Kostky.org

Diskuse o stavebnicích => Trains => Sbírky => Téma založeno: Medicek1 kdy 07.01.2017, 20:57:05

Název: Dilema....
Přispěvatel: Medicek1 kdy 07.01.2017, 20:57:05
Lego vlaky vs.lego technic ;D?
Dobrý večer všem.
Říká se že stařím se chlap vrací do dětských let.A u mě se to asi právě stalo.
Můj koníček je audio,video.Bohužel jsem někde narazil na lego mindstorms.Samozřejmně jsem ho do týdne musel mít.Ježíšek dorazil o 2 měsíce dřív.Lego jsem samozřejmně ze školních let znal ale tohle už je úplně jiná liga.Jako ovládat model tabletem,to by v té době bylo naprosté sci-fi.Při procházení netu jsem narazil na hromadu kompatibilit na lego technic.Ježíšek přinesl o mesíc dřiv 42030.Úžasný stroj,plně elektrizovaný na dálkové ovl.Abych to zkátil ježísek přisel tak jak měl a přinesl 42024.Při sestavování jsem si vzpoměl ze jsem nekde na netu viděl lego pneumatický píst.Nedalo mi to a začal jsem sledovat lego pneumatic.Při hledání v aukcích se mi dostalo pod ruku asi 5 leg za rozumný peníze.A mimo jiné sety 4536,4563,4549.S funkční lokomotivou.Ale bez kolejí.Co teď?Koleje se asi sehnat dají.?Mašina je napájená z kolejiště.Má smysl se touto technologii ještě zaobírat a nebo už je to pasé?Co jsem koukal,tak dnešní lego vlaky už  asi jezdí na baterky.
Název: Re:Dilema....
Přispěvatel: hobby kdy 08.01.2017, 09:46:58
Pokud nemáš původní 9V koleje, tak jsou ty vlaky jen sběratelské kusy a mají cenu jen pro sběratele. Nevím, jestli se koleje dají ještě vůbec sehnat, když tak velmi draho (min. 60 - 80 Kč za rovinku, přičemž jich potřebuješ celkově desítky až stovky).
Takže závěr: vláčky bez kolejí jsou vlastně k nepotřebě.
Název: Re:Dilema....
Přispěvatel: Medicek1 kdy 08.01.2017, 10:32:14
Děkuji za reakci.Někde jsem viděl že lego už dělá ohýbací koleje ale to už je jiný systém než o čem se bavíme a kompatibilní to nebude.
Název: Re:Dilema....
Přispěvatel: Cavelon kdy 08.01.2017, 10:35:19
Flexi koľaje sú rozmerovo kompatibilné, ale bez kovovej vrstvy.
Název: Re:Dilema....
Přispěvatel: blackjoe kdy 08.01.2017, 10:46:03
Určitě bych to nevzdával, starší Typ kolejí se dá sehnat i levněji, ale je to složitější, musí se hledat na různých inzercích a časem se něco určitě objeví.  ;)
Název: Re:Dilema....
Přispěvatel: Medicek1 kdy 08.01.2017, 10:47:06
Kolik má lego vlaky typů?Duplo neřeším
Název: Re:Dilema....
Přispěvatel: peki kdy 08.01.2017, 12:18:04
Citace od: Medicek1 kdy 08.01.2017, 10:47:06
Kolik má lego vlaky typů?Duplo neřeším
Název: Re:Dilema....
Přispěvatel: Medicek1 kdy 08.01.2017, 14:48:27
Děkuji za vysvětlení.Tak nějak jsem to myslel.Je to asi nejlepší cesta i z důvodu pozdějších koupí jiných vlaků.
Název: Re:Dilema....
Přispěvatel: Medicek1 kdy 23.01.2017, 22:28:20
Dobrej všem.Tak jsem se po delší době dostal k zamyšlením nad lego vlaky.A při bližším zkoumání jsem zjistil:Je sice fajn že se nejnovějši systém dá ovládat na dálku,každý vlak zvlašť, ale vyvstávají s tim problémy a to baterie.Orig.box jsem koukal že stojí kolem 2tis.To je docela darda a akumulátor není nesmrtelný.Nebylo by lepší zůstat u kolejí které se napájejí trafem,rozebrat motor a napojit ir senzor přímo z napájení kol a pak teprve do motoru?Byl by to ještě lego vlak☺?Bohužel ten starý system kolejí semi ještě nepodařilo ani zahlédnout natož koupit.Myslím že i starý typ motoru by se dal sehnat i levněji.Když odejde napájecí zdroj,dám pár korun a jede se dál.Tak a teď do mě
Název: Re:Dilema....
Přispěvatel: papluh kdy 23.01.2017, 23:15:29
