(vlastní) Fandovo kolejové dopravní prostředky atd. (POZOR: vč. NON LEGO dílů)

Založil fanda, 18.12.2017, 04:08:39

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 1 Host prohlíží toto téma.

fanda

Zdravím všechny příznivce kolejového světa z Lega.

V tomto vlákně budu tedy představovat postupně mé VLASTNÍ výtvory (otázka je vždy, do jaké míry jsou mé vlastní ;-)
Tyto jsou samozřejmě inspirované fotografiemi z netu, někdy dokonce publikovanými návody i reálnými modely mých předchůdců a pak v neposlední řadě skutečnými dnešními či historickými vozidly a stavbami (především z prostředí ČSD a ČD). Ale mé jsou většinou nakonec trošku jiné, hlavně uvnitř (protože vnější tvar je víceméně daný skutečným objektem).

U mých modelů kladu důraz PŘEDEVŠÍM na:

- pevnost (doslova blbuvzdornost)
- měřítko (zachování proporcí dle skutečnosti)
- jízdní vlastnosti (v neposlední řadě)
- PURE LEGO řešení - na případné vyjímky jako kola BBB, S-brick, Buwizz, PFx a pod., včas upozorním.

ad pevnost)
Mám zatím 3 vnuky kluky (6,5, 4,5 a 2 roky) a i když jsou nadprůměrně citliví a opatrní (vycepovaní) (ti dva starší mají přístup ke VŠEM mým modelům), tak nemohu stavět, jako někteří prezentují na netu. Myslím situaci, kdy model skoro nelze uchopit, nebo dokonce ani postavit, podle jejich návodu, neboť po zatlačení na nesprávné místo, se model celý zhroutí, jak je přeSNOTován. Vzorově přesnotován je například překrásný model německé lok. BR 80 od AFOLa Holger Matthes. http://www.holgermatthes.de/bricks/en/br80.php
Zpočátku jsem byl naivní a myslel si, že podle těchto dokonalých návodů postavím model za pár hodin, ale po neustálém přepracovávání směrem k větší pevnosti, jsou z toho dny až týdny...

Snažím se používat SNOT nejen kvůli designu, ale v neposlední řadě i pro zpevnění modelu (jako vzorový příklad mohou posloužit např. Jacobsovy podvozky od J. Berarda v expresu Horizon či můj samovýsypný vůz St 7)!!!

ad měřítko)
Rozměry a měřítka v jednotlivých osách u všech vozidel doplním později. V principu platí skoro u všech mých modelů toto: vezmeme-li výšku za správnou, tak délka je většinou o malinko menší, než by měla být a šířka je většinou katastrofálně menší.

Příklad: za základ jsem kdysi vzal vůz Falls/Wap světle šedý, který má nahoře staré Slope, tehdy jediné dostupné na vrchu bez studů. Výška, ale i délka (násypka musela být dělitelná šesti), tím byla prakticky daná, měl-li trochu vypadat.
A jak je vidět z tabulky, vezmeme-li za základ výšku modelu, tak je délka o něco menší, než by měla být, je tedy zkrácený, ale co je horší, je výrazně zůžený. Každopádně není širší ani vyšší než některé modely TLG, např. cisterna 10016, Caboose 10014 apod. A k ostatním vlakům TLG ještě jakžtakž pasuje.

A to vůbec neberu za základní rozměr rozchod kolejí, pak by šířka vycházela klidně na 10 studů (podle toho, co kdo považuje za rozchod, vezmeme-li v úvahu extrémní tloušťku legových kol).

Vzpomínám si, jak jsem měl kdysi v H0 nákladní vozy ROLA od Fleischmann v měřítku 1:87 a k tomu hrozně vzácný doprovodný lehátkový vůz pro řidiče od ROCO také 1:87, protože Fleischmann vyráběl zkrácený, myslím, že 1:100, což se mi tenkrát strašně nelíbilo. No dneska mi v legu nevadí horší prasárny - líbí se mi i hubený Horizon ;-)

---
Bohužel musím každý model postavit i s kopií, abychom ho měli na hraní i současné dlouhodobé vystavování pro kostky.org. A věřte, že to vyčerpává zásoby kostek až do záporných čísel - biologové tomu říkají kanibalizace (nové modely požírají kostky z již hotových ;-)

---
Hned na začátku musím uvést na pravou míru stav mého kolejiva, jelikož tovární považuju na některých místech za nepoužitelné. Jedná se o:

- PURE LEGO - všechny oblouky s radiussem 40 stud (které ale máme jen na části zhlaví a na lokální trati), rovinky a výhybky jsou klasické kovové 9V.

