Osvětlení modelů

Založil Martins, 14.01.2019, 20:09:25

Předchozí téma - Další téma

0 Uživatelé a 1 Host prohlíží toto téma.

fanda


HD

Netušil bych, jak pěkně může vypadat inv. slope jako difrakční plocha a lustr. Dobrá práce. Líbí se mi použití "mansory brick-u" jako elektrikářké lišty pro uložení vodičů. :D
Pokud Vás zajímá přehled mojí tvorby, následujte link na rozcestník:
https://linktr.ee/horcikdesigns

Martins

V jednoduchosti je síla... také jsem přemýšlel, jak udělat nějaké svítidlo, ale v tomto případě obyčejný slope udělá dostatek parády.. :-) Dík

Martins

Mám dotaz: Myslel jsem si, že když budu napájet osvětlení 9V baterií, namísto 3V, že to bude lepší. A ono není. Svítí to více, ale velmi rychle se baterie vybije. Proč?
Srovnávám
2x LED na 3V 2xAA baterii
a
4x LED zapojené do 2 paralelních větví se 180R odporem na 9V baterii.

Díky

HD

Nejsem odborník, výpočty a důvody po mně prosím teď nechtěj, ale zkusil bych vzít do úvahy kapacitu použitých článků a odběr LED.  ;)
Pokud Vás zajímá přehled mojí tvorby, následujte link na rozcestník:
https://linktr.ee/horcikdesigns

milanv

Nejsem žádný machr na elektroniku, ale řekl bych, že je to tím, že odpor energii nešetří, ale jenom žere. Na to abys energii šetřil, musíš podle mě mít něco jako spínaný zdroj.

Jinak baterie jsou jen pro vaše domácí testování. V pátek jsem už koupil zdroj a vymyslel zapojení, které obslouží všechny Sousedy. Ze sítě.
Pán na Žlutém hradě

Martins

Citace od: milanv kdy 10.02.2019, 17:50:40
Jinak baterie jsou jen pro vaše domácí testování. V pátek jsem už koupil zdroj a vymyslel zapojení, které obslouží všechny Sousedy. Ze sítě.

Buď prosím konkrétní, řeším to taky a taky hodlám něco koupit... tak ať nejdeme každý jiným směrem. Dík

Martins

#67
Ahoj,
dnes pokračuji ve svém bádání a přicházím z řešením napájení. Celé řešení vymyslel Milanv, takže je to čistě realizace jeho nápadu. Celé je to postavené na zdroji Modul DC/DC step down 1,25 - 32V 5A, USB, LED displej. Zdroj má několik dobrých vlastností: vstupní napětí 5 - 36V, takže to můžeme napájet čímkoli (já používám vyřazený adaptér 12V 3A), nastavitelné výstupní napětí 1,25 - 32V (mám nastaveno na 9V), display, který ukazuje vstupní/výstupní napětí, proud. Proud lze navíc omezovat... No prostě vychytávka. K tomu jsem si pořídil dutinkové lišty a univerzální tišťák, který jsem uřízl a napájel do něj konektory. Celé je to v LEGO krabičce a má to 20 napájených výstupů...

Bastlení zdar!







A ještě taková zajímavost (tedy pro mě) je vidět na druhém obrázku. Když omezuji proud, tak nejprve zhasnou ty diody v nepájivém poli a až teprve pak zhasnou ty ledky v té stavbě v pozadí. Na té stavbě jsou 2 paralelní okruhy a každý z nich má odpor 180R. Řekl bych, že proud, stejně jako voda poteče tudy, kudy bude mít menší odpor... A tady bych zrovna hádal, že to bude přesně opačně. Uvítám vysvětlení od nějakého profíka...

milanv

Martine super! Je paráda vidět tvoje nadšení a hlavně že ti to opravdu funguje!

