Dilema....

Založil Medicek1, 07.01.2017, 20:57:05

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 1 Host prohlíží toto téma.

Medicek1

Lego vlaky vs.lego technic ;D?
Dobrý večer všem.
Říká se že stařím se chlap vrací do dětských let.A u mě se to asi právě stalo.
Můj koníček je audio,video.Bohužel jsem někde narazil na lego mindstorms.Samozřejmně jsem ho do týdne musel mít.Ježíšek dorazil o 2 měsíce dřív.Lego jsem samozřejmně ze školních let znal ale tohle už je úplně jiná liga.Jako ovládat model tabletem,to by v té době bylo naprosté sci-fi.Při procházení netu jsem narazil na hromadu kompatibilit na lego technic.Ježíšek přinesl o mesíc dřiv 42030.Úžasný stroj,plně elektrizovaný na dálkové ovl.Abych to zkátil ježísek přisel tak jak měl a přinesl 42024.Při sestavování jsem si vzpoměl ze jsem nekde na netu viděl lego pneumatický píst.Nedalo mi to a začal jsem sledovat lego pneumatic.Při hledání v aukcích se mi dostalo pod ruku asi 5 leg za rozumný peníze.A mimo jiné sety 4536,4563,4549.S funkční lokomotivou.Ale bez kolejí.Co teď?Koleje se asi sehnat dají.?Mašina je napájená z kolejiště.Má smysl se touto technologii ještě zaobírat a nebo už je to pasé?Co jsem koukal,tak dnešní lego vlaky už  asi jezdí na baterky.

hobby

Pokud nemáš původní 9V koleje, tak jsou ty vlaky jen sběratelské kusy a mají cenu jen pro sběratele. Nevím, jestli se koleje dají ještě vůbec sehnat, když tak velmi draho (min. 60 - 80 Kč za rovinku, přičemž jich potřebuješ celkově desítky až stovky).
Takže závěr: vláčky bez kolejí jsou vlastně k nepotřebě.

Medicek1

Děkuji za reakci.Někde jsem viděl že lego už dělá ohýbací koleje ale to už je jiný systém než o čem se bavíme a kompatibilní to nebude.

Cavelon

Flexi koľaje sú rozmerovo kompatibilné, ale bez kovovej vrstvy.

blackjoe

Určitě bych to nevzdával, starší Typ kolejí se dá sehnat i levněji, ale je to složitější, musí se hledat na různých inzercích a časem se něco určitě objeví.  ;)

Medicek1

Kolik má lego vlaky typů?Duplo neřeším

peki

#6
Citace od: Medicek1 kdy 08.01.2017, 10:47:06
Kolik má lego vlaky typů?Duplo neřeším

Medicek1

Děkuji za vysvětlení.Tak nějak jsem to myslel.Je to asi nejlepší cesta i z důvodu pozdějších koupí jiných vlaků.

Medicek1

Dobrej všem.Tak jsem se po delší době dostal k zamyšlením nad lego vlaky.A při bližším zkoumání jsem zjistil:Je sice fajn že se nejnovějši systém dá ovládat na dálku,každý vlak zvlašť, ale vyvstávají s tim problémy a to baterie.Orig.box jsem koukal že stojí kolem 2tis.To je docela darda a akumulátor není nesmrtelný.Nebylo by lepší zůstat u kolejí které se napájejí trafem,rozebrat motor a napojit ir senzor přímo z napájení kol a pak teprve do motoru?Byl by to ještě lego vlak☺?Bohužel ten starý system kolejí semi ještě nepodařilo ani zahlédnout natož koupit.Myslím že i starý typ motoru by se dal sehnat i levněji.Když odejde napájecí zdroj,dám pár korun a jede se dál.Tak a teď do mě

papluh

Záleží kde budeš kupovať koľaje a kolko ich budeš potrebovať. Len pre referenciu, na meter potrebuješ 8 ks koľají (koľaj 16 studov, 32 studov = 25 cm) ak by si kopoval na Bricklinku tak rozdiel na 1 meter 9V koľaje staré a PF koľaje nové je 10 Eur (u plného kruhu zátačiek 16ks je to naopak, cca 1E v prospech 9V).
Ak by si chcel menší okruh (tak do 2-3m roviniek) s jedným behajúcim vlakom, tak príplatok 9V je asi na úrovni sady AAA baterií aj s nabíjačkou, tj cca za rovno. Ak budeš chcieť trocha megalomanstva tak sa ti to predraží.
Nevýhodou je v základe bez úprav ovládať nezávisle len jeden vlak naraz. S PF môžeš ovládať každý vlak nezávisle.
Na druhú stranu ak už máš k dispozícii staršie vlaky tak dokúpiť komplet PF set sa predraží...
Osobne sa mi páči tá vláčikarina 9V, ale nakúpiť tie klasické sety a hlavne koľaje by sa mi trocha predražilo  :(

