Train Workshop in Billund

Založil peki, 05.11.2009, 16:23:10

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 1 Host prohlíží toto téma.

vasek

No pro vláčkaře možná dobrý, ale má to hrozně malý krouťák. Já osobně bych ocenil nový mikromotor, ten mi dost shází.

peki

#61
Citace od: vasek kdy 04.12.2009, 07:10:16
No pro vláčkaře možná dobrý....

Jediné pozitivum oproti XL a M motoru je počet otáček.
Druhé pozitivum vůči XL motoru je velikost.

Jinak to však nic neřeší. Po cca 14 dnech marného snažení jsem pomocí PF motorů a ozubených kol nenašel lepší řešení pro malá kola než je použiti:
- vlakového IR motoru (ten se vyrábí a bude)
- PF přijímače
- PF akumulátoru
- redukčního kabelu mezi PF a 9V

pro zajímavost přikládám porovnání motorů které je na této stránce 


Woyta

#62
Citace od: vasek kdy 04.12.2009, 07:10:16
No pro vláčkaře možná dobrý, ale má to hrozně malý krouťák. Já osobně bych ocenil nový mikromotor, ten mi dost shází.
Oproti micro motoru? Prave ze bych rekl, ze lehce silnejsi.
Zprevoduj ho z 800 na 400 otacek (cili podobne jako micro) a kolikpak mame NM?
Takze mame pred s ebou motor spodobnymi vlastnostmi jako Micro.

Skoda motoru 47154.  Ten moturek mam doma a je prima. Ale moc se nerozsiril.
"Blbí maj čas si pamatovat. Chytří musí vymýšlet." Jan Werich

vasek

Citace od: Woyta kdy 04.12.2009, 15:50:31
Citace od: vasek kdy 04.12.2009, 07:10:16
No pro vláčkaře možná dobrý, ale má to hrozně malý krouťák. Já osobně bych ocenil nový mikromotor, ten mi dost shází.
Oproti micro motoru? Prave ze bych rekl, ze lehce silnejsi.
Zprevoduj ho z 600 na 400 otacek (cili podobne jako micro) a kolikpak mame NM?
Takze mame pred s ebou motor spodobnymi vlastnostmi jako Micro.

Skoda motoru 47154.  Ten moturek mam doma a je prima. Ale moc se nerozsiril.
Víš já si představuju mikromotor jako něco malýho s malým výkonem co se vejde do malého prostoru a tohle je vpodstatě m motor jen zpřevodovaný do rychla. Motůrek s rozměry 3x3x3 study by mi vyhovoval víc !

peter

Citace od: peki kdy 05.11.2009, 16:23:10Dostal jsem od Jana Beyera pozvánku na "pracovní" skupinu  Train Workshop, která bude druhý týden v prosinci.

Tak jaké jsou výsledky?
Další výtvory a informace najdete na mém webu ARTPeter.net, v galerii na Brickshelf.com a mém YouTube kanále.

dorfl

Když už se tu tak dohadujeme nad pohonem vlaků a Peki se zatím neozývá, zavadil jste někdo o toto video?

http://www.youtube.com/watch?v=Z6BfTlY4rcQ

Komentář s naměřenými hodnotami:

http://news.lugnet.com/trains/?n=30971&t=i&v=a

V diskuzi je pak zajímavý příspěvek o divokosti PF motoru 8866 nebo-li ten co je v IR vlacích v porovnání s 10153 9V motorem na  9V koleje. 8866 je zpřevodován na vyšší rychlost a menší sílu - atrakce pro děti aby jim vlak snáze vykolejil? 9V motor nemám abych porovnal vlastnosti alespoň na plastových kolejích.

http://news.lugnet.com/trains/?n=30994

Zajímavé je, že ve videu uvádí u loko 7898:
"použita nová kola z roku 2009, starší mají horší adhezi" Až budu na PaB zkusím nakoupit "čerstvá" kolečka.

peki

#66
Citace od: peter kdy 13.12.2009, 11:54:08
Tak jaké jsou výsledky?

