10194, Emerald Night - motorizace

Založil fanda, 18.01.2018, 18:08:36

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 1 Host prohlíží toto téma.

fanda

Citace od: peki kdy 18.01.2018, 12:45:01
...
Emeradl byl podle Lega (říkali mi to osobně dizajnéři) průšvih. Doporučuji se podívat jak tu motorizaci "vyřešili".
Co AFOLOVé vymyslí Lego v tomto směru nezajímá, protože to řeší jako svůj produkt = hračku pro děti.
...

S tím v ŽÁDNÉM případě nemohu souhlasit. Nevím, proč byl pro TLG EMERALD průšvih, ale jestli to bylo kvůli motorizaci, tak za to můžou podle mě 2 primitivní chyby:

1) Motor pohání pouze jednu (spřaženou) nápravu, další spřažená a hnací náprava jsou poháněné POUZE SPOJNICEMI. A to u plastové hračky s velkými vůlemi příliš zvyšuje tření a namáhání součástí. Za pár korun jsem přidal pár ozubených kol a kostek za cca 10 Kč a teď mám poháněnou minimálně (nemám teď model u sebe) první a poslední spřaženou nápravu přímo motorem (ozubenými koly).

2) Druhý a poslední problém vidím v dlouhé pístní tyči a krátké ojnici. Zkrátil jsem tedy pístní tyč a prodloužil ojnici s náklady cca 0 Kč.

Od té doby jezdí EMERALD perfektně dopředu i DOZADU (mám pocit, že couvat neuměl vůbec). Můj vnuk, tehdy tříletý, ho používal nejraději ze všech mašin - má obrovskou tažnou sílu a jezdí (při nižší rychlosti) i přes ta nejsložitější zhlaví (dvojité kolejové křížení) zcela spolehlivě.

Je trochu ostuda, že to TLG takto pustilo do světa, ale dokážu pochopit, že si na to naplánovali málo času a pak to nestihli. Ale aspoň pak mohli vydat doporučení k opravě - potřebné kostky má každý snad doma.

Nejsem asi zdaleka první, kdo si to uvědomil a originální model takto zdokonalil, jen mám pocit, že to na tomto fóru dosud dost nezaznělo.

Anatyt

Citace od: fandadolega kdy 18.01.2018, 18:08:36
Zkrátil jsem tedy pístní tyč a prodloužil ojnici s náklady cca 0 Kč.
Nejsem asi zdaleka první, kdo si to uvědomil a originální model takto zdokonalil, jen mám pocit, že to na tomto fóru dosud dost nezaznělo.

Citace od: peki kdy 18.01.2018, 12:45:01
Co AFOLOVé vymyslí Lego v tomto směru nezajímá, protože to řeší jako svůj produkt = hračku pro děti.

hobby

To fandadolega:
Ale ty dva problémy, které uvádíš, jsou podstratné - skutečně nejezdila dobře a zasekávala se i při postrku a každý neumí ji předělat. Já jsem originální motorizaci ani nezkoušel a rovnou jsem dal motor do tendru, celkově předělal a lokotka jezdí bezvadně, jako všechny moje páry. Bylo tu na tohle téma celé vlákno. Dizajnově je ale velmi pěkná, to je pravda, z dálky ani nevypadá, že je z lega.

fanda

Citace od: Anatyt kdy 18.01.2018, 18:16:35
Citace od: fandadolega kdy 18.01.2018, 18:08:36
Zkrátil jsem tedy pístní tyč a prodloužil ojnici s náklady cca 0 Kč.
Nejsem asi zdaleka první, kdo si to uvědomil a originální model takto zdokonalil, jen mám pocit, že to na tomto fóru dosud dost nezaznělo.

Citace od: peki kdy 18.01.2018, 12:45:01
Co AFOLOVé vymyslí Lego v tomto směru nezajímá, protože to řeší jako svůj produkt = hračku pro děti.

