Co se optimalizace prostoru pro bateri box týče, tam se toho zase tolik vymyslet nedá. Dá se určitě minimalizovat plošňák je příšerně veliký, baterie se musí uložit takovým způsobem aby je zvládlo vyměnit i dítě. Třeba se dočkáme nějakého vagónku (podvozku pro vagónek), který bude sloužit k tomu aby vozil baterie a IRC. S lokomotivou se pak propojí kabelem. Umožnilo by to "jednoduše"   IRC ostatní vlaky, které se prodávají bez motoru. To se dá samozřejmě udělat již dnes pomocí stávající IRC base plate, jenže je ukrutně dlouhá.

AFOLs dostanou (aby se neřeklo) možnost řídit více vlaků, ty nové kolejové prvky a nějaký nový vlak ve žluté barvě (takže budou žlutá okna a dveře  ;) ) 



Na RailBrick2 (http://www.kostky.org/forum/index.php?topic=14401.msg77217#msg77217) je v jednom článku popsáno nový systém pro vlaky. Je nazván 9 v pf (power functions). Je popisován jako elektro mechanický systém.

Stručně řečeno (viz obr):

1) Co se nemění
- koleje plastové (snižení výrobních nákladů a možnosti přidání nových traťových prvků)
- motor defakto stávající IR (provedení atd.) je 100 % kompatibilní

2) Co se změní
- od IR přijímače je oddělen bateri box = zmizí nepříjemná "univerzální"  baseplate pro IR vlaky. Batery box může být i třeba i ve vagonu a pouze propojen kablíkem s lokomotivou/IR přijímačem.
- bateri box bude umět dobíjecí "AA" baterie ale jak autor říká není to optimální
- IR vlaky je možné na jednom okruhu kombinovat s novým systémem = zvýšení počtu ovládaných nových vlaků
- nový ovládaní (vysílačka), která bude více šitá na míru řízení vlaků



Název: Re: Konec 9V vlaků - tentokrát už definitivně
Přispěvatel: eNTy kdy 18.02.2008, 17:00:36
Nejsem sice Lego vláčkař, ale rád bych přispěl svou troškou do mlýna. PF prvky mi po počáteční nedůvěře přijdou jako velmi dobrý nápad a jejich užití nejen v řadách Technic (což je má doména) je IMHO výhodné pro všechny strany.
Pro TLC je výhoda jasná - nižší náklady při výrobě a podpoře jediného elektrického systému (vyjma NXT) přes všechny řady produktů. Pro AFOLy je situace složitější, ale v dlouhém období je IMHO výhoda jasná také - pokud TLC nezavede opět nový systém, ale mám pocit, že PF je velmi dobře promyšlené a má naději zůstat s námi docela dlouho.
Samozřejmě, že současní majitelé 9V vlaků jsou nešťastní (IR vlaky byly IMHO nešťastný exces v temných dobách TLC), ale pokud se takto fundamentálně posunulo chápání motorizace, není udržení zpětné kompatibility možné. Jsem přesvědčen, že například nové koleje budou díky PF systému levnější a AFOLové to nakonec přivítají. Dále pak snadno použijí PF prvky v non-trains stavbách a přidaná hodnota ještě vzroste.
Co se týče NXT, tak tam je odlišná kabeláž jasně dána potřebami (zpětná vazba jak sensorů, tak krokových motorů) a navíc existuje oficiální konverzní kabel, který umožní používat "hloupé" PF motory připojené k NXT.
Název: Re: Konec 9V vlaků - tentokrát už definitivně
Přispěvatel: Micho kdy 18.02.2008, 23:19:49
Nám vlačkárom k šťastiu chýba, aby nám výrobcovia vyvinuli také batérie, ktoré bez nabíjania vydržia také 2-3 mesiace na výstave. A to samozrejme bez nabíjania.  >:D

Potom budem úplne spokojný.   :-X

Název: Re: Konec 9V vlaků - tentokrát už definitivně
Přispěvatel: Petrjr kdy 18.02.2008, 23:26:05
Citace od: Micho kdy 18.02.2008, 23:19:49
... aby nám výrobcovia vyvinuli také batérie, ktoré bez nabíjania vydržia také 2-3 mesiace na výstave. A to samozrejme bez nabíjania. ...
Velikosti konoflíkové baterky.
Název: Re: Konec 9V vlaků - tentokrát už definitivně
Přispěvatel: Micho kdy 18.02.2008, 23:30:13
Citace od: Petrjr kdy 18.02.2008, 23:26:05
Citace od: Micho kdy 18.02.2008, 23:19:49
... aby nám výrobcovia vyvinuli také batérie, ktoré bez nabíjania vydržia také 2-3 mesiace na výstave. A to samozrejme bez nabíjania. ...
Velikosti konoflíkové baterky.

