LEGO Technic Rally - nástěnka

Založil Shmade, 21.04.2009, 13:00:29

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 1 Host prohlíží toto téma.

Shmade



Zde budou pěkně pohromadě všechny důležité informace týkající se soutěže Lego Technic Rally.

Shmade

#1



Lego Technic Rally (dále jen LTR ) by měly být závody, které prověří nejen řidičské schopnosti závodníků, ale i jejich stavitelské schopnosti při stavbě a údržbě vlastních vozů. Vozy by měly být co nejrychlejší, co nejlépe ovladatelné a s co nejlepšími jízdními vlastnostmi v lehkém až středně těžkém terénu. Tratě na kterých se bude závodit budou různých délek a rozličných povrchů - hlína, jehličí, štěrk, nízká tráva, beton...

Tento první ročník LTR, by se měl sestávat ze série několika venkovních závodů, při kterých budou závodníci sbírat body do celkového hodnocení. Celkový počet závodů se určí podle zájmu soutěžících a časových možností pořadatele.


Průběh šampionátu:

Šampionát se bude skládat z jednotlivých závodů a ty z jednotlivých rychlostních zkoušek.
Rally je závod s časem a tak ten bude hrát hlavní roli, bude se měřit čas průjezdu jednotlivých rychlostních zkoušek a podle níže popsaných pravidel se případně připočítá nějaká penalizace. Sečtením se dostane celkový čas pro každého závodníka v daném závodním dnu a podle toho se vyhlásí pořadí a přidělí body do šampionátu (1.získá 15 bodů a každý další v pořadí o dva body méně, poslední bodovaná příčka je 8. s 1 získaným bodem). Podle počtu bodů se po odjetí všech závodů vyhlásí vítěz celého šampionátu.V případě rovnosti bodů na konci šampionátu na některém z prvních tří míst o celkovém pořadí rozhodne celkový čas strávený na trati včetně penalizací ve dnech kdy byli jezdci, kterých se to týká, přítomni závodu. 4. a další místa mohou být dělená.


Průběh závodního dne:

Na začátku každého závodního dne proběhne prezence závodníků, poté  projdou auta technickou přejímkou, během které se zkontroluje zda je vůz postaven v souladu s pravidly a zda jsou správně umístěna startovní čísla, reklama sponzora a jmenovka jezdce (tyto obdrží závodník při prezenci). Vůz, který bude v nesouladu s pravidly bude ze závodu vyloučen. Po technické přejímce již nejsou povoleny žádné úpravy na vozidle, krom oprav nutných kvůli nehodám, ale během těch se stejně nesmí vůz dostat mimo vymezená pravidla. Poté bude zahájen vlastní závod skládající se z několika rychlostních zkoušek (dále jen RZ). Do první RZ 1. závodu nastoupí závodníci dle losu. Do dalších RZ budou závodníci nastupovat v pořadí určeném podle součtu časů kterých dosáhli v již absolvovaných RZ od nejrychlejšího po nejpomalejšího. Po odjetí všech RZ bude vyhlášeno pořadí podle dosažených časů, přiděleny body do šampionátu a závodní den ukončen.
Průběh rychlostních zkoušek:

Každá RZ bude mít start, cíl a několik checkpointů (kontrolních bodů) kterými bude nutno projet v daném pořadí. Tyto checkpointy budou na trati umístěny tak, aby byl vždy následující dobře vidět od předchozího. Vlastní realizace checkpointů, bude pomocí branek, kterými se bude muset projet a to jedno v jakém směru. Některé RZ budou možná realizovány jako okruh kdy start bude totožný s cílem a bude potřeba absolvovat určitý počet kol. Podle délky RZ bude také rozdíl v tom, zda se bude čekat až závodník RZ dokončí a pak až se vydá na trať další, nebo zda se bude tak jako ve skutečné rally startovat v určitých časových intervalech.

Před startem každé RZ proběhne rozprava, ve které budou závodníci seznámeni s tratí. V momentě kdy se do RZ vydá první závodník je ostatním závodníkům čekajícím na startu zakázáno cokoliv dále upravovat na vozech, ty by měly čekat seřazené v blízkosti startovní branky.   


