Představení Maersk train v KŽ 16.3.2011

Založil peki, 14.03.2011, 00:27:21

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 1 Host prohlíží toto téma.

peki

Tuto středu 16.3.2011 postavíme v KŽ testovací a současně předváděcí kolejiště pro Maersk train. Předpokládám že po obědě bude již vlak vidění  >:D

Recenze setu je zde

mirek

Zde jsou fotky z testovacího a současně předváděcího kolejiště pro Maersk train.

Micho

Chlapi, dík za fotky. Vláčiky sú nádherné. Aj samotné mestečko sa vyvíja veľmi dobré. Páči sa mi tá hustejšia zástavba. Vidím tam mnohé veci od Mireka, hobyho a Pekiho ... Keď to bude hotové, tak verím, že to bude bomba. :D

peki

Ono to je hotové  ;) Cílem bylo postavit a oživit kolejiště za jeden den. Přijeli jsme krátce po 9:00. Okolo 10:00 jsme začali se stavbou (hoby,peki). Později po obědě/odpoledne dorazil mates mirek. Po 18:00 jsme odjížděli s KŽ. Na kolejišti se pomocí 7 tlačítek ovládají:
2 vlaky na okruhu (Maersk a Peršink) - pokud je stlačeno tlačítko vlak jede
2 vlaky na nákladní vlečce -  kyvadlový pohyb (křížovým vypínačem je přehazovaná polarita o zbytek se postarají diody)
2 vlaky v depu - kyvadlový pohyb
1 vlak v myčce

Na stavění bylo srandovní, že probíhala za "provozu" děti nejvíce zajímalo kolik budou moci ovládat vlaků  ;)  Na jezdící LEGo vlaky je pak tradičně pěkný pohled. Na kolejišti by se mohlo ještě dotáhnout spousta věcí, otázka je jestli to ve finále někdo ocení. Výsledná podoba včetně ovládaní je vše co se stihlo za cca 8 hodin. Jde o testovací kolejiště/ovládání před stavbou velkého kolejiště (mělo by být v pohybu 20 vlaků) začátkem dubna.  >:D 


Micho

Peki OK, teraz mi to je jasné. Za taký krátky čas je to naozaj fajn.

Tie tlačítka sú len tak prehodené cez sklo. Budú ešte nejak upevnené?

peki

Citace od: Micho kdy 16.03.2011, 23:22:18
Tie tlačítka sú len tak prehodené cez sklo. Budú ešte nejak upevnené?

Tlačítka začal technik KŽ připevňovat na hliníkové rámy (provrtá, rozebere tlačítko, protáhne dráty složí tlačítko) po ukončení naší instalace. Takže dneska ráno by to mělo být připravené k zátěžovému testu.

Pro zájemce o Maersk je jedna souprava v pohybu a jedna s odkrytým motorem lokomotivy stojí před depem u vesnice.

Pro ty co se tam nedostanou, natočil Mirek krátký dokumentární film s pracovním názvem "Maersk projíždí okolo jihočeské vesnice". Dílo je momentálně ve střižně  ;)

hobby

Jenom doplním:
Včerejší kolejiště je příkladem, že jde za pár hodin udělat docela dost práce (a šlo by to ještě rychleji, kdybychom se s tím méně mazlili). To ocenily i dámy z KŽ, že ráno nebylo nic a najednou taková expozice.
Ovšem polystyren (s kobercem) jako podklad!, tak to mě štvalo. Je to materiál pro izolaci, nikoliv na stavění kolejiště a taky to tak vypadalo - hotový 'tobogán' a při okrajích silně sešlapaná a zvlněná místa.  >:D

Mates

I já jsem zíral, kolik se toho udělalo za jeden den. Pokud by to bylo vše připraveno do jednotlivých modulů, které by se jen usazovali na vyhrazené plochy, tak věřím, že to ještě může být rychlejší.
Nejhorší je asi zapojení samotných vlaků a pak rozmístění drobností.

