10194 Emerald Night - exkluzivní recenze

Založil Vlada, 12.09.2009, 17:06:37

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 1 Host prohlíží toto téma.

Vlada

CHARAKTERISTIKA SETU 10194

Kategorie: Lego - Trains
Rok vydání: 2009
Počet dílů: 1085
Minifig: 3
Délka soupravy: 69 cm

OBSAH BALENÍ

1) Set obsahuje devět sáčků s díly, z nichž osm sáčků je očíslovaných a jeden neočíslovaný. Sáček s číslem:
... 1 ... obsahuje díly na stavbu parní lokomotivy
... 2 ... obsahuje díly na stavbu tendru
... 3 ... obsahuje díly na stavbu osobního vagonu
Devátý, neočíslovaný sáček obsahuje nová hnací kola, nové nárazníky s magnety, které jsou zapouzdřené v plastu, 4 ks plastových trubiček dvou délek o průměru 3 mm a základní desku osobního vagonu o rozměru 6x28 studů.   
2) Dva návody, kde první sešit je návod na stavbu parní lokomotivy a druhý sešit je návod na stavbu lokomotivního tendru a osobního vagonu.
3) Aršík samolepek, který je vložen do jednoho z návodů. Což považuji za užitečné, protože u většiny setů je volně vložen mezi sáčky s díly a hrozí tak reálné poničení samolepek.

Vlada

DOJMY PŘED KOUPÍ

Když se poprvé objevily obrázky tohoto setu a nevědělo se, zda je to realita či fikce, tak tu druhou možnost jsem si snad ani nepřipouštěl. Set na první pohled vypadal velmi hezky a když se objevily první skutečné obrázky této parní vlakové soupravy, načež se tím pádem potvrdilo, že o fikci nejde, tak jeho koupě byla pro mně jasnou volbou. Před týdnem se mi podařilo vlak objednat, v pátek mi přišel a já jsem se nemohl už dočkat, až si udělám volný sobotní den a pustím se do stavby tohoto nádherného setu... :D. Dnes už je na světě tato exkluzivní recenze...

SAMOTNÁ STAVBA

Parní lokomotiva

Stavba parní lokomotivy mi zabrala nejvíce času, poněvadž se skládá z nejvíce dílků. Bez přestávky jsem jí v klidu stavěl 2,5 hodiny. Stavba až do finální podoby probíhala naprosto bez problémů, protože návod je velmi hezky graficky zpracován. U každého kroku je zobrazen seznam dílků, které zrovna na daný krok budou potřeba. Začíná se stavbou převodovky, která po připojení určitých PF prvků umožňuje díky převodu pomocí ozubených kol na hnací dvojkolí funkční provoz soupravy v kolejišti. Pokračuje se dále se stavbou parního válcového kotle, kde na opláštění jsou použity zelené slope s potiskem, který tvoří dva zlaté proužky na levé a pravé straně. Jinak jsou v celém setu jako potisk použity samolepky. Součástí celého parního systému je i kotel s funkčními dvířky a uvnitř kotle se nachází tento dílek, který symbolizuje oheň. K přikládání uhlí do kotle slouží lopata, kterou lze zasadit do držáku, který je součástí konstrukce kotle. Když jsem dospěl ke stavbě "kouřových plechů", mezi kterými je i mimo jiné komín vyvedený z dýmnice, tak jak již bylo zde na fóru zmíněno, mohlo TLC vylisovat dílek podobný slabému plechu. Zde a vlastně i u jakýkoliv setů TLC vycházelo z běžně dostupných dílů a nemá pro ně žádný význam vyrábět novou formu pro odlití dílku a zavádět jí do výroby, když pro něj nemají další využití. Kouřové clony vypadají mohutně, ale ta "mohutnost", troufám si říci, je adekvátní k poměru celkové stavby lokomotivy. Mně osobně se takto docela líbí. U přední masky tvořenou černým diskem 6x6 jsem si myslel, že bude na lokomotivě kazit celkový dobrý dojem, avšak je tomu naopak. Tento díl je zvolen dobře a jeho jednolitost je rozbitá čirým dílkem Plate, Round 1x1 a samolepkou s bílým nápisem 10194, který je zároveň i číselným označením setu. Nad diskem se nachází světlomet. Co se týče strojovny, tak ta je "otevřená" a nemá žádný interiér. Což je poměrně škoda, protože tento set vyniká několika detaily, tak by bylo vhodné nějaký ten detail do strojovny také vnést. Výborně je řešená barva pláště válcového kotle, která dobře ladí s černou barvou dýmnice a s černou střechou strojovny.