Medicek1

Děkuji za odpověď.Cenu těch a těch kolejí jsem zatím nezjišťoval.Kouknu na to.Ale jeden z důvodů proč to řeším je že u  lego mindstorms neustále řeším problém s bateriemi.Moc to nevydrží.A leze mi na nervy je pořád měnit.Což u vlaků bude ten samý problém.Já ještě zatím žádné koleje nemám,takže mám na výběr

Medicek1

Koukám že v těch kolejích je sakra rozdíl

Medicek1

To na vyhybky a nějaké křížení ani koukat nebudu

peki

Citace od: Medicek1 kdy 23.01.2017, 22:28:20
Dobrej všem.Tak jsem se po delší době dostal k zamyšlením nad lego vlaky.A při bližším zkoumání jsem zjistil:Je sice fajn že se nejnovějši systém dá ovládat na dálku,každý vlak zvlašť, ale vyvstávají s tim problémy a to baterie.Orig.box jsem koukal že stojí kolem 2tis.To je docela darda a akumulátor není nesmrtelný.Nebylo by lepší zůstat u kolejí které se napájejí trafem,rozebrat motor a napojit ir senzor přímo z napájení kol a pak teprve do motoru?Byl by to ještě lego vlak☺?Bohužel ten starý system kolejí semi ještě nepodařilo ani zahlédnout natož koupit.Myslím že i starý typ motoru by se dal sehnat i levněji.Když odejde napájecí zdroj,dám pár korun a jede se dál.Tak a teď do mě

Medicek1

Nějaká vlákna jsem pročítal,jen jsem tedy neregisroval ty ceny.Ten upgrade tech obyč.kolejí na 9v je tvůj nápad Peki?Zajímalo by mě jaký ten upgrade má životnost atd.Pokud by človek zvažoval postavit něco většiho,tak baterie zavrhuji.Tudy cesta nepovede.Netvrdím že se chystám provozovat 20 vlaků na 1 kolejišti ale myslím že už při provozování 3 vlaku na baterie bude opruz.A z vlasní zkušenosti vím,že když nejvíc potřebuji,tak jsou baterie vybité☺Použitých motorů bych se nebál.Bude tam nějakej obyč elektromotorek a pár převodů.Vše se bude dát nahradit.Já jsem k tomu v podstatě přišel jak slepej k houslím.Jsem koupil nějaké lego na inz.a holt jsem z toho postavil 1 lokomotivu a asi 5 vagonů.Pak jsem se tedy dozvěděl o této problematice.Když pak člověk mrkne na net.co tam ukazujou za postavené loko,tak se mi to nechce nechat umřít

Faire

LiPo akumulátory nejdou použít?

peki

Citace od: Medicek1 kdy 24.01.2017, 11:15:11
Nějaká vlákna jsem pročítal,jen jsem tedy neregisroval ty ceny.Ten upgrade tech obyč.kolejí na 9v je tvůj nápad Peki?

Mirka

Citace od: Medicek1 kdy 24.01.2017, 11:15:11
Použitých motorů bych se nebál.Bude tam nějakej obyč elektromotorek a pár převodů.Vše se bude dát nahradit.

pitva
9V motor
IR/PF motor

Pokud seženeš ten el. motůrek tak dej vědět, určitě o něj bude veliký zájem  ;)

Medicek1

Faire.To by určo šlo ale je to pořád baterie a to se rovná omezení

Medicek1

Pro Peki.Hmm,ten motor má výstup z obou stran

Medicek1

A teď po pravdě,má smysl se zabývat tímhle? :)

Medicek1

Můj názor je že snižování nákladů není špatná věc ale Lego přechodem na rc vlaky zabilo vlaky jako takové.Jaká může být na kolejích úspora.2Kč?To co teď ušetří,by v poho nahnali na zdrojích a ovladačích.A je to škoda

Cavelon

RC vlaky boli vyvinuté pre deti, nie pre AFOLov. Myslím, že sa dajú ovládať max. 3 naraz. Ak je to ináč, tak ma opravte, neovládam to, lebo RC vlaky nemám. TLG zrejme nepočíta s tým, žeby si deti (resp. ich rodičia pre ne) kupovali viacero vlakov domov alebo jazdili naraz s viacerými.