Ale vymyslet to mělo TLG a ne AFOLové! Od toho tu Afolové nejsou! Ti mají tvořit vlastní konstrukce.

fanda

Citace od: hobby kdy 18.01.2018, 18:34:40
To fandadolega:
Ale ty dva problémy, které uvádíš, jsou podstratné - skutečně nejezdila dobře a zasekávala se i při postrku a každý neumí ji předělat. Já jsem originální motorizaci ani nezkoušel a rovnou jsem dal motor do tendru, celkově předělal a lokotka jezdí bezvadně, jako všechny moje páry. Bylo tu na tohle téma celé vlákno. Dizajnově je ale velmi pěkná, to je pravda, z dálky ani nevypadá, že je z lega.

Znáš nějakého Afola, který by to neuměl předělat? (vždyť co by to bylo za Afola) ;-)

otaznik

Ale většinu produkce TLC koupí rodiče dětem a ty si s tím rozhodně tak snadno neporadí.

Mr. Cube

Citace od: Cavelon kdy 18.01.2018, 16:10:27
Citace od: peki kdy 17.01.2018, 16:44:15
Min. před 5 lety, možná více,  při diskusi s Janem a v Legu samotném (byl jsem tehdy na nějakém workshopu na téma vlaky) bylo řečeno:
- parní lokomotivu současné děti neznají z reálného života = není to pro ně vlak

Tak toto by som navrhol ako kandidáta na výrok roka do relácie typu "Aj múdry schybí". ;D

Taky mi zrovna tohle nepřišlo jako úplně nejpádnější důvod, zvlášť ve světle fénoménu Harryho Pottera, který byl právě pár let zpět na vrcholu své popularity a parní lokomotiva tam jezdila ostošest.

fanda

Citace od: otaznik kdy 18.01.2018, 19:29:12
Ale většinu produkce TLC koupí rodiče dětem a ty si s tím rozhodně tak snadno neporadí.

1) Kdo si koupil motorizaci Emeralda za 4k, tak by mohl a měl tu úpravu zvládnout za pár hodin i s přemýšlením.

2) Vždyť pořád dokola opakuju, že tu opravu mělo udělat TLG ještě před expedicí DĚTEM. Pár hodin i s přemýšlením...

fanda

Ale když už jsme u Emeralda, tak OPRAVDU NECHÁPU, proč neprodávali po pár letech (poté, co si každý Afol koupil několik setů), samostatné vagóny. Mám pocit, že bych si i dnes koupil klidně ještě 2 kusy k mým stávajícím ;-)

A OPRAVDU nechápu, proč MUSEL být EMERALD pro TLG průšvih.

Matthes_CS

Emeralda sem motorizoval jen 9V motorem, kdy sem předělával tendr a museli se upravit ty písty z ojnice a pak to jezdilo. Teď mám postavenou vlastní parní lokomotivu, podvozek podobný Emeraldu a jediný problém, na který sem narazil je, že při rychlém projíždění výhybky se zatáčkou nebo dvou zatáček (každá směřující jiným směrem) vyskakují ty velká kola na spojích.

fanda

Citace od: Matthes_CS kdy 18.01.2018, 21:45:59
Emeralda sem motorizoval jen 9V motorem, kdy sem předělával tendr a museli se upravit ty písty z ojnice a pak to jezdilo. Teď mám postavenou vlastní parní lokomotivu, podvozek podobný Emeraldu a jediný problém, na který sem narazil je, že při rychlém projíždění výhybky se zatáčkou nebo dvou zatáček (každá směřující jiným směrem) vyskakují ty velká kola na spojích.

Skutečné vlaky také jezdí pomaleji na výhybkách (když se nejedná o štíhlé - a ty legové tedy určitě nelze považovat za štíhlé).

Drobuliatko

A tak on ten Emerald je hlavne pekny dizajnovo. Aj ked mozno nejazdi idealne. Kazdopadne si nemyslim, ze to bol nepodarok.

Matthes_CS

Citace od: fandadolega kdy 19.01.2018, 04:20:12
Citace od: Matthes_CS kdy 18.01.2018, 21:45:59
Emeralda sem motorizoval jen 9V motorem, kdy sem předělával tendr a museli se upravit ty písty z ojnice a pak to jezdilo. Teď mám postavenou vlastní parní lokomotivu, podvozek podobný Emeraldu a jediný problém, na který sem narazil je, že při rychlém projíždění výhybky se zatáčkou nebo dvou zatáček (každá směřující jiným směrem) vyskakují ty velká kola na spojích.