Vlada

Podvozek parní lokomotivy

Podvozek parní lokomotivy je řešen elegantně. Zcela novým dílem jsou hnací kola s protizávažím. Hnací kola jsou opatřeny červenou gumičkou, která dobře kopíruje drážku po celém obvodu kola. Je to poněkud zvláštní kombinace "teplé" a "studené" barvy, ale i oproti mé původní skepsi vypadá celek hnacího kola dobře. Ta červená barva po obvodu kola nikterak nenarušuje celkový vzhled lokomotivy, ba naopak celý podvozek činí výraznějším. Hnací spřažená dvojkolí s ojnicí funguje bez problémů, ale díky plastovým převodům trochu hlučně. Avšak při případné motorizaci setu to nebude na škodu, protože hluk je pro parní lokomotivu typický. K hluku určitě i trochu napomůžou přechody mezi spoji kolejnic. Je třeba ještě dodat, že mezi hnacími koly se nachází dvojkolí, které je spřaženo s hnacími koly a to kopíruje povrch kolejnic, rozumějte tak, že nejsou o nic zapřená, kdežto hnací kola mají kola soustružená, kde kola jsou zapřená o vnitřní stěnu kolejnic a povrch kolejí kopíruje ona červená gumička, která slouží k zamezení průsmyku dvojkolí.

Další součástí podvozku je přední a zadní podvozek. Oba jsou plně pohyblivé do stran. Vodící kola jsou samozřejmě menšího rozměru, soustružená a při jízdě, jelikož kopírují trať, tak jsou vedeny podél vnitřní stěny kolejnic. Jak zadní, tak i přední vodící kola jsou opatřeny šedivou protiskluzovou gumičkou. Celý podvozek a detail pohyblivého předního a zadního podvozku je na fotografiích.

Vlada

Nové nárazníky s magnetem

U tohoto setu jsou již použité nové plastové nárazníky s magnetem, který je celý zapouzdřen v plastu. Oproti předchozím magnetům se liší:

1) Magnety jsou zapouzdřené v plastovém pouzdře, které je opatřeno studem nahoře i dole. Čili je možné dva magnety spojit např. hladkou tile a je zamezeno rozpojení vagonu bez Vaší účasti.
2) Nový magnet neumožňuje tak velký vertikální pohyb nahorů a dolů. Což je oproti dřívějším magnetům velký přínos, protože má souprava při jízdě lepší stabilitu.
3) Nový nárazník s magnetem je nerozebíratelného spojení. Magnet je ze spodní strany připevněn šroubkem. Dřívější provedení se skládalo z nárazníku, držáku magnetu a magnetu samotného.

Popravdě řečeno, na tento nový typ nárazníku s magnetem jsem byl hodně zvědav a po vlastní zkušenosti mohu říci, že na mně udělal velmi dobrý dojem. Esteticky vypadá velmi dobře a i po praktické stránce se s ním dobře pracuje. Až budu mít chvilku času, tak nový typ nárazníku s magnetem oproti tomu starému, podrobněji porovnám...

Vlada

Lokomotivní tendr

Jednoduchá stavba tohoto lokomotivního tendru, který slouží pro zásobu uhlí a vody mi zabrala 30 minut stavění. Tendr je v délce 14-ti studů. Uhlí je doplňováno horním otvorem. Dvířka tendru jsou pohyblivá, čili pokud strojvedoucí má v úmyslu přidat do kotle uhlí, tak si je musí otevřít... ;). V zadní části tendru se nachází červené výstražné světlo, to je pro případ, pokud by jela souprava bez osobního vagonu.

Vlada

Osobní vagon

Též bezproblémová stavba osobního vagonu mi zabrala 45 minut stavění. U tohoto vagonu se mi líbí kombinace barev hnědé a béžové. Jedná se o tmavě hnědou barvu Dark Brown, která je v kombinaci s novou barvou Reddish Brown. Vagon je navrhnut stylem, který je pro polovinu 20. století typický. Průchod mezi jednotlivými osobními vagony je umožněn, v tomto případě ale pozbývá smysl jsem tuto větu psát, protože set 10194 obsahuje jen jeden osobní vagon...  :-\. Pěkným způsobem jsou navrhnuty dveře, které se nacházejí na obou stranách, vždy na začátku a na konci osobního vagonu. Jejich uchycení je provedeno pomocí Black Plate, Modified 1x1 with Clip Vertical a Tan Brick, Modified 1 x 1 with Handle. Dva schůdky do vagonu jsou řešeny elegantně tímto dílkem. Je třeba ještě dodat, že "schůdky" jsou součástí podvozku, nikoliv samotného vagonu. Střecha vagonu je v délce 20-ti studů odnímatelná, je připevněna jen po okrajích pomocí čtyř studů. Po sejmutí střechy se nám naskytne pohled do samotného osobního vagonu. V interiéru vagonu nechybí skříňka se dvěma zásuvkama, dvě odkládací místa pro zavazadla, čtyři modré sedačky, z nichž každá je naproti sobě a mezi nimi se nachází bílý stolek, kde na každém je hrníček. To je vše, co lze k interiéru říci.

Vlada

MOTORIZACE SETU 10194

Tento set je připraven k případné motorizaci. Jak jsem se již při stavbě lokomotivy zmínil, začíná se stavbou převodovky, na kterou se zde podíváme detailně. Převodovka se vyvíjí spolu se stavbou celé lokomotivy, což je vidět hezky na fotkách. K tomu, aby byl tento set pojízdný, tak potřebujete těchto pět PF prvků:

1) 8870 Světelná sada
2) 8878 Battery box
3) 8879 Dálkový ovladač
4) 8882 Motor
5) 8884 IR Reciever

Do lokomotivy bude zabudován IR Reciever, na který je napojen motor a světla. Battery box je zabudován v lokomotivním tendru a přívod napětí je z něho veden do IR Recieveru nacházejícího se již v útrobách parního válcového kotle samotné lokomotivy.