Samozrejme, trefne si to doplnil. Na takú dôležitú vec, ako primeranú veľkosť som úplne zabudol.  >:D
Název: Re: Konec 9V vlaků - tentokrát už definitivně
Přispěvatel: Petrjr kdy 18.02.2008, 23:33:47
Citace od: Micho kdy 18.02.2008, 23:30:13
Samozrejme, trefne si to doplnil. Na takú dôležitú vec, ako primeranú veľkosť som úplne zabudol. 
Že Ty nemáš ty krávy velký současý 9V IR RC vlaky ;-)
Název: Re: Konec 9V vlaků - tentokrát už definitivně
Přispěvatel: eNTy kdy 19.02.2008, 08:21:00
Citace od: Micho kdy 18.02.2008, 23:19:49
Nám vlačkárom k šťastiu chýba, aby nám výrobcovia vyvinuli také batérie, ktoré bez nabíjania vydržia také 2-3 mesiace na výstave. A to samozrejme bez nabíjania.  >:D

Potom budem úplne spokojný.   :-X



Tohle je IMHO jediný větší problém PF systému. Battery box musí být v modelu (vláčky, technic, apod.) snadno dostupný aby se daly vyměnit baterie bez rozebírání, což je často na úkor designu. Řešením by byl battery box, který by dokázal baterky nabíjet a stačil by pouze přístup k malému konektoru, kterým by se připojilo trafo (prodávané zvlášť jako příslušenství).
Název: Re: Konec 9V vlaků - tentokrát už definitivně
Přispěvatel: Petrjr kdy 19.02.2008, 11:39:38
Řešením by bylo, nasadit staré koleje a dodělat si snímače na kola motoru. Z nich do IR přijímače a zpět do motorku. A do kolejí pouštět stabilně 9V
Název: Re: Konec 9V vlaků - tentokrát už definitivně
Přispěvatel: Jindroush kdy 26.03.2008, 17:39:39
Citace
Dear all,

As promised in the second communication from the 6th of December last year, we will give you the latest information and decisions regarding the development of the new train system based on LEGO Power Functions.

We are still working on the final details and doing a lot of testing of the new Power Functions elements; however, we are again able to give you some more details.

First -  we will not change the gauge of the rails so there is no need to be afraid that the L gauge will disappear.

On the rechargeable battery box we have been working to get the best compromise between size and power. It has been decided that we will use a powerful Lithium Polymer battery and the size of the box will be 4 studs wide, 8 studs long and 4 studs high - this should fit in most of the trains. 
The already existing standard LEGO transformer will be used to recharge and as the power supply.

The existing Power Functions RC Receiver already has integrated speed control. To enable the use of this we will make a newly designed RC handset with speed control capability.

All the above new Train related Power Functions items as well as the current battery train motor (with cross axles and wheels) will be available separately through LEGO Shop@Home before the Summer of 2009.

As you know we arranged a train workshop in November 2007 where ten AFOLs from around the world: Denmark, USA, France, Belgium, the Netherlands, Germany, and United Kingdom participated, built with the prototype elements and also looked into ideas and possibilities for new train designs using the Power Function elements. Based on the outcome of this workshop and all the other fantastic input we got from the AFOL community over the last 6 months, our designers worked on the first train set using the new Power Functions system. This set will be truly aimed at the AFOL community to acknowledge the importance of the adult LEGO hobbyists in the LEGO train world.

This communication will be the last one regarding the transition from the 9V train system into the new Power Functions train system. Due to all the very valuable AFOL feedback we are far down the road with the development of the new elements and also the new train set. We appreciate all your efforts through this transition which we expect to be fully executed in 2009.

Stay tuned for the new LEGO train system coming in 2009.


