Re: GBC moduly

Založil pryb, 10.11.2013, 22:29:17

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 1 Host prohlíží toto téma.

milanv

Citace od: pryb kdy 12.11.2013, 23:31:50
Záleží na tom? Řek bych, že potřebujem v průměru n kuliček na modul, lhostejno kolik okruhů to bude.

Pro inspiraci: Akiyukimu stačilo 500 míčků na celý jeho GBC. Takže s tím množstvím tisíců míčků bych to neviděl tak žhavě, pokud neplánujete udělat něco mnohonásobně většího.

Ukázku převodů můžete vidět od 2:22 videa počátečního modulu - co je napojené na jeden motor.
Pán na Žlutém hradě

pryb

Peter: Máš samozřejmě pravdu, díky za upozornění.

Milanv: Ten muj komentář byl míněn tak, že je prostě potřeba se nebát a zkusit to. :)
Aktuální projekt - třídička.
Youtube kanál

pryb

Co se kuliček týče, ještě jsou tyhle. Jsou o něco větší, vyzkoušim je.
http://www.bricklink.com/catalogPG.asp?P=54821&colorID=7
Aktuální projekt - třídička.
Youtube kanál

Jamesek


milanv

Citace od: pryb kdy 13.11.2013, 19:49:40
Milanv: Ten muj komentář byl míněn tak, že je prostě potřeba se nebát a zkusit to. :)

Dobře, beru to jako výzvu, to je teď moderní :)  Dohodl jsem se s kamarádem, že bychom postavili třídičku kuliček. Detaily samozřejmě budeme ještě promýšlet, je to jen základní námět, ale moc mě to láká. Zadání je tedy, že vezmeme vstupní proud kuliček nebo míčků a roztřídíme je nějakým vizuálně efektním způsobem podle barev.

Citace od: pryb kdy 13.11.2013, 20:28:20
Co se kuliček týče, ještě jsou tyhle. Jsou o něco větší, vyzkoušim je.
http://www.bricklink.com/catalogPG.asp?P=54821&colorID=7

To by bylo dobré pro naše účely, jsou jednobarevné. Pokud do toho půjdete, tak prosím jen 2 barvy.
Pán na Žlutém hradě

pryb

Citace od: Jamesek kdy 13.11.2013, 21:21:00
tenhle standard nevyhovuje? :)
Neznal jsem, skouknu. Díky.

Citace od: milanv kdy 13.11.2013, 21:45:20
Dobře, beru to jako výzvu, to je teď moderní :)  Dohodl jsem se s kamarádem, že bychom postavili třídičku kuliček. Detaily samozřejmě budeme ještě promýšlet, je to jen základní námět, ale moc mě to láká. Zadání je tedy, že vezmeme vstupní proud kuliček nebo míčků a roztřídíme je nějakým vizuálně efektním způsobem podle barev.
Hm, zrovna dneska jsem si jí dal na seznam. :) Tak přijde na konec, jestli vůbec.
Aktuální projekt - třídička.
Youtube kanál

milanv

Citace od: pryb kdy 13.11.2013, 22:24:23
Hm, zrovna dneska jsem si jí dal na seznam. :) Tak přijde na konec, jestli vůbec.

:) Myslím, že práce bude pro všechny dost, domluvíme se. Určitě bude zapotřebí udělat i nějaký zajímavý "mixér" zase zpátky, těch dvou proudů dohromady. A to mě napadá, že by mohl být alespoň jeden modul v každé větvi před opětovným spojením, co ty na to?
Pán na Žlutém hradě

Jamesek

Citace od: milanv kdy 13.11.2013, 23:59:09
Určitě bude zapotřebí udělat i nějaký zajímavý "mixér" zase zpátky, těch dvou proudů dohromady.

Jednoduchý počítač?

http://www.technicbricks.com/2013/06/week-techvideo-2013-25-mechanical.html

Dovolí ti vracet kuličky do hry v různých sestavách - tři bílé, tři žluté, pět bílých, sedm střídavě ...
Můžou to být různé vzorce dle fantazie, teoreticky by to umělo udělat binární počítadlo (v těch řadách kuliček by bylo automaticky vidět, kolikátý oběh by to byl - po třech žlutých jde osm kuliček představujícíh v barvách binární osmibitový zápis oběhu 1-225). Problém je jen se zásobníky barviček .. :D

Btw. abych jen neplkal - postavil jsem svislý výtah a jeden akcelerátor (roztočené kolo katapultující kuličky do dráhy).