No a mně stačí vymýšlet a stavět, fotky za mě dáváš ty :)
Pán na Žlutém hradě

Martins

Jojo, díky za podporu a bohaté konzultace! Bez nich by byl trapnej nesvítič, takhle jsem alespoň totální střelec...  >:D

Bruno

Ahojda,
pro výpočet odporu pro LED je pod tímto odkazem kalkulačka. Zadáte parametry LED a jaké napájení chcete použít.

http://elektrolab.wz.cz/?elektronika=vypocet_rezistoru_led

Pustil jsi se do pěkného boje, já se SMD ještě pořád vyhejbám a kde můžu používám LED pásek. 3mm LEDky jsou fajn jelikož se vejdou třeba do otvoru do bricku 1x1 round. Super jsou i 4,8mm LED, ty se vejdou do Technic bricku 1x2 ale tady přiznám, že aby to bylo TOP je potřeba kousek modifikovat vrtákem aby šla líp zapustit. Pak se tam vejde úplně celá :-) Já teď zkouším udělat vše s vedením 12V. Ne všude člověk najde zásuvku, tak aby bylo možné připojení na záložní bezúdržbový akumulátor.

Jinač je možné, že při napájení 9V ti budou LED " žrát víc " Každá LED má svůj maximální propustný proud než se spálí. S rezistorem 180Ohm bude u napájení 3V menší než se stejným rezistorem u napájení 9V. Budou ti více svítit a více konzumovat proudu z baterie. Také se můžou odpory více hřát, jelikož musí srazit větší napětí a vše můžeš mít na hranici zatížitelnosti, tak aby jsi si to nespálil.

Gazi

Citace od: Bruno kdy 20.02.2019, 09:25:22


Jinač je možné, že při napájení 9V ti budou LED " žrát víc " Každá LED má svůj maximální propustný proud než se spálí. S rezistorem 180Ohm bude u napájení 3V menší než se stejným rezistorem u napájení 9V. Budou ti více svítit a více konzumovat proudu z baterie. Také se můžou odpory více hřát, jelikož musí srazit větší napětí a vše můžeš mít na hranici zatížitelnosti, tak aby jsi si to nespálil.


No, jestli se nepletu, tak proud procházející diodou je konstantní bez ohledu na vstupní napájení. Co diodu "zabije" je právě větší napětí, než snese.

Martins

#72
Jen dodám, že těmi 9V napájím 2x SMD LED v sérii a chráním je tím 180Ohm resistorem. Podle mých výpočtů je to ok, i s malou rezervou.
Jo - SMD je fakt boj, ale výsledek za to stojí, ta velikost a ta svítivost jsou fakt neuvěřitelné...

A možná bych se rovnou zeptal zkušených, jak lze svítivost LED snížit, už začínám přemýšlet o nějaké té náladovce...  odporem to asi nepůjde... :-)

milanv

Svítivost lze regulovat dvěma základními způsoby:

1. ovládáním proudu nebo napětí, ale velmi, velmi přesně - viz datasheet od té ledky. Jedná se o přesné desetiny voltu.
2. rychlým přerušováním, takže pro oko to pak vypadá jako méně svítící ledka. Říká se tomu PWM (Pulse Width Modulation) a nejsnazší je to zařídit něčím jako je Arduino, které na (některých) svých nožičkách má schopnost PWM a nemusíš nic vyrábět a pájet. Prostě připojíš LED na Arduinovou nožičku třeba 6 (pokud 6 umí PWM) a v programu jedním řádkem nastavíš, že nožička 6 má mít na výstupu třeba 30%.

Proto Arduino, proto MJ Brick a proto je to tak těsně svázané s osvětlením. Nebo s ovládáním motorů, to je podobné - stejně se dají zrychlovat a zpomalovat motory.
Pán na Žlutém hradě

Bruno

Odporem to jde. Zkus dat treba odpor 1kOhm ;-)

Bruno

Muzes na to pouzit i ten vzorecek na ktery jsem daval odkaz. Zkus treba o pulku. Zadas polovicni proud nez je maximální a vypocita Ti to jaky odpor. Neni potreba zadne dalsi zarizeni a pohybujes se v radu korun. Parkrat vyzkousis a pak uz budes vedet a budes to mrskat o 106 :-)

Martins

Díky, zkusím odpor a dám vědět... ještě než pořídím Arduino  ;)

Bruno

Chce to si dát do kupy jaké napětí budeš používat,a by jsi to měl stejné, vyzkoušet pár ledek a pak už to půjde. Chce to potom nakoupit součástky do zásoby, aby pak měli stejnou barvu světla, úhel vyzařování a podobně a budeš mít na čas klid. Neříkám že zmíněná varianta taky nefunguje, ale já sám jsem pro nejjednodušší cestu. Je pak méně věcí co se můžou pokazit. Třeba i co LEDka to odpor. Když zapojíš dvě s odporem vedle sebe a jedna přestane fungovat, nebude ti to svítit celé.