- USED LEGO - např. spojení mezi 2 paralelními kolejemi tvořím pomocí klasických plast. vyhýbek, jen malinko upravených (vlastně jen zkrácených), dále všechny vyrovnávací koleje jsou zatím plastové, modelářskými technikami upravené. Zde mě (v tom mi vnuci ještě dlouho nepomohou) čeká překlopení do 9V kovu (takže zatím jezdíme jen na aku. + infačervené ovl. (LEGO) a rádiové ovládání (S-brick a Buwizz na cestě).

- NON LEGO řešení - oblouky na hlavní dvoukolejné trati s poloměrem 104 a 88 stud (dosud jsou z LEGO flexi koleji) budou nejspíš PECO kolejnice z Pakfongu s černými plast. uchycovadly a DG LEGO Plate 2x8 - vypadá to hodně podobné Legu - už mám 1. čtvrtkruh rad. 104 stud a jsem nadmíru spokojen, jen je to trochu pracné. Nedávno Pekiho napadlo kouknout na ME-MODELS a podívejme, v prosinci 2016 z nich vypadly kovové oblouky rad. 104 a 88 stud. Bylo by to sice dražší, ale méně pracné, tak ještě uvidím.

fanda

#1
Předělaná kopie podle fotek z netu směrem ke skutečnosti. Model mého předchůdce z Lausitz
http://lego.startrekfilmer.de/gueterwagen.html
považuju za dost dokonalý, já jsem v zásadě jen změnil úhel spodní části stojky, podpírající vanu na konci a celou nástavbu zapustil o 1 Plate níž do rámu, aby nebyl tak vysoký. Rozšířil jsem výsypky a vrchní část vany jsem předělal na Slope. Myslím, že to teď víc odpovídá skutečnosti.

Vozy dosud vozí (minimálně v bývalém Českoslovenku) štěrk.

Foto doplním (stan už mám ;-)
Zde provizorní foto:

fanda

Našel jsem na netu jediného předchůdce, domnívám se, že s funkčním vyprazdňováním, avšak za cenu šílené změny proporcí (jako když si žena stáhne násilím přehnaně pas korzetem). A tudy jsem jít nechtěl. Jedná se o vůž na přepravu štěrku (ten je těžký a vůz má jen 2 nápravy, proto je tak krátký).

Nejvíc si u mého řešení vážím svislých nosníků, které pomocí SNOTu spevňují neuvěřitelně doslova celý vůz. Šlo by s ním házet mezi 2 AFOLy (avšak né jako při házené ;-)

Skutečný vůz byl zachován (restaurován) snad jediný v ČR a nalézá se v muzeu v Zubrnicích (v létě 2017 stál ve Velkém Březně) a na Slovensku v Bratislavě. Jedná se o německé kořistní vozy, které u nás po válce zůstaly v počtu desítek kusů. Vyroben byl v roce 1931 vagónkou v Aachenu.

fanda

#3
Žádného předchůdce, který by napodoboval vůz československé výroby (a dodnes jezdící masivně v ČR a Slovensku), jsem na netu nenašel. Většina sypáků (pro lehčí substráty jako uhlí) z Lega, jsou podle německé předlohy.

fanda

Zdálky vypadají stejně jako sv. šedý, ale konstrukce je dost jiná - neexistují totiž kostky ve správných barvách.