Servisní zóna:

Mezi každou RZ bude po dojetí všech vozů minimálně desetiminutová přestávka během které závodníci můžou měnit baterie a opravovat, čístit a jinak opečovávat své stroje. Také zde mohou závodníci měnit pneumatiky (kola) na svých vozech ale pouze v rámci řad jak je uvedeno v tabulce o několik příspěvků níže v tomto tématu. V případě dohody startovního pole lze přestávku určenou pro servis prodloužit či ukončit.


Problémy, které mohou nastat během RZ a jejich řešení:

Pokud autu dojdou baterie během RZ, může je závodník vyměnit. V případě nutnosti  manipulace s autem je povinnost auto po výměně baterií vrátit zpět na místo odkud bylo zvednuto a to co nejpřesněji. Čas během výměny baterií stále běží.

Pokud dojde na autě k nějaké závadě, která znemožňuje další jízdu, je povoleno pokusit se danou závadu na místě odstranit.  Odstraňování závady se provádí co nejblíže k místu nehody, ale tak aby nebylo jakkoli bráněno ostatním závodníkům v průjezdu místem nehody. Po opravě je povinnost auto vrátit zpět na místo odkud bylo zvednuto a to co nejpřesněji. Čas během opravy stále běží.

V případě, že se jedná o nějakou vážnější závadu, kterou nelze na místě snadno odstranit, odstoupí závodník z právě probíhající RZ a bude mu počítán čas nejpomalejšího na dané RZ + 1 minuta. Pokud se závadu nepodaří opravit ani do doby jeho startu v další RZ, bude závodník penalizován další minutou ke svému času. Pokračovat v opravě může maximálně však do doby kdy RZ odjede poslední závodník, pokud to ani do té doby nestihne, připočítá se mu opět čas nejpomalejšího v dané RZ + 1 minuta.

Pokud dojde k upadnutí části která nemá přímou souvislost s jízdou a auto může i bez upadnuté části pokračovat v RZ, může soutěžící upadané dílky vložit např. do kapsy a na vůz je umístit až po dokončení RZ v servisní zóně.   

V případě převrácení auta na střechu je povoleno auto rukou převrátit zpět na kola a to převrácením přes jeden z boků tak jako v reálu.

Pokud dojde k situaci, že auto někde uvízne a ani po několika pokusech se nebude dařit pohnout se z místa, je možné auto rukou (ne nohou) lehce popostrčit, aby mohlo pokračovat dál (nepoužívat ale hned jak se auto zastaví, nebo na první pokus nepřekoná nějakou větvičku, pokusit se nejdříve aby se auto vyprostilo samo, případně nepřekonanou překážku objet) Nezneužívat! Při evidentním zneužívání následuje napomenutí, při každém dalším prohřešení minutová penalizace. Při nějakém větším záseku ( např. větev skrz celé auto, pád ze stráně do křoví atd.) je povoleno auto rukou přemístit na nejbližší možné místo odkud je možno pokračovat dál.
  Při každé pomoci autu ze svízelné situace se závodníkovi připočítá k celkovému času 10 vteřin. Kvůli možnému nedostatku lidských zdrojů ze strany pořadatele může dojít k situaci, že ono popostrčení nikdo krom samotného soutěžícího neuvidí, v tom případě je soutěžící povinen v duchu fair play po dojezdu do cíle nahlásit počet neevidovaných nápomocí časoměřiči.

Kromě těchto výše popsaných situací je výslovně zakázáno se auta během závodu jakkoli dotýkat ani mu jakkoli jinak pomáhat v jízdě (tahání za kabel, přenášení apod.). V případě zjištění tohoto prohřešku musí závodník odstoupit z probíhající RZ a započítá se mu čas nejpomalejšího + 5 minut.

Pokud dojde v průběhu RZ se startem v intervalech k dojetí očividně pomalejšího auta rychlejším, tak pomalejší je povinnen dát rychlejšímu přednost a nechat se předjet
V nepříjemném případě že obě auta využívají IR ovládání na stejném kanálu musí pomalejší zastavit a nechat rychlejšího poodjet, tak aby nedocházelo k rušení jeho signálu. 



