Kostky.org

Obecné => CAD => Téma založeno: tomaslambo kdy 29.11.2016, 13:51:53

Název: Stud.io - nový program přímo od BrickLinku
Přispěvatel: tomaslambo kdy 29.11.2016, 13:51:53
Narazil jsem na prográmek Stud.io, což by podle všeho měl být soft přímo od Bricklinku. Od začátku Listopadu je v beta testu, ke kterému se dá přihlásit (čekám na schválení registrace a snad mi to na mém pc pojede). Je tady už někdo, kdo to testuje?

Registrace k Beta testu (http://www.bricklink.com/v2/article_view.page?id=1009)
Vlákno na Eurobricks (http://www.eurobricks.com/forum/index.php?/forums/topic/142469-new-software-by-bricklink-studio/)
Název: Re:Stud.io - nový program přímo od BrickLinku
Přispěvatel: LukaMull kdy 29.11.2016, 14:19:58
to vypadá moc zajímavě  8)
Název: Re:Stud.io - nový program přímo od BrickLinku
Přispěvatel: HD kdy 29.11.2016, 14:49:00
Koukl jsem na to, a popravdě mě to moc zatím nenadchlo. Pravdou však je, že jsem zvyklý tvořit v LDD, s dalším Lego-CADem zkušeností pozbývám.
Chválím ale tmavé schéma :D
Název: Re:Stud.io - nový program přímo od BrickLinku
Přispěvatel: LukaMull kdy 29.11.2016, 15:16:01
Zatím k tomu nemám přístup, ale četl jsemrecenzi na bricksetu a líbi se mi propojení s BL databazí (konečně většina dílu) a možnost vypnout detekci kolizí (ldd jsem několikrát málem vyhodil z okna :D ) tak se nechám překvapit
Název: Re:Stud.io - nový program přímo od BrickLinku
Přispěvatel: tomaslambo kdy 29.11.2016, 15:36:41
Už jsem vyzkoušel několik stavěcích programů, MLcad, SR3D builder, LDD a naposledy JBrickBuilder, takže bych si rád vyzkoušel i tento. Jestli tam bude úplná paleta dílů, správně fungující vazby, flexi díly, vypnutelná detekce kolizí a k tomu to bude mít dostatečně intuitivní ovládání, tak je to jednoznačný adept na "vítěze"
Název: Re:Stud.io - nový program přímo od BrickLinku
Přispěvatel: LukaMull kdy 29.11.2016, 17:08:42
Citace od: tomaslambo kdy 29.11.2016, 15:36:41
Už jsem vyzkoušel několik stavěcích programů, MLcad, SR3D builder, LDD a naposledy JBrickBuilder, takže bych si rád vyzkoušel i tento. Jestli tam bude úplná paleta dílů, správně fungující vazby, flexi díly, vypnutelná detekce kolizí a k tomu to bude mít dostatečně intuitivní ovládání, tak je to jednoznačný adept na "vítěze"

Podle toho co jsem čatl na Bricksetu tak je to samozřejmě napojený na datábazi BL , takže to používá jejich názvosloví a slovník barev (hurá, najít něco v LDD byl porod), detekce kolizi se vypnout dá, takže taky super, ovládání by mělo být velmi podobné LDD. Vazby zatím prý občas trochu blbnou, ale furt je to jen beta, tak to snad odladí. Zatím to každopádně vypadá velmi lákavě
Název: Re:Stud.io - nový program přímo od BrickLinku
Přispěvatel: milanv kdy 29.11.2016, 17:39:06
Popravdě nevěřím, že by hned v první verzi dosáhli funkcionality, rychlosti a odladěnosti LDCadu. Navíc neoznamují verzi pro Linux a ještě k tomu mají na stránkách podivnou formulaci, kdy je sice tučně "free", ale hned za tím "to use". To smrdí nesvobodnou licencí. Jediné, co by mě lákalo, je ta propojenost s BL. Ceny tolik nepotřebuju, ale jako databáze informace "díl je/není v této barvě" by se to šiklo. Jenže ta je zase jen v online módu, takže taky nic moc.

Výhledově si možná nějakou virtuálku s Windows nainstaluju a zkusím to tam, ale jinak mě to neláká. Spíš jestli budu mít někdy volno, tak popřemýšlím nad tím, jak dostat do LDCadu informaci o existujících barvách dílu, offline.
Název: Re:Stud.io - nový program přímo od BrickLinku
Přispěvatel: tomaslambo kdy 30.11.2016, 08:04:24
Po přečtení recenze na Bricksetu se na tento program celkem těším, jelikož pokrývá všechny funkce co nemá  LDD a to v jednom uceleném programu, což je opět výhoda oproti ostatním programům, kde člověk musí mít armádu programů a různých zásuvných modulů. Osobně mě moc nezajímá ani to samotné propojení s bricklinkem, protože programy tohoto typu používám pouze k zaznamenání svých již vytvořených staveb, nebo když se pokouším stavět cizí moc podle fotek (zpravidla se jedná o technic a tam mám celkem přehled o tom jaké díly jsou běžně k sehnání). Jo a občas si postavím nějaký ten origo set podle návodu, čistě jen tak pro radost.   
Název: Re:Stud.io - nový program přímo od BrickLinku
Přispěvatel: Tomik kdy 30.11.2016, 08:28:05
Podle toho, co jsem v rychlosti přečetl na eurobricks a z několika screenshotů to vypadá nadějně. Oceňuji hlavně možnost exportu do formátu LDraw, který mi umožní generování návodu v LPub, a snadné renderování. Právě to renderování je věc, která mi chybí nejvíc a kterou se nechci učit dělat pomocí převádění souboru z jednoho programu do druhého, jak to vyžadují stávající nástroje od LDraw.