Já jsem původně něco chtěl nakoupit na ebay, vzal jsem nějaký kousky na vyzkoušení a nacpal to známému, že potřebuju přesně tohle :-) Ve finále došel k závěru, že má někdo vyrobený i svůj vlastní LED pásek, který se vešel do plate 1x4. Holt v Číně jde všechno :-) a my musíme být odkázaný na GM a poskládat si vše sami. Asi se budu muset rozhoupat a vyzkoušet taky nějaké kousky se SMD. Jen jsem si koupil blbý lakovaný drátek, tak když Ti kus zbyde beru ;-)

Martins

:-) Hezká zpověď, jsem rád, že to má někdo podobně jako já. Ledek mám do zásoby, odporů jsem koupil celou sadu od 0 do 1000000 Ohmu.... a drátu mám ještě 179m. Kolik toho chceš? Rád se podělím...

davroman

#79
Citace od: Martins kdy 20.02.2019, 11:49:51
Díky, zkusím odpor a dám vědět... ještě než pořídím Arduino  ;)

Kup si trimr vhodné velikosti 1K nebo třeba 10K, kterým v obvodu můžeš plynule regulovat velikost odporu. Čím větší odpor - tím větší úbytek napětí na odporu - tím méně "zbyde" na diodu = méně svítí.
Po nastavení vhodné svítivosti diody změř nastavení odporu na trimru a nahraď jej nejbližším dostupným rezistorem.   ;)

Trimry v GME: https://www.gme.cz/vysledky-vyhledavani?search_keyword=trimr&page=1

EDIT: Zapojení trimru je jednoduché - dva nejvzdálenější piny mají jmenovitý odpor, prostřední pak dle otáčení tento plynule rozděluje na dvě části, které vždy v součtu dají opět jmenovitý odpor. Tedy pro naše zapojení se využije krajní a prostřední pin a po nalezení vhodné pozice se na stejných pinech změří nastavený odpor.
Náš BL shop TDH Bricks: https://store.bricklink.com/TDH_Bricks

davroman

Citace od: Bruno kdy 20.02.2019, 12:13:40
Třeba i co LEDka to odpor.

Obecně - pro bateriový provoz bych se snažil dávat co nejméně odporů - zbytečně na nich ubývá drahocenná energie. Tedy ideálně zapojovat LED do série, a to až do součtu napájecího napětí. Pokud nebudou přesvíceny nebo mechanicky poškozeny teplem při pájení, pak je životnost LEDek dostatečně dlouhá.   ;)
Náš BL shop TDH Bricks: https://store.bricklink.com/TDH_Bricks

milanv

Ty odpory s LEDkama jsou vlastně rozdělení žárovky na dva samostatné celky: zdroj světla a zdroj tepla :)
Navíc ladit takovou věc je (podle mě) za trest, protože to světlo a pocit z něj neměříš, nevypočítáš předem. To už má největší smysl ten trimr a nastavit si to zkusmo, až budeš mít pocit, že teď ta lampička svítí akorát. Naslepo střílet odpory je úkol šílený i pro zkušeného střelce :)

No a nebo zadržíš dech, sebereš odvahu, plivneš si do dlaní a jánevímcoještě a koupiš si za něco málo přes stovku Aduino i s rozšířující destičkou na 16 PWM výstupů a můžeš si ladit 20 nezávislých řad LEDek klidně třeba tahátkem na dotykovém displeji mobilu :)
Pán na Žlutém hradě

Bruno

Citace od: davroman kdy 20.02.2019, 13:24:37
Citace od: Bruno kdy 20.02.2019, 12:13:40
Třeba i co LEDka to odpor.

Obecně - pro bateriový provoz bych se snažil dávat co nejméně odporů - zbytečně na nich ubývá drahocenná energie. Tedy ideálně zapojovat LED do série, a to až do součtu napájecího napětí. Pokud nebudou přesvíceny nebo mechanicky poškozeny teplem při pájení, pak je životnost LEDek dostatečně dlouhá.   ;)

Zase záleží na tom jakou baterií to chceš živit. Když si vezmeš pořádnou autobaterii, tak nějakých pár odporů není potřeba řešit :-) Taky záleží na počtu zdrojů, jestli jich tam bude pár nebo stovky.