Tormod Askildsen, Head of LEGO Community Development

Krátce:
1) rozchod se nemění
2) battery box bude 4x8x4 LiPol. Bude se dobíjet stávajícím trafem.
3) PF přijímač má proporcionální řízení rychlosti. Pro vlaky bude nový vysílač.
4) Jednotlivé elementy budou samostatně ke koupi na S@H před prázdninami 2009.
Název: Re: Konec 9V vlaků - tentokrát už definitivně
Přispěvatel: Skyder kdy 26.03.2008, 17:54:07
Chapem spravne ze oni miesto battery boxu idu vyrabat lithiove baterie nabijatelne na 9V trafach? cize ziadne baterky? /max ovladac?/  :o



PS: konecne myslia aj na AFOLov a to vo velkom! Nie ze by predtym nemysleli ale teraz este viac.Parada!
Název: Re: Konec 9V vlaků - tentokrát už definitivně
Přispěvatel: Kachnik kdy 27.03.2008, 09:47:51
Takze kdyz si ted koupim k ir vlaku dalsi koleje tak do budoucna je urcite pouziju, ze?
Název: Re: Konec 9V vlaků - tentokrát už definitivně
Přispěvatel: peki kdy 27.03.2008, 09:59:07
Citace od: Kachnik kdy 27.03.2008, 09:47:51
Takze kdyz si ted koupim k ir vlaku dalsi koleje tak do budoucna je urcite pouziju, ze?

Jasně, viz několikrát výše uvedeno  ;) (http://www.kostky.org/forum/index.php?topic=14399.msg77226#msg77226)
Název: Re: Konec 9V vlaků - tentokrát už definitivně
Přispěvatel: peki kdy 06.01.2009, 20:51:32
Po upozornění, že ceny rovných 9 V kolejí jdou na BL nahoru, jsem se podíval a chvilku jsem myslel že mi BL zobrazuje špatný výsledek o počtu dostupných dílů (http://www.bricklink.com/browseList.asp?itemType=P&catString=128): ::) ::)

Dark Gray           (644)
Dark Bluish Gray (204)
----------------------------
Celkem                 848

Nějaké další kusy je možné pořídit jako misb sety (http://www.bricklink.com/browseList.asp?itemType=S&catString=124.397.315), ale také žádná sláva.

Osobně jsem očekával větší problém s 9V motory, ubývají

set 10153 (709) (http://www.bricklink.com/browseList.asp?itemType=S&catString=124.397.315)
Electric, Train Motor 9V Modern (118) (http://www.bricklink.com/browseList.asp?itemType=P&catString=122)

Ale ještě pořád jsou. Pokud tedy plánujete nějaké rozšiřování 9V kolejiště, tak je možná poslední šance na realizaci nákupu. Druhou možností je že nervozita na kapitálovém trhu změnila chování investorů, následně došlo k uložení kapitálu do dlouhodobě osvědčené komodity 9V lego vlaků.  První nedočkavci již osahávají kupní sílu  $6.249 Highest price (http://www.bricklink.com/search.asp?pg=1&invXrefID=1961&sz=10&searchSort=P) za rovnou kolej  :o Jsem zvědav kde se cena zastaví  >:(

3.3.2009 je na $9.99  :o jestli to takto pujde dál budu milionář  ;D ;D
Název: Re: Konec 9V vlaků - tentokrát už definitivně
Přispěvatel: sonyk21 kdy 29.12.2015, 20:19:11
Zdravím, nejsme zrovna přeborníkem ve vlakách z lega. Od malička se mi líbili, ale jejich cena a stav v naši rodině když sem byl ještě malý nám nedovolovala si je pořídit. Jsem spíše zběhlý v techniku(22 setu) včetně těch posledních IR PF. Každopádně můj syn miluje vlaky a ty z lega jsou pro mne po těch dřevěných co má jako malý prcek nejlepší řešení.  Trošku sem to tu pročetl a potřebuji jen doladit pár detailu.

Pokud si koupím starý vlak s tím černo žlutým ovládáním který je tuším napájen ze sítě budu mít již dnes problém koupit koleje protože jsou jen plastové. snad to chápu dobře. Takže poslední volba dnes jsou na dálku řízené RC vlaky s PF a bateriovým boxem jestli to chápu dobře? nevýhoda tedy jsou ty baterie ale někde jsem zahlédl nabíjecí box takže aspoň malé řešení. Nechápu když nás unie nutí k úsporám proč nezůstali u napájeni kolejí ze sítě. škoda.