Záleží kde budeš kupovať koľaje a kolko ich budeš potrebovať. Len pre referenciu, na meter potrebuješ 8 ks koľají (koľaj 16 studov, 32 studov = 25 cm) ak by si kopoval na Bricklinku tak rozdiel na 1 meter 9V koľaje staré a PF koľaje nové je 10 Eur (u plného kruhu zátačiek 16ks je to naopak, cca 1E v prospech 9V).
Ak by si chcel menší okruh (tak do 2-3m roviniek) s jedným behajúcim vlakom, tak príplatok 9V je asi na úrovni sady AAA baterií aj s nabíjačkou, tj cca za rovno. Ak budeš chcieť trocha megalomanstva tak sa ti to predraží.
Nevýhodou je v základe bez úprav ovládať nezávisle len jeden vlak naraz. S PF môžeš ovládať každý vlak nezávisle.
Na druhú stranu ak už máš k dispozícii staršie vlaky tak dokúpiť komplet PF set sa predraží...
Osobne sa mi páči tá vláčikarina 9V, ale nakúpiť tie klasické sety a hlavne koľaje by sa mi trocha predražilo  :(
Název: Re:Dilema....
Přispěvatel: Medicek1 kdy 23.01.2017, 23:36:55
Děkuji za odpověď.Cenu těch a těch kolejí jsem zatím nezjišťoval.Kouknu na to.Ale jeden z důvodů proč to řeším je že u  lego mindstorms neustále řeším problém s bateriemi.Moc to nevydrží.A leze mi na nervy je pořád měnit.Což u vlaků bude ten samý problém.Já ještě zatím žádné koleje nemám,takže mám na výběr
Název: Re:Dilema....
Přispěvatel: Medicek1 kdy 23.01.2017, 23:47:37
Koukám že v těch kolejích je sakra rozdíl
Název: Re:Dilema....
Přispěvatel: Medicek1 kdy 23.01.2017, 23:48:47
To na vyhybky a nějaké křížení ani koukat nebudu
Název: Re:Dilema....
Přispěvatel: peki kdy 24.01.2017, 10:34:58
Citace od: Medicek1 kdy 23.01.2017, 22:28:20
Dobrej všem.Tak jsem se po delší době dostal k zamyšlením nad lego vlaky.A při bližším zkoumání jsem zjistil:Je sice fajn že se nejnovějši systém dá ovládat na dálku,každý vlak zvlašť, ale vyvstávají s tim problémy a to baterie.Orig.box jsem koukal že stojí kolem 2tis.To je docela darda a akumulátor není nesmrtelný.Nebylo by lepší zůstat u kolejí které se napájejí trafem,rozebrat motor a napojit ir senzor přímo z napájení kol a pak teprve do motoru?Byl by to ještě lego vlak☺?Bohužel ten starý system kolejí semi ještě nepodařilo ani zahlédnout natož koupit.Myslím že i starý typ motoru by se dal sehnat i levněji.Když odejde napájecí zdroj,dám pár korun a jede se dál.Tak a teď do mě
Název: Re:Dilema....
Přispěvatel: Medicek1 kdy 24.01.2017, 11:15:11
Nějaká vlákna jsem pročítal,jen jsem tedy neregisroval ty ceny.Ten upgrade tech obyč.kolejí na 9v je tvůj nápad Peki?Zajímalo by mě jaký ten upgrade má životnost atd.Pokud by človek zvažoval postavit něco většiho,tak baterie zavrhuji.Tudy cesta nepovede.Netvrdím že se chystám provozovat 20 vlaků na 1 kolejišti ale myslím že už při provozování 3 vlaku na baterie bude opruz.A z vlasní zkušenosti vím,že když nejvíc potřebuji,tak jsou baterie vybité☺Použitých motorů bych se nebál.Bude tam nějakej obyč elektromotorek a pár převodů.Vše se bude dát nahradit.Já jsem k tomu v podstatě přišel jak slepej k houslím.Jsem koupil nějaké lego na inz.a holt jsem z toho postavil 1 lokomotivu a asi 5 vagonů.Pak jsem se tedy dozvěděl o této problematice.Když pak člověk mrkne na net.co tam ukazujou za postavené loko,tak se mi to nechce nechat umřít
Název: Re:Dilema....
Přispěvatel: Faire kdy 24.01.2017, 11:37:13
LiPo akumulátory nejdou použít?
Název: Re:Dilema....
Přispěvatel: peki kdy 24.01.2017, 13:34:23
Citace od: Medicek1 kdy 24.01.2017, 11:15:11
Nějaká vlákna jsem pročítal,jen jsem tedy neregisroval ty ceny.Ten upgrade tech obyč.kolejí na 9v je tvůj nápad Peki?