Přečtu si o tom více na bricksetu a možná se s programem blíže seznámím. Zatím stále používám SR 3D Builder, ale narážím tam na více a více problémů díky chybějícím dílům v knihovnách, které tam musím ručně vkládat pomocí textového editoru nebo MLCadu.
Název: Re:Stud.io - nový program přímo od BrickLinku
Přispěvatel: Tomik kdy 30.11.2016, 09:43:53
Tak jsem se prokousal tou recenzí na bricksetu a našel jsem tam další užitečnou funkci - pokud stavíte např. alternativní model, tak si můžete jednoduše načíst POUZE díly daného setu a nemusíte je hledat v celé knihovně. Jako velkou nevýhodu zatím vidím velké nároky na výkon počítače (nevím, jestli bych to na svém asi čtyři roky starém notebooku rozchodil). Otázkou zůstává, zda program umí hledat průsečíky / spoje dílů. Tato funkce přijde vhod, když stavíte z Technicu a potřebuje postavit třeba trojúhelník.
Název: Re:Stud.io - nový program přímo od BrickLinku
Přispěvatel: Robkteryten kdy 30.11.2016, 09:53:20
Dnes mě schválily do bety jako amatéra co nezná jiné programy, takže moc porovnávat nemůžu. Ale jestli chcete něco zjistit tak dejte vědět.
Název: Re:Stud.io - nový program přímo od BrickLinku
Přispěvatel: LukaMull kdy 30.11.2016, 09:58:41
Citace od: Tomik kdy 30.11.2016, 09:43:53
Tak jsem se prokousal tou recenzí na bricksetu a našel jsem tam další užitečnou funkci - pokud stavíte např. alternativní model, tak si můžete jednoduše načíst POUZE díly daného setu a nemusíte je hledat v celé knihovně. Jako velkou nevýhodu zatím vidím velké nároky na výkon počítače (nevím, jestli bych to na svém asi čtyři roky starém notebooku rozchodil). Otázkou zůstává, zda program umí hledat průsečíky / spoje dílů. Tato funkce přijde vhod, když stavíte z Technicu a potřebuje postavit třeba trojúhelník.

Jestli myslíš fuknci jako je je hinge and align v LDD tak to tady zatím není, ale myslím že to je poměrně podstatná fce tak jí snad přidají...
Název: Re:Stud.io - nový program přímo od BrickLinku
Přispěvatel: tomaslambo kdy 30.11.2016, 10:24:54
Citace od: Tomik kdy 30.11.2016, 09:43:53
Jako velkou nevýhodu zatím vidím velké nároky na výkon počítače (nevím, jestli bych to na svém asi čtyři roky starém notebooku rozchodil).

To je taky to jediné čeho se bojím. 
Název: Re:Stud.io - nový program přímo od BrickLinku
Přispěvatel: Tomik kdy 30.11.2016, 14:31:26
Citace od: LukaMull kdy 30.11.2016, 09:58:41
Jestli myslíš fuknci jako je je hinge and align v LDD tak to tady zatím není, ale myslím že to je poměrně podstatná fce tak jí snad přidají...
Jo, to by mělo být ono. Prostě ohnout naráz dva díly nebo dvě části modelu tak, aby se srovnaly díry nebo study a mohl je člověk spojit dohromady a nemusel si složitě vypočítavat úhly otočení. Pokud to ten program neumí, tak ztrácí pro mě smysl s ním vůbec začínat, dokud to tam nedoplní...
Název: Re:Stud.io - nový program přímo od BrickLinku
Přispěvatel: LukaMull kdy 30.11.2016, 15:10:34
Citace od: Tomik kdy 30.11.2016, 14:31:26
Citace od: LukaMull kdy 30.11.2016, 09:58:41
Jestli myslíš fuknci jako je je hinge and align v LDD tak to tady zatím není, ale myslím že to je poměrně podstatná fce tak jí snad přidají...
Jo, to by mělo být ono. Prostě ohnout naráz dva díly nebo dvě části modelu tak, aby se srovnaly díry nebo study a mohl je člověk spojit dohromady a nemusel si složitě vypočítavat úhly otočení. Pokud to ten program neumí, tak ztrácí pro mě smysl s ním vůbec začínat, dokud to tam nedoplní...

Ve finálni verzi pro veřejnost to snad bude...
Název: Re:Stud.io - nový program přímo od BrickLinku
Přispěvatel: tomaslambo kdy 01.12.2016, 06:38:29
Tak jsem ráno dostal pozvánku k beta testu. Večer snad uvidím co to umí (píšu snad, protože nevím jestli to vůbec rozjedu)
Název: Re:Stud.io - nový program přímo od BrickLinku
Přispěvatel: Foton kdy 01.12.2016, 10:20:17
Hmm zase nic pro Linux. Nešlo by to udělat dneska už v prohlížeči? Uvidím.
Název: Re:Stud.io - nový program přímo od BrickLinku
Přispěvatel: LukaMull kdy 01.12.2016, 10:42:28
Dneska mi taky přišla pozvánka, tak uvidíme  :)
Název: Re:Stud.io - nový program přímo od BrickLinku
Přispěvatel: Faire kdy 01.12.2016, 11:36:54
Citace od: Foton kdy 01.12.2016, 10:20:17
Hmm zase nic pro Linux. Nešlo by to udělat dneska už v prohlížeči? Uvidím.