9V systém bol podľa môjho názoru najlepší. Koľajnice vyzerali ako ozajstné, lebo to nebol iba holý plast, ale mal aj kovovú vrstvu. Vlaky sa dali ovládať ovládačom podobne ako modelová železnica. Ja som začínal práve s modelovou železnicou, ale nebavilo ma lepenie, t.j. nevratný proces. Preto som bol nadšený, keď som objavili LEGO vláčiky. Škoda len tej nešťastnej geometrie koľajiva, ináč by to bolo takmer ideálne. :)

Keď sa tak teraz nad tým zamyslím, aj dnes by som išiel radšej do 9V vlakov aj napriek ich vysokej cene. Koľajnice a vlakové motorčeky sú síce dosť drahé, ale veľmi kvalitné (mám na mysli nové, lebo človek nikdy nevie, čo s používanými kto čo vystrájal) a pri šetrnom zaobchádzaní a vhodnom čistení v podstate nezničiteľné. Ale je to lepšie, než predražené originálne akumulátory alebo tony bateriek, už ani nehovoriac o potrebe ich neustálej výmeny.

Medicek1

Koleje by se dali doupravit,to už je tady popsano,což by kolejiště značně zlevnilo.A 2000 za nový motor...?Kolik stojí v dnešní době lokomotiva v měřítku TT nebo HO.Myslím že levná záležitost to také nebude.

Medicek1

S motorkem problém nebude

Medicek1

Tohle je také řešení

mh84

#25
Jasně, celé to ohackovat, hlavně aby to bylo levnejší  >:D

Teď vážně. Podle mě příliš teoretizuješ. Kup si někde třeba 60051 a vyzkoušej si to. PF systém není vůbec špatný viz ty výše uvedené výhody. Myslím, že 9V je ze značné míry záležitost nostalgie. Začínat dnes s 9V je čiré šílenství pokud nemáš žádný základ. Za ušetřené peníze si kup víc AAA batery boxů a přehazuj. Ušetříš si spoustu starostí.

Na druhou stranu začínat s vlaky je asi hloupost obecně, protože mám pocit, že TLG s vlaky končí. Snad se pletu.

Z pohledu TLG byla změna k PF jasná a velmi logická volba. Nebál bych se skoro říct geniální z jejich strany. Dává to perfektní smysl.

Jinak PF umí nezávisle ovládat ne 3, ale 8 vlaků.




Medicek1

Myslíš že to byla dobra volba...?No pro výrobce baterii a akumulátorů určitě.Pro životní prostředí už to tak veselé nebude.Mít lokomotivu a z ní aby mi vedl drát do vagonu a tam byl box na baterky mi nepřijde moc košér.Proto diskutuji nad tím jestli někdo tady neřešil stejnej problém a pokud ano,tak jak to vyřešil.Pochybuji že na celém světě se každý zbavuje 9v kolejí a bez odporu přechází na rc vlaky.Ostatně podívej se na ceny na BL a odpověz si sám.9v motor napájen z kolejí 2-2,5tis.To asi mluví samo za sebe

mh84

Ne. Byla to dobrá volba pro TLG, protože to je systémové řešení. Pro děti mnohem lepší volba a nezávislé bezdrátové ovládání je takový bonus. Ale to uvádím z pohledu TLG. Konspiraci o ekologii a výrobcích baterií ponechám stranou.

Podívej. Nemusíš si 9V za každou cenu obhajovat. Pokud tě to láká víc a máš dobrý rozpočet a nevadí ti použité sety a komponenty, jdi do toho. Jen se ti tu snažím naznačit, že o tom lze uvažovat racionálněji. To je celé.

Spousta lidí chce 9V z nostalgie, ale většinou to ve velkém nakupují ti, co si rozšiřují stávající kolejiště. 9V je prostě stále populární a nabídka omezená. Proto ty ceny. Takže nic proti 9V, ale situace je taková, jaká je. Nikdo s 9V nebude přecházet úplně na PF, ale pokud nic nemám, tak proč rovnou s PF nezačít?

Vagónek s battery boxem je nouzovka. Osobně bych to neudělal a když, tak jen ve formě přímo motorizovaného vagónku. Tzn. žádné viditelné kabely. Na druhou stranu u 10194 a 10254 to je oficiální postup. U 10219 a 10233 je battery box integrovaný normálně. 3677 je potom krásným příkladem minimalistické integrace. Pokud chceš motorizovat menší lokomotivy, tak se prostě bez 9V neobejdeš. To je jasné, ale trváš na tom?

peki

Citace od: Medicek1 kdy 24.01.2017, 19:52:15
...přechodem na rc vlaky zabilo vlaky jako takové.......