Požadavky na konstrukci vozů:

Ke stavbě mohou být použity pouze originální Lego díly. Nelegové jsou povoleny pouze provázky, gumičky a náhrady za pneumatické a flex trubičky, také je povoleno použít při stavbě jakoukoli látku(textílii). Povoleno je také použití nelegového osvětlení (led diody), které mohou být napájeny buď pomocí upraveného originálního kabelu, nebo i z vlastního nelegového zdroje(vkusně schovaného).

Ovládání vozu musí být buď IR, nebo "přes kabel" případně kombinace těchto dvou. Jiný způsob ovládání je zakázán.

K rozpohybování aut jsou povoleny všechny typy motorů.

Napájení motorů musí být pouze z Lego battery boxů a jim příslušných typů baterií.

Zatáčecí musí být pouze přední náprava. Jiný spusob zatáčení není povolen.

Auto musí mít čtyři kola, náhon je možno volit libovolný (přední, zadní, 4x4).

Je zakázáno pohánět každé kolo zvlášť vlastním motorem, je však povoleno pohánět odděleně nápravy (podmínka pro vedení síly na kola z jednoho bodu platí pro každou nápravu zvlášť).

Auto může obsahovat převodovku ovládanou buď pomocí ovladače, nebo ručně. Ruční přeřezování je však povoleno pouze mezi jednotlivými RZ, ne v průběhu RZ.

Šířka, délka ani výška není nijak omezena, a je na staviteli jak velké auto postaví. Minimální hmotnost vozu včetně řidiče a případně baterií však musí být minimálně 700 500 gramů. Této minimální hmotnosti je povoleno dosáhnout i přidáním přídavného (i nelegového) závaží, toto závaží musí být umístěno v obrysu vozidla.

Řidič musí být Technic fig, a za jízdy musí mít nasazenou přilbu a být připoután.

Každý vůz musí mít pro umístění startovních čísel připravené místo na připevnění plate 4x4 (tak aby byla viditelná shora) a dvě místa na plate 2x2 na bocích. Dále musí mít připravené místo pro připevnění plate 4x4 s logem sponzora a to tak aby byla viditelná shora. A nakonec  dvě místa na bocích pro připevnění plate 1x6 se jménem jezdce a vlaječkou národnosti.

Vůz musí mít kabinu (ochranný rám) pro řídiče, celkové vzezření vozu by mělo být podobné vozům, které se účastní skutečných rally závodů. V žádném případě však nejde o to postavit přesné zmenšeniny, jde jen o to, aby nezávodily podvozky s krabicí ve které by seděl řidič.  Svět rallye závodů má široký záběr, takže se na startu LTR klidně mohou setkávat auta osobní  s dakarskými náklaďáky, speciálními buginami, jeepy či veterány...

Je povoleno mazání, ale jen v míře, aby nedocházelo ke zbytečnému znečišťování životního prostředí.

shéma možného uspořádání pohonu (autor Peter) jen doplním, že motory je možné nejen zdvojovat, ale i ztrojovat atd.



Startovné:

Startovné do závodu je 100,- Kč, vybírat se bude při prezenci a takto získané finanční prostředky budou sloužit na zpětné krytí nákladů spojených s přípravou závodu, případné přebytky budou sloužit k dotaci cen.


Závěrem:

Pořadatel nenese žádnou zodpovědnost za zničené nebo ztracené Lego.
Pořadatel má právo pravidla upravovat a doplňovat, při řešení nesrovnalostí během závodu má poslední slovo.




Shmade

#2



Skladba povrchů:

Hlína  50 %
Štěrk 45 %
Tráva 5%
Asfalt 0%


Návrh rychlostních zkoušek 1. závodu Lego Technic Rally

1. - délka 187 m
RZ postavená na "náhorní plošině", start a cíl je na stejném místě, pojede se po rovině, pouze lehké klesání či stoupání, povrch hlína + místy vegetace.

2. délka - 142 m
Po startu se mírně stoupá do místa kde začíná MTB trať, odtud se už jen klesá, místy je potřeba zdolávat hupy či boule, a také dva "schody"  povrch hlína + štěrk.