Pokud se vrátím k tématu - představený Maersk train se mi velmi líbí i v reále a nyní už je na mém wish listu k narozeninám :D ;D 8)

peki

Citace od: Mates kdy 17.03.2011, 12:30:53
I já jsem zíral, kolik se toho udělalo za jeden den. Pokud by to bylo vše připraveno do jednotlivých modulů, které by se jen usazovali na vyhrazené plochy, tak věřím, že to ještě může být rychlejší.
Nejhorší je asi zapojení samotných vlaků a pak rozmístění drobností.

V podstatě (modulově) vzniklo město a vesnice.  Po položení kolejí a silnic jsme s hobby pracovali paralelně. Hoby budoval město a vesnici, já se ponořil do oživování. Vůbec netuším jak město vniklo  ;) K el. oživování, do KŽ jsem dovezl nový jednoduchý systém:
1) připravené tlačítka (vypínače) - mezi koncovkou která jde do trafa a koncovkou která jde na koleje je vypínač, kabel je z domova dostatečně prodloužený 2-4 m = je univerzální
2) tlačítka jsou 2 typů:
- zvonkové (ale robusní provedení ověřené z Rostok) pokud je stisknuto a drženo vlak jede (použito na okruzích)
- křížový vypínač (má dvě polohy - přehazuje polaritu na výstupu/kolejích) používám na vedlejších kolejích pro kyvadlový pohyb
- koleje s diorama (na jedné straně zaizolovaná kolej, propojená diodou) používám na konci vedlejších tratí, vlak přejede na za zaizolovaný úsek, kolej se sice propojená diodou ale v nepropustném směru, takže se vlak sám zastaví. Po přehození polarity je dioda v propustném směru a vlak se opačným pohybem (protože je přehozená polarita) rozjela. Na druhém konci trati je opět kolej s diodou.

Odpadá tedy programování (resp. použití RCX), kolejiště je maximálně interaktivní. Instalace systému je jednoduchá = připojeni kolejí na trafo. Pracné/časově náročné je schovávání drátů pod podložku (zde koberec ) - čím více vlaků je řízeno tím to trvá déle.

mirek


Robbed

Moc hezké video :), podle mě by nebylo marné dát odkaz třeba i na eurobricks.

hobby

#11
Mirku, dobrý! Je vidět, že jsi profík 8).
Ještě k tomu plánku, co je nahoře:
Nakonec plocha pod kolejiště byla rozměrově trochu jinak, než bylo avizováno, takže koleje se musely upravit a to lehce zkomplikovalo stavbu.

Micho

Citace od: mirek kdy 17.03.2011, 15:36:25
... takto testovací kolejiště maká.

http://www.youtube.com/mirekEnd#p/u/0/EeyydnKyvq4

Ten pohyb na vlakoch je na Legu to najkrajšie, to milujem.  :-* :-* :-*

Budovy tvoria celkový kolorit, z videa je však úplne jasné, čo tomu dáva šťavu - jazdiace vlaky. Potom už tie detaily budov, ciest, áut nie sú až tak podstatné. Chlapci veľmi pekná práca. Vďaka za video a MT v akcii.  8) 8) 8)

Jonas

Obdivuji všechny stavitele, že to zvládli v tak krátké době. Vypadá to moc hezky.
Snad jen ta rychlost vkaků by mohla být trochu pomalejší, aby to působilo přirozeněji. Pokud jsou koleje napájeny přes klasické trafo, tak by asi nebyl problém ji snížit.

A ještě dotaz: Co říkají pravověrní železniční modeláři z KŽ našemu světu hraček?
Jonas - Můj Brickshelf

peki

Citace od: Jonas kdy 17.03.2011, 21:58:58
Snad jen ta rychlost vkaků by mohla být trochu pomalejší, aby to působilo přirozeněji. Pokud jsou koleje napájeny přes klasické trafo, tak by asi nebyl problém ji snížit.