Mirka

Citace od: Medicek1 kdy 24.01.2017, 11:15:11
Použitých motorů bych se nebál.Bude tam nějakej obyč elektromotorek a pár převodů.Vše se bude dát nahradit.

pitva
9V motor (http://www.kostky.org/forum/index.php?topic=8840.msg46754#msg46754)
IR/PF motor (http://www.kostky.org/forum/index.php?topic=8840.msg46754#msg46754)

Pokud seženeš ten el. motůrek tak dej vědět, určitě o něj bude veliký zájem  ;)
Název: Re:Dilema....
Přispěvatel: Medicek1 kdy 24.01.2017, 19:15:13
Faire.To by určo šlo ale je to pořád baterie a to se rovná omezení
Název: Re:Dilema....
Přispěvatel: Medicek1 kdy 24.01.2017, 19:19:43
Pro Peki.Hmm,ten motor má výstup z obou stran
Název: Re:Dilema....
Přispěvatel: Medicek1 kdy 24.01.2017, 19:40:05
A teď po pravdě,má smysl se zabývat tímhle? :)
Název: Re:Dilema....
Přispěvatel: Medicek1 kdy 24.01.2017, 19:52:15
Můj názor je že snižování nákladů není špatná věc ale Lego přechodem na rc vlaky zabilo vlaky jako takové.Jaká může být na kolejích úspora.2Kč?To co teď ušetří,by v poho nahnali na zdrojích a ovladačích.A je to škoda
Název: Re:Dilema....
Přispěvatel: Cavelon kdy 24.01.2017, 20:28:05
RC vlaky boli vyvinuté pre deti, nie pre AFOLov. Myslím, že sa dajú ovládať max. 3 naraz. Ak je to ináč, tak ma opravte, neovládam to, lebo RC vlaky nemám. TLG zrejme nepočíta s tým, žeby si deti (resp. ich rodičia pre ne) kupovali viacero vlakov domov alebo jazdili naraz s viacerými.

9V systém bol podľa môjho názoru najlepší. Koľajnice vyzerali ako ozajstné, lebo to nebol iba holý plast, ale mal aj kovovú vrstvu. Vlaky sa dali ovládať ovládačom podobne ako modelová železnica. Ja som začínal práve s modelovou železnicou, ale nebavilo ma lepenie, t.j. nevratný proces. Preto som bol nadšený, keď som objavili LEGO vláčiky. Škoda len tej nešťastnej geometrie koľajiva, ináč by to bolo takmer ideálne. :)

Keď sa tak teraz nad tým zamyslím, aj dnes by som išiel radšej do 9V vlakov aj napriek ich vysokej cene. Koľajnice a vlakové motorčeky sú síce dosť drahé, ale veľmi kvalitné (mám na mysli nové, lebo človek nikdy nevie, čo s používanými kto čo vystrájal) a pri šetrnom zaobchádzaní a vhodnom čistení v podstate nezničiteľné. Ale je to lepšie, než predražené originálne akumulátory alebo tony bateriek, už ani nehovoriac o potrebe ich neustálej výmeny.
Název: Re:Dilema....
Přispěvatel: Medicek1 kdy 24.01.2017, 20:49:15
Koleje by se dali doupravit,to už je tady popsano,což by kolejiště značně zlevnilo.A 2000 za nový motor...?Kolik stojí v dnešní době lokomotiva v měřítku TT nebo HO.Myslím že levná záležitost to také nebude.
Název: Re:Dilema....
Přispěvatel: Medicek1 kdy 24.01.2017, 22:11:55
S motorkem problém nebude
Název: Re:Dilema....
Přispěvatel: Medicek1 kdy 24.01.2017, 22:15:06
Tohle je také řešení
Název: Re:Dilema....
Přispěvatel: mh84 kdy 25.01.2017, 00:19:20
Jasně, celé to ohackovat, hlavně aby to bylo levnejší  >:D

Teď vážně. Podle mě příliš teoretizuješ. Kup si někde třeba 60051 a vyzkoušej si to. PF systém není vůbec špatný viz ty výše uvedené výhody. Myslím, že 9V je ze značné míry záležitost nostalgie. Začínat dnes s 9V je čiré šílenství pokud nemáš žádný základ. Za ušetřené peníze si kup víc AAA batery boxů a přehazuj. Ušetříš si spoustu starostí.

Na druhou stranu začínat s vlaky je asi hloupost obecně, protože mám pocit, že TLG s vlaky končí. Snad se pletu.

Z pohledu TLG byla změna k PF jasná a velmi logická volba. Nebál bych se skoro říct geniální z jejich strany. Dává to perfektní smysl.

Jinak PF umí nezávisle ovládat ne 3, ale 8 vlaků.



Název: Re:Dilema....
Přispěvatel: Medicek1 kdy 25.01.2017, 00:57:28
Myslíš že to byla dobra volba...?No pro výrobce baterii a akumulátorů určitě.Pro životní prostředí už to tak veselé nebude.Mít lokomotivu a z ní aby mi vedl drát do vagonu a tam byl box na baterky mi nepřijde moc košér.Proto diskutuji nad tím jestli někdo tady neřešil stejnej problém a pokud ano,tak jak to vyřešil.Pochybuji že na celém světě se každý zbavuje 9v kolejí a bez odporu přechází na rc vlaky.Ostatně podívej se na ceny na BL a odpověz si sám.9v motor napájen z kolejí 2-2,5tis.To asi mluví samo za sebe
Název: Re:Dilema....
Přispěvatel: mh84 kdy 25.01.2017, 09:46:30
Ne. Byla to dobrá volba pro TLG, protože to je systémové řešení. Pro děti mnohem lepší volba a nezávislé bezdrátové ovládání je takový bonus. Ale to uvádím z pohledu TLG. Konspiraci o ekologii a výrobcích baterií ponechám stranou.