1) Motorizace vlaků
==============
a) Malá kola

Pro použití PF motorů není žádný důvod. Řešit motorizaci pomocí stávajícího motoru, který byl použít v IR vlacích. 

Nicméně bylo by vhodné provést následující úpravy:
- možnost připojit motor přímo na akumulátor/bateri box
- minimalizovat počet a délku kabelů ( IR motor se musí nyní připojit přes převodní kabel (9V na PF)  do PF přijímače ten pak připojit na akumulátor)

b) Velká kola

Použití 1XL PF motoru nebo 2 medium PF ale je zapotřebí dodržet "doporučeny" způsob zpřevodování motoru. Nevhodné použití převodů může snížit délku jízdy vlaků až o několik hodin  ::) Použití PF motorů + konstrukce převodů není vhodná/vyhledávaná vláčkaři. Pro děti je konstrukčně komplikovaná (proto je EMERALD NIGHT +14), stavitelům 6 studivých vlaků dává minimální možnosti něco kolem XL motoru (nebo 2 medium) vytvořit.

Řešením by měl být nový motor. Měl by být dostatečně malý, silný, pomalejší otáčky (v porovnání s IR nebo 9V motorem), pohon pouze jedné osy. Ostatní kola poháněná pomocí ojnice. Ojnice tedy neplní "pouze" dekorační funkci, ale je opravdu součástí hnacího mechanismu = bude to něco z technic  :-X

2) Napájení vlaků
============
Stávající řešení pomocí akumulátoru by mělo umožnit jízdu vlaku i bez dálkového ovládání, tedy zapojit akumulátor přímo na motor, zvolit/změnit polaritu a tím směr jízdy vlaku.

Připojení PF přijímače (Receiver) jako volitelná možnost nikoliv nutnost.
Oříškem zůstává automatické dobíjení.

3) Řízení vlaků (budoucnost)
====================
Díky řadě Education WeDo™ jsou již nyní k dispozici zajímavé komponenty:
- 9581 LEGO® USB rozhraní (Hub)
- 9583 Senzor pohybu

které umožňují pomocí grafického programu počítačem přes USB rozhraní ovládat čidla a motory. Musím říci že tato řada mi úplně unikla. Když jsem viděl co to umí tak bych tím povinně vybavil všechny základní školy. Hodiny informatiky by se pak mohli stát skutečně místem kde by byla škola hrou.

Tato řada by MOHLA být doplněna o další komponenty jako např.:
- display s paměti
- zvukovou kostku s paměti (možnost nahrání zvuku)
- malou  programovatelnou řídící jednotku

Vlak(jakýkoliv model) by pak mohl být vybaven vlastní řídicí jednotkou (rozměrově menši než NTX), pomocí čidla by mohl zjistit jestli má např. zastavit. Řídicí jednotka by mohla v různých situacích spustit nějaký zvuk atd.




   

Ondrej


peki

Citace od: dorfl kdy 04.12.2009, 05:15:34
V Legu se nám objevuje nový motor, mohl by být pro vláčky zajímavější - má dvojnásobné otáčky proti PF-M motoru, rozměr 4x6 studů výška snad 3 bricky.

Tento motor je vzhledem k malé síle pro použití v nějakém modelu naprosto nevhodný. Do vlaku by se jich muselo  použít 4  :o což je ekvivalent 2 medium PF motorům nebo jednomu XL PF motoru.

Pokud se někdo ptá k čemu tedy takový motor tak je to opět k výuce LEGO® Education WeDo™.  

Ondra

#69
No jak to tak čtu tak nás čeká zajímavá budoucnost  ;D :-X .Něco tak blbuvzdorného jako 9V(Ale jeden zde potvrdil že to není blbuvzdorné  ;D ) už nikdy víckrát nebude...Chudáci děti, ti už si svůj jezdící vláček jen tak nepostaví.

Z toho mi vyplívá to, že vlaky na příští rok dostanou motor a baterii(Možná i dobíječku) a to ostaní si člověk bude muset dokoupit(Že by udělali i nějaký pack s přídavnými komponenty?).