Mecabricks ;)

Vůbec, zkoušel ho tady někdo? Já jsem s ním na menší stavění celkem spokojený.
Název: Re:Stud.io - nový program přímo od BrickLinku
Přispěvatel: tomaslambo kdy 01.12.2016, 11:55:35
MecaBrick jsem zkoušel, ale jak sám píšeš: na menší stavění. Asi bych tomu musel věnovat opravdu hodně času abych se s tím sžil.
Název: Re:Stud.io - nový program přímo od BrickLinku
Přispěvatel: milanv kdy 01.12.2016, 13:19:54
Záleží, co kdo od programu potřebuje. Já jsem zkoušel všechno, co bylo k mání, poté co doslova umřel SR3D Builder. Takže jsem zkoušel i Mecabricks. Ale poté, co jsem se naučil základy v LDCadu, vypadají ostatní programy vedle něj jako demo. Aspoň pro mé potřeby. Já v tom doopravdy stavím na výstavy: prototypy, finalizace MOCů, jednotlivé detaily, ověřování složitějšího SNOTu, záznamíček nápadů na konstrukce... A to dělám nejčastěji cestou do/z práce. Takže potřebuji editor, který splňuje násl. desatero. Třeba to někoho z vás inspiruje:

1. je kompletně offline - v tramvaji nemám Net
2. je pro Linux nebo běží spolehlivě ve virtuálce
3. je rychlý - a tím myslím opravdu rychlý, aby byla práce intuitivní - i s tisíci kostek
4. umí pomoct ve složitějších situacích; i za cenu počáteční neintuitivnosti ovládání
5. kostky v něm "lepí" správně na sebe, ve všech typech spojů
6. autor si nehraje na Boha a nesnaží se mi vnutit jediný "správný" způsob stavění - naopak mi dá základní nástroje a já si je zkombinuji sám Tím myslím např. lokální souřadnice podle vybrané kostky (abych mohl stavět pohodlně v různých šikmých směrech), práci s podmodely, nerozlišovat v ovládání SNOT a "normální" stavění...
7. má v sobě editor ohebných prvků
8. má v sobě editor "lepící vlastnosti" kostek, takže si mohu snadno a rychle přidat chybějící
9. pracuje s LDraw soubory tak, aby mohla plynule navazovat další práce, např. výroba návodů v LPub
10. umí pracovat s kroky návodu

Název: Re:Stud.io - nový program přímo od BrickLinku
Přispěvatel: Faire kdy 01.12.2016, 14:12:05
Díky moc za souhrn, jenom mi prosím prozraď jednu věc: jak ten program používáš v tramvaji? :)
Název: Re:Stud.io - nový program přímo od BrickLinku
Přispěvatel: Foton kdy 01.12.2016, 14:53:25
V LDCadu taky dělám, i když jen občas (jak obecně s legem). Trochu jsem naštíru s ovládáním a hlavně vyhledáváním kostek.
Název: Re:Stud.io - nový program přímo od BrickLinku
Přispěvatel: milanv kdy 01.12.2016, 17:27:35
Citace od: Faire kdy 01.12.2016, 14:12:05
Díky moc za souhrn, jenom mi prosím prozraď jednu věc: jak ten program používáš v tramvaji? :)
Nevím, na co se přesně ptáš, to bys musel rozvést do detailů. Právě tím, že je kompletně offline a tak rychlý a kostky "lepí", tak se dá pracovat i s notebookem na klíně (vzpomeň, co znamená "laptop" :) ) - není to tak náchylné na přesnost práce s myší. A ty další vlastnosti umožňují rozdělit práci na zvládnutelné kroky a pracovat po částech. A hlavně tím, že umožňuje tolik způsobů práce a neurčuje ti, co a jak a kdy používat, tak si můžeš v každém okamžiku snadno pomoct. Je to opravdu rychlé, spoustu exponátů na výstavy bych nikdy nestihl, kdybych si je nemohl předpřipravit takhle po cestách.

Co mi tam chybí: plně automatické tvoření "trojúhelníků", jak popisuje Tomik. Nevím, jestli to není už v nové verzi, ale v mojí to zatím není.

Ale to je právě ono: než spec. editor na trojúhelníky by LDCadové filozofii mnohem lépe odpovídalo, kdyby se dala snadno nastavit osa otáčení přesně např. na díru v Technic kostce. A pak při otáčení by kostka "lepila" v momentě, kdy by jiná její díra potkala Axle nebo stará Technic kostka "cvakla" na nějaký stud apod.

To je podobné jako když v jiných editorech byl spec. editor na minifigy, kde si člověk mohl pohodlně postavit minifiga z různě potištěných dílů. Ale jen rovně stojícího. Dál měl smůlu. Místo toho je v LDCadu tak dobré "lepení" kostek na sebe, že si můžeš minifiga postavit kde chceš a v jaké chceš poloze a je to rychlejší než se slavnými spec. editory. To je právě ten rozdíl ve filozofii.