Do Pondělka to poběží takto v rámci testovacího režimu, potom uberu  ;)

Citace od: Jonas kdy 17.03.2011, 21:58:58
A ještě dotaz: Co říkají pravověrní železniční modeláři z KŽ našemu světu hraček?

Zjistím, zatím na to nebyl čas. Ono jak je KŽ otevřeno (7 dní v týdnu) tak se všichni starají o zákazníky (je tam i nějaký program pro skupiny) zkrátka takový jiný, ale (sympatický) cvrkot  ;)

hobby

Citace od: Jonas kdy 17.03.2011, 21:58:58
Snad jen ta rychlost vkaků by mohla být trochu pomalejší, aby to působilo přirozeněji. Pokud jsou koleje napájeny přes klasické trafo, tak by asi nebyl problém ji snížit.
A ještě dotaz: Co říkají pravověrní železniční modeláři z KŽ našemu světu hraček?
Ano, pravda.
Ty naše vlaky jezdily ve srovnání se sousedními Merkury mnohem, mnohem rychleji; nějací malí kluci úplně jásali, protože pro ně to bylo 'akční'.  Ale sám jsem inicioval snížení rychlosti (tahle už je snížená), aby ve zdraví přežily. 
Viděl jsem tam jen jednoho chlapíka - modeláře, ale byl dál od nás a tak jsem s ním nemluvil.

Mates

Citace od: Jonas kdy 17.03.2011, 21:58:58
A ještě dotaz: Co říkají pravověrní železniční modeláři z KŽ našemu světu hraček?

To by mě taky osobně zajímalo. Je pravdou, že zde mají více nemodelových železnic. Z těch všech mi osobně Lego vlaky přišly jako nejbližší ke standardní modelové železnici.

peki

Kostky.org a kolejiště s Maersk train mezi novinkami na webu KŽ.  Současně ohlášeno zahájení přípravy výstavy kostek.org v dubnu.

aerochief

Ahoj všem,
jako průměrný AFOL jsem s nadšeným KFOLem navštívil v sobotu KŽ. Blahopřeji stavitelům, už kolejiště vypadá úžasně a na zbytek si rád počkám. Jen poznatek při sledování provozu. Asi došlo k posunu kolejnic v mírné zatáčce u výhybky na seřadiště. Maersk se potkal se zelenou soupravou na fyzický dotek. Bez vykolejení, ale došlo k jeho rozpojení. Po objetí kola samotnou mašinou se z tažené soupravy stala tlačná. Jinak hlavní mačkači tlačítek jsou děti předškolní děti s rodiči, kteří se stále ptali, které tlačítko co ovládá. Možná by to chtělo popis vedle tlačítka.
Můj obdiv tvůrcům.

peki

Citace od: aerochief kdy 29.03.2011, 14:15:21
... poznatek při sledování provozu. Asi došlo k posunu kolejnic v mírné zatáčce u výhybky na seřadiště. Maersk se potkal se zelenou soupravou na fyzický dotek. Bez vykolejení, ale došlo k jeho rozpojení...

Dík za info. Je tomu skutečně tak. Vzhledem k tomu že je podkladová deska polystyrénová, nepřichytili jsme koleje (je to "testovací" a dočasné. )  Příští týden by mělo začít budování velkého kolejiště, kde bude již pevný podklad, takže koleje se zafixují.

peki

Dneska vyrostla vedle testovacího kolejiště s Mearskem ZOO.  Netušil jsem že LEGo dělá slony, pštrosy a spoustu dalších zvířat. Musím uznat že Hanka s dcerou si s tím opravdu pěkně vyhrály. ZOO se doslova hemží detaily.