Edit:
ten odkaz tam prostě nešlo nedat  ;D

peki

Citace od: Ondra kdy 13.12.2009, 21:56:36
Z toho mi vyplívá to, že vlaky na příští rok dostanou motor a baterii(Možná i dobíječku) a to ostaní si člověk bude muset dokoupit(Že by udělali i nějaký pack s přídavnými komponenty?).

Mi nesmíme ani naznačovat  ;D

O tom jestli má být motor součástí setu se také hodně diskutovalo. Z firemní politiky vyplývá, že pokud je vlak součástí řady city tak musí být motorizován (s minimálními náklady) ostatní je možné dokoupit.





dorfl

Citace od: peki kdy 13.12.2009, 21:54:01
Citace od: dorfl kdy 04.12.2009, 05:15:34
V Legu se nám objevuje nový motor, mohl by být pro vláčky zajímavější - má dvojnásobné otáčky proti PF-M motoru, rozměr 4x6 studů výška snad 3 bricky.

Tento motor je vzhledem k malé síle pro použití v nějakém modelu naprosto nevhodný. Do vlaku by se jich muselo  použít 4  :o což je ekvivalent 2 medium PF motorům nebo jednomu XL PF motoru.

Pokud se někdo ptá k čemu tedy takový motor tak je to opět k výuce LEGO® Education WeDo™.  

Vím kam patří, má fungovat jako generátor na větrné elektrárně. Ale nezatracoval bych ho tak rychle - tedy pokud už to někdo nevyzkoušel. Pokud ho nechci spojit s velkými koly ale malými, tak je to 2,8 Nm 9V vlakového motoru proti 4,5 Nm tohoto nového 4 study širokého motoru. Ano četl jsem, že na malá kola patří IR motor, ale pokud ho nebudu chtít použít, mohla by to být alternativa. Druhá věc je samozřejmě jestli bude prodáván je v edu tak ho těžko potkáme...

peki

Citace od: dorfl kdy 13.12.2009, 22:22:25
Ale nezatracoval bych ho tak rychle - tedy pokud už to někdo nevyzkoušel.
Druhá věc je samozřejmě jestli bude prodáván je v edu tak ho těžko potkáme...

1) Vyzkoušeno, resp. doporučení přímo od techniků z LEGa tento motor na pohon opravdu NE
2) ano EDU tam je jeho místo

Mimo jiné všem chybí mikromotor tedy něco co je rozměrem někde okolo 2x2x2 studů

Ondra

Citace od: peki kdy 13.12.2009, 22:03:25
Citace od: Ondra kdy 13.12.2009, 21:56:36
Z toho mi vyplívá to, že vlaky na příští rok dostanou motor a baterii(Možná i dobíječku) a to ostaní si člověk bude muset dokoupit(Že by udělali i nějaký pack s přídavnými komponenty?).

Mi nesmíme ani naznačovat  ;D

O tom jestli má být motor součástí setu se také hodně diskutovalo. Z firemní politiky vyplývá, že pokud je vlak součástí řady city tak musí být motorizován (s minimálními náklady) ostatní je možné dokoupit.





;D No to snad nemysleli ani v žertu  :P .

Možná se budu opakovat, ale tenhle systém bude v masovém podání propadák.Rodičům se nebude chtít investovat další tisíce, aby vlak který už tak stál tak velkou částku, šel nějak rozumně ovládat.Děti zase zamrzí, krom toho ovládání, že si nebudou moct postavit vlak podle sebe.Jeden velký začarovaný kruh...Nevím co tím chce lego dosáhnout, měl jsem zato že chtějí udělat vlaky co nejvíce jednoduché jak konstrukčne, tak na ovládání.Nadávalo se na RC vlaky, ale ješte na ten systém bude mnoho z nás rádo vzpomínat...