Zpátky k tomu, co mi tam chybí. Z těch velkých jsou to základy mechaniky jako uměl SR3D Builder: když ohnu hinge, jdou s ním i všechny kostky nacvaklé na něj. A podobně když točím s něčím kolem osy. To byla asi nejlepší vlastnost SR3D Builderu.
Název: Re:Stud.io - nový program přímo od BrickLinku
Přispěvatel: tomaslambo kdy 03.12.2016, 22:21:32
Tak jsem před chvílí nainstaloval na svůj ASUS X550C a začínám testovat
Název: Re:Stud.io - nový program přímo od BrickLinku
Přispěvatel: tomaslambo kdy 05.12.2016, 07:52:05
Po čtyřech hodinách testování mám celkem smíšené pocity. :-\
Už při instalaci jsem zjistil, že program využívá ldraw knihovnu dílů, což se jeví jako dobrá volba, protože tuto knihovnu využívají prakticky všechny programy tohoto typu (až na LDD). Na druhou stranu poslední oficiální kompletní aktualizace je z prosince minulého roku a vůbec netuším (a zatím jsem se po tom nepídil), jestli se dá do knihovny vložit další díl samostatně, taktéž netuším, jestli si program vyhledá novou aktualizaci knihovny sám, nebo to zůstane na uživateli, každopádně jsem žádné tlačítko na aktualizaci nenašel. Program bez problému funguje i v offline režimu a nevšiml jsem si ničeho co byt mě nutilo být online. Funkci pro flexi díly jsem nikde nenašel (snad se časem objeví). Díly na sebe lepí , ale jsou tam jisté nedostatky: Třeba když mám axle a chci ji vložit do křížové díry v dílu, který je nějak natočený, tak se díly zavazbí osově, ale axle už se nenatočí dle křížové díry a musí se natočit ručně, což je dost otravné.
Pro první test jsem si zvolil jednoduchý setík 42044, který jsem stavěl podle originálního návodu a snažil jsem se dodržovat kroky a submodely. Zabralo mi to zhruba 3 hodiny, což je sakra hodně, protože v LDD bych za půl hodiny neměl co dělat. Kromě některých chybějících dílů jsem nenarazil na výraznější problém. Až když jsem setík znovu otevřel byly tři panely, bez jakéhokoliv upozornění, nahrazeny jejích zrcadlovým ekvivalentem >:(.

Pakliže máte nějaké otázky tak se ptejte
Název: Re:Stud.io - nový program přímo od BrickLinku
Přispěvatel: Tomik kdy 05.12.2016, 10:10:18
Citace od: tomaslambo kdy 05.12.2016, 07:52:05
Na druhou stranu poslední oficiální kompletní aktualizace je z prosince minulého roku a vůbec netuším (a zatím jsem se po tom nepídil), jestli se dá do knihovny vložit další díl samostatně, taktéž netuším, jestli si program vyhledá novou aktualizaci knihovny sám, nebo to zůstane na uživateli, každopádně jsem žádné tlačítko na aktualizaci nenašel.
Aktualizace knihovny LDraw je i u ostatních programů manuální. Dá se to dělat jednoduše tak, že si stáhneš celý balík a nahradíš jím stávající starou knihovnu dílů nebo si můžeš stáhnout pouze nové díly a ty si tam vložit mezi staré. Mně se osvědčilo hledat chybějící díly přes rebrickable - u každého setu tam máš výpis dílů s odkazy na externí stránky včetně ldraw.org, takže velmi rychle zjistíš, jestli daný dílů v knihovně vůbec existuje nebo je alespoň mezi neoficiálními díly. Pak už stačí jen stáhnout daný soubor nebo soubory (některé díly jsou "poskládané" z několika částí, respektive souborů) a vložit je do správných složek.

Citace od: tomaslambo kdy 05.12.2016, 07:52:05
...jsou tam jisté nedostatky: Třeba když mám axle a chci ji vložit do křížové díry v dílu, který je nějak natočený, tak se díly zavazbí osově, ale axle už se nenatočí dle křížové díry a musí se natočit ručně, což je dost otravné.
Tak natáčení osiček do správného úhlu podle natočení axle díry jsem zatím viděl jen v LDD, takže to pro mě není nic nového pod sluncem. Já to dělám tak, že si dám osu do vodorovného liftarmu a ten potom otáčím společně s osičkou, dokud se mi nechytne do té axle díry. Z toho plyne následující otázka - jde tam otáčet skupinou dílů najednou nebo vždy jen jedním dílem?
Název: Re:Stud.io - nový program přímo od BrickLinku
Přispěvatel: tomaslambo kdy 05.12.2016, 10:29:24
Myslím, že JBrickBuilder měl funkci, že když jsi kliknul, tak ti to našlo a nainstalovalo poslední verzi komplet knihovny dílů (samozřejmě bez neoficiálních dílů)
Večer chci právě vyzkoušet, jestli tam nacpu nějak díl. Rozhodně tam chci zkusit naládovat díly na Claase

Skupinou dílů otáčet lze, dokonce mi to téměř vždy našlo správnou osu otáčení, ale pohodlnější je si vytvořit submodel a hýbat s ním
Název: Re:Stud.io - nový program přímo od BrickLinku
Přispěvatel: milanv kdy 05.12.2016, 11:53:54
Knihovna LDraw dílů se oficiálně aktualizuje 1-2x ročně. Mezitím se objevují nové kostky mezi neoficiálními a je k nim vždy komentář, proč ještě nejsou schválené nebo že naopak už jsou a čeká se na vydání. Pokud tedy potřebuješ nějakou konkrétní kostku, můžeš si ji vyhledat na spodku této stránky (http://www.ldraw.org/article/14.html#SearchPart).