Podívej. Nemusíš si 9V za každou cenu obhajovat. Pokud tě to láká víc a máš dobrý rozpočet a nevadí ti použité sety a komponenty, jdi do toho. Jen se ti tu snažím naznačit, že o tom lze uvažovat racionálněji. To je celé.

Spousta lidí chce 9V z nostalgie, ale většinou to ve velkém nakupují ti, co si rozšiřují stávající kolejiště. 9V je prostě stále populární a nabídka omezená. Proto ty ceny. Takže nic proti 9V, ale situace je taková, jaká je. Nikdo s 9V nebude přecházet úplně na PF, ale pokud nic nemám, tak proč rovnou s PF nezačít?

Vagónek s battery boxem je nouzovka. Osobně bych to neudělal a když, tak jen ve formě přímo motorizovaného vagónku. Tzn. žádné viditelné kabely. Na druhou stranu u 10194 a 10254 to je oficiální postup. U 10219 a 10233 je battery box integrovaný normálně. 3677 je potom krásným příkladem minimalistické integrace. Pokud chceš motorizovat menší lokomotivy, tak se prostě bez 9V neobejdeš. To je jasné, ale trváš na tom?
Název: Re:Dilema....
Přispěvatel: peki kdy 25.01.2017, 10:02:14
Citace od: Medicek1 kdy 24.01.2017, 19:52:15
...přechodem na rc vlaky zabilo vlaky jako takové.......

RC vlaky jsou v lego terminologii "ještě trochu něco jiného"

Tady je takový stručný přehled o lego vlacích a jejich vývoj (http://www.kostky.org/forum/index.php?topic=9472.msg148831#msg148831)i. Spíše pro info, že PF řešení není úplně to nejhorší co bylo po ukončení  výroby 9V vlaků k dispozici. Mezi 9V a PF byl ještě na přechodnou dobu (2 vlaky) RC vlak.

PF systém rozšiřování vlaků mezi AFOLy určitě nepomohl. Protože každý kdo to začne myslet s Lego vlaky vážně si začne pokládat stejné otázky jako ty. 

Pokud se AFOL rozhoduje mezi modulovou železnicí a Legem, tak i budování 9V systému bude levnější než modulová železnice.

Pokud si chce někdo provozovat pár vláčků,  je jednodušší začít s nějakým novým setem PF vlaků aby si to člověk osahal. V budoucnu ho snadno předělá na 9V vlak (vymění pouze motor, a vyndá přebytečnou elektroniku, kterou využije v technicu nebo prodá).

Za cca 14 000 Kč pořídíš 3 kompletní nové vlakové soupravy (https://shop.lego.com/cs-CZ/Vlaky-zajmy) (na nějakých aukčních serverech možná i levněji), včetně nezanedbatelného počtu kolejí a nějakých drážních staveb.

Ale abych nevypadal jako zastánce PF vlaků, to opravdu nejsem. Ptal jsi se jako nováček (občas tu takový dotaz zejména před vánoci padne). Proto bylo založeno vlákno jak začít s Lego vlaky (http://www.kostky.org/forum/index.php?topic=9472.msg148831#msg148831)

Ještě k těm "alternativním" řešením koleje, motory atd.

Koleje
- fólie krátkodobá životnost prodře se
- ohýbání plechu (manuální) pracné, ale určitě jde vymyslet něco lepšího
- objevilo se několik 2-3 startup projektů na výrobu 9V kolejí, žádný nedopadl (bohužel). Osobně se domnívám, protože nebyla současně řešena i náhrada 9V motoru

Lidi co znám nakonec koupili drahé 9V koleje.

Motory
- 9V motor opravit (alespoň částečně) někdy jde. Ale je to téměř "hodinářská" práce a ne každý si na ní troufne.
nejjednodušší je čištění sběračů, to jde dělat i bez otevření motoru (http://www.kostky.org/forum/index.php?topic=8840.msg64738#msg64738)
opravení sběrače (http://www.kostky.org/forum/index.php?topic=8840.msg86422#msg86422)
problémy s proudovou ochranou 1 (http://www.kostky.org/forum/index.php?topic=8840.msg46878#msg46878)
problémy s proudovou ochranou 2 (http://www.kostky.org/forum/index.php?topic=29166.msg130128#msg130128)
naopak nejsložitější je čištění uhlíků (http://www.kostky.org/forum/index.php?topic=42705.msg130192#msg130192)

Výměna motoru, zkoušel jsem prohazovat el. motor z nového PF motoru do starého 9V motoru. Motor tam opravdu pasuje. Zatím se mi ale nepodařilo nikde najít samotného prodejce těchto el. motorků. Pokud ho najdeš tak to bude užitečné.