Takže:
Pokud vlak tak nějaký RC PF k němu dokoupit za hříšný peníze ten bateriový dobíjecí box(který doufám je kompatibilní pro zastavění do mašinky nebo vagónku) a teď již plastové koleje. a ppředpokládam že jsou dnes již i výhybky atd řízené přes RC ovladač nebo tak.


Osobně mě nedobíjecí bateriový box hrozně štve. Mám pár setu z techniku (nakladač 42030 nebo 4x4 crawler) kde ty baterie jdou do kopru rychle a kupování nových a nových je nákladná záležitost. (samozřejmě pokud nemá člověk dobíjecí i tak je to ale opruz zlaté 230v)

děkuji za odpovědi které by mi ulehčili nákup

EDIT: ještě dotaz. Set 60051 rychlovlak má ten bateriový box nenabijecí nebo nabíjecí. V popisu u prodejců jsem se to nikde nedozvěděl. Děkuji
Název: Re: Konec 9V vlaků - tentokrát už definitivně
Přispěvatel: Ondrej kdy 29.12.2015, 20:31:33
Citace od: sonyk21 kdy 29.12.2015, 20:19:11
Pokud si koupím starý vlak s tím černo žlutým ovládáním který je tuším napájen ze sítě budu mít již dnes problém koupit koleje protože jsou jen plastové.

Takže poslední volba dnes jsou na dálku řízené RC vlaky s PF a bateriovým boxem jestli to chápu dobře?
Takže:
Pokud vlak tak nějaký RC PF k němu dokoupit za hříšný peníze ten bateriový dobíjecí box(který doufám je kompatibilní pro zastavění do mašinky nebo vagónku) a teď již plastové koleje. a ppředpokládam že jsou dnes již i výhybky atd řízené přes RC ovladač nebo tak.

9V koleje se dají pořád koupit, ale již ne přímo od Lega ale třeba na bricklink.com, na aukru se vyplatí koupit 9V vlak kolem 2500 Kč. Rovné koleje jsou samozřejmě dražší než zatáčky, ale i tak se to dá na menší kolejiště sehnat za rozumnou cenu a už se nemusí dále investovat do baterek/akumulátorů. Bude to ale dost peněz za použité věci, pokud bys chtěl jen nové tak se rozhodně vyplatí nakoupit nové PF vlaky.

Výhybky nejsou řízené na dálku, ale dá se to s úpravami na motory předělat, ale na domácí ježdění se dá obejít bez automatizace.

Osobně jsem zastánce 9V systému, RC vlaky nevedu. Oboje má své pro i proti. Já mám radši klasiku a nové PF vlaky se mi nelíbí.
Název: Re: Konec 9V vlaků - tentokrát už definitivně
Přispěvatel: sonyk21 kdy 29.12.2015, 20:37:35
Vlastně nový vlak bude jezdit i po starých kolejích jen je rozdíl v ovládaní a napájení. Jde mi o to že když pořídím na bricklinku nebo aukru nějaký pěkný ten starý vlak s nějakým větším kolejištěm a synovi se to zalíbí abych mohl kupovat dál a mašinky pořád jezdili. Nehodlám mít kilometr kolejí. Na to není prostor. ale do dětského pokoje.
Název: Re: Konec 9V vlaků - tentokrát už definitivně
Přispěvatel: Ondrej kdy 29.12.2015, 20:59:46
Přesně nový bude jezdit i po starých, sice to bude znát když budou nové a staré koleje promíchané ale na funkci to mít vliv nebude. Obráceně už to je horší to by to moc nejelo.  Osobně mi to trafo přijde jako nejjednodušší řešení do kterého už se pak nemusí investovat. Ty staré koleje se dají sehnat pořád, sice to bude stát o trochu víc jako vstupní částka, ale zatáčky jsou levné jen postupně jak se bude město rozšiřovat bude třeba doplňovat ty rovné.
Název: Re: Konec 9V vlaků - tentokrát už definitivně
Přispěvatel: mh84 kdy 29.12.2015, 22:28:05
Z mého pohledu začínat dnes s 9V a z nuly není uplně dobrý nápad. Nebo lépe řečeno můžes, ale musíš vědět proč. Pokud nevíš, ušetři si starosti a prostě akceptuj PF. Do budoucna to budeš mít jednodušší a můžes rovnou koupit 3 vlaky co jsou momentálně k dostání.