Ohledně Stud.io:

nenapsal jsi, jak je to rychlé a použitelné. Ukázka by mohla být třeba s 2000 kostek, zapnutým "lepením" a přesunem skupiny třeba 30 kostek jinam.

Lepení je zajímavá otázka sama o sobě - co všechno jsi zkoušel? Clip na různé tyčky o průměru Bar včetně zábradlí apod.? Bar do děravých studů? Plynulé posouvání Baru v díře nebo Clipu na tyčce? Kvítek na stonek? Vlasy na Minifig head včetně Friends? Pin do pindíry? Stud do pindíry? Bar do vnitřku pinu? Půlky rozličných Hinge ke svým druhým půlkám? Části minifiga k sobě? Části zvířat na složení zvířat?

Podobné téma je pak ohýbání hinge, když už jsou spojené. Stejně tak ohýbání všech kloubů minifiga,  podobně se složitějšími zvířaty...

K vašim očekáváním: ohebné kostky není nijak jednoduché do editoru přidat, tak si nejsem nijak jistý, že to bude rychle. Rovnání Axle do Axledíry umí LDCad, nevím o jiném editoru nad LDraw, který by to uměl.
Název: Re:Stud.io - nový program přímo od BrickLinku
Přispěvatel: tomaslambo kdy 05.12.2016, 12:53:00
Co se těch chybějících dílů týče, tak tam se hodlám zkusit dnes večer. Nevím právě jestli to vůbec jde je tam samostatně vložit. Jestli to nemají nějak uzavřené.
  Momentálně zkouším na prakticky úplně čistém PC ASUS X550C s Win10, což rozhodně není raketa. Při nativním nastavení, kdy byly nastavené celkem zbytečně velké detaily, jsem měl mírný pocit zpomalení, ale když jsem ty detaily stáhl, tak bylo vše ok(set 42044, cca 100 dílů).   

Některé ty příklady co jsi uvedl vykouším, třeba pin do pindíry jde bezproblému, ale když chci dát dva poloviční liftarmy na pin přes pindíry, tak to se jeví jako problém. Jsem zaměřený hlavně na technic, takže jakýkoliv test s ním tě napadne, mi napiš.
Název: Re:Stud.io - nový program přímo od BrickLinku
Přispěvatel: milanv kdy 05.12.2016, 18:38:11
LDraw knihovna dílů není žádná programová knihovna (.dll nebo něco podobného). Je to normální adresář s pár podadresáři a v nich je co soubor to popis kostky nebo nějakého společného tvaru, co se pak používá v mnoha kostkách. No a je zvykem, že do podadresáře Unofficial si můžeš dát další kostky. Jen jak to není ustálené, tak si to každý program může dělat trochu jak chce, je potřeba to zjistit. Ale obecně to funguje takto, tak ti to posílám jako tip, abys mohl začít zkoušet i ty nové díly.

