2 motory na jednej suprave.

Založil KLF, 01.07.2005, 13:00:30

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 1 Host prohlíží toto téma.

KLF

Je mozne dat na jednu supravu (povedzme Metroliner, alebo Santa Fe) 2 hnacie motory ? Ako sa cela suprava sprava ? Nedochadza k niceniu motorov ?
Terminated.

Rob

nejsem uplně train fanda, ale vlaky doma máme.

Jezdí to líp, motorky se netrápí, naopak - pomáhají si.

Doma jezdíme systémem 1 táhne, 1 tlačí, popř. 2 táhnou, 1 tlačí
Rob

Micho

Rob má pravdu. Nepoškodzuje to v prípade 2 motorčekov žiadny z nich. Mimochodom je aj jedno, či sú motorčeky na jednej lokomotíve, alebo v dvoch rôznych v jednej súprave na jednej trati.

Každý motorček si zoberie z napájacieho systému, čo potrebuje a neovplyvňuje ten druhý (sú tam nejaké zanedbateľné vplyvy, motor sa totiž nahrádza v elektrickej teórii odporom a cievkou a dochádza tam k určitému ovplyvňovaniu).

V prípade viacerých motorčekov (naraz napájaných z jedného zdroja) môže dôjsť k takému poklesu napätia na napájacom zdroji, že sa to bude viditeľne prejavovať na jazdnej dynamike motorčekov a pri nízkom napätí na regulátore sa nepohnú a dochádza k ich zohriavaniu, keďže elektromagnetická energia sa nedokáže premieňať na pohybovú. To som rozanalyzoval v téme 6 rušňov na jednej trati.

KLF

Skor som mal na mysli "poskodzovanie" tym, ze ak su 2 motory povedzme na jednej lokomotive (pre lepsiu predstavivost) a jeden z nich je novsi a taha o trochu rychlejsie ako starsi, tak ze ci ten stary nebrzdi ten novsi, resp. ten novsi sa nenamaha viac...
Neviem sa lepsie vyjadrit, ale snad chapete co myslim. ;) Proste ze novsi mozno (nie som si isty) taha o trocha rychlejsie ako starsi.
Terminated.

Cavelon

IMHO motorčeky by mali chodiť rovnako rýchlo, prípadne s malými rozdielmi v rýchlosti. Ide totiž vždy o rovnaký typ a vek by nemal mať na funkčnosť motorčeka výrazný vplyv, pokiaľ motorček nebol v minulosti neprimerane preťažovaný. Keby aj "chcel" ísť jeden pomalšie ako druhý, tak ten druhý ho viac potiahne a je to ako keby vláčik s tým pomalším motorčekom išiel z kopca a hmotnosť vlaku tu pôsobí ako hybná sila namiesto toho rýchlejšieho motorčeka.
V prípade toho rýchlejšieho je to naopak - ako keby vlak išiel do kopca a brzdí ho. Motorčeky sú však stavané na nejakú záťaž a určite bolo pri ich konštrukcii s tým rátané. Záťaž vznikajúca pri vyrovnávaní síl potrebných na vyrovnanie rýchlosti pomalšieho & rýchlejšieho motorčeka by vzhľadom na vyššie napísané mala byť ďaleko menšia ako projektovaná, takže si myslím, že tu žiadne poškodenie nehrozí.

Micho

Tak nejak. Na základe fyzikálnych zákonov sa vytvorí rovnávaha. Silnejší motorček teda podľa mňa v skutočnosti potiahne väčšiu hmotnosť súpravy a slabší zvyšok (zrejme to budú vzhľadom na malé rozdiely medzi motorčekmi asi v reáli zanedbateľné rozdiely).

Predstavme si ale pre názornosť výraznejší rozdiel, že jeden motorček je 2 x silnejší ako druhý (aj keď je otázne, ako to budeme brať). Keby išli zvlášť na jednej trati, tak ten prvý by išiel dajme tomu 2 x rýchlejšie (??? teda asi 1,4 x - v skutočnosti pohybová energia rastie štvorcom rýchlosti E = mv2). Vzhľadom na to, že sú spolu spriahnuté v nejakej súprave, tak sa sily vzhľadom na rovnakú rýchlosť rozložia tak, že  ten silnejší preberie na seba 2 x väčší ťah ako ten druhý - slabší.