No holt playmobil to jistí  >:D .

otaznik

Citace od: Ondra kdy 13.12.2009, 22:46:59


No holt playmobil to jistí  >:D .
No, z toho si také moc věcí nepostavíš.  :P

Ale jinak je to i z mého pohledu krok vzad. Když kupuju set s vlakem, vagony a kolejemi, tak chci, abych to postavil a mohl v klidu jezdit, ne abych musel shánět informace o tom, co k tomu mám dokoupit, aby to fungovalo, tak jak má.
Dodnes nechápu, proč odešli od 9V - 15 let vyzkoušený, funkční, oblíbený systém.  ???

Honzik

Souhlasím s tím, že přestat vyrábět 9V byla obrovská chyba, ale pokud nepříjde TLC rychle s nějakým opravdu dobrým a časově stálým řešením, tak spoustu lidí vlaky prostě zavrhne. Nejhorší mě příjde oddělování vlaků a motorizačních sad, jelikož co z toho, že člověk koupí v ČR vlak (např. 10194) když pak nesežene motorizační set. Pěvně doufám, že v TLC nejsou hloupí a dobře si uvědomují nedořešenou otázku vlaků.


dorfl

Citace od: otaznik kdy 13.12.2009, 22:56:42
Dodnes nechápu, proč odešli od 9V - 15 let vyzkoušený, funkční, oblíbený systém.  ???

V diskuzi o 4 nových setech v roce 2010 se k tomu také fanoušci vrací:

http://www.eurobricks.com/forum/index.php?showtopic=36203&st=30

jeden z uživatelů píše (post 32):

The actual issue was not the mold that molded the plastic portion of the track. It was the machine that crimped the metal rails to the plastic track. That was the machine that broke and the one that was deemed to expensive to fix.

Někdo v předchozím příspěvku na eurobricks psal že se rozbila forma na lisování plastové části 9V kolejí, uživatel v příspěvku 32 to vyvrací s tím, že se rozbila mašina která nasazovala na plastový výlisek kovou část 9V koleje. V danou chvíli Lego nemělo prachy na opravu tohoto stroje.

Nevím jestli to tu někdy zaznělo a jestli to je pravda :)

peki

Citace od: Honzik kdy 13.12.2009, 23:22:11
Nejhorší mě příjde oddělování vlaků a motorizačních sad, jelikož co z toho, že člověk koupí v ČR vlak (např. 10194) když pak nesežene motorizační set.

Pokud bude vlak v řadě City tak bude obsahovat motor a napájeni = bude moc jezdit. Když bude chtít někdo udělat upgrade na dálkové ovládání bude muset (alespoň podle toho co říkali) dokoupit přijímač a vysílač. Na druhou stranu opravdu osobně netoužím mít u každého setu sadu na dálkové ovládání.

Nechci se nijak zastávat nového akumulátoru, ale nechal si někdo doma jezdit vlak napájený tímto akumulátorem? Jak dlouho vydržel jezdit? Měl by vydržet 2 hodiny, protože pak se sám vypne ??? LEGo je hračka určená dětem. To že jednou za rok potřebujeme aby nám na výstavě vlaky jezdili nepřetržitě je jak řekli cituji :"To je opravdu zajímavé"  :-X  ale ani 7 dalších AFOLů tímto způsobem výstavy nedělá  ???

Cílem LEGa je udělalt vlaky zajímavější, proto se zaměřili na možnosti dálkového řízení vlaků. Zase je na to potřeba dívat se očima dětí, ne AFOlskýma, protože jak řekli cituji :"LEGo vlaky nebudou nikdy modelovou železnicí". De o to kde je ta správná hranice. Motorizace vlaku pomoci PF motoru je podle mne za touto hranicí (A LEGo to také uznalo). Motorizace výhybky pomocí PF/nebo jiného motoru je dle LEGa OK a speciální řízená výhybka není na pořadu dne, přesto že by se mi líbila.   

vasek

Citace od: peki kdy 13.12.2009, 22:28:57

Mimo jiné všem chybí mikromotor tedy něco co je rozměrem někde okolo 2x2x2 studů

to Peki - a zazněla nějaká informace, že by se měl mikromotor objevit ? Nebo to bylo pouze konstatování AFOLů, že chybí a reakce od TLC žádná ?

peki

Citace od: vasek kdy 14.12.2009, 09:10:37
to Peki - a zazněla nějaká informace, že by se měl mikromotor objevit ? Nebo to bylo pouze konstatování AFOLů, že chybí a reakce od TLC žádná ?