fanda

#5
Jedná se o porevoluční vozy na dopravu obilnin a zrní (je lehké, proto ta šílená délka), vyrobené v Lounech pro českého dopravce. Taktéž jsem na netu žádného předchůdce modelu nenašel. Hmotnost má cca 900 g. Po orig. LEGO kolejivu jezdí bez problému, ale u mé jedné upravené výhybky (kde je oblouk na obě strany od jazyků), jsem musel vyndat přestavovací páku, která kolidovala s ovládáním brzdy pod rámem vozu.

fanda

#6
Na to, jak je dlouhý, je poměrně tuhý, s perfektními jízdními vlastnostmi (jako vetšina 4 nápravových vozů). Pro kompatibilitu s orig. LEGO kolejivem platí to samé, jako u Tadgnss.
Jedná se o vůz dosud v býv. Československu hojně používaný.

fanda

#7
Bylo to mé první dvounápravové vozidlo, kde jsem musel použít otočné jednonápravové podvozky. Po mnoha pokusech jsem našel to správné řešení s dokonalými jízdními vlastnostmi (s NON LEGO gumičkou ;-) Největším oříškem bylo upevnění bedny na klanice pod rám vozu, aby nekolidovala s mechanismem otočných podvozků. A samozřejmě oplen by měl být v nepoužitém stavu rozložený uprostřed vozu, a klanice v bedně.
Skutečné vozy se už nepoužívají.
---
Jelikož jsem měl 2 oplenové a žádný plošinový, tak jsem jeden předělal na plošinový.

První oplenový má předělán oplen na rozložený a je rozšířen na 8+ studů, vylepšeny jsou stupačky.

Aktuální foto bude s novým foťákem.

fanda

#8
Toto byla má černá můra, co se týče konstrukce pojezdu (podobně jako mě čeká osobní Rybák). Je totiž neskutečně dlouhý. Vyřešit Otdr byla proti tomu hračka. Nakonec jsem to úspěšně završil - při jízdě uvnitř taženého vlaku s ním nejsou problémy.
Mám pocit, že skutečný se donedávna používal, či možná používá.

fanda

#9
Ve dvacátém století jeden z nejpoužívanějších vozů v celé Evropě. Vždy jsem žárlil na sporadicky se vyskytující kryté vozy s modelově znázorněnými prkny a na ně kolmými železnými nosníky. Když konečně v roce 2017 vypustilo Lego poslední potřebné hnědé kostky, tak už mě nic nezastavilo. Tento vůz je neskutečně plný kostek. V době stavby to byl můj nejtěžší oříšek (spolu s motorovým M 152). Ještě není hotový spodek - stupátko pro nastupování dovnitř atd.
Několik těchto skutečných vozů je u nás vzorně restaurováno.

fanda

Po obyčejné Zetce samozřejmě musela následovat verze brzdařská, kvůli které jsem tu původní musel celou překopat a použít 1-nápravové otočné podvozky - 2 study na budku už jsou pro 2-osý vůz příliš. Perličkou je poloha kostek - nejvíc jich je studem dolů a pak studem na bok. Studem nahoru je prakticky jen střecha ;-) Je zde také velké množství Techniku a skoro žádný vzduch. Jízdní vlastnosti jsou perfektní. Ještě není hotový spodek - stupátko pro nastupování dovnitř atd.
Myslím, že skutečné vozy s brzdařskou budkou se rušily po zavedení průběžné brzdy dřív, než vozy bez budky.

fanda

#11
Mohla by to být i např. naše posunovací a vlečková 323.0 = 1435 CP 600.

Podle dokonalého návodu od AFOLa Holger Matthes. Bohužel jsem ji musel značne předělat=zpevnit. Podle jeho návodu totiž nešla prakticky ani postavit, natož provozovat dětmi.
http://www.holgermatthes.de/bricks/en/br80.php
Infračervený PF přijímač, lithiový PF BB, PF M-motor a BBB Medium kola. Plánuju ji vybavit S-brick, kvůli lepšímu příjmu rádiového signálu a 4 výstupům na realističtější ovládání světel - kluci milují svícení, ale vypadá blbě, když táhne vlak a svítí při tom dozadu na 1. vagon ;-) Ale nejsou lidi na rekonstrukci.
Legová PF LED světla jsou natřená černou lihovou fixou, protože předtím ošklivě prosvítala a byl jsem línej je oblepovat černýma samolepkama. Kupodivu jedna vrstva lihové fixy už neprosvítá a jde to beze zbytku smýt lihem i po několika měsících. Také uvažuju o PFx brick kvůli lepším světlům a zvuku, ale čekal jsem, až dodělají radiový příjem a teď zas nějak přestávám stíhat.