RC vlaky jsou v lego terminologii "ještě trochu něco jiného"

Tady je takový stručný přehled o lego vlacích a jejich vývoji. Spíše pro info, že PF řešení není úplně to nejhorší co bylo po ukončení  výroby 9V vlaků k dispozici. Mezi 9V a PF byl ještě na přechodnou dobu (2 vlaky) RC vlak.

PF systém rozšiřování vlaků mezi AFOLy určitě nepomohl. Protože každý kdo to začne myslet s Lego vlaky vážně si začne pokládat stejné otázky jako ty. 

Pokud se AFOL rozhoduje mezi modulovou železnicí a Legem, tak i budování 9V systému bude levnější než modulová železnice.

Pokud si chce někdo provozovat pár vláčků,  je jednodušší začít s nějakým novým setem PF vlaků aby si to člověk osahal. V budoucnu ho snadno předělá na 9V vlak (vymění pouze motor, a vyndá přebytečnou elektroniku, kterou využije v technicu nebo prodá).

Za cca 14 000 Kč pořídíš 3 kompletní nové vlakové soupravy (na nějakých aukčních serverech možná i levněji), včetně nezanedbatelného počtu kolejí a nějakých drážních staveb.

Ale abych nevypadal jako zastánce PF vlaků, to opravdu nejsem. Ptal jsi se jako nováček (občas tu takový dotaz zejména před vánoci padne). Proto bylo založeno vlákno jak začít s Lego vlaky

Ještě k těm "alternativním" řešením koleje, motory atd.

Koleje
- fólie krátkodobá životnost prodře se
- ohýbání plechu (manuální) pracné, ale určitě jde vymyslet něco lepšího
- objevilo se několik 2-3 startup projektů na výrobu 9V kolejí, žádný nedopadl (bohužel). Osobně se domnívám, protože nebyla současně řešena i náhrada 9V motoru

Lidi co znám nakonec koupili drahé 9V koleje.

Motory
- 9V motor opravit (alespoň částečně) někdy jde. Ale je to téměř "hodinářská" práce a ne každý si na ní troufne.
nejjednodušší je čištění sběračů, to jde dělat i bez otevření motoru
opravení sběrače
problémy s proudovou ochranou 1
problémy s proudovou ochranou 2
naopak nejsložitější je čištění uhlíků

Výměna motoru, zkoušel jsem prohazovat el. motor z nového PF motoru do starého 9V motoru. Motor tam opravdu pasuje. Zatím se mi ale nepodařilo nikde najít samotného prodejce těchto el. motorků. Pokud ho najdeš tak to bude užitečné.

Jinak pro takové to domácí ježdění, je Lego motor nezničitelný. Pro několika měsíční výstavě, je na odpis nebo generální opravu podle bodů výše. Na BL jsem koupil mnoho 9V morů (used asi 50 ne pro sebe ale na ty výstavy) Některé motory jsem prodejci vracel, protože se po minutě provozu zastavovali. DO těchto motorů jsem se pochopitelně nekoukal abych mohl motor reklamovat.

Ještě k té tvé "motorizaci"  >:D

S tím jsi si opravdu moc práce nedal. Dá se to udělat mnohem lépe, jen si s tím musí člověk vyhrát. Ale zase je to na tobě s čím si chceš pohrát co je pro tebe ta výzva. Někdo "navzdory rozhodnutí" Lega vybuduje x let po ukončení výroby/prodeje 9V kolejiště, jiný vidí výzvu v hledání alternativních (ale funkčních) postupů jak s minimem financí provozovat alternativní "9V"  systém. No a najdou se pochopitelně i tací co nebojují "s větrnými mlýny" a provozují PF systém.

Finální rozhodnutí je jen na tobě, najít si tu svojí cestu, důležité je aby tě to bavilo. Pokud se tu objeví další vláčkař bude to jenom dobře.





hobby

Citace od: Medicek1 kdy 24.01.2017, 19:52:15
...přechodem na rc vlaky zabilo vlaky jako takové.......
Díval jsem se do starých katalogů: Původní 12V vlaky byly uváděny pod oddílem "Vlakový svět, nebo "Vlakový program". Ještě v r. 2003 lego-vlaky mají samostatný oddíl "Vlaky" (respektive "Trains" - poslední byl modrý Alpský expres). Pak byly zařazeny pod "World city" (poslední dva vlaky s kovovými kolejemi). A pak už jsou jen pod "City", což mi vadí dodnes, jakoby nestálo ani zato, aby vlaky měly samostatnou doménu. Což celkem svědčí o horní citaci, ale chápu TLC, že určitě ví co dělají a proč. >:D