Jinak pro takové to domácí ježdění, je Lego motor nezničitelný. Pro několika měsíční výstavě, je na odpis nebo generální opravu podle bodů výše. Na BL jsem koupil mnoho 9V morů (used asi 50 ne pro sebe ale na ty výstavy) Některé motory jsem prodejci vracel, protože se po minutě provozu zastavovali. DO těchto motorů jsem se pochopitelně nekoukal abych mohl motor reklamovat.

Ještě k té tvé "motorizaci"  >:D

S tím jsi si opravdu moc práce nedal. Dá se to udělat mnohem lépe, jen si s tím musí člověk vyhrát. Ale zase je to na tobě s čím si chceš pohrát co je pro tebe ta výzva. Někdo "navzdory rozhodnutí" Lega vybuduje x let po ukončení výroby/prodeje 9V kolejiště, jiný vidí výzvu v hledání alternativních (ale funkčních) postupů jak s minimem financí provozovat alternativní "9V"  systém. No a najdou se pochopitelně i tací co nebojují "s větrnými mlýny" a provozují PF systém.

Finální rozhodnutí je jen na tobě, najít si tu svojí cestu, důležité je aby tě to bavilo. Pokud se tu objeví další vláčkař bude to jenom dobře.




Název: Re:Dilema....
Přispěvatel: hobby kdy 25.01.2017, 11:48:10
Citace od: Medicek1 kdy 24.01.2017, 19:52:15
...přechodem na rc vlaky zabilo vlaky jako takové.......
Díval jsem se do starých katalogů: Původní 12V vlaky byly uváděny pod oddílem "Vlakový svět, nebo "Vlakový program". Ještě v r. 2003 lego-vlaky mají samostatný oddíl "Vlaky" (respektive "Trains" - poslední byl modrý Alpský expres). Pak byly zařazeny pod "World city" (poslední dva vlaky s kovovými kolejemi). A pak už jsou jen pod "City", což mi vadí dodnes, jakoby nestálo ani zato, aby vlaky měly samostatnou doménu. Což celkem svědčí o horní citaci, ale chápu TLC, že určitě ví co dělají a proč. >:D
Název: Re:Dilema....
Přispěvatel: Medicek1 kdy 25.01.2017, 12:58:49
To foto bylo jen ilustrační
Název: Re:Dilema....
Přispěvatel: juraj kdy 25.01.2017, 13:12:11
Tak, ale napchat do kazdeho vagonu este Sbrick, nie je tiez lacne.
Název: Re:Dilema....
Přispěvatel: Medicek1 kdy 25.01.2017, 13:25:31
Když odečteš ovládání a ir přijímač....A myslím že ovládat tabletem nebo kompem je zajímavější a komfortnější
Název: Re:Dilema....
Přispěvatel: Medicek1 kdy 26.01.2017, 00:23:28
Takže jsem nemohl usnout.Takhle pitomej motorek jsem v životě neviděl
Název: Re:Dilema....
Přispěvatel: MiHo kdy 26.01.2017, 10:52:54
Já bych to viděl asi takto, pro domácí kolejiště: 9V vlaky na provoz, PF lokomotivu na posun - může jezdit nezávisle a souvisle mezi různě napájenými okruhy a přetahovat vagony.
Název: Re:Dilema....
Přispěvatel: papluh kdy 26.01.2017, 15:10:22
Citace od: Medicek1 kdy 25.01.2017, 13:25:31
Když odečteš ovládání a ir přijímač....A myslím že ovládat tabletem nebo kompem je zajímavější a komfortnější
Tak za IR príjmač a vlakový vysielač môžeš dostať niekde medzi 20-30 Eur  (BL vs Lego Shop)
Aj v najlacnejšom bundle ta Sbrick pri započítaní dane a pošty stojí okolo 60 Eur.
Dostaneš síce 4 kanály, ale na bežnom vlaku aj tak potrebuješ 2 - motor a svetlá.
Je to len o tom či sa ti to vyplatí priplácať.

Najlepšie z toho vychádza diaľkovo ovládaný vlak na 9V koľaji  ;D ale z pohľadu TLG je to kombinácia práve tých drahých prvkov, takže to ostáva len pre AFOLov na zmodovanie.
Název: Re:Dilema....
Přispěvatel: fanda kdy 26.01.2017, 18:11:31
LEGO PF SYSTEM vs. 9V v kovových kolejích - jak to vidím já:

výhody PF:
1) provoz více vlaků na 1 koleji
2) nevadí špinavé koleje
3) žádný kabel v kolejišti

nevýhody PF:
1) dobíjení akumulátorů a snižování jejich kapacity
2) nespolehlivost přenosu infračerveného signálu (myslím, že řeší dokonale S-BRICK rádiovým signálem, ale nemám vyzkoušeno)
3) prakticky nemožné automatické ovládání
4) velké nároky na objem, který je nutno obestavět

Výsledek je, že se čím dál víc těším na postupnou přeměnu našeho (tedy provozovaného s 3 vnoučaty od 1 ;-) do 5,5 let) plastového kolejiště, na 9V kovové koleje.