3. délka - 110 m
RZ pokračuje v MTB trati, která pokračuje sešupem dolů, místy je dána volnost zda se vydat do relativně prudkých stoupání, či MTB skoky objet. Povrchem je opět hína pokrytá různě silnou vrstvou štěrku.

4. délka - 111 m
Zustáváme v MTB trati a začínáme u prudkého technického sjezdu kde je potřeba vyhýbat se velkým kamenům, dále se pojede ohraničenou šikanou, pak trasa pokračuje do cíle RZ 

5. délka - 200 m
Nejdelší RZ začína na vrcholu kopce, rovinka rychle přechází do počátečního prudkého sjezdu, kde mohou být nástrahou strouhy vytvořené dešťovou vodou, poté se dostáváme mírným odbočením vlevo do rovnější pasáže, po které následuje až do cíle mírné klesání kde možná budou nějaké technické pasáže.

Celková délka RZ je 750 m což by napoprvé mohlo být tak akorát, RZ jsou navrženy tak, že na u všech je od startu vidět celá trať včetně cíle, což umožní snažší práci rozhodčím a i z diváckého hlediska to může být plus.



Po prozkoumání místa závodu po zimě jsem usoudil, že bude délka jednotlivých RZ asi ktartší a že dojde i k úpravám tras, ale orientačně se dá brát i toto výše napsané.


LTR location preview video zde:
http://www.youtube.com/watch?v=TagAd-yg4bU
- doporučuju přehrát na HQ, jinak je tam z toho povrchu vidět prd :)

nebo si video můžete stáhnout v původní kvalitě zde:
http://leteckaposta.cz/425284923 (97,6MB)
- kdyby link nefungoval napište SZ a já ho obnovím (je funkční vždy jen 21 dní)

Shmade

#3
Seznam zájemců o účast:

Colonel32     32 - A.T.Flankers, USA
xtepn01        21 - Nikola Tepper, ČR
TomB             7 - Ivan Ivanovič, Rusko
davda54       54 - Marcus Grönholm, Finsko
Shmade        23 - Sebastian Ečer, ČR
Vasek           10 - Asibude Nakashi - Japan
Vasek junior  12 - Vasek junior, ČR
Ass               69 - Ass
Jamesek        28 - Stanko Jamala, Slovinsko
Peter            74  - Björn Petrovskij, Finsko
Krtecek         88  - Ondřej Polák, ČR
Ondrej           62  - Sweet Bongo, Jamajka




Pokud má ještě někdo zájem zůčastnit se, tak bych potřeboval znát požadavek na startovní číslo.

Nejedná se o nic závazného, prostě všichni co, byť třeba jen teoreticky, uvažujete o účasti mi napište požadavek na číslo pod kterým by jste chtěli startovat, abych mohl připravit samolepky, toto Vás k účasti nijak nezavazuje, samolepky mi kdyžtak zbydou...
Pokud chcete tak napište i jméno jezdce, který bude váš vůz "řídit", pokud nic neuvedete bude na jmenovce uveden váš nick zde na fóru.
Pokud možno mi SZ pošlete co nejdříve, maximálně tak do týdne (prodlouženo do 26.4.)     
           


Shmade

#4
Shrnutí prvního závodu Lego Technic Rally - Rally Kopec.

Sešlo se sedm závodníků + jeden který jel závod mimo soutěž, jelikož jeho auto nesplňovalo podmínky pro připuštění k závodu.

Počasí vyšlo ideálně, nebylo ani takové horko, ale ani nepršelo.