Skutečné vlaky také jezdí pomaleji na výhybkách (když se nejedná o štíhlé - a ty legové tedy určitě nelze považovat za štíhlé).

Máme doma i nějaké TTčka, takže tohle sem věděl, ještě před LEGO mašinkama, ale nadskakuje i když jede pomalu, jen díky tomu zůstane v kolejišti. Děje se to na hrbolku ve spoji (viz. přiložené foto), když je zatáčka zapojena za výhybkou nebo za další zatáčkou v opačném směru, nevím, jestli to není u plastových kolejí vyřešené, ty žádné nemám.

peki

Citace od: fandadolega kdy 18.01.2018, 20:09:18
A OPRAVDU nechápu, proč MUSEL být EMERALD pro TLG průšvih.

Tak to zkusím zopakovat ještě jednou. Slovy klasika J.C. - můžete s tím nesouhlasit, můžete s tím vést spory, ale to je tak asi vše co s tím můžete udělat.. Pro Lego to byl průšvih, protože nedokázali uspokojivě  (jejich pocit) vyřešit motorizaci parního vlaku pomocí PF komponentů. Dizajnér co to měl na starosti doslova řekl, že to byla noční můra. Nakonec to co pustili do produkce:



bylo dost hrozný (motor v kabině je opravdu hodně svérázný způsob)
Stejně to mělo funkční problémy. Zmiňovalnapř. , že se jim nepodařilo snížit na bocích lokomotiv uo část kam vedou pohybující se ojnice (co je potom také zdrojem problémů při jízdě).

Zkrátka si uvědomili, že udělat parní vlak s PF komponenty, už (bohužel) není tak snadné jako dříve. Jestli je tohle hlavním důvodem proč nepokračují v motorizovaných parních vlacích a řeči typu dědi parní mašinku už neznají jsou jen výmluvy, se už nedozvíme. Pravdou je že mezitím udělali několik parních "mašinek" bez motoru:
- westrnov
- toy story
- monster train
- winterr train   

Takže nějaké parní vlaky dělají pořád. Motorizaci k tomu (a tím si nejsem úplně jistý, protože ty "vlaky" nemám) nějak řeší, ale do setů jí nedávají. Což si myslím že je u těchto "vlaků" dobře. Neprodražuje to set.  "Vlaky" mi přídou navrhované více na takové to ruční hraní, než na prohánění se po nějakém kolejišti.


fanda

Citace od: Matthes_CS kdy 19.01.2018, 10:33:07

... ale nadskakuje i když jede pomalu, jen díky tomu zůstane v kolejišti. Děje se to na hrbolku ve spoji (viz. přiložené foto), když je zatáčka zapojena za výhybkou nebo za další zatáčkou v opačném směru ...

Tak jsem udělal s mým Emeraldem (maličko upraveným podle výše zmíněného) řádné testy na dvojitém kolejovém křížení s navazujícími oblouky s těmito výsledky:

1) Tažení vlaku o 6 vozech Horizon (poměrně těžká souprava)
a) s lok. při jízdě VPŘED - žádný problém ani při nejvyšší rychlosti
b) s lok. při jízdě VZAD - žádný problém ani při nejvyšší rychlosti

2) Sunutí stejného vlaku
a) s lok. při jízdě VPŘED - přední podvozek vykolejí i při nejnižší rychlosti
b) s lok. při jízdě VZAD - žádný problém ani při nejvyšší rychlosti

Takže doporučuju netlačit Emeraldem těžké vlaky popředu  :)

Jinak mě napadlo, jestli nemáš na některé nápravě špatný rozchod!

fanda

Citace od: peki kdy 19.01.2018, 10:40:34
... bylo dost hrozný (motor v kabině je opravdu hodně svérázný způsob) ...

... Pravdou je že mezitím udělali několik parních "mašinek" bez motoru:
- westrnov
- toy story
- monster train
- winterr train   
...

Nevím, komu to tolik vadí, mě ani mým vnukům určitě ne. Navíc není motorem zaplněna ani celá budka, řekněme půlka a vypadá to trochu jako konec kotle s armaturami.

Jestli mi na Emeraldu dnes po mých maličkých úpravách něco vadí, tak je to příliš široký rozvod z Techniku. Když se naštvu, tak ho udělám z Flexi táhel a bude Emerald dokonalý.