Vlada

HRATELNOST

Hratelnost tohoto setu je vysoká a člověk má radost, jen když už postavenou parní vlakovou soupravu umístí na koleje. Je možné do tendru umístit např. dílky black plate - round 1x1, které symbolizují uhlí a strojvedoucí, který je zároveň i topičem, může přikládat uhlí do kotle. V osobním vagonu lze provést simulaci figů, kteří vystupují, pokud je vlak už v cílové stanici. Pokud je vlak na cestě, lze ztvárnit přátelský rozhovor mezi dvěma figy. Pokud by se set motorizoval, tak zážitek musí být fenomenální... :D

CO LZE ŘÍCI NA KONEC...

Přátelé, stavbu tohoto setu jsem si vychutnával plnými doušky. Tento set mi udělal hodně velkou radost. I přes některé drobné nedostatky, které tento set má, tak ho považuji za velmi vydařený a je obrovským přínosem, že TLC s tímto setem vyšlo na trh. Když jsem set viděl poprvé, tak mně hned upoutaly "velké" kouřové clony a červené gumičky na hnacích kolech. Byl to můj první dojem a po sestavení setu jsem usoudil, že koncepce podoby kouřové clony a červených gumiček na hnacích kolech je, řekněme, dobře zvolená. Popravdě řečeno, lokomotivu tyto dva objekty činí zajímavější.

Celková délka soupravy je 69 cm, je schopná se pohybovat po starých 9V kolejích, ale i současných RC kolejích. Nevím, jak bude souprava schopná jezdit na nových "flexibilních" kolejích, ale díky pohyblivému přednímu i zadnímu podvozku, by to neměl být problém. Co lze tedy říci nakonec..., pokud jste fanouškem tématu Lego Trains, tak Vám tento set nesmí chybět, jako sběrateli do sbírky určitě. Kdo chce, může si tento vlakový set přestavět k obrazu svému. Fantazii se přeci v Legu meze nekladou... ;). Já jsem si tento set kupoval jako sběratel, takže o žádné přestavbě neuvažuji a za nedlouho bude mít tento nádherný parní vlakový set své místečko ve vitrínce... :)

hobby

Vlado,
k té recenzi mám několik připomínek:
- Je jaksi zpozdilá, protože každý, kdo tu lokotku chtěl ji už má. Recenze by měla posloužit k rozhodnutí o koupi, či 
  obráceně. Navíc nevím, proč píšeš, že ji máš od minulého týdne, když ji máš již asi půl roku.
- K samotnému obsahu - nemá cenu popisovat to, co vidíme, např. červené gumičky atd. Některý popis je dost
  krkolomný; např. "soustružená kola zapřená o vnitřní hranu kolejnice, nebo kola kopírující povrch kolejnic".
  Stačilo by napsat "kola s nákolky a bez nákolků". Naopak tam chybí zmínka o ,nic moc´ jízdních vlastnostech.
- Osobně jsem se již k tomuto setu párkrát vyjádřil; takže s některými tvými vývody nesouhlasím a opakoval bych   
  se s kritikou. Nic ve zlém, tvoje snaha je chválihodná, ale někdy méně = více.

bartas

Já si myslím, že tahle recenze je skvělá. Já osobně zatím žádný lego vláček nemám, jenom dva duplo vláčky, které si vychutnávám s dítkem. Každopádně když vidím, co se dá vykouzlit z lega, tak se až budu mít čas, nechci vracet k nějakému TT či H0.

Pořád jsem nevěděl, jestli se Emerald může pohybovat po lego kolejích, nebo slouží jen na okrasu, protože jsem si říkal, jestli je schopen projet zatáčky, když je tak dlouhý.

Díky této recenzi vím, že po normálních kolejích jezdit bude a můžu si jej koupit :)

Vlada

Zdravím Tě, bartas,

jsem rád, že se recenze líbí, alespoň člověk nevyvíjel snahu zbytečně  ;). Abych se po pravdě přiznal, tak by mě ani nenapadlo, že by TLC navrhlo vlakový set, byť by měl být exklusivní a přitom nejezdit po kolejích... ;).

Já sám k tomuto setu chystám dokoupit ještě jeden, ale budu tak činit jen kvůli dalšímu osobnímu vagonu, připojitelného do soupravy... A Tobě mohu koupi tohoto setu vřele doporučit. Určitě budeš spokojen a nadšen... ;).

Ondrej

Musel jsem kvůli němu rozšířit tunel, v zatáčkách šíleně přesahuje. Jinak motorizace pomocí XL motoru je sice dobrá, ale není pěkné jak je motor vidět ve strojovně řidiče a navíc to šíleně řve. Jinak si troufám tvrdit, že se jedná o nejpropracovanější vlak, co kdy TLC udělalo. Jediná věc co mi chybí je prodej samostatného vagónu jako setu.