Rally kopec tvořilo pět rychlostních zkoušek se kterými se auta i jezdci statečně porvali. Občas musel někdo svůj vůz opravit ať už na trati aby mohl pokračovat dál, nebo v servisní zóně přidělat zpět odpadané díly. Odstoupení bylo krajním řešením, ale když vůz vypověděl službu, nebylo jiné řešení. Ivan Ivanovič musel celý závod bojovat se špatným servem řízení, které mu znesnadňovalo jízdu a musel ho mnohokrát opravovat. Stanko Jamala bojoval s problémy v elektroinstalaci a jeho vůz tak nemohl dosahovat plného výkonu. Velmi pěkně závod absolvovala TATRA Nikoly Teppera, které se technický problém však také nevyhnul, v jedné RZ došlo k vadě na řízení, oprava stála posádku cenné vteřiny. Vůz se během závodu ocitl párkrát na boudě, ale naštěstí vždy bez problému mohl vůz pokračovat dál. Sweet Bongo from the Kongo z Jamajky se vydal na hrbolatou trať s neodpruženým vozem Toyota, takže nerovnosti přenášející se přes kola na rám až do karoserie z bricků zapříčinily v některých RZ rozebrání jeho vozidla na jednotlivé části, také měl problém s ozubenými koly v pohonném mechanizmu. Další vůz TATRA v závodě řídil Sebastian Ečer, v průběhu závodu se mu podařilo dvakrát odvrátit velmi nepříjemnou situaci hrozící převrácením vozidla. Ve dvou RZ měl jeho vůz problémy s táhly řízení, ale naštěstí se vždy podařil problém rychle opravit. K největšímu poškození jeho vozu došlo hned v 1. RZ kdy na hrbolatém sjezdu odpadly bočnice nástavby. Ondřej Polák závod absolvoval bez nějakých vetších problému, možná mohl dosáhnout lepšího umístění, kdyby včas doplnil palivo do jeho vozu. Favoritem soutěže hned po prvním shlédnutí shopností jeho vozu byl Björn Petrovskij. Jeho vůz byl jediný, který se obešel bez nutných oprav a jednotlivými RZ projížděl bez problému a za celý závod získal pouze jednu 10s penalizaci za pomoc vozu rukou. Ve všch RZ se dostal pod čas dvou minut. Jediné závodnici na startu původem z USA A.T.Flankersové se asi při přepravě přes oceán ztratil kontejner s polovinou vozu a tak musela jet nesoutěžně, protože její vůz byl o 250 gramů lehčí, než bylo minimum. S tímto odlehčeným vozem se ale s nastrahami prala statečně a ukázala i své schopnosti mechaničky, kdy mezi RZ přestavěla svůj vůz na tříkolku.
Jsem rád, že se nikomu nic nestalo, když občas diváci neukázněně stály i s kočárky na vnějších stranách zatáček. No a co vím, tak ani nikdo nepostrádá žádné dílky. :)

Závodní den byl ukončen v hospůdce dobrým jídlem, pitím a vyhlášením výsledků.

                                         
                                          Budu se těšit na další závod.  Sebastian




Video z Rally Kopec na youtube - 10 minut

Video z Rally Kopec stáhnutelná dlouhá verze - 27 minut

Moc pěkně udělané video od xtepn01

Shmade

#5

1. RZ - 102m

50% betonové desky
45% asfalt
5% štěrk

Měla by to být RZ jen tak na rozehřátí, žádné záludnosti nečekejte, jen na těch panelech to bude drncat.   

2. RZ - 80m

20% asfalt
10% štěrk
70% polní cesta (štěrk + hlína + větší kamínky)

Tahle RZ nás poprvé zavede do lehce těžšího terénu na polní cestě.

3. RZ - 107m

70% udusaná hlína
30% tráva

V této RZ bude záležet na dobrém vedení vozu, udusaná cestička je úzká a tak lehce může dojít k vyjetí mimo ideální stoupu a tím pádem do trávy, která zas tak ideální povrch není, místy je potřeba se vyhnout nebezpečným rygolům. RZ má stálé klesání.

4. RZ - 52m
70% udusaná hlína
30% tráva

Jedná se o podobnou RZ jako byla ta 3. jen s tím rozdílem, že se vše odehrává v o něco větším svahu.

5. RZ - 127m
30% udusaná hlína
70% lesní bordel (kořínky, větvičky, jehličí...)

Zde se dostaneme opět na neznámý povrch, ale jinak by RZ neměla být nijak extrémě náročná.

6. RZ +-100m
100% polní cesta (štěrk + hlína + větší kamínky)
/
70% leslní bordel (kořínky, větvičky, jehličí...)
30% udusaná hína

Umístění této RZ ještě není zcela jasné a uvidí se podle situace na místě, buď se bude odehrávat celá na polní cestě, nebo bude pokračováním 5. RZ dále do lesního porostu.