Na druhé straně si však vzpomínám, jak jsem kdysi měl potíže s čistotou kolejí u H0 (které jsem prodal kvůli nervům s pohledem na vlastní /milované/ děti, manipulující s lokomotivami za 7 a víc tisíc), které jsem provozoval nejprve analogově a poté digitálně.

Asi pro blázny (jako jsem já), bude nakonec nejlepší hybridizace, tj. použít kovové koleje pro trakční výkony a řídící signály přenášet rádiovým signálem vzduchem nebo digitálně kolejemi. On to vlastně napsal Papluh v jedné větě. To vše se však asi stane s minimální podporou TLG.

Jen doufám, že v tomto řešení uvidí díru na trhu (možnost NEHORÁZNÝCH zisků ;-) ) nějaký podnikavec, a já to jen zakoupím s minimálním zatížením mého mozku - nechci modelařit, ale stavět z PURE Lega vozidla, domy a krajinu!!! (U kolejiva jsem se slůvka PURE LEGO vzdal). Není mi jasné, proč už s tím nějaký Číňan nezačal.

Mimochodem už vůbec nechápu, proč Číňané už dávno nevyrábějí modelovější kolejivo s rozchodem 38mm. Víc a víc si myslím, že nás Afolů je žalostně málo a jsme chudí, nikoho tak neuživíme (viz ME-models, BBB-whels atd). Šanci vidím v Číně - když jim stoupne životní úroveň, začnou si hrát s Legem, budou tlačit poptávku na vlaky nahoru a miliarda už má větší váhu, než 300 milionů Američanů (částečně barevných), o nás Evropanech raději mlčím. Rád si koupím čínskou kovovou kolej s poloměrem 104 studů (jinak mě čeká výroba mnoha metrů custom kolejí z kolejnic PECO a pražců Lego - zatím jsem vyrobil první čtvrtkruh, je dokonalý, ale pracný).
Název: Re:Dilema....
Přispěvatel: Medicek1 kdy 26.01.2017, 18:35:48
Myslím že sbrick je novinka=drahé.Teď jsem třeba na netu viděl něco,že si lokomotiva uměla sama přehodit vyhybku.Vypadalo to sice strašně ale to by se dalo doladit.Takže další kanál navíc...?Ale dejme tomu,máš pravdu že sbrick je zatím nákladná věc.Ale jak teď napsal fandadolega HO lokomotiva 7 a více tisíc....



Někdo tu psal že 9v kolej vypadá lépe než pf koleje.Musím dát za pravdu,včera jsem na koleje nalepil vodivou pásku a úplně jiný vzhled.


A automatické ovládání Pf vlaků by asi nebyl problém,já tedy to mám vymyšleno tak že na ovl.PF vlaku dám servo motor který připojím k mindstorms kostce a budu to ovládat tabletem.To asi půjde,ne?



Název: Re:Dilema....
Přispěvatel: Medicek1 kdy 26.01.2017, 18:39:59
A teď slovo do pranice
Název: Re:Dilema....
Přispěvatel: Sharkey kdy 26.01.2017, 21:01:54
Lepidlem ne, stačí měděná samolepící páska, údajně to funguje dobře:
https://www.youtube.com/watch?v=jdRHwrWnVdU (https://www.youtube.com/watch?v=jdRHwrWnVdU)
Název: Re:Dilema....
Přispěvatel: Klaj kdy 26.01.2017, 21:04:58
Citace od: Sharkey kdy 26.01.2017, 21:01:54
Lepidlem ne, stačí měděná samolepící páska, údajně to funguje dobře:
https://www.youtube.com/watch?v=jdRHwrWnVdU (https://www.youtube.com/watch?v=jdRHwrWnVdU)
wow. genialni :)
Název: Re:Dilema....
Přispěvatel: Medicek1 kdy 26.01.2017, 21:08:54
Ta páska se prý časem prodře.A ja mám teda stříbrnou a už teď vím že to půjde dost blbě dolu.Možná namočit.


Občas mě někdy něco napadne☺
Název: Re:Dilema....
Přispěvatel: tomaslambo kdy 27.01.2017, 06:47:18
Někde tady na fóru jsem kdysi viděl, že místo vodivé pásky používal přímo naohýbaný tenký plech. Už si ale nepamatuji jak to ve výsledku vypadalo, ani jestli se to dalo aplikovat i na zatáčky   :-\
Nutno pohledat