Takže nechápu, proč TLG nevyvinulo pár dílku na užší rozvody parních mašin. Argumentem by určitě bylo, že parní vlaky nekupují děti.  >:D

A mimochodem Emerald taky pro děti nebyl motorizovaný, což považuju za rozumné - Afolové si vždy nějak poradí.

Navíc, jestli si dobře vzpomínám, tak nemotorizovaný Emerald při pohánění rukou (tzn. pro děti), měl ucházející jízdní vlastnosti.

Shrnu-li to - tak podle mě Emerald byl úžasný počin od TLG a při maličko lepší přípravě by byl dokonalý - kam se na něj hrabou VŠECHNY předchozí  lokomotivy na 9V koleje!!!

hobby

Fandodolega,
vidím, že tě Emeralda nenechá v klidu. Taky to shrnu (viz vlákno několik let zpět): k dokonalosti má daleko, mně na ní vadily 4 podstatné chyby -1) hnusné pohybové soustrojí z technik dílů, 2) beznákolková prostřední náprava (= popření principu železnice), 3 otáčení nárazníků spolu s předními běhouny, 4) kouřové plechy - to nejsou plechy, ale tělesa. Vřechny tyto vady jsem odstranil. Hnací soustrojí je non-lego (pokud se puritáni neurazí). O motorizaci nemluvím, to už jsme zmiňovali. Jezdí krásně a je lepší než, originál.
Je možné ji vidět, je hned zkraje...
https://www.youtube.com/watch?v=JTJd5JjDpv0&feature=youtu.be

Matthes_CS

Citace od: fandadolega kdy 19.01.2018, 14:02:55
Citace od: Matthes_CS kdy 19.01.2018, 10:33:07

... ale nadskakuje i když jede pomalu, jen díky tomu zůstane v kolejišti. Děje se to na hrbolku ve spoji (viz. přiložené foto), když je zatáčka zapojena za výhybkou nebo za další zatáčkou v opačném směru ...

Tak jsem udělal s mým Emeraldem (maličko upraveným podle výše zmíněného) řádné testy na dvojitém kolejovém křížení s navazujícími oblouky s těmito výsledky:
...
Takže doporučuju netlačit Emeraldem těžké vlaky popředu  :)

Jinak mě napadlo, jestli nemáš na některé nápravě špatný rozchod!

Znovu otestuju a pokusím se zdokumentovat, kde je problém, jak budu mít trochu času a zkontroluju, jestli mám podvozek správně.

Citace od: hobby kdy 19.01.2018, 15:23:17
Fandodolega,
vidím, že tě Emeralda nenechá v klidu. Taky to shrnu (viz vlákno několik let zpět): k dokonalosti má daleko, mně na ní vadily 4 podstatné chyby -1) hnusné pohybové soustrojí z technik dílů, 2) beznákolková prostřední náprava (= popření principu železnice), 3 otáčení nárazníků spolu s předními běhouny, 4) kouřové plechy - to nejsou plechy, ale tělesa. Vřechny tyto vady jsem odstranil. Hnací soustrojí je non-lego (pokud se puritáni neurazí). O motorizaci nemluvím, to už jsme zmiňovali. Jezdí krásně a je lepší než, originál.
Je možné ji vidět, je hned zkraje...
https://www.youtube.com/watch?v=JTJd5JjDpv0&feature=youtu.be

1) Že jsou ojnice moc široké mi toky vadilo, ale stavím už 8 studové vlaky, takže né tolik, a když není jiná možnost, tak co nadělám. Nové dílky by Lego mohlo udělat, kdyby bylo víc parních mašinek. Spíše mi vadilo, že se zadrhávaly a musela se lokomotiva upravit.
2) a 3) Je problém měřítka Lego železnic, beznákolková prostřední náprava mi nevadí, nevypadá to tak zle a hlavně, jezdí to. A narazníky se otáčejí, kromě dvounápravových vagónů a lokomotiv, u Lega vždy i když v reálu ne.
4) To se mi taky nezdálo, ale nic hrozného. Hlavně sem ji taky kupoval kvůli podvozku, že si postavím vlastní lokomotivu, takže dlouho postavená podle návodu nevydržela.