Bylo to taková "tvůrčí diskuse" o tom co a proč by mělo být. U některých věcí nám bylo vysvětleno proč nebudou, jiné věci jako např mikromotor půjdou do dalšího (interního) kola.   Věcí které ještě nejsou na 100 procent rozhodnuté je mnoho. Bude záležet na tom jak vývojáři budou schopni dobře argumentovat a získat vedení společnosti pro tyto nové komponenty. Druhou věci je v jakém pořadí pak budou novinky vznikat.

vasek

#80
Citace od: peki kdy 14.12.2009, 09:18:01
Citace od: vasek kdy 14.12.2009, 09:10:37
to Peki - a zazněla nějaká informace, že by se měl mikromotor objevit ? Nebo to bylo pouze konstatování AFOLů, že chybí a reakce od TLC žádná ?

Bylo to taková "tvůrčí diskuse" o tom co a proč by mělo být. U některých věcí nám bylo vysvětleno proč nebudou, jiné věci jako např mikromotor půjdou do dalšího (interního) kola.   Věcí které ještě nejsou na 100 procent rozhodnuté je mnoho. Bude záležet na tom jak vývojáři budou schopni dobře argumentovat a získat vedení společnosti pro tyto nové komponenty. Druhou věci je v jakém pořadí pak budou novinky vznikat.
Díky za info. Vím, že jste řešili problémy okolo vlaků, ale nemáš nějaké jiné informace které by byly zajímavé pro fanoušky technic ? Pro mne je třeba zajímavá řídící jednotka, netušíš zda bude programovatelná (ev. ovladatelná) pouze dotykově nebo přes USB a nebo i pomocí bluetooth ? A určitě je toho více.

peki

Citace od: vasek kdy 14.12.2009, 09:26:06
Díky za info. Vím, že jste řešili problémy okolo vlaků, ale nemáš nějaké jiné informace které by byly zajímavé pro fanoušky technic ? Pro mne je třeba zajímavá řídící jednotka, netušíš zda bude programovatelná (ev. ovladatelná) pouze dotikově nebo přes USB a nebo i pomocí bluetooth ? A určitě je toho více.

Řídicí jednotka by mohla být (zatím není) malá krabička do které se přes USB hub (ten již existuje v řadě WEDo) z PC nahraje program, Koska program udrží i po vypnutí. Koska by měla nějaké vstupy/výstupy jako RXC/NTX. Čím by se lišila je malý rozměr, který by umožnil jí lépe dát do modelů (i vlaků). 

Idea je taková udělat vedle řady NTX, která je šitá více na robotizaci, v rámci řady WeDo něco co je malé, programovatelné a univerzální.

Papiňák

Citace od: peki kdy 14.12.2009, 09:02:14

Cílem LEGa je udělalt vlaky zajímavější, proto se zaměřili na možnosti dálkového řízení vlaků. Zase je na to potřeba dívat se očima dětí, ne AFOlskýma, protože jak řekli cituji :"LEGo vlaky nebudou nikdy modelovou železnicí". De o to kde je ta správná hranice. Motorizace vlaku pomoci PF motoru je podle mne za touto hranicí (A LEGo to také uznalo). Motorizace výhybky pomocí PF/nebo jiného motoru je dle LEGa OK a speciální řízená výhybka není na pořadu dne, přesto že by se mi líbila.   