Zase až tak složité to nebylo  :D http://www.kostky.org/forum/index.php?topic=29171.0 (http://www.kostky.org/forum/index.php?topic=29171.0)
Název: Re:Dilema....
Přispěvatel: Medicek1 kdy 27.01.2017, 07:06:43
Rovné nebude problém ale zatáčky a vyhybky asi nic moc
Název: Re:Dilema....
Přispěvatel: tomaslambo kdy 27.01.2017, 07:33:37
To je otázka na Mirka, jestli to jde a s jakým výsledkem  :-\
Název: Re:Dilema....
Přispěvatel: milanv kdy 27.01.2017, 09:33:08
Mirek to má ve svém vlákně a pokud to nepadlo za oběť místnímu promazávání obrázků, tak i s obrázkovým návodem.
Název: Re:Dilema....
Přispěvatel: tomaslambo kdy 27.01.2017, 10:11:55
Já jsem to celé Mirkovo vlákno jen tak rychle proletěl. Narazil jsem tam na rovinky a výhybku ale čistě zatáčku jsem tam na fotce nikde neviděl.
Název: Re:Dilema....
Přispěvatel: peki kdy 27.01.2017, 10:31:02
Zatáčky nedávají smysl, protože jich je dost a nejsou tak drahé 13 - 23 Kč za 9V kolej
https://www.bricklink.com/v2/catalog/catalogitem.page?P=2867#T=S&C=10&O={"color":10,"st":"4"}

Což je paradoxně (a v lepším případě cena) plastové zatáčky. Takže převýroba nedává smysl.
https://www.bricklink.com/v2/catalog/catalogitem.page?P=53400#T=S&C=85&O={"color":85,"st":"4","pi":"5"}

Folie se začne nejdříve protrhávat právě v zatáčce.

Název: Re:Dilema....
Přispěvatel: martinlx kdy 27.01.2017, 11:25:19
Citace od: fandadolega kdy 26.01.2017, 18:11:31
... jinak mě čeká výroba mnoha metrů custom kolejí z kolejnic PECO a pražců Lego - zatím jsem vyrobil první čtvrtkruh, je dokonalý, ale pracný).
Věřím že to musí vypadat nádherně, ale kde na to vzít čas? A výhybky budou ještě pracnější...

Já myslím že časem se vyřeší problémy kolem baterií a kromě výstav nebude na co si stěžovat.
Dlouhé výstavy jsou jasné, z hlediska spolehlivosti a údržby asi dlouho budou kovové koleje jediná možnost.
Kdo má kolejivo a motory z minulosti nebo nehledí na náklady nebo má spoustu času (PECO), tak asi taky neřeší.

Když se podíváme kam lego směřuje viz třeba WeDo 2.0 - tak BLTE vítězí nad IR a zmenšování se děje také.
Ostatně kdyby vzali WeDo 2.0 smart hub (https://education.lego.com/en-us/products/wedo-2-0-smart-hub/45301) a upravili ho pro vlaky (zrušili ty kostky na boku, případně umožnili používat hub a baterku samostatně, spojené kabelem, tak už chybí jenom trochu stlačit cenu a je skoro hotovo  ;)
Název: Re:Dilema....
Přispěvatel: milanv kdy 27.01.2017, 11:44:19
Citace od: martinlx kdy 27.01.2017, 11:25:19
Já myslím že časem se vyřeší problémy kolem baterií a kromě výstav nebude na co si stěžovat.
Nejsem vláčkař, ale myslím, že nemáš pravdu. Lépe řečeno: jak v čem. Na pouštění vláčků a ovládání z ruky bude vždycky PF výhodnější, to je jasné, na to je to dělané. Plus levnější koleje apod. Ale automatizace kolejiště, i jednoduchá pro domácí použití, bude podle mě pořád složitá, ne-li nemožná. Prostě z principu jak to funguje. Představ si třeba semafor v kolejišti. S napájenými kolejemi je to primitivní: odizoluješ úsek kolejí a dáš spínač spřažený s napájením nového úseku. Nepotřebuješ nic, žádnou elektroniku, dělali si to tátové doma už v sedmdesátých letech. Ale s PF? To dáš ke každému semaforu vysílač, který vyšle signál na kanálech pro všechny vlaky na kolejišti? Nasměrovaný a nakalibrovaný tak, aby ten signál přijal jen vlak těsné před semaforem? No nevím, možná jsem nějaké jednoduché řešení přehlédl, ale přijde mi, že je to prostě nemožné.
Název: Re:Dilema....
Přispěvatel: Medicek1 kdy 27.01.2017, 12:10:09
Milanv,také dobrá poznámka.
Já osobně to vidím takhle:mam lokomotivu na 9v,předělat ji na baterie nechci,z důvodu viditelných kabelů atd.9v zatáčky se dají koupit za rozum,rovné koleje si upgraduji i za cenu že to moc nevydrží ale funkční to je a budu se snažit origo koleje sehnat za rozmnou cenu nebo postupně dokupovavat 1 měsíčně si mohu dovolit určitě
Název: Re:Dilema....
Přispěvatel: Medicek1 kdy 27.01.2017, 12:11:18
Koukal jsi na ten motorek,Peki?
Název: Re:Dilema....
Přispěvatel: Medicek1 kdy 27.01.2017, 12:17:13
A myslím že když se člověk umí k věcem chovat,tak ty koleje jsou nesmrtelný
Název: Re:Dilema....
Přispěvatel: martinlx kdy 27.01.2017, 12:51:43
Citace od: milanv kdy 27.01.2017, 11:44:19
... Ale s PF? To dáš ke každému semaforu vysílač, který vyšle signál na kanálech pro všechny vlaky na kolejišti? Nasměrovaný a nakalibrovaný tak, aby ten signál přijal jen vlak těsné před semaforem? No nevím, možná jsem nějaké jednoduché řešení přehlédl, ale přijde mi, že je to prostě nemožné.
Pro dnešek máš nejspíš pravdu.
Pro dráteníky by měl fungovat obrácený způsob, který chci už roky vyzkoušet, tj. kovová  ;) kolej před semaforem a relé v mašině, které vypne přívod k motoru.
(Doma máme strojvůdce a vyhybkáře, cílem bylo zabránit strojvůdcům sabotovat hru a projíždět semafory na červenou...)
Ale moje vize je jiná - mindstorms s kamerou nebo mobil někde nad kolejištěm by měl dokázat vlaky sledovat a řídit podle potřeby. Žádné dráty, žádná čidla (až na tu kameru), pokud si odmyslím tunely, tak dokonalý přehled, možnost plynule rozjíždět, zastavovat, ...
Název: Re:Dilema....
Přispěvatel: peki kdy 27.01.2017, 13:07:30
Citace od: Medicek1 kdy 27.01.2017, 12:11:18
Koukal jsi na ten motorek,Peki?