fanda

#12
Začala jezdit perfektně na S-brick a na maličký stařičký BB na 9V aku a PF M-motor. Samozřejmě to je neúnosné kvůli spotřebě (vzhledem ke sklonům na naší lokálce) a také kvůli složitému rozebírání celé lok. při vyjímání akumulátoru z BB. Doufám, že to vyřeší BUWIZZ, který je na cestě.
Trochu moc velká jsou Medium BBB kola, ale menší z principu nelze vyrobit, co se dá dělat.
Non LEGO je nejvzdálenější spojnice od parního stroje - tu jsem vysoustružil (pomocí vrtačky a jehlových pilníků) během pár minut  z plastové (údajně laminátové) tyčky, zakoupené u Pecka modeláře (kterou strkám do delších origo legových trubiček, aby byly dokonale rovné). TLG bohužel dělá(lo) nejkratší 4 study a zde je potřeba 3 study (Technic, Flex Cable (Stud Measure) 4L).
Co se mi na této mašině nelíbí, jsou parní stroje, ale nic modelovějšího a přitom funkčního mě stále nenapadá.
Je jich v bývalém Československu nejvíce provozních, ze všech parních lokomotiv a přitom jsou nejstarší.
---
S-brick a maličký stařičký BB na 9V aku byl vyměněn za BUWIZZ a teď to nemá chybu.

Nedávno byla doplněna dřevěná bedna na uhlí před topičem.

fanda

S-brick, lithiový PF BB, PF L-motor. Jízdní vlastnosti jsou dokonalé, adheze obrovská i díky přídavným závažím z olova (největší problém je sehnat olovo kvůli zatraceným levičákům ;-)
S bočními okny a dveřmi si ještě pohraju, aby vypadaly co nejvěrohodněji. A musím dodělat ohnuté zábradlí na boku, pomocí vařící vody a kovového drátu uvnitř legove trubičky by to mělo jít, ale bude to asi zase spousta pokusů a omylů (slepých cest) jako vždy, tak to zatím úspěšně odkládám.
Dodnes používaná na nádražích, v depech a vlečkách. Zkoušela se i na traťovou službu, dokonce i osobní.

fanda

Brzy mi došlo, že mám vnuků víc a chtějí vždy stejné mašiny (na zabití ;-)

fanda

Pouze maketa připravená k motorizaci. Má zatím sloužit na neobsluhované výstavy (jen elektronika by stála cca 4k).

hobby

Človvěče Fando, vidím, že v noci jsi nemohl spát a tak si píšeš deník rovnou na legofórum. Ale nemáš tu jedinou fotku, tak kde jsou ty MOCy? V poslední době vůbec se tu hlavně kecá a výtvory až na výjimky žádné  >:D

fanda

Přidal jsem nouzové fotky (aby hobby neměl problém ;-) a abych se v tom už i já sám orientoval).

Kvalitní foťák za 24k mi ukradli před pár lety spoluobčané při nezvané noční návštěvě mé firmy. Byl to těžký Olympus a nečekal jsem, že ještě někdy budu nucen vytvářet kvalitní fotky, tak jsem to moc neřešil. Pak jsem se po třetí v životě zamiloval do Lega, ale dlouho jsem neměl nic, co by stálo za focení.  Každopádně už mám stan, 2 reflektory 500W, stativ a levný tel. Což je k ničemu, takže musím koupit další foťák. Takže vydržte.