Měch

Výborná třídička na barvy je vidět zde: http://youtu.be/rWd3vgLaA_M?t=2m20s
Fotky
Videa Zlobři nejsou jako DORTY !!!

milanv

Citace od: Jamesek kdy 14.11.2013, 00:11:47
Jednoduchý počítač?

Tak to mě dostalo, díky za prima tip. Musím vymyslet ty barevné vzory. Nejlíp 2D!

Citace od: malý Měch kdy 14.11.2013, 00:40:28
Výborná třídička na barvy je vidět zde: http://youtu.be/rWd3vgLaA_M?t=2m20s

Jo, ta vypadá nerozbitně a spolehlivě.
Pán na Žlutém hradě

milanv

Citace od: milanv kdy 14.11.2013, 08:00:01
Citace od: Jamesek kdy 14.11.2013, 00:11:47
Jednoduchý počítač?
Tak to mě dostalo, díky za prima tip. Musím vymyslet ty barevné vzory. Nejlíp 2D!

Na vysvětlenou: pracovně tomu říkám dvoj-modul Vzorkovník-Tkadlena.

Vzorkovník bere dva vstupy s různě barevnými kuličkami a míchá je do jednoho na výstupu, se zadaným (asi naprogramovaným) vzorkem.

Tkadlena pak bere od Vzorkovníku míčky po devíti a odklápí je kolmo do paralelních kolejniček.
Výsledek, i když je ho jen začátek, by vám mohl něco připomínat :) Na konci kolejniček by míčky odpadávaly, už namíchaně beze vzoru, do dalšího modulu.

Délka kolejniček by se uzpůsobila podle toho, aby zároveň stačily míčky a bylo to k přečtení. myslím, že minimum jsou dvě písmena.
Pán na Žlutém hradě

Foton

Vzorkovník-Tkadlena je super. Předpokládám, že řízeno nějakým Mindstormem. Mohlo by to psát nějaký dlooooouhý vzkaz.
Citace od: Jamesek kdy 13.11.2013, 21:21:00
http://www.teamhassenplug.org/GBC/ tenhle standard nevyhovuje? :)

Tenhle standard je fajn, hlavně se mi líbí omezení na schopnost zpracovat minimálně 1 kuličku za sekundu.
Pokud budeme stavět cyklus, tak bych omezil nejen vzdálenost IN koše od stěny/ ale i délku. Moduly v násobcích "standardní délky se budou lépe kombinovat.
Kdo chce hledá způsoby, kdo nechce hledá důvody.

milanv

#42
Citace od: Jamesek kdy 13.11.2013, 21:21:00
http://www.teamhassenplug.org/GBC/ tenhle standard nevyhovuje? :)

Já se přiznám, já ho nepochopil. Totiž: na první pohled vypadá fajn, ale když se kouknu na videa skutečných GBC, tak:


  • výška vstupu/výstupu hodně kolísá, rozhodně to není každých 32 studů "na zemi"
  • na mechanicky zajímavější záležitosti  je potřeba víc místa než 32x32 studů. Různé kolotoče atp.

Obzvláště první otázku považuji za závažnou: pokud to nechceme mít prošpikované pásy, tak musíme využívat gravitaci (jinou sílu nemáme) a tudíž napojení v různých výškách. Jak se to řeší? Z té jedné fotky na tebou zmiňované stránce nic moc nevidím a na videa mě to nepustí.

Taky jsou další požadavky, které ten standard neřeší. Např. já nechci (a nemůžu) pokaždé hrabat pro míčky do koše na vstupu, potřebuju míčky přesně v tom pořadí, co je pouští předchozí modul.
Jinak těžko může fungovat Tkadlena... A nerad bych ji stavěl napevno spojenou se Vzorkovníkem. Stejně tak i mezi Třídičkou a Vzorkovníkem by bylo dobré mít ještě jiné moduly, aby efekt vůbec vynikl: mezi Třídičkou a Vzorkovníkem bude vidět, že jedeme po dvou trasách, každá s jinou barvou míčků. A mezi Vzorkovníkem a Tkadlenou to bude vypadat na "nesmysl" - zdánlivě náhodný mix původně tak krásně roztříděných míčků. A o tři moduly dál z toho zdánlivého chaosu Tkadlena vyrobí "KOSTKY.ORG" nebo, jak žádá Foton, něco delšího :-)

A spousta modulů pořadí zachovává: různé pásy, schody, překlápěčky, jednocestná "bludiště" atp. Tak by byla škoda toho nevyužít.
Pán na Žlutém hradě

Foton

Myslím, že pokud chceš řetěz Vzorkovník -něco1-něco2-něco3-Tkadlena, tak jde vlastně o jeden modul dlouhý 1+x+1 bloků.
V rámci něho si s míčky můžeš žonglovat jak chceš. Vždy to bude bráno jako jeden nedělitelný modul.
Jestli to budeš dělat sám či v kooperaci s někým jiným už je tvoje věc.