Bruno

Možností je spousty, to je potřeba aby si určil každý sám.
Dle mě nejjednodušší do začátku je začít jednoduchým vzorečkem, pár ledkami a s výkonem 25%, 50%, 75% a 100%

Stejně tak, jestli si připraví X možných lamp a světel které již budou s odporem a pak je možné je zrovna dát kam se mi zamane, nebo se bude stavět něco modulově a rovnou se rozmístí LEDky po celém modulu a dá se jeden odpor na začátek.

Je jasný, že kdo je v tom kovanej, tak mu nebude stačit jeden odpor s ledkou, ale bude dělat sofistikovanější zařízení. Kdo začíná úplně od píky je rád za jednoduchost.

Každý si musí pak vybrat sám dle svých schopností a možností co pro něj bude nejlepší. Co člověk, to názor.

Martins

Jasný, je super, že se tady ty názory objevují. Milanv už ví, že já Arduino určitě pořídím, těch důvodů je hodně. Ale vlastně mě baví a přitahuje i ten postup, to poznávání nových věcí. Učím se na tom. Už teď to mám připravené na mnoho možností, různé způsoby napájení i zapojení. Ta nepájivá pole, jsou super. Snadno si to poskládám jinak, zkusím různé odpory. Díky tomu, že jich mám tolik, tak to za pár minut vyzkouším a nic nemusím řešit... Díky, pište dál své postupy i názory!

Martins

Hezká ukázka osvětlení v mikro... při proklikání photostreamu jsou vidět i nějaké detaily.


Washington Monument Grounds Complete
by wrtyler, on Flickr

davroman

Tak tohle je pecka, parádní.

PS: Líbí se mi nápad s použitím magnetických konektorů na spojení jednotlivých sekcí.
PPS: Nasmál jsem se u přehlídky modelů aut, hlavně dodávek spedičních firem - DHL, FedEx, UPS ...  :D
Náš BL shop TDH Bricks: https://store.bricklink.com/TDH_Bricks

Martins

Magnetické spojení mě také zaujalo, už pátrám jak to řešit. Našel jsem Pogo pin a také DIY řešení od vláčkařů...

Jinak ten Tylerův projekt je fakt propracovanej, už ta studie je zajímavá...

Bruno

Magnetické napojení zní dobře, mě by se líbilo kdybych takhle mohl skládat své připravované moduly 32x32 jen přes technic pin a s magnetickým konektorem.

Bruno

Dovolím si přispět svou troškou do mlýna.

Na tuhle budovu jsem použil jen LED pásek a pár diod 3mm. LED pásek 12V/5W IP66, je tedy zalitý do silikonu. Přišlo mi, že ho to zjemní a bude to lépe vypadat. Přeci jen je v budově vidět. Jeden modul má zhruba 5cm a vyjde nalepit na 3ks tile 2x2 na plate 2x6. To je přicvaknuté na strop jako svítidlo. V domě používám tubus " výtahová šachta " kudy mám protažené dráty a z tubusu vycházím do LED pásku dvěmi izolovanými drátky 0,5 přes technic brick 1x2 a do něj zacvaknutý brick round 1x1 aby pohledově drátky byly vidět co nejméně. Na střeše mám pár světel kd je do technic bricku ze zadu připojený brick 1x1 round do kterého se vejde LEDka 3mm a z pohledové strany mám přicvaknutý plate 1x1 transparentní. Vše se tak nějak vejde, drží, ale přiznám se, že pro fixaci LEDky jsem použil krágel. Přeci jen pak vše rozebírat kvůli tomu že ta ledka vyskočila není úplně žádoucí. Myslím, že v tomhle se prostě pomoci lepidla a občasného drobného vrtání nevyhneme, nebo toho že budou někde vidět drátky i když se použije SMD.

Musím říct, že SMD se chci vyhnout, ale nepůjde to dlouho. Pokud je snaha nějak osvítit interiér kdy má svítit třena jedna lampa nebo něco podobného, tak se tomu asi vyhnout nedá. Každopádně to přidá modelům rozměr na víc, ale taky i větší spotřebu materiálu.
Připravil jsem si platformu kdy chci dělat moduly na podložky 32x32 s tím, že je musím zvýšit o jeden brick, aby byl prostor pro natažení lanek a nějakého propojovacího konektoru. Přiblížit se Mirkovi je cesta daleká :-)