Zběžně koukal, ale více nestíhám.
Název: Re:Dilema....
Přispěvatel: Medicek1 kdy 27.01.2017, 13:18:11
A co vyzkoušet 9v kolej,9v motor.Rozebrat motor a mezi napájení z koleji a motor dat ir čidlo
Název: Re:Dilema....
Přispěvatel: Medicek1 kdy 27.01.2017, 13:27:36
Popřípadě sbrick.Myslím že jednoduché a hlavně by si každý vybral na co má a co potřebuje a co chce.Myslím že tohle lego pos......Jako když by přestali vyrabet tužkový baterky.Všechno bychom mohli vyházet a nebo bastlit a bastlit☺
Název: Re:Dilema....
Přispěvatel: Medicek1 kdy 27.01.2017, 13:31:18
No ale třeba by nám to bastlení chybělo☺....
Název: Re:Dilema....
Přispěvatel: peki kdy 27.01.2017, 14:02:42
Otázkou je jestli neexistuje i něco jiného než lego koleje/motor. Vím že Lego dělalo kdysi do Ruska zakázku kdy "Lego vlaky" jezdí na jiných podvozcích a používají nějaké "modelové/ asi ruské" koleje. Chápu že už je to krok ještě trochu jiným směrem, ale když se tu tak po letech rozeběhla diskuse  ;)
Dělali to pro nějaký obchodní dům nebo co. Nevím co bylo tím skutečným důvodem, ale vím že to fungovalo.





Název: Re:Dilema....
Přispěvatel: peki kdy 27.01.2017, 14:12:19
našel jsem alternativu křížení (v plastu)
(https://www.amazon.com/crossover-compatible-Enlighten-straight-splitter/dp/B00NCLHEF8)

(https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/61uoMZ70YXL._SL1000_.jpg)
Název: Re:Dilema....
Přispěvatel: peki kdy 27.01.2017, 14:28:37
Nedalo mi to a podíval jsem se i na ME Models.
Asi opět trochu fungují (http://www.me-models.com/store/index.php?cPath=22_57_63&osCsid=bbjj2jda9cmacursc7jitnjvi2), ale pořád jsou dražší než Originál. Tak to trochu postrádá význam. U zatáček nabízejí i jinou geometrii. Plastové koleje se stříbrným povrchem atd.
Název: Re:Dilema....
Přispěvatel: Medicek1 kdy 27.01.2017, 15:05:23
Viděj jsem něco takového na netu a myslím že to někdo dělá na 3d tiskárně ale co si pamatuji,bylo to dost drahé.Za to křížení asi 300...?
Název: Re:Dilema....
Přispěvatel: peter kdy 27.01.2017, 15:37:46
Citace od: peki kdy 27.01.2017, 14:02:42Vím že Lego dělalo kdysi do Ruska zakázku kdy "Lego vlaky" jezdí na jiných podvozcích a používají nějaké "modelové/ asi ruské" koleje.

Asi myslíš tento model. Každopádně ty vlaky jsou mnohem větší než "standardní" vlaky a tím i potřebovaly větší rozchod kolejí.

YouTube:
(https://i.ytimg.com/vi/YoKFFhWCcgc/hqdefault.jpg?custom=true&w=246&h=138&stc=true&jpg444=true&jpgq=90&sp=68&sigh=-eBLU-HM8_0WZyecyTbxNYcBHnw) (https://www.youtube.com/watch?v=YoKFFhWCcgc)
Název: Re:Dilema....
Přispěvatel: peki kdy 27.01.2017, 15:46:22
Ano. Jak to bylo řešené?  Jaký vlakový systém? jak široké vlaky?