Samotný závod se odehraje zde. Termín konání závodu je stanoven na sobotu 11. července.

Mapka rozložení jednotlivých RZ:




Zde opět uvedu seznam potenciálních účastníků druhého závodu, až budete vědět, že se zůčastníte/nezůčastníte, tak mi dejte vědět. Díky



Colonel32     32 - A.T.Flankers, USA
xtepn01       21 - Nikola Tepper, ČR
TomB           7 - Ivan Ivanovič, Rusko
davda54      54 - Marcus Grönholm, Finsko
Shmade       23 - Sebastian Ečer, ČR
Vasek          10 - Asibude Nakashi - Japan
Vasek junior  12 - Vasek junior, ČR

Ass              69 - Ass
Jamesek       28 - Stanko Jamala, Slovinsko
Peter           74  - Robby Gordon, USA
Krtecek        88  - Ondřej Polák, ČR
Ondrej         62  - Sweet Bongo, Jamajka
jtcbrg           31 - Boris Biggun, ČR
brych            98  - Steven Kropáč, ČR

Shmade

Shrnutí druhého závodu Lego Technic Rally - Rally Ohrada.

Na startu se sešlo šest závodníků, bohužel jtcbrg kvůli závažnému problému na moc diferenciálu svého vozu nakonec vůbec neodstartoval a závod tak absolvovalo pouze jezdců pět. Ze začátku nám nepřálo počasí a tak se první dvě RZ jely za deště, pak se počasí začalo umoudřovat a následující 4 RZ nám umožnilo absolvovat už v lidštějších podmínkách. Oproti prvnímu závodu, který byl velkou neznámou, měli jezdci u druhého závodu už lepší představu jak takové Lego Technic Rally vypadá. Díky tomu byly vozy všech účastníku lépe připraveny na boj s náročným terénem, což však neznamenalo snížení tempa, naopak vozy jezdily oproti prvnímu závodu rychleji a tak bylo na co koukat...



Video z Rally Ohrada na YouTube



Shmade



3. závod se uskutečnil 12.9. 2009 V Praze, kousek za Řeporyjemi.

Zde je mapka:
http://www.mapy.cz/#mm=FP@ax=132853168@ay=135764160@at=LTR%203.%20z%C3%A1vod@ad=sraz%20zde@sa=s@st=s@ssq=%C5%99eporyje@sss=1@ssp=121183340_127364812_149396588_149270220@x=132850880@y=135765712@z=16


RZ se odehrávají v lesním porostu s hliněným podkladem pokrytým jehličím, mapku berte jako orientační, možná se nakonec rozhodnu připravit nějakou RZ i na zpevněném betonovém povrchu v okolí "parkoviště", nebo na vyšlapané cestě v poli...  uvidíme :)







Shmade

Shrnutí třetího závodu Lego Technic Rally - Rally Lesíky.

Na startu se sešlo šest závodníků, některé RZ byly pěkným oříškem a nejednoho závodníka potrápily. Nováček soutěže Jakpet nastoupil nebojácně do soutěže, ale nakonec to pro něj bylo kvůli stávkujícímu IR ovládání hlavně o sbírání zkušeností. Po absenci v minulém závodě přijel opět team monster a dokázal své kvality celkovým prvním místem. Zlepšování s každým následujícím závodem je vidět u pilota/konstruktéra TomaB, když se mu podařilo ukořistit druhé místo. O 4. a 5. místo svedli boj xtepn01 a Jamesek jejichž jen lehce se měnící vozy patří již tak nějak ke koloritu soutěže. Vítězně z tohoto souboje nakonec vyšel Jamesek, hlavně díky nižší hmotnosti svého vozu, těžká tatra měla na sypkém povrchu větší problémy. Relativně smutný byl závod pro posádku bílé bugyny, která zcela zanedbala údržbu svého vozu, a tak místo očekávaného souboje s týmem monster z toho byl boj o přežití.

Bohužel na závod nedorazil ani jeden přenosový vůz, takže veškerá dokumentace je pouze díky statickým obrázkům.



Fotky z Rally Lesíky