Kostky.org

Diskuse o stavebnicích => Trains => Elektronika => Téma založeno: ejancar kdy 01.10.2016, 17:28:31

Název: Motorek v lokomotivě vzadu nebo vepředu?
Přispěvatel: ejancar kdy 01.10.2016, 17:28:31
Ahoj,
v poslední době si lámu hlavu nad tím, proč třeba u lego 9v setů jako 4565,4512 dávali motorek dopředu lokomotivy, ale např. u novějších lego setů s pf motorkem dávají motorek dozadu u lokomotiv viz. sety 60098, 60052, 7939, apod.(ovšem u jednoho z prvních ir setů 7898 byl taky motorek vepředu) Víte proč to tak je? máte s tím zkušenosti v čem je to výhodnější? máte nějaké vlastní zkušenosti? děkuji za vysvětlení.
Název: Re:Motorek v lokomotivě vzadu nebo vepředu?
Přispěvatel: sohibil kdy 02.10.2016, 17:20:46
Ja si myslím, že na tom v podstate nezáleží. Ak máš obojsmernú mašinu, tak je celkom jedno ako si ju otočíš.
Název: Re:Motorek v lokomotivě vzadu nebo vepředu?
Přispěvatel: peki kdy 04.10.2016, 11:03:46
Domnívám se, že u 9V vlaků to bylo kvůli přednímu funkčnímu světlu na mašině, které bylo napájeno přímo z motoru.

http://lego.brickinstructions.com/lego_instructions/set/4512/Cargo_Train

U PF vlaků jim to konstrukčně zase lépe vychází (vzhledem k tomu co se musí do vlaku vejít) naopak. Jinak na samotnou funkci = jízdy vlaku jsem nepozoroval žádný rozdíl. Motory dávám jak se mi to hodí (jak u 9V tak PF).

Než jsi se na to zeptal, tak jsem si toho ani nevšimnul.
Název: Re:Motorek v lokomotivě vzadu nebo vepředu?
Přispěvatel: hobby kdy 04.10.2016, 14:52:18
Mně se zdálo, že u dlouhých a těžkých souprav přeci jen mašina lépe táhla s motorem vzadu, zřejmě kvůli lepší adhezi ke kolejím, proto jsem obousměrné mašiny řadil spíše takto.
Jinak myslím, že Peki to řekl správně - jiné hledisko než světla, nebylo. U několika setů (např. 4559, 4560, některé parní ap., kde lokomotivu tvoří krátký prvek s motorem) tohle dilema jednoduše není.
Název: Re:Motorek v lokomotivě vzadu nebo vepředu?
Přispěvatel: papluh kdy 04.10.2016, 20:47:34
Tipol by som, že je pri PF je lepšie dať motor pod Battery Box práve kvôli záťaži.
Název: Re:Motorek v lokomotivě vzadu nebo vepředu?
Přispěvatel: fanda kdy 05.10.2016, 03:22:57
Mohu potvrdit, že s motorem vzadu je adheze mnohem lepší, testoval jsem to s mnoha mašinama (A měl jsem první auto Škoda 105 s motorem vzadu a v zimě do kopce nebyl problém, s octávkou s motorem vpředu si pamatuju, že jsem jednou musel v zimě do kopce dokonce couvat, abych vůbec vyjel).

Umístit motor pod BB je chytrá připomínka ;-)

Ale já jsem nakonec dal do všech podvozkových mašin (9V, IR i PF) motory 2, protože mám na lokální trati stoupání 5% (2 plate na 1 kolej). Tedy kromě elektrických motorových vlaků (Horizon apod), kde mám vždy jeden motor v každém čele - jezdí oběma směry, vnuci s nimi jezdí rádi i na lokálku (marně jim vysvětluju, že takové vlaky na lokálkách nejezdí - vymlouvají se na slavnostní jízdu, záplavy a pod.)

Dokonce tvrdím, že s 2 motorama mají mašiny VÍCE než 2x větší tažnou sílu, můžete si to vyzkoušet.
Název: Re:Motorek v lokomotivě vzadu nebo vepředu?
Přispěvatel: sohibil kdy 09.10.2016, 14:22:44
fandadolega: Súhlas. Teraz si predstav takú dvojičku 131 a na každej 2 motory (teda dohromady 4). Predstav si čo by to utiahlo. Aj keď mám dojem že príliš dlhý Lego vlak by sa na kľukatejšej trati vykoľajil.

Mimochodom, skúšal niekto zostrojiť nejakú rámovú mašinu s pohonom? Napríklad prasiatko, to má vcelku malý rázvor náprav. Dlhšie rámové mašiny lego žiaľ moc nepodporuje (aj keď tých nie je veľa). A hlavne by taká lokomotíva nemusela mať dostatočnú hmotnosť a tým pádom ani adhéziu.