Ale ten interface (IN) by měl být jednotný. Právě proto, aby třeba můj modul (plácnu 3 bloky dlouhý) se dal napojit na tvůj buď dopředu nebo dozadu.
Kdo chce hledá způsoby, kdo nechce hledá důvody.

Jamesek

Samo, že se můžeme domluvit tak, aby to vyšlo i s mezimoduly. Jen poznámka - čím méně modulů mezi třídíčkou a švadlenou, tím menší pravděpodobnost, že se to rozbije (stačí jen zatoulaný míček a celý nápis je v - čudu). Osobně bych to asi neriskoval. Už samotná továrna bez mezimodulů bude dost atraktivní.

milanv

Citace od: Foton kdy 14.11.2013, 15:51:36
Myslím, že pokud chceš řetěz Vzorkovník -něco1-něco2-něco3-Tkadlena, tak jde vlastně o jeden modul dlouhý 1+x+1 bloků.

To je přesně ono: podle mého názoru jsi právě touto větou přesně dokázal, že navržený standard pro nás nefunguje. Ve skutečnosti totiž říkáš, že ten standard řeší jen napojení, co se dá použít párkrát za celou sestavu a zbytek si musí řešit každý sám. Tedy ten standard nejen že tímto velmi omezuje spolupráci (musel by každý velký blok dělat jednotlivec nebo se s někým domlouvat podle jiných standardů), ale bolehlav toho chudáka, co to pak bude sestavovat z tak obrovských nedělitelných bloků, bych zažít nechtěl. Sice to bude krásně "standardní", ale tak obrovské nedělitelné bloky, že jen s obtížemi z toho půjde vůbec uzavřít okruh. A co kdyby měl ještě nějaké estetické plány?!

Nejsem génius a nemám hotové superhypermegařešení, ale snažím se včas dát podnět k debatě: pojďme se zamyslet nad tím, jak to definovat jinak, abychom pod pojmem "modul" mohli mít opravdu jednotlivé malé samostatné moduly, tak jak se rozumí po světě. Tj. např. schody, výtah, předávání mističkami, rotační výtah, pásový dopravník atp.
Pán na Žlutém hradě

milanv

Citace od: Jamesek kdy 14.11.2013, 22:19:33
Samo, že se můžeme domluvit tak, aby to vyšlo i s mezimoduly. Jen poznámka - čím méně modulů mezi třídíčkou a švadlenou, tím menší pravděpodobnost, že se to rozbije (stačí jen zatoulaný míček a celý nápis je v - čudu). Osobně bych to asi neriskoval. Už samotná továrna bez mezimodulů bude dost atraktivní.

Určitě souhlasím s opatrností, ale hlavně mezi Třídičkou a Vzorkovníkem, tedy tam kde budou dvě paralelní větve, každá s jinou barvou kuliček, by alespoň jeden "lineární" modul krásně zvýraznil efekt. (A tím i sám sebe.)  Lineárními myslím různě ozvláštněné dráhy bez hromadění míčků a jiných přeuspořádávání. Třeba cik-cak dráhy atp. Teď nemůžu najít takový krásný příklad "meandrů", kde v každém ohybu bylo kolo s pneumatikou a ta poháněla kuličky po vlnité dráze - taky ideálně bezpečné. A tak - taky podle toho co by kdo postavil a chtěl by sem dát.
Pán na Žlutém hradě

milanv

Ale hlavně nejde o mě a mou továrnu - to měl být jen příklad. Celkově mi šlo o to, aby se mohlo zapojit víc lidí (každý by mohl odladit jen malý modul, pokud by nechtěl víc) a při závěrečném sestavování byla větší volnost (spousta malých modulů, co se dají seskládat mnoha způsoby - místo 4-5 velkomodulů).