Dnes mi prišli BUWIZZy, tak je příští rok narvu do Prasátka a Kafemlejnku ;-)

peki

#18
Citace od: fandadolega kdy 18.12.2017, 04:28:52
Ve dvacátém století jeden z nejpoužívanějších vozů v celé Evropě. Vždy jsem žárlil na sporadicky se vyskytující kryté vozy s modelově znázorněnými prkny a na ně kolmými železnými nosníky.
To je hotová exploze Moc  >:D
Je to parádní.
Zajímá mne detail tohoto vagonu  :o

Robkteryten


hobby

No, to už je´jiná´. Rád jsem se podíval. Ty malé "LEGO" lokomotivy ("lego" je přezdívka od železničářů) jsou opravdu výborné; napřed jsem myslel, že koukám na modelovku od ETS - jednu takovou mám totiž doma. Ty vagony jsou také dobré 8)

davroman

Náš BL shop TDH Bricks: https://store.bricklink.com/TDH_Bricks

sohibil

Citace od: fandadolega kdy 18.12.2017, 04:35:34
Podle dokonalého návodu od AFOLa Holger Matthes. Bohužel jsem ji musel značne předělat=zpevnit. Podle jeho návodu totiž nešla prakticky ani postavit, natož provozovat dětmi.
http://www.holgermatthes.de/bricks/en/br80.php
Infračervený PF přijímač, lithiový PF BB, PF M-motor a BBB Medium kola. Plánuju ji vybavit S-brick, kvůli lepšímu příjmu rádiového signálu a 4 výstupům na realističtější ovládání světel - kluci milují svícení, ale vypadá blbě, když táhne vlak a svítí při tom dozadu na 1. vagon ;-) Ale nejsou lidi na rekonstrukci.
Legová PF LED světla jsou natřená černou lihovou fixou, protože předtím ošklivě prosvítala a byl jsem línej je oblepovat černýma samolepkama. Kupodivu jedna vrstva lihové fixy už neprosvítá a jde to beze zbytku smýt lihem i po několika měsících. Také uvažuju o PFx brick kvůli lepším světlům a zvuku, ale čekal jsem, až dodělají radiový příjem a teď zas nějak přestávám stíhat.
Snáď 20-ročný H0 model tejto mašiny mám stále doma ako relikviu (žiaľ v dezolátnom stave). Normálne si ma potešil.

Inak nemecké parné mašiny sa vyznačovali výrazným červeným podvozkom. V tomto prípade to nešlo aspoň čiastočne?
Nečakajte odo mňa chválu, z toho je len stagnácia.
Čakajte dotazy na techniku stavby a kritiku. Jedine to posúva vpred.

fanda

#23
Citace od: sohibil kdy 21.12.2017, 21:49:53

Inak nemecké parné mašiny sa vyznačovali výrazným červeným podvozkom. V tomto prípade to nešlo aspoň čiastočne?

Tvá otázka je správná, jen všechny odpovědi jsou špatné :-(

Hlavní důvod mého černého provedení je to, že jsem v ní viděl klasickou českou vlečkovou posunovačku, které byly většinou celé černé. Můj brácha ajzbon tvrdí, že i barevné české mašiny (např. Papoušek) se vracely z oprav většinou celé černé.

Vedlejší důvod byl, že jsem zrovna neměl doma červená BBB kola.

Až jsem později pochopil (když se vnuci prali jak psi vždy o stejná vozidla a také kvůli výstavám), že musím mít vše v kopii (chci-li si zachovat zbytky duševního zdraví), nastala znovu otázka červeného spodku. Jenže Lego nemá vhodné kostky v červené. Možná špatná řešení, která mě napadají jsou tato:

1) nechat ojnici černou
2) nastříkat ojnici na červeno
3) použít světle šedou ojnici
4) sestavit ojnici z flexi materiálu a červené Hose Rigid 3mm - ale byla by výrazně tenčí, než spojnice, což je hnusné
5) sestavit ojnici i spojnice z flexi materiálu a červené Hose Rigid 3mm, jako jsem to udělal u Kafemlejnka - jen se pak musí vyrobit USED spojnice 3L dlouhe.

A ted babo raď ;-)
Je třeba si uvědomit, že BR80 měla skutečně ojnici sahající od křižáku až na třetí nápravu, viz foto:

fanda

Citace od: peki kdy 20.12.2017, 05:39:54
Zajímá mne detail tohoto vagonu  :o

Lepší foto zatím nejsem schopen pořídit:

sohibil

Tak tá čierna ojnica by nebola až taká tragédia.