Hana129

#21
Foto pospolu nějak nemám, ale musím ukázat jednu zajímavou fotku z 16.3. kterou jsem si včera znovu prohlídla a kde je už tehdy v  "projektu" ZOO  to jsem ještě ani sama netušila, že  ZOO budu stavět  :o

Druhá fotka je z dneška dalšího volného místa pro Vaše modely, kdyby někdo nevěděl co má stavět tak tady má tipy na stavění  >:D.  Praha, Břeclav.......místa volného tam ještě opravdu hodně.

mirek

#22
Dnes jsem byl v KŽ. ZOO mne dostalo. Přímo vtáhlo mezi návštěvníky zahrady.
V pokleku, málem vleže jsem fotil a fotil.  Nádherné. Holky to se Vám moc povedlo.
Jakmile foto zpracuji hned ho sem pověsím.

mirek

Další foto.

Hana129

#24
Díky moc Mirku za pochvalu a fotky jsou skvělé  ;), mi se v KŽ moc nepovedly. Konečně vidím kolik nedostatků jsme tam ještě zanechaly.


Nemáš prosím Tě fotky všeho co v KŽ je? Bylo by fajn udělat nějaké ucelené "reklamní" téma na celou výstavu. Ač sleduji fórum hodně a mám dost přehled co tam je, nakonec jsem byla rozsáhlostí výstavy  překvapena. Taková "pozvánka" na výstavu tu chybí.

mirek

Hanko, fotek je dost. Něco fotek z kolejiště (kolem 30ti) jsem dal na svůj  Brickshelf pod názvem Railways Kingdom Prague,CZ Fotky jsem umístil do sekce Train a  Club/Event.
Vaše ZOO tam hodlám umístit také, stejným způsobem.
O reklamě jsem přemýšlel. Jediné co je schůdné, díky velikosti souboru a množství fotek, vytvoření  filmu z fotek a umístit na Youtube.  Pokusím se o to. Je to strašná spousta času.

peki

#26
Citace od: peki kdy 14.03.2011, 00:27:21
Tuto středu 16.3.2011 postavíme v KŽ testovací a současně předváděcí kolejiště pro Maersk train. Předpokládám že po obědě bude již vlak vidění  >:D

Recenze setu je zde

Hlášeni o průběhu provozu 14.7 ( po 4 měsících)

Na okruhu jezdi Maersk s 2 vagonky na každém 1 kontejner, Peršing s 3 osobními vagonky (hmotností a typem kostek podobné osobnímu vagonku s Emeraldu). Každá vlaková souprava měla v lokomotivě 2 nové motory. Vnitřní okruh je tvořen přibližné z 50 rovinek a 19 z zatáček, vnější okruh přibližně z 60 rovinek a 19 zatáček.  Když koleje naskládám vedle sebe v TD tak, aby tvořili rovinku (ze zatáček udělám hada)  je podle TD délka okruhu cca 9 a 10 m. Podklad pod okruhem není ireálně rovný (rošt s ocelových prutů jaké se dávají do betonu, na něm pochozí polystyrénové desky, které jsou místy polámané, vše zakryto kobercem, který "částečně" vyrovnává nerovnosti. 

Na kolejišti je pak ještě několik vedlejších tratí, pro kyvadlový pohyb vlaku. Délka kolejí pro vlastni jízdu, tedy mezi kolejemi s diodou na každém konci,  je dle situace  (nejkratší v myčce, nejdelší na nákladní vlečce)   cca 0,4m - 1,5 m.  Většina lokomotiv na těchto kolejích má pouze jenem motor (malé traktory, pára s tendrem).   Lokomotivy jezdí bez vagónů (z depa) nebo táhnou  pouze malý počet vagonů (1 vagon  v myčce ), 2 cisternové (lehké) Octan vagony na vlečce atd. 

Jak to tedy vypadá po 4 měsících provozu?    

Musím říci že mne překvapila jedna věc - limitovaná výdrž běžných vypínačů, které znáte z našich domácností. Nevím jestli je někde nějaká norma (pravděpodobně ano) garantující počet funkčních přepnutí. Z 5 křížových přepínačů (označovaných jako přepínač č. "7" takzvaný "křížák" - mění na výstupu polaritu, prohazuje + a - takže vlak jede jednou dopředu a po přepnutí jede zase dozadu - kyvadlový pohyb na vedlejších tratích)  jsou 3 přepínače nefunkční. Porucha je uvnitř přepínací části, která se nedá rozebrat. Přepínač z venku vypadá stále jako nový, při přepnutí dále cvaká ale bohužel již nepřepíná.