Když nad tím tak přemýšlím, pro lego vlaky by asi bylo ideální zkombinovat starý 9V systém s PF - v kolejích by bylo stálých 9V, kterými by byl pomocí sběracího podvozku (to, co má Mirek na vagóncích v "kolejiště na půdě") napájen PF přijímač a výstup z něj by byl na RC train motor. Díky tomu by se dalo ovládat více vlaků na jedné koleji, vlaky by mohly jezdit neomezeně dlouho, v lokomotivě by se uvolnilo místo zabrané baterií(a snížila se i cena) a jako bonus by bylo možné osvětlení vagónů... Myslím, že toto řešení by vyhovělo jak dětem, tak AFOLům, co myslíte?

mirek

Papiňáku, tuto myšlenku nosím v hlavě už nějaký pátek.  Čekám, až budu mít "očesaný" motorek
z výlohy, který použiji jako sběrač 9V.
Posílám nákras.

peki

Citace od: Papiňák kdy 22.12.2009, 00:22:36
Když nad tím tak přemýšlím, pro lego vlaky by asi bylo ideální zkombinovat starý 9V systém s PF -... Myslím, že toto řešení by vyhovělo jak dětem, tak AFOLům, co myslíte?

Ano to by bylo ideální. "Nový" 9V motor by fungoval jako sběrač, proud by šel napřed do přijímače/řídicí jednotky a z přijímače/řídicí jednotky do motoru. Motor by tedy nebyl přímo napájen z kolejí.  Mám také v plánu jako Mirek něco takového vyrobit.

Zatím však bohužel nic nenasvědčuje tomu, že by byť v hodně vzdálené budoucnosti LEGo uvažovalo o návratu kovových kolejí. Ptáte se proč? AFOLové jsou sice vnímáni jako důležitá skupina, ale LEGo je pořád primárně hračka pro děti. V ostatních hračkách jsou taky baterky  :-X

Na BS je zde ukázáno jak vyřešit nabíjení akumulátoru. Třeba tudy povede cesta jak oba světy  (9V a IR/PF ?)zase přiblížit nebo spojit.

Papiňák

#85
Citace od: peki kdy 22.12.2009, 09:45:49
...ale LEGo je pořád primárně hračka pro děti. V ostatních hračkách jsou taky baterky  :-X

V tom, že je lego po děti, neni důvod k bateriovému provozu. Nevím jak vás, ale mě jako dítě nebavilo pořád měnit nebo nabíjet baterky, abych si mohl chvilku hrát. A rodiče nebavilo kupovat baterky, není to zrovna levná záležitost, proto myslím, že i pro děti (nebo spíš pro jejich rodiče) by to bylo přijatelnější.

2 Mirek: a co na vyzkoušení použít sběrací podvozek z osvětlených vagónů? Ale asi budeš muset dát před přijímač můstkový usměrňovač, aby nezáleželo na otočení lokomotivy na kolejišti.

Ideální by asi bylo nacpat sběrač (včetně usměrňovače) do jediné nápravy (http://peeron.com/inv/parts/2878), pak by bylo možné udělat dvounápravové vagony i lokomotivy.
Jediná nevýhoda by byla nemožnost výroby dvoumotorové lokomotivy - to by vyřešil "nový 9V motor", který popisuje Peki. U toho motoru by byla možná i kompaktibilita se starým 9V, stačil by přepínač, který odpojí usměrňovač a pustí napětí z kolejí přímo do motoru.

tomik13

když se tady bavíte o napájení z kolejí proč to neudělat jako u autodráhy

Colonel32

Citace od: tomik13 kdy 23.12.2009, 17:45:35
když se tady bavíte o napájení z kolejí proč to neudělat jako u autodráhy

LOL, 12V už je out dobrejch 20 let  ;D

Jamesek

Citace od: Colonel32 kdy 23.12.2009, 19:03:14
Citace od: tomik13 kdy 23.12.2009, 17:45:35
když se tady bavíte o napájení z kolejí proč to neudělat jako u autodráhy

LOL, 12V už je out dobrejch 20 let  ;D
Třeba myslel 9V ;)

Woyta

JJ autodrahy byli na 9v ale dali se overvoltovat na 12v.
Jinak k tomu napajeni z koleji. Nezapomente na uspernovaci mustek pomoci SMD diod at to neni zavisle na polarite a neuskvarite si prijimace.
"Blbí maj čas si pamatovat. Chytří musí vymýšlet." Jan Werich