Naše vlaky

Založil uhrovic, 16.01.2013, 19:31:54

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 1 Host prohlíží toto téma.

uhrovic

Rozprodali jsme už většinu DUPLO setů a nakoupili CITY. Mimo jiné i vlaky.

Protože začínáme až v současné době naše malé kolejiště odstartovalo setem 7939 + odhodlal jsem se k nějakému nákupu přes Bricklink (díky tomuto fóru - jinak by jsem o této možnosti vůbec nevěděl) - nějaké koleje navíc a dílky na další vagóny.

Prvním pokusem je cargo/izotermický vagon (dojem kazí to, že místo dveří 1x3x4 přišli dveře 1x3x3). Druhý sestavený dvounápravový podvozek čeká na inspiraci. Možná z něj bude s využitím technic dílů klanicový vůz.

Vše je pořizováno a stavěno (bez detailů a pokud možno robustně) s ohledem na to, že strojvedoucím je 4,5 letý syn.


Přikládám nějaké foto rušného provozu na nákladním překladišti a první postavený vagon.

uhrovic

Dveře na izotermickém vagónu upraveny do původně uvažované podoby.

Na druhém podvozku postaven klasický nákladní vagón.

Pořízen set 7938. Překvapení v tom, že je ještě vyšší než lokomotiva nákladního vlaku  :( . Krátké podvozky taky opravdovému vzhledu moc nepřidají  :( . Ale už v hlavě zraje úvaha o přidání jednoho vložáku a posazení na podvozky typu jakobs.

Otázka pro ostatní k dvounápravovým vagonům. Jaký maximální rozvor je použitelný na dvounápravovém vagónu tak, aby dlouhodobě spolehlivě fungoval na kolejišti? Tj. bez zadrhávání okolků o boky kolejnic. Bez vykolejování. Bez nechtěného rozpojování za jízdy.

Současné dvounápravové vagóny máme postaveny s rozvorem 12 studů s základnou plošiny délky 18 studů a zdá se, že moc vůle mezi okolkem a kolejnicemi v oblouku nezůstává. Nebo když nechám rozvor 12 studů a prodloužím plošinu na 20 studů a úměrně tomu posunu spřáhla nebudou se takto dlouhé vagóny mezi sebou v obloucích opírat nárazníky a rozpojovat? Má někdo zkušenosti o které se může podělit?

peter

Citace od: uhrovic kdy 16.02.2013, 20:35:40
Otázka pro ostatní k dvounápravovým vagonům. Jaký maximální rozvor je použitelný na dvounápravovém vagónu tak, aby dlouhodobě spolehlivě fungoval na kolejišti? Tj. bez zadrhávání okolků o boky kolejnic. Bez vykolejování. Bez nechtěného rozpojování za jízdy.

Pro dlouhé dvouosé vagóny doporučuji přejít na systém otočných náprav ;)

Další výtvory a informace najdete na mém webu ARTPeter.net, v galerii na Brickshelf.com a mém YouTube kanále.

uhrovic

Pěkné. Ale to už je vysoká škola a já jsem teprve na základce  :-[ . O kolik se zvedne výška plošiny nad temena kolejnic?

hobby

Pro mě je maximální rozvor u dvouosých vagonů 14 studů, použil jsem to u Hurvínka, viz:
http://www.kostky.org/forum/index.php?topic=28873.0
Vagon jede, ale v oblouku při postrku už je cítit mírné tření. Nevím jak přes výhybku, ale asi nic moc. Nárazníky jsou jiné a těsně se dotýkaj. Dvouosák s otáčivou nápravou jsem nědělal, protože to není pro tyhle vagony typické.

peki

#5
Citace od: uhrovic kdy 16.02.2013, 20:35:40
Otázka pro ostatní k dvounápravovým vagonům. Jaký maximální rozvor je použitelný na dvounápravovém vagónu tak, aby dlouhodobě spolehlivě fungoval na kolejišti? Tj. bez zadrhávání okolků o boky kolejnic. Bez vykolejování. Bez nechtěného rozpojování za jízdy.

Vítám dalšího vláčkaře.
Odpověď na tvůj dotaz bych rozdělil do  2 odpovědí.

1)  pokud dvounápravový = náprava je "automaticky " na pevno viz ilustrační obr.



pak je tebou uváděných 12 studů už za hranicí "spolehlivého" fungovaní. Hranici bych viděl definovanou Legem v továrních setech. Vagony jsou pak ale jak jsi postřehl krátké.