Většinu Lego vláčkařů asi napadne jak dopadl 9V train motor? Motor který byl na rozdíl od vypínačů  konstruován jako "hračka".

Motory na testovacím kolejišti  u vedlejších tratí fungují po 4 měsících dále. Je patrné určité opotřebení motoru kdy bylo zapotřebí na regulátoru rychlosti přidat, ale zdaleka nejsme na maximu.

Na menši opotřebení motoru má vliv několik faktorů:
- celková váha tažené soupravy (nízká)
- délka trati (krátká) děti "umyjí" vagonek v myčce - na 3 přepnutí (vlak jede dopředu,dozadu,dopředu) ujede vlak 1 m. V porovnání se soupravou na okruhu kde každý dá minimálně 1 ale spíše více koleček (9m na 1 kolo).  Vlak v myčce tuto vzdálenost ujede po  3x9 = 27 přepnutích. Tak důkladně mýt vagónek vydrží opravdu málo kdo.
- relativně rovný podklad  (na kratších to není tak strašné, jako na okruzích)       
 
Motory na testovacím kolejišti  na okruzích jsem po 4 měsících vyměnil. Motory fungují, ale souprava se v zatáčkách (větší tření zastavuje) i při nastavení rychlosti na maximum. Někde na začátku je video kde vlaky jezdí poměrně rychle (regulátor rychlosti byl nastaven cca na polovinu). To byla doby kdy při rozjezdu Maersku docházelo i k rozpojování vagónů.

Kolik toho motory na okruhu asi mohou ujet?  

4 měsíce x 30 dní x 10 hodin x 10 metrů x ? počet průměrně ujetých okruhů za hodinu
4 x 30 x 10 x 10 x 1 = 12 000 m ( počet průměrně ujetých okruhů za hodinu = 1)
4 x 30 x 10 x 10 x 10 = 120 000 m ( počet průměrně ujetých okruhů za hodinu = 10)

Bohužel počet průměrně najetých okruhů za hodinu neznám. Domnívám se, že se může pohybovat okolo čísla 10. Znamenalo by to že MAERSK mohl za 4 měsíce ujet cca 120 Km (tedy 1 Km denně)

Na velké opotřebení motoru má vliv několik faktorů:
- délka trati (dlouhá cca 10 m okruh) děti jezdí zpravidla více jak jednou dokola, zastavují na nádraží a jiných místech na kolejišti, baví je pozorovat jedoucí vlak na delší trati projíždějící "krajinou".
- celková váha tažené soupravy (střední). Maersk veze to co je součástí setu 2 vagony na každém jeden kontejner. Všiml jsem si, že v porovnání s druhou soupravou (Peršing se 3 osobními vagóny délka vagonu 28 studů trains base) měla Maersk souprava drobnější problémy při průjezdu v zatáčkách. Zpočátku se to projevovalo jak občasným vykolejením (to se  po krátké době vychytalo) tak zpomalováním v zatáčkách. Maersk je konstrukcí lokomotivy 38 studů  vagony pak 34 studů. Délka běžné train base je 28 studů. V zatáčkách tak vzhledem k Lego geometrii kolejí dochází k většímu tření a tím i namáhání motorů. Zkrátka chtělo by to větší poloměr oblouku.
- relativně nerovný podklad   (na okruzích jsou i nerovnosti +- na výšku 2 plate) projevuji se nepříznivě vznikem různých hrbolků a dolíčků. Motory pak občas mohou v těchto místech prokluzovat a s ubývající sílou vlivem opotřebení, může mít vlak při rozjezdu problém takovou nerovnost překonat.