Inak zabudol so pochváliť VAP-ky (alebo je to s W?) tie sa ti naozaj podarili.
Nečakajte odo mňa chválu, z toho je len stagnácia.
Čakajte dotazy na techniku stavby a kritiku. Jedine to posúva vpred.

fanda

Vychází z mého "(vlastní) vůz 2-osý nákladní oplenový Otdr hnědý" a je rozšířen na 8+ studů pro vozbu traktorů 7634, vylepšeny jsou stupačky.

Aktuální foto bude s novým foťákem.

fanda

#27
Od mého modelu "(vlastní) vůz 2-osý n. krytý "Zetka" s brzd. budkou tmavě šedý, hnědý a bílý" se liší prakticky jen
- menší vzdáleností dvojkolí od konce skříně vozu
- střechou s menším poloměrem zakřivení
- brzdařskou budkou
- úhlopříčnými vzpěrami u dveří.

Skutečný vůz Zr s budkou má dvojkolí na straně budky dál od středu skříně než to druhé, narozdíl od vozu Z, to zatím neumím, protože drhnou study držáku dvojkolí o tile, znázorňující svislé kovové nosníky, neboť podvozky už musí být otočné.
Střecha se study je sice nemodelová, ale aspoň je kazdému jasné, že nejde o model v HO ;-)
Největším oříškem bylo spojení budky se zbytkem vozu a vůbec budka s táhlem k brzdovému systemu bylo dobré cvičení pro můj starý mozek :-)
Úhlopříčné vzpěry z legových trubiček obsahují jediný NON-LEGO díl - nit. Pravděpodobně by šel použít i nejtenčí lego provázek a možná s ním bude i menší piplačka.

Aktuální foto bude s novým foťákem.

fanda

Od mého modelu "(vlastní) vůz 2-osý nákladní krytý Zr s brzdařskou budkou hnědý" se liší prakticky jen
- prodloužením krajních článků skříně z 2 na 3 study
- jinou brzdařskou budkou
- úhlopříčnými vzpěrami až na konci skříně.

Byl to nejrozšířenější nákladní vůz na našem území po válce. Výroba probíhala v letech 1946 až 1948. Za tuto dobu bylo vyrobeno v našich vagónkách 11400 vozů. Zavřené vozy této konstrukce byly exportovány v počtu 2330 do západního Německa, 658 do Turecka, 550 do Holandska. Další vozy řady Zsr v různých úpravách byly dodány tehdy ještě soukromým podnikům. Řada Zsr tak ve výrobě překročila 15 tisíc kusů!!!

Podvozková část se shodovala s uhlákem Vtr/Vsr.

Aktuální foto bude s novým foťákem.

fanda

#29
Ten se liší od všech mých zatím postavených krytých vozů především tím, že svislé Tile (napodobující svislé ocelové trámky), nevyčnívají tolik do boku. To samozřejmě způsobuje mnohem modelovější vzhled vozu, ale na úkor vzhledu čel skříně, která jsou o to hnusnější (čelo pak totiž nelze připojit na krajní články a z toho vyplývá nutnost mnohem robustnější konstrukce čela).

Dalším rozdílem od všech předcházejících krytých vozů je větší počet menších segmentů na každé straně o jeden. No a samozřejmě čím delší (a tím pádem i těžší) je vůz s jednonápravovými otočnými podvozky, tím hůř jezdí (tahání je celkem v pohodě, ale sunutí je horší).

Tato konstrukce samozřejmě nelze použít u vozů s šikmými zpevňujícími trámy (z Hose Rigid 3mm - vyčnívaly by příliš ven z obrysu vozu). Tento skutečný vůz je naštěstí neměl.

Jméno Dresden se týkalo mnoha podobných vozů, nejedná se o konkrétní vůz. Vyskytoval se u nás především po válce jako kořistní vůz válečné konstrukce (Kriegsbauart).

Aktuální foto bude s novým foťákem.