Ale zase pak je asi těžší definovat ten standard. Jde i o výšky napojení atp. Spousta toho by se dala dořešit při sestavování - dodělat pár kousků drah, co to spojí - ale asi ne všechno.
Pán na Žlutém hradě

pryb

Podobnou cik-cak potvoru mam rozpracovanou, zrovna to začlo chodit. :) Zítra to snad zpevnim a nafotim.
Aktuální projekt - třídička.
Youtube kanál

milanv

Našel jsem ty Meandry, a pro naše účely ještě lepší než ty s pneumatikami, protože nezávisí na přesné velikosti kuliček: čas 2:19-2:24 tohoto videa, kde je i více zajímavých tipů.
Pán na Žlutém hradě

Foton

Já osobně mám radši standardy (Konvence nad konfigurací).
Pokud použijeme terminologii:
Modul- mechanická soustava, která JEDNÍM způsobem posouvá kuličky odněkud někam
Blok- jednotka rozměru (hlavně délky), např 32 studů.
Továrna - soustava 1-X modulů (můžou být oddělitelné), se STANDARDNÍM vstupem a výstupem, dlouhá Y bloků.
Dílo - soustava Továren, poskládaných tak, aby tvořily uzavřený "obvod" po kterém neustále proudí spousta GB.

Tj. Továrna se může skládat z oddělitelných částí (pro převoz),může ji dělat i více lidí, ale musí se mezi sebou domlouvat. A pořadí Modulů v továrně nelze snadno měnit (kvůli rozdílným napojením).
Výhoda: autoři nejsou ničím uvnitř továrny omezováni.
Nevýhoda: stačí aby jedna část "nedorazila" a vznikají výrazné komplikace.

Naopak Dílo je vždy rozdělitelné MINIMÁLNĚ na Továrny a ty se v jeho rámci dají libovolně přehazovat (neboť mají standardizovaný vstup, výstup a délku).
Výhoda: Pokud nedorazí jedna továrna, dá se kruh uzavřít i bez ní (pokud ho netvoří jen 4 továrny).
Nevýhoda: Musí se dodržet standard. Pokud tedy Továrna potřebuje vstup ve 2 metrech nad základnou, musí si tam sama míčky dopravit ze vstupního koše.


Kdo chce hledá způsoby, kdo nechce hledá důvody.

Ondrej

Pokud budou moduly unifikovány, aby šly spojit náhodně tak bych taky jeden postavil. Napadla mě ještě jedna věc: jak s propustností míčku na modulech, pokud by byl jeden pomalý tak by se na něm míčky hromadily.

Foton

Na to je přávě to pravidlo, že Továrna musí umět zpracovat minimálně 1míček za sekundu. Je pravda že pokud by byla výrazně pomalejší než ostatní, tak by musela mít slušně velký vstupní koš. A ostatní by mlely naprázdno.
Kdo chce hledá způsoby, kdo nechce hledá důvody.

milanv

Citace od: Foton kdy 15.11.2013, 15:28:55
Já osobně mám radši standardy (Konvence nad konfigurací).
Pokud použijeme terminologii:
Modul- mechanická soustava, která JEDNÍM způsobem posouvá kuličky odněkud někam
Blok- jednotka rozměru (hlavně délky), např 32 studů.
Továrna - soustava 1-X modulů (můžou být oddělitelné), se STANDARDNÍM vstupem a výstupem, dlouhá Y bloků.
Dílo - soustava Továren, poskládaných tak, aby tvořily uzavřený "obvod" po kterém neustále proudí spousta GB.

Tj. Továrna se může skládat z oddělitelných částí (pro převoz),může ji dělat i více lidí, ale musí se mezi sebou domlouvat. A pořadí Modulů v továrně nelze snadno měnit (kvůli rozdílným napojením).

Popsal jsi to perfektně, naprostý souhlas. Do seznamu výhod a nevýhod ale právě ještě patří:

Výhoda: snadno se standard definuje, všechno složité se mlčky neřeší (fůra možností napojení modulů uvnitř továrny) - nezasekáme se týdny nad abstraktními diskusemi o standardech. (velká výhoda)

Nevýhoda: Výsledné dílo je - z pohledu standardu - z velmi malého množství kusů (Továren), takže variabilita při sestavování díla je velmi malá a s odřenýma ušima z toho bude cyklus. Nějaké vyšší ambice (estetické) budou muset pravděpodobně jít stranou zcela.

Nevýhoda: Podle standardu základní jednotka, tj. Továrna, je tak veliká, že odradí přispěvatele. Když to někoho neodradí a bude se snažit domluvit s jinými lidmi na vlastní pěst, standard mu v tom vůbec nepomůže a stejně si budou muset vymyslet nějaký způsob napojení - takže ve skutečnosti máme takový polostandard.