PF nemá jen nevýhody. Je třeba si uvědomit, že můžes řídit vlaky nezávisle na sobě na stejné koleji a doslova na dálku. Až 8 vlaků z jednoho ovladače. Nemusíš tahat kabely a nabíjecí baterky jsou pro občasné hraní akceptovatelné. Já jezdím na ty z IKEA za pár korun.

PF receiver a battery box můžeš navíc využít i v Technicu. Není to tedy jednoúčelová záležitost.

Žádný vlakový set nebosahuje nabíjecí box, ale jen box na 6x AAA. Nabíjecí box je výborný, ale za šílenou cenu. Za stejnou cenu si koupíš 60 nabíjecích baterek, takže to zvaž. O nabíjecím zdroji, který je navíc potřeba dokoupit ještě k němu, se raději ani nezmiňuji.
Název: Re: Konec 9V vlaků - tentokrát už definitivně
Přispěvatel: otaznik kdy 30.12.2015, 09:54:32
Citace od: sonyk21 kdy 29.12.2015, 20:19:11
Nechápu když nás unie nutí k úsporám proč nezůstali u napájeni kolejí ze sítě.
Bezpečnost dětí, které si s tím hrají - nemají pak díky LEGU kontakt s 230V.
Název: Re: Konec 9V vlaků - tentokrát už definitivně
Přispěvatel: otaznik kdy 30.12.2015, 09:57:08
Citace od: sonyk21 kdy 29.12.2015, 20:19:11
EDIT: ještě dotaz. Set 60051 rychlovlak má ten bateriový box nenabijecí nebo nabíjecí. V popisu u prodejců jsem se to nikde nedozvěděl. Děkuji
Tak snad každý AFOL kouká na Bricklink nebo něco podobného, většina popisů v e-shopech je naprosto tragická.
Název: Re: Konec 9V vlaků - tentokrát už definitivně
Přispěvatel: sonyk21 kdy 30.12.2015, 16:06:37
Mh84 a otaznik samozrejme taky pravda. Co se tyce bezpecnosti tak kdyz sem byl malej tak se to tak neresilo. Trafo co bylo k masinkam co jsme meli doma rozhodne bezpecny asi nebylo. No musim to poradne rozmyslet. Cas na to jeste je. Dik moc za poznatky.
Název: Re: Konec 9V vlaků - tentokrát už definitivně
Přispěvatel: otaznik kdy 30.12.2015, 18:12:39
Citace od: sonyk21 kdy 30.12.2015, 16:06:37
Co se tyce bezpecnosti tak kdyz sem byl malej tak se to tak neresilo. Trafo co bylo k masinkam co jsme meli doma rozhodne bezpecny asi nebylo. No musim to poradne rozmyslet. Cas na to jeste je. Dik moc za poznatky.
Já mám také raději 9V vlaky, ale holt je taková doba, že i blbost, jako trafo do 230V, hraje svojí roli.  :-\
Název: Re: Konec 9V vlaků - tentokrát už definitivně
Přispěvatel: mirek kdy 31.12.2015, 09:24:41
Sonyk21. Nevím, zda jsi si prohlédl moje vlákno

http://www.kostky.org/forum/index.php?topic=15905.0

tam jsem řešil v začátcích podobné otázky jako máš ty.
Název: Re: Konec 9V vlaků - tentokrát už definitivně
Přispěvatel: sonyk21 kdy 31.12.2015, 12:18:58
Ahoj mirku. Necetl ponevadz jsemmnecekal ze v tematu kolejiste se resi takove veci. Ale diky az bude cas projedu to. Ted uz silvestr a po silvestru nova koupelna kuchyn a podlahy a pak teprve vlaky za odmenu.
Název: Re: Konec 9V vlaků - tentokrát už definitivně
Přispěvatel: hobby kdy 01.01.2016, 15:47:00
Citace od: otaznik kdy 30.12.2015, 09:54:32
Bezpečnost dětí, které si s tím hrají - nemají pak díky LEGU kontakt s 230V.
A to si představ Otazníku, že v prvopočátcích hračkové elektrické železnice se používalo k regulaci proudu 2 -3 žárovkových reostatů s uhlíkovým vláknem jako předřadného odporu a do kolejí šlo cca 40 V. Když se někdo dotknul vláčku, který vykolejil, dostal plné síťové napětí (tehdy 150 - 180 V) do těla. Dnešní bezpečáci by asi nespali hrůzou, ale údajně to bylo bezpečnější, než vybuchující lihové hořáky a parní kotle na ostrou páru  ;D