Co se týče vlastností, tak ty co jsem ti vypsal, jsou takový základ, co mě rychle napadl, aby se dalo s programem pracovat rychle. Určitě jsem nepřišel na všechno, třeba práce s podmodely, práce s kroky návodu... Ale uvidíme. Zatím mě děsí i výpočetní rychlost toho programu. Jestli už u 100 dílů jsi musel nastavovat jakousi nižší úroveň detailů (to jsem nikde neviděl, všichni jedou v jedné úrovni pořád), tak to nevidím do praxe ani náhodou. I mrakodrap do společného projektu Micropolis má tisíce kostek. A to je to úplný prcek, co bych dělal s moduly do městečka Friends?? A to musím mít otevřených těch souborů víc naráz. Tak to je asi to nejzásadnější, co zkusit.
Název: Re:Stud.io - nový program přímo od BrickLinku
Přispěvatel: tomaslambo kdy 06.12.2016, 09:46:29
Včera jsem začal stavět 42054 Claas Xerion a vyloženě jsem se zaměřil na vazbové funkce, jak fungují, co je špatně a tak podobně. No a po třech hodinách jsem se dostal zhruba na patnáctou stranu návodu, což jednoznačně poukazuje na fakt, že se v programu s technic díly nestaví zrovna nejlépe.
Začnu pěkně popořadě:
Díky lištám, které ohraničují hlavní stavební prostor rovnou ze tří stran (lišta na pravé straně by snad měla jít vypnout, respektive skrýt, ale zatím jsem to nezkoušel), je stavění větších celků na menších monitorech zbytečně komplikované. Hodně vypovídá tento obrázek
(http://www.brickshelf.com/gallery/HallBricks/Studio/1.png)
Moc nechápu, proč v dnešní době, kdy se snad jiné než širokoúhlé monitory nedělají, umístili paletu dílů na spodní stranu, ono by jí na boku (ideálně na levém) bylo rozhodně mnohem lépe.
Paleta dílů je standardní tak jak ji známe z jiných programů vyjma LDD a odpovídá řazení na serveru bricklink. Také jsem narazil na to, že každý díl má při rozkliknutí dvě možnosti, jednak přiřazení do některé z vlastních složek, kterých lze vytvořit dle libosti, nebo Smazat což bohužel v klasické paletě nejde (funguje pouze to pouze ve vlastní složce) a je to škoda, protože by tak odpadlo zdlouhavé vytváření vlastních složek a člověk by se tak zbavil dílů, o kterých ví že je nebude potřebovat. Ony ty díly by se nemusely smazat v pravém slova smyslu, spíše by se jen přesunuly do složky nepožívané, odkud by si je člověk mohl kdykoliv jedním klikem vrátit. Myslím, že by takovouto funkci ocenilo dost lidí. Díly se na stavební plochu dostávají přetažením, což není zrovna dle mého gusta, ale je to o zvyku.
Na pravém panelu se nachází paleta barev a nástroj pro vytváření kroků pro případnou tvorbu stavebních návodů. Tento nástroj jsem v minulosti moc nepožíval, ale zvědavost mi v tomto případě nedala a tak se jej snažím využívat jak to jen jde. Ovládání je jednoduché a přesouvání dílu z jednoho kroku do druhého se provádí jen obyčejným přetažením. Přetáhnout lze naráz hned několik položek, navíc je tento nástroj provázaný se stavebním prostorem, takže když označím díl ve stavebním prostoru označí se i v seznamu dílů a naopak.
Na paletě barev kvituji možnost vytvoření vlastní paletky mnou nejpožívanějších barev, což zejména mi, jako technic staviteli, značně ulehčí práci. Také se mi líbí, že se každá barva použitá při stavbě vypisuje do samostatné paletky, a nemusím ji potom hledat.
Horní panel nástrojů toho (snad jen zatím moc) nenabízí a funkce, které tam zatím jsou, není dle mého názoru potřeba nijak sáhodlouze popisovat, jelikož dělají přesně to k čemu jsou určené.
Nastavit lze v podstatě jen kvalita vykreslení a bohužel jsem nikde nenarazil ani na přepínání s perspektivy do pravoúhlého promítání, což beru jako opravdu hodně hrubou chybu. Mimochodem přepínat mezi různými pohledy(nárys, půdorys, bokorys...), lze pomocí numerické klávesnice, avšak vždy zůstává perspektiva
A dostáváme se k tomu největšímu zlu: kolize a vazby.
Kolize s technic díly prakticky nefungují, občas to sice něco najde, ale to je velice sporadické a obvykle jde o korektně umístěné díly takže chyba je vesměs v definici dílu samotném. Jako jeden příklad za všechny uvedu díl 18948 (http://www.bricklink.com/v2/catalog/catalogitem.page?P=18948&idColor=1#T=P&C=1), který jednak nejde automatickýma vazbama nasadit na axle, a když se ho nakonec podaří nasadit manuálně, tak zase program řve, že je díl v kolizi. Bushe, půlbushe a prakticky všechno co je možné posouvat po axlích můžete v ose mezi sebou prolínat dle libosti a program nejenže neudělá ani píp co se kolize týče, ale ani se nesnaží na sebe vazbit čela dílů. Celkově mi chování vazeb připomíná JBrickBuilder, jehož vývoj byl ještě v plenkách ukončen a asi nebudu daleko od pravdy, když si troufnu tvrdit, že tyto dva programy tvořil jeden a tentýž člověk, nebo se tvůrce tímto programem nechal hodně inspirovat.

To by bylo takové moje prvotní shrnutí, ke kterému budu přidávat další poznatky
Název: Re:Stud.io - nový program přímo od BrickLinku
Přispěvatel: tomaslambo kdy 12.12.2016, 15:18:21
Čistě pro porovnání jsem si na začátku minulého týdne nainstaloval LDcad, že si v něm ze cviku postavím pár setíků , no a o víkendu jsem si uvědomil, že dělám pouze v něm a že stud.io už ani nezapínat. Takže tímto jsem ukončil testování, tedy alespoň dokud nevydají nějaký převratný update.
Název: Re:Stud.io - nový program přímo od BrickLinku
Přispěvatel: ThomasMorta kdy 20.12.2016, 01:06:04
Chtěl jsem vyzkoušet nějaké to stavění v CADu, tak jsem zkusil nejprve online Mecabricks.com a potom Stud.io. U obojího jsem nakonec narazil na nekompletní databázy součástek:-(

Stud.io má do budoucna dost zajímavou možnost importovat součástky celého oficiálního setu, což by mi mohlo hodně pomoct - ale vzhledem k tomu, že potřebuji ke své stavbě hodně součástek uvedených 2016, tak dokud nebudou v dabázi, tak je pro mě nepoužitelný:-(
Název: Re:Stud.io - nový program přímo od BrickLinku
Přispěvatel: Tomik kdy 20.12.2016, 09:26:11
Citace od: ThomasMorta kdy 20.12.2016, 01:06:04
U obojího jsem nakonec narazil na nekompletní databázy součástek:-(
Toto není problém programu jako takového, ale knihovních prvků, které jsou vyvíjeny odděleně komunitou okolo webu ldraw.org. Nicnéně nikdo ti nebrání v tom si ty modely potřebných dílů vytvořit sám nebo si je zkusit najít mezi neoficiálními díly... ;)
Název: Re:Stud.io - nový program přímo od BrickLinku
Přispěvatel: tomaslambo kdy 20.12.2016, 13:01:18
Citace od: ThomasMorta kdy 20.12.2016, 01:06:04
Chtěl jsem vyzkoušet nějaké to stavění v CADu, tak jsem zkusil nejprve online Mecabricks.com a potom Stud.io. U obojího jsem nakonec narazil na nekompletní databázy součástek:-(