2) s řešením pomocí otočné nápravy
Toto řešení, které ukazoval peter se dá realizovat velice prostince (na obr. jsem záměrně použil dílky které určitě máš). Toto řešení dovolí stavbu vagónu na klasické train base o délce 28 studů. 

Jízdní vlastnosti popisuje Pryb zde krátce se dá říci že tahání OK u tlačení se mohou vyskytnout problémy

uhrovic

#6
To jednoduché provedení otočné jednonápravy  ???  Jsem původně strojař  8) A ty přebytečné stupně volnosti v horizontální rovině nebudí dojem dobrého fungování aniž bych to stavěl. Navíc my hodně posunujem (a odstavné koleje máme z flexin které se na normální jezdění nedají použít). Možná kdyby ta boogie plate byla posunutá tak, aby osa otáčení podvozku byla o jeden až dva study od osy nápravy směrem ke spřáhlu (opačně než je teď) potom by směrová stabilita vzhledem k působícím silám byla lepší (až na poslední podvozek na konci vlaku). Ale zase nevím co by to dělalo ve vertikální rovině (stlačování spřáhla dolů).

Řešení které prezentoval peter je myslím dobré. Jen potom konstrukce zabere celý interiér vagónu a to by mě syn nepochválil kdyby nešlo naložit zboží nebo nemohli nastoupit cestující.

Malá technická - rozvor 12studů u dvounápravového vagónu je např. cisterna ze 7939.


Teď je příští program (dílky objednány a už mě svrbí prsty) přestavba 7938 (+1vložák, jakobs podvozky). A protože zbudou dvě nápravy tak jsem zrovna ještě dvě přiobjednal a bude ještě jeden nákladní 4nápravový plošinový vagon. Původně zamýšlený zakrytý cargo z něj možná bude někdy v budoucnu (teď nejsou rozumně sehnatelné zatahovací dveře).


A tím asi zatím končíme, protože na našich kolejích bude zatím převlakováno. Kdyby tak bylo možné někde pořídit rovné koleje za rozumné peníze. (oblouky za rozumné peníze jsou normálně dosažitelné a máme zatím nakoupeno dost).

uhrovic

I když pořád je tady myšlenka postavit dieslovou lokomotivu pro posun a lehkou traťovou službu.

Cavelon

Citace od: uhrovic kdy 19.02.2013, 21:17:17
Řešení které prezentoval peter je myslím dobré. Jen potom konstrukce zabere celý interiér vagónu a to by mě syn nepochválil kdyby nešlo naložit zboží nebo nemohli nastoupit cestující.

Prečo? Veď jeho podvozky do interiéru nezasahujú.

uhrovic

Aha. Takže to není ten "rybák" jak je v některém tématu prezentován. Jak je u Petera řešeno natáčení náprav? Myslím tím ta technic osa (nebo co to je) slouží k čemu? Je tam nad nápravama převod? Nebo je to jen na principu pružnosti toho dílu - technic osy? Nikde jsem to tady zatím nenašel.

germik

Je to na základě pružnosti - myslím že to je tenká flex trubička ;)
,,Dont underestimate the power od Melon!"
Moje Brickshelf galerie - http://www.brickshelf.com/cgi-bin/gallery.cgi?msearch=germik

peter

Mezi podvozky není Technic osa, ale jen běžná flex trubička, která je celkem pružná. Důvod proč tam je je jasný, zamezuje samovolnému otáčení náprav což u Pekiho řešení více než hrozí. Tedy když vagón jede po rovince, tak tato trubička drží podvozky ve stabilní rovné poloze, když je vagón v oblouku, tak hlídá otočení podvozků ;)
Další výtvory a informace najdete na mém webu ARTPeter.net, v galerii na Brickshelf.com a mém YouTube kanále.

uhrovic

 :o Wow. Geniálně jednoduché. Jenom vychytat délku páky, délku trubičky vs. její tuhost pro konkrétní délku a hmotnost vagónu a vlaku tak, aby to fungovalo i při tlačení. A co já se včera večer před usnutím napřevaloval a v hlavě promýšlel pákové převody ukryté pod plošinou s třecím tlumičem a něčím co by vracelo nápravy do přímého směru jízdy......

peki

Citace od: uhrovic kdy 19.02.2013, 21:17:17
To jednoduché provedení otočné jednonápravy  ???  Jsem původně strojař  8) A ty přebytečné stupně volnosti v horizontální rovině nebudí dojem dobrého fungování aniž bych to stavěl.