To je len také na predstavivosť, v skutočnosti tam zasahuje viacero činiteľov, ale pre naše potreby to môžeme použiť.

Teda každý motorček si automaticky nájde rovnovážny stav. Dobre to napísal aj Cavelon:
CitaceKeby aj "chcel" ísť jeden pomalšie ako druhý, tak ten druhý ho viac potiahne a je to ako keby vláčik s tým pomalším motorčekom išiel z kopca a hmotnosť vlaku tu pôsobí ako hybná sila namiesto toho rýchlejšieho motorčeka.
V prípade toho rýchlejšieho je to naopak - ako keby vlak išiel do kopca a brzdí ho. ...  Záťaž vznikajúca pri vyrovnávaní síl potrebných na vyrovnanie rýchlosti pomalšieho & rýchlejšieho motorčeka by vzhľadom na vyššie napísané mala byť ďaleko menšia ako projektovaná ...


V reáli, keby rýchlosti už boli veľmi výrazne rozdielne, došlo by k vzniku nežiadúcich síl (ako naznačil Cavelon), ktoré by už pôsobili nechcene a mohli by poškodiť motory. Teóriu pohonárov ako energetik som nemal v láske, bola hodne komplikovaná, aj keď sa dala zvádnuť .... 

Cavelon

#6
Citace od: Micho kdy 03.07.2005, 21:22:46
Keby išli zvlášť na jednej trati, tak ten prvý by išiel dajme tomu 2 x rýchlejšie (??? teda asi 1,4 x - v skutočnosti pohybová energia rastie štvorcom rýchlosti E = mv2). 

No, ten vzorec E=mv2 by platil, keby sme hovorili o energetickej stránke motorčekov, t.j. keby prvý dokázal premeniť spotrebovanú elektrickú energiu na dvojnásovnú pohybovú energiu ako ten druhý. Ak hovoríme o sile (t.j. prvý je dvakrát silnejší ako druhý), tak by sme mali aplikovať vzťah Ft=mv. F je sila, ktorou musí motorček pôsobiť, aby udržal vláčik v pohybe. V prípade rovnomerného priamočiareho pohybu ide konštantnú silu, ktorá slúži na prekonanie odporu vzduchu, trenia atď. Čas pôsobenia bude pre oba motorčeky rovnaký a hmotnosť vlaku konštantná. Z toho vyplýva, že rýchlosť je priamoúmerná sile, teda 2x silnejší motorček bude ten istý vlak ťahať dvakrát rýchlejšie.
To iba na doplnenie, aby nedošlo k nejakému omylu v pojmoch. ;)

corelxt

#7
jen si taky pridam :)

1) rovnice kyneticke kineticke energie je Ek=1/2*m*v^2

2) co se tyce sily motoru... v pohonarskych (zde trakcnich) aplikacich se pouziva vztahu:

   P=M*omega kde P je vykon na hridely hrideli, M je moment a omega je uhlova otaciva rychlost...

mezi prikonem na svorkovnici motoru a vykonem na hridely hrideli se zavadi vseobecne znama ucinnost.
ktera je u tehle malinkych moturku vic nez mizerna (5-20%).

pokud bude jeden motor 2x silnejsi jak druhy... tedy na hridelich bude platit ze P1=2*P2
pak jasne vyplyva, ze otacky obou sou stejny tudiz u momentu je M1=2*M2...

odtud ke zvyse zminenemu:

F=m*v kde m hmotnost soupravy a v jeji rychlost..

toto ovsem plati pouze u vybranych motoru, vesmes stejnosmernych...
u frekvencne rizenych AM plati decentne neco jineho...

pokud chcete videt, jak se navrhuje el. motor pro lokomotivu, mrknete sem: 14EPT - vlacek.tgz

edit: kua by me zajimalo, co maj moderatori pro Javurkove modrymu bezceleeeru...