Stud.io má do budoucna dost zajímavou možnost importovat součástky celého oficiálního setu, což by mi mohlo hodně pomoct - ale vzhledem k tomu, že potřebuji ke své stavbě hodně součástek uvedených 2016, tak dokud nebudou v dabázi, tak je pro mě nepoužitelný:-(

Ale v takovém případě ti nebude vyhovovat naprosto žádný stavěcí program, protože:
A) Naprostá většina (možná snad všechny) neoficiálních programů pracují s knihovnou ldraw  a tam obvykle trvá než díl někdo "nakreslí", než projde "schvalováním" a než vydají aktualizaci kompletní knihovny (varianta pro pohodlné). Potom je ještě varianta pro pokročilejší uživatele, kdy si díl stáhneš ještě jako neoficiální a prostě si ho do knihovny vložíš sám. Zvládne to snad každý
B) U LDD zase člověk nikdy neví kdy a jestli vůbec ještě nějaké nové díly vydají
Název: Re:Stud.io - nový program přímo od BrickLinku
Přispěvatel: ThomasMorta kdy 21.12.2016, 01:01:28
Citace od: Tomik kdy 20.12.2016, 09:26:11
Toto není problém programu jako takového, ale knihovních prvků, které jsou vyvíjeny odděleně komunitou okolo webu ldraw.org. Nicnéně nikdo ti nebrání v tom si ty modely potřebných dílů vytvořit sám nebo si je zkusit najít mezi neoficiálními díly... ;)

Obecně patřím mezi lidi, kteří se rádi vrtají v programech. Na druhou stranu chci ale nejdřív program vyzkoušet v podobě "stáhneš a pracuješ". A mimochododem - ma Mecanobricks je kompletní databáze dílů k Nexo Knights včetně potištěných, to, co jsem sem tam nenašel byl ozdobný portál s hlavou lva používaný v Chimě a Kingdoms.

Citace od: tomaslambo kdy 20.12.2016, 13:01:18
Ale v takovém případě ti nebude vyhovovat naprosto žádný stavěcí program, protože:
A) Naprostá většina (možná snad všechny) neoficiálních programů pracují s knihovnou ldraw  a tam obvykle trvá než díl někdo "nakreslí", než projde "schvalováním" a než vydají aktualizaci kompletní knihovny (varianta pro pohodlné). Potom je ještě varianta pro pokročilejší uživatele, kdy si díl stáhneš ještě jako neoficiální a prostě si ho do knihovny vložíš sám. Zvládne to snad každý
B) U LDD zase člověk nikdy neví kdy a jestli vůbec ještě nějaké nové díly vydají

Non sequitor - prostě musím počkat, až databázi doplní o součástky k Nexo Knights. Většina nových součástek je z roku 2016, byť připouštím, že i řada 2017 přinese nějaké nové součástky (a nové barvy, které ale nejsou takový problém).
Navíc při snaze importvat součástky z konkrétní sady Nexo Knights mi to do seznamu dílků naházelo nějaké součástky, které házely vykřičník, takže předpokládám, že je v plánu součástky brzy doplnit.
Název: Re:Stud.io - nový program přímo od BrickLinku
Přispěvatel: klubo kdy 26.12.2017, 22:14:31
dneska jsem si ten program nainstaloval a nevím kde je problém, ale nefunguje mi otáčení dílků, v návodu se píše, že mám použít šipky nebo písmena ASDW, vyzkoušel jsem snad vše a ne a ne dílek otočit v žádné ose...
Název: Re:Stud.io - nový program přímo od BrickLinku
Přispěvatel: ThomasMorta kdy 01.01.2018, 13:50:02
Citace od: klubo kdy 26.12.2017, 22:14:31
dneska jsem si ten program nainstaloval a nevím kde je problém, ale nefunguje mi otáčení dílků, v návodu se píše, že mám použít šipky nebo písmena ASDW, vyzkoušel jsem snad vše a ne a ne dílek otočit v žádné ose...
Po jedné aktualizaci se mi stalo totéž - ukázalo se, že se mi smazalo namapování kláves. Stačí najít v nastavení změnu ovládání a resetovat ho do defaulrních hodnor a tase vše funguje, jak má.
Název: Re:Stud.io - nový program přímo od BrickLinku
Přispěvatel: klubo kdy 01.01.2018, 13:55:44
díky moc, pomohlo, sice nešlo zresetovat do defaultu, ale nastavil jsem si to ručně
Název: Re:Stud.io - nový program přímo od BrickLinku
Přispěvatel: Tomik kdy 03.03.2019, 20:36:04
Před pár týdny jsem si nainstaloval Studio a vyzkoušel, jak šlape. Do této doby jsem používal téměř výhradně SR 3D Builder, Lego Digital Designer (LDD) a na pružné díly (flexible axle a jiné hadičky) a další drobné úpravy MLCad a LSynth. Na úvod jsem si prošel zabudovaný toturial, který mě během několika minut provedl základními operacemi a seznámil s prací v programu - vřele ho doporučuju všem, kteří se rozhodnout začít ve Studiu stavět. Do této chvíle jsem ve studiu postavil celkem 4 modely - letadlo ze setu 31072 (http://buildinst.cz/catalog/detail/269), vetřelčí královnu ze setu 70827 (http://buildinst.cz/catalog/detail/271), dosud nepublikovaný alternativní model ze setu 41307 a vrtulník ze setu 42077 (http://www.kostky.org/forum/index.php?topic=52142.0). Jak je vidět, jedná se o 3 modely ze systemových kostek a jeden velký model z Technicu.

