(vlastní) LTTT Ural 4x4 Ostaszewski

Založil Engine, 11.06.2018, 21:43:48

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 1 Host prohlíží toto téma.

Engine

Ahoj. Dneska vám chci představit svůj závodní speciál na postavený pro letošní ročník Lego Technic Truck Trial.

Předloha:
Jako předlohu jsem si zvolil Ural 4x4 se kterým pár let závodil polský tým Ostaszevski 4x4 Team. Pravidelně se účastnil evropských dálkových rally a dle fotografií i truck trialu. O tomto vozidle jsem nenašel žádné technické údaje, pouze fotografie. Z nich je vidět vývoj vozidla: změna masky z typu Ural 375 na novější Ural 4320, změna barvy ochranného rámu, změna kol a samozřejmě přibyly šrámy na vozidle. Zajímavostí je ochranný rám, který v přední části uchycen pomocí otočného čepu. To umožňuje kroucení podvozkového rámu vozidla aniž by došlo k prasknutí vnějšího ochranného rámu (to lze vidět i na trialových speciálech Praga V3S). Ještě zajímavější je, že závodní tým na tomto vozidle posunul přední nápravu vpřed oproti sériovým Uralům. Tím dosáhl lepší vyvážení hmotnosti mezi přední a zadní nápravu a zároveň zvětšil přední nájezdový úhel.

Já si tuto předlohu vybral ze dvou důvodů:
1) Právě Ural 4320 6x6 jsem postavil, když jsem se začínal účastnit LTTT. A letos jsem si chtěl dokázat, že jsem se za čtyři roky naučil lépe stavět líp a chtěl jsem vytvořit hezčí model.
2) Ural týmu Ostaszevski je podle mě nejzajímavější závodní 4x4 truck, který jsem kdy viděl. Hlavně na fotografiích z pouště vypadá jak vystřižený ze Šíleného Maxe. Přitom je to skutečný závoďák a ne jen filmová rekvizita.

Model:
Model je v měřítku 1:12,5 (1 stud = 10 cm). Rozměry: šířka 26 studů, délka 57 studů, rozvor náprav 38 studů. Hmotnost: 1600 g.  Snad všechny základní proporce jsou s přesností na stud (někdy na půl). Jen přední nárazník je širší než má být (je dle pravidel LTTT) a disky kol mají vetší průměr. Ale obvod pneumatik už je správný. Dokonce i podélné nosníky rámu podvozku odpovídají předloze.

O pohon se starají dva PF L motory, které přes převody 16:16, 20:12, 20:12, 24:8 pohánějí všechna čtyři kola. Na podvozku nejsou použity diferenciály, ale je zde odepínání pohonu zadní nápravy. To je ovládáno pneumatickým pístem, ale z důvodu špatného přepákování odpojování už příliš nefunguje. Pro řízení přední nápravy je použit PF M motor. Díky vhodné geometrii je dosaženo Ackermannova řízení, tzn. vnitřní kolo zatáčí více. Pohon řízení je spojen s volantem, takže se při zatáčení otáčí.

Další výbava je dle pravidel LTTT, tzn. naviják, tažná oka vpředu a vzadu, bezpečnostní pásy a místa pro uchycení startovních čísel.

Funkčnost:
Snažil o nejvěrnější napodobení předlohy i na úkor terénních vlastností při závodech. Například přední a zadní nájezdové úhly by mohly být lepší, karoserie kabiny je zbytečně těžká a použité pneumatiky nemají výrazně terénní dezén.

Nápravy nejsou odpruženy v pravém slova smyslu (náprava nemá zdvih), ale využívám torzně měkký rám podvozku. Stejně jako zmíněná Praga V3S. To bylo pro mě asi nejsložitější. Postavit dva podélné nosníky, tak akorát měkké v krutu, tuhé na ohyb a nejlépe aby se kroucením nerozpadl. To se povedlo a všechna čtyři kola kopírují terén. A zároveň zdvih kol vůči kabině a vůči nástavbě vypadá reálně (ne jako točna na jedné z náprav, zbytek tuhý).

Dál se mi líbí, že celý pohon je schovaný do rámu podvozku. Pod kapotu vyčnívá jen motor řízení. Je to krásně kompaktní a samotný podvozek tím připomíná podvozek skutečného vozidla. Tím jsou podvozek, kabina a nástavba nezávislé moduly jako při stavbě v reálného vozidla. To sliboval i set Porsche, ale tam to úplně neodpovídalo.

Abych jenom nechválil, tady jsou technické problémy:
1) Do ozubů u motorů (16z) se mi namotává vysoká tráva.
2) Jak už jsem zmínil, přestalo fungovat odpojování podvozku.
3) V poslední sekci druhého závodu mi praskl kardan přední nápravy.
4) Nevěřím ozubům (24z) v redukcích kol. Ale zatím mi na Uralu nepraskly.

No největší slabina při závodech je jednoznačně řidič :D


Jak vozidlo jezdí můžete vidět živě na závodech LTTT, nebo z Petrových videí. Pro více fotek koukněte sem:
https://www.zonerama.com/Link/Album/4391387
Za komentáře a připomínky budu samozřejmě rád.

HD

Nádherně čistě postavený a suprově propracovaný truck; je zážitek koukat, jak se mu kroutí podvozek a rám natáčí. Ty jsi tento přístup konstrukce LEGO vozidel dovedl téměř k dokonalosti.
technicky přesný popis celku je třešničkou na dortu.

Abych nebyl jen pozitivní, techic figové by mohli být větší, aby se v kabině neztráceli. :D
Pokud Vás zajímá přehled mojí tvorby, následujte link na rozcestník:
https://linktr.ee/horcikdesigns

Engine

Děkuju za pochvalu! Cením si toho.

Technic figové by potřebovali ještě vyrůst, to je pravda.  Ale kdybych měl mít figa v měřítku ke své postavě, tak se mi do Uralu ani nevejde :D