Tak jednou jsi na základce, podruhé stojař   ;D

Snažil jsem se říci, že je nutné s délkou vagonu jít do otočné nápravy.  To propojení náprav je lepší (zjednoduší to zejména nasazování na koleje), ale funguje i bez toho.

Viděl jsem i řešení, kde je použita na spojení náprav technic osa kardan technic osa. Pokud to najdu, tak sem pak dám odkaz.

mirek

Já s úspěchem používám toto řešení. Jednoduché - jediná gumička.

Micho

Citace od: mirek kdy 20.02.2013, 10:43:43
Já s úspěchem používám toto řešení. Jednoduché - jediná gumička.

Mirek, to je jednoducho geniálne! Vďaka za foto. Dobre som sa nad tým zasmial. Potvrdzuje sa, že funkčné veci sú jednoduché.   8)

uhrovic

Citace od: peki kdy 20.02.2013, 09:47:01

Tak jednou jsi na základce, podruhé stojař   ;D


Co se týká Lega (stavebních technik, možností, fíglů....) jsem skutečně "na základce" a učím se. Ohledně strojařiny mám za sebou VUT. Snad 40+ není na Lego moc pozdě. Já jsem vyrostl na 3x4m panelu H0 a asi proto ten vztah k vlakům.

uhrovic

Dnes konečně dorazila poslední zásilka objednaných dílků.

U 4 osých nákladních vozů provedena úprava podvozků. Rozvor zvětšen o 1 stud proti originálu. Zdá se mě to tak více realistické než podvozky s nápravami těsně u sebe.

Postaven nákladní 4osý plošinový vagon.

uhrovic

Nákladní vlak už začíná s šesti vagóny vypadat jako nákladní vlak....

Úpravy 7938:

Prodloužení nástupiště. Sice je zatím pořád ještě kratší než vlak, ale je o něco lepší než torzo nástupiště v setu.

uhrovic

Úpravy 7938:

Souprava doplněna o jeden vložák. Už to začíná mít vzhled vlaku.

Úpravy střechy jednotky. Šikmé grille nahrazeny plochými - snaha o optické zmenšení výšky soupravy. Sběrače posunuty nad nápravy.

Původní delší podvozky přesunuty na kraje soupravy. Ostatní původní podvozky nahrazeny podvozky jakobs.

V souvislosti se změnou podvozků provedena úprava podpodlahových skříní výzbroje.

Jízdní vlastnosti se zlepšily výrazně nad původní očekávání. Těžší podpodlahové skříně posunuly těžiště vozů níž. Delší podvozky = menší boční zrychlení při vjezdu do oblouku = souprava nemá problém jet naplno kdekoliv (při ne úplně nabitých NiMH) bez náznaků naklánění skříní nebo dokonce vypadávání v obloucích jako u původního řešení. Nepotvrdily se obavy z prokluzu při přesunutí hnacího podvozku mimo místo pod battery boxem (zmenšení adhezní hmotnosti na hnacích nápravách). Design můžete posoudit sami.

otaznik

Mně se ta úprava osobáku líbí, dobrá práce!

Anatyt

OK - posudzujem dizajn - nič moc. Chýba tam to najdôležitejšie - dvere !  ::)

mirek

Citace od: Anatyt kdy 27.02.2013, 22:50:53
OK - posudzujem dizajn - nič moc. Chýba tam to najdôležitejšie - dvere !  ::)
Takto jsem to řešil například já.

Anatyt

No napríklad. ;) Dvere nemusia byť samozrejme otvárateľné, podstatné je, že sú. Na túto Mirkovu verziu sa už dá pozerať.

Colonel32

Rozhodně krok správným směrem.

uhrovic

Dveře určitě časem ano. Přemýšlím o tom. Teda spíše naznačení dveří tak, aby to nenarušilo plochy (zapuštěním, výstupky) a přitom šlo poznat, že jsou to dveře. U moderních jednotek se dveře na vozech liší max. barvou a/nebo prosklením.

Toto byla základní úprava soupravy.

U úpravy od mirka se mi moc líbí řešení se světly v úrovní dolního okraje prosklení kabiny. Mnohem více odpovídá realitě než původní tramvajové umístění světel.