Zde jsou moje dojmy a postřehy:

Co se mi na Studiu líbí:

Co se mi na Studiu nelíbí:

Pár postřehů z používání:
(http://www.kostky.org/forum/index.php?action=dlattach;topic=50387.0;attach=201046;image)   (http://www.kostky.org/forum/index.php?action=dlattach;topic=50387.0;attach=201048;image)

Ukázky výstupů:
Vrtulník ze setu 42077 kompletně postavený ve Studiu (chybí flexible axle na kabině a ocase)
(http://www.kostky.org/forum/index.php?action=dlattach;topic=50387.0;attach=201042)

Render off-road formule importované z LDD
(http://www.kostky.org/forum/index.php?action=dlattach;topic=50387.0;attach=201044)

Závěrečný verdikt:
Program má více plusů než mínusů a tudíž ho můžu vřele doporučit. Stavění ze systémových kostek je v pohodě, stavění z Technicu je o něco horší a při navlékání connectorů na osičky se dost navztekáte. Největší sílu a výhody vidím v tom, že program podporuje vazby kostek (i když funkčnost není ani zdaleka 100%), v možnosti importovat si díly daného setu a možnosti konvertovat modely mezi jednotlivými formáty (LDD, LDraw, Studio). Jako třešnička na dortu je potom editace posloupnosti kroků stavby pro tvorbu návodu a snadné generování fotorealistických renderů.

Napadá mě ještě zkusit zkombinovat práci ve Studiu s LDD a to následujícím způsobem: ve Studiu si naimportovat do modelu všechny kostky daného setu. Kostky exportovat do LDD. Tam postavit model (spojování kostek funguje v LDD lépe než ve Studiu). Hotový model poté opět otevřít ve Studiu a to využít už jen na rozdělení modelu na jednotlivé stavební kroky.
Název: Re:Stud.io - nový program přímo od BrickLinku
Přispěvatel: Martins kdy 04.03.2019, 07:37:07
Velká pochvala, díky za takový ucelený příspěvek!!!
Název: Re:Stud.io - nový program přímo od BrickLinku
Přispěvatel: Robbed kdy 20.03.2019, 20:32:40
JE TO TADY!!! FLEXIBLE TOOL (https://www.bricklink.com/v3/studio/download.page) k modelování ohebných dílků :o :o (zatím jen řetězy, provázky se study a hose 7mm, ale budou přidávat další)

A jako třešnička na dort Mirror funkce k vytvoření zrcadlové kopie vybraných dílků (bere v potaz i dílky s orientací Left/Right).
Název: Re:Stud.io - nový program přímo od BrickLinku
Přispěvatel: Tomik kdy 05.05.2019, 15:54:29
Po několika dalších modelech postavených ve Studiu tu mám pár nových postřehů:
Název: Re:Stud.io - nový program přímo od BrickLinku
Přispěvatel: LukaMull kdy 05.05.2019, 19:05:15
Trochu mi zerzly znalosti ohledně studia, je tam nekde funkce zobrazení dostpných barev pro daný díl? Vím že se dá zap/vyp funkce "zobraz díly dostupné v konkrétní vybrané barvě" ale teď nevím jestli to umělo i v paletě dílů zobrazit všechny dostupné barvy pro konkrítní díl (jakoby podnabídka), případně jak na to, díky  :)
Název: Re:Stud.io - nový program přímo od BrickLinku
Přispěvatel: Robbed kdy 06.06.2019, 12:27:30
Nevím o takové funkci. Ale můžeš napsat na jejich fórum, já už tam psal několikrát různé bugy nebo návrhy na vylepšení. Berou názory lidí vážně.
https://forum.bricklink.com/viewforum.php?f=4&sid=b1809428da5e8128f3746b014030a121
Název: Re:Stud.io - nový program přímo od BrickLinku
Přispěvatel: Robbed kdy 13.08.2019, 10:35:44
Nová verze má (mimojiné) jednu velmi užitečnou novou funkci - v seznamu dílků jsou nyní názvy dílků zabarvené do odstínu žluté až oranžové - podle ceny. Takže není potřeba klikat na dílek a vkládat ho do scény jen kvůli zjišťování ceny, ale je to přímo vidět v paletě dílků. Tím pádem se člověk může ihned vyhnout drahým dílkům v dané barvě. Další užitečná novinka je, že se dílky dají z palety rovnou odstranit, takže se tak třeba dají eliminovat některé staré dílky, které člověk nikdy nepožije.
Název: Re:Stud.io - nový program přímo od BrickLinku
Přispěvatel: martindavid kdy 14.12.2019, 17:50:16
Prosba dotaz
potřebuji ve studiu donutit gumičku aby byla tvárná a mohl jsem ji provléknout tam kde potřebuji
jde to vubec