Když to všechno zkombinuji, vychází mi z toho

Nápad: Veliká část modulů je extrémně jednoduchých z hlediska interface: jedna řada kuliček na vstupu a jedna na výstupu. Takové moduly by mohli kostkaři dodávat i bez Továrny a daly by se pak velmi variabilně použít buď při závěrečném sestavování díla mezi Továrny nebo, když se budeme průběžně informovat tady na fóru, tak rovnou domlouvat s nějakým Továrníkem.

Jiné týmy by zároveň pracovaly na Továrnách, to se samozřejmě vůbec nevylučuje.
Pán na Žlutém hradě

peki

#54
Citace od: milanv kdy 15.11.2013, 17:52:30
...nezasekáme se týdny nad abstraktními diskusemi o standardech.....

To doufám, protože poslední příspěvky na mne začínají působit právě obráceně. Takže v diskusích o továrnách/dílnách či průmyslových zónách  ;D , bych rád zopakoval to podstatné- musí to fungovat dlouhodobě (dny) bez obsluhy.:
1) jednoduché/nekomplikované mechanismy   
2) celá smyčka musí být otestována ještě před výstavou

V rámci AFOlského společenského programu by bylo fajn poskládat nějakou "dočasnou" smyčku. Ta může být plná šílených nápadů, které budou fungovat nějakou omezenou dobu. Minimálně aby jsme stihli natočit video.   

Něco podobného jsme měli v Brně

milanv

Citace od: peki kdy 15.11.2013, 18:10:48
Takže v diskusích o továrnách/dílnách či průmyslových zónách  ;D , bych rád zopakoval to podstatné- musí to fungovat dlouhodobě (dny) bez obsluhy.

Určitě, to je potřeba obojí: domluvit se, jak může spolupracovat hodně lidí, a pak trvat na odzkoušených modulech a mít ještě dost času na otestování celku. Stejně jsem se toho nepřestal bát. Nevím zatím o nikom, kdo by provozoval GBC tak dlouho v kuse a bez údržby. Takže ani nevím, kde načerpat zkušenosti. Asi budeme první :(  Mimochodem si pořád ještě myslím, že je nesmysl nechat to běžet osm hodin denně několik měsíců. Mnohem raději bych to pouštěl v režimu orloj. Jednou za hodinu na pět minut.

Citace od: peki kdy 15.11.2013, 18:10:48
V rámci AFOlského společenského programu by bylo fajn poskládat nějakou "dočasnou" smyčku. Ta může být plná šílených nápadů, které budou fungovat nějakou omezenou dobu. Minimálně aby jsme stihli natočit video.   

Něco podobného jsme měli v Brně

Určitě, to bude fajn.
Pán na Žlutém hradě

peki

Citace od: milanv kdy 15.11.2013, 19:28:28
Mimochodem si pořád ještě myslím, že je nesmysl nechat to běžet osm hodin denně několik měsíců. Mnohem raději bych to pouštěl v režimu orloj.

Tak to také bude (zatím máme běžné časovače s krokem po 15 minutách ON/OFF), ale i tak bude údržba jednou ta týden ideálně 14 dní, takže je potřeba otestovat  jak dlouho to může běžet (test urychlit provozem bez přestávky). Letos byl castle diorámatu mlýn s motorem a fungoval (motor resp mlýn) v tomto režimu celou výstavu. Mechovy interaktivní technic modely fungovaly také nad očekávání spolehlivě. Pokud tedy nebude motor extrémně namáhán, převody se nerozlezou od sebe a  nebude hrozit zaseknutí kuličky zbývá se popasovat s hromaděním kuliček. To bych eliminoval jejich počtem na dráze (spíše nižší)

pryb

#57
Citace od: peki kdy 16.11.2013, 09:23:32
zbývá se popasovat s hromaděním kuliček. To bych eliminoval jejich počtem na dráze (spíše nižší)
To bych neviděl jako takový problém. Dlouhodobě se budou kuličky hromadit na jednom místě. Stačí, když bude mít první modul dost velký zásobník a bude nejpomalejší.
Aktuální projekt - třídička.
Youtube kanál

germik

Jen teda k tomu mlýnu - při rozebírání jsem zjistil že knoby nejsou nejlepší druh převodu - byly docela vybroušené (stále ale funkční). I další točící části byly trochu ojeté (ač to nějaká dobrá duše namazala čímž dotyčnému děkuji  ;) )
,,Dont underestimate the power od Melon!"
Moje Brickshelf galerie - http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?msearch=germik

peki

K "ojetí/opotřebování" určitě dojde, zvláště při tak intenzivním provozu (plast je plast). Podstatné je že to bylo (v tomto případě tebou) navrženo tak, že to vydrželo fungovat.